Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2003, 17:38
watervlo
watervlo is offline
De hoop van Williams en McLaren op het winnen van het wereldkampioenschap Formule 1 kan weleens een ernstige deuk opgelopen hebben. Door nieuwe regelgeving kan Michelin gedwongen zijn tot het maken van een nieuwe band, nog vóór de Grand Prix van Italië.

De FIA heeft namelijk bekend gemaakt dat het zijn regelgeving wat betreft het meten van de banden zal veranderen, met ingang van de eerstvolgende Grand Prix. In deze brief legt de FIA uit dat het loopvlak van de voorbanden pas opgemeten wordt na het racen van de race, en niet ervoor. Die grens ligt nu op 270 mm. De regel zou vooral ten nadele van Michelin zijn.

Van Michelin wordt namelijk aangenomen dat zij haar band heeft ontwikkeld tot het maximum van 270 mm. Bridgestone zou nog enigszins over een marge beschikken. Daarnaast zou de Michelinband tijdens de race enige vervorming ondergaan, waardoor het loopvlak zo maximaal mogelijk blijft. Op deze manier heeft de coureur de maximale hoeveelheid grip.

Meer grip kan uiteraard een voordeel opleveren ten opzichte van concurrent Bridgestone. Aangenomen wordt dan ook dat de Japanners de zaak bij de FIA aangezwengeld hebben, met deze brief tot gevolg. Bridgestone beweert zelfs dat de grens van 270 mm tijdens de race op sommige plaatsen overschreden wordt, echter valt dit niet te bewijzen.

Michelin is het met de beweringen van de FIA en Bridgestone uiteraard niet eens en meldt dat de band sinds haar invoering, bij de GP van San Marino in 2001, volkomen legaal is. Echter, mocht de nieuwe regelgeving doorgevoerd worden, dan hebben de Fransen twee weken de tijd om hun banden aan te passen. Dan is namelijk de volgende F1-race, in Monza.

De tijd tot de Grand Prix is waarschijnlijk te kort om de banden ook nog van te voren te testen, bijvoorbeeld op de Grote Monza-test die volgende week plaatsvindt. Mocht het Michelin dus lukken een nieuwe band te maken dan heeft deze nog geen kilometers gemaakt bij de start van de GP.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2003, 17:40
watervlo
watervlo is offline
Michelin overweegt boycot



Michelin-directeur Pierre Dupasquier overweegt om de leverantie van banden stop te zetten als de nieuwe regels omtrent de grootte van het loopvlak worden ingevoerd. De FIA overweegt om meting van het loopvlak pas na de race te doen, in plaats van ervoor. Vooral voor Michelin zou dit kunnen betekenen dat de banden buiten de regels vallen. Lees meer over de brief van de FIA in dit artikel.

Dupasquier is van mening dat meedoen dan geen zin meer heeft, dit ten nadele van bijvoorbeeld Williams en McLaren:"Het is mogelijk dat de vijf teams, die Michelinbanden gebruiken, niet in Monza aan de start verschijnen. Onze teams zouden een hoop geld uit moeten geven zonder de garantie dat ze niet gediskwalificeerd worden. Het is echter aan hen om hierover te beslissen."

"We weten dat we niet op tijd een nieuwe band kunnen ontwikkelen, want het kost ons enkele weken om deze te ontwerpen en te bouwen. Het is net alsof je een kleinere motor moet gebruiken op Monza, dat haal je in dit tijdsbestek niet. Dus hebben die teams [McLaren, Williams, red.] geen zekerheid dat hun banden nog reglementair zijn na de race. De huidige band is ontwikkeld met de zekerhed dat meting plaatsvindt voor de race en niet erna."

"Het maakt ons niets uit als ze de meting op gebruikte banden willen doen, maar de moeilijkheid zit hem erin dat het meteen ingevoerd wordt. Een band twee millimeter kleiner maken zal niets onder doen voor de prestatie. Ik denk daarom dat er een andere reden is."

