Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2012, 16:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Omdat ik afgelopen week voor de veeltevaakste keer gezakt ben voor m'n rijexamen en ik dit keer achterlijk zenuwachtig was en daardoor totaal niet meer wist waar ik mee bezig was, is me aangeraden om langs de huisarts te gaan voor iets tegen de zenuwen. Meestal zijn dat dan betablokkers. Nou is dat sowieso al lastig omdat ik astma heb en je die dan eigenlijk niet mag gebruiken. Ik heb contact gehad met m'n huisarts en die heeft me nu toch een betablokker voorgeschreven omdat je anders op kalmeringsmiddelen uitkomt waarmee je niet mag autorijden. Ik moet het wel een keer thuis uitproberen om te kijken hoe ik erop reageer en daarna mag ik het een keer tijdens een rijles proberen en dan eventueel voor het examen. Als ik er slecht op reageer moest ik bellen, dan zou hij kijken of ik eventueel nog iets anders kon krijgen.

Allemaal prima maar nou ging ik het vanmiddag ophalen bij de apotheek en eenmaal thuis aangekomen zie ik dat er een gele sticker op het doosje zit die waarschuwt voor een verminderd reactievermogen en dat het afgeraden wordt om er auto mee te rijden. Maar ik heb het gekregen voor m'n rijexamen? Snap het nou niet helemaal en van de bijsluiter word ik ook niet veel wijzer omdat die niet gaat over de toepassing zenuwen voor een examen. Mag ik er nou wel of niet mee auto rijden?

Ik vind het ook best wel een beetje eng om iets te slikken wat ik eigenlijk niet mag hebben omdat ik het er benauwd van kan krijgen. Hoevaak gebeurt dat, en als het gebeurt hoe ernstig is het dan? M'n huisarts raadde me aan om het een keer thuis te proberen maar als ik het in het weekend probeer en dan als het fout gaat weer eerst de huisartsenpost etc moet bellen dan is dat ook niet fijn. Wat kan ik verwachten? Verder is de dosering op het etiket 3x per dag 1 tablet maar ik neem aan dat ik gewoon een tabletje moet nemen voor m'n examen, toch? Anders schiet het ook niet op als ik 's ochtends vroeg examen moet doen en het pas werkt na drie tabletten. Hoelang duurt het voor het werkt (oftewel: hoelang van te voren moet ik het dan innemen)?

Hoop dat iemand ervaring heeft of me kan adviseren
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 17:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik gebruik ook bètablokkers, maar bij mij zit er geen gele sticker op het doosje. Ik gebruik ze dus ook gewoon als ik moet autorijden; heb ze ook ooit voor m'n rijexamen gekregen.
Van de bètablokker merk ik niks in de trant van suf worden. Een bètablokker gaat verhoogde hartslag tegen, dus ik merk pas wat als ik in een situatie kom waarin m'n hartslag normaliter enorm zou stijgen (zoals zo'n stress situatie als een rijexamen). Ik merk dan dat mijn hart rustig blijft, waardoor ook overige kenmerken van nervositeit (trillende handen, shakende benen, slap gevoel, enorm zweten) weg blijven. Mentaal doet het niet zo veel, al sterkt het mij wel dat ik al weet dat ik me over die nervositeitsverschijnselen in elk geval al geen zorgen hoef te maken.

Ik neem een tablet 2 uur van te voren in; hij gaat dan langzaam aan werken. Hoe lang hij dan precies werkt weet ik niet, maar voor mijn gevoel toch zeker wel een paar uurtjes vanaf die 2 uur.

Over die gele sticker zou ik, als ik jou was, nog wel even met de apotheek of huisarts bellen. Mogelijk heeft hij je de verkeerde bètablokker gegeven. Maar het kan ook dat hij alleen gevaarlijk is bij verhoogde hoeveelheid; bètablokkers worden in veel sterkere dosis gebruikt door mensen met hartklachten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2012, 17:59
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij heb je twee soorten stickers: rood, waarmee autorijden verboden is, en geel, waarbij het afgeraden wordt klakkeloos te gaan autorijden. De apotheek raadt bij gele stickers vaak aan eerst te proberen of je reactievermogen in het dagelijks leven beïnvloed wordt, en als dat niet zo is, dat je dan met iemand naast je een stukje probeert te rijden. Die ander kan dan inschatten of je rijgedrag beïnvloed wordt door de medicatie. In jouw geval dus je rij-instructrice.

