Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2013, 06:48
Crocodi1e
Avatar van Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Ik vind mezelf heel alert, ik zie en hoor snel dingen, terwijl anderen dit dan nog niet doorhebben. Ik pak ook snel 'hints' en gevoelens op. Als iemand zich niet chill voelt weet ik dat vaak al snel, ookal probeert die persoon het goed te verbergen.

Natuurlijk is dit niet echt een klacht, het is alleen maar positief denk ik, wil alleen weten of er nog meer mensen zijn die ook zo zijn. Is dit nog een soort prooi-instinct die is achtergebleven uit de oertijd? Prooidieren waren altijd op hun hoede, waardoor ze altijd erg alert waren. Of is dit gewoon normaal?
__________________
I saw every eye as I walked down the aisle. It looked like a thousand eyes were staring right at me saying, 'Who is this young punk?'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2013, 07:56
Verwijderd
Leuk voor je.

Is normaal. Maar als je de behoefte hebt je bijzonder te voelen mag dat best.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 15:43
Verwijderd


Je hebt gewoon mensenkennis en dat is normaal.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 16:19
Daantjer
Avatar van Daantjer
Daantjer is offline
Heel mooi voor je. Ik let ook altijd op, daar hebben volgens mij wel meer mensen last van.
__________________
Always be berating and belittling
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 17:22
Verwijderd
Miljarden mensen zijn zo.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 18:11
Verwijderd
Hoi!

Ik snap je wel hoor!
Ieder mens heeft dat natuurlijk wel een klein beetje in zich, maar ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig.
De kenmerken van hooggevoeligheid zijn o.a.:
-altijd alert en bewust zijn, veel kleine signalen oppikken die andere mensen niet oppikken, daarvan kan je erg moe worden
-gevoelig zijn voor prikkels
-andere mensen heel goed aanvoelen, en snel zorgen maken over anderen
-heel snel de sfeer aanvoelen
-je kunt goed motiveren en inspireren
-je hebt een sterk inlevingsvermogen
-je voelt je snel verantwoordelijk

Kortom, je pikt gewoon snel signalen op, en neemt gevoelens snel over. Veel mensen beschouwen dit als 'onzin' omdat iedereen dat toch wel eens heeft, maar de meeste mensen die echt hooggevoelig zijn vinden dit lastig omdat er problemen door kunnen ontstaan.
Vaak zijn hooggevoelige mensen vaak erg perfectionistisch, hebben een lager zelfbeeld dan anderen, en ze vergeten vaak om voor zichzelf te zorgen omdat ze te veel bezig zijn met het zorgen voor anderen)
Hooggevoeligheid is géén ziekte, maar een soort van persoonseigenschap.

Op internet zijn ook een heleboel tests te vinden voor hooggevoeligheid

xxx

Laatst gewijzigd op 12-11-2013 om 18:12. Reden: iets vergeten
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 18:20
Verwijderd
Citaat:
Hoi!

Ik snap je wel hoor!
Ieder mens heeft dat natuurlijk wel een klein beetje in zich, maar ongeveer 1 op de 5 mensen is hooggevoelig.
De kenmerken van hooggevoeligheid zijn o.a.:
-altijd alert en bewust zijn, veel kleine signalen oppikken die andere mensen niet oppikken, daarvan kan je erg moe worden
-gevoelig zijn voor prikkels
-andere mensen heel goed aanvoelen, en snel zorgen maken over anderen
-heel snel de sfeer aanvoelen
-je kunt goed motiveren en inspireren
-je hebt een sterk inlevingsvermogen
-je voelt je snel verantwoordelijk

Kortom, je pikt gewoon snel signalen op, en neemt gevoelens snel over. Veel mensen beschouwen dit als 'onzin' omdat iedereen dat toch wel eens heeft, maar de meeste mensen die echt hooggevoelig zijn vinden dit lastig omdat er problemen door kunnen ontstaan.
Vaak zijn hooggevoelige mensen vaak erg perfectionistisch, hebben een lager zelfbeeld dan anderen, en ze vergeten vaak om voor zichzelf te zorgen omdat ze te veel bezig zijn met het zorgen voor anderen)
Hooggevoeligheid is géén ziekte, maar een soort van persoonseigenschap.

