Advertentie | |
|
![]() |
|
Marieke75% van de borderliners is misbruikt o.i.d. Bij mij is dat niet het geval, het zit in de familie. Mijn nichtje(15) heeft heel ernstige borderline en m'n tante waarschijnlijk ook, m'n broertje(15) en andere nichtje(9) en waarschijnlijk moeder hebben ADHD, m'n zusje(9) heeft MCDD (borderline bij kinderen) en ik heb ook borderline, maar niet in heftige mate en op een andere manier dan m'n nichtje. Zij heeft zichzelf ook vaak gesneden, valt zogenaamd flauw (volgens mij faket ze) en manipuleert alles en iedereen en doet alles om de aandacht te trekken. Ik heb altijd problemen met mezelf gehad, problemen met geaccepteerd te worden, zware depressies (vooral in de winter)... toen ik 8 was wilde ik niet meer leven enzo... ik ben hoogbegaafd en daarom - dacht ik - anders. Ik ben best wel gepest, maar had later wel veel vriendinnen. Ik ben heel lang heel negatief geweest maar pas sinds een jaar is het helemaal uit de hand gelopen. Vreselijke paniekaanvallen, ruzies met m'n moeder waarbij ik krijste en schreeuwde zo hard dat de hele buurt het hoorde, op de grond liggen rollen en gillen midden in de stad (ja erg he), als m'n vriendje teleurgesteld in me was dreigen met zelfmoord enzo. En dan wou ik ook niet meer leven. Ook dronk ik heeeeeel veel alcohol, was ik helemaal lam en dan ging het helemaal fout, wou ik in de gracht springen en dat soort dingen. Tegen m'n ouders heb ik ook veel gedreigd met zelfmoord en daar waren ze dan kapot van en m'n vriend kon er ook niet mee leven, en dan dat schuldgevoel... oh mijn hele leven bestaat uit gevoelens, zo heftig... ik kan zooo gelukkig en verliefd zijn maar ook zooo verdrietig dat het letterlijk pijn doet, schuldgevoelens over zoveel kleine dingetjes, dan wil ik alles helemaal goed doen en dan mislukt het en kwets ik weer iemand en dan val ik in een diep gat, dan is het mislukt en DUS is mijn leven over, wat een drama he... en dan bonk ik met mijn hoofd tegen de muur als een psychopaat omdat ik mezelf zo stom vind en maak het alleen maar erger. Dan is het als een aaneenschakeling van verschillende gevoelens waar je ECHT geen controle over hebt, geen rust, constant dat schreeuwen van binnen (en van buiten in mijn geval haha). En als het dan goed gaat, in de liefde, op school, even geen ruzie (met m'n moeder heb ik een hele heftige relatie, we houden heel veel van elkaar maar kunnen elkaar zo kwetsen en het bloed onder elkaars nagels halen, maar vaak is ze heel lief), dan ben ik zo bang voor een terugval waarbij ik weer met zelfmoord dreig en daardoor anderen kwets maar ook dat ik mezelf weer zo klote voel, zo ongelukkig, dan ben ik bang dat ik nooit echt gelukkig zal worden, alleen momenten, maar nooit onvoorwaardelijk. Nu gaat het een stuk beter met me. Eerst ben ik een paar keer naar een psycholoog geweest maar ik vond haar een beetje dom en ze zei steeds maar "je moeder heeft gewoon moeite met je loslaten" enzo, wat een onzin, daar ging het helemaal niet om. Toen ben ik via via in contact gekomen met een homeopate, ik kende haar al wel, een betrouwbare vrouw en dacht misschien dat dit een oplossing kon bieden of in ieder geval verzachting. Meteen merkten we dat het klikte en ze vond me een hele lieve gevoelige meid die echt iets aan de situatie wilde doen en verantwoordlijkheid wou nemen. Want dat is het sleutelwoord bij borderliners, verantwoordelijkheid voor jezelf nemen. Je kan niet tegen een psycholoog zeggen, los dit op voor me anders ben je een slechte psycholoog. Je moet zelf aan jezelf willen werken, je best doen, wat op zich heel moeilijk en confronterend is maar waar: je kunt niet alles aan een ziekte of syndroom toeschrijven, het is JOUW leven en JIJ bent de enige die wat aan je situatie kan veranderen. En daar is wilskracht en karakter voor nodig! Nou goed, deze vrouw wilde mij niet bekijken als 'borderliner' maar als persoon. En zo heeft ze op mijn persoon een homeopatisch middel toegeschreven, 'korrels', en dit middel (pulsatilla) zorgt ervoor dat je je emoties beter onder controle kunt houden, je je verstand erbij kunt houden. In homeopathie geloven niet veel mensen maar ik kan je verzekeren dat ik er erg door geholpen ben. In het begin nam ik elke week een korrel, maar je hebt steeds minder nodig tot je steeds meer 'in balans' bent met jezelf. Op het moment dat je symptonen van borderline of andere psychische klachten vertoont is er iets in je geest 'uit balans' geraakt en de korrels kan je zien als een soort vitaminen die je nodig hebt die het proces van zelfheling op gang brengen en begeleiden. Ik neem nu nog maar eens in de