Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2005, 16:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik vroeg me af of er verschillen bestaan tussen religies op dit punt, vandaar het volgende:


Zijn er binnen jouw religie bepaalde opvattingen t.a.v. afvalligheid (bekeerd zijn tot een andere religie of het niet meer geloven (atheisme))? Hoe wordt een afvallige binnen jouw religieuze stroming gezien? Zijn er represailles te verwachten vanuit jouw religieuze gemeenschap? Zijn er represaiiles te verwachten door jouw God(en)?
Ben je zelf bekeerd tot een ander geloof of ben je atheistisch geworden? Hoe werd dit opgevat door je religieuze omgeving? Ken je mensen die bekeerd zijn of atheistisch geworden en hoe hebben ze dit ondervonden? Hoe sta jij zelf tegenover afvalligen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2005, 16:12
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
2 maanden geleden was hier ook al een topic over
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 16:14
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Thanks, maar juno gaat imo niet diep genoeg op het onderwerp in om er uitgebreide informatie over te krijgen (het gaat erin slechts of jijzelf bekeerd bent en niet hoe er tegenaan gekeken wordt, waar ik meer op doel)
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:36
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
haha dit topic doet me denken aan een kijk en luister toets ofzo voor nederlands. Toen werd er een jongen die jehova getuige was verbannen uit die kerk en de familie
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 17:43
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Ik denk persoonlijk dat men het heel erg zou vinden als er een 'afvallige' zou zijn. En dan bedoel ik zowel bekeerd tot een ander geloof als bekeerd tot het atheïsme. Die persoon zal opgezocht worden, er zal met hem/haar gepraat worden. En er zal veel gebeden worden (als het goed is). Maar uiteindelijk zal het geaccepteerd worden. Het is tenslotte je eigen keus en niemand zal gedwongen worden naar de kerk te gaan. Verder zal er ook heel veel verdriet over zijn.
Onze God zal zo'n 'afvallige' zeker straffen. In het laatste oordeel. Daar zullen alle ongelovigen gestraft worden. Ook de christelijke mensen die geen vergeving van zonden hebben ontvangen. Maar dat is een ander punt denk ik.

Was dit wat je bedoelde, Gatara?
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 08-06-2005, 18:22
Halogeen
Avatar van Halogeen
Halogeen is offline
Is dit niet een beetje het vinden van de middenweg?

Aan de ene kant. Je moet een keuze kunnen accepteren, een kerk mag niet bepalen wat anderen doen en laten (wel advies geven natuurlijk). Als iemand van religie, subreligie verandert, of atheïst wordt, dan is dat zijn keuze, dus moet die in zekere zin gerespecteerd worden. Maar als een gemeente zijn leden zo makkelijk laat gaan, hoeveel waarde hecht zo'n gemeente dan aan het geloof?
Aan de andere kant de situatie waardoor sektes berucht zijn geworden, dat leden bijna niet meer los komen van de gemeente. Dit is natuurlijk een beperking van de vrije Wil en ook verkeerd.

Dus ja, ik denk dat je als gemeente veel energie moet steken in het behouden van je mensen, maar er zijn grenzen.
__________________
I know a ghost can walk through a wall, yet, I'm just a man, still learning how to fall
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 13:49
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
@Wiltine,
Je spreekt over afvalligen als mensen die ophouden met geloven (atheisme). Maar wat als bijvoorbeeld een christen zich bekeert tot de islam? Hoe wordt daartegen aangekeken?

@Halogeen,
Ja, inderdaad. Als je halsstarrig mensen vast blijft houden aan je religie, kan dat verkeerde consequenties hebben.
Denk je trouwens dat religies waartoe je makkelijk kunt bekeren, milder zijn ten opzichte van afvalligen dan religies waartoe je niet makkelijk kunt bekeren? Ik denk dat dat niet uitmaakt en eerder afhangt van de religie zelf.

