Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2003, 20:17
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Ik weet niet of hier de laatste tijd al een topic over is geweest, zoja: SORRY!

Ik heb al m'n hele school-cariere een redelijk groot probleem: Tijdens het studeren kan ik me voor geen reet concentreren.
Telkens als ik thuis kom van school zeg ik tegen mezelf: "Jongen, eerst een uurtje leren, dan kan je daarna leukere dingen doen".

Dan zit ik bijvoorbeeld een minuut of 5 te leren en dan gaat het al mis. Óf ik zet de TV voor 'een paar' minuutjes aan, wat meestal uitloopt tot een uur. Of ik ga een half uur poppetjes tekenen in m'n wiskunde-shrift, terwijl ik niet eens kán tekenen. Lees ik voor de 3e keer een intervieuw uit de VI. Maar meestal zit ik een pen uit elkaar te draaien en zorg ik ervoor dattie hoger kan 'springen' dan m'n andere pennen. Ik weet dat dit mij eigen schuld is, dat ik zo totaal geen zelf-discipline heb. Ik vind het ook gewoon zwak.
Meestal komt het er opneer dat ik dan 2 uur onzinnig op m'n kamer zit en op het laatste pas dat (nodige) uur studeer. Ik kan ook totaal niet plannen, werk nooit vooruit en kom altijd in tijdnood. Tijdschema's werken ook zelden of nooit.

Mijn mentor zei vorig jaar dat ik 'gewoon' door moest drukken wanneer ik begon, maar dat gaat simpelweg niet. Meestal wéét ik ook wel dat het ik er geen reet mee opschiet door wat te gaan tekenen, maar ik 'vergeef' mezelf het altijd. Pas later ben ik pissig op mezelf omdat ik weer tot laat zit te blokken. Nog een probleem hiervan is dat ik dan het idee heb dat ik meer heb gedaan dan in werkelijkheid. (ik heb immers 2 uur een boek voor m'n snufferd gehad, maar er nauwelijks in gekeken)

Heeft iemand tips voor dit 'probleem'?!
Alle reacties zijn welkom...
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2003, 20:31
Verwijderd
Ik heb het zelf ook heel erg. Al vanaf de basisschool kreeg ik huiswerk mee, zodat je leerde om te gaan met huiswerk etc. Je kreeg er dan een week de tijd voor, maar ik maakte het áltijd op het laatste moment. Of de avond er voor in bed, of ik zette de wekken op 5 uur 's ochtends en maakte het dan. Het vervelende was dat dit ook goed gevonden werd. Een keertje kwam de leraar thuis en vroeg hij of ik altijd mijn huiswerk maakte (ik had het iig altijd wel af), mijn ouders zeiden dat ze me het nooit zagen doen... en dat vond hij een goed teken. En een keertje zat ik heel vroeg 's ochtends aan tafel beneden sommen te maken, en toen kwam mijn moeder beneden... Ze gaf me een compliment dat ik er zo de tijd voor nam..

Om de middelbare school deed ik ook alles op het laatste moment en ging daarmee over, nooit problemen mee gehad. Mja, tot ik naar de Havo moest in plaats van 't VWO.. maar goed... hmm, heel jammer, maar helaas.
En toen, toen deed ik nog steeds geen zak. Huiswerk maakte ik niet meer, leren deed ik soms en dan nog op 't laatste moment en werkstukje, mja, die maakte ik meestal ook op 't laatste moment snel eventjes. Nooit problemen gehad, ik was op school bij veel leraren een lieverdje omdat ik altijd goed luisterde en rustig was (in tegenstelling tot de rest van de klas). Ze dachten ook dat ik altijd goed leerde etc.

