Oud 29-01-2008, 18:29
Verwijderd
Een ieder van jullie kent denk ik wel het verschijnsel 'meeliften'. Studenten die in een groep samenwerken, waarvan er vaak wel iemand in de groep zit die zich weinig inzet of laat motiveren, maar wel de punten krijgt na afloop.

Hoe kan dit worden opgelost?
Waarmee kunnen docenten dit soort 'problemen' verhelpen als dit tenkoste gaat van het cijfer wat je krijgt als project..

Ik vind het lastig om dit onderwerp te bestuderen, want je werkt veelal met eigen ervaring. Studies zijn er niet echt naar gedaan. En standaard methodes zijn er niet, of heel erg weinig in ieder geval.

Spreekt u allen uit!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2008, 19:14
Verwijderd
Behalve een groepsbeoordeling ook een individuele beoordeling geven (bv. door een behalve een groepsverslag ook een individueel deel te laten maken, door een logboek bij te laten houden wie wat gedaan heeft en/of door studenten elkaar te laten beoordelen). Of wel een groepsbeoordeling geven, maar deze per persoon aanpassen aan de zaken die tussen de haakjes genoemd staan, waardoor de beoordeling van een individu af kan wijken als hij/zij weinig gedaan heeft ed.

Bij mijn afstudeerproject op het HBO gebeurde het laatste, naar mijn idee werkte dat wel aardig.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 19:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh dat heb ik een keer met een college gehad, enkele mogelijkheden daarvoor. Zal het eens opzoeken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 22:19
Ceespop
Avatar van Ceespop
Ceespop is offline
Zie mijn topic
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 22:30
Verwijderd
Dat is dus een kwestie van motivatie en inzet van die andere scholier.
Hieruit blijkt dan weer dat je het hoger op moet zoeken wil je een goed cijfer halen.

Wat zou volgens jou een eerlijkere manier zijn geweest om jullie anders te beoordelen dan?

Is het niet handig (en dan bekijk ik het vanuit een hbo visie dan) dat het werk opgevangen wordt, als je te maken krijgt met afwezige scholieren.. reden onbekend.. zoiets? Dat je dat in een risco log zet ofzo. Lijstje van, stel dat, dan dat en dat..

@Balance: graag
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 10:50
Gunkan
Gunkan is offline
@ Balance: heel graag

<- wordt docent, dus ik ben heel benieuwd!

On-topic:
Het is niet in alle gevallen een kwestie van onwil bij de "meelifter".

Bij mij op school vermijden de "witjes" de allochtonen een beetje bij het vormen van groepen. Ik weet niet precies wat de reden is. Misschien is men bang dat men niet goed samen kan werken. Misschien heeft het te maken met persoonlijke voorkeuren. Misschien is men bang voor "meeliften". Ik weet het niet, want ik doe d'r zelf niet aan...

In de twee projectgroepen waar ik dit jaar in heb gezeten heb ik steeds samengewerkt in een gemengd team. In beide gevallen was er een allochtoon die -leek- minder gemotiveerd te zijn, maar ik denk dat het anders zat. Ik denk dat het hier lag aan onzekerheid.

Deze studenten hadden moeite met de Nederlandse (en zeker de Engelse) taal. De teksten in de dictaten en boeken hebben lange en moeilijke zinnen. De opdrachten zijn groot en indrukwekkend. Het is geen wonder dat ze dan moeite hebben met het werk!

Bij pubers zal zich dit misschien uitten in lacherig, flauw of "asociaal" gedrag. Bij volwassenen zie ik dat ze hun werk gewoon doen, maar dat ze wegkruipen en geen hulp durven te vragen. Want wie wil er immers toegeven dat ie moeite heeft met het 100% begrijpen van de stof?

