Oud 12-02-2013, 18:15
christi-uit
christi-uit is offline
Hallo mensen, ik ben druk bezig met havo NT en ik ben me een beetje aan het oriënteren op een studie.
Ik zat zelf te denken aan Industrieel design, alleen vraag ik me af of daar wel werk in te vinden valt en of dat ook veel werk is.
Ik heb zelf al een geruime tijd lopen googlen en de ene website zegt van wel, de andere van niet, de ene persoon zegt van niet, een andere kreeg 5 banen aangeboden na zijn studie Industrieel design.
Enfin, ik zie door de bomen het bos niet meer.
Alvast bedankt,
christi-uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2013, 20:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik heb zelf ook naar die studie gekeken (leek me helemaal geweldig) en naar aanleiding daarvan is mijn moeder eens in haar enorme vriendenkring na gaan vragen. Wat bleek: van de mensen wiens kids die opleiding gedaan hadden waren uit een hele klas maar één of maximaal twee die ook echt werk vonden in die sector. Als je heel veel talent hebt en creatief bent kom je er wel, gok ik, maar als je gewoon gemiddeld bent (en weinig opvalt) kom je daarna toch in een andere baan terecht als je voor ogen had.
Ik heb daarom zelf afgezien van die studie, aangezien ik niet bovengemiddeld creatief ben.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 09:20
christi-uit
christi-uit is offline
Bedankt,
Ik denk dat ik dan ook maar eens naar werktuigbouwkunde ga kijken.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2013, 18:17
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Het heeft er een beetje mee te maken welke afstudeerrichting je kiest, begrijp ik van vrienden die het studeren (en natuurlijk de eisen en wensen die je zelf hebt op baangebied).

Maar als je voor baanzekerheid gaat is werktuigbouwkunde wel een iets veiligere optie ja.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 19:21
christi-uit
christi-uit is offline
Ja dat lijkt mij dus ook. Ook heb ik gelezen dat als je je met werktuigbouwkunde de juiste dingen kiest je dan uiteindelijk dingen kan gaan ontwerpen als koffiezetapparaten e.d.. Dat is dus toch bijna hetzelfde en lijkt mij leuk.
Alleen klopt het dat werktuigbouwkunde erg wiskundig is? Wiskunde is namelijk niet mijn sterkste vak... Ik haal nu eigenlijk constant tussen de 5 en 6.5.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2013, 23:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Voor werktuigbouwkunde heb je veel natuurkunde, en dus ook wiskunde nodig ja. Als wiskunde écht een probleem is voor jou (niet iets wat je met wat meer aandacht en moeite etc. oplossen) kun je je afvragen of een technische opleiding wel iets voor jou is.

Of je met werktuigbouwkunde ook in de consumentenelektronicasector terecht kunt komen weet ik niet. Zou ik wel goed checken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 19-02-2013, 14:56
Doornroos
Doornroos is offline
Als je echt voor dingen zoals koffiezetapparaten wil gaan, zou ik niet voor werktuigbouwkunde gaan. Mijn broer studeert werktuigbouwkunde en hij ontwerpt echt dingen zoals trekhaken en machines die festivalterreinen opruimen. Bovendien is het grootste verschil tussen een io'er en een wb'er dat een io'er voor het design en ook de marketing gaat, maar dat het minder om de werking gaat. Een wb'er focust zich puur en alleen op de techniek, de natuurkunde en alles wat erachter zit. Er zit echt een duidelijk verschil in. Bovendien is het bij werktuigbouwkunde wel echt belangrijk dat je natuurkunde en wiskunde goed zitten. Die vakken moeten je in elk geval liggen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 16:47
christi-uit
christi-uit is offline
Tja, ik ben gewoon een enorme chaoot. Ik heb net voor de toetsweek een 6,1 voor natuurkunde gehaald wat tot nu toe mijn hoogste cijfer is voor dat vak. Exacte vakken als natuurkunde spreken mij eenmaal meer aan dan vakken als geschiedenis e.d. qua lesstof.
Maar als werktuigbouwkunde meer is voor trekhaken en machines die festivalterreinen opruimen, wat is dan meer voor producten als laptops, koffiezetapparaten, broodroosters e.d.? Ik bedoel dus producten waar in zekere zin techniek achter zit. En is er dan in dat stuk wél werk te vinden? Of is dat dan weer hetzelfde als Industrieel design? Het liefst zou ik een soort van combinatie willen. Het design van producten, maar ook de werking in zekere mate.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 16:55
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Je moet je realiseren dat zulke apparaten niet door één persoon worden gemaakt. "Maken" is een proces dat verschillende stappen bevat.