Maar goed, Havo had ik toen gehaald... toen VWO thuis. En tja, toen móest ik wel wat doen. Ik heb wat gedaan, had meer kunnen doen.. maar ik heb 5 vakken meteen gehaald en moet nu nog een her. Tja... op een gegeven moment voel je gewoon dat je iets moet doen en dan moet je jezelf gewoon echt dwingen.
Ik ben dan altijd naar de bibliotheek gegaan, fles water mee, wat te eten en alleen leerspullen. Dan zitten, uur wat doen, tien minuten pauze en weer een uur wat doen. Na een tijdje wen je eraan en lukt het wel. Maar makkelijk is het niet echt. Jezelf dwingen is nooit makkelijk, maar probeer het te doen! Alleen jíj kan het! (dat heb je zeker al vaker gehoord? 'Je doet het voor jezelf! Niet voor je moeder, je vader of je leraar!' pfff, dat helpt echt geen zak... )
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 21:19
Verwijderd
Ik kan me ook heel erg slecht concentreren als ik bijvoorbeeld thuis huiswerk moet maken.. In de 1e en 2e heb ik niets hoeven doen maar dat wordt die jaar anders.. (alle vakken i.p.v 1 of 2 uur gewoon allemaal 1 uur (1 uur = 70 minuten))...Huiswerk heb ik nooit leren maken, en ik ben bang dat ik het echt moet gaan leren enzo... Dus heb ik besloten om als het nodig is in de bieb aan een studie tafel te gaan zitten en daar alles te maken.. Ik zie wel hoe het uitpakt!
*hoopt dat ze overgaat dit jaar naar vwo i.p.v havo*
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 10:57
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2003 @ 21:31:
Ik heb het zelf ook heel erg. *knipt*
Jezelf dwingen is nooit makkelijk, maar probeer het te doen! Alleen jíj kan het! (dat heb je zeker al vaker gehoord? 'Je doet het voor jezelf! Niet voor je moeder, je vader of je leraar!' pfff, dat helpt echt geen zak... )
Daar heb je gelijk in. Maar omdat ik alles in de late uurtjes doen, dwing je het jezelf ook. Want ik heb het wél altijd af!
Maar die drive die ik wél heb wanneer ik druk heb, (bijv een voetbalwedstrijd die ik MOET zien) mis ik wanneer ik weet dat ik maar een uurtje hoef te blokken en 'toch 3 uur de tijd heb'

Maar k ben dus gelukkig niet de enige...
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 11:00
Verwijderd
Citaat:
DeGexxte schreef op 25-08-2003 @ 11:57:
Daar heb je gelijk in. Maar omdat ik alles in de late uurtjes doen, dwing je het jezelf ook. Want ik heb het wél altijd af!
Maar die drive die ik wél heb wanneer ik druk heb, (bijv een voetbalwedstrijd die ik MOET zien) mis ik wanneer ik weet dat ik maar een uurtje hoef te blokken en 'toch 3 uur de tijd heb'

Maar k ben dus gelukkig niet de enige...
Ik heb dus hetzelfde, helemaal.. Wanneer ik 3 uur de tijd heb en iets gaat me een uur kosten, maak ik dat in het laatste uur (of ik raffel het in een half uur af ). Nooit in het eerste uur

Maar goed, op een gegeven moment kom je jezelf wel heel erg tegen, dat heb ik nu; ik heb een jaar lang niets voor aardrijkskunde gedaan en zaterdag heb ik een her... in een week dus alles doen.. en wat doe ik nu? Juist, forummen...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 15:58
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 25-08-2003 @ 12:00:
Maar goed, op een gegeven moment kom je jezelf wel heel erg tegen, dat heb ik nu; ik heb een jaar lang niets voor aardrijkskunde gedaan en zaterdag heb ik een her... in een week dus alles doen.. en wat doe ik nu? Juist, forummen...
Maar zo ver wil ik het eerlijk gezegd niet laten komen...
Hoewel ik diep van binnen wéét dan het bijna onmogelijk is...
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:09
telluriet
Avatar van telluriet
telluriet is offline
Ik heb precies hetzelfde als jij, ik word altijd afgeleid. Maar ik heb ook altijd dat ik na 5 minuten leren erge kramp in mijn nek krijg
__________________
"...kzit nu miss een uur op het forum en ik heb nu al een sgijthekel aan jou..."
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 16:59
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
ik kan me nooit concentreren.... nooit gekunt ook... staat al vanaf de kleuters op me rapot dat ik snel afgeleid ben....
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 19:44
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je in een omgeving gaat zitten, waarin je niks anders kan doen dan studeren. Ik had het aan het begin van mijn studie ook heel erg. Dan zat ik thuis (op m'n kamer) en ik was van alles aan het doen, behalve studeren. Even tv kijken, even mail checken, even dit, even dat. Totdat ik het fenomeen 'bieb' heb uitgevonden. Daar is het stil, heb je de ruimte en iedereen studeert er, dus je kan er niks anders. Heel effectief.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2003, 21:24
Orpa
Orpa is offline
Heb ik ook. Slecht concentren en vooral die TV 'even' aan is herkenbaar. Op school kan ik ook niet leren, er gebeurd teveel om me heen waarnaar het veel leuker kijken is. En ik denk altijd van oh ja, ik moet ook nog naar m'n paard en dan maak ik m'n huiswerk vanavond wel, en dat gebeurd dan dus niet.... Heel irritant, maar het zit in onze familie.
__________________
I Love Ducks!!!!!! A girl is ALWAYS allowed to change her mind!
Met citaat reageren
Oud 26-08-2003, 23:21
DeGexxte
Avatar van DeGexxte
DeGexxte is offline
Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik dinsdag (eerste schooldag) meteen ga beginnen met het studeren op een rustige plaats waar ik zo min mogelijk afleiding heb... Ik hoop dat het zal werken!

