Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2014, 18:22
GewoonMarcel
GewoonMarcel is offline
Beste mensen,

ik ben Marcel (16). Ik heb een Minecraft server
(minecraft is een spel, voor degene die dat niet wisten) en ik heb in die server heb ik een plugin genaamd Buycraft. zo kunnen mensen via buycraft spullen kopen op mijn server. bijvoorbeeld 64x diamond voor 5 euro.

nu is er een jongen van 12 die voor meer dan 600 euro gekocht heeft op mijn minecraft server. de spullen die hij gekocht heeft (vrijwillig) heeft hij ontvangen op de server. nu zegt hij nu dat zijn ouders het geld terug willen en vragen om mijn adres, en dreigen met aangifte tegen mij. maar de vader van mijn vriend waarmee ik dit samen doe is vorige week naar de politie gegaan om te vragen of dit legaal is dat we virtuele spullen verkopen via minecraft. Hij kreeg toen "ja" als antwoord. Maar toch willen de ouders van deze jongen het geld terug wat die jongen heeft betaald aan ons.

moeten wij dit geld terug betalen? want volgens mij hoeven wij niet zomaar het geld terug te geven?

mag ik wat advies van jullie a.u.b
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2014, 18:39
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Simpel gezegd: een minderjarige mag geen dingen kopen zonder toestemming van zijn ouders, tenzij het gebruikelijk is dat iemand van die leeftijd dat zelfstandig doet. Voor 600 euro aan Minecraft-spullen kopen is natuurlijk niet gebruikelijk voor een 12-jarige. De ouders hebben dus recht op het geld terug.

Je zult er niet voor worden aangepakt door de politie (niet strafbaar), maar de ouders kunnen wel zelf desnoods de rechter inschakelen om jou te veroordelen terug te betalen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 18:55
GewoonMarcel
GewoonMarcel is offline
Citaat:
Simpel gezegd: een minderjarige mag geen dingen kopen zonder toestemming van zijn ouders, tenzij het gebruikelijk is dat iemand van die leeftijd dat zelfstandig doet. Voor 600 euro aan Minecraft-spullen kopen is natuurlijk niet gebruikelijk voor een 12-jarige. De ouders hebben dus recht op het geld terug.

Je zult er niet voor worden aangepakt door de politie (niet strafbaar), maar de ouders kunnen wel zelf desnoods de rechter inschakelen om jou te veroordelen terug te betalen.
maar dit is ook al een keer gebeurd via habbo. een heel groot bedrijf? daar mogen kinderen toch ook betalen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 18:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Maar gaat het om dan ook om zulke grote bedragen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 18:59
GewoonMarcel
GewoonMarcel is offline
Citaat:
Maar gaat het om dan ook om zulke grote bedragen?
dat durf ik niet te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 19:02
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
maar dit is ook al een keer gebeurd via habbo. een heel groot bedrijf? daar mogen kinderen toch ook betalen?
1. Dan gaat het om veel kleinere bedragen.
2. Als het daar wel om grotere bedragen zou gaan, hebben de ouders net zo goed recht op geld terug.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 19:04
jelte1997
jelte1997 is offline
Citaat:
dat durf ik niet te zeggen.
Aangezien je niet verantwoordelijk ben voor die jongen kan je niets doen
jij weet niet wie er achter het beeldscherm zit en aangezien die de algemene voorwaarden heeft geaccepteerd kan je niet meer doen zij willen je dan aangeven maar aangezien hun de ouders zijn en zij voor hem verantwoordlijk zijn is het hun probleem
ik vind dat het de ouders schuld is omdat je een 12 jarig kind sowieso niet je rekening moet toe vertrouwen!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2014, 19:10
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Aangezien je niet verantwoordelijk ben voor die jongen kan je niets doen
jij weet niet wie er achter het beeldscherm zit en aangezien die de algemene voorwaarden heeft geaccepteerd kan je niet meer doen zij willen je dan aangeven maar aangezien hun de ouders zijn en zij voor hem verantwoordlijk zijn is het hun probleem
ik vind dat het de ouders schuld is omdat je een 12 jarig kind sowieso niet je rekening moet toe vertrouwen!
Helaas allemaal juridisch onjuist. Zie mijn posts hierboven.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2014, 09:22
Pieter232
Pieter232 is offline
@Axel11
Minderjarigen mogen spullen kopen die 'normaal' zijn voor hun leeftijd. Een rolletje drop is bijvoorbeeld normaal voor een kind van 11, maar een iPhone niet. Voor een 15-jarige kan een iPhone weer wél gebruikelijk zijn, omdat 15-jarigen zo'n telefoon kunnen kopen met het geld dat ze hebben verdiend met folderen of een krantenwijk.