Tussen het idee en het eindproduct zitten heel veel tussenstappen. Een idee moet verzonnen worden, het idee moet worden uitgewerkt, onderzoeken of een product succesvol kan zijn en mogelijk is, concepten maken en een uiteindelijk ontwerp kiezen, testversies bouwen, een productielijn opzetten, etc. etc. etc. Voor al die stappen zijn er ook weer andere disciplines die daarbij komen kijken, ontwerpers en technici in alle soorten en maten.

Wat wil je precies? Wil je ideeën pitchen en uitwerken tot concepten en ontwerpen? Of wil je bestaande ontwerpen ontwikkelen tot prototypes? Of wil je juist een productielijn opzetten? Of wil je nieuwe technologiën onderzoeken en ontwikkelen en het aan anderen overlaten om daar praktische dingen mee te doen? Beantwoord (voor jezelf) die vragen eens, informatie zoeken over opleidingen en naar open dagen gaan kan daar bij helpen.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 26-02-2013 om 17:02.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 16:56
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
En werktuigbouwkunde is over het algemeen gewoon "grote" dingen (motoren, productieapparatuur, installaties en constructies etc. etc.).
Consumentenelectronica wordt meestal door electrotechnici, industrieel ontwerpers etc. ontworpen. Bij laptops zullen ook wel softwaredeskundigen etc. komen kijken.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 19:11
christi-uit
christi-uit is offline
Dit lijkt me erg tof: uitwerken tot concepten en ontwerpen
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 21:46
lisette--
lisette-- is offline
Ik studeer zelf industrieel ontwerpen aan de universiteit en ik dacht misschien heb je er iets aan. Werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen zijn twee totaal verschillende opleidingen. Wat trekt je in beide aan? Het lijkt er een beetje op dat je nu vooral kijkt naar de kans op een baan. Als je echt consumentenproducten wil gaan ontwerpen zou ik inderdaad geen werktuigbouwkunde gaan studeren, waarbij je vooral grote mechanisme producten ontwerpt. Als je niet goed bent in natuurkunde en wiskunde kun je de opleiding wel vergeten en als ik je cijfers zo zie dan twijfel ik daar een beetje aan.

Maar goed ik zal is even iets over industrieel ontwerpen vertellen. Op het HBO zal dit er wel iets anders uitzien, maar zal redelijk overeenkomen. Ik hoor van veel mensen die zeggen dan IO een erg makkelijke studie is. Ik moet zeggen dat ik het daar totaal niet mee eens ben. De vakken zijn dan misschien niet zo moeilijk, maar er gaat enorm veel tijd zitten in de projecten, in de creatieve vakken. Ik zit dan ook bijna iedere dag van 08.45u - 17.30u op de universiteit. En als ik eenmaal thuis kom heb ik nog genoeg te doen. Bij IO krijg je allerlei vakken uit verschillende vakgebieden. Wat dat betreft is het een hele brede studie. Je krijgt niet alleen vormgevingsvakken zoals tekenen en grafische vormgeving, maar ook vakken gericht op electronica, mechanica, ergonomie, psychologie, marketing e.d. Zelf hebben we iedere periode een groot project, waarbij je een ontwerpopdracht krijgt. Je begint met het uitvoeren van een analyse, maken van ideeschetsen en je gaat vervolgens verder met het uitwerken tot concepten. Uiteindelijk ga je nadenken over de productie, hoe kan ik dit product zo makkelijk mogelijk realiseren tegen zo laag mogelijke kosten? Je gaat nadenken over hoe je het product op de markt gaat zetten door een marketingplan te maken. Uiteindelijk maak je een prototype, gaat je dit testen en presenteer je dit door middel van posters/flyers e.d.

Als je IO wil gaan studeren moet je naar mijn mening letten op het volgende
1. Het is een studie met veel contacturen, zo'n 40 uur per week is heel normaal.
2. Je moet het leuk vinden om creatief bezig te zijn. Gemiddeld ben ik toch wel zo'n 20 uur per week kwijt aan creatieve vakken. Zeker met een project ben je constant aan het schetsen.
3. Je kunt redelijk tot goed tekenen
4. Je vindt het leuker om producten vorm te geven dan de complete mechaniek uit te werken. Vindt je het laatste leuker dan is werktuigbouwkunde misschien een betere optie.
5. Naast creatieve vakken krijg je ook een x-aantal wiskunde vakken, vakken gericht op stijfheidberekeningen (een product mag namelijk niet stuk gaan bij een bepaalde kracht), vakken die zich richten op electronica, informatica e.d. Omdat industrieel ontwerpen zo breed is, hoef je dus lang niet zoveel te weten op het gebied van electronica of wiskunde dan bij werktuigbouwkunde en ligt het niveau een stuk lager.

