Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2004, 21:52
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ik werk nu al enige tijd bij Super de Boer. Ik ben alleen bang om mijn baantje kwijt te raken, vanwege de reorganisatie. Niet omdat ik slecht werk ofzo, maar gewoon omdat ik te duur wordt. Ik ben nu 16 en heb al een jaar gewerkt. Dat betekent dat ik nu officieel 3,77 p/u verdien. Daar komt dan alleen nog 1,04 p/u bij voor vakantie uren, atv dagen, enz.
Is er iemand die toevallig al 2 jaar bij zijn/haar supermarkt werkt en 17 is? Wat is jouw loon? Ik ben erg benieuwd. Aan lonen van cafe's e.d. heb ik niks, die zijn allemaal anders.

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2004, 21:56
Verwijderd
1° Om even te antwoorden op je vraag; jobs bij supermarkten zijn doorgaans goed betaald hier (cfr. Delhaize, Carrefour, ...).
Om je daar een concreet voorbeeld (loon) te geven, kan ik je niet verderhelpen, maar onze wetgevingen hieromtrent zijn dan ook zo verschillend! (België - Nederland). Een realistisch uurloon is gemiddeld zo'n 7 euro per uur voor iemand van 16 of 17. al zijn uitschieters van 8, 9 euro ook bekend.

2° Ik weet dat onze wetgeving inzake studentenarbeid helemaal verschillend is (BEL-NED). Studenten van bijv 16 of 17 kunnen bij ons bij hun eerste baan al gemakkelijk tussen de 7 of 9 euro per uur krijgen. Ik geloof dat jullie wetgeving daar strikte normen voor heeft. Ah, iemand van 15 en iemand van 18 'kunnen' evenveel verdienen hier. Bovendien is er in België veel vraag naar studentenjobs, omdat het financieel heel aantrekkelijk is. Er zijn studenten die in 1 maand hard werken bij bijvoorbeeld een bioscoop of schoonmaakbedrijf hier 2000,00 euro verdienen. De sociale lasten bedragen hier maar 2,50% (i.p.v. 13,07%).
Dus soms meer dan hun eigen ouders in een maand verdienen!
Die regeling is geldig tijdens de maanden juli, augustus en september. Er is wel een wetsontwerp in de maak om dat ook zo voordelig te maken voor studenten die willen bijverdienen het ganse jaar door. Er zijn maxima's en eens die overschreden worden kan het zijn dat bijv het kindergeld van de ouders wordt opgeschort.

SPREKENDE CIJFERS
(België!)

* 315.000 jongeren maken van de zomervakantie gebruik om te werken als vakantiejob.

* Vandaag mag je slechts 23 dagen werken & om als kind fiscaal ten laste te blijven van je ouders niet meer verdienen dan 2450 euro

* In dat wetsvoorstel worden dat 46 dagen en mag je 4950 euro verdienen (als ouders geen alleenstaande zijn).

* Eén op tien studenten gaat later werken bij de werkgever waar hij of zij reeds als een vakantiejob heeft gewerkt.

35% van de werkgevers vinden studentenarbeid een strategisch nuttig
flexibiliteitsinstrument.


.::Enkele links::.
Regelgeving studentenarbeid

Dossier Studentenjobs StudentStart

Brochure wetgeving studentenarbeid


Let op! Ik heb het hier wel over België.

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 22:38.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:22
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ehm ik werk nu al 3 jaar bij de C1000 en verdien als 17-jarige 4.24, en ik verdiende als 16jarige 3.68 dus ik denk dat het van jou wel 4.35 wordt ofzo?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:42
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 21-08-2004 @ 23:22 :
Ehm ik werk nu al 3 jaar bij de C1000 en verdien als 17-jarige 4.24, en ik verdiende als 16jarige 3.68 dus ik denk dat het van jou wel 4.35 wordt ofzo?
bizarre regels, best wel onrechtvaardig als je weet dat net over de grens studenten (of scholieren) dubbel zoveel verdienen...

