Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2002, 20:52
Verwijderd
"de wereld in mij"

Een ieder kent zijn eigen leefwereld, beleeft dingen op zijn of haar eigen manier. Deze wereld zie ik als een mengsel uit de concrete en abstracte wereld. Je hebt immers feitelijke gebeurtenissen; je ontmoet bijvoorbeeld een ander, gaat werken of met vrienden op stap; tastbare invloeden. Anderzijds zijn mensen voortdurend bezig dingen in contexten te plaatsen en trachten de wereld om zich heen als zodanig te begrijpen.

Nu mijn stelling / ervaring:

Bij een gestage afname in concrete gebeurtenissen wordt dit gecompenseerd door abstracte gedachtengangen.

Een soort wereld in mij. De persoon in kwestie zal zich onbewust verder afzonderen ten einde zijn eigen wereld te kunnen beleven. De contexten wijzigen met alle gevolgen van dien.

Hmm, hoe leg ik dit nou begrijpelijker uit. Ik stel eigenlijk dat wanneer iemand steeds minder contacten onderhoudt / minder beleeft, automatisch meer zal nadenken over zaken, hetgeen uiteindelijk zover gaat dat zijn / haar belevenis van de wereld overgaat in een haast surreele en hierdoor de isolatie gecompleteerd wordt. Iteratieve oorzaak-gevolg redenaties gebaseerd op zelfgemaakte feiten leiden in mijn optiek namelijk haast onontkoombaar tot de welbekende stemmingswisselingen; van een muis wordt tamelijk rap een olifant, hetgeen wederom niet bevorderend is voor de weinige verblijvende sociale gebeurtenissen .. de persoon zal steeds vluchten in zijn eigen abstracte utopie, waar de olifant uitgestorven is.

Wat denken jullie?

Marc, die zichzelf en zijn vroegere gedrag tracht te begrijpen .. en zich afvraagt of hij zaken niet bij voorkeur omwentelen kan in zijn leven .. "schaun mer mal, sagt der Kaiser" .. toch? :/
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 21:09
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ik zie 't een beetje anders. Je beleeft de concrete wereld, de feitelijke waarnemingen, zoals jij zegt. Maar ik denk dat je met de abstracte wereld probeert deze te sturen, en niet alleen te begrijpen. Je gaat voor allerlei dingen een reden zoeken waarom ze gebeuren (zoals sommige in God, of in een volle maan doen) om vervolgens bij soortgelijke situaties de situaties te kunnen 'voorspellen' of zelfs naar je hand te zetten.
Omdat iedereen alles anders interpeteert (of hoe je 't ook schrijft) krijg je soms 't geval dat de een iets een mug vindt en de ander vindt 't een olifant.
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:12
Verwijderd
Het gaat mij meer om de gebeurtenis opzich. Ook gaat het me hierbij niet om de verschillen tussen mensen, maar om de verandering die een mens door kan maken.

Iets wat vroeger een mug was, wordt nu ineens een olifant .. net zo goed kan iets wat vroeger een olifant was, nu een mug zijn; dit alles dus door de isolatie.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:23
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
******** schreef:
Het gaat mij meer om de gebeurtenis opzich. Ook gaat het me hierbij niet om de verschillen tussen mensen, maar om de verandering die een mens door kan maken.

Iets wat vroeger een mug was, wordt nu ineens een olifant .. net zo goed kan iets wat vroeger een olifant was, nu een mug zijn; dit alles dus door de isolatie.
Dus als ik 't goed begrijp, denk jij dat (sommige) mensen zo ver gaan in 't denken over hun zelfgemaakte geiten, zodat ze alleen nog maar hun eigen, zelfgemaakte (dus nep-)wereldje leven, en de 'echte' wereld niet meer in hun beoordeling betrekken?
Dat klopt misschien wel, ik denk dat iedereen wel eens van die momenten heeft dat hij/zij soms te ver gaat met doordenken waardoor men soms de foute dingen gaat denken (en daardoor ook doen), gebaseerd op hun eigen zelfgemaakte feiten. Maar ik denk ook dat dit slechts voor korte periode is, en zo gauw ook maar 1 gebeurtenis in de 'echte' wereld niet overeenkomt met hun zelfgemaakte feiten, ze al weer snel uit hun eigen wereld zijn en weer met beide benen op de grond staan
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:32
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
0 en 1
Nee, ik denk meer dat de 'echte' wereld op langere termijn anders wordt beleefd.