maand of eens in de twee maanden (steeds minder) een korrel, als ik voel dat ik onredelijk ga doen en dwangmatig en neurotisch of in paniek ben. Wat ik ook heb geleerd is dat het heel belangrijk is van jezelf te houden. Ja dat klinkt heel fout en cliche maar het is wel zo. Als je jezelf accepteert zoals je bent zal dat heel veel rust brengen want steeds klagen over jezelf neemt alleen maar energie in beslag en negativiteit is heel afstotelijk. Met een positieve instelling kan je gewoon zo ontzettend veel bereiken! Met mij gaat het nu heel goed. Het is weliswaar uit met m'n vriend die zowat mijn leven was geworden maar ik heb er vrede mee (IK ben het uitgemaakt want hij was vreemdgegaan en gaat aan de andere kant v/h land wonen). Ik ga de studie doen die ik leuk vind en waar ik me echt voor in wil zetten en heb een kamer in Amsterdam vanaf augustus! Eindelijk weer eens wat geluk in m'n leven... maar zonder die positieve instelling had ik nu nog in m'n bedje liggen huilen... Ik hoop dat mensen wat aan mijn brief hebben, misschien wat herkenning, misschien heb wat aan het feit dat het bij mij zo goed is gegaan ineens, dat kan jij ook...! Heel veel liefs, sterkte en kusjes, Marieke. Kelly Ik ben 22 en pas sinds kort mezelf bewust van de diagnose borderline. Ik zeg hierbij mezelf bewust, omdat de diagnose al op mijn 13e is gesteld. Ik was het er toen niet mee eens, ik was het in die tijd trouwens nergens mee eens, en zit nog steeds een beetje met het etiket 'persoonlijkheidssyndroom'. maar goed, ik zit hier over etiketten te lullen, terwijl dat eigenlijk nix boeit. Mijn jeugd is een aaneenschakeling van problemen geweest, emotionele verwaarlozing en mishandeling, uithuisplaatsingen, opnames, etc. nu is een deel daarvan te wijten aan het feit dat ik vond dat ik DIS (vroeger meervoudig persoonlijkheids syndroom) had.Op mijn tiende ben ik voor het eerst opgenomen, voor een jaar. Of het geholpen heeft of niet zou ik niet weten, de rapportages zeggen van wel, ik had alleen maar het gevoel alsof ik gestraft werd voor iets en ik niet wist wat. Ik was in die tijd wel een beetje 'raar' (anders kan ik het niet omschrijven). Ik stal snoep uit winkels om uit te delen aan mijn klasgenoten, op die manier 'kocht' ik vriendjes (voor een half uur), ik verzon allerlei verhalen, om erbij te horen. het werkte niet echt. Na een opname op mijn dertiende (waar ik na 2 maanden de diagnose borderline in wording kreeg, naast oppositioneel-opstandige gedragsstoornis, waarvan nu gelukkig niets meer is terug te vinden) omdat ik steeds uit huis wegliep, naar niemand luisterde, depressief was en zelfmoordneigingen had, heb ik mezelf op mijn 14e de diagnose MPS gegeven. Waarschijnlijk om het voor mezelf begrijpbaar te maken, maar echt veel schoot ik er niet mee op. Het gedrag wat daarbij hoorde; de persoonswisselingen, met andere stem praten, heel angstig, boos etc. worden, meer snijden, zelfmoordpogingen en nog veel meer van dat soort dingen, zorgde er eigenlijk voor dat ik meer problemen kreeg dan dat het opleverde. In die tijd, ook wel 'de puberteit' (die overigens zo rond mijn tiende begon) schopte ik tegen alles aan wat gezag had of leek te hebben, ouders, leiding in de diverse plaatsten waar ik opgenomen was, leraren, politieagenten, buschauffeurs, je kon het zo gek niet bedenken. Dat, en samen met de symptomen die ik vertoonde omdat ik dacht MPS te hebben zorgde weer voor diverse opnames. Op mijn 17e ging ik definitief het huis uit en nam het 'schoppen tegen autoriteit' af. Op een gegeven moment ging ik samenwonen en werd ik de trotse moeder van mijn dochter Nikki Lyka, die inmiddels alweer drie jaar is. De relatie liep op de klippen na 2 1/2 jaar en de volgende volgde, nog altijd ging het vrij aardig, op de MPS symptomen na dan. (die overigens voor mijn omgeving best heftig waren) Een jaar geleden heb ik voor mezelf en tegen mezelf en anderen durven toegeven dat ik geen MPS/DIS heb, maar 'normaal' ben. Althans, dat dacht ik toen. Ik in therapie, om aan mijn échte zelf te werken, hypnotherapie, ik was de reguliere therapie meer dan zat, voor alles van mezelf wat ik niet snapte. Dat bleek heel wat te zijn, door het 'faken' van MPS had ik veel dingen niet onder ogen hoeven zien en ik bleek ineens een stuk minder 'normaal' dan ik dacht. Ik heb als kind een zeer vernuftig systeem gevonden om met de dingen die bij ons thuis gebeurden om te gaan: verdringen, verdringen en nog eens verdringen. Het woord gevoel kwam nog wel in mijn wereld voor, maar nooit in combinatie met 'herinnering'. Al het gevoel over en van vroeger was weg, is er voor mijn