Oud 15-01-2013, 21:26
MavoKind
MavoKind is offline
Kan iemand aub zeggen wat hoger is?? De Havo of MBO ??? Wnt ik doe nu Mavo4 maar ik weet niet wat ik later wil worden en mijn gemiddeldes staan alleenmaar 6'en en 7ens.. AUB HELP!? Wat moet ik doen.. ? #Panic
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2013, 23:50
Verwijderd
Dat is relatief, maar over het algemeen is/moet de havo 'hoger' zijn. Je hebt namelijk ook mbo opleidingen die je versneld kunt doen en tegenwoordig - dat heb ik vernomen van mijn school en wat artikelen van duo - duren mbo opleidingen maximaal 3 jaar. Dat is trouwens alleen voor de niveau 4 zo.

Als ik jou was zou ik havo proberen te gaan doen. Je kunt je cijfers best omhoog halen, maar dat vergt discipline. Wat je moet onthouden is dat als je er hard voor werkt (dus x aantal uur per week in steekt), je gemakkelijk de havo haalt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 23:50
wudong
wudong is offline
havo is hoger eerlijk gezegd... dat komt omdat dit direct toegang verleent tot het HBO,
Maar MBO 4 geeft ook toegang tot het HBO...

Ik zou zeggen dat MBO stuk makkelijker is in vergelijking tot havo
Met citaat reageren
Oud 15-01-2013, 23:59
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het zijn twee heel verschillende soorten schooltypes! Naar het MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs) kun je gaan als je een mavo of vmbo diploma hebt, en daar krijg je een opleiding waarmee je een bepaald beroep kan uitoefenen en dus wordt opgeleid voor de arbeidsmarkt (om te gaan werken dus).

De havo is gewoon op de middelbare school, net als de mavo, maar dan een niveau hoger. Als je na de mavo dus havo gaat doen krijg je nog 2 jaar les, maar dan op een hoger niveau, met vergelijkbare vakken als op de mavo, en niet voor een bepaald beroep ofzo (hoewel je wel een vakkenpakket moet kiezen). De havo bereidt je dus nig niet voor om te gaan werken. Als je klaar bent kun je dan naar het HBO (Hoger Beroeps Onderwijs) om te gaan studeren (of naar het vwo en daarna naar de universiteit). Overigens kun je met sommige MBO-diploma's ook naar een aansluitnde HBO-studie, maar dan doe je er meestal wel langer over (omdat de opleiding vaak langer duurt dan 2 jaar).

Het ligt er dus een beetje aan wat je wil! Wil je al gaan leren voor een beroep of het werkveld in, dan kun je naar het MBO (en eventueel later door naar het HBO). Weet je nu al dat je liever wil studeren, dan kun je er voor kiezen om na de mavo nog twee jaar naar school te gaan om je havo diploma te halen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 00:00
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
dit topic past trouwens beter op Algemene Schoolzaken, niet op Studiezaken
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-01-2013, 00:07
Verwijderd
Nog eveneen aanvulling op mijn post:

Er is niets mis met het mbo. Je hebt genoeg opleidingen waar je goed les krijgt. Alleen is het wel zo dat uber veel leerlingen klagen over hoe het er aan toe gaat. Misschien dat het over een jaar of 2-4 goed gaat, maar voorlopig lijkt het niet zo. Er zijn wel leuke mbo opleidingen die het wel goed doen. Een laboratorium opleiding of applicatiebeheer. Maar dat is net waar je interesses liggen. Dat zeg ik trouwens uit wat ik lees/zie/inhoud van de opleiding.

Het beste kun je naar een open dag gaan of bellen met een ROC in je buurt/stad/provincie.

Overigens sluit ik me aan bij Martino's post. Klopt helemaal. Maar puur over moeilijkheidsgraad wat betreft de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde is/zou/moet de havo hoger zijn.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 14:44
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Overigens sluit ik me aan bij Martino's post. Klopt helemaal. Maar puur over moeilijkheidsgraad wat betreft de vakken Nederlands, Engels en Wiskunde is/zou/moet de havo hoger zijn.
Ik denk dat veel MBO-leerlingen in de techniek/labsector dat niet met je eens zijn
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 17-01-2013, 15:47
Verwijderd
Ik zit zelf op het mbo, en doe een opleiding als ict-beheerder (dat wil ik helemaal niet worden)
Maar de vakken die ik krijg, engels,nl etc. gaan toch veel meer in detail dan op de havo het geval was. vb. engels moet ik einde van dit jaar een mondeling doen voor m'n masters diploma.