Wat ik zelf merk, is dat ik dingen heel anders ervaar; daarbij (voor anderen) kleine onbenulligheden erg belangrijk vind, maar aan de andere kant juist (voor anderen) belangrijke zaken nagenoeg irrelevant vind.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 22:30
barkrukkie
barkrukkie is offline
Ja oke, dat heb ik ook wel, als ik zoiets dan tegen iemand zeg, waar ik dan op let en dus heb zien gebeuren, hoor ik ook wel vaker zoiets van 'let jij op zoiets??' Maar dat heb ik soms ook weer bij hun. Zal wel gewoon eraan liggen hoe je dingen opvat. Ik geloof ook dat een grote rol speelt als je wilt dat er iets gebeurt, dan zie je volgens mij ook eerder die dingen, terwijl anderen die dingen nog niet eens opmerken.
Misschien dat die waarnemingen van bepaalde dingen door jezelf je gedrag beïnvloeden, maar ik denk dat de invloed van vrienden/familie (die zeggen dat het onzin is om uit zulke 'kleine' dingen, zo'n (grote) conclusie te trekken) groter is en dat je dus (in de meeste gevallen) weer terug gaat naar je oude, (door anderen) geaccepteerde en verwachte gedrag.
Natuurlijk is er de uitzondering als je niet over zulke dingen met vrienden/familie praat
__________________
[spAm]

Laatst gewijzigd op 01-06-2002 om 22:34.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 22:47
Verwijderd
het leven is 1 en al bullshit we gaan allemaal ergens in geloven en we willen dingen maar eigenlijk is het allemaal fictie.....

het is eigenlijk heel simpel
kind>school>werk>dood en misschien nog relatie ertussen maar dat word moeilijk als je "lelijk" bent....
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Pollore schreef:
dat word moeilijk als je "lelijk" bent....
Ik ben niet lelijk, komen binnenkort nieuwe en betere foto's van mij aan .. 't is alleen dat ik nogal euhh 'mensvreemd' ben

Maar goed, het is niet zo erg uiteindelijk denk ik. Het is meer dat ik merk niet aanpassingsvaardig genoeg te zijn om bepaalde verschillen te overbruggen.

Uitgaan is bijv. een ramp, de meeste mensen die ik dan zie, sluiten zowiezo niet aan op mij. Tevens is deze redenatie echter te weerleggen; wat ik tot nu toe gezien heb, hoeft namelijk niet representatief voor al het andere te zijn. Dus krijg je gevoel versus verstand; gevoel vertelt je dat het kut is, loopt toch alleen maar rotzooi rond .. verstand vertelt je dat er ook best normale mensen tussen zitten die misschien wel de moeite waard zijn.

Wat ik wil, is eigenlijk onmogelijk. Er zullen weinig tenten zijn waar iedereen een bepaald mentaal 'niveau' heeft .. overal loopt 'trash' rond wat ik haast verafschuw (ik laat ze in hun waarde, maar ga niet vrijwillig met ze om). Ik moet leren met iets om te gaan wat ik niet wil, en dat is het echte probleem denk ik.

Momenteel doe ik wat ik wil, maar ben daardoor zo goed als alleen. Wil ik anderen ontmoeten, moet ik genoegen nemen met bepaalde andere elementen :/

Het is ook best fucked-up. In principe zie ik nergens lol in; zeg nou eens eerlijk: een beetje op gebeuk als een bezopen aap rondspringen, wat is daar nou leuk aan? maar net zo goed 'contact' opdoen via zog. aangeleerde 'hobbies' werkt niet goed. Als ik naar een dansschool zou gaan, is het doel 'contact' .. het dansen opzich vind ik maar vervelend (dit is ook een empiristische paradox echter), dus dient al het 'actieve' enkel een doel. Opzich zonde, want ik dwing mezelf dan anders te zijn als ik ben..

