Oud 06-04-2008, 18:53
Xzila
Xzila is offline
ik heb dit artikel gevonden op het internet.
echt handig voor het checken van artikelen op plagiaat!
http://pc-en-internet.infonu.nl/tips...t-checker.html
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2008, 18:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
In mijn situatie geldt: Ephorus > jouw programma
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 06-04-2008, 19:06
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Van wikipedia:
"De kaasschaaf is een schaaf waarmee een dun plakje van een stuk kaas kan worden gesneden."

Wordt niet gevonden door bovenstaande site:
"De kaasschaaf is een schaaf waarmee een plakje van een stuk kaas kan worden gesneden."
Met citaat reageren
Oud 08-04-2008, 09:45
Gunkan
Gunkan is offline
Daarnaast, dan een zin uit je verslag letterlijk voor komt op het Internet is misschien onwaarschijnlijk, maar nog geen garantie dat het plagiaat is. Sommige zinsbouwen en constructies zijn nu eenmaal redelijk veel gebruikt.

Mja, een docent kijkt natuurlijk wel of het gaat over grote lappen tekst.

/me is benieuwd naar Ephorus.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 09:32
Verwijderd
Citaat:
Daarnaast, dan een zin uit je verslag letterlijk voor komt op het Internet is misschien onwaarschijnlijk, maar nog geen garantie dat het plagiaat is. Sommige zinsbouwen en constructies zijn nu eenmaal redelijk veel gebruikt.

Mja, een docent kijkt natuurlijk wel of het gaat over grote lappen tekst.

/me is benieuwd naar Ephorus.
Ik werd een keer beticht van plagiaat door een docent van de middelbare school, want hij had stukken van mijn tekst op internet gevonden... tjaaa, lekker handig; die stukken waren ook van mij afkomstig Gelukkig begreep de conrector dat wel, voor die docent was het gewoon 'oeh, het staat ook op internet, dat mag niet, plagiaat!'

Maar universiteiten en hogescholen gebruiken hier hele software pakketen voor, waarbij werkstukken/scripties/etc er door worden gehaald en dan gaat hij op zoek. Heel handig wel. (Ik geloof ook dat een bepaalde mate van overeenkomst is toegestaan, zolang je maar geen hele passages hebt overgenomen alsof je het zelf geschreven hebt.)
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 09:52
Gunkan
Gunkan is offline
\o\ Heb een trial account van Ephorus geritseld /o/

Ga ik eens even mee spelen, kijken hoe die software nou eigenlijk werkt. Ik ben erg benieuwd! Ik zal d'r eens wat van m'n eigen verslagen doorheen halen en wat van het werk van groepsleden.

Daarnaast: het zoeken met Google naar delen van een tekst is op zich al een goede test. Behalve dus als die docent inderdaad niet inziet dat het werk wat hij vindt ook al van jou is. Wat je al zei, Andijvie

Tja, ik zet 95% van al mijn verslagen online en al m'n notities (uit de les) staan in m'n Wiki. Op die manier hoop ik studenten uit komende jaren een klein zetje in de rug te geven. Daarnaast heb ik tot nu toe alleen maar positieve geluiden van docenten gehoord. Tenminste, de docenten die weten wat een Wiki is ^_^ ("Thomas z'n wat?! ...")
Met citaat reageren
Oud 09-04-2008, 23:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dan krijg je van die mailtjes van Ephorus, onderwerp: PLAGIAAT!!!

En dan als tekst 'in deze tekst is 1% plagiaat geconstateerd', omdat zinnen uit de bronnenlijst overeenkomen met andere papers.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-04-2008, 05:27
Gunkan
Gunkan is offline
Dat zou lachen zijn

Maar ik ga't zien... Eens even wat mee spelen en rond prikken.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 00:52
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Sommige werkstukken heb ik voor 20% ofzo gekopieerd maar je moet wel erg dom zijn om dezelfde zinsopbouw over te nemen. Ik hossel gwn alles door elkaar en verwoord het ook anders. Dan komt het meestal goed.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 05:17
Gunkan
Gunkan is offline
Mja, d'r is wel wat interessants uit m'n onderzoekje gekomen. Het belangrijkste punt is dat ze alleen uitgaan van online bronnen en werk dat al eerder bij ze is ingeleverd. Boeken en tijdschriften hebben ze niet en kunnen ze niet doorzoeken. Da's op zich best zwak, maar gelukkig claimen ze dat ook niet richting hun klanten.

