Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2003, 14:20
Verwijderd
ik ben nu vegetarier maar zou graag veganist willen worden. alleen zit ik met een heleboel vragen. nou dacht ik dat er op dit forum wel een aantal veganisten zaten dus vandaar dat ik hier mijn vragen neer zet:

hoe zorg je dat je gezond blijft en genoeg voedingstoffen binnenkrijgt? bijvoorbeeld vit. B12, kun je supplementen slikken of zijn die ook van dieren afkomstig/ op dieren getest?

is er ergens een lijst van producten die je wel en niet kunt eten?

is het moeilijk/lastig? heb je vaak (onbewust) gezondigd om het zo maar even te zeggen?

heb je er last van (gehad)? dat je bijvoorbeeld vaker ziek bent of uitslag krijgt of voel je je juist een stuk gezonder?

als ik nog meer vragen in mijn hoofd krijg dan zet ik ze wel hier neer. alvast heel erg bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2003, 15:37
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 11-08-2003 @ 15:20:
ik ben nu vegetarier maar zou graag veganist willen worden. alleen zit ik met een heleboel vragen. nou dacht ik dat er op dit forum wel een aantal veganisten zaten dus vandaar dat ik hier mijn vragen neer zet:

Ik ben veganist

Citaat:
hoe zorg je dat je gezond blijft en genoeg voedingstoffen binnenkrijgt? bijvoorbeeld vit. B12, kun je supplementen slikken of zijn die ook van dieren afkomstig/ op dieren getest?
www.solgar.nl heeft b12 supplementen die geschikt zijn voor veganisten. Staat ook op de site vermeld welke.
Ik zou eens kijken op de volgende sites. Daar staat de informatie ook genoeg:
www.vegatopia.com/forum (doorzoek het forum)
http://www.veganisme.non-profit.nl/ (site van de veganisten vereniging)

Citaat:
is er ergens een lijst van producten die je wel en niet kunt eten?
Op de sites hierboven vind je genoeg welke producten wel en welke producten niet.
Ook kan je nog kijken op:
http://www.veganintel.org/
http://www.vegafaqts.org/
http://www.vegantastic.nl : productendatabase met producten geschikt voor veganisten of veggies (ben momenteel bezig, naar alle waarschijnlijkheid komt de site over een maandje weer in de lucht (wegens copyright e.d. dus eventjes veranderen). Ik kan je wel een link geven zodat je er wel even kan kijken. Maar dan moet je maar even een PM sturen. Bevat al meer dan 100 producten.)

Citaat:
is het moeilijk/lastig? heb je vaak (onbewust) gezondigd om het zo maar even te zeggen?
Voor mij niet lastig. Ken wel veganisten die soms het moeilijk hebben. En sommige zondigen een enkele keer, maar eigenlijk de meeste niet. Genoeg lekkere vervangers en eten.

Citaat:
heb je er last van (gehad)? dat je bijvoorbeeld vaker ziek bent of uitslag krijgt of voel je je juist een stuk gezonder?
Ik hoor meer dat mensen juist lekkerder in hun vel zitten. Sommige hadden vroeger vooral last van darmen enzo toen ze nog melk en eieren aten, maar sinds ze vegan zijn is het weg. Maar je hebt veganisten die ernstig ziek worden. Echter is het vaak te verwijten aan het niet goed innemen van B12 vitaminen. Na een keer leren ze dat wel om het goed bij te houden
Ik ben nu 2 a 3 maanden veganist en ik voel me perfect.

Citaat:
als ik nog meer vragen in mijn hoofd krijg dan zet ik ze wel hier neer. alvast heel erg bedankt.
Vraag gerust
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk

Laatst gewijzigd op 11-08-2003 om 15:41.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 06:37
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
ik snap veganisme niet. no offence, maar wat deed jou er toe besluiten om van vegetariër naar veganist te gaan ?
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 08:52
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
loempia addict schreef op 12-08-2003 @ 07:37:
ik snap veganisme niet. no offence, maar wat deed jou er toe besluiten om van vegetariër naar veganist te gaan ?
Het was voor mij een logische stap om nog meer dierenleed te vermijden. Ik dacht eerst dat vegetarier zijn genoeg zou zijn, maar zodra ik op internet steeds meer informatie kreeg over de nadelen en dierenleed van het eten/drinken van melk en eieren, was voor mij de tijd rijp.

Door gewoon melk en eieren te consumeren zorgde ik nog steeds voor het steunen van de bioindustrie en ook tot dierenleed en dood van dieren. Biologische spullen was geen optie, omdat het dierenleed daar weliswaar iets minder was, maar nog steeds erg. Daarnaast was het gewoon ook nog nauw verbonden met de bioindustrie.

Daarnaast is het ook goed voor de gezondheid. Melk heeft bijvoorbeeld veel nadelen.
En misschien denk je dat het onnatuurlijk is om vitamine b12 bij te slikken, maar wat is er'natuurlijk' aan bijvoorbeeld hormonen,vitamines, etc in het voer te stoppen van de dieren en daarnaast ook nog hun soorgenoten te laten eten? Dus dat maakt mij niks uit.

Dit was in het kort. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 13:36
Verwijderd
Dit is misschien wel een heel stomme vraag, maar ik vroeg het me af toen ik las over veganisme hier. Mogen/kunnen veganisten huisdieren zoald honden en katten houden? Honden en katten eten ook dierlijke producten, en steunt dus in feite ook de bioindustrie, als je het zo bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 13:57
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 12-08-2003 @ 14:36:
Dit is misschien wel een heel stomme vraag, maar ik vroeg het me af toen ik las over veganisme hier.
Mogen/kunnen veganisten huisdieren zoald honden en katten houden?
Honden en katten eten ook dierlijke producten, en steunt dus in feite ook de bioindustrie, als je het zo bekijkt.
Veganisme is niet een hokje waar iedereen in moet. Elke veganist bepaald zelf hun grens. Er is dus geen echt 'moeten' in veganisme.