Over betablokkers weet ik verder niks.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 20:12
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bedankt voor jullie reacties Dus jij neemt twee uur voor je iets hebt waarbij je zenuwen/stress hebt een tablet en dan werkt het lang genoeg om dat te overbruggen, Balance? Je neemt dan niet drie tabletten op een dag oid?

Ik heb trouwens propranolol gekregen, 10 mg. Vanmiddag heb ik even de apotheek gebeld. De apotheker zei dat ik er gewoon mee auto mocht rijden en dat het heel vaak voorgeschreven wordt voor rijexamens en dat soort stress-situaties. Ik vermoed idd dat die gele sticker erop zit voor gevallen waarbij je een hogere dosering slikt bijvoorbeeld bij hoge bloeddruk oid. Ik moet nu alleen nog uitproberen hoe m'n astma erop reageert maar dat vind ik best een lastig iets.

Sowieso ga ik (als het goed gaat met m'n astma) eerst proberen in een rijles hoe het dan gaat en ik zal dan wel aan m'n instructrice vragen of ze op wil letten of ik anders rijd dan normaal om te beoordelen of ik er echt veilig mee kan rijden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 20:45
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Ik heb ook astma en dezelfde "je kan er een aanval van krijgen" waarschuwing geldt ook voor bijv. ibuprofen. Dat spul slik ik al jaren en heb er nooit een aanval van gehad. M'n vriend heeft erger astma dan ik en die heeft het laatst zelfs zonder problemen gebruikt.

Qua astma kom je er maar op 1 manier achter of het een aanval uitlokt of niet. Je hebt de oplossing ook gewoon bij de hand (namelijk je salbutamol) dus als je een aanval krijgt komt het wel goed. En na 3 tot 6 uur is het spul ook al weer uitgewerkt dus als het geen succes is houdt het ook nog wel een keer op.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 27-02-2012, 21:30
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Offtopic: Niet om het een of ander hoor (en ik bedoel dit zeker niet lullig) maar er zijn genoeg mensen die gewoon niet kunnen autorijden.
Niet zo zeer dat je het technisch niet kunt, maar dat je gewoon de druk van het rijden niet zo goed aankunt. Het moet toch niet zo zijn dat je medicatie moet gebruiken om te kunnen rijden? Als je echt al zo vaak dichtklapt van de stress tijdens een rijexamen, heeft het misschien meer zin om met een psycholoog te praten. Of is het echt puur de examenstress en staat het los van het rijden zelf?

Nogmaals: niet lullig bedoeld, dus vat het alsjeblieft niet verkeerd op.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 28-02-2012, 17:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bedankt voor jullie reacties Dus jij neemt twee uur voor je iets hebt waarbij je zenuwen/stress hebt een tablet en dan werkt het lang genoeg om dat te overbruggen, Balance? Je neemt dan niet drie tabletten op een dag oid?

Ik heb trouwens propranolol gekregen, 10 mg. Vanmiddag heb ik even de apotheek gebeld. De apotheker zei dat ik er gewoon mee auto mocht rijden en dat het heel vaak voorgeschreven wordt voor rijexamens en dat soort stress-situaties. Ik vermoed idd dat die gele sticker erop zit voor gevallen waarbij je een hogere dosering slikt bijvoorbeeld bij hoge bloeddruk oid. Ik moet nu alleen nog uitproberen hoe m'n astma erop reageert maar dat vind ik best een lastig iets.

