Oud 06-11-2009, 03:09
anjali
anjali is offline
Heeft iemand dat misschien ook? Ik heb al een hele tijd (zolang ik me kan herinneren) op mijn nagels bruine/grijze verticale strepen...op de ene nagel lichter dan de ander. Bij 1 nagel is het opvallend en zichtbaar voor de buitenwereld om maar zo te zeggen. Zelf heb ik nergens last van en heb ik geen probleem met die lijntjes en tot gisteren ging ik ervan uit dat ik gewoon bloedarmoede ofzo heb. Toen maakte ik de enorm grote fout om te gaan googlen en op afbeelding en al te klinken....volgens internet zijn die onschuldige lijnen die mij helemaal niet stoorden een vorm van huidkanker onder je nagels en schijnt het heel zeldzaam te zijn. In het nederlands kon ik er maar 1 bericht over vinden, maar toen ik in het engels zocht kreeg ik ineens wel veel resultaten.

Nadat ik bij dat nederlandse berichtje had gelezen dat het een vorm van huidkanker is durfde ik de resultaten in het engels niet verder te lezen.

Nu kan het dus zijn dat die verticale strepen een vorm van kanker zijn, maar ja wie weet hebben meerdere mensen weleens zoiets en is het helemaal niets ernstigs. Vandaar deze vraag: Heeft iemand ook bruine of gewoon verticaal lopende strepen op zijn/haar nagels die NIET wit zijn?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 09:49
ganralph
ganralph is offline
ik vrees dat je door die google-speurtocht een angst gecreëerd hebt die niemand weg kan nemen hier. niemand kan je zekerheid geven door te zeggen of ze het zelf wel of niet hebben, want dat zegt niets over jouw nagels.

als de symptomen echt overeenkomen met de foto's, dan kun je het beste meteen een arts raadplegen.
is het wat je vreest, dan wil je daar niet mee rondlopen. de arts kan je doorverwijzen en je kunt behandeld worden;
is het niet wat je vreest, dan ben je in een keer van je angst af.

allebei die opties kunnen wij je niet bieden.

vertel de arts wat je zelf gevonden hebt online, zodat hij die mogelijkheid niet over het hoofd ziet.
__________________
Change the planet, or go home.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 09:51
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ye, ik heb ook 1, nog niet zo lang. Maar deze is lichtbruin, niet donkerbruin of grijs.
Als het er al heel lang zit, dan kan het er ook nog heel lang blijven zitten. Doorgaands dan, afgelopen 5 jaar nergens last van gehad, dan zal dat ook wel zo blijven. Nagels verkleuren snel opkou, verkeerd afnkippen, knellingen, afbreken, scheuren ed.

Maar ga er anders even mee naar de huis arts; niet gerust zijn over iets zorgt er ook voor dat je niet lekker gaat voelen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 12:01
Verwijderd
jij bent een beetje een hypochonder he... als je iets raar vind moet je naar de huisarts gaan
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 13:17
Verwijderd
Het heet melanonychia striata*. En het kan inderdaad door een melanoom (gepigmenteerde kwaadaardige huidtumor) in het nagelbed komen, maar het zou wel heel toevallig zijn als die zich dan precies naar elk nagelbed heeft uitgezaaid en dan ook nog eens je hele leven er al zit. Dus dat is erg onwaarschijnlijk.
Meestal komt zo'n streep door een bloeduitstorting in het nagelbed of door een plaatselijke moedervlek. Nagelbijten kan ook een oorzaak zijn. Bij mensen met een donkere huid of bij zwangere vrouwen kan het spontaan ontstaan. Maar er zijn erg veel andere oorzaken.
Als je je zorgen maakt, kun je het beste eens de huisarts ernaar laten kijken

*melano = gepigmenteerd; -nychia = nagel; striata = gestreept
Met citaat reageren
Oud 06-11-2009, 15:40
anjali
anjali is offline
Sarah ik heb een lichtbruine huid dus dan zou het idd spontaan kunnen ontstaan. Maar lijkt me ook niet dat het iets ernstigs is, want ik heb bij elke nagel wel van die lijnen. Dus zal me niet meer druk maken. Ik wou gewoon weten wat het was.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2018, 20:55
iemanddddd
iemanddddd is offline
hallo ik heb kleine bruine streepjes op mijn nagels en ben 13 is dat gek/slecht?
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:25.