Ik ken veganisten die katten of honden hebben. Die voeren ze gewoon katten/hondenvoer met voorkeur voor biologisch voer.

Je hebt ook veganisten die hun hond of kat vegetarisch/veganistisch opvoeden. Echter is het bij een kat lastig om dat te doen en je moet allemaal voedingssupplementen geven. Bij een hond kan het wel makkelijker omdat een hond ook in de vrije natuur plantaardig voedsel binnenkrijgt.

En met honden en katten steun je meestal wel de bioindustrie. Maar het veganisme is eigenlijk ook het streven naar het mijden van dierenleed. In de maatschappij van nu kan ik bijna niet dierlijke producten mijden. Denk maar eens in waar allemaal dierlijk materiaal in zit. En dat is niet alleen in voedsel, maar het kan ook in alledaagse producten zitten van elektronica tot vervoer. Je moet ergens de grens zetten.

Ik ben geen voorstander van huisdieren, omdat de dieren gewoon vrij moeten zijn en niet als een ding behandel moeten worden. Als iemand een dier wilt, dan raad ik altijd aan om deze te halen bij een opvang/asiel en niet bij de geldverslavende fokkers. Daarnaast ook aanbevelen om in te lezen van de informatie van het dier om te weten wat je te wachten staat.

In de toekomst zou ik alleen wel dieren willen opvangen als ik financieel gezien dat goed kan en qua ruimte.

Veganisten zullen ook niet zo snel dieren in winkels/fokkerijen kopen, maar vangen ook meestal dieren op. En als het dier vlees zou moeten hebben, dan doen ze dat wel en dan eigenlijk altijd biologisch vlees.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 12-08-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 12-08-2003 @ 14:57:
verhaal
Dankje voor je antwoord,ben heel wat wijzer geworden . Ik snap
ook wel waarom je geen huisdieren wil, en van dat opvangen van
dieren is echt een goed idee.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 10:11
skatefamke
skatefamke is offline
Ik ben ook veganist, nu ongeveer 10 maanden. veel vragen zijn al beantwoord, maar ik zal nog wel even vertellen of ik het moeilijk vind om veganist te zijn. Dat kan tenslotte voor iedereen anders zijn.

Ik was eerst al vier a vijf jaar vegetariër, maar ik wilde wel veganist worden. Ik wist dat ik dat ooit zou worden, maar mijn ouders beďnvloedden nog in die mate, dat ik de stap nooit daadwerkelijk genomen heb. De laatste twee jaar begon ik wel te minderen met dierlijke producten: geen leer, geen melk/yoghurt/ei PUUR (alleen ergens door zeg maar), letten op dierproefvrije producten, etc. Op een gegeven moment wilde ik echt veganist worden, alleen ik dacht dat het erg moeilijk zou zijn. Ik ben er aan begonnen met het idee van: "eens kijken of het lukt, hoe het bevalt, ed". Toen bleek dat ik het helemaal niet moeilijk vond! .
Wat soms wel lastig is een situatie waarin je bij anderen bent, ergens met een grote groep moet eten ofzo... Je voelt je al snel een zeurderig iemand als je bij alles om een etiket moet vragen. Maar ja, dat moet gewoon wel.... Helaas is het steeds meer de gewoonte in de voedingsindustrie om overal melkpoeder etc door heen te doen.

Qua gezondheid: ik slik multi II vegicaps van Solgar. Dat zijn voedingssupplementen waarin van alles zit (vrije aminozuren, vitamines, etc) en dingen waar je makkelijk een tekort aan hebt als veganist, die zitten er wat meer in. Ik voel mezelf heel gezond en ik geloof ook dat ik gezond eet. Ik eet veel groente en ja, die dingen die ongezond zijn kan je vaak al niet eten als veganist. Mjah... Ik word hier thuis voor gezondheidsfreak uitgemaakt hehe....(Mijn familie eet wel vlees en zuivel enzo.)
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 12:37
Verwijderd
dankjewel allebei
ik ben nu zon 3 jaar vegetarier maar het blijft kriebelen, ik vind het niet genoeg. zoals jullie ook al zeggen, er is nog zoveel leed in de zuivel-industrie ed. mijn grootste probleem is dat ik nog thuis woon, nog wel een aantal jaartjes, en mijn vader en moeder allebei wel vlees eten. mijn moeder kan mijn vegetarisme wel begrijpen, mijn vader minder en als ik thuis kom met het verhaal dat ik veganist wil worden krijg ik waarschijnlijk de volle lading en wordt het me verboden. mijn moeder wordt heel angstig, zij ken iemand die vaganist is, een enorm tekort aan B12 heeft en eigenlijk alleen maar zieker en zieker wordt, en mijn vader gaat het belachelijk vinden. mja, ik ga er zeker nog es goed over denken en misschien kan ik mijn ouders overtuigen als ik met genoeg informatie thuis kom. bedankt!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 15:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
me blackrose schreef op 13-08-2003 @ 13:37:
dankjewel allebei
ik ben nu zon 3 jaar vegetarier maar het blijft kriebelen, ik vind het niet genoeg. zoals jullie ook al zeggen, er is nog zoveel leed in de zuivel-industrie ed. mijn grootste probleem is dat ik nog thuis woon, nog wel een aantal jaartjes, en mijn vader en moeder allebei wel vlees eten. mijn moeder kan mijn vegetarisme wel begrijpen, mijn vader minder en als ik thuis kom met het verhaal dat ik veganist wil worden krijg ik waarschijnlijk de volle lading en wordt het me verboden.

