Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-06-2005, 16:00
FRL
FRL is offline
Heej... ben bezig met een foldertje maken voor meo... en daar moeten een aantal persoonlijke verhalen, evaringen etc over beleggen in staan..
Dus... een paar vraajes:

Wat vinden jullie van beleggen?
Zou je het zelf doen? Waarin zou je dan beleggen? Of vind je de risico's te groot?
Als je zou beleggen, waarin zou je dat dan doen?
Heb je wel eens belegd? (waarin, en ging het goed?)
Raad je het mensen aan?

Nou.. eh.. hartstikke bedankt!

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2005, 21:18
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
kiketje schreef op 05-06-2005 @ 17:00 :


Wat vinden jullie van beleggen?
Zou je het zelf doen? Waarin zou je dan beleggen? Of vind je de risico's te groot?
Als je zou beleggen, waarin zou je dat dan doen?
Heb je wel eens belegd? (waarin, en ging het goed?)
Raad je het mensen aan?


xxx
risicovol, gokspel
nee
niet dus
nee
nee
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 16:41
Verwijderd
Wat vinden jullie van beleggen? stom
Zou je het zelf doen? Waarin zou je dan beleggen? Of vind je de risico's te groot? Als je zou beleggen, waarin zou je dat dan doen? Nee, als het echt moest iets als de KLM>airfrance
Heb je wel eens belegd? (waarin, en ging het goed?) Nee
Raad je het mensen aan? Nee
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 18:25
FRL
FRL is offline
Waarom geen argumenten??/
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:43
Jades
Jades is offline
Ik denk dat niet veel mensen hier al in aanraking zijn geweest met enige vorm van beleggen. Daarom zal het moeilijk zijn een goed beeld te vormen hierbij. Zelf ben ik enigzins actief met beleggen op kleine schaal in de VS, puur voor de ervaring.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 20:54
FRL
FRL is offline
Citaat:
Jades schreef op 06-06-2005 @ 21:43 :
Ik denk dat niet veel mensen hier al in aanraking zijn geweest met enige vorm van beleggen. Daarom zal het moeilijk zijn een goed beeld te vormen hierbij. Zelf ben ik enigzins actief met beleggen op kleine schaal in de VS, puur voor de ervaring.
En hoe is die ervaring tot nu toe? Is het een aanrader?? In welk bedrijf heb je belegd?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2005, 21:08
Jades
Jades is offline
Ervaring is positief. Zelf heb ik in Google INC belegd en dat gaat prima. Interessante eraan is vooral dat je automatisch op zoek gaat naar meer informatie over het bedrijf en directe concurrenten (Yahoo/Overture, MSN Search etc.). Zelf ben ik ook in die branche actief met mijn eigen onderneming dus het sluit allemaal logisch op elkaar aan. Zoals ik al zei voor mij is het puur de ervaring, ik heb verder geen behoefte om op grotere schaal te gaan beleggen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 11:08
Verwijderd
De beurs is eigenlijk geen plek voor particulieren. In elk geval niet voor kleine beleggers die denken dat het verstandig is hun pensioen te laten beleggen door één of ander duister effectenbemiddelingsbedrijfje.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 11:33
Jades
Jades is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 12:08 :
De beurs is eigenlijk geen plek voor particulieren. In elk geval niet voor kleine beleggers die denken dat het verstandig is hun pensioen te laten beleggen door één of ander duister effectenbemiddelingsbedrijfje.
Je bedoelt die snuggere mensen die met geleend geld proberen een vroeg pensioen in te luiden en daarna gaan zeuren dat ze diep in de schulden zitten?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 11:46
Verwijderd
Onder andere. Ik heb zelf meegewerkt aan een zaak van een belegger tegen een bemiddelaar en aanbieder van effectenleaseproducten en als je ziet hoe erg die dingen in hun werk gingen, daar lusten de honden geen brood van: speciale cursussen voor medewerkers om lastige vragen te ontwijken, overredingstechnieken, noem maar op. Echt alles om de handtekening maar te krijgen.

Wat mensen sowieso vrij vaak vergeten is dat een beurs er niet primair is om winst te genereren voor particulieren. Een beurs is er om vraag en aanbod van kapitaal bij elkaar te brengen. Het verplaatsen van middelen van een plek waar ze overtollig zijn naar een plek waar ze nodig zijn. Dat daar ook geld mee te verdienen valt is natuurlijk logisch. Maar voor particulieren blijft het uitkijken.

