Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2018, 15:54
stevenvdh
stevenvdh is offline
Ik zit dit jaar in vwo 6 en moet dus een studie kiezen voor volgend jaar. Ik zou heel graag een technische studie willen doen alleen ik twijfel. De reden dat ik twijfel is omdat wiskundeB niet mijn beste vak is. Ik vind wiskundeB leuk alleen ik sta er niet heel hoog voor.

Is er iemand die een technische studie doet (Technische bedrijfskunde bijv.) en kan vertellen of de wiskunde die je krijgt echt heel lastig is?

Dat schooljaar neem ik vanaf dag 1 bijles wiskundeB (2x per week) en ik merk dat ik steeds beter wordt. Ik weet dus alleen niet of het genoeg is voor een technische studie... Qua motivatie zit het goed...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2018, 20:30
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik vind wiskunde B leuk alleen ik sta er niet heel hoog voor.
Wat is je huidige cijfer voor wiskunde B? Heb je al met je wiskundedocent(e) gesproken over wat je voor studie wilt gaan doen?

Citaat:
Is er iemand die een technische studie doet (Technische bedrijfskunde bijv.) en kan vertellen of de wiskunde die je krijgt echt heel lastig is?
Wat je bij de technische studie aan wiskunde krijgt is per technische studie verschillend, dus als je een idee van de wiskundige inhoud van zo'n studie wilt krijgen kun je het beste eens op de website van de TU van jouw keuze kijken. In ieder geval zul je een en ander te zien krijgen van differentiaal- en integraalrekening van functies van 1 en meer variabelen, lineaire algebra (vectorruimten, lineaire afbeeldingen, matrices en dterminanten) en kansrekening en statistiek. Bij technische wiskunde en technische natuurkunde komen daar in ieder geval ook nog differentiaalvergelijkingen (gewone en partiële), complexe functietheorie en numerieke wiskunde bij. Bij bedrijfskunde zul je waarschijnlijk ook met besliskunde (behandeling van optimalisatiemethoden) te maken krijgen. Bij technische wiskunde en informatica krijg je in ieder geval ook logica, verzamelingenleer en algebra, waarbij groepen, ringen en lichamen worden behandeld. Houd (zeker bij technische wiskunde) in gedachten dat de begrippen die daar aan bod komen tamelijk abstract van aard zijn, iets waaraan je als aankomende student nogal zult moeten wennen. Als je wilt weten wat voor cijfer voor wiskunde B vereist is voor een technische studie kun je dat het beste bij de TU van je keuze navragen. Ik veronderstel dat een 8 waarschijnlijk wel een minimale vereiste zal zijn.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 03-11-2018, 10:11
stevenvdh
stevenvdh is offline
Citaat:
Wat is je huidige cijfer voor wiskunde B? Heb je al met je wiskundedocent(e) gesproken over wat je voor studie wilt gaan doen?


Wat je bij de technische studie aan wiskunde krijgt is per technische studie verschillend, dus als je een idee van de wiskundige inhoud van zo'n studie wilt krijgen kun je het beste eens op de website van de TU van jouw keuze kijken. In ieder geval zul je een en ander te zien krijgen van differentiaal- en integraalrekening van functies van 1 en meer variabelen, lineaire algebra (vectorruimten, lineaire afbeeldingen, matrices en dterminanten) en kansrekening en statistiek. Bij technische wiskunde en technische natuurkunde komen daar in ieder geval ook nog differentiaalvergelijkingen (gewone en partiële), complexe functietheorie en numerieke wiskunde bij. Bij bedrijfskunde zul je waarschijnlijk ook met besliskunde (behandeling van optimalisatiemethoden) te maken krijgen. Bij technische wiskunde en informatica krijg je in ieder geval ook logica, verzamelingenleer en algebra, waarbij groepen, ringen en lichamen worden behandeld. Houd (zeker bij technische wiskunde) in gedachten dat de begrippen die daar aan bod komen tamelijk abstract van aard zijn, iets waaraan je als aankomende student nogal zult moeten wennen. Als je wilt weten wat voor cijfer voor wiskunde B vereist is voor een technische studie kun je dat het beste bij de TU van je keuze navragen. Ik veronderstel dat een 8 waarschijnlijk wel een minimale vereiste zal zijn.
Bedankt voor je snelle antwoord!

Technische natuur -en wiskunde daar begin ik sowieso niet aan. Voor wiskunde hang ik altijd rond de 5,5. Dit jaar was mijn eerste cijfer een 7, mede door de bijlessen die ik volg. Ik hoop dat ik deze lijn kan doorzetten. Op bij TU's adviseren ze dat je rond de 7 moet staan... alleen vanwege mijn 4/5 vwo cijfers twijfel ik zwaar of ik het wel kan. Ik heb namelijk geen idee hoe groot het (niveau)verschil is...
Met citaat reageren
Oud 03-11-2018, 10:46
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Het niveauverschil is bij studies buiten technische wiskunde niet zo groot. Je krijgt wel een aantal dingen te zien die nieuw voor je zijn, zoals differentiaal- en integraalrekening van functies van meer variabelen en lineaire algebra. Kansrekening en statistiek komen al wel bij wiskunde A aan bod, dus die onderwerpen zijn ook relatief nieuw. De behandeling ervan zal waarschijnlijk minder formeel zijn als bij technische wiskunde het geval is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-11-2018, 09:58
Mbhw
Mbhw is offline
Ikzelf zit op de TU Delft en op de TU Delft raden ze inderdaad minimaal ook die 7 aan voor zo ongeveer iedere technische studie. De meeste studies doen dat vanwege het vak Calculus, wat verder bouwt op Wiskunde B. Je krijgt waarschijnlijk in 2x2 uur herhaling van wat je moest weten vanaf de middelbare en daarna gaat het vrij snel.
Mijn ervaring is wel dat je bij zulke vakken wel genoeg oefenstof krijgt, dan is het aan jou of je het wel of niet maakt. Mocht je niet zo goed zijn in wiskunde dan red je het alsnog wel, desnoods met een tweede of derde poging. Het gaat vooral om je inzet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Technische studie of leukere stad?
ZTer
2 07-01-2017 18:00
Studeren Avontuurlijke Wo/Hbo studie
Verwijderd
8 13-01-2015 21:45
Studeren Van WO-natuurkunde naar Technische studie
MB1993
6 16-10-2013 19:42
Studeren Andere studie
lol_nl
2 21-09-2010 18:00
Studeren Technische studie?
Loesje_x
1 11-09-2010 22:06
Studeren Je talenten benutten: andere academische studie?
Hempo
18 14-11-2006 12:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.