Oud 20-01-2009, 19:36
dildi
dildi is offline
Beste mede scholieren,

Ik doe dit jaar mijn examen Havo, ik zit nu dus in 5 Havo. Ik volg het profiel E&M.
Op dit moment sta ik er niet zo lekker voor, een hele kwak met vijfjes en een hele trieste 3.8 voor het vrije vak Management en Organisatie.

De laatste periode dat ik mijn cijfers voor het centraal examen nog omhoog kan halen is nu ingegegaan. Ik ga er dan ook alles aan doen om die vijfen weg te werken, en die trieste 3.8 naar minimaal een 4.5 op te werken.

Nu is mijn vraag, stel dat ik voor Management en Organisatie op mijn eindlijsteen 4.0 sta (na het CE) en voor Economie een 5.0 sta, moet ik dan 3 compensatie punten hebben?
Dus bijvoorbeeld voor Nederlands een 7 en voor wiskunde een 8.
Ik zit al een tijdje met deze kwestie, op internet las ik dat compensatie punten helemaal niet meer bestaan bij 5 Havo. Op school zeggen klasgenoten dat je WEL compensatie punten nodig hebt om te slagen bij (een) onvoldoende(s).

Graag hoor ik het van iemand die het zeker 100% zeker weet.

Alvast bedankt, en hopelijk slaag ik voor dat verbapte examen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2009, 00:08
Verwijderd
Leerlingen die in het schooljaar 2006-2007 of eerder zijn begonnen aan de vierde klas van havo of vwo vallen onder de tweede fase oude regeling. U bent geslaagd voor het eindexamen als:
al uw eindcijfers 6 of hoger zijn;
u een 5 hebt of een 4 en al uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn;
u twee keer een 5 heeft of een 5 en een 4 en uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn. Van de twee onvoldoendes mag er niet meer dan één afkomstig zijn uit het profieldeel.
Om te kunnen slagen moet u voor de vakken culturele en kunstzinnige vorming 1 (CKV1), lichamelijke opvoeding 1 (LO1) en het profielwerkstuk een voldoende of goed hebben. Het is niet mogelijk om twee onvoldoendes in het profieldeel te hebben.



Tweede fase nieuwe regeling
Leerlingen die vanaf het schooljaar 2007-2008 in de bovenbouw van havo of vwo zitten, vallen onder de vernieuwde tweede fase. Volgens deze regeling bent u geslaagd voor het eindexamen als:
al uw eindcijfers 6 of hoger zijn;
u een 5 heeft en al uw overige eindcijfers een 6 of hoger zijn;
u een 4 heeft of twee keer een 5 of een 5 en een 4 en uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn. Het gemiddelde moet tenminste een 6 zijn.
Daarnaast moet u voor CKV en LO een voldoende of goed hebben behaald. Als u een 3 of lager heeft voor een vak, dan bent u gezakt. Dit geldt ook voor de verschillende onderdelen die meewegen in het combinatiecijfer. De eindcijfers zijn het combinatiecijfer en de cijfers voor vakken waarin u examen heeft gedaan.


Naar bovenCombinatiecijfer
In de tweede fase nieuwe regeling is het combinatiecijfer in het leven geroepen. Dit cijfer is het gemiddelde van de kleine vakken die met een cijfer op de cijferlijst staan, maar waarvoor u geen examen doet. Hieronder vallen maatschappijleer, het profielwerkstuk, algemene natuurwetenschappen (vwo) en een aantal keuzevakken die kunnen verschillen per school. Welke onderdelen meewegen in het combinatiecijfer legt de school vast in het examenreglement en het Programma van Toetsing en Afsluiting.

Naar bovenCompensatieregeling
Het combinatiecijfer is een compensatieregeling. Voor havo-leerlingen betekent dit dat u acht in plaats van zeven cijfers heeft die meewegen in de slaag/zakregeling: Nederlands, Engels, vier profielvakken, één vak in het vrije deel en een combinatiecijfer. Voor vwo betekent het dat u negen cijfers heeft: dezelfde vakken als bij havo, plus een tweede moderne vreemde taal.

bron: postbus 51
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 07:25
dildi
dildi is offline
Het zal vast aan mij liggen.... Maar het is dus zo dat je compensatie punten nodig hebt?
Ik ben pas vorig jaar de ''bovenbouw'' in gegaan...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 09:31
Verwijderd
al uw eindcijfers 6 of hoger zijn;
u een 5 heeft en al uw overige eindcijfers een 6 of hoger zijn;
u een 4 heeft of twee keer een 5 of een 5 en een 4 en uw overige eindcijfers 6 of hoger zijn. Het gemiddelde moet tenminste een 6 zijn.
Daarnaast moet u voor CKV en LO een voldoende of goed hebben behaald. Als u een 3 of lager heeft voor een vak, dan bent u gezakt. Dit geldt ook voor de verschillende onderdelen die meewegen in het combinatiecijfer. De eindcijfers zijn het combinatiecijfer en de cijfers voor vakken waarin u examen heeft gedaan.

