Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2010, 12:30
Verwijderd
hoe zou die van jou er dan uitzien?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2010, 13:30
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Laptops ingebouwd in elke tafel (tegen stelen enzeuw), overal VWO als tweetalig onderwijs (want dan leer je het gemakkelijker en je hebt het écht nodig) en de mogelijkheid je eigen rooster samen te stellen. Er is een standaard rooster, dat kun je zo laten (voor de luilakken), maar ook aanpassen. Het aantal uren dat voor elk vak staat, moet gelijk zijn over een heel leerjaar, maar zo kun je zelf een hele week alleen wiskunde doen, mocht je dat willen.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 13:43
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ik zou de oude tweede fase herinvoeren voor betavakken.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 14:59
Verwijderd
de mijne zou er een zijn waarbij je zelf mocht weten wat je wil leren, veel vakken kan laten vallen of alleen de hoofdstukken met info voor het examen verplicht moet behandelen, op dezelfde manier zelfstandig werken als bij technologie, en dat wat infidel zei voor het rooster vind ik ook nog geen gek idee.
en dat je de gymlessen mag vervangen door bijvoorbeeld 5 kilometer skeeleren of n week verplicht met de fiets naar school.
en dat je je eigen mentor en leraren kiest, dat er dus telkens 2 wiskundelessen tegelijk gegeven worden aan 3de jaars bijvoorbeeld en dat je zelf mag kiezen welke leraar je wil
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 15:43
Verwijderd
Ik zou het eigenlijk gewoon vrij los houden. Zelf een rooster maken vind ik wel een super idee, want ik had bijvoorbeeld veel meer baat bij 5 wiskunde-uren per week en 1 engels-uur, dan aan 3 wiskunde-uren en 3 engels-uren. Tsja, als ik dat zou kunnen oplossen zou het mooi zijn. Verder zou ik wel een soort algemeen iets erin houden, waardoor duidelijk is wát er precies behandeld moet worden vanuit de overheid. Meer niet, en minder al helemaal niet. Er moet voldoende tijd zijn om huiswerk te maken onder begeleiding van de docent, dus als je een wiskunde uur hebt, je in dat uur gewoon je huiswerk kan maken. Verder zou ik graag zien dat de klassen erg klein zijn, omdat je dingen dan 20 keer zo snel begrijpt, en problemen of onduidelijkheden vaak veel sneller worden opgelost of uitgelegd. Ook zou ik eigenlijk vooral in de eerste drie klassen bovenbouw leerlingen onderbouw leerlingen laten begeleiden. Gewoon voor algemene dingen als hoe pak ik mijn huiswerk het beste aan, of ik snap mijn wiskunde niet.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 17:27
Verwijderd
Zelf een rooster maken, maar zodra het fout gaat moeten de leraren helpen met een ander rooster. Zelf de kinderen een planning laten maken wanneer ze toetsen willen maken. De toetsen worden door de leerkrachten wel in stukken onderverdeeld, zodat toetsen in een bepaalde tijd af moeten zijn.
In de onderbouw worden de kinderen hiermee geholpen. Een soort dalton idee zeg maar.
Ook zou ik ervoor zorgen dat iedereen niet de hele dag zat, afentoe gewoon even wat leuks doen onder de les/of even naar buiten. (Ik had ooit een docent die normaal les gaf in Amerika, en hij vond het raar dat we hier alleen maar stil zaten in het lokaal. Dus als we wilden dan mochten we soms onder de les even een rondje rond de school lopen ofzo.)