Maar ja, met mijn manier van denken kan toch niemand wat beginnen dus moet ik mezelf wel dwingen me 'normaler' voor te doen :/
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 23:27
Verwijderd
Eigenlijk zou ik het motto van Kaiser Franz moeten gebruiken: schaun mer mal, wat zoveel betekent als "laten we eens afwachten" .. je weet bij voorbaat niets, je moet het ervaren. Vallen en opstaan.

Geconcretiseerd zou ik dus alle mogelijkheden tot verder contact (enigzins geforceerd) moeten afwerken en zien wat het resultaat is. Dat is rationeel..
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 10:21
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Pollore schreef:

kind>school>werk>dood en misschien nog relatie ertussen maar dat word moeilijk als je "lelijk" bent....
Lelijk is relatief, jammer dat er in onze huidige samenleving zo zwaar aan wordt getild dat sommige daardoor niet eens durven contact te leggen, waardoor andere nooit het innerlijk leren kennen.
Ook dat kind>school>werk>dood klopt voor de meeste, 't lijkt wel of we met z'n allen in een grote legbatterij zitten..

*is voor revolutie door allemaal een zak over 't hoofd te trekken *
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 10:35
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
******** schreef:


Wat ik wil, is eigenlijk onmogelijk. Er zullen weinig tenten zijn waar iedereen een bepaald mentaal 'niveau' heeft .. overal loopt 'trash' rond wat ik haast verafschuw (ik laat ze in hun waarde, maar ga niet vrijwillig met ze om). Ik moet leren met iets om te gaan wat ik niet wil, en dat is het echte probleem denk ik.

Natuurlijk zou het leuk zijn als iedereen ongeveer hetzelfde mentale niveau heeft, maar dat is gewoon niet zo. Daarom heb ik vrienden gezocht (en gevonden ) die wel ongeveer hetzelfde mentale niveau hebben als mij. Hier kan ik 't dus goed mee vinden.

Momenteel doe ik wat ik wil, maar ben daardoor zo goed als alleen. Wil ik anderen ontmoeten, moet ik genoegen nemen met bepaalde andere elementen :/

Ik ben juist blij dat er andere elementen zijn. Anders zou 't ook maar zo'n saaie boel worden

Het is ook best fucked-up. In principe zie ik nergens lol in; zeg nou eens eerlijk: een beetje op gebeuk als een bezopen aap rondspringen, wat is daar nou leuk aan?

Als je zelf rondspringt misschien niet nee, maar als je gewoon (met een paar vrienden) naar zo iemand kijkt die dat wel doet, kun je er best veel plezier aan beleven.
*denkt aan pinkpop bij System of a Down aan dronken vent die probeerde te breakdance in een pit *

maar net zo goed 'contact' opdoen via zog. aangeleerde 'hobbies' werkt niet goed. Als ik naar een dansschool zou gaan, is het doel 'contact' .. het dansen opzich vind ik maar vervelend (dit is ook een empiristische paradox echter), dus dient al het 'actieve' enkel een doel. Opzich zonde, want ik dwing mezelf dan anders te zijn als ik ben..

Hier heb je zeker gelijk, je moet op een sport gaan voor de sport zelf, niet alleen maar om vrienden/contacten te maken. 't Is wel mooi meegenomen als het gebeurt, maar moet niet de hoofdreden zijn.

Maar ja, met mijn manier van denken kan toch niemand wat beginnen dus moet ik mezelf wel dwingen me 'normaler' voor te doen :/