Voor de rest werkt't wel erg prettig moet ik zeggen. Een kind kan de was doen, dus zelfs de stereotype docent handvaardigheid zou er mee kunnen werken.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 21:39
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
@ Andijvie: Daarom heb ik dus nooit boekverslagen e.d. op internet geplaatst. Ik weet dat mijn leraren m.n. hier op scholieren zoeken
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 17:45
Gunkan
Gunkan is offline
Heb m'n review (met screenshots voor de liefhebbers) nu ook online staan. Hiero.

Al met al is het best goede software en erg gebruiksvriendelijk. Dat is erg belangrijk voor docenten die niet zo heel veel kaas hebben gegeten van computers. Het nadeel is alleen dat het absoluut geen "fool proof" oplossing is en dat de docent nog steeds erg goed op moet letten. Dus... Ephorus en al z'n concurrenten zijn alleen een eerste horde waar je verslag overheen moet.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 23:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Overigens klopt het niet helemaal dat Ephorus niet zoekt in boeken. Er staat me nog bij dat in een werkwijzer van mij stond dat Ephorus ook checkt tegen scripties, papers e.d. die in bezit van de universiteit zijn. Werk dat je via Ephorus inlevert wordt ook toegevoegd aan de database van Ephorus.

Da's ook de reden dat ik het gebruik. Ik wil gewoon weten of ik niet toevallig iets uit mijn pen laat rollen dat erg lijkt op wat anderen schreven. Ik heb al eens zien gebeuren dat mensen gevraagt werd hele paragrafen overnieuw te doen wegens een hoge score (10%+) en een voorval waarbij medestudenten overduidelijk plagiaat pleegden in een werkstuk zonder het me te vertellen, terwijl er ook mijn naam onder ging. De leraar destijds zag het door de vingers, en slachtte het slechts af met een slecht cijfer, maar als hij kwaad had gewild had diegene van de opleiding uitgesloten kunnen worden voor een jaar, en had ik ook uit moeten leggen waarom ik er niets mee van doen had.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 08:41
Gunkan
Gunkan is offline
Citaat:
Overigens klopt het niet helemaal dat Ephorus niet zoekt in boeken. Er staat me nog bij dat in een werkwijzer van mij stond dat Ephorus ook checkt tegen scripties, papers e.d. die in bezit van de universiteit zijn.
Dat zei ik ook, of in elk geval dat plachtte ik te zeggen. Ephorus zoekt alleen in documenten die het eerder heeft aangeboden gekregen en op het Internet. Het is dus aan de school om alle oude verslagen, scripties en dergelijke digitaal aan te bieden. Ik ben alleen bang dat dit archief maar een jaar of vijf terug gaat, want in de tijd van mijn vorige studie (acht jaar geleden) wilde de school alles alleen op papier. Niet digitaal.

Maar m'n originele punt blijft staan: boeken en dergelijk worden niet gecontroleerd. Denk dan aan lesboeken, academische boeken over jou studieonderwerpen, of eigenlijk alles dat als boek is gepubliceerd. Helaas hebben Ephorus, noch haar concurrenten de beschikking over een reusachtige digitale bibliotheek met alle boeken ter wereld.

Citaat:
Da's ook de reden dat ik het gebruik. Ik wil gewoon weten of ik niet toevallig iets uit mijn pen laat rollen dat erg lijkt op wat anderen schreven.
Wait... Hoe heb jij dan een account voor Ephorus gekregen? Mij werd aanvankelijk verteld dat studenten geen toegang konden krijgen en dat alleen scholen e.d. accounts kunnen krijgen. Heb jij dan toevallig een individueel account bij TurnItIn.com?