Anywho... Dat als voorbeeld... Wat mij betreft hoeft "meeliften" niet altijd kwade opzet zijn en kan het juist een symptoom zijn van andere problemen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2008, 10:54
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Is het niet handig (en dan bekijk ik het vanuit een hbo visie dan) dat het werk opgevangen wordt, als je te maken krijgt met afwezige scholieren.. reden onbekend.. zoiets? Dat je dat in een risco log zet ofzo. Lijstje van, stel dat, dan dat en dat..
Bij het opzetten van een nieuw groepsproject schrijven wij steeds een zgn "startdocument". Daarin staat oa vastgelegd:
* wie de groepsleden zijn
* wat hun aanvankelijke inbreng is
* hoe het werk wordt verdeeld
* hoe en wanneer we communiceren
* wat de deadlines zijn
* wat we doen als iemand niet mee doet
* wat we doen als iemand slecht of geen werk levert
* enz

Dit document wordt door iedereen getekend en gaat naar de docent. De afspraken die jullie onderling vast stellen moeten door iedereen worden onderschreven en mogen naar eigen inzicht worden opgesteld.

Op deze manier bouw je commitment binnen de groep. Je spreekt met zijn allen af dat je je in wilt gaan zetten voor deze klus en dat jullie samen gaan werken.

Wil iemand in deze fase al niet mee doen, dan kan je die persoon aan het begin van het project nog uit de groep zetten. Daarmee bedoel ik: als iemand echt geen effort levert en NIET als iemand steeds een andere mening heeft.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 00:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Prima, wordt wel vrijdag of zaterdag, want het ontbreekt me momenteel even aan tijd.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 07:07
Gunkan
Gunkan is offline
Hoe dan ook: dankjewel
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 12:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Methode 1
Cijfer van een leerling = cijfer van docent x groepscijfer.

Hierbij geeft elke leerling een cijfer (tussen de -1 en de 3) aan zijn groepsgenoot. Een -1 staat voor dat iemand een last was voor de groep, 3 staat voor dat iemand beter was dan de rest van de groep.
Stel, je hebt een groepje van 6 personen. Vijf personen geven dan een oordeel over persoon nummer 6. Zij geven bij elkaar: 0, 1, 1, 1, 2, 3. Wat blijkt nou, in dat groepje zit een vriendje van hem en ook iemand die hem juist niet zo mag. Zij hebben de 0 en de 3 gegeven, nogal oneerlijk dus. Daarom haal je het hoogste en het laagste cijfer weg. Je houdt over: 1, 1, 1, 2. Dat is gemiddeld 1,25.
Het cijfer dat de docent gaf, was een 6.
Deze persoon krijgt nu dus (6 x 1,25) = 7.5

Methode 2
De leerlingen mogen onderling punten verdelen.

Bijv. Het cijfer van de docent is een 6 en er zijn 6 groepspersonen. Bij elkaar mogen ze 36 punten verdelen.

Methode 3
De leerlingen moeten elkaar weer evalueren. Als iemand veel heeft bijgedragen krijgt diegene +1, bij gemiddeld +0 en bij weinig -1.

Bijv. Het cijfer van de docent is een 6 en degene die volgens zijn groepsgenoten veel heeft bijgedragen krijgt nu een (6 + 1) 7

Methode 4
De leerlingen bepalen een cijfer voor ieders proces. Dit telt voor de helft mee als eindcijfer.

Bijv. Het cijfer van de docent is een 6 en de groep heeft een leerling uit het groepje dat slecht mee deed, een 4 gegeven voor het proces. De leerling krijgt dan een 5.



Bij sommige methodes moet je uitkijken voor vriendjespolitiek. Bij methode 1 wordt er al voor gecorrigeerd, maar bij bijvoorbeeld 3 kan je zelf ook nog aanpassingen doen. Zo kan je zeggen dat bij een groepje van 5, men 3 nullen uit moet delen, één 1 en één -1. Om te voorkomen dat iedereen een 1 krijgt van het groepje. Aan de andere kant heeft iedereen wel voldoende rechtvaardigheidsgevoel om dat vervelende groepslid écht niet met een +1 weg te laten komen..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 13:20
Gunkan
Gunkan is offline
Hmm, interessant! Tnx...
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 18:58
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Citaat:
Behalve een groepsbeoordeling ook een individuele beoordeling geven (bv. door een behalve een groepsverslag ook een individueel deel te laten maken, door een logboek bij te laten houden wie wat gedaan heeft en/of door studenten elkaar te laten beoordelen). Of wel een groepsbeoordeling geven, maar deze per persoon aanpassen aan de zaken die tussen de haakjes genoemd staan, waardoor de beoordeling van een individu af kan wijken als hij/zij weinig gedaan heeft ed.

