Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2003, 17:56
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Telkens weer hoor ik enthousiaste en ook normale alcoholgebruikers zeggen 'alcohol is goed voor je'. De meesten weten ook nog wat redenen te noemen maar er zijn 3 dingen waardoor ik me een beetje sceptisch neig op te stellen; 4 als ik mijn eigen reden 1 mee neem.


1. Men denkt graag dat wat men doet het beste te doene is.

2. De mens ontwikkeld al meer dan een miljoen jaar. Over die tijd heeft het zich ontwikkeld en in die tijd werkt de evolutie foutjes eruit en optimaliseert alles. Dat het lichaam dan vervolgens niet in staat zou zijn de bloed-dikte en daarmee de bloedstroom te controleren gaat er bij mij dan beetje moeilijk in.

3. Een andere 'versie' die ik heb gehoord en waar ik meer in zie is deze: alcoholgebruik beperkt de schade van overgewicht. De mens is ontwikkeld in een staat van gezond gewicht en lager, dat het minder goed voorbereid is op groot gewicht kan er dan op zich nog wel in. Hier heb ik geen bron (heb het volgens mij van discovery) van maar ik heb evenmin een bron (gezien) van het hele feit zelf dat alcohol goed zou zijn.

[i]4. Ik drink zelf niet, volgende uit redel 1 heb ik dus ook liever dat het slecht is. Maar voordat iedereen dit massaal gaat quoten en er verder niks bij schrijft wil ik erop wijzen dat ik ook een reden 2 en 3 heb gegeven.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 18:48
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
opzich is alcohol goed voor de mens, wijn kan zorgen voor een betere doorbloeding en minder kans op hart-dingen. En zo zijn er nog een paar. Maar hier gaat het dan over een of twee glasjes enzo. Dus echt met mate, probleem is gewoon dat de meeste mensen te veel drinken en dat zorgt dan weer voor problemen. Maar een of twee glazen alcohol in een week is wel goed voor een mens.
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 19:26
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
koelkastje schreef op 09-11-2003 @ 19:48:
opzich is alcohol goed voor de mens, wijn kan zorgen voor een betere doorbloeding en minder kans op hart-dingen. En zo zijn er nog een paar. Maar hier gaat het dan over een of twee glasjes enzo. Dus echt met mate, probleem is gewoon dat de meeste mensen te veel drinken en dat zorgt dan weer voor problemen. Maar een of twee glazen alcohol in een week is wel goed voor een mens.
Waar haal je dat vandaan? - en zie punt 2 en 3

Alcohol goed voor de mens? als het zo nodig was voor doorbloeding dan produceerde mensen zelf alcohol (simpel organisch molecuul) of hadden ze substituut, of vaste voedingsbron om het te krijgen. Alcohol kennen we echter pas hoogstens 3 millenia.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 10:23
Verwijderd
Mensen die nooit alcohol drinken, hebben significant meer kans op hart- en vaatziekten dan mensen die 1 tot 3 glazen (afhankelijk van je lichaamsgewicht en geslacht) alcoholische drank per dag drinken. Als je meer drinkt wordt dat effect teniet gedaan, dan wordt de kans juist weer hoger.

Maar, hetzelfde effect kan worden bereikt door bijvoorbeeld elke dag een halfuur te fietsen, of door in olie ipv boter te bakken, etcetera... en de mensen die alcohol drinken en roepen dat t zo goed voor je is, zijn meestal niet de mensen die altijd zo goed op dit soort dingen letten .
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 10:49
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 09-11-2003 @ 18:56:

2. De mens ontwikkeld al meer dan een miljoen jaar. Over die tijd heeft het zich ontwikkeld en in die tijd werkt de evolutie foutjes eruit en optimaliseert alles. Dat het lichaam dan vervolgens niet in staat zou zijn de bloed-dikte en daarmee de bloedstroom te controleren gaat er bij mij dan beetje moeilijk in.
Dus er gaan geen mensen dood aan hart- en vaatziekten, infacten bestaan niet, net zo min als tombose..

Zolang wij ons lichaam blijven vervuilen waardoor ons lichaam dus niet in staat is zijn "bloed" te regelen, denk ik dat gematigd alcohol gebruik wel goed voor je lichaam is.
Of we moeten ons weer beperken tot groente, fruit en een enkel visje en stukje vlees (zonder versiersels..)