Ze kunnen het amper verbieden. Jij wilt het en daar hebben hun niks over in te brengen. Het beste is denk om eerst zoveel mogelijk gegevens te verzamelen over veganisme en alle aspecten (dierenleed, gezondheid, e.d.). Print deze informatie uit en laat deze door je ouders lezen en zeg dat je veganist wil worden.
Misschien dat ze het daarom beter begrijpen.

Citaat:
mijn moeder wordt heel angstig, zij ken iemand die vaganist is, een enorm tekort aan B12 heeft en eigenlijk alleen maar zieker en zieker wordt, en mijn vader gaat het belachelijk vinden.
Veganisten met een B12 tekort zijn gewoon stom bezig geweest en hebben niet opgelet. Als je een tekort hebt kan je beter laten bijprikken. Er zijn trouwens wel meer mensen met een tekort aan B12 en andere vitamine en de meeste zijn toch eigenlijk nooit vegetariers of veganisten. Vegetariers en veganisten zijn meestal mensen die goed weten wat ze eten en letten ook goed op combinaties. Ik moet het eigenlijk nog wel een beetje leren, maar het lukt goed. Op een gegeven moment weet je gewoon steeds meer. Ikzelf had helemaal geen vegetariers of veganisten in mijn buurt en doordat ik op het forum van vegatopia kwam heb ik veel geleerd. Ik vond dat persoonlijk een goede hulp.
En nu kan ik ook een hele hoop vegan recepten (pannekoeken, boterkoek, e.d.). Hier een hoop recepten:
http://www.veganisme.non-profit.nl/recepten.htm
www.lekkerplantaardig.nl
Citaat:
mja, ik ga er zeker nog es goed over denken en misschien kan ik mijn ouders overtuigen als ik met genoeg informatie thuis kom. bedankt!
Succes!
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 18:14
lantaarnpaal
lantaarnpaal is offline
Citaat:
loempia addict schreef op 12-08-2003 @ 07:37:
ik snap veganisme niet.
zelfs veganistisch eten wordt vanzelf levend, als je maar lang genoeg wacht

ontopic: veganist lijkt me persoonlijk echt nix, maar ik snap je redenen opzich wel. En ik vind het ook best knap dat mensen zich eraan kunnen houden zou me echt niet lukken namelijk
Met citaat reageren
Oud 13-08-2003, 19:37
skatefamke
skatefamke is offline
wat techXP zegt, daar sluit ik me volledig bij aan. als veganist krijg je zoooooo vaak te horen van anderen dat je vast erg ongezond eet, dat je er automatisch veel over na gaat denken... je bent heel bewust met voeding bezig en je leert steeds meer qua recepten (ik heb veganistische taart gebakken toen ik jarig was ) en gezondheid....

ik weet zeker dat een veganist, die bewust bezig is met wat hij/zij eet, een stuk gezonder eet dan de doorsnee vleeseter, die vaak teveel vlees eet (teveel verzadigde vetzuren -> cholesterolgehalte -> hart- en vaatziekten, etc) en daardoor weer te weinig groenten op kan (200 g per persoon per dag wordt aanbevolen).... een vleeseter eet ook meer dagen helemaal geen groente, door bv een x pannenkoeken of shoarma oid te eten.

trouwens, melk schijnt helemaal niet zo gezond te zijn als men altijd dacht.... de calcium (vaak de reden waarom men denkt dat melk gezond is) is in zo'n vorm aanwezig, dat je lichaam het niet eens op kan nemen. dus ja, daar schiet je weinig mee op.

en qua eiwit... in sojavla enzo zit evenveel of net iets meer eiwit dan in zuivel... verder zitten in champions en noten ook al enorm veel eiwitten.

(dit waren gewoon wat overpeinzingen, die ik plotseling zat te typen )
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 21:46
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Persoonlijk lijkt het me niks om een vegan te worden maar nu ik hier heb gelezen snap ik wel de beweegredenen waarom iemand tot dit besluit kan overgaan. Ik vind het erg knap als mensen dit kunnen volhouden.
Moeilijkheden lijken mij:

-het verlies van smaken die je lekker vind (er is niet overal een vervanger voor en een vervangend product zal daarbij toch anders smaken dan het echte product)
-moeilijker om aan je eten te komen: verder weg dingen moeten kopen, dingen moeten kopen die duurder zijn misschien ( maar als je veel producten niet meer mag heft dat elkaar wel weer op lijkt mij en ben je denk ik zelfs goedkoper uit)
-je kan niet even zomaar uit eten, naar een snackbar, bij iemand eten, in het buitenland eten. Je moet dan eerst uitzoeken of je er vegan kan eten, vragen of ze rekening met je willen houden of je eigen eten meenemen.
-lastige vragen van mensen die geen vegan zijn (steeds uitleggen waarom je het bent, je steeds moeten verdedigen tov andere meningen)
-vitamine en wellicht ook calorieverlies
Met citaat reageren
Oud 14-08-2003, 22:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Tulpje6 schreef op 14-08-2003 @ 22:46:
-het verlies van smaken die je lekker vind (er is niet overal een vervanger voor en een vervangend product zal daarbij toch anders smaken dan het echte product)
Persoonlijk maakt me de smaak niet uit. Andere dingen vind ik belangrijker (dierenleed vermijden) en is dus voor mij niet relevant.
Toch zijn er genoeg mogelijkheden voor veganisten om het overgrote deel te vervangen. Misschien zal smaak verschillen, maar het kan net zo lekker zijn. Taart, snoep, sushi, chocoladereep, ijs, slagroom, toetjes, lasagna, spaghetti, pannenkoeken of wat dan ook, er is voor alles wel een lekkere tegenhanger.
(hm. de keuze van hier bovenstaande producten zegt wel waar ik trek in heb momenteel )