Ik heb zelf op de havo en mavo/vmbo gezeten en ik ondervond toen ook al weinig verschil :/
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 13:41
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Naar mijn mening zijn MBO en Havo gelijk.
Ik doe nu een mbo 4 opleiding en aan het eind van die opleiding moeten wij op het Havo niveau van rekenen en nederlands zitten. En daarmee kunnen we door naar het hbo. Precies hetzelfde eigenlijk dus als wat mensen van havo kunnen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2013, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat veel MBO-leerlingen in de techniek/labsector dat niet met je eens zijn
Ach maar die leerlingen moeten dan ook veel beta kennis bezitten. Wiskunde zitten zij waarschijnlijk hoger (deze opleiding had ik ooit willen doen ), maar over Nederlands en Engels denk ik dus niet.

Ik denk/mag hopen dan een havo NT profiel even zwaar is als het 2e/3e leerjaar van de techniek/labsector van het mbo, zoniet zwaarder. Ik las ergens dat de techniek/labsector van het mbo al vrij ver gaat in wiskunde (integralen e.d.).

Citaat:
Ik zit zelf op het mbo, en doe een opleiding als ict-beheerder (dat wil ik helemaal niet worden)
Maar de vakken die ik krijg, engels,nl etc. gaan toch veel meer in detail dan op de havo het geval was. vb. engels moet ik einde van dit jaar een mondeling doen voor m'n masters diploma.

Ik heb zelf op de havo en mavo/vmbo gezeten en ik ondervond toen ook al weinig verschil :/
Ik doe dezelfde opleiding als jij en wat je over engels en nederlands zegt klopt niet naar mijn ervaring. Je hebt op het mbo trouwens geen 'masters diploma' of bedoelde je wat anders.

De een ondervindt minder verschil dan de ander. Practig dat je dat verschil bijna niet merkte. Betekent dat je zeker de havo aankon/aankan.

Citaat:
Naar mijn mening zijn MBO en Havo gelijk.
Ik doe nu een mbo 4 opleiding en aan het eind van die opleiding moeten wij op het Havo niveau van rekenen en nederlands zitten. En daarmee kunnen we door naar het hbo. Precies hetzelfde eigenlijk dus als wat mensen van havo kunnen.
Je kunt ze niet precies met elkaar vergelijken. Als jij havo wiskunde B krijgt zonder ooit de klassen van het havo te hebben gevolgd ga jij ook denken 'wat is dit allemaal?'. Uitzonderingen zijn er, maar het wiskunde op het mbo bevat dus echt geen wiskunde b stof. Bij ons was er een klasje met slimme mensen voor de wiskunde en ik zat daar bij en we behandelde alleen maar wiskunde a kansrekenen en dat ging niet verder dan de bino-verdeling.

Tuurlijk krijg je toegang tot het hbo, wat awesome is, maar ik vind dat het havo hoger is kwa niveau dan het mbo als we het over nederlands, engels en wiskunde hebben. Techniek/lab is een uitzondering (ik heb een oud wiskunde boek uit de jaren 90 van deze opleidingingen en het niveau is zeker hoger dan wat ik kreeg op het mbo).

Dat wil niet zeggen dat een mbo'er het slechter gaat doen op het hbo, maar ook niet beter. Je hebt havisten die te lui zijn en mbo'ers die al weten hoe het moet gaan, maar andersom heb je havisten die het hbo als een eitje ervaren en mbo'ers die het als extreem blokken ervaren.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 12:01
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Citaat:
Je kunt ze niet precies met elkaar vergelijken. Als jij havo wiskunde B krijgt zonder ooit de klassen van het havo te hebben gevolgd ga jij ook denken 'wat is dit allemaal?'. Uitzonderingen zijn er, maar het wiskunde op het mbo bevat dus echt geen wiskunde b stof. Bij ons was er een klasje met slimme mensen voor de wiskunde en ik zat daar bij en we behandelde alleen maar wiskunde a kansrekenen en dat ging niet verder dan de bino-verdeling.

Tuurlijk krijg je toegang tot het hbo, wat awesome is, maar ik vind dat het havo hoger is kwa niveau dan het mbo als we het over nederlands, engels en wiskunde hebben. Techniek/lab is een uitzondering (ik heb een oud wiskunde boek uit de jaren 90 van deze opleidingingen en het niveau is zeker hoger dan wat ik kreeg op het mbo).

