Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2009, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Blijft die TBU wel gewoon bestaan ook al mag je ziektekosten niet meer opgeven? Zo ja, hoe gaan ze dat dan regelen? In de meeste gevallen kreeg ik via die regeling nog flink wat geld terug namelijk.
De nieuwe PGB eisen zijn inderdaad versterkt en het is heel erg mager geworden.
Het ligt er aan natuurlijk wat je wilt, maar je kan alleen kosten terug krijgen wegens ziekte of invaliditeit. Ik weet niet precies wat je wilt opvoeren, maar in feite kan het alleen dingen zijn, waarvan je verzekering het niet vergoed(logisch).

Overigens heb je altijd een eigen bijdrage alsnog wat je niet vergoed krijgt.
Dat ligt aan het bedrag wat je verdient
Advertentie
Oud 01-12-2009, 15:57
palindrome
Avatar van palindrome
palindrome is offline
Hallo,

er was wat misgegaan bij de 1e keer opsturen van mijn jaaropgaaf 2008 en daarom ben ik er nu weer mee bezig.
Ik vraag mij nu alleen af of ik het wel goed doe.
Ik heb de volgende gegevens die ik evt. moet invullen op mijn Tj biljet:

Loon = 8378 euro
Ingehouden loonheffing/premie volksverzekeringen = 260 euro
Verrekende arbeidskorting = 148 euro
Loonheffingskorting = code 01
Loon ZvW = 7815
Ingehouden bijdrage ZvW = 563
Levensloop verlofkorting = nee

Kan iemand mij vertellen wat ik de Belastingdienst verschuldigd ben of wat ik van ze terug krijg? Ter controle enzo...
Bedankt.
Oud 01-12-2009, 18:29
Verwijderd
Loon = 8378 euro
Ingehouden loonheffing/premie volksverzekeringen = 260 euro
Verrekende arbeidskorting = 148 euro
Loonheffingskorting = code 01
Loon ZvW = 7815
Ingehouden bijdrage ZvW = 563
Levensloop verlofkorting = nee

Ik verwacht dat het een bijbaantje is.
-------------------------------------------------------------

Volgens mij krijg je niks terug... zo even snel bekeken. Overigens, levensloopverlofkorting, inderdaad, daar heb je geen recht op als je er niet van geniet.

En hoe snel zie ik dat?
ZvW(percentage) klopt. => 6.9 procent
De arbeidskorting klopt( x 1.176)
Oud 01-12-2009, 20:13
palindrome
Avatar van palindrome
palindrome is offline
Ik kreeg vandaag een brief dat ik 351 euro bij moet betalen aan de Belastingdienst. Ik had niet verwacht dat ik iets terug zou krijgen inderdaad, maar 351 euro terugbetalen vind ik wel erg veel.

Iemand die mij kan vertellen of dit inderdaad kan kloppen?
Oud 01-12-2009, 20:24
Verwijderd
Ik had niet naar je loonheffing gekeken enzo. dacht het wel goed was, omdat de werkgever het meestal goed doet!
Loon = 8378 euro
Ingehouden loonheffing/premie volksverzekeringen = 260 euro
Verrekende arbeidskorting = 148 euro
Loonheffingskorting = code 01
Loon ZvW = 7815
Ingehouden bijdrage ZvW = 563
Levensloop verlofkorting = nee

8378 x 0.335 = 2806 moet je betalen officieel
2806 - 2007(algemene heffingskorting) = 799
799 - 260(al betaald) = 539 euro
539 - 148(de arbeidskorting) = 391

Ik mis wel iets volgens mij van je. vanwege de 351... maar het zou in principe wel kloppen dan. of ik heb nu een kleine rekenfout gemaakt(tis avond..sorry)

Laatst gewijzigd op 01-12-2009 om 20:33. Reden: Sorry, je had even duidelijk moeten zijn wat je wilde
Oud 01-12-2009, 21:16
palindrome
Avatar van palindrome
palindrome is offline
Hee, bedankt. Zal het morgen nog even precies opzoeken (heb de papieren niet meer bij de hand). Maar jouw berekening snap ik tenminste een beetje en nu zie ik dat die 351 wel ongeveer klopt.
Thanks.
Oud 02-12-2009, 07:02
J-roenn
J-roenn is offline
Goedendag,