McLaren weigert op dit moment elk commentaar, terwijl Williams zegt "op dit moment te bekijken wat de consequenties zijn van het besluit van de FIA". Als de Michelinbanden illegaal worden verklaard kan dit grote gevolgen hebben voor het kampioenschap, nu rivaal Ferrari op Bridgestonebanden de vrije weg naar het kampioenschap voor zich open ziet liggen.

bron: www.formula1.nl
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 17:57
watervlo
watervlo is offline
Officiële verklaring Michelin



Reagerende op verschenen persberichten en vragen van verschillende journalisten willen wij graag het volgende mededelen:

Na afloop van de Hongaarse GP heeft de FIA besloten dat een andere interpretatie van de Sporting Regulation, betrekking hebbende op de banden. Dit heeft betrekking tot de breedte van het loopvlak van de voorbanden, welke tot nu toe werd gemeten "als nieuw zijnde", volgens artikel 77c van de Sporting Regulation. De FIA wil nu dat het raakvlak van de banden gemeten wordt nadat deze op de baan is gebruikt.

Daarom willen we enkele punten op een rijtje zetten:

* Onze voorbanden zijn voorgelegd, om in overeenstemming te zijn met artikel 77C, middels een schrijven van de FIA. De controles zijn gehouden op nieuwe banden, welke overeenstemmen met de interpretatie van artikel 77C.

* De procedure om een loopvlak te meten is bij ons onekend op dit moment, wat elke verandering van de band in de weg staat. We kunnen enkele moeilijkheden verwachten in de omschrijving "raakvlak" omdat een band die gebruikt wordt, in contact komt met verschillende objecten, zoals kerbs, welke afhankelijk van hun positie en hoogte de band tot het midden van de zijkant kunnen raken.

* Alle Michelin-teams zijn betrokken bij deze regelverandering omdat ze allemaal dezelfde voorband van Michelin gebruiken.

* We stellen ons open voor discussie omtrent de regelgeving van de FIA en willen meedenken over een duidelijke meetprocedure voor 2004. We begrijpen dat het niet realistisch is deze vóór de Italiaanse Grand Prix in te voeren.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 10:34
Verwijderd
Laat ik eerst even vooropstellen dat ik Schumacher-fan ben. Maar wat Ferrari en Bridgestone nu weer aan het bedenken zijn om die titel te krijgen, dat gaat me veel te ver! Dan heb ik veel liever dat Raikkonen of Montoya kampioen wordt dan dat Ferrari het moet halen doordat ze de andere teams buitenspel zetten. Want in mijn ogen is dit toch duidelijk gewoon je tegenstanders uitschakelen op een unfaire manier...
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 11:35
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
NoMercy285 schreef op 30-08-2003 @ 11:34:
Maar wat Ferrari en Bridgestone nu weer aan het bedenken zijn om die titel te krijgen, dat gaat me veel te ver!
Hoe kom je erbij dat Ferrari et bedacht heeft? Volgens mij staat er echt FIA.
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 11:43
Verwijderd
Citaat:
mrhanky schreef op 30-08-2003 @ 12:35:
Hoe kom je erbij dat Ferrari et bedacht heeft? Volgens mij staat er echt FIA.
je kunt me niet wijsmaken dat de FIA er zelf mee kwam...regelveranderingen worden normaal doorgevoerd tussen 2 seizoenen in en niet midden in een seizoen...en al helemaal niet 3 races voor t eind als er 3 coureurs zo dicht bij elkaar staan... dus in mijn ogen heeft ferrari t vuurtje gewoon opgestookt!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 16:18
Kirk22
Avatar van Kirk22
Kirk22 is offline
"fuck ik heb me verremd in het grind en nu is het loopvlak van mijn band niet meer legaal." (vage regel)
__________________
You're either very brave or very stupid.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 17:32
kyokushin
Avatar van kyokushin
kyokushin is offline
er is ook een positieve kant van dit verhaal, als de 5 michelin teams gediskwalificeerd zijn zijn er 10 auto's over , vallen er nog 2 uit en voila verstappen in de punten

nadeel schumacher krijt een voorsprong in het kampioenschap
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 16:55
DopeBean
DopeBean is offline
lijkt me ook da ferrari en dan toch met name bridgestone het vuurtje heeft opgestookt. geloof nie dat de FIA ''opeens'' ff een mega regel veranderd. want als dit nadelig wordt voor de michelins zou je ook de punten van michelin teams moete afpakke lijkt me. Vind het grote onzin van de FIA !!!
__________________
http://I-TuneFM.tk
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 17:19
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
BLABLABLA, echt bullshit dat dit gelijk naar ferrari gestuurd wordt zo. Dat et nou eenmaal minder met ze gaat in combi met bridgestone betekend dus echt niet dat ze een regel gaan veranderen.