Op internet zijn ook een heleboel tests te vinden voor hooggevoeligheid

xxx
Wat heb jij met hooggevoeligheid?

OT : het is normaal, en als het niet zo was, is het geen probleem toch?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 18:45
Verwijderd
goeie mensenkennis
kan alleen maar handig zijn toch
Met citaat reageren
Oud 12-11-2013, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Wat heb jij met hooggevoeligheid?
Helemaal niks... Probeer alleen mensen te helpen naar herkenning
Met citaat reageren
Oud 13-11-2013, 16:31
Verwijderd
Hooggevoeligheid bestaat niet, of in ieder geval niet in de vorm die jij beschrijft.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2013, 17:48
Verwijderd
@Reverend

Hooggevoeligheid bestaat wel, het is alleen geen ziekte maar een persoonseigenschap.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hooggevoeligheid


http://www.hooggevoelig.nl/

http://www.vereniginghooggevoelig.nl/

en dat zijn er nog maar een paar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2013, 18:01
Verwijderd
Weet je wat ook een persoonseigenschap is? Betweterigheid. Spontaniteit! Openheid. Zie je daar ophef over gemaakt worden?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Helemaal niks... Probeer alleen mensen te helpen naar herkenning
Als mensen herkenning willen dan kunnen ze dat ook wel zelf vinden
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 09:14
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
Ligt het aan mij of ben ik de enige die aan 'achterdochtigheid' denkt....
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 09:17
Verwijderd
Jawel hoor. En overanalyseren.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 10:33
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
*haalt opgelucht adem* gelukkig, ben niet de enige...

Overdenken brengt schade aan je leven en je creativiteit! Niet doen dus!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 16:27
Dark Phoenix
Avatar van Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Hooggevoeligheid is iets wat voorkomt bij mensen die zich graag speciaal willen voelen en het niet zijn.
__________________
[quote=sann;30693804]Ik ben een a-merk sletje.[/quote]
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 18:12
Verwijderd
Ik ben een beetje klaar met deze discussie nu ...
Ik kan me voorstellen dat jullie niet snappen wat hooggevoeligheid inhoud en niet begrijpen wat voor problemen het met zich mee kan brengen, maar ga dan niet zeggen dat het 'nep' is en alleen omdat iemand speciaal wil zijn.

Iedereen is speciaal op zijn eigen manier. Dus je kan het nieteens doen om speciaal te zijn.

Daarbij ben ik ook gewoon een normaal mens met lieve mensen en vriendinnen om me heen en niet een of andere aandachtszoekende persoon als sommigen dat soms mochten denken. Ik kan juist heel goed met mensen overweg .-.

Sorry als ik voor enige ophef op dit topic heb gezorgd. Ik wilde enkel iemand helpen.

Groetjes Anne
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-11-2013, 18:23
Verwijderd
Het bestaat niet dus er valt niks te begrijpen?!

Laatst gewijzigd op 16-11-2013 om 09:17.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2013, 20:47
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Daarbij ben ik ook gewoon een normaal mens [...]
Precies.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2013, 10:42
Verwijderd
Citaat:
Het bestaat niet dus er valt niks te begrijpen?!
Jij jouw mening ... Ik mijn mening. Laten we het daarop houden ? .....

xxx
Met citaat reageren
Oud 16-11-2013, 13:58
Verwijderd
We snappen prima wat het inhoudt. Ik kan mezelf ook dat etiketje geven. We vinden het, alle informatie meenemend, gewoon niet relevant of helpend om het zo te bestempelen. Om dan de discussie af te kappen met 'ja maar jullie snappen het niet', is kinderachtig en zwak. Dat plaatst je discussiepartner buiten spel zonder goede basis daarvoor.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Om dan de discussie af te kappen met 'ja maar jullie snappen het niet', is kinderachtig en zwak..
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat we hier eindeloos over door kunnen discusiëren zonder dat er een einde aan komt ...

