Oud 15-01-2009, 15:05
Emma2812
Avatar van Emma2812
Emma2812 is offline
Hey, ik heb een groot probleem: ik zit nu in 3 atheneum en ik weet echt niet wat voor profiel ik moet kiezen. Binnen een paar weken moet ik het al weten, en ik ben een vreselijke twijfelaar. De natuurprofielen vallen al af, deze kan ik gewoonweg niet aan (aangezien ik niet goed ben in WisB, natuurkunde, scheikunde) en deze vakken me ook niet interesseren. Het wordt dus C&M of E&M. Er zit heel weinig verschil tussen deze 2. Ik zal even laten zien welke vakken ik dan zou hebben bij beide profielen:

C&M:
Gemeenschappelijk deel:
Nederlands, Engels, Maatschappijleer, lichamelijke oefening, algemene natuurwetenschappen, levensbeschouwing, culturele kunstzinnige vorming en Frans.
Profiel:
Geschiedenis, WisA
Profielkeuzevakken:
Economie, drama OF beeldende vorming
Vrij deel:
Filosofie

E&M:

Gemeenschappelijk deel:
Nederlands, Engels, Maatschappijleer, lichamelijke oefening, algemene natuurwetenschappen, levensbeschouwing, culturele kunstzinnige vorming en Frans.
Profiel:
Economie, geschiedenis, WisA
Profielkeuzevakken:
Aardrijkskunde OF management & organisatie (m&o)
Vrije deel:
Filosofie en drama

Dit komt dus op precies hetzelfde neer, afgezien dat ik bij E&M aardrijkskunde of m&o erbij heb. Maar ik zou bij C&M eventueel ook aardrijkskunde of m&o erbij kunnen kiezen in het vrije deel, aangezien ik daar nu maar één vak heb staan en ik er best 2 kan kiezen.
Dan zijn ze dus precies gelijk. Nu vraag ik me af hoe het in de bovenbouw zit met de klassen: hoe worden die samengesteld? Komen alle E&M/C&M/N&G/N&T leerlingen bij elkaar? Of stoppen ze alle mensen met de zelfde profielen bij elkaar? Zou ik bijvoorbeeld met een vriendin die N&G gaat doen in de klas kunnen komen? Een 'niet zo aardig' groepje meiden uit m'n klas gaan allemaal C&M doen. Kom ik dan bij hen in de klas?
Ik wil later denk ik rechten studeren, of misschien psychologie of criminologie. Voor rechten is geen enkel profiel of vak verplicht, maar voor psychologie en criminologie is WisA verplicht. Maar WisA kies ik sowieso. Ik ben nog aan het twijfelen tussen drama en beeldende vorming. Ik ben behoorlijk verlegen en onzeker, vooral voor grote groepen mensen. Ik heb gehoord dat drama goed is om je daar over heen te zetten, en dat lijkt me wel handig als advocaat (wat ik graag wil worden). Ik ben erg goed in tekenen en handvaardigheid, maar opzich vind ik het als vak niet geweldig. Is het dan wel verstandig om beeldende vorming te kiezen? (aangezien kunst me eigenlijk niet zo erg interesseerd). Of zal ik gewoon voor drama gaan? En dan zit ik nog met m&o en aardrijkskunde: het boeit me allebij niet zo. Wat is verstandiger om te nemen? Wat is moeilijker?

Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen.
Bedankt,
x
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2009, 16:49
Nyawa
Of je bij mensen van andere profielen in de klas komt verschilt per school; dat kun je dus beter even aan een decaan vragen. Bij ons zat je bij algemene vakken als Nederlands en Engels bij mensen van alle profielen in de klas en bij de profielvakken bij de mensen van jouw profiel en de mensen die dat desbetreffende vak als vrije deel-vak deden. Eigenlijk had ik dus bij bijna elk vak wel een andere klas.

Aardrijkskunde vond ik zelf niet zo heel moeilijk. Of je M&O moeilijk vindt hangt er een beetje vanaf of je goed bent in economie of niet. Ik heb zelf geen drama of tekenen gehad, maar uit je verhaal blijkt dat je drama eigenlijk leuker vindt, dus dan zou ik daar gewoon voor kiezen. Voor psychologie werd trouwens (vroeger iig) ook biologie aanbevolen; dat zou je ook nog kunnen overwegen als vak voor je vrije deel. Of kan dat niet i.v.m. roosters?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 13:29
Emma2812
Avatar van Emma2812
Emma2812 is offline
Bedankt voor je reactie. Biologie wordt inderdaad aanbevolen voor psychologie, maar is niet verplicht. Ik kan dat helaas niet kiezen, dat is onmogelijk met beide profielen E&M en C&M (vreemd eigenlijk). Volgens mij is het bij ons op school ook zo dat de gemeenschappelijke vakken gewoon in een klas met alle profielen door elkaar wordt gegeven. (Heb even gekeken naar de roosters van de bovenbouw)

En heeft iemand ervaring met filosofie? Is het moeilijk? Leuk? Ik heb er al wel wat dingen over gehoord, en we hebben er al een voorlichting over gehad wat het precies inhoudt, en het lijkt me wel leuk en interessant. Hoe verloopt zo'n les ongeveer? Wat leer je er?