Sowieso ga ik (als het goed gaat met m'n astma) eerst proberen in een rijles hoe het dan gaat en ik zal dan wel aan m'n instructrice vragen of ze op wil letten of ik anders rijd dan normaal om te beoordelen of ik er echt veilig mee kan rijden.
Ja klopt, ik neem 2 uur van te voren 1 pilletje in.
Ik weet niet precies wanneer het dan werkt, volgens mij na 1 uur ook al wel. Maar na 2 uur zeker weten en ik meen die 2 uur ook ooit ergens gelezen te hebben. Ik heb het idee dat het een paar uur later (zeg zo'n 4 / 5 uur na inname) ook nog wel effectief is. Maar dat kan ook mentaal zijn.

Ik heb overigens ook 10mg propranolol. Zal eens controleren of ze er inmiddels toch een sticker op hebben geplakt


Citaat:
Offtopic: Niet om het een of ander hoor (en ik bedoel dit zeker niet lullig) maar er zijn genoeg mensen die gewoon niet kunnen autorijden.
Niet zo zeer dat je het technisch niet kunt, maar dat je gewoon de druk van het rijden niet zo goed aankunt. Het moet toch niet zo zijn dat je medicatie moet gebruiken om te kunnen rijden? Als je echt al zo vaak dichtklapt van de stress tijdens een rijexamen, heeft het misschien meer zin om met een psycholoog te praten. Of is het echt puur de examenstress en staat het los van het rijden zelf?

Nogmaals: niet lullig bedoeld, dus vat het alsjeblieft niet verkeerd op.
Offtopic: Ik kan natuurlijk niet voor Daantje spreken, maar voor mezelf: bij mij was het puur de stress van het examen zelf. Al mijn ledematen trilden als een gek, dan kán je simpelweg niet meer autorijden en kan je dus ook nooit slagen. Bovendien ben je dan zó erg bezig met je lichaam in controle houden, dat zelfs als dat lukt, je je niet meer op de weg kan focussen. In de rijlessen had ik dat nooit en zodra ik mijn rijbewijs had, was het ook nooit meer aan de hand bij het rijden (ook niet in stresssituaties die zich voordoen bij het autorijden). In dat geval is zo'n pilletje dus van grote waarde, zonder dat het onterecht is dat je je rijbewijs krijgt.
Inmiddels heb ik (helaas) een angststoornis ontwikkeld en gebruik ik het dus veel vaker. Maar juist niet voor het autorijden

Ik voel me overigens ook niet aangevallen, want ik kan je opmerking goed begrijpen. Maar als mensen het gebruiken om er mentaal rustiger van te worden omdat de stress van het auto rijden hen te veel wordt, denk ik dat propranolol ook niet zo veel doet voor ze. Want het gaat vooral de fysieke stressreactie tegen; de gedachten die je hebt veranderen niet ofzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 20:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
@ Pluis: Daar heb je gelijk in. Ik dacht alleen dat salbutamol niet zoveel zou doen dan omdat die proprnolol ook op de beta-receptoren hecht waar de salbutamol ook op werkt. Zijn die dan niet al bezet? Benauwd worden is natuurlijk nooit fijn, zeker niet als je weet dat het ergens van kan komen. Maar je hebt gelijk dat er maar een manier is om erachter te komen.

@ Martino: Ik begrijp je reactie heel goed hoor, geen probleem Het rijden zelf is geen probleem, m'n lessen gaan doorgaans goed. M'n instructrice zegt ook dat ze me alleen af laat rijden als ze weet dat ik het kan en toch gaat het telkens mis. De laatste keer omdat ik ontzettend zenuwachtig was en daardoor gewoon niet meer wist wat ik deed. Ik deed zoveel stomme dingen waarvan ik zelf dacht 'waarom doe ik dit in hemelsnaam', dat herkende ik echt niet van mezelf (m'n instructrice ook niet trouwens). De examens ervoor had ik er geen last van maar ik wil gewoon niet gokken dat ik dit nogmaals heb. Hoe vaker je afrijdt, hoe groter de spanning wordt en hoe onzekerder je wordt want telkens krijg je weer te horen dat je niet kan rijden en dat werkt natuurlijk ook niet mee.