Ik zou zeggen; doe eens een meeloopdag met beide opleidingen. Ze hebben zeker raakvlakken, maar industrieel ontwerpen is dus veel meer gericht op vormgeving.

Mocht je nog wat willen weten, ik hoor het wel!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 22:58
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Dit lijkt me erg tof: uitwerken tot concepten en ontwerpen
wat uitwerken tot concepten?

maar als je dat weet, dan kun je ook (zelf ) op zoek naar een antwoord, welke studie daar het beste bij past. Dat moet je zelf doen, dat kunnen wij niet voor je bepalen
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 02-03-2013, 21:19
christi-uit
christi-uit is offline
Citaat:
Ik studeer zelf industrieel ontwerpen aan de universiteit en ik dacht misschien heb je er iets aan. Werktuigbouwkunde en industrieel ontwerpen zijn twee totaal verschillende opleidingen. Wat trekt je in beide aan? Het lijkt er een beetje op dat je nu vooral kijkt naar de kans op een baan. Als je echt consumentenproducten wil gaan ontwerpen zou ik inderdaad geen werktuigbouwkunde gaan studeren, waarbij je vooral grote mechanisme producten ontwerpt. Als je niet goed bent in natuurkunde en wiskunde kun je de opleiding wel vergeten en als ik je cijfers zo zie dan twijfel ik daar een beetje aan.

Maar goed ik zal is even iets over industrieel ontwerpen vertellen. Op het HBO zal dit er wel iets anders uitzien, maar zal redelijk overeenkomen. Ik hoor van veel mensen die zeggen dan IO een erg makkelijke studie is. Ik moet zeggen dat ik het daar totaal niet mee eens ben. De vakken zijn dan misschien niet zo moeilijk, maar er gaat enorm veel tijd zitten in de projecten, in de creatieve vakken. Ik zit dan ook bijna iedere dag van 08.45u - 17.30u op de universiteit. En als ik eenmaal thuis kom heb ik nog genoeg te doen. Bij IO krijg je allerlei vakken uit verschillende vakgebieden. Wat dat betreft is het een hele brede studie. Je krijgt niet alleen vormgevingsvakken zoals tekenen en grafische vormgeving, maar ook vakken gericht op electronica, mechanica, ergonomie, psychologie, marketing e.d. Zelf hebben we iedere periode een groot project, waarbij je een ontwerpopdracht krijgt. Je begint met het uitvoeren van een analyse, maken van ideeschetsen en je gaat vervolgens verder met het uitwerken tot concepten. Uiteindelijk ga je nadenken over de productie, hoe kan ik dit product zo makkelijk mogelijk realiseren tegen zo laag mogelijke kosten? Je gaat nadenken over hoe je het product op de markt gaat zetten door een marketingplan te maken. Uiteindelijk maak je een prototype, gaat je dit testen en presenteer je dit door middel van posters/flyers e.d.

Als je IO wil gaan studeren moet je naar mijn mening letten op het volgende
1. Het is een studie met veel contacturen, zo'n 40 uur per week is heel normaal.
2. Je moet het leuk vinden om creatief bezig te zijn. Gemiddeld ben ik toch wel zo'n 20 uur per week kwijt aan creatieve vakken. Zeker met een project ben je constant aan het schetsen.
3. Je kunt redelijk tot goed tekenen
4. Je vindt het leuker om producten vorm te geven dan de complete mechaniek uit te werken. Vindt je het laatste leuker dan is werktuigbouwkunde misschien een betere optie.
5. Naast creatieve vakken krijg je ook een x-aantal wiskunde vakken, vakken gericht op stijfheidberekeningen (een product mag namelijk niet stuk gaan bij een bepaalde kracht), vakken die zich richten op electronica, informatica e.d. Omdat industrieel ontwerpen zo breed is, hoef je dus lang niet zoveel te weten op het gebied van electronica of wiskunde dan bij werktuigbouwkunde en ligt het niveau een stuk lager.

Ik zou zeggen; doe eens een meeloopdag met beide opleidingen. Ze hebben zeker raakvlakken, maar industrieel ontwerpen is dus veel meer gericht op vormgeving.