Weet iemand bij hoeveel salaris in de maand/jaar je de loonheffing niet meer kan terugvragen ? ik heb namelijk 2 banen dus ik betaal redelijk wat loonheffing, maar ik dacht dat je als je minder dan een bedrag van 11.000 in het jaar verdiend je alles terug kan vragen.
klopt dit ?
Oud 02-12-2009, 09:00
ganralph
ganralph is offline
als je twee banen hebt, mag je iig maar op 1 daarvan je loonheffingskorting toepassen. of er maximumbedragen zijn weet ik niet.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 02-12-2009, 10:58
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Je mag idd bij de ene baan de korting toepassen en bij de andere niet. Bij de andere betaal je dus direct belasting.
Maar in februari/maart vul je al je belastingpapieren in van het hele jaar, en dan wordt gekeken hoeveel je in totaal hebt verdiend, hoeveel korting je krijgt en hoeveel je uiteindelijk aan belasting moet betalen over het hele jaar. Dat wordt verrekend met de belasting die je al hebt betaald (de loonheffing). Eigenlijk is de loonheffing een voorschot, zodat je aan het einde van het jaar bij de inkomstenbelasting niet in 1x heel veel moet betalen.

Maar je hebt recht op de algemene heffingskorting. Dit is in 2009 € 2007. Daarnaast heb je recht op arbeidskorting. Hoeveel dit is, zit wat ingewikkelder in elkaar. Verdien je tussen de 8859 en 19763 euro per jaar (bruto) dan is het 154 euro +12,381% van het inkomen boven de 8859 euro. Ik weet niet hoeveel je verdient, maar nu kun je het wellicht zelf uitrekenen.

De heffingskortingen worden afgetrokken van de belasting die je moet betalen.
Oud 02-12-2009, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Je mag idd bij de ene baan de korting toepassen en bij de andere niet. Bij de andere betaal je dus direct belasting.
Maar in februari/maart vul je al je belastingpapieren in van het hele jaar, en dan wordt gekeken hoeveel je in totaal hebt verdiend, hoeveel korting je krijgt en hoeveel je uiteindelijk aan belasting moet betalen over het hele jaar. Dat wordt verrekend met de belasting die je al hebt betaald (de loonheffing). Eigenlijk is de loonheffing een voorschot, zodat je aan het einde van het jaar bij de inkomstenbelasting niet in 1x heel veel moet betalen.

Maar je hebt recht op de algemene heffingskorting. Dit is in 2009 € 2007. Daarnaast heb je recht op arbeidskorting. Hoeveel dit is, zit wat ingewikkelder in elkaar. Verdien je tussen de 8859 en 19763 euro per jaar (bruto) dan is het 154 euro +12,381% van het inkomen boven de 8859 euro. Ik weet niet hoeveel je verdient, maar nu kun je het wellicht zelf uitrekenen.

De heffingskortingen worden afgetrokken van de belasting die je moet betalen.

eerst moet je 33.50 procent van je loon berekenen(verwacht dat je onder de 17000 zit.
daarna, 2007 er vanaf halen, daarna arbeidskorting. Als je onder de 8859 euro zit, 1.738 procent van af halen tot maximaal 154 euro(dit hoeft niet maximaal te zijn) en daarboven, moet je 12.381 procent(hier is een max van 1504). ( je moet die 154 wel bij optellen, als je boven de 8859 zit).

Laatst gewijzigd op 02-12-2009 om 13:12. Reden: aanvulling op anna_Nibud
Oud 02-12-2009, 11:48
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
eerst moet je 33.50 procent van je loon berekenen(verwacht dat je onder de 17000 zit.
daarna, 2007 er vanaf halen, daarna arbeidskorting. Als je onder de 8859 euro zit, 1.738 procent van af halen tot maximaal 154 euro(dit hoeft niet maximaal te zijn) en daarboven, moet je 12.381 procent(hier is een max van 1504).

*mompelt iets over "leuker kunnen we het niet maken, wel..." *
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 02-12-2009, 13:13
Verwijderd
Citaat:

*mompelt iets over "leuker kunnen we het niet maken, wel..." *
tis makkelijk
Oud 02-12-2009, 21:15
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Heel kort door de bocht gezegd: over de eerste €6081,- hoef je geen belasting te betalen.
Over alles wat je daar boven verdient betaal je 33% belasting.