In voetbal gaat een club die et slecht doet toch ook niet om een regelverandering vrage?
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 17:22
M. Arnoldi
Avatar van M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Er wordt helemaal geen regel verandert. Er staat nergens waar en wanneer de FIA de banden moet controleren. Dat Michelin opeens een vage reactie geeft, nadat de FIA heeft besloten na de race de banden te controleren, vind ik uiterst vreemd. Waarom reageert Michelin zo? Bang dat ze door de mand vallen!

Vooraf aan de race zijn de banden legaal, maar is dat wel tijdens en na de race?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 17:25
M. Arnoldi
Avatar van M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Dat men niet wil in zien dat de FIA dit doet om illegaliteit te voorkomen, is hun probleem.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 18:59
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
M. Arnoldi > De band van Michelin is niet iligaal... zou het alleen worden na de komende wijziging... Dus hoezo voorkomen van iligaliteit?

Er staat wel ergens wanneer de FIA de banden controleert... Anders is het geen wijziging hew?!



Overigens ben ik er niet bang voor dat dit zal gaan gebeuren... zeker niet voor deze race... Als Michelin zich namelijk terug trekt is er ineens geen competitie meer en zal FIA heel wat geld mislopen omdat er dan een stuk minder gekeken word etc etc

En het komt wel door Ferarrie want die heeft een bezwaar heeft ingedient...
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 19:00
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 31-08-2003 @ 19:59:
En het komt wel door Ferarrie want die heeft een bezwaar heeft ingedient...
Bron???
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 19:31
M. Arnoldi
Avatar van M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 31-08-2003 @ 19:59:
M. Arnoldi > De band van Michelin is niet iligaal... zou het alleen worden na de komende wijziging... Dus hoezo voorkomen van iligaliteit?

Er staat wel ergens wanneer de FIA de banden controleert... Anders is het geen wijziging hew?!
En waar staat het dan?

De band van Michelin is volgens de huidige methode legaal! DOH! Maar die methode, dat is het juist nou... Wie zegt dat de band voor de race dezelfde band is als na de race? Dan wordt er niet gecontroleerd? De FIA wil dat dus wel doen en opeens begint Michelin te zeiken! Vreemd? Jah!

De FIA kon de MOGELIJKE illegaliteit van Michelin niet constateren. Nu kan het MISSCHIEN wel met de nieuwe meetmethode
.

Laatst gewijzigd op 31-08-2003 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 19:42
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
M. Arnoldi schreef op 31-08-2003 @ 20:31:
En waar staat het dan?

De band van Michelin is volgens de huidige methode legaal! DOH! Maar die methode, dat is het juist nou... Wie zegt dat de band voor de race dezelfde band is als na de race? Dan wordt er niet gecontroleerd? De FIA wil dat dus wel doen en opeens begint Michelin te zeiken! Vreemd? Jah!
Dat maakt niet uit of hij na de race de zelde is, hij blijft legaal volgens de huidige REGELS.
Als hij dan wel iligaal is volgens jou lul je jezelf tegen want je zegt net nog DOH dat hij legaal is.
De FIA wil dat nu na de race controleren... vreemd? JAH! mdat een wijziging nooit 1week voor de wedstrijd kan worden ingedient... Omdat je nooit 1 week van te voren een band kan ontwikellen!

Jij bent echt dom hoor, sorry...
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 19:43
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
mrhanky schreef op 31-08-2003 @ 20:00:
Bron???
Heb ik (nog) niet...
Ik dacht dat ik het gelezen had weet het niet eens zeker :$
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 19:50
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 31-08-2003 @ 20:43:
Heb ik (nog) niet...
Ik dacht dat ik het gelezen had weet het niet eens zeker :$
Pcies, dat zeggik.

Iedereen denkt dat ferrari et doet, bla bla.