Opzich vind ik economie wel oké, maar ik denk niet dat ik m&o er nog bij wil. Het wordt dus denk ik aardrijkskunde, helemaal omdat je zegt dat het niet heel moeilijk is (zelf heb ik er ook nooit problemen mee gehad, dus dat zal ik wel redden). Of anders geen extra vak (dan wordt het dus C&M). Of is dat zonde?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 14:46
ac3000
Avatar van ac3000
ac3000 is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie. Biologie wordt inderdaad aanbevolen voor psychologie, maar is niet verplicht. Ik kan dat helaas niet kiezen, dat is onmogelijk met beide profielen E&M en C&M (vreemd eigenlijk).
Idd vreemd! Ik heb zelf E&M gedaan met maatschappijleer en Duits 2 als keuzevak. Maar een vriendinnetje van mij heeft wel gewoon Biologie gekozen met E&M. Best een logische keuze, aangezien ze voor veel studies Biologie we aanraden.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 17:41
Kevin1111
Kevin1111 is offline
Als je een profiel gaat kiezen kan ik maar één tip geven. Probeer een profiel te kiezen waar je, als je klaar bent met school, zo veel mogelijk verschillende studies mee zou kunnen doen. Je bent nog jong en de kans is heel erg groot dat je over een paar jaar iets heel anders wilt doen. Het beste is het dan om N&G of N&T te nemen met bijvoorbeeld economie. Je kan dan alles kanten op. Je kan een taal gaan studeren, maar ook een sociale studie als sociologie of geschiedenis, je kan economie studeren, je kan dokter worden en je zou zelfs nog naar Delft kunnen.

Deze profielen worden door de meeste leerlingen als lastiger ervaren dan c&M of e&m, maar dan heb je ook wat. Bovendien zou het, als je discipline hebt, voor elke vwo'er een haalbaar pakket moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 18:16
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
^
Mee eens dat je beter breed kunt inzetten, maar als je zeker weet dat je de B-kant niet kan en niet leuk vindt, doe het dan gewoon niet. Waarom drie jaar ploeteren, als het je geen plezier geeft en je er niets mee wil doen?

Als je een beetje kan leren zou ik proberen beide profielen te doen. Ik heb zelf N&T en N&G gedaan en dat ging prima.
Verder: filosofie is leuk! Zelf veel spijt dat ik het op school niet heb gekozen, dus doe ik het er nu op de uni bij . Aardrijkskunde of M&O: tja, volgens mij stelt M&O echt geen reet voor. Aardrijkskunde kost wel veel tijd geloof ik, maar is waarschijnlijk interessanter. Drama of handenarbeid: maakt niet zoveel uit. Kies waar je het meeste zin in hebt.

Succes (ik ken het twijfelprobleem)
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 20:32
Demise
Avatar van Demise
Demise is offline
Bij ons op school is het zo dat de klassen worden samengesteld aan de hand van je profiel. Simpelweg omdat jij niet dezelfde vakken hebt als een NG of NT leerling. Om dan wel het gemeenschappelijk deel met een NG of NT leerling te doen, is niet handig. Je leert elkaar beter kennen als je meer vakken samen hebt, dus zul je wel zo veel mogelijk met CM en EM leerlingen in de klas zitten. Jij zegt dat het bij jou anders is; welke school zit jij? Kaart ik die even als voorbeeld aan bij ons.
Ik weet toevallig van mijn beste vriendin (EM) dat economie en M&O bij ons praktisch hetzelfde zijn. Zij heeft M&O daarom laten vallen.

Als ik jou was, zou ik de leukste vakken kiezen en dan kijken in welk profiel dat het beste past. Succes.
__________________
Wegen ontstaan omdat we ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 23:59
MW
Avatar van MW
MW is offline
Misschien vind je natuurprofielen nu erg moeilijk/niet leuk, maar ik zou er toch nog even goed over nadenken. In de bovenbouw kun je veel meer verbanden leggen tussen wiskunde, natuurkunde en scheikunde, waardoor het echt beter te begrijpen is. Als je nu al kiest voor een maatschappijprofiel beperk je jezelf eigenlijk nu al in je studiekeuze.
Als je NT/NG doet met wat maatschappijprofielvakken die je leuk vindt, kun je alle kanten nog op.
Wanneer het echt te moeilijk is, kun je altijd nog van profiel veranderen.. maar goed zo denk ik erover.
Succes in ieder geval!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 11:16
Emma2812
Avatar van Emma2812
Emma2812 is offline
Citaat:
Jij zegt dat het bij jou anders is; welke school zit jij? Kaart ik die even als voorbeeld aan bij ons.
Ik zit op het Werenfridus (Hoorn).
--