En jullie snappen het inderdaad niet. Jullie weten niet wat de gevolgen van hooggevoeligheid kunnen zijn. Het is wel iets meer dan 'ietsje gevoeliger dan andere mensen'.

Daarbij wil ik ook dat jullie even weten dat ik niet mezelf aan het verdedigen ben ofzo. Ik ben niet hooggevoelig. Maar een vriendin van mij wel, vandaar dat ik weet wat het inhoud en wat het met iemand kan doen.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 12:26
Verwijderd
Je bent er wel eh, erg.. Gevoelig voor, inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2013, 18:44
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat we hier eindeloos over door kunnen discusiëren zonder dat er een einde aan komt ...
Dat kan uiteraard, maar waarschijnlijk ben je het wel met me eens dat niemand daar echt zin in heeft.

Citaat:
En jullie snappen het inderdaad niet. Jullie weten niet wat de gevolgen van hooggevoeligheid kunnen zijn. Het is wel iets meer dan 'ietsje gevoeliger dan andere mensen'.
Snap jij eigenlijk wel dat het voor anderen irritant overkomt als je bepaalde dingen zonder meer op hooggevoeligheid probeert terug te voeren, zonder dat je zeker weet dat daar ook sprake van is? Dat is wat je namelijk doet, maar dat lijk jij dan blijkbaar weer niet te begrijpen.

Citaat:
Daarbij wil ik ook dat jullie even weten dat ik niet mezelf aan het verdedigen ben of zo.
Door de maanier waarop je reageert zou dat anders wel als zodanig opgevat kunnen worden.

Citaat:
Ik ben niet hooggevoelig. Maar een vriendin van mij wel, vandaar dat ik weet wat het inhoudt en wat het met iemand kan doen.
Dat wil echter nog niet zeggen dat andermans gedragingen daar zonder meer op teruggevoerd kunnen worden, maar jij gaat daar blijkbaar wel van uit.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2013, 15:48
Verwijderd
Beste iedereen,

Dit is mijn laatste bericht op dit topic. Ik heb hier geen zin meer in.
Het komt voor mij over alsof iedereen nu tegen mij is, terwijl ik alleen maar goede dingen probeer te doen, en ik hoop dat jullie snappen dat ik het heel vervelend vind als iedereen de hele tijd een discussie met mij aangaat om dingen die ik zeg of bedoel, waarmee ik enkel iemand wil helpen.

Als ik daar niemand mee help kan je dat ook gewoon zeggen. Dat is wat rechtstreekser en duidelijker.
Ik heb het gevoel dat alles wat ik zeg tegen mij wordt gebruikt terwijl ik dat helemaal niet zo bedoeld had.

Maar ik snap jullie eigenlijk ook wel ergens...

Mijn oprechte excuses aan iedereen die zich door mij beledigt voelt, en sorry voor de onderwerpswisseling op dit topic.

Misschien vatten sommigen van jullie het als kinderachtig op dat ik stop met deze discussie. Sorry in dat geval, maar ik stop er nu echt mee. Dat is omdat ik het gevoel heb alsof ik mezelf aan het 'verdedigen' terwijl dat helemaal niet de bedoeling is.

Alle kritiek op mij is verder welkom,
realiseer je alleen even dat je niet weet tegen wie je praat/schrijft, en dat ik ook gewoon maar iemand ben.

Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2013, 16:58
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Niemand is "tegen" je, er wordt louter aangegeven dat "hooggevoeligheid" een hoop onzin is.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2013, 18:10
Verwijderd
Citaat:
Je bent er wel eh, erg.. Gevoelig voor, inderdaad.
QFT. De tering.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Pizzabezorger voordelen en nadelen. EN TIPS!
Ibzoon
5 30-12-2016 16:20
Software & Hardware Bittorrent client
Mankind
41 15-09-2006 16:01
Flora & Fauna Jacht op dieren
Roadrunner
129 27-12-2005 22:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Psychologie Vooroordelen
Verwijderd
29 23-08-2002 17:19
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.