*tenzij je echt heel heel veel verdient, dan wordt het meer belasting
**arbeidskorting voor het gemak maar even buiten beschouwing gelaten

Alleen als je teveel loonheffing hebt betaald, krijg je geld terug.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 02-12-2009, 23:04
Verwijderd
Eventjes verplaatst naar het centrale belasting topic
Oud 14-12-2009, 10:37
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Klopt het dat als je € 20.000,- hebt gespaard, dat je daar dan belasting over moet gaan betalen?

Want dit hoorde ik pas van iemand, maar ik weet alleen niet 100% of het waar is. Vandaar de vraag. Tegelijk vind ik dit ook wel raar. Je hebt al belasting betaald over je salaris enzo, en dat heb je wat spaargeld moet je daar ook belasting over gaan betalen...
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Oud 14-12-2009, 10:40
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Klopt: hier kun je lezen dat je, als je meer spaargeld dan € 20.315 hebt, je belasting moet betalen. Het is dus inderdaad zo dat je belasting betaalt als je geld verdient, en nogmaals als je (veel) spaargeld hebt.
Oud 14-12-2009, 10:43
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Bedankt voor de link

Klinkt wel krom, belasting over je salaris en dan als je te veel spaargeld krijgt....
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Oud 14-12-2009, 10:48
Verwijderd
Euh, Artikel 5.5 Ib 2001 zegt dat je in 2009 een heffingvrij vermogen hebt van 20661 over box 3(spaargelden en beleggen met minder dan 5 procent aandelen van bv's in totaliteit). Dit verdubbelt als je fiscale partners bent en daarnaast krijg je bij ieder kant een extra heffingvrijebedrag bij iedere kind.(soort fiscale kindertoeslag)

Sparen = 5.2 IB 2001 zegt dat sparen bezittingen(omschreven in lid 1) - schulden zijn(niet in de trend van belasting en je mag een bepaalde marge niet in aanmerking nemen)

Stel: je zit boven de heffingsvrije bedrag, wordt je fictief 1,2 procent belast.

Je kan berekenen in een stelling:
Je hebt een bedrag van 40.661 gespaard en je hebt geen fiscale partner.
Hier gaat de 20.661 van af, heffingsvrijebedrag.

Je houdt 20.000 over. Hier moet je 4 procent van nemen! en daarna moet je weer 30 procent over dat bedrag van 30 procent uit rekenen. Fictief dus 1.2 procent over totale bedrag.

Daarnaast! gaan er dingen veranderen in dit geval:
Nu wordt er 2 peildatums gebruikt! begin van het jaar en eind van het jaar / 2.
Volgend jaar, wordt er uitgegaan van 1 peildatum, 1 januari dus!

vragen, stel ze maar..beantwoord ze wel voor je.

p.s: belastingschulden van vorige jaren zijn niet aftrekbaar, maar volgend jaar wel overbedelingsschulden bij de succesiewet
Oud 14-12-2009, 10:53
Verwijderd
Het is in principe ook geen heffing op de belgging zelf, maar op het redenement dat je er mee behaalt. Om alles te simpeler te maken is er gekozen om te abstraheren van de werkelijkheid en een vast percentage te heffen.
Oud 14-12-2009, 11:11
Verwijderd
Citaat:
Het is in principe ook geen heffing op de belgging zelf, maar op het redenement dat je er mee behaalt. Om alles te simpeler te maken is er gekozen om te abstraheren van de werkelijkheid en een vast percentage te heffen.
Dit is correct!(overigens, felicitaties).

een rendement op een recht op courante en incourante waarde(verwachte waarde/norminale waarde x 100)
Genotsrechten(zoals vruchtgebruik) moet je kijken 18/19 uitvoeringsbesluit 2001 IB voor de berekening
Bij beleggen gaat het om de waarde begin en eind jaar.