@ Balance: okee, thanx Ik heb de volgende keer eind van de ochtend examen dus dan neem ik het gewoon na m'n ontbijt in, dat is dan wel zo'n twee uur van tevoren Zal het binnenkort eens proberen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 20:44
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Daantje, die propranolol bezet niet álle betareceptoren want dan zou je hart zo traag gaan dat je omvalt, en dat is nou ook weer niet de bedoeling. dus er blijven er ook gewoon over om te stimuleren met de salbutamol. Sterker nog, als je maar genoeg salbutamol neemt dan worden er waarschijnlijk meer receptoren bezet door de salbutamol dan door de propranolol dus dan valt dat effect eigenlijk al weer weg. Dus zorg gewoon dat je je puf bij de hand hebt, en dat je wel gewoon je langwerkende dingen enzo hebt ingenomen (maar volgens mij neem jij die wel netjes als ik je zo inschat)
overigens moet ik wel toevoegen dat de astma-aanval die je van ibuprofen krijgt wel via een ander mechanisme gaat dan die van de beta blokker, maar het idee van je komt er maar op één manier achter blijft hetzelfde
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 01-03-2012, 21:13
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ah, ja dat klinkt logisch M'n onderhoudsmedicatie neem ik heel trouw in. Heb ooit drie dagen lang per ongeluk met een lege puffer gepuft (verkeerd geturfd met een aerosol) en dat resulteerde in een prednisonkuur dus geen goed idee En als m'n salbutamol niet helpt heb ik altijd nog m'n atrovent Werkt ook weer net ff anders.

Van de ibuprofen weet ik maar ik snapte dat je dat als voorbeeld voor het proberen bedoelde
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 08:00
Verwijderd
Er zijn ook genoeg mensen die COPD en een hoge bloeddruk hebben (want allebei hebben met roken te maken) en daarvoor zowel Salbutamol als een bètablokker gebruiken. Dat kan dan in theorie elkaars werking iets afzwakken, maar het cancelt het zeker niet. Al hebben die vaak iets anders dan propranolol, want propranolol werkt relatief kort. Dat was ook een vraag van je. De werking is maximaal na 1-2 uur en het effect houdt 3-6 uur aan. Dus als je het toch uitprobeert, probeer dan ook of je in de gaten kunt houden wanneer het bij jou werkt, zodat je het op het juiste moment kunt innemen. Bijvoorbeeld door bij het uitproberen af en toe je pols te tellen.

Laatst gewijzigd op 04-03-2012 om 11:16.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2012, 09:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb trouwens begrepen dat het middel in veel hogere dosering door hartpatiënten wordt gebruikt. Dus die sticker en mogelijk ook die bijwerking bij astma patiënten zou ook nog gerelateerd kunnen zijn aan de dosering. En 10mg is dan dus een scheintje.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Ik heb trouwens begrepen dat het middel in veel hogere dosering door hartpatiënten wordt gebruikt. Dus die sticker en mogelijk ook die bijwerking bij astma patiënten zou ook nog gerelateerd kunnen zijn aan de dosering. En 10mg is dan dus een scheintje.
Klopt, dan begint het bij 2x per dag 40 miligram
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 10:53
kita
kita is offline
Ik gebruik ook 10mg propanolol in stressvolle situaties, maar afhankelijk van de situatie slik ik meer of minder. Ik slik eigenlijk standaard 3 pilletjes in 1x een uur van tevoren, maar bij heel veel stress (laatste sollicitatieronde, presenteren voor grote groep 'belangrijke' mensen) slik ik er in een keer 4. Als de sollicitatie/presentatie/whatever erop zit voel ik me wel wat onprettig: zware benen en veel sneller buiten adem, maar dit merk ik niet gedurende de stress (dan is het heel fijn). Ik weet echt zeker dat ik bij veel stress niets zou merken van 1 pil, maar je moet maar gewoon uitproberen wat werkt.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2012, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Niet om het een of ander hoor (en ik bedoel dit zeker niet lullig) maar er zijn genoeg mensen die gewoon niet kunnen autorijden.
Niet zo zeer dat je het technisch niet kunt, maar dat je gewoon de druk van het rijden niet zo goed aankunt. Het moet toch niet zo zijn dat je medicatie moet gebruiken om te kunnen rijden? Als je echt al zo vaak dichtklapt van de stress tijdens een rijexamen, heeft het misschien meer zin om met een psycholoog te praten. Of is het echt puur de examenstress en staat het los van het rijden zelf?