gevoel nooit geweest, er zijn alleen herinneringen. Ik ben maar 2 keer naar de hypnotherapie geweest, de verzekering vergoedde het niet. In eerste instantie dacht ik er niets aan te hebben, maar ineens was daar 'gevoel'. Gevoel zoals ik het nog nooit eerder had gehad. Een soort wormpje in mijn buik wat van alles op at en nog het meeste te vergelijken was met een ernstige vorm van zenuwachtigheid. Inmiddels heb ik een heel scala van dat soort 'gevoelens'. Misschien te benoemen als 'angst', maar naar mijn idee hoort dat woord er niet bij, ik weet niet hoe 'angst' 'voelt'... Er begon een depressie op te komen, ik begon weer te krassen (iets wat ik na het 'loslaten' van mijn MPS/DIS niet meer had gedaan), kreeg meer een meer last van 'de worm'. Ik hield mijn werk niet meer vol en moest stoppen met school (ik studeer (officieel nog wel) sociaal pedagogische hulpverlening). Tijd voor iets drastisch, ik melde me aan voor dagbehandeling/opname. Na 2 intake gesprekken was het antwoord heel duidelijk: opname. Ik baalde, maar zag dat het niet echt anders kon. Bij dagbehandeling zou mijn depressie (die er voor zorgt dat ik de grootste moeite heb mijn bed uit te komen) het moeilijk maken om daar te komen en als er nog meer gevoelens zouden 'bovenkomen' en ik nog meer 'acting-out' gedrag zou gaan vertonen, zou alles neerkomen op mijn vriend en beste vrienden, goddank heb ik ze wel. De diagnose was weer: borderline. Inmiddels kon ik luisteren naar mensen als ze het daar over hadden. IN mijn DIS periode had iemand maar het woord borderline moeten zeggen of ik stond al te steigeren zowat. Ik begon me in dingen te herkennen en werd opgenomen. Helaas voor mij liep het op een fiasco uit. Tijdens mijn zeven weken durende opname heb ik ontdekt dat het 'autoriteit' probleem nog steeds aanwezig is. Dit keer niet met iedereen maar alleen met 'vervangende ouderfiguren', de leiding dus. Ik maakte ruzie, ging om alles in discussie, overtrad de regels en streed zoveel dat ik nergens anders meer aan toekwam. Dus: ik weer weg. Nu zit ik te wachten op dagbehandeling. Ik vind het jammer dat het klinisch niet gelukt is, ik had er van alles voor geregeld, poezen onder dak, etc. Ik weet dat het op zich klinisch beter zou zijn, maar het gaat domweg niet. Dus: op de wachtlijst voor dagbehandeling, met de hoop daar iets van bed-op-recept (voor de mensen die niet weten wat dat is, dat houdt in dat je een aantal (4 of 5) dagen per maand klinisch mag zitten, als rustperiode) bij te kunnen krijgen. Ondertussen blijken die zeven weken therapie toch wel wat losgemaakt te hebben en wordt vooral de 'angst' (die ik niet zo noem, ik kan de naam niet plaatsen bij het gevoel) erger. Gelukkig kan ik er met mijn vriend goed over praten en probeert hij zo goed en zo kwaad als hij kan aan te geven waar zijn grenzen liggen, want waar de mijne liggen... dat verschilt per dag. Ik begin meer te lezen over BL. en vind er herkenning in, maar vind het ook eng, ik zie steeds meer symptomen bij mezelf, zie de stemmingen zelf ook wisselen, maar zie andere dingen ook niet, ik denk niet zwart wit, heb geen problemen met relaties aangaan en behouden en heb geen gebrek aan eigenwaarde. Ik vind het moeilijk dat ik moeite heb om mijn dochter te zien, ik wil het, maar toch ook niet. Ik zie mezelf opschrijven dat ik er moeite mee heb, maar voel het niet. Soms word ik uit mezelf geen wijs meer. Maar ik heb goede hoop dat het ooit beter word en wacht af tot ik ergens aangenomen word voor dagbehandeling. Anyway, ik weet niet of er nog meer BL.'ers zijn met kinderen, maar ik vind het iets waar je weinig over kunt vinden. Als mensen ervaringen uit willen wisselen, over wat dan ook: mijn mail is kellyaranka@bigfoot.com LeonieIk weet niet goed of ik hier tussen pas maar ik wil toch graag mijn verhaal proberen te vertellen...Ik ben 17. Mijn leven is nooit altijd even goed geweest, maar depressief was ik nooit. Tuurlijk was ik wel ooit boos, tuurlijk had ik mijn buien, maar de zon ging altijd weer schijnen! Tot augustus 2 jaar geleden...Een man vergreep zich aan me, en liet me achter in een koud, donker bos... Vanaf toen begonnen de problemen... Ik respecteerde mezelf en mijn omgeving niet meer! Ik haatte alles, iedereen en vooral mijzelf. Zeker anderhalf jaar is mijn leven een hel geweest, en daardoor ook dat van mijn moeder. Ik besefte eigenlijk pas wat er gebeurt was, twee maanden na de gebeurtenis. Ik ging mezelf snijden en sloot mezelf af, ik liep als een zombie rond. Kreeg weinig mee van het leven. In december van datzelfde jaar heb ik geprobeerd een einde aan mijn leven te maken, na