Het gaat me nog niet eens zozeer om ferrari, maar ik heb gewoon een PESThekel aan voorordelen gebaseerd op gebrabbel.
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-08-2003, 20:00
knijtert!
Avatar van knijtert!
knijtert! is offline
Citaat:
mrhanky schreef op 31-08-2003 @ 20:50:
Pcies, dat zeggik.

Iedereen denkt dat ferrari et doet, bla bla.

Het gaat me nog niet eens zozeer om ferrari, maar ik heb gewoon een PESThekel aan voorordelen gebaseerd op gebrabbel.
Ik zeg niet dat Ferrari het doet ik zeg alleen dat ze een bezwaar hebben ingedient bij de FIA en dat gebeurt regelmatig!
__________________
That'll be our little secret
Met citaat reageren
Oud 31-08-2003, 20:40
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 31-08-2003 @ 21:00:
Ik zeg niet dat Ferrari het doet ik zeg alleen dat ze een bezwaar hebben ingedient bij de FIA en dat gebeurt regelmatig!
En nog zit ik te w88 op de bron.

en de rest zie je toch wel dat ze meteen denken "oh ferrari zal er wel te maken mee hebbe blabla
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 13:18
M. Arnoldi
Avatar van M. Arnoldi
M. Arnoldi is offline
Citaat:
knijtert! schreef op 31-08-2003 @ 20:42:
Dat maakt niet uit of hij na de race de zelde is, hij blijft legaal volgens de huidige REGELS.
Als hij dan wel iligaal is volgens jou lul je jezelf tegen want je zegt net nog DOH dat hij legaal is.
De FIA wil dat nu na de race controleren... vreemd? JAH! mdat een wijziging nooit 1week voor de wedstrijd kan worden ingedient... Omdat je nooit 1 week van te voren een band kan ontwikellen!

Jij bent echt dom hoor, sorry...
LEZEN IS EEN VAK!

Dat hij vooraf aan de race legaal is, wil niet zeggen dat die band ook tijdens en na de race aan de eisen voldoet. Doh...Die band moet VOOR, TIJDENS en NA de race een loopvlak of contactpatch hebben van 270 mm. Vooraf is dat zo, maar achteraf? Niemand weet dat , ook de FIA niet.

Brigdestone vertrouwt het niet en wil zeker weten dat Michelin het eerlijk speelt TIJDENS de race. De FIA heeft daarom besloten om het VOOR en NA de race te controleren, wat ze eerst dus alleen vooraf deed!

pfff..over dommerikken gesproken! En waarom zou je een nieuwe band ontwikkelen als die toch niet illegaal is?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2003, 14:24
Verwijderd
ehm, de titel klopt niet echt van jou.

De Fia wijzigt helemaal geen regel.

Citaat:
Each front dry-weather tyre, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
De Fia deed het altijd controleren voor een race, nu heeft de Fia aangekondigd dit ook te zullen gaan doen NA een race... Michelin is hier fel op tegen, waarschijnlijk zullen hun banden dus breeder worden naarmate de race vordert.

EN jah, dit doet de FIA nadat ze een tip hebben gekregen van iemand. Er staat nergens wie het is, maar het zou bridestone of Ferrari KUNNEN zijn. Maar das natuurlijk makkelijk wijzen.

Citaat:
2003 Formula One Techincal Regulations
ARTICLE 2: GENERAL PRINCIPLES

2.4 Compliance with the regulations.
Automobiles must comply with these regulations in their entirety at all times during the Event. Should a competitor feel that any aspect of these regulations is unclear, clarification may be sought from the FIA Formula One Technical Department.
Oftewel, als Ferrari of Bridgestone het geweest is is het hun goed recht. Ze mogen gewoon dit ter verduidelijking vragen.

Om een lang verhaal kort te maken: De fia verandert geen regel, maar gaat alleen NA de race de breedte van een band controleren. Michelin is het hier alleen niet mee eens...
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 19:57
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Dus in plaats van een breedband internet verbinding heb ik dadelijk een Michelin verbinding ?
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 20:17
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
Desecrator schreef op 03-09-2003 @ 20:57:
Dus in plaats van een breedband internet verbinding heb ik dadelijk een Michelin verbinding ?
LOL
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 22:42
Verwijderd
Het zou veel effectiever zijn als de FIA regendansjes ging uitvoeren, want die Michelins rijden met een milimeter minder ook nog wel hard.
Ergens vind ik dat jammer, en ergens mag ik dat wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2003, 23:09
Verwijderd
Citaat:
mrhanky schreef op 31-08-2003 @ 21:40:
En nog zit ik te w88 op de bron.

