Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Fatality schreef op 24-05-2003 @ 19:25:
meen je dit nu echt?
Zeer zeker. Waarom een jaar extra op school zitten als je genoeg hebt aan Havo om je droomopleiding te doen en dan 6 weken nadat je bent begonnen op de HTS stoppen met school en aan t werk gaan. Bij mij ging het de eerste 2 jaar redelijk makkelijk, maakte gewoon netjes me huiswerk en klaar was ik, haalde alles wel op t VWO. 3e jaar ging t gigantisch bergafwaarts en ben ik naar t HAVO gegaan, daar ging ik gewoon lekker door met minimaal 7's halen, ongeacht wel vak. Kwestie van opletten in de les was ruim voldoende voor mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2003, 20:18
s101
s101 is offline
Citaat:
Wes schreef op 24-05-2003 @ 21:10:
Bij mij ging het de eerste 2 jaar redelijk makkelijk, maakte gewoon netjes me huiswerk en klaar was ik, haalde alles wel op t VWO. 3e jaar ging t gigantisch bergafwaarts en ben ik naar t HAVO gegaan, daar ging ik gewoon lekker door met minimaal 7's halen, ongeacht wel vak. Kwestie van opletten in de les was ruim voldoende voor mij.
waarom ging het dan bergafwaarts in de derde??? omdat je het niveau niet aankon??
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 21:07
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Wes schreef op 24-05-2003 @ 21:10:
Zeer zeker. Waarom een jaar extra op school zitten als je genoeg hebt aan Havo om je droomopleiding te doen en dan 6 weken nadat je bent begonnen op de HTS stoppen met school en aan t werk gaan.
Omdat je in dat extra jaar allemaal extra vaardigheden en algemene ontwikkeling op doet. Ik vind het toch wel een klein beetje zonde als je 5 jaar havo of 6 jaar vwo gedaan hebt om vervolgens gelijk aan het werk te gaan. Ik wil zoveel mogelijk leren, zodat ik zoveel mogelijk weet en kan, het is misschien cliché hoor, maar: Be all you can be!

Het klinkt wel heel stoer hoor, dat je genoeg hebt van leren, maar denk je niet dat je er later spijt van gaat krijgen?
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 14:02
Sjaan
Sjaan is offline
Citaat:
Splodge schreef op 24-05-2003 @ 22:07:
Omdat je in dat extra jaar allemaal extra vaardigheden en algemene ontwikkeling op doet. Ik vind het toch wel een klein beetje zonde als je 5 jaar havo of 6 jaar vwo gedaan hebt om vervolgens gelijk aan het werk te gaan. Ik wil zoveel mogelijk leren, zodat ik zoveel mogelijk weet en kan, het is misschien cliché hoor, maar: Be all you can be!

Het klinkt wel heel stoer hoor, dat je genoeg hebt van leren, maar denk je niet dat je er later spijt van gaat krijgen?
Precies!
Ben blij dat je kán leren... er zijn ook mensen die dat graag zouden willen, maar die er gewoon écht te dom voor zijn (lekker plat gezegd, maar goed, zo ís het wel...)
Ik zeg niet dat je persé moet gaan studeren ofzo, maar ik denk dat je er wel spijt van krijgt later...
Natuurlijk kun je je bij een bedrijf wel omhoog werken enzo, maar je hebt meer kans op een fatsoenlijke baan met een MBO, HBO of WO diploma!!
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 14:07
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
Splodge schreef op 24-05-2003 @ 22:07:
Omdat je in dat extra jaar allemaal extra vaardigheden en algemene ontwikkeling op doet. Ik vind het toch wel een klein beetje zonde als je 5 jaar havo of 6 jaar vwo gedaan hebt om vervolgens gelijk aan het werk te gaan. Ik wil zoveel mogelijk leren, zodat ik zoveel mogelijk weet en kan, het is misschien cliché hoor, maar: Be all you can be!

Het klinkt wel heel stoer hoor, dat je genoeg hebt van leren, maar denk je niet dat je er later spijt van gaat krijgen?
Inderdaad, leren is leuk!

Tot op zekere hoogte dan

Maar ik ben in ieder geval blij dat ik VWO kan doen, niet omdat ik dan later veel geld verdien maar omdat ik er veel leer.
Het lijkt me vreselijk om na VWO niet verder te gaan met studeren, te bedenken dat ik dan amper wat heb geleerd
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 14:14
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Fatality schreef op 25-05-2003 @ 15:07:
Inderdaad, leren is leuk!