Ik snap eigenlijk niets meer van de roosters in de bovenbouw. http://www.tabor.nl/werenfridus/Roos..._klas2_1_1.htm
Als je bijvoorbeeld op WV4A klikt, zie je veel verschillende vakken op hetzelfde uur staan, dus ik neem aan dat het niet alleen mensen van een bepaald profiel zijn. (aangezien bv geschiedenis en scheikunde in hetzelfde uur staan.)
En weet iemand misschien wat al die cijfertjes achter de vakken betekenen? (dutl3, wisA5, schk3, ak2, etc.)

Ik weet dat ik beide natuurprofielen echt niet aankan, dus ik begin er ook niet aan. Ik heb ook totaal geen interesse in exacte vakken en weet dat ik er later niets mee ga doen. Dat vind ik toch wel genoeg reden om het niet te kiezen. Bovendien vind ik de vakken in de maatschappij profielen wél interessant, en heb ik wél interesse in studies waar je geen exacte vakken voor gehad moet hebben. Vandaar.


Bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 13:15
Demise
Avatar van Demise
Demise is offline
Ja, dat zijn mensen met verschillende vakkenpakketten. Een CM/EM student heeft geen scheikunde, en een NG/NT student geen geschiedenis. Dus het kan prima op hetzelfde uur.
De cijfers achter de vakken zijn clusters. Als je bijvoorbeeld in één klas (A4B bij ons) kinderen hebt met Aardrijkskunde en Biologie en kinderen met Informatica en Biologie, en Biologie staat op de Aardrijkskunde en Informatica uren, zijn er twee clusters Biologie. Iedereen uit A4B heeft wel Biologie, maar de ene helft van de klas op het uur waarop de andere helft Aardrijkskunde heeft, en die andere helft heeft Biologie op het uur waarop die ene helft Informatica heeft. Snapje?
__________________
Wegen ontstaan omdat we ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 16:04
Emma2812
Avatar van Emma2812
Emma2812 is offline
Bedankt!
Dus bij mij op school zitten de NG/NT en CM/EM leerlingen gewoon bij elkaar (met de gemeenschappelijke vakken)? Aangezien élke 4e klas zo'n soort rooster als dat van WV4A heeft.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 12:09
Demise
Avatar van Demise
Demise is offline
Ja, ik denk het wel. Anders moet je het gewoon even navragen bij jullie rooster-maker of congierge, die weet je dat vast wel uit te leggen.
En ga alsjeblieft geen natuurprofiel doen als je dat niet wilt... In de vierde wordt het juist wat leuker, omdat je al die baggervakken kunt laten vallen!
__________________
Wegen ontstaan omdat we ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2009, 12:51
Nyawa
Filosofie is inderdaad een leuk vak en ik heb er zelf ook meer aan gehad dan ik vantevoren had verwacht. Je leert er wetenschappelijker denken, argumenteren, complexe teksten te doorgronden. Vooral dat laatste is een vaardigheid waar ik op de universiteit veel aan gehad heb, en kleine delen wetenschapsfilosofie die ik op de middelbare gehad heb zijn ook weer teruggekomen bij een aantal van mijn vakken nu. Maar wat betreft je vrije deel zou ik vooral op je interesse af gaan.

Ik zou zelf inderdaad ook absoluut geen natuurprofiel kiezen als je daar totaal geen interesse in hebt en al zeker weet dat je daar niets mee wilt, zelfs niet als je de vakken misschien net wel aan zou kunnen. Dat is ook verstandiger als je psychologie of criminologie zou gaan doen aan een universiteit waar je daarvoor moet loten, want als je vakken doet die beter liggen kun je ook een hoger gemiddelde halen.