Ik kook tegenwoordig vooral de vervangers zelf. Zoals laatst een kwarttaart en een boterkoek. Echt jammie

Maar voor sommige kan smaak erg moeilijk zijn om weg te laten. Ik kan dat wel begrijpen. Het kan voor sommige ook betekenen dat ze het niet volhouden en dan terugvallen naar vegetarisme.
Citaat:
-moeilijker om aan je eten te komen: verder weg dingen moeten kopen, dingen moeten kopen die duurder zijn misschien ( maar als je veel producten niet meer mag heft dat elkaar wel weer op lijkt mij en ben je denk ik zelfs goedkoper uit)
Bij de AH hebben ze gelukkig genoeg. Ook veel biologisch (EKO) eten. Ik moet wel voor bepaalde vegan lekkernijen naar a'dam toe. In mijn dorp vind je dat niet zo snel. In de grote steden zou het vinden van de vegan producten geen probleem moeten zijn.
In dorpen zonder de AH zou het lastiger zijn.
Ik koop voornamelijk bioproducten en deze zijn wat duurder. Als het niet uitmaakt of je eko wilt dan kan je ook andere producten nemen die gewoon net als andere producten geprijst zijn.
Citaat:
-je kan niet even zomaar uit eten, naar een snackbar, bij iemand eten, in het buitenland eten. Je moet dan eerst uitzoeken of je er vegan kan eten, vragen of ze rekening met je willen houden of je eigen eten meenemen.
Het kan wel lastig zijn in sommige restaurants. Ik ga niet vaak uit eten. Je kan het beste in NL of belgie naar de vegetarische restaurants omdat deze toch weten wat veganisme inhoud en zeker wat vegetarisme inhoudt.
Ik ken verhalen van vegetariers die vegetarisch eten bestelden en er dus vis door heen kregen. Of gewoon echt vlees.
Je moet iig heel duidelijk zeggen wat wel en wat niet. In het buitenland kan je dat ook proberen duidelijk te zeggen. Gelukkig hebben mensen meegedacht en je kan op vele vega of vegan sites een paspoort downloaden in de gewenste taal, waarop al uitgelegd staat wat je niet mag hebben.
Ik heb iig in Griekenland wel goed kunnen eten. Vooral de pasta's heb je daar genoeg. Pizza heb je daar ook genoeg en deze kan je meestal wel op maat maken.
Citaat:
-lastige vragen van mensen die geen vegan zijn (steeds uitleggen waarom je het bent, je steeds moeten verdedigen tov andere meningen)
Ja dat is niet altijd leuk. Ik probeer kort en krachtig te zijn: "Ja ik ben veganist en ik eet geen enkel dierlijk product".
Als ze er over door gaan en ik heb er zin in dan vertel ik ze het gerust.
Jammer dat er ook vele vooroordelen zijn over veganisten: (enkele
- 'vriendje van volkert'
Volkert is voor de meeste juist een verschrikking geweest.
- 'veganisten leven ongezond en zijn vaak wit'
Alleen omdat een paar dus niet goed uitgebalanceerd leven zal dus de rest ook ongezond leven. Studies tonen aan dat het veganistische dieet gezond is. En er zijn genoeg veganisten die heel oud zijn geworden of zijn.
- 'veganisten zijn links'
Niet perse. Niet alleen linkse mensen denken aan dieren.

Citaat:
-vitamine en wellicht ook calorieverlies [/B]
Sommige mensen beginnen daar ook over en het zijn ook dingen waarmee de veganist zich bezig houd. Ik denk dat veganisten beter op vitaminen letten dan gemiddeld NL het doet. De meeste NL'ers krijgen vaak ook niet goed hun vitaminen. De een neemt het ook meer op dan een ander.

De ene komt aan door veganist te zijn en de ander valt af. Ik blijf jammer genoeg op hetzelfde gewicht
Anders zou het een leuk voordeel zijn geweest
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 20:31
drama
Avatar van drama
drama is offline
Naarmate je langer geen vlees eet, en naarmate je langer geen zuivel en dergelijke eet smaakt al het andere veel lekkerder en puurder. Ik lust practisch elke groente, voordat ik vegetarisch ging eten vond ik groente ranzig konijnenvoer.

Ik freegan, eet wel vegetarische producten die gevonden zijn in containers enzo; absoluut niet dierleedvrij maar de industrie verdient geen cent. Maar ik prefereer veganistisch voedsel, is gewoon lekkerder.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 21:12
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
drama schreef op 15-08-2003 @ 21:31:
Ik freegan, eet wel vegetarische producten die gevonden zijn in containers enzo; absoluut niet dierleedvrij maar de industrie verdient geen cent. Maar ik prefereer veganistisch voedsel, is gewoon lekkerder.
He cool! Een freegan ben ik nog niet tegengekomen
Ze gooien ook zoveel voedsel weg, snap het niet zo. En veel daarvan ook nog goed genoeg om te eten.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-08-2003, 22:50
antigone
Avatar van antigone
antigone is offline
oke, wat ik dus niet snap. een veganist consumeert principieel geen enkel dierlijk product. maar hier worstel ik mee:

het voorbeeld. een schaap moet geschoren worden, anders gaat het dood omdat het het te warm krijgt. als je die wol hebt, wat is er dan bijvoorbeeld mis mee om die wol te gebruiken voor doeleinden als een jas oid ? je richt er immers geen dierenleed mee aan, sterker nog, je doet jezelf EN het dier er een gunst mee.
__________________
dónde está la playa?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2003, 00:39
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
loempia addict schreef op 15-08-2003 @ 23:50:
oke, wat ik dus niet snap. een veganist consumeert principieel geen enkel dierlijk product. maar hier worstel ik mee:

het voorbeeld. een schaap moet geschoren worden, anders gaat het dood omdat het het te warm krijgt. als je die wol hebt, wat is er dan bijvoorbeeld mis mee om die wol te gebruiken voor doeleinden als een jas oid ? je richt er immers geen dierenleed mee aan, sterker nog, je doet jezelf EN het dier er een gunst mee.
Ik ben vandaag even een beetje lui, dus je moet de volgende link maar doorlezen:
http://www.wereldveganismedag.nl/wvd..._broc_2002.htm