Nogmaals: HARTELIJK BEDANKT ALLEMAAL!
__________________
Geen engelen, ook geen hand in hand. Boeruh zijn kampioen van Nederland!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 00:50
Dvalin
Dvalin is offline
gewoon de nacht voor een tentamen:

1. grote pot koffie zetten
2. en maar leren

en het is zo 7 uur 's ochtends als je eenmaal bezig bent
__________________
No fucking European constitution
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 10:03
Verwijderd
Ik heb t ook (altijd gehad).. ik kwam een maand voor m'n examens erachter dat als ik de radio zachtjes aan doe, veel langer (en beter) kan concentreren! De meeste liedjes ken je toch wel (tot vervelens toe), maar je gaat minder naar buiten lopen staren etc. (tenminste ik) Tv werkt niet want dan ga je toch zappen als de reclame komt
je moet maar ff kijken of het bij jou werkt!
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Magicgirl schreef op 27-08-2003 @ 11:03:
Ik heb t ook (altijd gehad).. ik kwam een maand voor m'n examens erachter dat als ik de radio zachtjes aan doe, veel langer (en beter) kan concentreren! De meeste liedjes ken je toch wel (tot vervelens toe), maar je gaat minder naar buiten lopen staren etc. (tenminste ik) Tv werkt niet want dan ga je toch zappen als de reclame komt
je moet maar ff kijken of het bij jou werkt!
Als ik muziek op zet, wil ik mee gaan zingen met leuke nummers... mja, dat helpt mij dus echt niet met concentratie
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 10:55
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Ik heb hetzelfde, je moet het jezelf gewoon niet moeilijk maken, op je bed liggen met een glas drinken en een zak chips en gewoon doodweg lezen, lezen, lezen.
Ik heb het voordeel dat ik moeilijk concentreer, maar daarentegen makkelijk onthoud!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 10:57
Overjoyed
Avatar van Overjoyed
Overjoyed is offline
Citaat:
DeGexxte schreef op 27-08-2003 @ 00:21:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat ik dinsdag (eerste schooldag) meteen ga beginnen met het studeren op een rustige plaats waar ik zo min mogelijk afleiding heb... Ik hoop dat het zal werken!

Nogmaals: HARTELIJK BEDANKT ALLEMAAL!
Het helpt ook als je alles in porties verdeelt, en af en toe wat doet, als je het allemaal voor de eerste keer leest 1 dag voor je s.e of c.e dan lijkt het een berg waar je nooit doorheen komt maar als je het ziet als de laatste loodjes dan zet je eerder door!

Succes!
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2003, 11:18
Squid
Avatar van Squid
Squid is offline
Ik heb ook veel moeite met concentreren, maar het helpt mij echt als ik gewoon schrijf terwijl ik leer. Het hoeft geen samenvatting te zijn waar ik achteraf veel aan heb, maar gewoon die balpen die ik in mijn hand heb, zorgt ervoor dat ik bezig blij en niet uit het raam begin te staren. Met enkel lezen ben ik zo weer afgeleid.
__________________
In Japan, they call a blow-up doll a dutch wife.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2003, 18:32
one-monkee
Avatar van one-monkee
one-monkee is offline
Ik heb er ook echt heel erg moeite mee, maar dan net weer even anders denk ik.
Het is niet dat ik niet wil leren of dat ik het niet kan ofzo maar ik heb altijd als ik wat wil gaan leren moet alles eerst in orde zijn......

ik moet wat te drinken hebben....
wat te eten. ....
de kamer moet netjes zijn (heeeeeeeeeel erg belangrijk) desnoods ga ik nog even snel stofzuigen,... kleren opruimen, schoolspullen opruimen, alles terugleggen.... alle smoet spik en span zijn
er moet een muziekje aan staan anders is het zo stil (wat eigenlijk ook de bedoeling zou moeten zijn)...
en de kat moet bij me zijn,.. beetje afleiding
enz enz.....

en dan als alles is klaar gezet, ben ik alweer 3 uur verder en dan ga ik zitten en bedenk ik me ineens dat ik nog wat op tv wou zien, en ja dan ga je natuurlijk niet meer zitten leren....
pfff.... kom nou (dan maar morgen ochtend de wekker wat eerder)
__________________
-hubba hubba hubba-
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-09-2003, 19:39
duifeltje
Avatar van duifeltje
duifeltje is offline
idd, gelukkig dat hier wat topics over te vinden zijn want ik heb dit ook heel erg.
ik begin altijd pas zo rond half negen met m'n huiswerk, in het begin deed ik het wel even uit school maar ik weet uit ervaring dat ik me dan gewoon niet kan concentreren, alleen als het zo'n beetje donker is kan ik me echt goed concentreren, en vaak dan nog niet want dan wordt ik paniekerig omdat ik dan nog zoveel moet doen.