Laatst gewijzigd op 18-01-2009 om 12:56.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 11:19
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
ik neem aan dat je al hebt besloten dat je frans wilt gaan doen? want je kan kiezen tussen frans of duits maar aangezien jij daar al frans hebt gekozen neem ik aan dat je daar ber in betnt. het ligt er heel erg aan of je al zeker weet dat je rechter wilt worden of dat je nog twijfelt en het zou kunnen verranderen. vind je het economie wat je nu krijgt leuk? dan kan je altijd nog economie en maatschappij kiezen waar dan al economie inzit en je M&O erbij kan nemen. dan heb je alvast 2 richtingen die je op kan gaan. dan heb je voor als rechter op een gegeven moment niet lukt/je vind het niet leuk dan heb je altijd nog iets de economische kant op over.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 13:19
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Bedankt voor je reactie. Biologie wordt inderdaad aanbevolen voor psychologie, maar is niet verplicht. Ik kan dat helaas niet kiezen, dat is onmogelijk met beide profielen E&M en C&M (vreemd eigenlijk). Volgens mij is het bij ons op school ook zo dat de gemeenschappelijke vakken gewoon in een klas met alle profielen door elkaar wordt gegeven. (Heb even gekeken naar de roosters van de bovenbouw)
Ik heb zelf C&M gedaan, met biologie in het vrije deel, dus volgens mij kan dat gewoon. Kan ook zijn dat het veranderd is, want ik had economie wel als verplicht vak. Als je psychologie wilt gaat studeren is het inderdaad handig als je biologie hebt gehad, omdat je tijdens je studie ook vakken krijgt over hersenen, hormonen etc.
Ik kon zelf niet kiezen tussen tekenen en handvaardigheid, dus toen heb ik maar kop of munt gedaan. Werkte ook prima.
Misschien kun je na een week trouwens ook nog wel van vak wisselen. Ik had namelijk Frans 1 en Duits 2 gekozen (of andersom), maar dat was natuurlijk helemaal niet handig en toen heb ik na de eerste Franse les maar besloten om Duits volledig te gaan doen.
Misschien mag / kun je ook een keer bij een les kijken, dan weet je ook een beetje hoe het gaat enzo.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 20-01-2009, 18:11
Demise
Avatar van Demise
Demise is offline
Citaat:
Ik heb zelf C&M gedaan, met biologie in het vrije deel, dus volgens mij kan dat gewoon. Kan ook zijn dat het veranderd is, want ik had economie wel als verplicht vak. Als je psychologie wilt gaat studeren is het inderdaad handig als je biologie hebt gehad, omdat je tijdens je studie ook vakken krijgt over hersenen, hormonen etc.
Ik kon zelf niet kiezen tussen tekenen en handvaardigheid, dus toen heb ik maar kop of munt gedaan. Werkte ook prima.
Misschien kun je na een week trouwens ook nog wel van vak wisselen. Ik had namelijk Frans 1 en Duits 2 gekozen (of andersom), maar dat was natuurlijk helemaal niet handig en toen heb ik na de eerste Franse les maar besloten om Duits volledig te gaan doen.
Misschien mag / kun je ook een keer bij een les kijken, dan weet je ook een beetje hoe het gaat enzo.
Gedeeltelijke vakken zijn tegenwoordig afgeschaft, het is of Duits, of Frans. Ook de profielen zijn inderdaad aangepast; er is een veel beperktere keuze achtergebleven (maar met voorkoming van zekere pretpakketten).
Biologie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde B zijn niet te kiezen in een economie profiel. Tenzij ze een enorme uitzondering voor je maken, er een uur in je rooster vrij is waarin die les gegeven wordt, je gegronde redenen hebt dat vak te willen volgen en er genoeg leerlingen zijn die die les sowieso al volgen.
__________________
Wegen ontstaan omdat we ze gaan.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 09:20
Verwijderd
Zelf heb ik geprobeerd N&G te volgen, dit is helaas niet gelukt wegens het gebrek aan motivatie om mijn Wiskunde huiswerk te maken. Ook heb ik het een beetje onderschat, stond in de eerste periode 10 tekorten en in de laatste waren dit er nog 3 voor wiskunde.

Met de pakketkeuze is het vooral belangrijk om een pakket te kiezen met de vakken erin die jij later nodig hebt voor je opleiding. Zoals ik hierboven heb gelezen is het dus helaas niet meer mogelijk om Biologie bij E&M of C&M te pakken, dit kon 4 jaar geleden nog wel. Als Biologie echt een must is voor de opleiding die je wilt gaan volgen zou je het kunnen overwegen om N&G te gaan doen. Je zou je hier dan wel meer voor moeten inzetten maar als dit je helpt bij je verdere opleiding/baan is het zeker de moeite waard. Maar het is uiteindelijk toch jouw keus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Profiel kiezen
Goudvis69
5 21-01-2017 22:23
Studeren Welk profiel kies/koos jij en waarom?
faithfully
53 22-05-2011 19:14
Studeren Profiel kiezen
Juultjeh
8 27-01-2011 19:20
Studeren Profiel kiezen :s
Verwijderd
15 13-10-2010 15:04
Studeren profiel kiezen...
{~boerekool~}
22 31-05-2006 17:15
Algemene schoolzaken profiel kiezen voor havo..
Marloutjuh
26 21-02-2003 14:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:14.