Ik denk dat niemand (voor met uitgaan) 100% zichzelf kan/durft te zijn. Iedereen let wel een beetje op van wat anderen van hem/haar denken, en pas hierop (bewust of onbewust) zijn/haar gedrag op aan
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 16:09
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
dat kan wel, ja ik denk het wel. mar het is niet zo dat dat omgekeerd ook opgaat, vb dit jaar zeker veelmeer sociaal gedaan en die wereld in mij is zeker haar bedrijvigheid niet verloren. ze is nu misschien wel meer met abstracte dingen bezig (en dan bedoel ik NIET abstracte fysica )
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 16:55
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ze is nu misschien wel meer met abstracte dingen bezig (en dan bedoel ik NIET abstracte fysica )
wat dan?
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 17:20
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
zo hee, jij vraagt wel wat. zijn u zaken ni, keurieuzeneuzemosterdpot, wa da der in mijn hoofd zit.
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 19:14
barkrukkie
barkrukkie is offline
Nee dacht misschien dat je ons nog kunt verblijden met een of andere ingewikkelde, abstracte theorie zoals jij het leven (in het abstract dus) ziet.
Maar hoeft niet hoor
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 19:36
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
Nee dacht misschien dat je ons nog kunt verblijden met een of andere ingewikkelde, abstracte theorie zoals jij het leven (in het abstract dus) ziet.
Maar hoeft niet hoor
Masochist!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 19:54
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
******** schreef:
Masochist!
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 19:54
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Nee dacht misschien dat je ons nog kunt verblijden met een of andere ingewikkelde, abstracte theorie zoals jij het leven (in het abstract dus) ziet.
Maar hoeft niet hoor
te abstract voor woorden jongeman
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-06-2002, 13:01
barkrukkie
barkrukkie is offline
Misschien dat je 't met plaatjes kan duidelijk maken

Maar ik ben niet iemand die de psychische gesteldheid heeft waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging.
Ik hou me gewoon graag bezig met moeilijke dingen (school is ook maar zo saai )
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 13:07
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
Maar ik ben niet iemand die de psychische gesteldheid heeft waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging.
Had je het woordenboek nodig?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 13:22
damaetas
Avatar van damaetas
damaetas is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Misschien dat je 't met plaatjes kan duidelijk maken

Maar ik ben niet iemand die de psychische gesteldheid heeft waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging.
Ik hou me gewoon graag bezig met moeilijke dingen (school is ook maar zo saai )
en je geeft maar ni op



spankme
__________________
deegrol -=- DUVEL -=- *is lief*
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 14:58
barkrukkie
barkrukkie is offline
*trekt leren outfit aan en zoekt XL-zweepje*

nee sorry, maar ik kan 't niet laten om niets terug te zeggen (ook al heb ik niet altijd gelijk meer )

sjit doe ik het weer
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 16:54
woefke
Avatar van woefke
woefke is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:


Dus als ik 't goed begrijp, denk jij dat (sommige) mensen zo ver gaan in 't denken over hun zelfgemaakte geiten, zodat ze alleen nog maar hun eigen, zelfgemaakte (dus nep-)wereldje leven, en de 'echte' wereld niet meer in hun beoordeling betrekken?
Dat klopt misschien wel, ik denk dat iedereen wel eens van die momenten heeft dat hij/zij soms te ver gaat met doordenken waardoor men soms de foute dingen gaat denken (en daardoor ook doen), gebaseerd op hun eigen zelfgemaakte feiten. Maar ik denk ook dat dit slechts voor korte periode is, en zo gauw ook maar 1 gebeurtenis in de 'echte' wereld niet overeenkomt met hun zelfgemaakte feiten, ze al weer snel uit hun eigen wereld zijn en weer met beide benen op de grond staan


klopt niet echt want mijn broer is zo hij leeft in z'n eigen wereldje met fantasie enzo en blijft daar ook in steken mijn broer aanvaard niet wat er in de echte wereld gebeurt en gaat hem op die manier ook dan afzonderen ik denk het ook dat het wat weg heeft van autisme die mensen leven ook grotendeels in een eigen wereldje en zonderen zich ook af maar ik denk dat het niet zo zeer voor een korte periode is omdat hij daar al vastzit va nz'n jeugd hij is ook zeer geinteresseerd in filmen daar heb je ook weer fantasie e ndaar leeft hij dan vooral in mee mja zo denk ik er over ! niet dat het klopt maarja
__________________
Hey you, yes you, stop reading my signature. STOP GODDAMMIT, it doesn't concern u. allright happy now, you've read the end
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 20:13
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
******** schreef:
Had je het woordenboek nodig?
www.vandale.nl
__________________
[spAm]
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 20:44
Verwijderd
Citaat:
barkrukkie schreef:
www.vandale.nl
LoL leer je ook nog eens wat
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-06-2002, 21:57
-Will-
Avatar van -Will-
-Will- is offline
Citaat:
******** schreef:
"de wereld in mij"
[/i]
Marc, je moet me eens uitleggen wat ik gemist heb...