ik heb een keer een formulier ingevuld over hoe je je huiswerk maakt en toen bleek dat ik bij de "ergere"gevallen zat qua studieproblemen.
ik was eigenlijk wel blij, dan zou ik eindelijk eens te horen krijgen hoe ik me moest concentreren want ik zat er wel mee.

maarjah, je kent het vast wel, je krijgt een boekje, vult wat vraagjes in en beschrijft voor jezelf hoe je het beter kan doen.
dat hielp dus voor geen flikker (ik werd er ook nog eens zo agressief van dat er op de achterkant van dat boekje stond: eind goed al goed, nou niet dus krijg de schijt ).

door mijn mentor ben ik ook niet geholpen, ik denk dat hij het niet nodig vond want ik haal gewoon goede cijfers en heb altijd (bijna dan) mijn huiserk af.
en mijn mentor had toch geen interesse in je dus waarom zou hij?

nu kan ik me nog steeds niet concentreren, dan kijk je naar een som/tekst/zin/woordje, en dan denk je: ja, oke, en nu, wat zal ik eens gaan doen, en dan probeer je na te denken maar dan lukt het niet omdat je hoofd vol zit met andere dingen.
daarom doe ik ook altijd eerst een leuk vak om "er een beetje in te komen"en als laatste het stomme vak.

ik heb helaas geen antwoord op de vraag wat je hieraan kan doen want dat weet ik niet, als ik het wist zou ik niet zo'n lang verhaal hoeven schrijven......

ik ga nu weer aan m'n huiswerk want ik ben even naar scholieren.com gegaan ter afleiding.

leuk joh, wiskunde!! :
__________________
*aangenaam......*
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 14:57
MUTS123
Avatar van MUTS123
MUTS123 is offline
Ik heb dit zelf ook supererg... ik ga altijd "even" internetten en even dit doen en even dat, en dan is het half 10 's avonds en heb ik geen zin meer om te leren of ben ik te moe.
Ik heb een keer toen zo'n pot valeriaan pillen gekocht van Kruidvat eigen merk.....neem er 2 en een kwartiertje later zit je (ik tenminste) echt ontzettend rustig te leren, zonder zo snel afgeleid te worden etc. Mij helpt het in elk geval wel....
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 18:42
Verwijderd
Heb ik ook heel erg, staat een leuk/goed artikel over in het AD magazine van deze week (krijg je bij de zaterdag editie) over mensen die van alles uitstellen enzo... ik herkende mezelf er echt precies in..
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 18:45
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
ik denk eigenlijk dat de meeste mensen van scholieren.com dat hebben. als ze huiswerk moeten maken gaan ze hier juist heen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 20:33
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Hoipiepeloi schreef op 07-09-2003 @ 19:45:
ik denk eigenlijk dat de meeste mensen van scholieren.com dat hebben. als ze huiswerk moeten maken gaan ze hier juist heen.
dat is waar. helaas

Ik heb er zelf ook last van. Ik ga zitten fantaseren over van alles, ga internetten, tv kijken of zelfs domme dingen als winkeltje spelen met mn schoolboeken. Terwijl ik het doe, denk ik "kom op, ga dat huiswerk nou maken!" maar ik heb totaal niet de disipline om naar mezelf te luisteren.
En vooral met leerwerk heb ik problemen, ik leer al vanaf de eerste klas niet netjes elke dag de woordjes Frans, Engels, Duits. En voor een toets houd ik mezelf en mijn moeder enzo voor dat ik beter leer door een samenvatting te maken. Dat ik de hele dag nodig heb voor die samenvatting weet ik best, en dat het niet werkt ook, toch ben ik koppig.
Vaak lukken de simpele en leuke vakken wel, terwijl ik daar toch al een voldoende voor stond. Maar voor vakken als Geschiedenis, dat is een stuk minder leuk..

Ben nu bezig met samenvattingen, en dus nu al, niet de dag voor de toets. Want ik herhaal het dus nu al enzo, dat helpt wel.
Ik zou graag de kans aannemen om naar de bieb ofzo te gaan, maar daar hebben ze hier geen mogelijkheid toe.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 06:21
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
ik begin ook altijd heel lang van tevoren omdat ik weet dat ik toch andere dingen ga doen. maar zodra ik echt haast heb, kan ik wel aan een stuk doorwerken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 21:19
DaDude
Avatar van DaDude
DaDude is offline
volgens mij heeft iedereen dit, niemand heeft zin om te gaan studeren dus denk je snel aan iets anders....
__________________
Non Human prescense detected.......
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Verslaving van 15 jaar
Dontdodrugs
10 07-05-2014 18:32
Psychologie Ik misbruik het forum even als persoonlijke Klaagmuur
Verwijderd
8 21-06-2012 17:20
Psychologie Studeren met een depressie
Verwijderd
18 20-03-2010 13:24
Lichaam & Gezondheid asperger-syndroom
niemand
26 03-02-2002 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:09.