Ook zou iedereen een laptop mee mogen nemen. Hier kan het werk op gemaakt worden. Vervolgens kunnen ze de laptop mee naar huis nemen, en kunnen ze daar verder werken. Ook heb je dan al het werk bij elkaar, zodat er niet van alles kwijt raakt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2010, 18:27
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Oh, ja, en er moet meer onderwijs op maat worden gegeven. Iemand die achter raakt op zijn/haar planning, moet geholpen worden door een begeleider die dat dus ten eerste moet signaleren. Gelijk moet ook iemand die eerder klaar is (bijvoorbeeld op driekwart jaar) de mogelijkheid worden gegeven extra te doen. En dan niet gewoon extra als in, extra veel werk waar je lang mee bezig bent, maar extra als in, extra werk wat ook echt een stukje pittiger is.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2010, 18:26
Rashanen
Rashanen is offline
gewoon wat strengere en betere docenten en veel minder lesuren. Als docenten streng en goed zijn, dan moet je wel opletten en dan leer je een keer iets van de lessen. Dat gebeurt normaal slechts bij een op de 4 lessen, dus dan kan het aantal lesuren wel flink omlaag
__________________
ik vul dit eig alleen maar in omdat het anders zo leeg staat
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 17:37
Violet Vivian
Avatar van Violet Vivian
Violet Vivian is offline
Een school met echt goede docenten die goed uitleggen, weten wat je moet doen, er zijn om naar je te luisteren en niet alleen hun eigen zin willen doen. Veel vrijheid voor de leerlingen: het maken van eigen roosters en het kiezen van meer vakken voor een vakkenpakket, wel met enkele verplichte vakken. Een school waar zowel VMBO als HAVO en VWO mogelijk is, en waar leerlingen naar believen na school ook genoeg kunnen: een schoolkrant, toneelgroep, schoolband of -koor. De mogelijkheid om bij alle lessen met laptop te werken, strenge maatregelen tegen pesten en veel controle. Een school waar het vooral belangrijk is dat de leerlingen zich goed voelen, hun ei kwijt kunnen en zich kunnen ontwikkelen. En leuke, interessante lessen waarbij niet alleen uit de boekjes wordt gewerkt, maar de docenten ook leuke eigen verhalen vertellen om uit te leggen, leuke projecten en opdrachten geven en met VEEL opstellen/werkstukken xD
__________________
A mirror is a reflection of your soul and always shows you who you truly are.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 20:51
Leerling205
Avatar van Leerling205
Leerling205 is offline
Geen huiswerk, maar slaapwerk.
__________________
Heb ik niet, en jij?
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 21:09
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Ik voorzie veel organisatorische problemen met het zelf invullen van je roosters.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2010, 21:36
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Waarschijnlijk betekent dat gewoon dat een paar populair-schreeuwerige lui een perfect rooster hebben, en de rest wel 20 tussenuren per week.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 06:06
Verwijderd
en wat dan als je het basisschool effect erin terugbrengt, 3 lokalen per klas, 1 ''normaal'' lokaal, 1 rustlokaal en 1 praktijk lokaal voor kunstvakken etc.
en dat je die laatste 2 dan deelt met 2 andere klassen en dat je zelf mag weten waar je wilt gaan zitten en wat je wanneer maakt, dan lijkt het me niet zo'n punt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 09:08
Rashanen
Rashanen is offline
Citaat:
en wat dan als je het basisschool effect erin terugbrengt, 3 lokalen per klas, 1 ''normaal'' lokaal, 1 rustlokaal en 1 praktijk lokaal voor kunstvakken etc.
en dat je die laatste 2 dan deelt met 2 andere klassen en dat je zelf mag weten waar je wilt gaan zitten en wat je wanneer maakt, dan lijkt het me niet zo'n punt.
bij ons zijn alle lokalen anders, dus dan heb je er weinig aan. natuurkunde heeft allemaal dingen voor praktische opdrachtjes daarbij, scheikunde allemaal dingen om proefjes mee te doen, biologie eigenlijk ook - maar toch zijn die drie anders.
en dingen als aardrijkskunde natuurlijk met atlassen in het lokaal, wiskunde met reservegeodriehoeken.
dat allemaal in één lokaal proppen, is best wel zinloos lijkt mij
__________________
ik vul dit eig alleen maar in omdat het anders zo leeg staat
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 09:22
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
en wat dan als je het basisschool effect erin terugbrengt, 3 lokalen per klas, 1 ''normaal'' lokaal, 1 rustlokaal en 1 praktijk lokaal voor kunstvakken etc.
en dat je die laatste 2 dan deelt met 2 andere klassen en dat je zelf mag weten waar je wilt gaan zitten en wat je wanneer maakt, dan lijkt het me niet zo'n punt.
Ik had het niet over lokalen, maar over de leraren. Op die manier kunnen ze onmogelijk gestructureerd lesgeven. Overigens is het idee van zelf bepalen wanneer je een toets mag maken nogal fraude-gevoelig.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 15:18
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Ach wat, fraudegevoelig. Die leraren maken gewoon voor elke leerling een aparte toets! Ze hebben toch tijd zat.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2010, 17:17
Verwijderd
Citaat:
bij ons zijn alle lokalen anders, dus dan heb je er weinig aan. natuurkunde heeft allemaal dingen voor praktische opdrachtjes daarbij, scheikunde allemaal dingen om proefjes mee te doen, biologie eigenlijk ook - maar toch zijn die drie anders.
en dingen als aardrijkskunde natuurlijk met atlassen in het lokaal, wiskunde met reservegeodriehoeken.