Tot op zekere hoogte dan

Maar ik ben in ieder geval blij dat ik VWO kan doen, niet omdat ik dan later veel geld verdien maar omdat ik er veel leer.
Het lijkt me vreselijk om na VWO niet verder te gaan met studeren, te bedenken dat ik dan amper wat heb geleerd
Precies, het enige dat je op de middelbare school leert zijn de vaardigheden die je nodig hebt in het vervolgonderwijs en een beetje algemene ontwikkeling. Nu kan je eindelijk die vaardigheden gaan gebruiken en echt iets leren dat je interessant vindt en dan zou je er ineens mee ophouden Lijkt me zo zonde!
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 17:10
Verwijderd
Citaat:
s101 schreef op 24-05-2003 @ 21:18:
waarom ging het dan bergafwaarts in de derde??? omdat je het niveau niet aankon??
Aantal scholen hier in de regio waren gefuseerd, net toen ik er begon. De eerste 2 jaar kon ik t VWO volgen in me woonplaats alleen de laatste jaren moest ik volgen in een andere plaats. In mijn plaats was voorheen alleen maar op MAVO nivo les gegeven en dat bleef toch een beetje hangen. Viel ook altijd te merken als er een proefwerk was wat door iemand van een andere vestiging was gemaakt, dat was vaak slecht gemaakt. Als ik nou meteen vanaf het begin op het goede nivo les had gekregen had ik het wel gered, maar na 2 jaar ineens de knop omzetten en de schade inhalen, daar had ik geen zin in en denk dat het me dan veel pijn en moeite had gekost om t VWO te halen. Van de ongeveer 60 leerlingen die eerst t VWO in mijn woonplaats volgenden hebben het er welgeteld 5 ook daadwerkelijk gehaald, waarvan 3 in 6 jaar en 2 in 7 jaar.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Splodge schreef op 24-05-2003 @ 22:07:
Omdat je in dat extra jaar allemaal extra vaardigheden en algemene ontwikkeling op doet. Ik vind het toch wel een klein beetje zonde als je 5 jaar havo of 6 jaar vwo gedaan hebt om vervolgens gelijk aan het werk te gaan. Ik wil zoveel mogelijk leren, zodat ik zoveel mogelijk weet en kan, het is misschien cliché hoor, maar: Be all you can be!

Het klinkt wel heel stoer hoor, dat je genoeg hebt van leren, maar denk je niet dat je er later spijt van gaat krijgen?
Ik was ook van plan om weer naar school te gaan, maar dan moet je wel weten wat je wilt. Had toen ik er mee stopte al 2 jaar met veel plezier in me vakanties bij een bedrijf gewerkt en daar werk ik sindsdien fulltime. Voor het soort werk wat wij doen is in principe geen opleiding voor, niks wat specifiek op de bedrijfstak georienteerd is. Nu, na 4,5 jaar heb ik een mooie functie, rechterhand van de commercieel directeur, en zal in de toekomst vast wel her en der nog wat cursussen volgen omdat er steeds meer soorten werk bijkomen wat we ook produceren/leveren. Praktijk is wat bij ons betreft de beste diploma. Btw, als je werkt doe je net zo goed vaardigheden op en ontwikkel je jezelf verder. Alleen waarschijnlijk wat anders dan op school.

