Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2012, 22:17
vrrrieskist
vrrrieskist is offline
Lieve allemaal,
Ik zie het even niet meer zitten op school, ik heb het zo druk!
Ik zit in mijn eindexamenjaar VWO en heb het altijd al druk gehad en op zich het altijd wel gered, maar ik ben doodop! Ik wil zo graag slagen, maar ik ben zo bang dat dit niet lukt!

Mijn beeld wisselt een beetje! Het ene moment denk ik kom op! Je kan het! Maar 5 minuten later kan ik dan weer naar m'n cijfers staren en het echt niet meer zien gebeuren! Dan word ik zo gefrustreerd en boos op mezelf, maar ik kan de knop niet meer omzetten!

Ook heb ik veel stress en angst voor toetsen! Ik kan een toets ook alleen maar goed maken als ik weet dat ik alles heb geleerd en alles heb gedaan wat ik wilde doen! Maar ik stel onhaalbare eisen aan mezelf! Zo wil ik alle hoofdstukken wiskunde opnieuw maken in 1 week tijd! Dat lukt natuurlijk nooooooit! Maar anders heb ik het idee dat ik het niet kan!

Ik kan ook heel slecht verschillende vakken leren! Als ik woensdag biologie heb en donderdag wiskunde, dan moet ik tot woensdag bio leren en kan ik woensdagavond pas aan wiskunde beginnen! Dit ook omdat ik dan nog niet alles opnieuw heb gemaakt! Ik word er helemaal gek van! Ik wil gewoon een 7 kunnen halen en een goed gevoel hebben! Het is nu alles of niets! Ik kan goed scoren als ik alles af heb kunnen krijgen of zolang ik maar denk dat ik alle ken, maar dat gebeurt bijna nooit! Ik kan het bijna afhebben, maar dan denk ik dat ik niets ken, omdat ik niet alles ken, snap je?

Het spijt me voor de lange post, maar de druk is nu gewoon te hoog en hoe ik mij nu op toetsen voorbereid gaat me nooit helpen slagen! Ik moet van dit perfectionisme af en gewoon stukjes kunnen leren en met een goed gevoel m'n toetsen in kunnen gaan! Maar hoe doe ik dat! Dat is dan ook vooral mijn vraag: hoe kan ik met een goed gevoel m'n toetsen ingaan zonder dat ik alles precies ken en heb gemaakt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-03-2012, 06:07
Verwijderd
Ten eerste: hebben ze bij jou op school niet iets van een faalangsttraining? Ik denk dat dat bij jou best wel eens kan helpen. Daarnaast moet je je beseffen dat je nooit álles op een tentamen krijgt, en dat als je het merendeel geleerd hebt, je ook nog best een voldoende kan halen. Als je 9 van de 10 dingen weet, dan heb je echt geen 4 omdat je toevallig 1/10 deel niet geleerd hebt. Voor wiskunde kan je bijvoorbeeld alleen de moeilijke opgaven, of de opgaven die een deel afsluiten, maken. Zo leer ik altijd mijn toetsen en tentamens en tot nu toe gaat dat prima. Een heel hoofdstuk opnieuw maken is een beetje erg veel werk natuurlijk.

Ten tweede: probeer een planning voor jezelf te maken. Als jij tot die woensdag alleen biologie kan leren, dan moet je wiskunde inderdaad in één avond gaan leren omdat je daarvoor al je biologie toets hebt. Als je nou een week van te voren, een half uurtje per dag, al begint met opgaven te maken voor wiskunde dan heb je daar al iéts aan gedaan. Als je overal een beetje aan werkt dan moet dat ook gewoon goed gaan.

Daarnaast moet je je gewoon beseffen dat je niet alles hoeft te weten om een toets te maken. Maar ik denk dat dat alleen echt werkt als je dat terug ziet in je resultaten.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 09:23
L!@nn€!
L!@nn€! is offline
Hoii,

het lijkt me idd heel handig als je een faalangsttraining volgt! Ik weet niet of je weet wat de eisen voor je examens zijn, maar het is echt niet erg als je een keer een zesje haalt, denk ik.

Ik ben zelf nogal perfectionistisch dus ik snap wat je bedoelt! Maar blijf er niet alleen mee zitten! Perfectionistisch zijn zit in je karakter, daar kom je denk ik niet zomaar vanaf. Je kunt er wel mee leren omgaan. Praat er over met iemand die je vertrouwt. Diegene kent jou vast veel beter dan ik

xxx en succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Licht in het hoofd, angst, stress.
OnderkofferMe
5 06-10-2013 17:03
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic, #164
Roosje
483 20-07-2011 15:41
Psychologie angst
moon
13 28-12-2005 22:13
Flora & Fauna Overtuig mij es van het nut van vissen? (de sport dan he?)
Eend
301 06-01-2005 10:12
Psychologie Burn-out en/of depressie.
Verwijderd
12 07-12-2003 16:33
Levensbeschouwing & Filosofie Desire
Verwijderd
27 13-04-2002 19:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.