Laatst gewijzigd op 21-08-2004 om 22:47.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:45
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Jaja, heel bizar, wij hebben het hier maar slecht vergeleken met de Belgen.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
thunder110 schreef op 21-08-2004 @ 23:45 :
Jaja, heel bizar, wij hebben het hier maar slecht vergeleken met de Belgen.
kom gezellig voor ons werken!
ah, elke regering zijn eigen financieel/economisch beleid zeker?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2004, 23:35
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 21-08-2004 @ 23:47 :
kom gezellig voor ons werken!
ah, elke regering zijn eigen financieel/economisch beleid zeker?
Zij werken gewoon door 't jaar meer, krijgen ook iets meer voordelen zoals 13de maand enzo als je er lang werkt, bij ons gelden die lonen die jij zegt eerder voor puur vakantiewerk, als je als student gewoon gaat bijverdienen door 't jaar verliezen ofwel je ouders je kindergeld omdat je teveel verdient, ofwel zit je ook meteen tegen lagere lonen te werken...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 01:32
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 22-08-2004 @ 00:35 :
Zij werken gewoon door 't jaar meer, krijgen ook iets meer voordelen zoals 13de maand enzo als je er lang werkt, bij ons gelden die lonen die jij zegt eerder voor puur vakantiewerk, als je als student gewoon gaat bijverdienen door 't jaar verliezen ofwel je ouders je kindergeld omdat je teveel verdient, ofwel zit je ook meteen tegen lagere lonen te werken...
neen! die bedragen die ik heb opgesomd zijn voor studenten/jongeren die effectief een vakantie(!)baantje hebben. 6, 7, 8 € per uur is hier het meest voorkomende uurloon. Gemiddeld is dat tegen de 7 euro p. u. Veel hangt af van de leeftijd, de aard van het werk,... . Er is wel een verschil tss jongens en meisjes, maar dat is eenvoudig te verklaren doordat jongens gemakkelijker bij productiefabrieken e.d. gaan werken, meisjes niet en het is geweten dat die fabrieken goed betalen. (En meisjes zoeken blijkbaar ook meer minder goed betaalde jobs zoals hulp in een bakkerij of babysitten,...). Ik heb gelezen dat in Nederland leeftijd en anciënniteit een grote rol spelen, bij ons niet!!!!!

Dus alles wat ik je al heb verteld gaat wel degelijk op voor de vakantiejobs! Er is momenteel SPRAKE VAN een doortrekking naar het ganse jaar, maar dat voorstel is nog niet goedgekeurd. Je mag nu wel als student bijverdienen door het jaar maar dat mag idd maar tot een bepaald maximumbedrag en met een bepaald max. aantal werkdagen. Als je dat overschrijdt, dan kan het kindergeld worden 'afgepakt'.

Laatst gewijzigd op 22-08-2004 om 01:35.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 08:15
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 22-08-2004 @ 02:32 :
neen! die bedragen die ik heb opgesomd zijn voor studenten/jongeren die effectief een vakantie(!)baantje hebben. 6, 7, 8 € per uur is hier het meest voorkomende uurloon. Gemiddeld is dat tegen de 7 euro p. u. Veel hangt af van de leeftijd, de aard van het werk,... . Er is wel een verschil tss jongens en meisjes, maar dat is eenvoudig te verklaren doordat jongens gemakkelijker bij productiefabrieken e.d. gaan werken, meisjes niet en het is geweten dat die fabrieken goed betalen. (En meisjes zoeken blijkbaar ook meer minder goed betaalde jobs zoals hulp in een bakkerij of babysitten,...). Ik heb gelezen dat in Nederland leeftijd en anciënniteit een grote rol spelen, bij ons niet!!!!!

Dus alles wat ik je al heb verteld gaat wel degelijk op voor de vakantiejobs! Er is momenteel SPRAKE VAN een doortrekking naar het ganse jaar, maar dat voorstel is nog niet goedgekeurd. Je mag nu wel als student bijverdienen door het jaar maar dat mag idd maar tot een bepaald maximumbedrag en met een bepaald max. aantal werkdagen. Als je dat overschrijdt, dan kan het kindergeld worden 'afgepakt'.
Gast, leer eens kijken naar wat ik zeg?