Laatst gewijzigd op 25-05-2003 om 17:43.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Sjaan schreef op 25-05-2003 @ 15:02:
Precies!
Ben blij dat je kán leren... er zijn ook mensen die dat graag zouden willen, maar die er gewoon écht te dom voor zijn (lekker plat gezegd, maar goed, zo ís het wel...)
Ik zeg niet dat je persé moet gaan studeren ofzo, maar ik denk dat je er wel spijt van krijgt later...
Natuurlijk kun je je bij een bedrijf wel omhoog werken enzo, maar je hebt meer kans op een fatsoenlijke baan met een MBO, HBO of WO diploma!!
Voor iedereen is "een fatsoenlijke baan" iets anders. Me buurman werkt bij de plaatselijke gemeente, op de veegwagen, maar dat is net zo goed een fatsoenlijke baan als elk andere baan. Als we geen mensen in Nederland hadden die het laaggeschoolde werk zouden doen maar allemaal hooggeschoold werk zouden doen zou de economie in elkaar donderen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 17:36
Fleminho
Fleminho is offline
het verschil is bijna niks heb vorig jaar me havo diploma gehaald was allemaal erg makkelijk vwo is precies hetzelfde hier en daar ga je er iets dieper op in en je moet ietsje meer dingen maken maar het stelt allebei geen flikker voor
Met citaat reageren
Oud 25-05-2003, 18:01
Splodge
Avatar van Splodge
Splodge is offline
Citaat:
Wes schreef op 25-05-2003 @ 18:15:
Praktijk is wat bij ons betreft de beste diploma. Btw, als je werkt doe je net zo goed vaardigheden op en ontwikkel je jezelf verder. Alleen waarschijnlijk wat anders dan op school.
Je ontwikkeld je inderdaad ook als je aan het werken bent, maar dat doe je ook als je al met pensioen bent, mag ik hopen. Het is alleen wel zo dat je op een vervolgopleiding een andere manier van denken aanleert. En dat doe je als je werkt niet, dan doe je alleen maar meer ervaring op en je leert een aantal nieuwe dingen "uitvoeren." Maar je ontdekt niets.
__________________
Leave... But don't leave me
Met citaat reageren
Oud 26-05-2003, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Splodge schreef op 25-05-2003 @ 19:01:
Je ontwikkeld je inderdaad ook als je aan het werken bent, maar dat doe je ook als je al met pensioen bent, mag ik hopen. Het is alleen wel zo dat je op een vervolgopleiding een andere manier van denken aanleert. En dat doe je als je werkt niet, dan doe je alleen maar meer ervaring op en je leert een aantal nieuwe dingen "uitvoeren." Maar je ontdekt niets.
Dus je wilt zeggen dat als ik werk dat ik een manier van doen aanleer maar niet de gedachte er achter? Dan is er toch iets verkeerd. Hoe kan ik nou iets leren als er geen opleiding voor is, juist door de praktijk, zodat je je eigen denkwijze ontwikkelt door de ervaring die jij op doet en door je "leermeester". Ik spreek zelf uit ervaring wat dat betreft. Heb alles wat ik weet over me werk in de praktijk geleerd zo ongeveer. Sommigen bij ons die komen ook echt niet verder, omdat ze het niet interesseert of omdat ze er niet capabel voor zijn. Iemand die zich goed inzet, zich verdiept in de gedachte achter iets in plaats van klakkeloos iets doen, als automatisme zeg maar, die bereikt niks.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2003, 20:36
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
vwo heeft meer diepgang in de stof
vwo is wellicht daardoor moeilijker
het gedrag van VWO'ers is anders, ze zijn over het algemeen volwassener dan havoklantjes.
en ze krijgen naar mijn mening meer respect van leraren (bij mij op school wel iig?
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 18:10
Smin
Smin is offline
Bij mij in de klas (V5) zitten een aantal leerlingen die na de havo vwo zijn gaan doen. Zij hebben het erg moeilijk en het is niet zeker of ze wel over zullen gaan.

Om nog maar eens te herhalen wat hier al zo vaak gezegd is: op het vwo krijg je meer stof, je gaat er dieper op in en je hebt minder tijd voor de stof.

Mensen van de havo zeggen vaak: "Ik had makkelijk vwo kunnen doen." Mensen van de mavo zeggen vaak: "ik had makkelijk havo of vwo kunnen doen."
Nou, doe het dan! Blijkbaar beschikken die mensen over te weinig doorzettingsvermogen en/of intelligentie om het ook werkelijk te doen. In plaats van zich er voor te schamen dat ze, naar eigen zeggen, onder hun niveau werken, zijn ze er trots op.

Ik kan me trouwens best voortstellen dat je je als mavo'er of havo'er ondergeschikt voelt aan vwo'ers. Maar dat is nergens voor nodig. Havo'ers zijn bijvoorbeeld gemiddeld veel handiger.
__________________
oh, cheer up! It's not as bad as all that
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 18:15
Smin
Smin is offline
voortstellen natuurlijk zonder t: voorstellen
__________________
oh, cheer up! It's not as bad as all that
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 19:22
pukkiej
pukkiej is offline
ik doe op dit moment zelf een havo/ vwo stroom. ik zit nu in de eerste. aan het eind van de 2e klas zal ik moeten kiezen wat ik wil gaan doen, athans dat kiest de school voor een groot deel voor me. mijn vrienden zitten op het vwo of op de havo. nu al merk ik dat er niet zo gek veel verschil is. iedereen denkt meteen dat kinderen die op het vwo zitten ook meteen slimmer zijn. helaas voor die mensen, nope das dus niet zo!