en de rest zie je toch wel dat ze meteen denken "oh ferrari zal er wel te maken mee hebbe blabla
het is ferrari geweest

Maar dit is dan ook Ferrari volste recht

Laatst gewijzigd op 04-09-2003 om 17:47.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 10:08
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
jdiezrequejo schreef op 04-09-2003 @ 00:09:
het is ferrari geweest

Maar dit is dan ook Ferrari volste recht
Je Url klopt nie echt (zal het tijdstip wel geweest zijn dat je postte)

Ik heb het inderdaad vanochtend in de krant zien staan dat het ferrari is geweest. Maarjah als er dingen zijn die illegaal zijn of zo lijken te zijn dan is het toch logisch dat je als concurrent daar op speelt
Of het nou Minardi is die tegenover z'n voorligger zou zeuren of dat het 1 van de top4 constructeurs is maakt weinig verschil.
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 15:56
DopeBean
DopeBean is offline
Heyzz kep net geleze da ferrari formule 1 de uitslage van de races wil late veranderen omdat de michelins illegaal zoude zijn geweest het afgelope seizoen. ze hebbe in principe gelijk. maar waar blijf je dan als sterk team als je gaat zannike over zoiets. vind da gewoon zielig op deze manier help je de ganse sport na de klote. en da werkt zeker nie om fans te krijgen. zo krijg je alleen ma afkeer.

DopeBean
__________________
http://I-TuneFM.tk
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 16:01
Brain-Damage
Avatar van Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Ze zetten Michelin gewoon onder druk zodat dezen hun banden zullen aanpassen aan het relement. Ik geloof nooit dat Ferrari daadwerkelijk naar de rechter zal stappen. Dit simpelweg omdat ze op die manier de sport kapot zullen maken en de sympathie van de fans zeer zeker zullen verliezen. Ik kan mij niet voorstellen dat Ferrari zo stom zou kunnen zijn.
__________________
Zuur...
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 16:23
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
DopeBean schreef op 04-09-2003 @ 16:56:
Heyzz kep net geleze da ferrari formule 1 de uitslage van de races wil late veranderen omdat de michelins illegaal zoude zijn geweest het afgelope seizoen. ze hebbe in principe gelijk. maar waar blijf je dan als sterk team als je gaat zannike over zoiets. vind da gewoon zielig op deze manier help je de ganse sport na de klote. en da werkt zeker nie om fans te krijgen. zo krijg je alleen ma afkeer.

DopeBean
Resultaten van zover trug kunnen ze echt niet wijzigen hoor.
En waarom zou je het niet moeten doen. Als jij een spelletje verliest omdat iemand valsspeelt ga je er toch ook tegenin?
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 17:48
Verwijderd
Citaat:
mrhanky schreef op 04-09-2003 @ 11:08:
Je Url klopt nie echt (zal het tijdstip wel geweest zijn dat je postte)
het is ferrari geweest
NU klopt hij wel weer
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 19:10
phmpruim
phmpruim is offline
Ferrari dreigt zelfs om alle resultaten van het seizoen 2003 te gaan aanvechten. Ze vinden het niet eerlijk als iemand wint doordta hij op illegale banden rijdt. Ik vind het duidelijk dat Ferrari niet tegen zn verlies kan.
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 13:41
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
phmpruim schreef op 04-09-2003 @ 20:10:
Ferrari dreigt zelfs om alle resultaten van het seizoen 2003 te gaan aanvechten. Ze vinden het niet eerlijk als iemand wint doordta hij op illegale banden rijdt. Ik vind het duidelijk dat Ferrari niet tegen zn verlies kan.
Ja, ok. Maar hoe ga je bewijzen dat michelin in race 1 enz. een illegale band heeft gebruikt?
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 13:55
Brain-Damage
Avatar van Brain-Damage
Brain-Damage is offline
Citaat:
mrhanky schreef op 05-09-2003 @ 14:41:
Ja, ok. Maar hoe ga je bewijzen dat michelin in race 1 enz. een illegale band heeft gebruikt?
Elke race wordt toch alles gecontroleerd en opgemeten, dat zal dus ook wel gelden voor de banden. De FIA zal wel een database hebben waar al deze gegevens in gedocumenteerd zijn... (denk ik hoor)
__________________
Zuur...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:12
mrhanky
Avatar van mrhanky
mrhanky is offline
Citaat:
Brain-Damage schreef op 05-09-2003 @ 14:55:
Elke race wordt toch alles gecontroleerd en opgemeten, dat zal dus ook wel gelden voor de banden. De FIA zal wel een database hebben waar al deze gegevens in gedocumenteerd zijn... (denk ik hoor)
heheh, ik zou het ook niet weten.