de zoveelste uit de hand gelopen ruzie met mijn moeder. Waarbij zij me toeschreeuwde dat ik mezelf haatte... Ik zag in dat dat ook zo was, dacht na over alles wat er gebeurt was en vond mijn leven geen zin meer hebben, ik slikte die avond erg veel pillen en ben gaan slapen. Ik werd 5 uur later wakker en ging meteen over mijn nek... De dagen erna voelde ik me zwaar klote maar langzamerhand ging het beter. Ik zag in dat dit zo niet werkte en ging aan mezelf werken.Ik heb in totaal 3 terugvallen gehad naar zelfverminking, maar nu heb ik mezelf al 7 maanden niet meer gesneden, waar ik erg trots op ben. Natuurlijk heb ik soms nog zin om in dat beschermde gevoel terug te kruipen maar ik weet dat het niet goed is, ik weet dat als ik 1 keer weer begin met snijden ik weer helemaal terug val EN DAT WIL IK NIET!!! IK weet niet hoe lang ik nog sterk kan zijn, want soms heb ik momenten dat ik mijn emoties niet onder controle heb, maar ik hoop dat ik sterk genoeg ben die mislukking te boven te zijn! Ik hoop dat er mensen zijn die mij willen mailen die hetzelfde meegemaakt hebben of hetzelfde meemaken...Ik wil er graag met anderen over praten! Hoe oud of geslacht maakt niet uit!!! (leonie@netcare.nl )Beste Allemaal….Omdat ik nog steeds regelmatig reacties krijg op mijn verhaal wil ik graag “een 2e deel” schrijven. Oftewel, ik wil jullie vertellen hoe het nu met me gaat.Het is nu donderdag 19 december 2002, zo’n 15 maanden later dan mijn vorige verhaal. Ik ben nu sinds 3 maanden 18.Vorige keer vertelde ik dat ik het zo moeilijk had met mn best doen om boven water te blijven, om niet die terugval te krijgen. Die heb ik korte tijd daarna wel gehad, zoals ik al verwachtte. Het was echt verschrikkelijk, volgens mij is dat de ergste periode geweest wat het snijden betreft. Van de littekens die ik nu heb zijn die, die ik in die periode heb gezet ook het meest duidelijk. Elke week op stap dronk ik mezelf helemaal zat en dan ging het fout… Dus ook elke week op stap sloot ik mezelf op op de wc en ging me daar snijden met een stuk geslagen glas/flesje… Op een gegeven moment kon mijn moeder het niet meer aanzien en begon mijn lijf elke zaterdag (na het stappen) te controleren, met het dreigen van een gedwongen opname als ik er niet mee ophield. Ik ben er toen een kleine 6 weken mee gestopt maar toch begon het weer. Nu op plekken die niet zo duidelijk opvielen, zoals mijn onderbuik of mijn billen. Ze dacht dat het weer goed met me ging en liet me met rust. Langzaam maar zeker word ik ouder (volwassener) en heb het snijden niet meer zo nodig, ik heb me nu ik denk zo’n 2 maanden niet gesneden en als ik ruzie heb met mijn moeder dan heb ik die behoefte ook niet meer! Ik heb dan ruzie en dan ben ik boos, maar snijden is niet meer in mijn gedachte. Soms denk ik wel; een paar maanden geleden zou ik me nu bekrassen… Dan heb ik wel eens de neiging om het te doen, maar niet omdat ik er zin in heb maar omdat dat zo’n “bekend” gevoel is… het hoorde er gewoon bij! Nu kan ik het niet eens meer volgens mij… Ik wil het niet meer en de moeite die ik ervoor moet doen om het te laten wordt ook steeds minder. Het gaat echt goed met me de laatste tijd, ik voel me minder rot en zelfs de winter en het koude weer maakt me niet depressief, wat vorige jaren wel zo was! Ik heb weer lol in het leven en kan weer eens dronken worden zonder dat ik me rot ga voelen! Ook kan ik ruzie hebben, of me rot voelen (want dat voelt iedereen zich af en toe) zonder dat ik wil snijden! Daar ben ik heel erg blij mee… Het maakt dat ik voel dat ik WEL iets waard ben, dat ik WEL iets kan, en WEL sterk kan zijn!Het enige waar ik bang voor ben, is dat ik onverwachts terug val… en dat blijf ik, ondanks dat het goed met me gaat, met angst tegemoet zien…! Ik wil natuurlijk nog steeds reacties ontvangen van mensen die erover willen praten! Mijn email adres is nog steeds: Leonie@netcare.nl en leeftijd of geslacht doet er wederom nog steeds niet toe! CARRYIk ben Carry ik ben 30 jaar ik heb 3 kinderen een van 14 jaar en er een van 4 jaar en als laatste een van 2 jaarik heb er best problemen mee vooral zoals nu mijn oudste dochter woont bij mijn moeder en sinds een jaar de jongste ookhet meisje van 4 jaar is een ADHD kindje dus het is best moeilijk allemaal sinds kort ging het weer niet zo goed met mezelf ik heb weer wat opnames achter de rug en ik ben nu in dagbehandeling, ik ben op het moment zonder kinderen , op het moment dat het behoorlijk slecht met me ging en ik weer behoorlijk van de wereld was heb ik ingestemd met een raadsonderzoek,daar had ik dus nooit aan moeten beginnen,de raad ven