Oud 09-04-2004, 15:24
Verwijderd
Persbericht:

Sluiting dreigt voor VAVO


Het VAVO (Voortgezet Algemeen Volwassen Onderwijs) dreigt te verdwijnen. De school, gevestigd aan de Patersweg in het pand van de voormalige MAVO Krispijn, biedt jongeren die om wat voor reden dan ook het middelbare schooldiploma niet gehaald hebben alsnog de gelegenheid hebben het fel begeerde diploma te halen. De school is hierin in de afgelopen jaren buitengewoon succesvol gebleken. Op dit moment herbergt de school ongeveer 400 cursisten uit Dordrecht, Gorinchem en omstreken. Het personeel van de school heeft de onheilstijding op 1 april j.l. te horen gekregen van het College van Bestuur van het da Vinci College, waar de school onderdeel van is.

Het College van Bestuur ziet geen mogelijkheid de school langer open te houden. In Tegenstelling tot het reguliere Voortgezet Onderwijs wordt het VAVO, waar ook examen in losse vakken gedaan kan worden, niet betaald door het ministerie van Onderwijs maar door de gemeenten in de regio. Omdat de gemeenten er niet veel voor voelen een dergelijk dure onderwijsvoorzieneng in stand te houden is door de school al enkele jaren geleden samenwerking gezocht met een reguliere school voor Voortgezet onderwijs. Het ministerie wentst niet langer mee te werken aan deze constructie. De gemeente in de regio weigeren deze financiering voor rekening te nemen. Het Da Vinci College ziet geen mogelijkheid onderwijs aan te bieden wanneer daar geen bekostiging tegenover staat. Wanneer niet snel een oplossing wordt gevonden voor deze situatie kan er niet ingeschreven worden voor het nieuwe schooljaar. Omdat het VAVO voornamelijk examenkandidaten heeft houdt de school per 1 augustus op te bestaan.

Het personeel van het VAVO is in het geweer gekomen tegen de dreigende sluiting. Middels een kleine brochure is het belang van een voorziening als de VAVO onderstreept. De wethouders onderwijs van de gemeenten in de regio hebben deze brochure allen ontvangen, Op 15 april a.s. zal het een portefeuillehouders overleg plaatsvinden in de regio Zuid-Holland-Zuid. In dit overleg zal ook de positie van de VAVO aan de orde komen.

Meer informatie: Marie José van Doorn, tel 078-6146666, 078-6169184

5 april 2004



LEES MEER EN GEEF REACTIES OP : WWW.VERDERMETDEVAVO.TK


ik zit namelijk op deze school en vindt het belachelijk dat ze ermee stoppen. We zijn nu protest aan het voeren, we willen dat iedereen die daar een mening over heeft en ons wil helpen gemeenteraadsleden te overtuigen zijn stem laat horen op bovengenoemde site. Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-04-2004, 15:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als ik het dus goed begrijp is dat volwassenonderwijs voor jongeren? Waarom kunnen die (en jij) niet naar gewoon onderwijs?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:00
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-04-2004 @ 16:35 :
Als ik het dus goed begrijp is dat volwassenonderwijs voor jongeren? Waarom kunnen die (en jij) niet naar gewoon onderwijs?
Dat heeft te maken met het feit dat het heel moeilijk is om, ten eerste, weer te integreren in een middelbare school onderwijs. En ten tweede is het erg moeilijk om aangenomen te worden op een middelbare school, als jij om bepaalde redenen je diploma niet gehaald hebt (tevaak blijven zitten, vervelend kind). En dan is dit een oplossing als je later toch nog een diploma wilt.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:12
Verwijderd
Ik heb fibromyalgie en kan dus net als me-ers niet regelmatig op school komen, ook werken mijn thuisomstandigheden niet mee. Ik heb dus vorig jaar mijn diploma niet gehaald, en omdat die school niet meer zo tolerant wilde zijn in mijn afwezig zijn, ben ik naar deze school gegaan.
Minder uren, meer thuiswerk en meer een (makkelijker voor mij) basisprogramma. Ook heb ikzelf het voordeel alles al te hebben gehad.
Er zitten bij mij op school veel mensen met een handicap, problemen thuis maar ook veel allochtonen, en andere mensen die na "dropout" toch hun diploma kunnen halen.
Meer info? http://www.verdermetdevavo.tk >aankondiging>Pleidooi
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Jah, dat is ook een goed voorbeeld. Een normale school heeft niet zo'n goede trajecten voor dit soort jongeren, maar volwassenonderwijs is juist de oplossing, omdat het heel zelfstandig onderwijs is...
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 17:18
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Trouwens, tip: even een online petitie maken en die in het petitietopic op N&A plakken
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 09-04-2004, 20:50
Verwijderd
De topicstarter en ik zitten op dezelfde school. De gemeente vergeet voor het gemak dat er leerlingen zijn die niet in hun eindexamenjaar zitten en nu misschien buiten de boot zullen vallen. ROC's uit omringende steden (bijv. Rotterdam) nemen mij niet aan "omdat ik niet in de regio woon".