Als je daarna nog vragen hebt stel je ze maar. Ik heb ook nog andere links (vooral engelstalige als je die wilt)
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-01-2004, 20:05
Jampot
Avatar van Jampot
Jampot is offline
veganistische pizza?

wat gebruik je als kaasvervanger? pizza zonder kaas is toch geen pizza?

bedankt voor de stapels info hierboven, trouwens, ik zat ook te overwegen om over te stappen.

oja, is het nou veel duurder? want zolang ik thuis woon vindt mijn moeder dat ik nog in de groei ben en mag ik alleen vegetarisme aan. maar zodra ik volgend jaar het huis uit ga wil ik wel overstappen, maar ik ben bang dat ik erg weinig geld over houd, is dat nou een probleem?
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 09:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 08-01-2004 @ 21:05:
veganistische pizza?

Zelf maken! En bij sommige pizzaria's ook te krijgen. Wel goed vragen hoe ze bodem maken. En vraag of ze het zonder kaas willen doen
Citaat:
wat gebruik je als kaasvervanger? pizza zonder kaas is toch geen pizza?
Waarom is het dan geen pizza? Maar goed je kan zonder doen. Ook lekker. Maar je kan ook sojakaas gebruiken. Er schijnen nu een paar lekkere sojakazen in nederlands aanwezig te zijn. Weet niet welk merk precies, maar te vinden in de natuurwinkel.

Citaat:
oja, is het nou veel duurder? want zolang ik thuis woon vindt mijn moeder dat ik nog in de groei ben en mag ik alleen vegetarisme aan. maar zodra ik volgend jaar het huis uit ga wil ik wel overstappen, maar ik ben bang dat ik erg weinig geld over houd, is dat nou een probleem?
Je kan ook goed groeien als veganist hoor!

Over het duur zijn. Het is net wat je wil. Als je biologisch wil kost dat nou eenmaal een stukje meer. Maar er zijn ook goedkope veganproducten te vinden, zelfs bij AH. En ook niet bepaald duurder dan andere dingen.
Het is wel duur, maar ik denk dat het niet echt een probleem hoeft te zijn als je op jezelf woont. Ken er genoeg die ook gewoon op zichzelf wonen en veel biologisch kopen.
Maar je moet natuurlijk wel ook werken wil je wat geld hebben
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 10:44
Daevrem
Daevrem is offline
Ik vind veganisme toch echt te ver gaan. Van nature zijn mensen omnivoren, net als alle andere primaten. Het grootste deel van de voeding bestaat uit groente en fruit met heel af en toe de luxe van vlees. Ja, alle apen eten vlees als ze de kans krijgen.

Nu is het zo dat mensen boven de voedselketting staan. De mens kan alles doen wat ze willen. En wat doen ze, ze massaproduceren dieren in kleine hokjes en eten zichzelf dan een hartaanval. Oke, iedereen kan zien dat dat fout is. Maar vlees eten omwille van dierenleed is niet fout. Elk levend wezen gaat dood, elk leven wezen heeft leed. Dat hoort zo, dat is de erfenis van onze geboorte. En relatief gezien hebben planten net zo veel leed als je ze opeet dan dieren. Maar planten hebben relatief veel minder leed als je ze dicht naast elkaar op een weiland zet in vergelijking met dieren in een hokje. Terwijl de dieren stressverschijnselen krijgen hebben de planten het niet eens door.

Hiermee komt men tot de conclusie dat er niets mis is met vlees eten als het maar in balans met de natuur is. Dit is heel zeldzaam mogelijk in de natuur en dus kun je beter geen vlees eten. Gooi daar gezondsheidsomstandigheden bij en de enige omstandigheden waaronder je vlees kunt eten zijn het zelf vangen van een vis mits er een sterke populatie is en het eten van insecten, welke bijna altijd een sterke populatie hebben.

Veganisten ontkennen de hele balans in de natuur door alleen maar over dierenleed te zeiken. Dierenleed is totaal irrelevant. Het gaat om balans, respect en harmonie.

Misschien is veganisme een goed middel om tegen de maatschappij te protesteren, misschien niet, dat lijkt me moeilijk na te gaan.

En dingen als "als ik biologische eieren en melk eet steun ik nog steeds dierenleed", afgezien van de vraag in welke mate er sprake is van dierenleed vraag ik me af of je dit zo mag stellen. Het dierenleed is zeker veel minder dan wanneer je elke dag vlees eet. Misschien is deze wel verwaarloosbaar klein. Dus als je biologische eieren en melk eet dan steun je heel veel minder dierenleed dan de gemiddelde mens. Plus als je biologische eieren en melk eet dan steun je de biologische veeteelt. Misschien in jouw ogen nog dierenleed maar als je dit minimalistische dierenleed toch steunt misschien dat dan meer mensen overstappen op biologische producten omdat de prijs daardoor daalt. Je kunt best nog wel eieren kopen bij boeren waar de kippen gewoon helemaal los lopen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 10:58
enema abortion
Avatar van enema abortion
enema abortion is offline
misschien ook handig:

http://www.veganisme.non-profit.nl/info/enummers.htm

ik heb zelf zo'n kaartje wat een vriend van me ergens had besteld... staat ook in 6 talen op dat je veganist bent en wat je dan allemaal niet eet.