dat allemaal in één lokaal proppen, is best wel zinloos lijkt mij
daarvoor is dat praktijk lokaal dan ook, daar ligt dan gewoon mega veel materiaal voor al die vakken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2010, 10:36
Verwijderd
mijn school maar dan 10 extra leraren en de klassen kleiner, met zn 25en in een praktijklokaal met 1 leraar is echt niet te doen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-11-2010, 19:06
TIFFUNEEH
Avatar van TIFFUNEEH
TIFFUNEEH is offline
ik zou die praktijkers minder praktijk uren geven . want 12uur praktijk in een week lijkt me echt HORROR. maar volgensmij vinden hun dat wel leuk.. dus wat klaag ik eigenlijk , maar iets van 8uur in de week ofzo
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 06:06
Verwijderd
@Tiffuneeh
bedoel je mensen van praktijkonderwijs?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2010, 13:08
Keetje
Keetje is offline
eentje waarbij als iemand praatte, er werd gezegd: stil zijn, anderen willen ook slapen.....

Nee, ff serieus.
eentje waarbij je je eigen rooster en vakken mocht kiezen en eentje met aardiger leraren.
wat makkelijkere lessen waarbij je goede uitleg krijgt.......
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 12:08
TIFFUNEEH
Avatar van TIFFUNEEH
TIFFUNEEH is offline
Citaat:
@Tiffuneeh
bedoel je mensen van praktijkonderwijs?
nee. b/k
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 12:58
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Hm, helemaal een eigen school vanuit het niets kan ik niet zo snel verzinnen. Wat ik wél graag anders zou willen zien, is de mogelijkheid om 'anders' te leren. Een school werkt, naar mijn idee, nogal veel met de standaard methode - voor Frans stamp je rijtjes, voor scheikunde leer je eerst A en dan B, voor wiskunde oefen je gewoon heel veel sommen. Terwijl er echt véél meer manieren zijn om te leren. Sommigen leren goed met hun handen, anderen juist uit boeken, sommigen leren stukje bij stukje, anderen moeten éérst het overzicht hebben en zich dan pas in dingen gaan verdiepen. Ik word bijvoorbeeld geremd als de stof in teveel stukjes is opgedeeld, zoals ik bijvoorbeeld bij scheikunde heb, dan kan ik pas na een jaar het ene stukje aan het andere stukje plakken, omdat ik dan een 'verbindingsstukje' heb. Ik staar alsware naar een onaffe puzzel waarvan ik het voorbeeld plaatje niet heb, en dat vind ik maar stom puzzelen, en dan ga ik uit het raam staren ipv dingen leren/lezen. Dan zou ik graag de mogelijkheid zien om scheikunde eerst meteen als één verhaal te horen te krijgen, inclusief alle moeilijk en onbegrijpelijke dingen en dan denken 'wtf' en dan alle draadjes uit elkaar te pluizen. Ik denk dat ik het dan veel eerder en beter zou begrijpen, aangezien verbanden leggen voor mij heel belangrijk is.

En ik zou willen dat er meer mogelijkheden waren tot het verdiepen ín de stof. Niet alleen het lesboek, maar veel meer erom heen, zodat je altijd kunt kiezen voor verdieping. Als jij denkt dat je het aankunt/de stof begrijpt, niet pas als je eerst je braaf door alle saaie opdrachten van je boek heen hebt gewerkt (want dan is mijn motivatie alweer weg). Zo maak je ook beter gebruik van talenten van leerlingen, imo, in plaats van alle leerlingen om en nabij één niveau te houden - de één is nu eenmaal beter dan de ander, maak daar dan ook gebruik van! En zeker als ze er zelf voor gemotiveerd zijn.

En dat soort dingen zou ik dan ook 'vakoverschrijdend' willen zien. Want scheikunde houdt niet op aan de rand van scheikunde, maar vloeit over in bijvoorbeeld biologie en natuurkunde. Ik zou willen dat er ook 'verdiepingsmogelijkheden' zijn waarbij méér vakken betrokken zijn, waarbij je ook verbanden leert leggen tussen de kennis van vak A en de kennis van vak B.

En ten slotte zou ik bij al deze leer/keuzemogelijkheden ook de mogelijkheid willen voegen tot bijles waar nodig. Dus dat je niet alleen kan kiezen voor verdieping bij vakken die je makkelijk vindt, maar ook voor extra hulp bij vakken die je moeilijk vindt. En dan kunnen leerlingen (naast het 'basispakket') dus zelfs kiezen hoe ze leren, waar ze extra tijd aan besteden, en waar ze extra goed in worden/nadruk op leggen.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Anouk en Danny #2
Little Phoebe
264 23-07-2006 14:40
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Verhalen & Gedichten verloren in een droom
Kanya
2 28-06-2005 22:22
HAVO Nederlands
Duplo - Dos
485 21-06-2005 16:35
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35
Liefde & Relatie Liefdesverdriet verwerken
AnoniemIemand
20 27-10-2002 10:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:56.