Verder begon ik mij te realiseren dat ik niemand ken die echt afvallig wasen daarmee in de problemen kwam.
Ken wel atheisten, maar die zijn niet in de problemen gekomen daardoor
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 19:34
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
@Gatara:

Citaat:
Wiltine schreef op 08-06-2005 @ 18:43 :
Ik denk persoonlijk dat men het heel erg zou vinden als er een 'afvallige' zou zijn. En dan bedoel ik zowel bekeerd tot een ander geloof als bekeerd tot het atheïsme.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:17
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Een vriend van me woont in een erg christelijk dorp en komt uit een christelijk gezin. Een tijd geleden werd het hem steeds meer duidelijk dat hij eigenlijk niks meer voelde voor het christendom en voor geloof opzich. Na heel veel overwegen, besloot hij het zijn ouders te zeggen. Zijn ouders klapten helemaal dicht en waren diep geschokt. Zijn vader was woedend. Op dit moment hebben ze het een soort van 'geaccepteerd', maar eigenlijk ook niet; zodra het onderwerp ter sprake komt, wordt het afgekapt. Wat dat betreft denken ze dat hij een rare hersenkronkel o.i.d. heeft. Er kan in elk geval niet normaal over worden gepraat. Verder gaat het nu wel weer beter, 'de rust is wedergekeerd', maar het was geen pretje voor hem. Hij is trouwens 18, dus oud genoeg om zelf te kiezen, maar hij woont nog thuis, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 09-06-2005, 20:29
Verwijderd
Citaat:
ecrivaine schreef op 09-06-2005 @ 21:17 :
Een vriend van me woont in een erg christelijk dorp en komt uit een christelijk gezin. Een tijd geleden werd het hem steeds meer duidelijk dat hij eigenlijk niks meer voelde voor het christendom en voor geloof opzich. Na heel veel overwegen, besloot hij het zijn ouders te zeggen. Zijn ouders klapten helemaal dicht en waren diep geschokt. Zijn vader was woedend. Op dit moment hebben ze het een soort van 'geaccepteerd', maar eigenlijk ook niet; zodra het onderwerp ter sprake komt, wordt het afgekapt. Wat dat betreft denken ze dat hij een rare hersenkronkel o.i.d. heeft. Er kan in elk geval niet normaal over worden gepraat. Verder gaat het nu wel weer beter, 'de rust is wedergekeerd', maar het was geen pretje voor hem. Hij is trouwens 18, dus oud genoeg om zelf te kiezen, maar hij woont nog thuis, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.
Respect voor die gozer.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 18:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 09-06-2005 @ 20:34 :
@Gatara:
pardon daar las ik overheen maar denk je dat het minder erg gevonden wordt als ie zich bekeerd tot een ander geloof itt het opeens niet meer geloven?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2005, 22:51
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Gatara schreef op 10-06-2005 @ 19:10 :
pardon daar las ik overheen maar denk je dat het minder erg gevonden wordt als ie zich bekeerd tot een ander geloof itt het opeens niet meer geloven?
Nee, ik denk dat men het 'minder erg' zou vinden als iemand van het geloof afstapt dan dat diegene zich bekeerd naar een ander geloof. Dat eerste komt namelijk ook veel vaker voor dan het tweede, dat zijn echt uitzonderingen volgens mij. En omdat dat minder gewoon is, is het voor mij (kwestie van gevoel) erger dan dat diegene van het geloof afstapt. Hoewel dat natuurlijk niet zo is.
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 00:18
Twanos
Avatar van Twanos
Twanos is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2005 @ 21:29 :
Respect voor die gozer.
inderdaad
__________________
Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 09:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Tja, afvalligheid, helemaal fantastisch vind ik zelf.

Dat er negatief over gedacht word is eigenlijk alleen maar bewijs dat er binnen religies nog grote hoeveelheden intolerant denken voor komt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:37
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Even voor de correctheid, atheïsme is niet het niet-geloven, maar het niet geloven in een god.

Verder is de term afvalligheid op zichzelf al stupide. Net alsof je een verantwoording moet afleggen tegenover een menselijk instituut zoals de kerk. Waar is de autonomie gebleven?
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:39
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-06-2005 @ 10:29 :
Tja, afvalligheid, helemaal fantastisch vind ik zelf.

Dat er negatief over gedacht word is eigenlijk alleen maar bewijs dat er binnen religies nog grote hoeveelheden intolerant denken voor komt.
Denk jij positief over iemand die zich bekeerd?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 14-06-2005 @ 11:37 :
Even voor de correctheid, atheïsme is niet het niet-geloven, maar het niet geloven in een god.

Verder is de term afvalligheid op zichzelf al stupide. Net alsof je een verantwoording moet afleggen tegenover een menselijk instituut zoals de kerk. Waar is de autonomie gebleven?
Etymologisch komt atheïsme natuurlijk van het niet geloven in een god, maar in het dagelijks spraakgebruik wordt natuurlijk bedoeld het in het algemeen niet religieus of gelovig zijn.

