Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2007, 11:26
joyceie19
joyceie19 is offline
Hallo! ik moet een opdracht maken en kom nietuit deze situatie. ik weet dat het in mijn les is besproken maar toch twijfel ik. hier de situatie van de client in mijn opdracht:

Meneer hangt een advertentie op bij een supermarkt voor extra inkomsten. (gouden ketting) hij vraagt er 400 voor. Meneer is een vluchteling die door de pardon regeling in nederland is komen te wonen.

Zijn vrouw wist hier niks van af, toen meneer thuis kwam zei mevrouw dat hij dit beter niet kon doen vanwege de herinneringen aan de ketting uit zijn oude land (namelijk geerfd) De volgende dag haalt hij de advertentie weg uit de supermarkt, maar die dag komt er wel een reactie van een geinteresseerde dat diegene morgen middag langs wilt komen.


Wat ik dus dacht te herinneren wat het antwoord was: dat meneer niet kan zeggen dat hij het niet meer verkoopt omdat hij immers een aanbod heeftgedaan en er een reactie uit is gekomen. als de geinteresseerde het wilt kopen kan hij (volgens het recht) gewoon de ketting kopen.

Wel kun je er sociale redenen bij gooien maar het gaat om het juridische.



wie o wie kan mij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2007, 15:15
Verwijderd
"Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn" HR 10 april 1981, NJ 1981, 532 (Hofland/Hennis)

Aldus de Hoge Raad. De advertentie is zelf dus geen aanbod, dat door aanvaarding leidt tot een koopovereenkomst. Hij hoeft de ketting in beginsel niet te verkopen.

Laatst gewijzigd op 08-12-2007 om 15:20.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 15:19
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
haha bij een advertentie in een supermarkt kan niemand je dwingen het product echt te verkopen.wat een kwats.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:39
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
haha bij een advertentie in een supermarkt kan niemand je dwingen het product echt te verkopen.wat een kwats.
Dat dacht ik dus ook
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 18:29
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
haha bij een advertentie in een supermarkt kan niemand je dwingen het product echt te verkopen.wat een kwats.
Wat allemaal niet kan
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 11:21
Horus
Avatar van Horus
Horus is offline
Volgens mij heeft katje gelijk, ik wilde hetzelfde stukje citeren
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 14:23
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Niet dat het relevant is voor deze situatie hoor, maar als iemand zou zegt "ik geef je vijfhonderd voor je auto" en de ander zegt "oké", is dat dan wel bindend?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Niet dat het relevant is voor deze situatie hoor, maar als iemand zou zegt "ik geef je vijfhonderd voor je auto" en de ander zegt "oké", is dat dan wel bindend?
Als ze het allebei menen in principe wel. Maar in de meeste gevallen zou dat obviously een grap zijn en in dat geval zal geen rechter je veroordelen tot de verkoop
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Niet dat het relevant is voor deze situatie hoor, maar als iemand zou zegt "ik geef je vijfhonderd voor je auto" en de ander zegt "oké", is dat dan wel bindend?
Als het mondeling is mag je je aanbod nog terugtrekken en zeggen dat het een grap was.
Met citaat reageren
Oud 11-12-2007, 19:32
Horus
Avatar van Horus
Horus is offline
Citaat:
Als het mondeling is mag je je aanbod nog terugtrekken en zeggen dat het een grap was.
Zolang het niet aanvaard is..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Stel je vraag aan de politie (deel 1)
Simon
254 02-10-2012 12:52
Huiswerkvragen: Exacte vakken Doping
juutje_17
8 06-04-2001 13:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:31.