'Van nature zijn mensen omnivoren, net als alle andere primaten.'
Alle andere primaten lopen naakt rond en kunnen niet praten, moeten mensen dan ook naakt rond gaan lopen en 'oek oek' gaan zeggen?
__________________
Born to Lose schreef: 'Maar goed helaas kunnen we niet allemaal zo geweldig zijn als kudel... wat zou het leven dan toch mooi zijn.'
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 11:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 09-01-2004 @ 11:44:
Ik vind veganisme toch echt te ver gaan. Van nature zijn mensen omnivoren, net als alle andere primaten. Het grootste deel van de voeding bestaat uit groente en fruit met heel af en toe de luxe van vlees. Ja, alle apen eten vlees als ze de kans krijgen.

Van nature is het zo dat dieren afhankelijk zijn van hun omgeving en dit bepaald vaak ook het gedrag van een dier. Dus bv. een baviaan in een omgeving met veel fruit enzo, zal dat voornamelijk eten. IN een gebied waar het minder is zal deze zelfs over gaan tot jagen.
Als we dit vergelijken met mensen dan kunnen we oordelen dat vlees niet meer nodig is en eigenlijk meer een luxe product is.
Daarnaast zijn wij wel omnivoren, daar ben ik het mee eens.
Je spreekt over 'van nature'. Dit is niet zo juist omdat je weer gaat 'veroordelen' terwijl misschien (sommige) veganisten dichter bij de natuur staan dan menig mens. Wat de mens doet al allemaal natuurlijk als je dat wilt stellen, maar je kan ook indenken dat vele dingen toch wel 'natuurlijk' zijn.

Citaat:
Nu is het zo dat mensen boven de voedselketting staan.
Niet helemaal. Welke voedselketting vraag ik me dan af. Er is namelijk geen 1 voedselketting. Het zijn zoveel dat het ontelbaar is. En nee niet op elke komt de mens voor of niet in elke komt de mens boven aan.
Daarnaast dringt de mens wel vaak in op andere voedselkettingen. Waardoor diersoorten uitsterven of plantensoorten.
Daarnaast is die 'ketting' rond en staat in principe geen een boven een andere.

Citaat:
De mens kan alles doen wat ze willen. En wat doen ze, ze massaproduceren dieren in kleine hokjes en eten zichzelf dan een hartaanval. Oke, iedereen kan zien dat dat fout is. Maar vlees eten omwille van dierenleed is niet fout. Elk levend wezen gaat dood, elk leven wezen heeft leed. Dat hoort zo, dat is de erfenis van onze geboorte.
Ja, in de natuur is leed gewoon. Echter het gaat om de minachting van andere levens. Daar gaat het fout. Mens moet zichzelf niet zien als de machtigste levensvorm op deze planeet, om 2 redenen (misschiennog wel meer):
- omdat de mens niet de enigste is op deze planeet en er meer leven is. Waarom proberen we leven ergens anders in het heelal te vinden? Om ook onder ons te stellen? Eerst maar eerst het leven hier waarderen.
- omdat de mens niet het machtigste is. De mens kan van de een of andere dag ook dood gaan door een virus. Het probleem is dat mens zich losmaakt van de natuur en daarom in principe op zichzelf staat. Hierdoor zal mens steeds weer nieuwe virussen krijgen. Waarom? Nou omdat moeder natuur vind dat het diersoort 'de mens' niet meer nodig is.

Citaat:
En relatief gezien hebben planten net zo veel leed als je ze opeet dan dieren. Maar planten hebben relatief veel minder leed als je ze dicht naast elkaar op een weiland zet in vergelijking met dieren in een hokje. Terwijl de dieren stressverschijnselen krijgen hebben de planten het niet eens door.
Ja, dat vind ik ook.

Citaat:
Hiermee komt men tot de conclusie dat er niets mis is met vlees eten als het maar in balans met de natuur is. Dit is heel zeldzaam mogelijk in de natuur en dus kun je beter geen vlees eten. Gooi daar gezondsheidsomstandigheden bij en de enige omstandigheden waaronder je vlees kunt eten zijn het zelf vangen van een vis mits er een sterke populatie is en het eten van insecten, welke bijna altijd een sterke populatie hebben
Ja ik heb in principe niets tegen het eten van dieren door dieren enzo. Echter inderdaad die balans. Die moet hersteld worden.
Insekten hebben niet altijd een sterke populatie. Er sterven vele insektensoorten per jaar dacht ik. Ook door te doen van mens.

Citaat:
Veganisten ontkennen de hele balans in de natuur door alleen maar over dierenleed te zeiken. Dierenleed is totaal irrelevant. Het gaat om balans, respect en harmonie.
Ik denk dat je misschien nu maar enkele pakt. Ik, een veganist, probeer juist een balans te creeeren door mijn gedrag. Door voornamelijk biologisch te kopen (wat vele veganisten doen). Het is neit alleen dierenleed, het is ook het milieu, de planten, de bomen, het water, de mens etc. Door geen vlees te eten steun ik niet de veeindustrie. In die industrie is geen balans, dus als ik mee doe eraan, dan houd ik die onbalans op sterkte.
Door niet te eten uit die industrie zorg ik voor een balans. Waarom ik dan niet zelf zou gaan jagen voor vlees? Nou omdat ik in een maatschappij leef waar de balans zowieso weg is. En harmonie met denatuur dat hebben alleen nog wat indianenstammen.
Nog een reden is dat mijn omgeving (belangrijk voor gedrag van dieren) geschikt is om te overleven zonder vlees e.d. Dus vlees eten enzo hoeft niet.

