Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2004, 10:20
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Heej medeforummers, ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn voor mensen met een HAVO-diploma om te gaan studeren aan een hogeschool in Belgie. Wat moet je hier allemaal voor regelen? Hoe zit het met studiefinanciering en OV? Toelatingseisen?

Alvast bedankt!

Merijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2004, 17:45
Verwijderd
Ik denk dat het gewoon gaat. Bel of kijk eens op de site van een hogeschool.
Speciale toelatingseisen zijn er niet voor de meeste opleidingen denk ik (behalve kunst en dokter en dat soort dingen)
Openbaar vervoer: ik denk dat je best een Buzzypas kunt kopen. www.delijn.be
Studiefinanciering: dat hebben we niet in ons landje (behalve voor mensen met een laag inkomen) dus hopelijk krijg je dat nog uit Nederland.

Wat wil je precies gaan studeren en waar?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 21:26
swie
swie is offline
Citaat:
merijn schreef op 29-11-2004 @ 11:20 :
Heej medeforummers, ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn voor mensen met een HAVO-diploma om te gaan studeren aan een hogeschool in Belgie. Wat moet je hier allemaal voor regelen? Hoe zit het met studiefinanciering en OV? Toelatingseisen?

Alvast bedankt!

Merijn
Ik denk niet dat je niet word toegelaten
De toelatings eisen zijn ASO (+- VWO), TSO 6jaar (havo 5jaar) daar ligt het probleem met dat 1 jaar

HBO: 4 jaar in nederland
hogeschool in Belgie 3 jaar minimum (+- HBO + )


Het onderwijs is in Belgie niet duur voor jullie mede EU burgers.

Voor mij zijn de kosten
580 euro inschrijving + examen geld
boeken en bijbehoren weet ik niet meer 250 euro zal dat ongeveer zijn
De inschrijving is voor de meeste hogescholen ongeveer 550 euro

openbaar vervoer vind ik duur
458 Euro 19 Km trein en de bus in heel Vlaanderen

Laatst gewijzigd op 29-11-2004 om 21:36.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 06:11
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
merijn schreef op 29-11-2004 @ 11:20 :
Heej medeforummers, ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn voor mensen met een HAVO-diploma om te gaan studeren aan een hogeschool in Belgie. Wat moet je hier allemaal voor regelen? Hoe zit het met studiefinanciering en OV? Toelatingseisen?

Alvast bedankt!

Merijn
Zeg ons eens wat je wilt gaan studeren, dan kan ik je een overzicht geven van de mogelijke scholen.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 09:09
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
merijn schreef op 29-11-2004 @ 11:20 :
Heej medeforummers, ik wil graag weten wat de mogelijkheden zijn voor mensen met een HAVO-diploma om te gaan studeren aan een hogeschool in Belgie. Wat moet je hier allemaal voor regelen? Hoe zit het met studiefinanciering en OV? Toelatingseisen?

Alvast bedankt!

Merijn
ligt er maar net aan wat je wil gaan studeren...
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 09:26
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
Het idee is om orthopedagogie te gaan studeren in Antwerpen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 21:21
de Koe!
Avatar van de Koe!
de Koe! is offline
Op deze site vind je alvast meer info over de studiefinanciering in Vlaanderen. Ik weet niet of je als buitenlander studiefinanciering kan krijgen, maar indien wel: dan hangt het af van hoeveel je ouders verdienen. Als hun inkomen onder een bepaalde grens ligt, ben je een beursstudent en dan krijg je een bepaalde som, die ook berekend is volgens hoeveel je ouders verdienen. Als hun inkomen net iets hoger is dan de grens, dan kan je misschien nog in aanmerking komen als bijna-beursstudent, voor een beperkte toelage. Ik ben een beursstudent en heb dus wel een toelage gekregen.

Maar ik weet dus niet of dat ook voor buitenlanders geldt. Op die site zou je dat normaal gezien wel moeten vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 09:26
merijn
Avatar van merijn
merijn is offline
De informatie over de studiefinanciering heb ik inmiddels gevonden. Zoland ik in het Nederlandstalige gedeelte van Belgie ga studeren krijg ik gewoon de studiefinanciering die ik in Nederland ook zou krijgen. Nu is alleen de vraag nog: wordt ik aan genomen met een HAVO-diploma?