kinderbescherming neemt borderline als een zeer zware psychische ziekteze doen net of je helemaal gestoord bent,het is nu zo ik ben vorige maand bij de kinderrechter geweest en er is een OTS voor een jaar uitgesprokenik heb nu met de rechter afgesproken dat ik dit jaar heel erg hard aan het werk gaat om met mijn zelf goed om te leren gaanik heb achteraf nu borderline sinds mijn 12 jaar ik heb in veel kindertehuizen gezeten omdat er altijd werd gezegd dat ik een moeilijk opvoedbaar kind was en die als een losgeslagen hond door het leven ging,dat klopte ook wel want ik kon toen absoluut mijn grenzen niet ,ik heb in alles gezeten want ik zocht altijd iets waar ik bij hoorde,het kon me niet schele waarin ik maar terecht kon komen als ik er maar bij hoorde,nu zoveel jaar later heb ik daar nog last van,ik probeer nu echt het beste van mijn leven te maken ik ben sinds kort weer alleen ,het ging ook niet met de vader van mijn laatste 2 kinderen,wij wouden allebei het beste van ons leven maken,hij is jaren verslaafd geweest en hij was ook een nieuw leven aan het opbouwen,we waren echt wel een jaar of 5 heel gelukkig, maar hij is weer in het leventje van de drugs te recht gekomen,ik heb het hier erg moeilijk mee gehad en vaak de schuld bij mezelf neergelegd nu ben ik wel zo ver (ook met hulp van mijn ex) dat het niet aan mij heeft gelegen maar ik heb het er nog wel steeds moeilijk mee,ik ben nu helemaal alleen in de hoop dat ik kei en keihard aan mezelf kan gaan werken en zeer zeker ook voor mijn kinderen, het is voor het eerst dat ik mijn verhaal in korte lijnen opschrijf maar het doe me ook wel goed ,ik zit nu echt in een periode dat ik mijn verleden aan het verwerken ben,en ik heb het gevoel dat dit er ook bij hoort,ik zou graag in contact komen met ouders die er ook tegen aan lopen er toch voor de kinderen te zijn en ook aan zich zelf denken en toch proberen om in het gezin je grenzen te bewaken want ik ga daar nog al eens overheen,dan wil ik de perfecte moeder zijn en dat gaat niet altijd maar dat zit in mij alles perfect te willen doen en zeker naar mijn gezin toe,ik ben nu ook bezig om mijn levens verhaal op papier te zetten,nou ik moet je zeggen het komt echt uit mijn tenen vandaan,er zijn dingen die ik in eerste instantie niet meer wist,en die komen nu naar voren,ik zou ook graag in contact komen met ouders die ook negatief met de raad van kinderbescherming in aanraking zijn gekomen,ik zou het niemand aan raden die BL. met de raad in zee te gaanik wil eigelijk nog veel meer schrijven het liefst schrijf ik alles van me af maar het is al zoveel
Tips en hulp voor omstanders TipsStichting Labyrint ~ In PerspectiefOp deze pagina probeer ik uit te leggen hoe je het beste met mensen met borderline kunt omgaan, zonder er zelf aan onder door te gaan. Ik wil hierbij benadrukken dat ik GEEN therapeut ben en alleen kan spreken vanuit mijn ervaring en die van mijn omgeving. Als de relatie met de Borderliner te moeizaam wordt, schakel dan direct hulp in en loop jezelf niet voorbij! Ook moet je niet vergeten dat geen enkele situatie vergelijkbaar is. Geen Borderliner of betrokkene is hetzelfde of reageert hetzelfde. Wat ik hier vertel zijn MIJN ervaringen en dus geen handboek voor het omgaan met Borderliners. Een mede BL-er wist het heel mooi uit te drukken:liever bemoedigen dan bemoeien.liever steun dan advies.liever duidelijke grenzen dan geen grenzen.liever heldere afspraken dan vage.liever gepaste afstand dan overmatige nabijheid.DonnataTips voor het omgaan met iemand met Borderline: * Vat de uitingen van de persoon met Borderline en zijn of haar actie´s niet persoonlijk op: Hij/zij heeft geen hekel aan jou, maar heeft moeite met zichzelf. * Probeer begrip te hebben voor heftige emoties: Er kunnen uitbarstingen van wat voor emotie dan ook voorkomen. Schrik daar niet van. * Ontwikkel een plan om onveilig gedrag het hoofd te kunnen bieden en voer dit zonodig uit: De persoon met Borderline kan een gevaar worden voor zichzelf. Wees daar op voorbereid en handel daar naar indien nodig, en mogelijk. * Luister goed en vraag door: Durf verder te vragen, laat je niet afschepen met; "ja goed hoor" * Op gelijkwaardige wijze communiceren: Behandel de persoon met Borderline niet als een kind, al wordt er nog zo "raar" of onvolwassen gereageerd. * Toon medeleven, maar geen medelijden: De persoon met Borderline is niet zielig, maar kan wel hulp nodig hebben. Durf dit aan te bieden. * Probeer afstand te houden, maar niet teveel: Houd afstand als het voor jou te moeilijk wordt, maar laat het niet overkomen als afwijzen. * Houd je beloftes: Een persoon met Borderline heeft behoefte aan stabiliteit probeer dit te bieden door zelf stabiel te zijn in het houden van beloftes. * De persoon met Borderline bevestigen en prijzen: Blijf wijzen op de dingen die WEL goed gaan. Opbouwende reactie´s zijn heel belangrijk. De persoon met Borderline zoekt naar bevestiging! * Leer gevoelige zaken herkennen en bereid je daar op voor: Weet dat sommige onderwerpen gevoelig liggen. Als je hier dus toch over moet beginnen, wees dan op een emotionele reactie voorbereid. * Duidelijke grenzen stellen. Kijk samen naar een oplossing voordat de grens bereikt is: Schiet de persoon met Borderline door in "verkeerd" gedrag, probeer daar dan afspraken over te maken voordat het te laat is. * Laat je eigen leven doorgaan, zorg voor genoeg ontspanning: Als je zelf geen rust neemt, kun je er zelf aan onderdoor gaan. Pas dus goed op je eigen grenzen! * Bied een alternatief: Als het ongelegen komt vraag dan of je bijv. over een half uurtje terug kunt bellen. * Blijf volhouden: De persoon met Borderline heeft de neiging om de mensen waar hij of zij van houdt van zich weg te duwen. Prik daar doorheen en schrik er niet van weg. * Bewaar je geduld: Als de persoon met Borderline onredelijk reageert, toch proberen geduldig te blijven. Er komt een moment dat hij/zij dit inziet! * Probeer geen therapeut of redder te zijn!De persoon met Borderline is ZELF verantwoordelijk voor zijn of haar daden. Hoe moeilijk het soms ook is, soms is het beter als hij of zij een keer tegen de muur aan loopt. Stichting Labyrint ~ In PerspectiefOrganisatie voor familieleden en direct betrokkenen:F.C. Dondersstraat 29,Postbus 13302, 3507 LH Utrechttel. 030-2712610 (lotgenoten)030-2712539 (secretariaat)fax 030-2722907 David Enige jaren geleden ontmoette ik een meisje, Hanna geheten. Wij hebben kortstondig wat gehad en hebben elkaar vervolgens lange tijd niet meer gezien, tot wij elkaar opnieuw ontmoetten. Wij hadden elkaar al die tijdgemist en waren nog steeds verzot op elkaar. Zij was mijn (en ik haar) grote liefde en we gingen een relatie aan. Al snel woonden we samen. Wij praatten veel over het heden verleden en onze (gezamenlijke) wensen en dromen voor de toekomst, waarmee een deel van onze doelen gezet waren. Naarmate de tijd vorderde, werd de relatie intenser, onze liefde en steun voor elkaar groter. Echter (achteraf gezien) langzaam begonnen er kleine scheurtjes te ontstaan, zij werd onrustiger en onzekerder, terwijl ik haar bezwoer dat dat niet nodig was, we hadden immers elkaar. Aangezien ik geduldig van aard ben, bedacht ik dat die onrust mettertijd wel afnemen zou als ze de aan zichzelf gestelde doelen zou gaan verwezenlijken, met de wetenschap dat ik haar zou steunen. Het ging wat beter en we besloten te trouwen, happy me, het eerste jaar ging redelijk, maar wel gestaag minder en in het tweede jaar barstte zij in alle hevigheid los. Ik begreep niet wat er aan de hand was, maar had inmiddels al geruime tijd in de gaten dat er iets niet helemaal in de haak was, maar mijn liefde voor haar maakte dat ik alles wat relativeerde en in de tijd plaatste, immers tijd was wat we in ruime mate hadden om de problemen te overwinnen, tot de dood ons scheid, volgens het instituut huwelijk. Nadat de situatie meer en meer verergerde, raakte ik langzaamaan en ongemerkt de weg een beetje kwijt, ik zag geen oplossingen meer, ik had immers al veel geduld, liefde en vertrouwen opgebracht, haar geleerd hoe sommige zaken in elkaar steken enzovoort. Het mocht allemaal niet baten, ze raakte teneinde raad en liet zich opnemen, klinisch intern, langzaam brokkelde mijn wereld af, maar mijn vertrouwen, liefde, geloof en doorzettingsvermogen droegen mij door deze zware en eenzame tijd heen, zonder echt de tijd te hebben om dingen te plaatsen. Inmiddels begon ik namelijk zelf ook meer en meer te twijfelen, niet zozeer aan de relatie, maar aan mezelf. Ik dacht dat ik haar niet goed genoeg behandelde, alles verkeerd deed en verloor mezelf langzaam maar zeker. Erover praten ging eigenlijk niet, omdat ik geen mensen in mijn omgeving had met soortgelijke ervaringen. Na enige maanden afbraaktherapie besloot ze de kliniek te verlaten, ze was inmiddels borderline gediagnosticeerd. Ze keerde terug thuis met de mededeling dat ze verliefd was geworden, maar dat was slechts tijdelijk meende ik, steun vinden bij mensen in zo een situatie is normaal, dus de verliefdheid wuifde ik weg, ondanks dat het me pijn deed het te horen, vanuit de gedachte dat het wel zou overwaaien. En dat gebeurde ook, maar eerst wilde ze nog wel even op zichzelf gaan