Eigenlijk moet je alle beginwaarde(wat valt onder box 3, omschreven in 5.3 lid 2 ib 2001) en alle eindwaarde(31 december) optellen en delen door 2.

leuk om te weten, niet belangrijk nu.
Oud 14-12-2009, 11:42
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Bedankt voor de link

Klinkt wel krom, belasting over je salaris en dan als je te veel spaargeld krijgt....
Ik snap dat je het zo bekijkt, maar zo zien ze het niet. Je hebt namelijk je belasting over je inkomsten uit arbeid (je salaris) in box 1. En belasting over de 'inkomsten uit sparen' in box 3. De inkomsten van sparen = de rente die je krijgt. Om het simpel te houden hebben ze gezegd je hebt over je spaargeld een rendement van 4% en daar betaal je 30% belasting over. Alleen een vrijstelling van de 1e 22.000 aan spaargeld.
Eigenlijk moet je het dus zien als 2 verschillende inkomstenbronnen.

Tsja, uiteindelijk moeten alle wegen en de scholen en alles wat nog niet meer, wel betaald worden... laten we
Oud 14-12-2009, 11:43
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik neem aan dat je belasting betaalt over je spaargeld omdat je er een extra vorm van inkomsten bij hebt, namelijk: rente. Onder de 20.000,- is dat extra beetje inkomen niet noemenswaardig, maar vanaf die 20.000,- wordt het zoveel dat men het nodig vindt dat je er ook belasting over betaalt, net als over andere vormen van inkomen.
Zelf vind ik het nogal meevallen, bij 20.000,- en een rente van 4% krijg je slechts 800 euro rente. Maar ja, men moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Je betaalt dus geen belasting over geld waarvoor je al belasting hebt betaald. Je betaalt belasting over een nieuw inkomen, de rente.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-12-2009, 11:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh te laat, Anna was me al voor om het in begrijpelijk Nederlands te formuleren
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-12-2009, 11:56
Verwijderd
Citaat:
Ik neem aan dat je belasting betaalt over je spaargeld omdat je er een extra vorm van inkomsten bij hebt, namelijk: rente. Onder de 20.000,- is dat extra beetje inkomen niet noemenswaardig, maar vanaf die 20.000,- wordt het zoveel dat men het nodig vindt dat je er ook belasting over betaalt, net als over andere vormen van inkomen.
Zelf vind ik het nogal meevallen, bij 20.000,- en een rente van 4% krijg je slechts 800 euro rente. Maar ja, men moet natuurlijk ergens een grens trekken.

Je betaalt dus geen belasting over geld waarvoor je al belasting hebt betaald. Je betaalt belasting over een nieuw inkomen, de rente.
Euh, niet helemaal waar, want als je die fictief rendement niet haalt en je heb verlies(er is geen sprake van durfkapitaal of schulden) op je Box 3 vermogen, wordt je alsnog belast. Je kan dan eigenlijk direct opvatten, dat je dan wel belast wordt over de eerdere verdiende vermogen.

+ daarnaast geldt alsnog de gemiddelde waarde van de peildatums.
Box 3 is inderdaad een boeiende box als je niet progressief belast wil worden.

Laatst gewijzigd op 14-12-2009 om 12:04. Reden: haha sorry dat ik mierenneuk:P
Oud 14-12-2009, 12:10
Tripp
Avatar van Tripp
Tripp is offline
Nu snap ik hem.
Ik was al bang dat als ik bijv. € 25.000,- op mijn rekening zou hebben staan dat bedrag gewoon zou afnemen tot € 20.000,-. maar dat is dus niet het geval.

Dat scheelt weer.
__________________
They say it is for the commen good.
But good, is not the same as right.
Oud 14-12-2009, 13:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Euh, niet helemaal waar, want als je die fictief rendement niet haalt en je heb verlies(er is geen sprake van durfkapitaal of schulden) op je Box 3 vermogen, wordt je alsnog belast. Je kan dan eigenlijk direct opvatten, dat je dan wel belast wordt over de eerdere verdiende vermogen.

+ daarnaast geldt alsnog de gemiddelde waarde van de peildatums.
Box 3 is inderdaad een boeiende box als je niet progressief belast wil worden.
Ja, maar aangezien ik het enigszins begrijpelijk wilde houden..