Ung dit komt er heel krom uit.

Ow en btw, voor de zeikerds onder ons, ik ben géén drinker. Een biertje gaat er wel in, net als een wijntje. Maar ik kom niet boven de 3 consumpties per maand..
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 12:04
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Dat is iets waar ik me helemaal niet druk om kan maken.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 18:52
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
koelkastje schreef op 09-11-2003 @ 19:48:
opzich is alcohol goed voor de mens, wijn kan zorgen voor een betere doorbloeding en minder kans op hart-dingen. En zo zijn er nog een paar.
Het gaat over alcohol en niet over wijn. Volgens mij is het inderdaad aangetoond dat een glaasje wijn per dag goed is tegen hart en vaat problemen. Maar dit kwam niet door de alcohol maar door bepaalde stoffen in de wijn anders zou bier net zo goed zijn.

En zo zijn er nog een paar? zoals?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 23:48
Verwijderd
Nee toch.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 11:57
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 11-11-2003 @ 19:52:
Volgens mij is het inderdaad aangetoond dat een glaasje wijn per dag goed is tegen hart en vaat problemen. Maar dit kwam niet door de alcohol maar door bepaalde stoffen in de wijn.
Klopt, er zit een bepaalde stof in druiven, die ervoor zorgt dat je minder risico loopt op hart en vaatziekten. Omdat wijn van druiven is gemaakt, is wijn op die manier goed. Dus niet vanwege de alcohol. In rode wijnen zou meer van die stof zitten dan in witte wijn trouwens.

Nu lees ik dit:

Wijn
Lange tijd is gedacht dat alcohol, waaronder wijn, alleen maar schadelijke effecten op het lichaam heeft. Sinds een paar jaar weten we meer over deze ‘godendrank’. Niet alleen is wijn lekker, maar als je dagelijks een glas of twee drinkt, zou dat zelfs uiterst gezond zijn. Het zou één van de redenen zijn dat mensen in Mediterrane landen langer leven. Een Britse arts schrijft zijn hartpatiënten zelfs wijn voor.

Waarom wijn goed voor u is? Volgens Amerikaanse wetenschappers bevat de drank een stof die de levensduur van cellen verlengt. Het gaat om de stof resveratrol, die ook meer pinda's en druiven te vinden is. Eerder is al verondersteld dat wijn goed is voor het hart en ook zou helpen kanker te voorkomen.

Bron


Dus als ik het goed lees, bevat wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt, resveratrol, die ook in pinda's en druiven te vinden is.
Wijn is toch van druiven gemaakt? Daar zit die stof dus in! Waarom wordt dan in godsnaam de link met alcohol gelegd?? Jaaa, zó komen de verhalen dat alcohol goed voor je zou zijn de wereld in! Die man kan zijn patiënten dus beter druiven voorschrijven dan wijn...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 12-11-2003 @ 12:57:
Klopt, er zit een bepaalde stof in druiven, die ervoor zorgt dat je minder risico loopt op hart en vaatziekten. Omdat wijn van druiven is gemaakt, is wijn op die manier goed. Dus niet vanwege de alcohol. In rode wijnen zou meer van die stof zitten dan in witte wijn trouwens.

Nu lees ik dit:

Wijn
Lange tijd is gedacht dat alcohol, waaronder wijn, alleen maar schadelijke effecten op het lichaam heeft. Sinds een paar jaar weten we meer over deze ‘godendrank’. Niet alleen is wijn lekker, maar als je dagelijks een glas of twee drinkt, zou dat zelfs uiterst gezond zijn. Het zou één van de redenen zijn dat mensen in Mediterrane landen langer leven. Een Britse arts schrijft zijn hartpatiënten zelfs wijn voor.

Waarom wijn goed voor u is? Volgens Amerikaanse wetenschappers bevat de drank een stof die de levensduur van cellen verlengt. Het gaat om de stof resveratrol, die ook meer pinda's en druiven te vinden is. Eerder is al verondersteld dat wijn goed is voor het hart en ook zou helpen kanker te voorkomen.