Dat wil niet zeggen dat een mbo'er het slechter gaat doen op het hbo, maar ook niet beter. Je hebt havisten die te lui zijn en mbo'ers die al weten hoe het moet gaan, maar andersom heb je havisten die het hbo als een eitje ervaren en mbo'ers die het als extreem blokken ervaren.
Klopt denk ik ook wel, enige wat ze op mijn school zeggen is dat mbo'ers minder hoeven te wennen aan het hbo omdat die al veel meer bekend zijn met zelf studeren en de manier van lesgeven op een opleiding. Waar mensen van havo dan nog de switch van middelbare school naar opleiding krijgen.
__________________
Being weird is just a positive side effect of being awesome or having a good life!
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 14:11
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Klopt denk ik ook wel, enige wat ze op mijn school zeggen is dat mbo'ers minder hoeven te wennen aan het hbo omdat die al veel meer bekend zijn met zelf studeren en de manier van lesgeven op een opleiding. Waar mensen van havo dan nog de switch van middelbare school naar opleiding krijgen.
MBO is toch, qua lesgeven, bijna gelijk aan de middelbare school? Iig, voor de meeste opleidingen, dacht ik. Sluit ook een beetje aan op de leeftijd waarop meestal met het MBO wordt begonnen. Volgens mij is de hoeveelheid verantwoordelijkheid en vrijheid die je op het MBO, vooral in het begin, wordt gegeven bijna gelijk aan dat van de middelbare school Tweede Fase havo/vwo.

Correct me if i'm wrong
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 14:12
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Het mbo leidt je (als het goed is) op voor een bepaald beroep, de havo niet. Je moet alleen naar de havo gaan wanneer je denkt dat je (misschien) hbo wil doen, al kun je dat laatste ook wel via het mbo doen. Voordeel van de havo-route is dat je dan nog niet echt concrete keuzes hoeft te maken over welk soort beroep je wil gaan doen, voordeel van de mbo-route is dat je direct ergens toe wordt opgeleid en mogelijk een voordeel hebt in je hbo-vervolgopleiding wanneer die gerelateerd is aan je mbo-opleiding.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2013, 16:54
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
MBO is toch, qua lesgeven, bijna gelijk aan de middelbare school? Iig, voor de meeste opleidingen, dacht ik. Sluit ook een beetje aan op de leeftijd waarop meestal met het MBO wordt begonnen. Volgens mij is de hoeveelheid verantwoordelijkheid en vrijheid die je op het MBO, vooral in het begin, wordt gegeven bijna gelijk aan dat van de middelbare school Tweede Fase havo/vwo.

Correct me if i'm wrong
Zal inderdaad afhankelijk zijn van de opleiding. Mijn ervaring is dat mbo niveau 4 behoorlijk veel op hbo lijkt. Zowel als het om structuur en manier van lesgeven gaat. Het niveauverschil is ook niet echt groot, aangezien je veel stof op het mbo al hebt gehad. Om die reden heb je dan ook een voorsprong op diegene die net van de havo afkomen.

Maar goed, als je nog niet weet waarin je verder wilt gaan, is havo wel een betere optie. Heb je nog 2 jaar de tijd om over na te denken.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2013, 18:16
omnomnom
Avatar van omnomnom
omnomnom is offline
Citaat:
Dat is relatief, maar over het algemeen is/moet de havo 'hoger' zijn. Je hebt namelijk ook mbo opleidingen die je versneld kunt doen en tegenwoordig - dat heb ik vernomen van mijn school en wat artikelen van duo - duren mbo opleidingen maximaal 3 jaar. Dat is trouwens alleen voor de niveau 4 zo.

Als ik jou was zou ik havo proberen te gaan doen. Je kunt je cijfers best omhoog halen, maar dat vergt discipline. Wat je moet onthouden is dat als je er hard voor werkt (dus x aantal uur per week in steekt), je gemakkelijk de havo haalt.

Ik zit zelf op een mbo school en een volledige niet-versnelde ICT opleiding duurt 4 jaar.
Maar in het algemeen duren de meeste opleidingen wel 3 jaar.

OT: Havo is hoger, heb zelf 2 jaar havo gedaan en het niveau is aanzienlijk hoger.
Vooral op het gebied van wiksunde, op het MBO is er rekenen en dat is letterlijk 10+10.
Op het MBO worden er alleen sociale vaardigheden en samenwerken verwacht, niks met denken/verbanden leggen of iets dergelijks.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken VMBO > MBO of HAVO?
Azuro
9 29-04-2015 09:29
Studeren Van Vmbo t naar mbo of havo ?
wooper1992
34 09-12-2009 16:49
Studeren HAVO of VWO
Kitchwatch
4 14-11-2009 16:58
Studeren Studiekeuze MBO of Havo?
Shift3r
2 20-09-2009 09:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 02:59
Algemene schoolzaken wanneer ben je student?
matrix21
104 11-04-2003 09:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.