In werkelijkheid hebben ze er voor gekozen om niet per geval te bekijken hoeveel rente diegene precies heeft behaald, maar neemt men de hoogte van je spaargeld als uitgangspunt en staat er een vast percentage voor wat je uiteindelijk betaalt aan belasting. Dat vaste percentage is lager dan wat je bij een normale spaarrekening zou verkrijgen aan rente. Besluit je zelf te beleggen of besluit je een extreem lage spaarrekening te nemen (of wat dan ook de reden is dat je nauwelijks wat binnen krijgt), dan kan het inderdaad zijn dat je wel nog iets meer kwijt bent dan wat je binnen kreeg aan rente. Maar goed, dat had Mar_FTD ook al gezegd.
Daarbij heeft de TS het over spaargeld, dus ik ga er maar even vanuit dat ze dat niet in de vorm van aandelen (etc) heeft en gewoon een spaarrekening heeft lopen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-12-2009, 13:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Nu snap ik hem.
Ik was al bang dat als ik bijv. € 25.000,- op mijn rekening zou hebben staan dat bedrag gewoon zou afnemen tot € 20.000,-. maar dat is dus niet het geval.

Dat scheelt weer.
Dit voorbeeld als uitgangspunt:

25.000,00 - 20.315,00 = 4685,00
Dit is het bedrag waarover je belasting betaalt.

Je betaalt 1,2% belasting.
4685 x 0,012 = 56,22

Uiteindelijk betaal je dus 56 euro belasting.
Terwijl je op een bedrag van 25.000,- prima iets van 750 aan rente kan ontvangen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 14-12-2009, 14:19
Verwijderd
Hoe moeilijk is het om dit gewoon in het centrale topic te posten, serieus zeg.
Oud 17-12-2009, 13:14
Woefer
Avatar van Woefer
Woefer is offline
Als je €470,- bruto verdiend hoeveel is dit netto dan?
Oud 17-12-2009, 13:31
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Bedoel je 470 euro per maand? Dat is 5640 euro bruto per jaar. Je zit dan in de eerste schijf van de belastingen. Je betaalt dan 33.5% belasting. Dat is 1889 euro. Dat bedrag is lager dan de vrijstelling die je sowieso krijgt van 2007 euro. Uiteindelijk hoef je dan helemaal geen belasting te betalen. Wat je bruto verdient, krijg je ook netto uitbetaald.
Oud 17-12-2009, 13:31
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Misschien houd je baas trouwens wel belasting in, maar dan kun je dat voor april van het jaar erop terugvragen via de Belastingdient, bij het invullen van je belastingpapieren.
Oud 17-12-2009, 14:17
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Misschien houd je baas trouwens wel belasting in, maar dan kun je dat voor april van het jaar erop terugvragen via de Belastingdient, bij het invullen van je belastingpapieren.
Of je regelt dat het niet meer ingehouden wordt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 17-12-2009, 16:19
Verwijderd
Citaat:
Of je regelt dat het niet meer ingehouden wordt.
Ligt er aan of je een fictieve dienstbetrekking heb of niet(er is geen gezag op jouw werkzaamheden dan) dan moet je een var-verklaring verzoeken bij de belastinginspecteur. Als je dat krijgt en wordt bepaald dat je fictieve dienstbetrekking heb, dan moet je zelf inhouden en overmaken aan de fiscus.

En het ligt er aan, of het fiscaal gezien onder overige werkzaamheden valt ect ect.... maar daar ga ik niet op in nu.

Laatst gewijzigd op 17-12-2009 om 16:25.
Oud 17-12-2009, 18:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Een scholier van 17 die 470 euro in de maand verdient zal vermoedelijk gewoon loonheffingskorting kunnen krijgen door het invullen van 1 formuliertje..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 18-12-2009, 09:02
Woefer
Avatar van Woefer
Woefer is offline
Oke, dat heb ik ook ingevuld inderdaad. Ik heb het al aan mijn boekhouder gevraagd.
Oud 12-01-2010, 17:21
Verwijderd
Hoi,

Ik heb nu een jaaropgave van werk, maar ik heb geen idee welke bedragen ik terug moet vragen? Ik zie op mijn jaaropgave een aantal tabellen met bedragen erachter.

Loonbelasting/premie volksverzekering
Verrekende arbeidskorting
Ingehouden bijdrage Zorgverzekeringswet

Is het de bedoeling dat ik dit bij elkaar optel, en dat vervolgens terugvraag via een formulier of dergelijk?