Argh, ik ben hier zo boos over. Maar gelukkig is het nog niet zeker, misschien gaan we fuseren. Dat zei mevrouw van Doorn woensdag tenminste tegen me.

Edit: mij is verteld dat er meer geld in veiligheid gestoken moet worden en dat er daarom minder geld is voor het vavo. M.a.w. gaan de jongeren uit Krispijn die straks op straat staan weer fijn de criminaliteit in. Echt een prutbeleid van de gemeente Dordrecht.

Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 00:15.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 09:17
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
zuster schreef op 09-04-2004 @ 21:50 :
De topicstarter en ik zitten op dezelfde school. De gemeente vergeet voor het gemak dat er leerlingen zijn die niet in hun eindexamenjaar zitten en nu misschien buiten de boot zullen vallen. ROC's uit omringende steden (bijv. Rotterdam) nemen mij niet aan "omdat ik niet in de regio woon".

Argh, ik ben hier zo boos over. Maar gelukkig is het nog niet zeker, misschien gaan we fuseren. Dat zei mevrouw van Doorn woensdag tenminste tegen me.

Edit: mij is verteld dat er meer geld in veiligheid gestoken moet worden en dat er daarom minder geld is voor het vavo. M.a.w. gaan de jongeren uit Krispijn die straks op straat staan weer fijn de criminaliteit in. Echt een prutbeleid van de gemeente Dordrecht.
Dat heeft te maken met het korten in onderwijs. Iets wat steeds meer gevolgen heeft voor scholen. Dat geld gaat inderdaad naar veiligheid en daar zit in dit geval een flinke kronkel in het beleid waardoor je eigenlijk een brief naar het ministerie van onderwijs zou moeten sturen waarin je beargumenteerd uitlegt waarom dit plan zo verschrikkelijk krom is. Daar kunnen ze dan niet meer omheen.

In ieder geval moeten ze er wel op toezien dat degenen die zonder school komen te zitten op de een of andere manier geholpen worden.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 10-04-2004, 13:01
Enforcer
Enforcer is offline
Ik ben de oprichter van het forum op www.verdermetdevavo.tk... Ik wilde graag even melden dat we maandag met en groepje gemeenteraadsleden gaan bellen, (elke persoon iemand van een andere partij, die vertegenwoordigd wordt) we willen deze mensen verwijzen naar het forum op die pagina en ze te overtuigen een tourtje door onze school te nemen. we hopen dus dat iedereen die iets te zeggen heeft, dit even op dat forum meldt.

Op het forum kun je lezen hoe de vork in de steel zit, en vragen stellen.

Alvast bedankt, en sorry voor het reclame-achtigheid.

Laatst gewijzigd op 10-04-2004 om 13:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.