Als een kind iets heeft gekocht wat niet normaal is voor zijn leeftijd, zonder dat zijn ouders erbij waren, dan kun je terug naar de winkel en moet de koop worden teruggedraaid. Daartoe is de winkelier wettelijk verplicht.
Bij de aanschaf van virtuele goederen ligt het allemaal wat onduidelijker. Dat een kind credits koopt binnen Habbo is niet heel raar. Er staat dat er virtuelen spullen worden verkocht . en dit is normaal voor die leeftijd. Ook zijn er GEEN gevallen bekend waarbij het juridisch is gelukt om het geld terug te halen. Ik neem aan dat hij akkord is gegaan met de algemene voorwaardes ?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2014, 10:28
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Het gaat erom dat het hier gaat om 600 euro! Dat is niet normaal voor een 12-jarige.

En algemene voorwaarden zijn verder niet van belang voor deze casus, dus houd daar maar over op.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2014, 11:17
Pieter232
Pieter232 is offline
Maar @Axel11
Ik neem aan dat het niet om een aankoop ging van meteen 600 euro. Ik neem aan dat het kleine aankopen waren.
Maar Axel11, wat adviseer jij? En waar haal je deze kennis vandaag?
Met citaat reageren
Oud 16-03-2014, 11:46
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ik zou de 600 euro terugbetalen, eventueel na aftrek van wat aangekochte zaken die wel gebruikelijk zijn voor een 12-jarige, bijvoorbeeld voor 10 euro. Dus betaal 590 euro terug.

Of probeer de zaak "te schikken" met de ouders: doe een redelijk bod, bijv. in het midden: 300 euro terugbetalen.

Op de website die je zelf citeert staat trouwens ook dat het anders is als een kind voor honderden euro's aan virtuele goederen koopt, alleen heb je dat niet mee gekopieerd
Met citaat reageren
Oud 17-03-2014, 19:16
Verwijderd
Gewoon niets meer van je laten horen en lekker afwachten. Als die ouders alsnog bitch genoeg zijn om zich te verlagen tot juridische zaken kan je het dan altijd alsnog teruggeven.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2014, 14:11
American Psycho
Avatar van American Psycho
American Psycho is offline
gewoon negeren verder en lekker genieten van je 600eu
__________________
Where's Bizarre at?
Met citaat reageren
Oud 26-03-2014, 16:55
Niels97yolo
Niels97yolo is offline
Citaat:
Het gaat erom dat het hier gaat om 600 euro! Dat is niet normaal voor een 12-jarige.

En algemene voorwaarden zijn verder niet van belang voor deze casus, dus houd daar maar over op.
De algemene voorwaarden zijn altijd van belang hij heeft deze geaccepteerd mocht er in de av iets staan over de leeftijd van de persoon die deze accepteert (bijv. minimaal 18 jaar) en er staan dingen in over het bestellen van producten op je server/plug-in heeft dit er zeker mee te maken. Ik ben niet bekend met minecraft servers of dergelijke plug-in's de vraag is meer, heb je eigenlijk wel een algemene voorwaarde waar de gebruiker mee akkoord gaat? zo ja, als hier in staat dat er vanuit wordt gegaan dat de desbetreffende persoon handelsbekwaam is oid. kunnen ze je niks maken. Zo nee dan kan de persoon wel degelijk om een schadevergoeding/teruggaven vragen.

Uiteraard zegt de algemene voorwaarde niet alles, in dit geval betreft het een 12 jarig kind en is het dus een redelijk lastig geval.. Ik denk persoonlijk dat het beste wat je kan doen is contact zoeken de de ouders van het kind (mochten ze je nog niet benaderd hebben) en een tussenweg zoeken. In dit geval bijv. 500 euro terug geven en 100euro houden (het betreft een kind en hij heeft natuurlijk wel gewoon wat besteld bij je + je hebt veel moeite gedaan om het op te lossen )

Veel succes met het oplossen van je probleem!
Met citaat reageren
Oud 26-03-2014, 22:23
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De algemene voorwaarden zijn altijd van belang hij heeft deze geaccepteerd mocht er in de av iets staan over de leeftijd van de persoon die deze accepteert (bijv. minimaal 18 jaar) en er staan dingen in over het bestellen van producten op je server/plug-in heeft dit er zeker mee te maken. Ik ben niet bekend met minecraft servers of dergelijke plug-in's de vraag is meer, heb je eigenlijk wel een algemene voorwaarde waar de gebruiker mee akkoord gaat? zo ja, als hier in staat dat er vanuit wordt gegaan dat de desbetreffende persoon handelsbekwaam is oid. kunnen ze je niks maken. Zo nee dan kan de persoon wel degelijk om een schadevergoeding/teruggaven vragen.
Nee, je praat juridische onzin.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Paypal niet-verrekend
TheHighLife
5 19-03-2013 10:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:18.