Alvast bedankt!
Oud 12-01-2010, 17:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Er is hier een centraal belastingtopic..

Heb je meerdere banen gehad? Wacht dan even de andere jaaropgaves af!
Als dit het enige was, dan kun je aangifte gaan doen. Je downloadt daarvoor het aangifte programma. Vervolgens vul je alles in waar ze om vragen (dat zijn ondermeer de dingen die jij noemt, maar ook dingen over bepaalde uitgaves die je hebt gehad). Uiteindelijk vind je op de laatste bladzijde hoeveel je terug krijgt. Je kan het dan verzenden met je DigiD. Als je die nog niet hebt moet je die natuurlijk éérst aanvragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-01-2010, 17:27
ganralph
ganralph is offline
op de site van de belastingdienst kun je programma's downloaden waarmee je je geld terug kunt vragen. in dit programma staat precies aangegeven wat je waar moet invullen.

EDIT: wat Balance dus eerder en uitgebreider zei
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 12-01-2010, 17:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 12-01-2010, 17:40
Verwijderd
Het beste doe je dat door je vraag in het juiste topic te plaatsen, dus daar vertrekt-ie nu alsnog naartoe.
Oud 12-01-2010, 18:05
Verwijderd
Nou, ik had al een heel handboektopic geschreven(moet nog even wat kleine dingen erin zetten en wijzigen, maar dat doe ik nadat anna haar ding naar mij heeft gestuurd) en het idee samen met anna_nibud om een gids te maken van hoe je alles invult. ik had alle regels bij elkaar gezet(althans, relevante en standaard regels) en ze zou zelf het afmaken, maar tot heden is ze traag en is er geen topic gemaakt.

of zal ik hem afmaken?
Oud 13-01-2010, 09:38
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Ja ik was inderdaad heel traag. Maar ik heb nu het stuk afgerond en weer als privebericht naar kopmuntkip gestuurd, zodat hij er nog even naar kan kijken. Dan kan het er vanmiddag of morgen nog op komen te staan.
Sorry dat ik zo langzaam ben!

Het is eind januari in ieder geval de mooie tijd om bezig te zijn met belastingen. Dan krijgt iedereen zijn jaaropgave.
Oud 13-01-2010, 16:06
Verwijderd
Even tussendoor:
Die gids is prima, maar pm 'm maar even naar mij als ie af is, dan zorg ik dat ie in dit topic als topicstart komt te staan. Het is juist de bedoeling om belastingzaken zoveel mogelijk bij elkaar te houden, niet om ze te splitsen
Oud 13-01-2010, 16:33
Verwijderd
De 1e post van dit topic is gewijzigd. hier staat betrekking informatie op voor de aangifte

Laatst gewijzigd op 15-01-2010 om 08:44.
Oud 27-01-2010, 21:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Mooie post!

Nog tips voor eigenwoningbezit? Ik moet hem voor het eerst invullen met dat deel erbij. Nu heb ik al gelezen dat ik de taxatiekosten en notariskosten kan aftrekken, evenals mijn betaalde rente. Maar zijn er nog kleine dingetjes waar ik waarschijnlijk niet zo snel aan denk?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 27-01-2010, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Mooie post!

Nog tips voor eigenwoningbezit? Ik moet hem voor het eerst invullen met dat deel erbij. Nu heb ik al gelezen dat ik de taxatiekosten en notariskosten kan aftrekken, evenals mijn betaalde rente. Maar zijn er nog kleine dingetjes waar ik waarschijnlijk niet zo snel aan denk?
Zolang het voor verwerven van eigen woning is, mag dat.
Ja, Ik weet niet of je een vriendin heb? weet ook niet of jij 52 procent belasting betaal, want dan is je rente natuurlijk hoger. Stel, je hebt een vriendin, je woont meer dan 6 maanden bij elkaar in 2009, jij hebt betaald max 42 procent en zij betaalt max 52 procent, kan je fiscale partners worden en het naar haar laten doorschuiven.
antwoord op je vraag:
Maar zolang het betrekking heeft tot verwerven van je woning, is het aftrekbaar
Oud 28-01-2010, 11:12
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
Mooie post!