wonen, omdat ze in haar relatief jonge leven die zelfstandigheid nog niet had kunnen ervaren of opbouwen. Met pijn in het hart nam ik afscheid van haar, ik zou haar slechts nog in de weekenden zien. In die tussentijd was ik al erg ver van mezelf vandaan geraakt, werk slokte me op maar ook problemen uit het verleden die nog niet opgelost waren belemmerden mij helder en zuiver te zien en voelen, dus besloot ik in therapie te gaan, echter na vele afzeggingen (en mijn drempel was al zo hoog) en een sessie, crashte mijn therapeute. Dit liet mij met een raar gevoel achter, maar ik was niet in staat direct naar en andere therapeut te gaan, dit kostte mij weer tijd om dat aan te gaan. Uiteindelijk verslechterde onze relatie meer en meer, zij distantieerde zich verder en verder van mij, zodat wij uiteindelijk belandden waar we nu zijn. Ze verbrak de relatie, mij achterlatend met alle gevoelens en onbegrip, gedesillusioneerd en met een gebroken hart. Mijn grote liefde, met wie ik zoveel had meegemaakt en ook overwonnen had haar geloof opgegeven, terwijl wij twee dagen daarvoor nog hadden gesproken over hoezeer wij van elkaar hielden en hoe we voort konden gaan , samen. Nu is het pas enige maanden later, ik zie en spreek haar niet, de scheiding moet nog geregeld, maar ik heb er echt mijn tijd voor nodig om dit verwerkt te krijgen, mijn integriteit en (zelf)vertrouwen zijn ernstig geschaad, zo ook mijn geloof in trouw en onvoorwaardelijke liefde, die ik voor haar had. Ik heb ervaren, dat je als partner erg geïsoleerd kunt raken en weinig begrip kunt vinden in je omgeving, mensen zullen je aanraden de partner te verlaten, maar hoe doe je dat als je zielsveel om iemand geeft? Ik voelde me de eerste maand leeg. Ben maar wat op het net gaan surfen en kwam sites tegen over borderline, ik begreep ineens beter waar het over ging, de folders van APZ e.d. hadden me niet veel meer dan een summiere verklaring kunnen geven van wat borderline inhield, laat staan wat een partner ermee kan. Er zijn geen handvatten voor anders dan bij jezelf te blijven, maar dat is moeilijk, het proces voltrekt zich langzaam en is als een val die je langzaam omsluit. Ook met de wetenschap die ik nu heb m.b.t. deze persoonlijkheidsstoornis, doet mij twijfelen of wij hadden kunnen redden als ik dit toen al wist. Je hebt in een relatie twee mensen nodig om het te laten werken, de borderline-patiënt is hiertoe verminderd in staat, de dualiteit van die persoonlijkheid maakt het erg moeilijk om op die partner te kunnen rekenen. Ik wil wel benadrukken dat de persoon op zich echt niet slecht is, integendeel, maar deze stoornis maakt een borderliner wel tot een onbetrouwbare factor, ook al wil die persoon dat niet zijn. Ik houd nog steeds van haar, maar met gepaste afstand totdat ik alles heb kunnen verwerken, daarna zien we wel, al betwijfel ik of ik nog in contact met haar zal kunnen blijven. Deze wonden hebben veel tijd nodig om te helen. Ferry Lieve M., Ik ben na 5 jaar nog steeds aan het vechten voor jou gezondheid. Wat er allemaal niet gebeurd is, ik heb je nooit laten vallen. Ik ben je blijven steunen,vergeven en heb jou alle aandachten liefde gegeven die mijn hartje bezit. 4,5 jaar lang heb ik nooit begrepen wat, waarom jij je zo vreemd gedroeg. Duizenden keren heb je mij gemanipuleerd,voorgelogen totdat ik zelf ging geloven dat het allemaal aan mij lag. Jij vertelde de buitenwereld, mijn man mishandelt mij en de kinderen, hoerenloper, vergokte al ons geld, zit altijd in het buitenland er deugde werkelijk niets meer aan mij. Door jou psychische martelingen ben ik destijds bezweken en ben in totaal 1,5 jaar overspannen thuis geweest. Durfde niet meer de straat op, laat staan naar mijn werk toe. Zelfmoord gedreigd naar de kinderen toe zodat ze dit de rest van hun leven op hun geweten hebben. Duizenden malen opstandig geweest naar mij en de kinderen toe. Zelfbeschadiging, frauderingen en diefstallen bij diverse werkgevers.Vele schuldeisers belden op en de spaarrekeningen van de kinderen leeggehaald, het bedrag is nu opgelopen tot ± f 250.000,- door het gevolg van koopverslaving. Gevangenisstraf, reclassering, psychologen en mocht allemaal niet baten. Onze twee fantastische dochters zijn nu al een jaar onder behandeling van een psycholoog. Ondanks alle narigheid, verdriet en leed die je ons heb bezorgd heb ik je nooit afgewezen en ben je altijd blijven steunen (redden). Ook nadat je op 13 oktober 2000 het huis moest verlaten en in B. ben gaan wonen heb ik jou nooit in de steek gelaten. Er ging geen dag voorbij dat ik je niet miste,ik ging kapot van verdriet dat