Oud 16-03-2019, 13:19
Theneedle
Theneedle is offline
Hallo allemaal,

Bij scheikunde hebben we het op het moment over het absorberen en uitzenden van elektromagnetische straling door stoffen. Zo kun je een absorptiespectrum maken en dan zie je bij welke golflengtes een stof absorbeert. Als je een emissie spectrum maakt zie je welke golflengtes een stof uitzendt. De absorptie lijnen en emissie lijnen staan op dezelfde plek in de respectievelijke spectra, omdat dezelfde energie die eerst wordt opgenomen vervolgens wordt uitgezonden.

Wat mij niet duidelijk is: als een stof de energie uitzendt die het eerst opneemt, hoe kun je dan weten dat de stof niet reflecteert?

Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg geformuleerd heb en dat iemand me kan helpen. Bij voorbaat dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2019, 11:13
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Weet je wat er bij emissie en absorptie precies gebeurt? Ben je bekend met het idee van energieniveaus bij een atoom?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 19-03-2019, 23:45
Theneedle
Theneedle is offline
Ik weet dat een elektron energie kan opnemen en bij een bepaald energieniveau naar een aangeslagen toestand gaat. Hij kan precies dezelfde energie weer uitzenden (in de vorm van elektromagnetische straling) als de elektron terugkeert van de aangeslagen toestand.
De uitgezonden straling zou dan hetzelfde zijn als de opgenomen straling, dus als je rood licht op een stof afstuurt en de stof absorbeert dat, dan zendt de stof diezelfde rode straling vervolgens weer uit (toch?). Nu snap ik niet (als wat ik zei juist is) hoe je kunt waarnemen of een stof uitzendt of reflecteert.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2019, 23:50
Theneedle
Theneedle is offline
Nog een klein extra vraagje ( als het mag ): een stof kan fotonen absorberen of reflecteren (voor zover ik weet), en bij absorberen gaat een elektron naar een aangeslagen toestand. Alleen het is een feit dat dingen warmer kunnen worden door elektromagnetische straling (dus als de energie van de fotonen wordt omgezet in kinetische energie van de moleculen), wanneer gebeurt dit dan?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2019, 13:27
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Een stof die straling uitzendt vertoont een karakteristiek lijnenspectrum. In tabel 20 van Binas staan een aantal emissiespectra van diverse stoffen. Ook vind je daar het absorptiespectrum van de zon met daarin de fraunhoferlijnen. Bij absorptie van elektromagnetische straling kan inderdaad warmte ontstaan. Denk aan het opwarmen van eten in een magnetron, infraroodstraling die warmte in de huid opwekt of röntgenstraling die warmte in een bot opwekt. Absorptie van elektromagnetische straling kan ook aanslag van atomen gevolgd door emissie veroorzaken. Een absorptiespectrum ontstaat als wit licht door een heet gas gaat. De gasatomen absorberen dan juist die fotonen die ze zelf uit kunnen zenden. In het absorptiespectrum zie je dan op bepaalde plaatsen donkere absorptielijnen. Aan de hand daarvan kun je dus nagaan welke elementen in het absorberende gas aanwezig zijn, omdat ieder element een karakteristiek lijnenspectrum heeft. Zo kun je uit het absorptielijnenspectrum van de zon afleiden dat de zon onder andere waterstof en helium bevat. Ga dit maar eens na aan de hand van tabel 20 van Binas.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO examenstof natuurkunde 1,2 vwo
Land_of_spirits
7 25-05-2006 20:52
Levensbeschouwing & Filosofie Heelal grijs.
Skilly
21 29-06-2005 00:53
VWO Natuurkunde 1
thabomb1986
160 20-06-2005 17:52
Levensbeschouwing & Filosofie komt er een eind aan de wereld, en hoe dan?
de doornvogel
52 19-09-2002 17:25
Huiswerkvragen: Exacte vakken Sk werkweek TUe
Oen
7 15-05-2002 21:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.