Ik zag dat de Nederlanders meer jobjes hebben die ze het hele jaar doen, ipv één job te zoeken van 'n volledige maand in de zomervakantie.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 15:38
Verwijderd
OMFG. Toch wel erg dat je als 16/17 jarige al bang bent dat je te duur bent voor een bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 15:48
jannuhthapannuh
Avatar van jannuhthapannuh
jannuhthapannuh is offline
Ik werk nu 1 jaar bij Jan-Linders ben 17 jaar en verdien 4,25
__________________
In the water where I center my emotions all the world can pass me by
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 16:23
Dzjes
Avatar van Dzjes
Dzjes is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 21-08-2004 @ 22:56 :
1° Om even te antwoorden op je vraag; jobs bij supermarkten zijn doorgaans goed betaald hier (cfr. Delhaize, Carrefour, ...).
Om je daar een concreet voorbeeld (loon) te geven, kan ik je niet verderhelpen, maar onze wetgevingen hieromtrent zijn dan ook zo verschillend! (België - Nederland). Een realistisch uurloon is gemiddeld zo'n 7 euro per uur voor iemand van 16 of 17. al zijn uitschieters van 8, 9 euro ook bekend.

Let op! Ik heb het hier wel over België.
Werk je zelf in een supermarkt? Toevallig werken er enkele vriendinnen van me bij Delhaize, en toen zij er pas werkten hadden ze ook maar 5 à 6 euro per uur, waar dan ook nog es RSZ afging. Zo hoog zijn de lonen dus niet bij Delhaize. Heb wel gehoord dat Colruyt en Carrefour beter betalen, zo'n 7 euro per uur, maar daar moet je dan ook weer eens RSZ afhalen, als het gewoon een weekendjobje gaat ipv een hele zomermaand.
Supermarkten staan in elk geval niet zo bekend om hun hoge lonen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:27
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Ernst schreef op 21-08-2004 @ 22:52 :
Ik werk nu al enige tijd bij Super de Boer. Ik ben alleen bang om mijn baantje kwijt te raken, vanwege de reorganisatie. Niet omdat ik slecht werk ofzo, maar gewoon omdat ik te duur wordt. Ik ben nu 16 en heb al een jaar gewerkt. Dat betekent dat ik nu officieel 3,77 p/u verdien. Daar komt dan alleen nog 1,04 p/u bij voor vakantie uren, atv dagen, enz.
Is er iemand die toevallig al 2 jaar bij zijn/haar supermarkt werkt en 17 is? Wat is jouw loon? Ik ben erg benieuwd. Aan lonen van cafe's e.d. heb ik niks, die zijn allemaal anders.

Alvast bedankt.
Ik denk niet dat jij bang moet zijn je baantje te kwijt te raken omdat je te oud bent.. Bij ons worden er nog steeds mensen van 16-17 aangenomen dus die moeten echt niet weg. Er werken ook nog zat parttimers van +-25 en zelfs die blijven.
Ik werd ook aangenomen toen ik 15 was bij Super en verdien nu op mn 17e €5,41 (inclusief de toeslag) maar werk er nog net geen 2 jaar dus dat extraatje zit er ook nog niet bij.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:30
WishfulDreaming
Avatar van WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ja je zal inderdaad niet te duur zijn, vaak zie je bij zaterdagpersoneel gevraagd van 16-19 dus wees niet bang.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 02:42
Verwijderd
Citaat:
Dzjes schreef op 22-08-2004 @ 17:23 :
Werk je zelf in een supermarkt? Toevallig werken er enkele vriendinnen van me bij Delhaize, en toen zij er pas werkten hadden ze ook maar 5 à 6 euro per uur, waar dan ook nog es RSZ afging. Zo hoog zijn de lonen dus niet bij Delhaize. Heb wel gehoord dat Colruyt en Carrefour beter betalen, zo'n 7 euro per uur, maar daar moet je dan ook weer eens RSZ afhalen, als het gewoon een weekendjobje gaat ipv een hele zomermaand.
Supermarkten staan in elk geval niet zo bekend om hun hoge lonen.
- Ik zelf werk niet in een suppermarkt, maar heb een mini-studie laten uitvoeren.