Als je nu hebt:
Alles voldoende behalve: M&O en Economie
M&O zit in je keuzedeel? dan mag dat een 4 zijn
Economie zit in je profiel? dan mag dat een 5 zijn
Maar verder moet alles voldoende zijn.

Ik weet echter niet hoe in de nieuwe tweede fase M&O zit. Als het allebei profielvakken zijn dan weet ik niet hoe het zit, maar het lijkt mij raar als je dan slaagt.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 12:53
dildi
dildi is offline
kopmuntkip en evaatje bedankt.
Maar evaatje, ik ben vorig jaar (schooljaar 2007-2008 ''als ik me niet vergis?'') in 4 havo terecht gekomen. Dat betekend toch dat voor mij de nieuwe regeling geldt?

Groeten en alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 14:39
Verwijderd
Ja ik heb toch de nieuwe regeling van de onderste post gekopieerd?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 17:59
dildi
dildi is offline
Ja ok, maar wat wordt er bedoeld met ´´het gemiddelde moet een 6 zijn´´..?

Dat betekend dus dat ik bij een 4 en een 5 drie compensatie punten nodig heb?
En hoe was dit dan vorig jaar, vorig jaar geen compensatie punten?

Sorry, misschien ligt het aan mij, ik heb nogal een ***dag vandaag...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 10:44
Verwijderd
Ik weet het niet, maar als je alles boven een 6 hebt en 1 5 en 1 4 dan is je gemiddelde sowieso hoger dan een zes. Vorig jaar werkte ze niet met compensatiepunten? Tenminste, ik heb er in het oude systeem nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 19:44
dildi
dildi is offline
Citaat:
Ik weet het niet, maar als je alles boven een 6 hebt en 1 5 en 1 4 dan is je gemiddelde sowieso hoger dan een zes. Vorig jaar werkte ze niet met compensatiepunten? Tenminste, ik heb er in het oude systeem nog nooit van gehoord.
wederom bedankt voor het antwoorden eva.

Ik heb 7 vakken, stel dat de cijfers alsvolgt zijn (na CE en afgerond):

NL 6
DUI 6
ENG 6
WIS 6
ECO 5
M&O 4
GS 6
------------+
39

39 : 7 = 5.57 , dit is dus het gemiddelde wat genomen is over 7 vakken.

Ik begrijp er werkelijk niets meer van.... Weet iemand iets hier met zekerheid over te zeggen?

Groeten en alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 22:12
Verwijderd
Citaat:
wederom bedankt voor het antwoorden eva.

Ik heb 7 vakken, stel dat de cijfers alsvolgt zijn (na CE en afgerond):

NL 6
DUI 6
ENG 6
WIS 6
ECO 5
M&O 4
GS 6
------------+
39

39 : 7 = 5.57 , dit is dus het gemiddelde wat genomen is over 7 vakken.

Ik begrijp er werkelijk niets meer van.... Weet iemand iets hier met zekerheid over te zeggen?

Groeten en alvast bedankt
Bel anders het LAKS even: 020-5244060, leg het probleem voor en ze zoeken het voor je uit. Dat is makkelijker dan dat ik mezelf helemaal in de dingen verdiep en daar weten ze het helemaal zeker!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2009, 22:47
Verwijderd
gewoon een 6 overal voor halen..dan heb je geen gedachte over die compensatiepuntjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren De laatste tekorten wegwerken!
Commander2
1 09-01-2015 18:17
Algemene schoolzaken Help me! Ik ben op 1 vak gezakt! Wat moet ik doen?
wooper1992
35 29-06-2011 20:31
HAVO zenuwen voor de examens, wel of niet?
JochemteWierik
6 12-05-2010 13:49
VMBO Nederlands
droppiej
105 05-06-2005 22:58
Eindexamens 2003 het grote biologie topic
MiZz TeRiOuZz
92 19-05-2003 10:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.