kinderen op de havo zijn vaak net zo slim als vwo-kinderen. alleen kinderen op de havo hebben net iets meer uitleg nodig dan kinderen op het vwo. ze krijgen ook meer huiswerk mee naar huis dan vwo-kinderen. dat komt omdat ze in de les -door de uitleg- minder tijd krijgen voor hun huiswerk dan in de vwo-klas. ze krijgen allemaal de zelfde boeken en leerstof. het enige verschil - van de stoffen afgezien ect. - is dat ze vaak als mindere leerling worden gezien. helaas.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 19:37
squat
squat is offline
Sorry hoor, maar daar kan jij echt niet over meepraten met je 12 jaar. De eerste 3 jaar zijn ongelovelijk simpel op VWO. Je krijgt dingen zoals ontbinden in factoren, wat ik toch wel basisschool materiaal vind. In de 4de begin je kennis te maken met VWO en in de 5de merk je pas echt het verschil.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Hee Kay schreef op 01-06-2003 @ 20:37:
Sorry hoor, maar daar kan jij echt niet over meepraten met je 12 jaar. De eerste 3 jaar zijn ongelovelijk simpel op VWO. Je krijgt dingen zoals ontbinden in factoren, wat ik toch wel basisschool materiaal vind. In de 4de begin je kennis te maken met VWO en in de 5de merk je pas echt het verschil.
Voor jou misschien, maar zijn ook mensen die in de eerste van t VWO al moeite hebben om over te gaan, en niet vanwege geen zin hebben om wat te doen oid maar gewoon omdat het hun daadwerkelijk moeite kost. Wat jij simpel vind kan de ander wel gigantisch moeilijk vinden.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 20:47
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Wes schreef op 02-06-2003 @ 20:12:
Voor jou misschien, maar zijn ook mensen die in de eerste van t VWO al moeite hebben om over te gaan, en niet vanwege geen zin hebben om wat te doen oid maar gewoon omdat het hun daadwerkelijk moeite kost. Wat jij simpel vind kan de ander wel gigantisch moeilijk vinden.
Dan hoor je niet op havo/vwo thuis. Als je het in de eerste nog maar amper trekt...
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 20:55
LB06
LB06 is offline
Ik denk dat het verschil tussen havo en vwo niet zozeer in de motivatie, de hoeveelheid stof zit of in het algemeen leervermogen, maar meer in het (snel) leggen van verbanden en het verkrijgen van inzicht in een bepaald onderwerp. Hierdoor kan en ligt het tempo op het vwo ook beduidend hoger. Dit wordt echter pas merkbaar in de laatste twee jaren.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 22:13
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 02-06-2003 @ 21:47:
Dan hoor je niet op havo/vwo thuis. Als je het in de eerste nog maar amper trekt...
Maar je trekt het wel dus is het voldoende. En voldoende is goed genoeg dus op dat moment ben je wel degelijk op de juiste plek. Alleen je moet er meer voor doen dan een ander.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Wes schreef op 02-06-2003 @ 23:13:
Maar je trekt het wel dus is het voldoende. En voldoende is goed genoeg dus op dat moment ben je wel degelijk op de juiste plek. Alleen je moet er meer voor doen dan een ander.
Voldoende is in principe goed genoeg voor de havo ja. Maar de eerste klas is niet voor niets een vwo-havo klas: als je alles 'voldoende' maakt, zul je waarschijnlijk de havo redden. Het vwo niet.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2003, 18:32
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 03-06-2003 @ 13:17:
Voldoende is in principe goed genoeg voor de havo ja. Maar de eerste klas is niet voor niets een vwo-havo klas: als je alles 'voldoende' maakt, zul je waarschijnlijk de havo redden. Het vwo niet.
Is t tegenwoordig dan op elke school een Havo/VWO klas? In de tijd dat ik naar school ging heb ik alleen maar of een Havo of een VWO klas meegemaakt, andere gemixte vormen waren er bij ons niet. Ik ging er namelijk ook vanuit in me antwoord dat of het een of het ander was en niet gemixt.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 14:18
LB06
LB06 is offline
Bij ons op school zijn de eerste twee jaar gemixt en aan het einde van de 2e moet je kiezen of je vwo of havo gaat doen. We hebben tegenwoordig ook een vwo+ klas dacht ik. Kinderen uit het lager onderwijs die er echt uitspringen komen dan in die klas. Eigenlijk niks speciaals, maar er wordt gewoon wat meer van ze verwacht en ze mogen spaans/arabaisch/extra informatica oid erbij nemen. Ook wordt ervan uit gegaan dat je wel latijn en grieks doet
Met citaat reageren
Oud 04-06-2003, 17:54
Fleminho
Fleminho is offline
hmm overdreven gedoe allemaal dat vwo zoveel moeilijker en zoveel zwaarder is zeker als je al havo hebt gedaan stelt het vwo geen flikker voor je gaat idd iets dieper op de stof maar tis zo theoritisch allemaal dat je het of deels al weet of je het jezelf heel makkelijk kan aanleren ik denk dat idd 70 a 80 procent van de mensen die havo doen ook het vwo kunnen halen, moeten de meesten er alleen wel moeite voor doen