je bij mij weg moest. Je weet zodra ik tijd had was ik bij jou. Zelfs midden in de nacht wanneer de kinderen sliepen ging naar jou toe voor een paar uurtjes. Je weet dat je voor mij de DROOMVROUW bent waar ik zielsveel van houd. Klinkt vreemd voor een ander in de oren, maar ik was en werd elke dag opnieuw verliefd op jou. Doordat ik weer hele dagen ging werken, boodschappen doen, koken, wassen, strijken en de rest van de huishouding moest doen, kon jou helaas niet meer die aandacht geven die je nodig had. Uiteindelijk ben je in december 2000 in het psychiatrische centrum De grote Beek in Eindhoven terecht gekomen. Waar je helaas tot op heden 1 sessie van 1 uur per week heb,ongelooflijk!!! Het is niet te geloven maar jij vertelde mij in juli 2001 dat de psychiatrie constateerde dat jij borderlinestoornis hebt. De oorzaak hiervan is verwaarlozing van de opvoeding en het niet kennen ontplooien van je eigen ik. Ik had hier nog nooit van gehoord,maar het beestje heeft eindelijk een naam gekregen en ben mij meteen hierin gaan verdiepen op mijn manier zoals internet, labyrint, praatgroep en jij op jou manier bij de Grote Beek. Natuurlijk kon nu alles een plaatsje geven betreft jou stoornissen en leerde hiermee om te gaan met jou. Ondanks de schade ,verdriet, en leed die je ook ons heb aangedaan,heb ik altijd gezegd ,dit is nog steeds niet het einde van de wereld. Er is nog altijd een weg naar ons (het gezin) toe. Al is die nog zo moeilijk die wil ik samen met mijn steun samen met jou ingaan. Maar zoals jij , een borderliner ziet wat ze aan heeft gericht , gezin kapot, financieel kapot, huis moet verkocht worden, enz. Loopt hard weg voor de realiteit, nachtmerries door je hoofd, elke gedachte naar dit alles duwt jou steeds verder van ons weg.Verstand en gevoelens naar mij en de kinderen worden dan op 0 gezet. Je vlucht voor de werkelijkheid en schopt steeds harder tegen mij. Ondanks mijn veelvuldige pogingen om jou niet te verliezen ben je uiteindelijk toch gevlucht voor de werkelijkheid.En heb je vastgeklampt aan een ander man met 3 kinderen. Het is zelfs zo erg dat je niet alleen je verstand kan gebruiken maar ook niet meer je gevoel. Ondanks ik dat jou laat zien, weten, hoe zielsveel wij van jou houden en terugwillen, jij laat taal nog teken de laatste 15 dagen van je horen. 19 jaar en twee schatten van dochters laat je in de steek. Lieve M. ,Ik hou nog steeds zielsveel van jou, en je blijft mijn droomvrouw en zal blijven vechten voor jou, want ik weet dat jij niet gevraagd heb om deze ziekte laat staan dat je deze verdiend heb. Het is voor mij een grote nachtmerrie geworden om op deze manier mijn lieve vrouw kwijt te raken. 5 dagen lang 24 uren malen door mijn kop, 24 uur paniekzenuwen door mijn lichaam, ik kan niet vluchten voor de realiteit. De realiteit is dat ik na 5 dagen als een zombie te hebben geleefd door moet gaan met mijn leven voor mijn dochters die alle steun en liefde van de vader nodig hebben ondanks ik na 15 dagen nog steeds kapot ga van verdriet. Ik heb M. verteld, ik moet sterk en gezond blijven voor de kinderen en wil dat ze straks sterk en stabiel het huis uitfladderen en wil ze niet teleurstellen.Hiermee geef ik jou "het dierbaarste wat ik heb" de tijd en ruimte. Ik moet haar los laten. Ik heb gedaan wat ik kon en ben uiteindelijk mijn M. kwijt,ze zal de rest van mijn leven in mijn hartje voortleven. Het ga je goed mijn M.,mijn droomvrouw, ik hou van je, FERRY. ***************************************************** Een moeder Na veel problemen met onze dochter weten wij sinds 6 jaar dat zij BPS heeft. Wij waren "blij"een diagnose te horen en verdiepten ons in zoveel mogelijk informatiebronnen. Vanaf dat moment konden we het gedrag van onze dochter beter begrijpen en we probeerden een manier te vinden om er mee om te gaan. Dat lukte niet altijd. Sinds onze dochter 15 km bij ons vandaan woont, is het voor ons wat "gemakkelijker" geworden. In ons geval is het goed dat er enige afstand is. Regelmatig vliegt het mij naar de keel en dan denk ik: "Zou het wel goed zijn met haar"? Ik probeer zoveel mogelijk mijn eigen leven te leiden, maar in mijn achterhoofd zit altijd de gedachte dat je kind BPS heeft. Het doet mij pijn te zien dat leeftijdgenoten "normaal" functioneren. Natuurlijk is het hen gegund, maar waarom zij niet? Het heeft haar al zoveel moeite gekost, en dat doet het nog steeds, om tot hier gekomen te zijn. Een verdrietige moeder met vertrouwen in haar dochter
||
Citaat:
![]()
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Flippen! Junkfood Junkie | 18 | 11-06-2002 13:19 | |
ARTistiek |