Bron


Dus als ik het goed lees, bevat wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt, resveratrol, die ook in pinda's en druiven te vinden is.
Wijn is toch van druiven gemaakt? Daar zit die stof dus in! Waarom wordt dan in godsnaam de link met alcohol gelegd?? Jaaa, zó komen de verhalen dat alcohol goed voor je zou zijn de wereld in! Die man kan zijn patiënten dus beter druiven voorschrijven dan wijn...
Ik heb toch echt op de Wetenschapskalender van vorig jaar gelezen dat ze jarenlang onderzoek hebben gedaan met wijn en druivensap; mensen die elke dag druivensap namen, kregen nauwelijks een lagere bloeddruk, lager cholesterol, etc, maar bij mensen die elke dag wijn namen, nam het langzaam toe. Kennelijk versterkt alcohol het effect van de stof.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2003, 15:32
Suqeunse
Avatar van Suqeunse
Suqeunse is offline
Onzin!
__________________
Live Life.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 05:59
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 12-11-2003 @ 12:57:
Klopt, er zit een bepaalde stof in druiven, die ervoor zorgt dat je minder risico loopt op hart en vaatziekten. Omdat wijn van druiven is gemaakt, is wijn op die manier goed. Dus niet vanwege de alcohol. In rode wijnen zou meer van die stof zitten dan in witte wijn trouwens.

Nu lees ik dit:

Wijn
Lange tijd is gedacht dat alcohol, waaronder wijn, alleen maar schadelijke effecten op het lichaam heeft. Sinds een paar jaar weten we meer over deze ‘godendrank’. Niet alleen is wijn lekker, maar als je dagelijks een glas of twee drinkt, zou dat zelfs uiterst gezond zijn. Het zou één van de redenen zijn dat mensen in Mediterrane landen langer leven. Een Britse arts schrijft zijn hartpatiënten zelfs wijn voor.

Waarom wijn goed voor u is? Volgens Amerikaanse wetenschappers bevat de drank een stof die de levensduur van cellen verlengt. Het gaat om de stof resveratrol, die ook meer pinda's en druiven te vinden is. Eerder is al verondersteld dat wijn goed is voor het hart en ook zou helpen kanker te voorkomen.

Bron


Dus als ik het goed lees, bevat wijn een stof die de levensduur van cellen verlengt, resveratrol, die ook in pinda's en druiven te vinden is.
Wijn is toch van druiven gemaakt? Daar zit die stof dus in! Waarom wordt dan in godsnaam de link met alcohol gelegd?? Jaaa, zó komen de verhalen dat alcohol goed voor je zou zijn de wereld in! Die man kan zijn patiënten dus beter druiven voorschrijven dan wijn...
Dat is al veel duidelijker.

Die stof komt meer voor dus het is reëeler dat de mens het nodig heeft. Ook het feit dat het lichaam alcohol als gifstof behandelt geeft iets te zeggen over alcohol. - maar dit legt het uit ja.
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 11:23
Verwijderd
Overigens behandelt je lichaam elke stof als gifstof, als je er te veel van binnenkrijgt, en bijna elke stof als goede stof, als wat je binnenkrijgt maar weinig genoeg is (en als je niet allergisch bent voor de stof). Bij alcohol ligt die grens vrij laag. Een beetje alcohol schijnt goed te zijn om je hart iets te vertragen, maar je zit al heel gauw over dat beetje heen, en het werkt ook alleen als je hart eigenlijk sneller sloeg dan wat de bedoeling is.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 13:33
Qamra
Avatar van Qamra
Qamra is offline
Citaat:
sarahbressers schreef op 14-11-2003 @ 12:23:
Overigens behandelt je lichaam elke stof als gifstof, als je er te veel van binnenkrijgt
I second that!
__________________
|| Eigenlijk heel aardig || Don't be too open-minded, your brains might fall out! || ADT, 01-12-'05! || Generatiecrisis!
Met citaat reageren
Oud 16-11-2003, 21:43
LiedekeR
LiedekeR is offline
teveel drinken leidt significant vaak tot de dood, de dood van anderen, ongeluk, verslaving en bijkomende gezondheidsproblemen.

In dat opzicht leidt middelmatig drinken significant te vaak tot teveel drinken.

statistisch gezien natuurlijk.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:41.