vwo mensen volwassener is ook onzin, er zit een grote groep bij die veel discipline heeft een stuk meer discipline dan havo'ers, ze zijn wat fanatieker en hebben daardoor misschien vaak een goede naam. Heb zelf havo gedaan viel qua mensen om me heen beter, het zijn wat relaxtere mensen, niet altijd bezig met school over het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Wes schreef op 03-06-2003 @ 19:32:
Is t tegenwoordig dan op elke school een Havo/VWO klas? In de tijd dat ik naar school ging heb ik alleen maar of een Havo of een VWO klas meegemaakt, andere gemixte vormen waren er bij ons niet. Ik ging er namelijk ook vanuit in me antwoord dat of het een of het ander was en niet gemixt.
Bij ons wel, tenminste. Maar ik weet dus niet hoe het bij jou zit.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Fleminho schreef op 04-06-2003 @ 18:54:
hmm overdreven gedoe allemaal dat vwo zoveel moeilijker en zoveel zwaarder is zeker als je al havo hebt gedaan stelt het vwo geen flikker voor je gaat idd iets dieper op de stof maar tis zo theoritisch allemaal dat je het of deels al weet of je het jezelf heel makkelijk kan aanleren ik denk dat idd 70 a 80 procent van de mensen die havo doen ook het vwo kunnen halen, moeten de meesten er alleen wel moeite voor doen

vwo mensen volwassener is ook onzin, er zit een grote groep bij die veel discipline heeft een stuk meer discipline dan havo'ers, ze zijn wat fanatieker en hebben daardoor misschien vaak een goede naam. Heb zelf havo gedaan viel qua mensen om me heen beter, het zijn wat relaxtere mensen, niet altijd bezig met school over het algemeen.

Vwo is wél moeilijker, maar als je ervoor havo hebt gedaan heb je heel veel al gehad, dus dat is niet relevant. Maar 'de meesten die havo doen kunnen ook vwo' dat is inderdaad waar... maar ze missen de inzet. Ze willen het in ieder geval niet. En als ze vwo hadden kunnen doen dan doen ze dus op de havo weinig - wat weer inhoudt dat ze nooit hebben geleerd om te leren en dus het niet kunnen ... en dus het vwo niet aankunnen.

Dat vwo mensen volwassener zijn is wel een beetje zo. Ze worden volwassener omdat ze moeilijkere stof krijgen. Want ja, volwassenheid heeft in hoge mate te maken met intelligentie en slimheid.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 17:51
MoHaMeDJaLaL
Avatar van MoHaMeDJaLaL
MoHaMeDJaLaL is offline
Citaat:
Nuck schreef op 24-05-2003 @ 19:51:
D'r zijn ook VWO'ers die er niks voor doen en dan toch het VWO halen.
Hahha,me vriendin
Dat heb ik ook maar dan op MBO niveau
__________________
HIIIGH FIVE babehhh
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 18:04
0oJustMeo0
0oJustMeo0 is offline
Citaat:
Lynn schreef op 23-05-2003 @ 09:57:


Nee, kweenie..het niveau verschilt niet zo heel veel, VWO-ers moeten alleen meer doen in dezelfde tijd.
Dit is echt een domme conclusie!!! VWO duurt 6 jaar en HAVO maar 5!! Er is een heel duidelijk niveau verschil, dat verklaart ook de diepgang uiteraard!
__________________
gheh..
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 18:16
0oJustMeo0
0oJustMeo0 is offline
dat was mn zus hoor .. btw.. hierboven
ik zit op havo en zij op vwo..
t verschil ligt um egt wel in hoeveelheid ik rond dit jaar wa1 af en zij pas op het eind wa12 op havo is ong. gelijk aan wa1 op vwo volges mij..
en hun moeten ook 80 slu's voor pws
wij maar 40
waren maar n paar voorbeeldjes hoor..
__________________
gheh..
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 20:30
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Smin schreef op 01-06-2003 @ 19:10:


Mensen van de havo zeggen vaak: "Ik had makkelijk vwo kunnen doen." Mensen van de mavo zeggen vaak: "ik had makkelijk havo of vwo kunnen doen."
Nou, doe het dan! Blijkbaar beschikken die mensen over te weinig doorzettingsvermogen en/of intelligentie om het ook werkelijk te doen. In plaats van zich er voor te schamen dat ze, naar eigen zeggen, onder hun niveau werken, zijn ze er trots op.

ik heb de eerste twee jaar havo/vwo gedaan.
maar wegens allerlei situaties (ga ik hier niet uitleggen, wordt ik toch maar een zeikerd genoemd) ging het niet zo lekker, en ook mn cijfers lager als dat ik zou kunnen. ik ben dus naar 3havo gegaan en zit nu in 4havo. ik beweer niet dat ik vwo zou kunnen. Maar misschien wel... want wat ik in de eerste en 2e presteerde, had zonder die omstandigheden beter geweest.

-xxx-
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 21:22
thugz-angel
Avatar van thugz-angel
thugz-angel is offline
Citaat:
Nuck schreef op 24-05-2003 @ 19:51:
D'r zijn ook VWO'ers die er niks voor doen en dan toch het VWO halen.
das waar, vwo'ers hebben gewoon meer disicpline
en als je dat niet hebt kun je ook geen vwo doen, tenzij je dus heel slim bent, en je hoeft er niks voor tedoen

maar veel havo'ers zijn gewoon te lui, want ik ken er zat die wel vwo kunnen maar ze hebben er geen zin in
__________________
Er is ter wereld geen groter venijn, dan vriend te schijnen en vijand te zijn
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 22:11
yliek
Avatar van yliek
yliek is offline
1 jaar en een paar vakken...
__________________
-->Please believe in me...<--
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 23:00
Shibby
Avatar van Shibby
Shibby is offline
Het gaat een hele tijd over het 'feit' dat vwo-ers slimmer zouden zijn dan havo-ers, maar ik zie veel mensen op de havo die het echt wel beter zouden kunnen en ook waarvan ik denk wat doe jij hallo zo moeilijk is het toch niet??? En op het vwo zijn ook mensen die het maar net zullen halen door heeel hard leren en mensen die met 2 vingers in hun neus hun diplomaatje binnenhalen. Ik denk dat iemand die op de Havo zit ook wel het Vwo zou kunnen halen met een beetje inzet.

Dat is wat ik volgend jaar ook eens ga doen
__________________
"Whoever said a horse was dumb, was dumb." "There's nothin' in life that's worth doin' if it can't be done from a horse"
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 10:12
eeh...?
eeh...? is offline
Ok conclusie:

de mensen van het vwo zeggen bijna allemaal dat het vwo moeilijker is dan de havo
en de mensen van de havo zeggen dat dat onzin is.

Als je het zo leest klopt daar dus niks van, als de havo net zo moeilijk of makkelijk is als het vwo, waarom kan je met havo dan niet naar de universiteit en halen veel hbo'ers het niet als ze daarna de universiteit gaan doen???
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 10:24
Verwijderd
Citaat:
eeh...? schreef op 06-06-2003 @ 11:12:
Als je het zo leest klopt daar dus niks van, als de havo net zo moeilijk of makkelijk is als het vwo, waarom kan je met havo dan niet naar de universiteit en halen veel hbo'ers het niet als ze daarna de universiteit gaan doen???
Helemaal waar. Mensen die eerst HAVO hebben gedaan, vervolgens HBO en daarna naar de universiteit zijn gegaan redden het bijna nooit. Ze hebben een ongelooflijk hoog uitvalspercentage, zo erg zelfs dat de VSNU al heeft aangedrongen op een wettelijk verbod en anders strenge toelatingseisen voor HBO'ers op de universiteit. Het werkt gewoon niet.

Dat HAVO'ers beweren dat VWO niet moeilijker is, is logisch. Het is niet leuk te erkennen dat er nog iets (een flinke stap) boven je staat.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 10:45
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
eeh...? schreef op 06-06-2003 @ 11:12:
Ok conclusie:

de mensen van het vwo zeggen bijna allemaal dat het vwo moeilijker is dan de havo
en de mensen van de havo zeggen dat dat onzin is.