Nogmaals: niet lullig bedoeld, dus vat het alsjeblieft niet verkeerd op.
Citaat:
Offtopic: Ik kan natuurlijk niet voor Daantje spreken, maar voor mezelf: bij mij was het puur de stress van het examen zelf. Al mijn ledematen trilden als een gek, dan kán je simpelweg niet meer autorijden en kan je dus ook nooit slagen. Bovendien ben je dan zó erg bezig met je lichaam in controle houden, dat zelfs als dat lukt, je je niet meer op de weg kan focussen. In de rijlessen had ik dat nooit en zodra ik mijn rijbewijs had, was het ook nooit meer aan de hand bij het rijden (ook niet in stresssituaties die zich voordoen bij het autorijden). In dat geval is zo'n pilletje dus van grote waarde, zonder dat het onterecht is dat je je rijbewijs krijgt.
Inmiddels heb ik (helaas) een angststoornis ontwikkeld en gebruik ik het dus veel vaker. Maar juist niet voor het autorijden

Ik voel me overigens ook niet aangevallen, want ik kan je opmerking goed begrijpen. Maar als mensen het gebruiken om er mentaal rustiger van te worden omdat de stress van het auto rijden hen te veel wordt, denk ik dat propranolol ook niet zo veel doet voor ze. Want het gaat vooral de fysieke stressreactie tegen; de gedachten die je hebt veranderen niet ofzo.
Offtopic: Ik vroeg me hetzelfde af als Martino en ik begrijp exact waarom het wordt gedaan, heb het ook in mijn omgeving gezien, en wellicht ben ik wat te ideëel ingesteld, maar dan pak je toch eerder de oorzaak van die lichamelijke dingen een keer aan? Want je blijft van die situaties krijgen waarin je bang bent dat je het niet kunt of wat dan ook. Voor je het weet moet je je trouwdag doorkomen op lekker kalmerende tabletjes..
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 17:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Offtopic: Ik vroeg me hetzelfde af als Martino en ik begrijp exact waarom het wordt gedaan, heb het ook in mijn omgeving gezien, en wellicht ben ik wat te ideëel ingesteld, maar dan pak je toch eerder de oorzaak van die lichamelijke dingen een keer aan? Want je blijft van die situaties krijgen waarin je bang bent dat je het niet kunt of wat dan ook. Voor je het weet moet je je trouwdag doorkomen op lekker kalmerende tabletjes..
Offtopic: Er staat toch ook nergens dat ik daar niet allang mee bezig ben? Alleen duurt het verhelpen van psychische problemen soms een behoorlijke tijd en wil je in de tussentijd ook nog normaal leven.
En op mijn huwelijksdag een kalmerend tabletje slikken lijkt me helemaal niet zo'n ramp eigenlijk. Dat is nou juist een dag waarop je doodnerveus mag zijn zonder dat het raar is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2012, 18:07
Verwijderd
Citaat:
Offtopic: Er staat toch ook nergens dat ik daar niet allang mee bezig ben? Alleen duurt het verhelpen van psychische problemen soms een behoorlijke tijd en wil je in de tussentijd ook nog normaal leven.
En op mijn huwelijksdag een kalmerend tabletje slikken lijkt me helemaal niet zo'n ramp eigenlijk. Dat is nou juist een dag waarop je doodnerveus mag zijn zonder dat het raar is.
Offtopic: Ik had het over ts eigenlijk En natuurlijk, de praktische kant van het verhaal, maar ik zei het zodat ts wellicht nadacht over oplossingen op termijn, nu je rijbewijs halen op deze manier, maar het niet onnodig ver laten komen. Over die trouwdag zijn we het dan overduidelijk niet eens
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic-#44
George
489 10-12-2005 22:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:39.