Jou verhaal over kopiërende groepsgenoten herken ik trouwens goed. Ik had laatst een groepslid wiens theoretische verhaal van het verslag voor 80% was overgeschreven uit boeken. Dat was duidelijk te zien. Dat was dus zo'n 40% van het verslag dat was gekopieerd. Ephorus gaf het verslag echter een 3%, omdat het dus geen toegang heeft tot die boeken. :/
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 11:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben alleen bang dat dit archief maar een jaar of vijf terug gaat, want in de tijd van mijn vorige studie (acht jaar geleden) wilde de school alles alleen op papier. Niet digitaal.
Mwo, men is tegenwoordig wat verder met digitaliseren van dingen. Sommige sites (springerlink bijvoorbeeld) hebben sommige van hun tijdschriften zo ver terug gedigitaliseerd als 1920. Dat zijn de uitschieters. Vaak van hele grote namen in de tijdschriftenwereld.

Anders ligt de stop ergens in de jaren '90. Voor de scriptiebank de afgelopen vijf jaar (ik weet niet of Ephorus op diezelfde databank is aangesloten). Scopus, voor tijdschrijften, heeft 1980-heden, met citatiegegevens vanaf 1996. Web of Science heeft 1988-heden met citatiegegevens over de hele reut.


Maar goed, wil je echt goed je werk doen dan zul je toch niet ontkomen aan een bezoekje aan de bibliotheek.
Citaat:
Wait... Hoe heb jij dan een account voor Ephorus gekregen? Mij werd aanvankelijk verteld dat studenten geen toegang konden krijgen en dat alleen scholen e.d. accounts kunnen krijgen. Heb jij dan toevallig een individueel account bij TurnItIn.com?
Nope. Ik heb de hand weten te leggen op de gegevens die een docent gebruikte om in te loggen.

Überhaupt een traditie van me. Ik log bij de Krantenbank (picarta) ook al jaren zelf in op de naam van een middelbare school ergens in Brabant die een inlogcode in een onbeschermd document op hun site plaatste. Kwartiertje googlen en rondklikken en ik had de gegevens van een betaalde account gevonden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 20:48
Gunkan
Gunkan is offline
Mwahaha! Hemeltje, ja... Veel mensen laten dat soort gegevens veel te open rondslingeren.

Anywho, het is een goede traditie van je... Dat checken van je verslagen dan
Met citaat reageren
Oud 19-06-2009, 11:32
102030
102030 is offline
Citaat:
Mwo, men is tegenwoordig wat verder met digitaliseren van dingen. Sommige sites (springerlink bijvoorbeeld) hebben sommige van hun tijdschriften zo ver terug gedigitaliseerd als 1920. Dat zijn de uitschieters. Vaak van hele grote namen in de tijdschriftenwereld.

Anders ligt de stop ergens in de jaren '90. Voor de scriptiebank de afgelopen vijf jaar (ik weet niet of Ephorus op diezelfde databank is aangesloten). Scopus, voor tijdschrijften, heeft 1980-heden, met citatiegegevens vanaf 1996. Web of Science heeft 1988-heden met citatiegegevens over de hele reut.


Maar goed, wil je echt goed je werk doen dan zul je toch niet ontkomen aan een bezoekje aan de bibliotheek.
Nope. Ik heb de hand weten te leggen op de gegevens die een docent gebruikte om in te loggen.

Überhaupt een traditie van me. Ik log bij de Krantenbank (picarta) ook al jaren zelf in op de naam van een middelbare school ergens in Brabant die een inlogcode in een onbeschermd document op hun site plaatste. Kwartiertje googlen en rondklikken en ik had de gegevens van een betaalde account gevonden.
Ik heb dringend die inloggegevens nodig. Kan je me daar please bij helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.