Als je het zo leest klopt daar dus niks van, als de havo net zo moeilijk of makkelijk is als het vwo, waarom kan je met havo dan niet naar de universiteit en halen veel hbo'ers het niet als ze daarna de universiteit gaan doen???
mijn mening:

het vwo is zwaarder en iets moeilijk

toch denk ik dat alle havo'ers (die dan ook daadwerkelijk het havo advies hebben gehad of hoger natuurlijk) redelijk makkelijk vwo zouden kunnen halen als ze hun best maar genoeg doen

ik heb zelf vwo en havo gedaan, het verschil dat ik heel duidelijk merkte is dat de vwo'ers meer hun best deden, beter opletten enzo en daarom op het vwo blijven

op de havo zaten heel veel vroegere vwo'ers, bijna de helft van de mensen die aan vwo begon zit nu op de havo niet omdat ze te dom waren, maar eerder omdat ze te lui waren..
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 17:29
Verwijderd
VWO is dus echt wel moeilijker dan HAVo.
Je kunt het zelf vergelijken. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende examens. Mensen die zeggen dat het niveau niet zoveel verschilt zijn echt niet goed bij hun hoofd.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 17:33
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-06-2003 @ 18:29:
VWO is dus echt wel moeilijker dan HAVo.
Je kunt het zelf vergelijken. Kijk bijvoorbeeld naar verschillende examens. Mensen die zeggen dat het niveau niet zoveel verschilt zijn echt niet goed bij hun hoofd.
bij mij op school hebben ze heel vaak dezelfde pw's voor havo en vwo alleen vwo heeft dan een extra vraag en word 1 punt zwaarder beoordeelt...
Met citaat reageren
Oud 06-06-2003, 22:55
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 06-06-2003 @ 18:33:
bij mij op school hebben ze heel vaak dezelfde pw's voor havo en vwo alleen vwo heeft dan een extra vraag en word 1 punt zwaarder beoordeelt...
bij ons bespreken ze totaal andere onderwerpen en áls ze al dezelfde onderwerpen bespreken, lijken de proefwerken niet eens op elkaar.

Toch wel leuk hoe de havo'ers zich eruit proberen te lullen
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 10:54
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Fatality schreef op 06-06-2003 @ 23:55:
bij ons bespreken ze totaal andere onderwerpen en áls ze al dezelfde onderwerpen bespreken, lijken de proefwerken niet eens op elkaar.

Toch wel leuk hoe de havo'ers zich eruit proberen te lullen
bij ons hadden ze precies dezelfde onderwerpen, ze gingen dr gewoon wat diepr op in en werden zwaarder beoordeelt.. ze proefwerken lijken heel veel op elkaar, in de 2e fase lijkt het nog wel op elkaar maar beginnen ze wel andere onderwerpen te krijgen.. het verschil tussen havo en vwo word nu pas langzaam voelbaar

toch wel leuk hoe vwo'ers zich vastklampen aan het idee dat zij zoveel slimmer zijn
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:05
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 07-06-2003 @ 11:54:


toch wel leuk hoe vwo'ers zich vastklampen aan het idee dat zij zoveel slimmer zijn
zijn ze natuurlijk ook
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 11:35
Alexander
Alexander is offline
Er zijn hier, mijns inziens, verschillende groepen:

1. de mensen van de havo die moeite moeten doen om dat niveau te halen. Ik geloof niet dat zij hier in deze toipic vertegenwoordigd zijn.
2. de mensen die de havo slapend kunnen halen. Zij bezitten dan de vaardigheden om de manier van doen op de havo goed te doorstaan. Zij denken vaak dat het vwo dan ook goed te doen is. Zal misschien voor sommigen wel gelden, maar feit is wel dat er een verschil is tussen de twee niveaus. vwo betekent bij mijn weten nog steeds voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Dat wil zeggen dat je vaardigheden en technieken leert om in het wetenschappelijk onderwijs verder te kunnen gaan. Die leer je bij de havo niet; daar word je voorbereid op het beroepsonderwijs. En dat er een verschil is tussen de wo en de hbo, lijkt me wel duidelijk.
3. de mensen die met moeite vwo halen. Bestaan ook nog
4. de mensen die zo goed zijn, dat ze zonder enige (of al te veel) moeite vwo kunnen halen.