THE SOAP CONTINUES

***********************
Bron f1racing.nl

Michelin zou volgens Ross Brawn, technisch directeur bij Ferrari, illegale banden gebruiken. De FIA reageerde hierop door de regels anders te interpreteren. Deze actie is bij de Franse bandenfabrikant in het verkeerde keelgat geschoten en ze denken er dan ook aan om Ross Brawn aan te klagen wegen laster.

"Het is niet aan hem om te beslissen of onze banden legaal of illegaal zijn", liet Michelin via een verklaring weten. "Door deze actie heeft de FIA de interpretatie van de regels veranderd en hierdoor moeten wij onze banden aanpassen. De tijd die we daarvoor krijgen is echter veel te kort. We vinden het jammer dat Ferrari zoveel invloed kan hebben."

"Michelin heeft haar eerste titel in 1979 met Ferrari gewonnen. We hebben dan ook altijd veel respect gehad voor het team," aldus de verklaring.

***********************************

Waarom nemen ze niet gewoon 1 standaard bandenleverancier voor het hele veld. Ik meen me te herinneren dat er een raceklasse is waar dat wel is. Gezeik ook.
Laat ze nou gewoon lekker racen zonder dat gemekker tussendoor.
__________________
toch best interessant zo'n sig. Je zit er al paar seconde naar te kijken en je hebt er nu nog steeds geen genoeg van? Nou vooruit dan maar, ik stop nu
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 16:02
phmpruim
phmpruim is offline
volgens Fernando Alonso, en ik ben het met hem eens, kan Ferrari gewoon niet tegen zn verlies.

En er is geen database om te bewijzen dat er in eerdere races verkeerde banden zijn gebruikt. Het probleem is: vroeger werden de banden voor de race gemeten, en dan waren ze in orde. Tijdens de race slijten ze wat, en nu moeten ze van Ferrari ineens ook na de race gemeten worden, en dan zijn ze dus te breed.

Maar ik vind dat Ferrari niet moet zeuren. Om een of andere reden krijgen zij in dit soort zaken veel te vaak het voordeel van de twijfel. Ferrari is veel te dominant. En nu dat in de races een keer niet zo is, gaan ze op deze manier proberen toch te winnen, ik vind het kinderachtig.
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-09-2003, 23:21
voetbalfanaat
Avatar van voetbalfanaat
voetbalfanaat is offline
Vrij kansloos om daarmee te komen als je eens verliest. Wie weet wat Bridgestone vorig jaar allemaal heeft lopen doen waardoor hun band toen zo goed was. Want laten we wel zijn, die kul over dat de auto van ferrari zoveel beter was gaat niet op. Waarom was Ferrari toen superieur en ligt het volgens mensen nu ineens aan de banden? Je zou ook kunnen zeggen dat Williams en McLaren een grotere stap voorwaarts hebben gemaakt dan Ferrari. Dat is een welles-nietes discussie, en schiet niet op. Ferrari zou het sieren nu gewoon het verlies te nemen, in plaats van weer de slimme jongen uit te hangen. In '99 met Irvine's auto was men verontwaardigt, en nu gaat men triest doen..
__________________
Tis moeilijk bescheiden te blijven.. Wanneer je zo goed bent als ik. Zo stoer zo charmant en zo aardig, dat zie je in 1 ogenblik!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Wie weet wat Bridgestone vorig jaar allemaal heeft lopen doen waardoor hun band toen zo goed was. Want laten we wel zijn, die kul over dat de auto van ferrari zoveel beter was gaat niet op. Waarom was Ferrari toen superieur en ligt het volgens mensen nu ineens aan de banden?
Correlatie. Zie de beide onderstaande aanwijzingen daarvoor.