Citaat:
Misschien is veganisme een goed middel om tegen de maatschappij te protesteren, misschien niet, dat lijkt me moeilijk na te gaan.
Het gaat erom wat je doet. Ik demonstreer nog weleens enzo. En discussieer volop mee. Ik steun goede doelen en doe wat vrijwilligerswerk. Ik draag mijn steentje bij.

Citaat:
En dingen als "als ik biologische eieren en melk eet steun ik nog steeds dierenleed", afgezien van de vraag in welke mate er sprake is van dierenleed vraag ik me af of je dit zo mag stellen. Het dierenleed is zeker veel minder dan wanneer je elke dag vlees eet. Misschien is deze wel verwaarloosbaar klein. Dus als je biologische eieren en melk eet dan steun je heel veel minder dierenleed dan de gemiddelde mens. Plus als je biologische eieren en melk eet dan steun je de biologische veeteelt.
Ja, dat laatste is wel zo. En dan kan men idd beter biologisch kopen. Echter de link met de bioindustrie blijft en is eigenlijk ook op te lossen door de biologische industrie te steunen.

Citaat:
Misschien in jouw ogen nog dierenleed maar als je dit minimalistische dierenleed toch steunt misschien dat dan meer mensen overstappen op biologische producten omdat de prijs daardoor daalt. Je kunt best nog wel eieren kopen bij boeren waar de kippen gewoon helemaal los lopen.
Ik zal het iig niet steunen, maar juich het toe als mensen overgaan erop. Elke stap is meegenomen.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 18:58
Jampot
Avatar van Jampot
Jampot is offline
jep.. tis soort van gelukt

ik heb een compromis met mijn ouders weten te sluiten dat ik veganistisch eet. ik mag alles zelf bepalen, maar t avondeten eet ik gewoon mee (wat overigens wel vegetarisch is)

t begin is er
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 22:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 14-01-2004 @ 19:58:
jep.. tis soort van gelukt

ik heb een compromis met mijn ouders weten te sluiten dat ik veganistisch eet. ik mag alles zelf bepalen, maar t avondeten eet ik gewoon mee (wat overigens wel vegetarisch is)

t begin is er


In principe als het avondeten vegetarisch is, dan is het volgens mij geen moeite om daar veganistisch van te maken. Misschien alleen lastig als je iets met sausjes ofzo hebt, maar verder lijkt het me dan niet zoveel werk.
Mijn moeder vind het verders geen probleem. Het koken gaat toch allemaal apart en een eventuele extra pannetje ofzo maakt niet zoveel uit.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2004, 00:06
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 14-01-2004 @ 23:53:


In principe als het avondeten vegetarisch is, dan is het volgens mij geen moeite om daar veganistisch van te maken. Misschien alleen lastig als je iets met sausjes ofzo hebt, maar verder lijkt het me dan niet zoveel werk.
Mijn moeder vind het verders geen probleem. Het koken gaat toch allemaal apart en een eventuele extra pannetje ofzo maakt niet zoveel uit.
Inderdaad ja. (Even ter informatie, ik heb het vorige week aan mijn ouders verteld. ) Ze zeuren er nog wél een beetje over, maar mijn moeder heeft zelfs al plantaardige margarine in huis gehaald, terwijl ik dat zelf wilde doen en er niets over had gezegd. Mijn vader vindt het niet zo'n probleem, maar maakt er wél grapjes over, maar dat is typisch mijn vader... Hij heeft voor mij veganistische pasta in huis gehaald. In sommige pasta zit namelijk ei! Daar zou ik even op letten, als ik jou was. Verder moet je even kijken naar de saus idd, maar met een beetje creativiteit kom je er makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:16
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ik, als mede-vegetari¨er kan je aanraden gewoon vegetarisch te blijven. Ik hou je natuurlijk niet tegen, maar wat is er nou erg aan dingen van dieren te gebruiken als mens? Als het maar in balans is. (biologisch geproduceerd voedsel!)

Wil je nog een beetje een leven hebben, en niet de rest van je leven etiketten-lezend doorbrengen in de supermarkt, dan is veganist worden niks voor je, het valt vies tegen.
Bovendien is het ook zeer onnatuurlijk, ongezond en duur.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:11
Jampot
Avatar van Jampot
Jampot is offline
mijn ouders zijn geweldig

ze kwam vandaag thuis met soja chocomel en soja yoghurt drink voor mee naar school

en mijn pa bood aan die pilletjes die ik moet kopen voor me te betalen, het blijft toch gewoon eten, en ook als ik iets zou vinden dat echt lekker zou zijn kon ik bij hem aankloppen

wat een schatjes zijn het toch
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:20
TechXP
TechXP is offline
@perseus: kijk uit met die 'plantaardige margarine', die is niet altijd echt 100% plantaardig. Zit vaak vitamine D3 in wat komt wolvet is. Het merk Wajang Light (verkrijgbaar bij AH) is wel vegan en nog een paar andere merken.

Citaat:
OPGEROTH schreef op 15-01-2004 @ 17:16:
Ik, als mede-vegetari¨er kan je aanraden gewoon vegetarisch te blijven. Ik hou je natuurlijk niet tegen, maar wat is er nou erg aan dingen van dieren te gebruiken als mens? Als het maar in balans is. (biologisch geproduceerd voedsel!)