Voor diegenen die al in Antwerpen studeren: hoe is het met de kamers in Antwerpen? Is het moeilijk om een kamer te vinden of valt het wel mee? Wat betaal je gemiddeld?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 09:33
Verwijderd
Daantje_0705 studeert toch ook in België?
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 12:26
djarum
Avatar van djarum
djarum is offline
Je hebt zo een kamer gevonden in Antwerpen, ga er gewoon een dag naar toe en bel wat mensen op, kijk eventueel vantevoren even op kotweb.be (Moet je wel eerst een wachtwoord voor hebben, verkrijgbaar op universiteiten en hogescholen.). Verder is het absoluut niet duur, ik betaal €170 per maand voor 21m2. Probleem is wel dat er vaak een hoge borg is van 2 of 3 maanden huur...

Verder moet je even de ibgroep contacteren over of je een geschikt diploma hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 15:08
Verwijderd
Citaat:
merijn schreef op 01-12-2004 @ 10:26 :
De informatie over de studiefinanciering heb ik inmiddels gevonden. Zoland ik in het Nederlandstalige gedeelte van Belgie ga studeren krijg ik gewoon de studiefinanciering die ik in Nederland ook zou krijgen. Nu is alleen de vraag nog: wordt ik aan genomen met een HAVO-diploma?
Hiervoor zou ik de hogeschool opbellen, die zullen het wel weten
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 16:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer idd in Belgie (Leuven). Veel van je vragen heb ik al via PM beantwoord maar nog even dit over stufi en kamers in antwerpen.

Stufi: die krijg je gewoon uit Nederland, in plaats van je OV-kaart krijg je standaard OV-vergoeding van ongeveer 75 euro per maand maar je mag dat ook inleveren en je OV-kaart aanvragen. Het ligt eraan hoe ver je in Nederland moet reizen waarmee je voordeliger uit ben. Ik woon in Zeeland en ben voordeliger uit met mijn vergoeding omdat ik niet zo vaak naar huis ga maar een studiegenootje van me komt uit Friesland en gaat ieder weekend naar huis dus die heeft wel haar OV-kaart.

Kamers: Ik ben vorig jaar wezen kijken op de Open dag van de Universiteit Antwerpen en ben toen ook in een residentie van de universiteit wezen kijken. Die kamer daar was ongeveer 10 m2 (ik heb nu zelf 12 en dat is ruim zat) en daar betaalde je 1200 euro voor voor 10 maanden. Veel kamers in Belgie gaan per 10 maanden, let daar goed op. Dat was dus een spotgoedkope kamer maar je moest daarvoor wel aan de universiteit studeren en er was maar een hele kleine keuken zodat je eigenlijk iedere dag in het restaurant van die residentie moest eten (kost 3 euro ofzo) maar dat was wel alleen 's middags open. Ik neem aan dat de Hogeschool ook wel zoiets heeft.

Ik heb uiteindelijk voor Leuven gekozen omdat je hier echt in de stad zit en dat is in Antwerpen met de universiteit niet zo (zit in Wilrijk, vlakbij station Berchem) en dat vond ik niet zo leuk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 01-12-2004, 18:21
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
S&S --> Studiekeuze
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO Civiele techniek in Belgie studeren. HELPPPP!!!
Peertje_de_Brij
2 23-03-2012 16:43
Studeren Studeren in België
Ilia112
5 06-07-2009 08:26
Studeren Alle info over studeren in Belgie!
Chantal1984
7 20-08-2008 20:37
Studeren Dé gang van zaken m.b.t. geneeskunde studeren in Antwerpen
sjtuijp
1 18-04-2007 19:51
Algemene schoolzaken Als Nederlander studeren in Belgie ?
Str0nk
12 30-12-2004 01:11
Algemene schoolzaken verschil tussen studeren in Nederland en Belgie
Daantje_0705
18 26-02-2003 17:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.