De Michelin-teams zijn relatief harder vooruitgegaan vergeleken met de Bridgestone-teams. Dat is vast geen toeval.

Ferrari staat nog immer ver vooruit t.o.v. de overige Bridgestone-teams. Dat is vast niet omdat hun chassis zo mager is.


Dat concluderend kan je stellen dat de banden het hoofdonderdeel zijn qua verbetering aan de wagens die nu relatief gezien zoveel harder rijden dan vorig jaar (Williams, McLaren, Renault, Jaguar, Toyota). En waarom de relatieve positie van Bridgestone-teams verslechterd is (Ferrari, Jordan, Sauber, BAR). Dat is echt geen toeval.


Mocht blijken dat de laatste drie races in de top-tien opeens meer Bridgestones staan dan een of twee eenzame Ferrari's en dat Ferrari vooraanrijdt, dan kan je dus concluderen dat de Michelins dusdanig veranderd zijn dat ze hun snelheid kwijtgeraakt zijn, en dat dat dan waarschijnlijk gebeurd is doordat ze anders de FIA-tests niet doorgekomen zouden zijn.
Maar ik verwacht dat er weinig verandert aan de komende race-uitslagen vergeleken met de rest van het eind van het seizoen. Gelukkig maar (voor het kampioenschap).
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 09:56
phmpruim
phmpruim is offline
uiteraard spelen de banden een belangrijke rol in de uitslagen van dit seizoen. Dat neemt niet weg dat Ferrari altijd wat te zeuren heeft als het verliest.

Verder: het feit dat Michelin het beter doet dan Bridgestone betekent niet dat ze illegaal zijn! En als de Michelins nu ineens langzamer zijn is dat vrij logisch, want teams moeten de hele instelling van hun auto aanpassen. Ze hebben daar 1,5 week de tijd voor gehad, dat is vrij weinig.
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 16:14
Verwijderd
Citaat:
phmpruim schreef op 10-09-2003 @ 10:56:
Dat neemt niet weg dat Ferrari altijd wat te zeuren heeft als het verliest.
Noem eens voorbeelden uit de recente geschiedenis? Een stuk of vijf-zes moet lukken?
Niet dus.

Overigens heb ik meerdere malen zowel Ron Dennis met z'n Duitse vrind als Patrick Head (en ook Williams zelf) minder nette reacties zien geven n.a.v. bepaalde besluiten of kampioenschapsverlopen. Zo vreemd doet Ron Dennis op dit moment dus niet.

Citaat:
En als de Michelins nu ineens langzamer zijn is dat vrij logisch, want teams moeten de hele instelling van hun auto aanpassen. Ze hebben daar 1,5 week de tijd voor gehad, dat is vrij weinig.
Wat een onzin. Het is echt niet zo dat die nieuwe band van Michelin radicaal veranderd is, zodat er gigantische aanpassingen gedaan moeten worden. Nieuwe banden komen constant uit. Het opsteken van een windvlaag is nog funester voor de settings.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2003, 19:14
phmpruim
phmpruim is offline
Citaat:
hppa schreef op 10-09-2003 @ 17:14:
Noem eens voorbeelden uit de recente geschiedenis? Een stuk of vijf-zes moet lukken?
Niet dus.
een paar jaar geleden werden ze zelf gediskwalificeerd omdat hun auto illegaal was (te laag geloof ik, maar dat weet ik niet zeker meer). En uiteraard zijn ze in beroep gegaan. Het erge is dat ze nog gelijk krijgen ook, net als nu. Ferrari zegt dat er na de race gemeten moet worden, en ineens wordt er na de race gemeten.