Bij mijn afstudeerproject op het HBO gebeurde het laatste, naar mijn idee werkte dat wel aardig.
Dat dus. Zo'n systeem gebruiken wij ook op de TU en het werkt wel goed volgens mij. We moesten iig elkaar anoniem beoordelen en daar rolde dan een individueel cijfer uit. Het is wel eens voorgekomen dat iemand als groepscijfer een 7 had en individueel een 3, waardoor hij dat vak alsnog niet haalde.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 21:07
Verwijderd
Bij ons op de HBO word over het algemeen verwacht dat als er groepsproblemen zijn de groep deze zelf bespreekt, met of zonder docent. Ook kan de groep besluiten (volgend semester gaat mijn groepje dat wss doen) een 'startdocument' te maken met de afspraken.

Het afgelopen semester hadden we 2 grote meelifters in ons groepje. De ene heeft geprobeerd 2x plagiaat te plegen uit mijn bronnen voor het groepsverslag en de ander heeft op 1 opdracht nooit van haar laten horen.

In ieder geval is het bij ons mogelijk om iemand uit de groep te zetten, maar dat moet dan wel achteraf verantwoord worden. Dit probeer je als groepje natuurlijk te verkomen, want het doet je eigen imago ook niet goed. Bij ons hebben we de plagiaatpleger de eerste keer de hand boven het hoofd gehouden en een gedeelte van zijn werk op ons genomen, maar de tweede keer dat hij ons bewust (en het was duidelijk te zien dat het plagiaat was) in gevaar bracht ging hij er per direct uit. In dat soort gevallen kun je het gaan verantwoorden.

Verder moeten we bij elke "integrale opdracht" sowieso een reflectieverslag maken en aan de hand daarvan kunnen (gebeurd regelmatig) de cijfers aangepast worden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 22:14
Gunkan
Gunkan is offline
Domus:
Zit je toevallig ook op de HU?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 10:46
Verwijderd
@CailinCoilleach: nou, dat is even toevallig. ik wel.

Helaas moeten we mensen op sleeptouw nemen, dus mogen we ze er niet uitgooien. Hoort bij het leerproces qua projectmatig werken.

Dat zal wel specifiek zijn. Wij gebruiken overigens wel PRINCE2. Schijnt hip te zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2008, 11:18
Gunkan
Gunkan is offline
Hmm, wij mogen ze d'r wel uitwippen, zolang er maar een duidelijk proces vooraf is gegaan.

* 1x je werk niet inleveren, of zonder afmelding afwezig -> gesprek met de hele groep.
* 2x je werk niet inleveren, of zonder afmelding afwezig -> gesprek met de hele groep en signaal naar de docent.
* 3x je werk niet inleveren, of zonder afmelding afwezig -> je ligt er uit.

PRINCE2 is inderdaad in het bedrijfsleven nogal hip, ja. Dus als je daar een (deel)certificaat van kan laten zien, dan worden ze nogal geil op je. Wij werken niet via dat soort methodes, alhoewel het me best interessant lijkt.

Nee, het is op de FE (Fac. Educatie) nogal losjes geregeld allemaal. Ik zie ook niet in hoe je een project van één blok veel strakker zou kunnen runnen, aangezien er weinig deelproducten zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 01:19
Verwijderd
Citaat:
Domus:
Zit je toevallig ook op de HU?
Nope, maat van mij wel. Ik zit zelf op Saxion.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2008, 07:51
Verwijderd
De methode die wij toepassen is dat er per groep een projectcijfer wordt gegeven dat voor 70% meetelt, daarnaast wordt er een projecttentamen gegeven dat voor 30% meetelt. Van het projectcijfer kan de studentassistent per groepsgenoot afwijken door maximaal 2 volledige punten in mindering/meerdering te brengen. Daarnaast bestaat de mogeljikheid om iemand uit de groep te slingeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #63
Verwijderd
500 19-10-2009 18:40
Algemene schoolzaken Een 1.9 voor mijn P.O. door een ander.
Ceespop
14 31-01-2008 20:01
Films, TV & Radio Peking Express 3 - De Mekong Route
Verwijderd
420 31-05-2006 18:19
Algemene schoolzaken Conflict met school: Welke stappen zijn mogelijk?
Martin
21 18-04-2004 23:24
Games C&C Renegade - prachtspel
CryptapiX
90 17-04-2002 19:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.