Ik geloof dat het conflict hier is tussen groep 2 en groep 3. Groep 2 denkt dat vwo makkelijk is en groep 3 vindt van niet. Let's accept the fact dat havo en vwo van elkaar verschillen en dat het persoonlijk is of je havo of vwo beter of moeilijker of whatever vindt. Bovendien is slimheid, zoals hierboven al aangegeven, een nogal moeilijk te vatten begrip. Er komt heel wat meer bij kijken dan leerprestaties, al is er ongetwijfeld een correlatie tussen intelligentie en andere zaken. Als we alles van dit begrip laten afhangen, kunnen we wel direct met de discussie stoppen...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 12:14
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 07-06-2003 @ 12:05:
zijn ze natuurlijk ook
dat hoeft niet.. de meeste havo'ers die ik ken zijn de lui om vwo te doen, neit te dom
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 13:15
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 07-06-2003 @ 11:54:
bij ons hadden ze precies dezelfde onderwerpen, ze gingen dr gewoon wat diepr op in en werden zwaarder beoordeelt.. ze proefwerken lijken heel veel op elkaar, in de 2e fase lijkt het nog wel op elkaar maar beginnen ze wel andere onderwerpen te krijgen.. het verschil tussen havo en vwo word nu pas langzaam voelbaar

toch wel leuk hoe vwo'ers zich vastklampen aan het idee dat zij zoveel slimmer zijn
in geval van een maatschappijprofiel zijn er wel enkele overeenkomsten ja, vooral in de 4de.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:01
Adrenaline
Adrenaline is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2003 @ 19:47:
Dat komt dus door die luiheid. Op de havo zijn dus de meesten lui, te lui om vwo te doen, en kunnen het vaak op hun sloffen. Dus doen ze maar niks meer. En dat is inderdaad ook een groot verschil: op het vwo doet men er meer voor dan op de havo.
...dus eigenlijk zijn havo'ers gewoon luie vwo'ers!
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 14:12
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Citaat:
Fatality schreef op 07-06-2003 @ 14:15:
in geval van een maatschappijprofiel zijn er wel enkele overeenkomsten ja, vooral in de 4de.
ook over natuurprofielen heb ik gehoord dat er wel overeenkomsten zijn maar ik kan me voorstellen dat dat bij de maatschappijprofielen wat meer opvalt
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:46
RomeoP
Avatar van RomeoP
RomeoP is offline
Op de basisschool zijn je cijfers 80% afhankelijk van je intelligentie, rest inzet en motivatie enzo.

Op het voortgezet daarentegen, is het 50 tot 60% intelligentie, en de rest inzet. Oftwel, iemand die wat minder slim is, maar er wel voor wil werken, zou bijvoorbeeld VWO kunnen doen. Maar sommige mensen willen dat niet, en gaan "maar" HAVO doen.

Maar zijn HAVO's nou minderwaardig aan VWO'ers? Nee, ze worden op een andere manier voorbereid op hun vervolgopleiding. Er is ook een steeds grotere behoefte aan loodgieters, bouwvakkers en dat soort mensen, niet aan de meest slimme mensen.

Op een beetje kantoor heeft de baas meestal een lagere opleiding als zijn werknemers. Waarom? De baas kan goed zakendoen, de mensen onder hem zijn de "specialisten"!!

Het IQ zegt niet alles, het maakt toch ook niet uit of je HAVO of VWO doet? Als jij iets écht wilt, dan kom je er toch wel, via cursussen, geluk en inzicht.

Ik bedoel, een tuinman moet groene vingers hebben. Heb je daar een hoog IQ voor nodig? Nee! Andere talenten zijn ook belangrijker, misschien nog veel belangrijker als het IQ!!!
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 15:48
mysecret
Avatar van mysecret
mysecret is offline
vwo'ers worden veel meer vrij gelaten en moeten zelfstandiger zijn..
ook hebben ze een andere instelling (over het algemeen)
__________________
Im looking to the sky to save me..looking for a sign of life..Looking for something to help me burn out bright.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2003, 18:36
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
dyfusica schreef op 07-06-2003 @ 15:12:
ook over natuurprofielen heb ik gehoord dat er wel overeenkomsten zijn maar ik kan me voorstellen dat dat bij de maatschappijprofielen wat meer opvalt
Ik vraag me ff wat, wat heb jij gedaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Wat is nou het verschil tussen VMBO-jongeren en HAVO/VWO-jongeren?
TokyoPoliceClub
89 12-01-2014 22:20
Algemene schoolzaken Help, van VWO4 naar HAVO4??
mirjam1997
61 06-10-2012 18:59
Algemene schoolzaken De nieuwe tweede-fase
Verwijderd
111 19-04-2005 10:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Psychologie Ik wil het niet meer/Hoe moet ik verder?
Miracle
33 05-01-2003 21:56
Algemene schoolzaken verschil in lesstof tussen HAVO en VWO
Arnold
6 25-05-2002 18:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.