Nu hebben we gelukkig redelijk veel regelgeving rond kleine beleggertjes, wat je bijv. terugziet in verplichtingen van effecteninstellingen om hun klant te kennen, zijn wensen te kennen, zijn financiële positie in de gaten te houden, et cetera. Maar toch, het blijft riskant als je niet goed weet waar je mee bezig bent en met name wanneer je in zee gaat met bedrijfjes die vinden dat opties geschikt zijn voor particulieren zonder kennis van beleggen. Da's ernstig.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 12:03
Jades
Jades is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-06-2005 @ 12:46 :
Onder andere. Ik heb zelf meegewerkt aan een zaak van een belegger tegen een bemiddelaar en aanbieder van effectenleaseproducten en als je ziet hoe erg die dingen in hun werk gingen, daar lusten de honden geen brood van: speciale cursussen voor medewerkers om lastige vragen te ontwijken, overredingstechnieken, noem maar op. Echt alles om de handtekening maar te krijgen.
Hoe is die zaak afgelopen als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 12:13
Verwijderd
Citaat:
Jades schreef op 07-06-2005 @ 13:03 :
Hoe is die zaak afgelopen als ik vragen mag?
Is uiteindelijk niet voor de rechter gekomen omdat meneer meeging in het schikkingsvoorstel, was 50% kwijtschelding en afbetaling van de rest binnen een redelijke periode geloof ik.

Maar overigens is de heersende opvatting in de rechtspraak nu wel dat er sprake is van misleidende reclame en (dus) van dwaling. In de meeste gevallen krijgen individuele beleggers bij de rechtbank wel gelijk en het duurt nog wel een tijdje voor we de eerste uitspraken in hoger beroep zullen zien.

Een groot aantal beleggers heeft zich ook verzameld in stichtingen als Leaseverlies, Eegalease en Leaseleed. Het probleem is een beetje dat ook al hebben die beleggers zich in een stichting verenigd, de rechter toch niet een algemene uitspraak kan doen over alle effectenlease-zaken.

De feiten zijn immers telkens verschillend. En onze rechtspraak is niet zo goed berekend op tienduizenden gelijksoortige rechtszaken die allemaal in een korte tijd worden opgestart. Het kan dus nog wel even duren voor hier een uiteindelijk antwoord op is en alles is uitgeprocedeerd, dat duurt echt nog wel een jaar of tien.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 16:32
Cait
Cait is offline
Citaat:
kiketje schreef op 05-06-2005 @ 17:00 :

Wat vinden jullie van beleggen?
Zou je het zelf doen? Waarin zou je dan beleggen? Of vind je de risico's te groot?
Als je zou beleggen, waarin zou je dat dan doen?
Heb je wel eens belegd? (waarin, en ging het goed?)
Raad je het mensen aan?

Beleggen vind ik interessant, maar risicovol en spannend.
Jahoor, als ik geld had. Ik zou eerst investeren in meerdere ondernemingen die mij veilig lijken, die misschien niet zo snel groeien, maar ook niet geneigd zullen zijn erg in waarde achteruit te gaan. Iets dat stabiel overkomt,... cocacola misschien. Misschien dat ik daarna meer risico neem.
Ik heb nog nooit belegd, maar ben het misschien wel van plan.
Ik denk dat ik het niet aan iedereen aanraad... omdat het toch risico's kent en tijd kost... en de opbrengsten overschat worden, heb ik het idee. Alsof iedere lapzwans van de een op de andere dag miljonair wordt door te beleggen.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2005, 16:40
Verwijderd
Sowieso, alsof je rijk wordt met een inlegje van een paar duizend euro in een aandelenmandje dat misschien vijf procent rendement oplevert.

Nee, echt veel winst kun je alleen maken door heel riskant te spelen. Bijvoorbeeld met opties op aandelen of goederen die aan heel sterke schommelingen onderhevig zijn. Maar daar kun je ook heel grote verliezen mee lijden en, het ergste daarbij is, het is soms letterlijk een bodemloze put.

Met investeren in primaire produkten (dwz. effecten die zelf een waarde vertegenwoordigen, zoals aandelen of obligaties) kun je eigenlijk alleen op de echt lange termijn veel winst maken. En dan moet je ook nog de renteontwikkeling daartegen wegstrepen, want je hebt weinig aan een gestegen aandeel als je meer had kunnen verdienen als je geld op de bank had gestaan.

Laatst gewijzigd op 07-06-2005 om 16:43.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 17:49
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
Wat vinden jullie van beleggen?
- een makkelijke manier om je geld te vermeerderen, als het tenminste meezit ;-)
Zou je het zelf doen?
- in de toekomst wel, als ik meer geld heb. Ik zou alleen gaan beleggen met geld dat ik 'over' heb, dwz geld dat ik niet nodig heb en waar ik dus een risico mee kan en wil lopen.
Waarin zou je dan beleggen?
- geen idee, zie ik dan wel
Heb je wel eens belegd? (waarin, en ging het goed?)
- Nee
Raad je het mensen aan?
- daar voor heb ik er niet genoeg verstand van
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Uitleg over beleggen gevraagd
Wesseldndap
10 22-10-2014 09:20
Werk, Geld & Recht Beleggen
Jury
16 02-01-2012 13:33
Werk, Geld & Recht Beleggen
J-roenn
1 04-02-2008 13:32
Werk, Geld & Recht Beleggen?
Verwijderd
51 26-01-2004 12:11
Werk, Geld & Recht beleggen?
robert0
6 24-01-2004 12:13


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.