- RSZ voor STUDENTENJOBS (en enkel en alleen dat) bedraagd 2,5 % in België... een gunsttarief, een peuleschil dus!

- TIP als je gemakkelijk en veel geld wil verdienen
=> werken bij een bioscoop zoals Metropolis Antwerpen bv! In iets meer dan een maand werken verdiende een vriendin van me haast 2000,00 euro! + gratis tickets Ik moet er wel aan toevoegen dat ze echt wel veel uren werkte, maar het kan wel tellen he!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 02:45
Verwijderd
Citaat:
Dzjes schreef op 22-08-2004 @ 17:23 :
Werk je zelf in een supermarkt? Toevallig werken er enkele vriendinnen van me bij Delhaize, en toen zij er pas werkten hadden ze ook maar 5 à 6 euro per uur, waar dan ook nog es RSZ afging. Zo hoog zijn de lonen dus niet bij Delhaize. Heb wel gehoord dat Colruyt en Carrefour beter betalen, zo'n 7 euro per uur, maar daar moet je dan ook weer eens RSZ afhalen, als het gewoon een weekendjobje gaat ipv een hele zomermaand.
Supermarkten staan in elk geval niet zo bekend om hun hoge lonen.
Over Delhaize kan ik wel zeggen dat wie daar heeft gewerkt, graag en snel(ler) door concurrent Carrefour (OF een ander bedrijf...) wordt aangenomen bij een sollicitatie. Delhaize geniet een uitstekende reputatie, zo ook bij zijn concurenten. Beter dat je dus daar gaat werken, tenzij het loon, de werkomstandigheden of de afstand ofzo veel zou verschillen met anderen..
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 10:07
Dzjes
Avatar van Dzjes
Dzjes is offline
Citaat:
geilespookje schreef op 23-08-2004 @ 03:42 :
- Ik zelf werk niet in een suppermarkt, maar heb een mini-studie laten uitvoeren.

- RSZ voor STUDENTENJOBS (en enkel en alleen dat) bedraagd 2,5 % in België... een gunsttarief, een peuleschil dus!

- TIP als je gemakkelijk en veel geld wil verdienen
=> werken bij een bioscoop zoals Metropolis Antwerpen bv! In iets meer dan een maand werken verdiende een vriendin van me haast 2000,00 euro! + gratis tickets Ik moet er wel aan toevoegen dat ze echt wel veel uren werkte, maar het kan wel tellen he!
I know.. woon ook in België ,
maar weekend-studentenjob is nog altijd iets anders dan vakantiewerk-studentenjob. De RSZ is dan geloof ik 12%. (bij weekend), maar als je wil kan ik het heus nog eens opzoeken in mn boeken.

Verder.. mijn broer heeft bij Colruyt gewerkt, en gigantisch veel overuren moeten doen.. en had idd uiteindelijk zon 1500 euro.. hierop kan je je toch niet baseren of het al dan niet een goed bedrijf is om je vakantiewerk bij te gaan doen? (over je metropolistip).. Ze was verplicht om veel uren te kloppen, prolly ook veel late uren. Op die manier kan je zeggen dat de horeca ook goed verdiend, terwijl zij vaak ook werken voor € 5/u, maar wel 12u per dag kloppen.

Edit : ohjah,das waar ook.. ik heb als een deel van mn eindwerk een hele analyse moeten doen over Colruyt, Delhaize en Carrefour..en studie en stuff..(prolly over andere dingen dan jij). Maar dacht er opeens aan toen jij zei : 'ik heb een ministudie laten uitvoeren'

Laatst gewijzigd op 23-08-2004 om 10:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp voor zwervers.
hawleri_diva
57 02-11-2008 20:06
Liefde & Relatie Zwanger worden #4
Thee Muts
499 05-09-2008 17:34
Werk, Geld & Recht bruto naar netto
Gadje
12 14-08-2006 16:26
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
De Kantine Profielwerkstuk (enquete geldbesteding onder jongeren)
Soraya
63 20-11-2002 16:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.