Waar is de balans in de biologische melkveehouderij? enzo?
Als je beiden kanten op een 'balans' zet, dan zal de voordelen voor mens toch nog altijd zwaarder wegen.
Kortom er is geen balans. Voor de biologische melk is het zo dat koeien om de zoveel tijd kalfjes krijgen. Wat er met de kalfjes gebeurd kan je eens gaan afvragen. Vaak worden ze direct geslacht of meteen verkocht aan de bioindustrie.
Zo kan je natuurlijk nog wel doorgaan.

De balans is er niet, zolang de mens niet in harmonie (geven en nemen) met de natuur (omgeving) kan leven.

Citaat:
Wil je nog een beetje een leven hebben, en niet de rest van je leven etiketten-lezend doorbrengen in de supermarkt, dan is veganist worden niks voor je, het valt vies tegen.
Nee, heb er zelf geen problemen mee. Ben je veganist geweest?
Als vegetarier moet je toch ook etiketten lezen, dus wat maakt het dan uit of je vegetarisch leeft of vegan? Als je na een tijd weet wat je kan kopen, dan gaat het heel makkelijk.

Citaat:
Bovendien is het ook zeer onnatuurlijk, ongezond en duur.
onnatuurlijk: nee, zeker niet. Net zo goed onnatuurlijk als alle andere producten die je tot je neemt.

ongezond: nee, zolang je alle benodigde voedingsstoffen krijgt is het zeker niet ongezond. Maar dat is ook zo voor vegetariers en voor degene die vlees eten

duur: tsja, het ligt eraan. Als je ook biologisch wilt kopen, dan word het duur, maar anders kost het gewoon evenveel als je normaal koopt. Kan je misschien nog wat dingen uitleggen, waarom je deze bevinden doet en zo etc?
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 20:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Jampot schreef op 15-01-2004 @ 19:11:
[B]ze kwam vandaag thuis met soja chocomel en soja yoghurt drink voor mee naar school
Van alpro?
De alpro soja drinks zijn echt lekker. Vooral die banaan. Jammie. Als ik ergens verslaafd aan ben dan is dat dat wel

De AH heeft een hele Alpro sortering.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 16-01-2004, 21:48
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik neem ook altijd zo'n pakje mee naar school. Maar onze AH heeft er niet zoveel van. Maar m'n ouders halen het meestal bij de Makro.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 01:03
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Vice schreef op 16-01-2004 @ 22:48:
Ik neem ook altijd zo'n pakje mee naar school. Maar onze AH heeft er niet zoveel van. Maar m'n ouders halen het meestal bij de Makro.
Makro heeft ze meteen in treetjes

Maar qua prijs zit er jammer genoeg niet al te veel verschil, tenzij je een hele stelling in 1 keer koopt, maar dat kan je denk niet goed kwijt in de voorraadkast.
__________________
www.petatv.com/tvpopup/videodirectuk.asp?video=cot_uk
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 22:32
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
We hebben een hele grote voorraadkast. Dat past wel.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2004, 20:24
drama
Avatar van drama
drama is offline
Ja, Alpro maakt ook lekkerdere Yofu dan provamel vind ik...Maar da's dan wel weer Bio.
__________________
Ik koop, dus ik besta
Met citaat reageren
Oud 24-01-2004, 14:28
FireCracker
Avatar van FireCracker
FireCracker is offline
Ik ben niet compleet veganist, maar ik gebruik gewoon zo min mogelijk dierlijke producten

Ik slik wel B12 van uhm.. *potje pakt* KAL. zitten geen dierlijke bestanddelen in.

Alpro chocomel is echt heerlijk

uhm.. ik heb gister gezondigd toen ik een twix kocht op school.. erg slecht van me, maar m'n maag maakte zoveel herrie dat ze het aan de andere kant van de klas konden horen *excuustrut*

Citaat:
Wil je nog een beetje een leven hebben, en niet de rest van je leven etiketten-lezend doorbrengen in de supermarkt,
etiketten lezen doe ik toch al automatisch ik vind het sowieso wel fijn om te weten wat ik nu precies eet...
__________________
I think that God in creating Man somewhat overestimated his ability.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:58
flipm0
Avatar van flipm0
flipm0 is offline
Ben nu half jaar/3 kwart jaar vegan.
Als je gezond wilt blijven moet je veel gevarieerd eten, zowiezo ook letten op B12 maar ook op alle vitaminen.
In bijvoorbeeld

is er ergens een lijst van producten die je wel en niet kunt eten?
Nou zowiezo moet je letten op de E-nummers, de E-nummer lijst kan je vinden op Nederlandse vereniging voor Veganisten (E-nummer lijst)

is het moeilijk/lastig? heb je vaak (onbewust) gezondigd om het zo maar even te zeggen?
Naja soms best wel je moet bijna altijd opletten wat erin een produkt zit en soms kijk je er wel eens overheen.
Als dat gebeurd vind ik het niet erg, ik eet/drink het dan gewoon niet meer :-)

heb je er last van (gehad)? dat je bijvoorbeeld vaker ziek bent of uitslag krijgt of voel je je juist een stuk gezonder?
Ik voel me stuk gezonder eigenlijk, voel me stuk fijner dan dat ik nog dierlijke produkten gebruikte.
__________________
idw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Veganist?
aaronmirck
86 03-03-2005 23:14
Seksualiteit Veganisten en Sperma
VirginVampiress
51 08-01-2004 14:58
Flora & Fauna veganisten en paardrijden.
duifeltje
121 05-10-2003 22:07
Flora & Fauna veganisten en autorijden
de befmädel
47 05-10-2003 20:55
Eten & Drinken vlees eter, vegitarier, veganist, of alle drie...
So chu chu
4 03-06-2003 21:27
Eten & Drinken Kaas/ijs voor veganisten
Diovai
19 06-04-2003 08:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.