Nog tips voor eigenwoningbezit? Ik moet hem voor het eerst invullen met dat deel erbij. Nu heb ik al gelezen dat ik de taxatiekosten en notariskosten kan aftrekken, evenals mijn betaalde rente. Maar zijn er nog kleine dingetjes waar ik waarschijnlijk niet zo snel aan denk?
Niet alle notariskosten kun je aftrekken: alleen de kosten van de hypotheekakte. De kosten van de koopakte/transportakte niet.

Verder inderdaad de rente op de hypotheek, mits je maar zelf in dat huis woont. Ook de taxatiekosten en de afsluitprovisie (vaak 1% van het hypotheekbedrag). Je kunt maximaal 3630 euro aan afsluitprovisie aftrekken. Heb je een huis gekocht met Nationale Hypotheek Garantie en was je verplicht een bouwkundige keuring uit te voeren ? Dan kun je die kosten ook aftrekken.

Het jaar dat je een huis koopt kun je behoorlijk wat aftrekken. De jaren er na nog de hypotheekrente aftrek. Dat kan een behoorlijk bedrag zijn aan belasting dat je dan terugkrijgt. Je kunt er voor kiezen om dit al gedurende het jaar terug te krijgen, als je het geld goed kunt gebruiken. Dan moet je een voorlopige teruggave formulier invullen.

Als je in een nieuwbouwhuis gaat wonen heb je ook nog specifieke aftrekposten. Dat ligt aardig ingewikkeld, omdat je dan met bouwrente te maken hebt dat soms wel en soms niet aftrekbaar is. Slimste is om dan bij de Belastingdienst te informeren.
Oud 28-01-2010, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Zolang het voor verwerven van eigen woning is, mag dat.
Ja, Ik weet niet of je een vriendin heb? weet ook niet of jij 52 procent belasting betaal, want dan is je rente natuurlijk hoger. Stel, je hebt een vriendin, je woont meer dan 6 maanden bij elkaar in 2009, jij hebt betaald max 42 procent en zij betaalt max 52 procent, kan je fiscale partners worden en het naar haar laten doorschuiven.
antwoord op je vraag:
Maar zolang het betrekking heeft tot verwerven van je woning, is het aftrekbaar
oh das wel handig want mijn vriend betaald 42% en ik t laagste, kan hij dan alles naar mij afschuiven volgend jaar? want we gaan over een maand samen wonen en een maand daarna komt er een nieuw huis...
Oud 28-01-2010, 12:30
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Citaat:
oh das wel handig want mijn vriend betaald 42% en ik t laagste, kan hij dan alles naar mij afschuiven volgend jaar? want we gaan over een maand samen wonen en een maand daarna komt er een nieuw huis...
je kunt het het beste de hypotheekrente aftrek zo veel schuiven naar degene die in de hoogste schijf zit (42%). Dus jij naar hem toe. De hypotheekrente trek je van je inkomen af. Daardoor ontstaat een lager bedrag aan belastbaar inkomen waar je belasting over betaalt.
Door het af te trekken van degene met het hoogste inkomen, kun je er voor zorgen dat je minder belasting 42% betaalt (en misschien zelfs zo dat hij alleen in de laagste schijf terecht komt).

Maar voor jullie speelt dit pas bij de inkomstenbelasting 2010, die je pas volgend jaar invult
Oud 28-01-2010, 13:01
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Heb je minder van € 6081,- verdiend? Dan krijg je zeker alles terug!

0 t/m € 17 878 moet je 33,5% belasting betalen
Dit snap ik dus niet, dan is eigenlijk de laagste schijf pas van 6091-17878 euro?

Of zijn er situaties waar je misschien minder dan 6081 euro verdient maar niet alles terugkrijgt?
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht anti-kraak vraagjes
gijsss
44 08-10-2008 17:29
Werk, Geld & Recht Wat jij?
bibibruin
1 20-09-2008 19:43
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 18:39
Werk, Geld & Recht Loonheffing en belasting bij albert heijn
robbieh
1 08-07-2008 10:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zijn die Belgen gek geworden??
sjaakiesjoffel
60 19-06-2007 22:34
Software & Hardware [Centraal] Geheugen
Enlightenment
32 04-08-2005 00:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.