Mocht je nog wat willen weten, ik hoor het wel!
Tof van je dat je zo'n lap tekst voor me uittypt!
Die punten komen redelijk tot goed overeen met mij. Lange schooltijden zijn niet echt een probleem meer. Ik zit toch al iedere dag van 8:30 tot 15:45/16:30 op school. Wat bedoel je precies met contacturen?
Het probleem is alleen dat als ik aan deze opleiding ga beginnen ik bang ben voor weinig werk zonder vaste contracten e.d...

@ Martiño
Ik bedoel het bedenken en uitwerken van concepten en daar dan uiteindelijk een product uit creëren, het liefst in teamverband.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2013, 21:33
lisette--
lisette-- is offline
Geen probleem hoor! Contacturen is eigenlijk gewoon een ander woord voor het aantal college's. Als ik jou was zal ik nu vooral kijken naar wat je leuk vindt en niet zozeer naar waar je werk in kunt vinden. Misschien doe je straks wel een opleiding waarin je een baan kunt vinden, maar voordat je zover bent, ben je een jaar of 6 verder. En als je de opleiding dan minder leuk vind, moet je je afvragen of je het wel zo lang volhoudt.

Zelf denk ik daar ook nog niet echt over na. Ik weet in ieder geval dat ik de juiste opleiding heb gekozen, waarmee ik nog verschillende kanten op kan. Waar ik straks terechtkom zie ik dan wel weer.

En tegenwoordig met die crisis is de zekerheid ver te zoeken...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2013, 20:29
christi-uit
christi-uit is offline
Daar heb je een punt. Ik was vandaag bij de open dag van de HU en heb daar dus bij de werktuigbouwkunde ding langs geweest en het leek me echt super leuk! Ik ben ook nog langs elektrotechniek geweest maar dat leek me minder omdat het niet tastbaar is (tenzij je in aanraking komt met de stroom)... Nu wil ik nog langs ICT en IO in de aankomende jaren en dan weet ik het hopelijk!
Met citaat reageren
Oud 10-03-2013, 11:23
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Waarom is elektrotechniek niet tastbaar? Dat is juist een opleiding waarbij je heel veel kunt 'knutselen', om het maar oneerbiedig te zeggen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 19:44
christi-uit
christi-uit is offline
Haha, dat knutselen is wel tastbaar, maar ze legden me dus uit dat je dus allemaal schema's moet maken, daaruit weer bordjes moet ontwerpen e.d.. Het gaat er om dat dat soort dingen juist niet/minder tastbaar zijn. Het is meer abstracter en wiskundiger. Iig, ik lig ook over elektrotechniek nu veel te denken omdat elektriciteit en nu signaalverwerking wel de hoofdstukken zijn waar ik de meeste passie voor heb met natuurkunde.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-03-2013, 21:26
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ja, maar met alle studies op het HBO zul je toch echt ook veel theorie krijgen. Juist bij werktuigbouwkunde ben je heel veel bezig met schema's en formules enzo
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 11-03-2013, 21:27
christi-uit
christi-uit is offline
Citaat:
Ja, maar met alle studies op het HBO zul je toch echt ook veel theorie krijgen. Juist bij werktuigbouwkunde ben je heel veel bezig met schema's en formules enzo
dat zal wel, alleen is dat veel minder abstract omdat je dingen makkelijker voor kan stellen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2013, 17:30
lisette--
lisette-- is offline
Laten we het erop houden dat iedere HBO of WO studie veel theorie heeft. De een wat meer en abstracter dan de ander, maar ook ik denk bij een heel aantal vakken; waar moet ik het later in vredesnaam voor gebruiken, zo vaag!

Jij vindt dus dat je alles bij werktuigbouwkunde makkelijker kan voorstellen. Ik denk dat je daar nog wel op terugkomt Als je ziet wat voor berekeningen ze daar soms doen...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2013, 10:12
christi-uit
christi-uit is offline
Ik bedoel makkelijker dan elektrotechniek, haha...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren grafisch design mbo of toch iets anders?
piratestef
0 09-06-2013 10:57
Software & Hardware Airflow Antec 300 in stoffige omgeving.
Severus
9 09-12-2011 12:13
Software & Hardware programma ipv cad voor opl. industrieel design
kisse
8 28-08-2007 15:10
De Kantine wat moet er uitgevonden worden om jouw problemen op te lossen??
just_me_again
92 09-09-2004 13:44
Algemene schoolzaken design
rain19
13 18-06-2004 13:47
Algemene schoolzaken [Designers] welke opleiding doe jij?
aquafemme
2 09-09-2003 19:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.