Citaat:
hppa schreef op 10-09-2003 @ 17:14:
Overigens heb ik meerdere malen zowel Ron Dennis met z'n Duitse vrind als Patrick Head (en ook Williams zelf) minder nette reacties zien geven n.a.v. bepaalde besluiten of kampioenschapsverlopen. Zo vreemd doet Ron Dennis op dit moment dus niet.
ok, daar moet ik je gelijk in geven. Maar ik zou ook gek worden als mijn concurent altijd gelijk krijgt van de FIA


Citaat:
hppa schreeft op 10-09-2003 @ 17:14:
Wat een onzin. Het is echt niet zo dat die nieuwe band van Michelin radicaal veranderd is, zodat er gigantische aanpassingen gedaan moeten worden. Nieuwe banden komen constant uit. Het opsteken van een windvlaag is nog funester voor de settings.
Uiteraard is de nieuwe band niet radicaal anders. Maar hij is wel anders, en dus vraagt het aanpassingen. Ze zijn niet gigantisch groot, maar als je ze niet goed doet, dan verliest je nog meer tijd. En de teams hebben erg weinig tijd om uit te vinden wat nu het beste is.
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 00:16
voetbalfanaat
Avatar van voetbalfanaat
voetbalfanaat is offline
Citaat:
hppa schreef op 10-09-2003 @ 00:34:
Correlatie. Zie de beide onderstaande aanwijzingen daarvoor.

De Michelin-teams zijn relatief harder vooruitgegaan vergeleken met de Bridgestone-teams. Dat is vast geen toeval.

Ferrari staat nog immer ver vooruit t.o.v. de overige Bridgestone-teams. Dat is vast niet omdat hun chassis zo mager is.


Dat concluderend kan je stellen dat de banden het hoofdonderdeel zijn qua verbetering aan de wagens die nu relatief gezien zoveel harder rijden dan vorig jaar (Williams, McLaren, Renault, Jaguar, Toyota). En waarom de relatieve positie van Bridgestone-teams verslechterd is (Ferrari, Jordan, Sauber, BAR). Dat is echt geen toeval.


Mocht blijken dat de laatste drie races in de top-tien opeens meer Bridgestones staan dan een of twee eenzame Ferrari's en dat Ferrari vooraanrijdt, dan kan je dus concluderen dat de Michelins dusdanig veranderd zijn dat ze hun snelheid kwijtgeraakt zijn, en dat dat dan waarschijnlijk gebeurd is doordat ze anders de FIA-tests niet doorgekomen zouden zijn.
Maar ik verwacht dat er weinig verandert aan de komende race-uitslagen vergeleken met de rest van het eind van het seizoen. Gelukkig maar (voor het kampioenschap).
Het zou zomaar kunnen omdat dat privé-teams zijn. BAR doet het bijvoorbeeld net zo slecht als voorgaande jaren. Jordan gaat sowieso achteruit, net als Sauber. Toyota zat al in de ligt, en Jaguar heeft gewoon Webber. Lijken me hele logische verklaringen
__________________
Tis moeilijk bescheiden te blijven.. Wanneer je zo goed bent als ik. Zo stoer zo charmant en zo aardig, dat zie je in 1 ogenblik!
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 09:21
phmpruim
phmpruim is offline
ben ik het mee eens
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 09:23
phmpruim
phmpruim is offline
overigens kunnen de veranderingen die de teams moeten maken vanwege de nieuwe banden ook positief uitpakken.

Dit komt van www.formule1nieuws.nl

Citaat:
Men zou verwachten dat de gedwongen nieuwe versie van de Michelin banden langzamer zou zijn dan de ‘illegale’ versie.

Verrassend genoeg echter zegt technisch directeur Mike Gascoyne van Renault dat de banden zelfs beter zijn dan de voorgaande. “Vanuit onze optiek, was de uitdaging goed te reageren op de wijzigingen in de banden.”, aldus Gascoyne, “Het mooiste van de hele zaak is dat toen we de nieuwe banden gebruikten, we zelfs een lichte prestatieverbetering constateerden ten opzichte van het voorgaande ontwerp.”

Volgens Gascoyne zou het Renault team nog wel eens kunnen verbazen tijdens de komende race op Monza. Door een nieuw aërodynamica pakket en het feit dat de Renaults altijd al sterk zijn in snelle bochten, zou de R23B nog wel voor een verrassing kunnen zorgen. “Verwacht een paar verrassingen van Renault..”, aldus Gascoyne.
Laten we hopen dat niet alleen renault, maar ook williams en mclaren er beter op zijn geworden.
__________________
"God houdt niet van ons omdat we waardevol zijn, wij zijn waardevol omdat God van ons houdt!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.