Maar je hebt zeker gelijk. Voor de volle honder-en-één procent. Ik heb zelf ook in een sociaal dal gezeten, dus ik kan je vanuit de eerste hand meedelen dat het zo werkt. Heel goed beschreven hoe het in z'n werk gaat - het is heel geniepig.

Succes, Marc. Laat me het weten als je hulp nodig hebt...
__________________
...and then, I smashed my sense of self on an anvil of psychedelic music.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 08:15
Verwijderd
Citaat:
SixOhFour schreef:
Marc, je moet me eens uitleggen wat ik gemist heb...
Heel veel maar het is niet per se relevant voor het heden.

Samengevat was het ergste zo rond mijn 15e .. toen ik ineens een hoop puistjes kreeg. Ik zag er niet meer uit, meisjes moesten niks van me weten .. mijn zelfbeeld ging omlaag en om dingen nou niet per se beter te maken liet ik mezelf ook gaan. Ik liep maandenlang in dezelfde kleren rond, enz, enz..

Daar kwam dan bij dat ik nog ruzie had met een bepaald groepje om iets dat vroeger gebeurd was en omdat ik me steeds meer afzonderde, werd ik ook kwetsbaarder (immers niemand in de buurt om je te helpen) .. door dit laatste kwam het dan ook geregeld voor dat ik in het nauw gedreven werd op school.

Al met al zakte ik steeds verder weg in mijn 'eigen wereldje' .. hield me voornamelijk bezig met mijn computer en als ik naar buiten ging, zocht ik meestal de rust op. Ik ontweek mensen steeds vaker..

Toen ik dan 4 jaar geleden bij mijn pa ging werken, was ik sociaal gezien dood. Niemand meer van mijn eigen leeftijd in de buurt en het was te moeilijk om zomaar even weer de draad op te pakken .. en zo ging het vicieuze cirkeltje verder; ik verdiepte me steeds meer in mijn werk en in computers om de tijd te doden..

Citaat:
Succes, Marc. Laat me het weten als je hulp nodig hebt...
Mwah, misschien kun je me wel helpen uit mijn sociaal dal te komen

Dingen zijn inmiddels niet meer zo erg als vroeger (mede door Taekwondo, mijn zusje en ook een beetje dit forum), maar het is nog steeds best saai hier
Met citaat reageren
Oud 05-06-2002, 20:58
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
Citaat:
Nu mijn stelling / ervaring:

Bij een gestage afname in concrete gebeurtenissen wordt dit gecompenseerd door abstracte gedachtengangen.

Jonge dit is gewoon de waarheid, als ik zo'n 2 dagen alleeen thuis zit zonder buiten te komen dan zak ik al weg in mijn eigen gedachten, dan denk ik dat ik echt een elite mens ben, dat ik veel slimmer en lichamelijk beter ben als de gemiddelde andere mens, of ik ga juist andere vage dingen denken, dat ik geen toekomst heb omdat ik me niet kan conformeren aan anderen enz. of dat ik lelijk ben. (weer iets totaal anders) Allemaal zwaar gelul!!!

Als je niks te doen hebt dan ga je vooral rare dingen denken.
__________________
detach_yourself@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 11:35
Avatar
Avatar is offline
Zorg dan dat je wat te doen hebt he...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 01:45
MrOizo
Avatar van MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Misschien dat je 't met plaatjes kan duidelijk maken

Maar ik ben niet iemand die de psychische gesteldheid heeft waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging.
Ik hou me gewoon graag bezig met moeilijke dingen (school is ook maar zo saai )
haha uit de vandale gehaalt?

ma·so·´chis·me (het ~)

1 psychische gesteldheid waarbij het ondergaan van vernedering en pijn een belangrijk middel is tot seksuele bevrediging

*edit* ohwwww ze waren me al voor
Hmm dit was weer even een stukje inspiratie thanks
__________________
"Joh, dan gade ge toch met den jonge heer spelen"

Laatst gewijzigd op 11-06-2002 om 02:00.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2002, 06:59
Verwijderd
Citaat:
MrOizo schreef:
*edit* ohwwww ze waren me al voor
Slome
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08.