Wat afvalligheid betreft, er wordt natuurlijk bedoeld verantwoording afleggen tegen het geloof waarin je bent opgegroeid of waarvoor je ooit zelf hebt gekozen. In de relatie tot het geloof ben je afvallige. De term heeft geen universaliteitspretentie.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 14-06-2005 @ 11:39 :
Denk jij positief over iemand die zich bekeerd?
Van wat naar wat?

Iemand die opeens streng gelovig word kan een gezonde dosis scepsis van me verwachten, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik de denkbeelden en het gedrag die daarbij horen afkeur, dan met de persoon zelf, een cruciaal verschil.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-06-2005, 11:06
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-06-2005 @ 12:04 :
Van wat naar wat?

Iemand die opeens streng gelovig word kan een gezonde dosis scepsis van me verwachten, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik de denkbeelden en het gedrag die daarbij horen afkeur, dan met de persoon zelf, een cruciaal verschil.
Als iemand als atheist zijnde in een God gaat geloven en bijvoorbeeld moslim wordt. Hoe ga jij dan denken over die persoon? Negatief of positief?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 14-06-2005 @ 12:06 :
Als iemand als atheist zijnde in een God gaat geloven en bijvoorbeeld moslim wordt. Hoe ga jij dan denken over die persoon? Negatief of positief?
Ik kan hem verwijten iets aan te nemen dat niet bewezen is, dat is inhoudelijk, een bod van zwakte in mijn ogen, maar om iemand nou daarvoor te gaan haten... nee.


Anders is het als het bekeren van extreem niveau is, maar ja, nogmaals, dat gaat om de denkbeelden die ik afkeur, niet de persoon. (wel is het zo dat ik bij extremisme niet meer in discussie ga, extremisten zijn over het algemeen per definitie hopeloos, ik kan hoogstens het publiek overtuigen dat de extremist achterlijk is)
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:31
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-06-2005 @ 12:11 :
Ik kan hem verwijten iets aan te nemen dat niet bewezen is, dat is inhoudelijk, een bod van zwakte in mijn ogen, maar om iemand nou daarvoor te gaan haten... nee.

Je kan ook negatief denken over iemand denken zonder diegene te haten . Naja laten we ervan uitgaan, je denkt er negatief over.

Nou ik denk negatief over een moslim die zich bekeerd tot iets anders, zonder dat ik hem ga haten oid. Als je mij nu intollerant vind, ben je hypocriet
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 11:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 14-06-2005 @ 12:31 :
Je kan ook negatief denken over iemand denken zonder diegene te haten . Naja laten we ervan uitgaan, je denkt er negatief over.
Spreekt voor zich. Maar wat er vaak gebeurd is dat een persoon gehaat wordt voor zijn afvalligheid, los van wat voor inhoudelijke argumenten dan ook.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 14-06-2005, 15:50
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-06-2005 @ 12:37 :
Spreekt voor zich. Maar wat er vaak gebeurd is dat een persoon gehaat wordt voor zijn afvalligheid, los van wat voor inhoudelijke argumenten dan ook.
Je had het eerst over dat gelovigen daar negatief over denken, en dat koppelde je aan intollerantie.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 10:45
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 14-06-2005 @ 16:50 :
Je had het eerst over dat gelovigen daar negatief over denken, en dat koppelde je aan intollerantie.
Wat een mirakel, dat deed ik omdat iemand haten om wat hij is ook intolerantie is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 11:24
Donny must die
Donny must die is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-06-2005 @ 11:45 :
Wat een mirakel, dat deed ik omdat iemand haten om wat hij is ook intolerantie is.
maar je kan negatief over iemand denken, zonder diegene te haten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2005, 12:54
see it
Avatar van see it
see it is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-06-2005 @ 21:29 :
Respect voor die gozer.
Zo ken ik ook verhalen van jongeren die het thuis erg moeilijk hebben omdat ze in God zijn gaan geloven...
---------------------------------------------------------------------

Als iemand afvallig is zal daar eerder verdriet over zijn dan dat we die persoon gaan haten. Volgens mij ben je dan iig. niet goed bezig. Dat gelovigen er niet positief over denken dat iemand het geloof vaarwel zegt is niet onbegrijpelijk. Als jij de verlossing van Jezus in je leven hebt ervaren en je gelooft dat je alleen door Jezus zalig kunt worden, zul je het erg vinden voor die persoon dat hij de hoop in zijn leven vaarwel zegt. Het komt dus niet voort uit boosheid omdat er weer een lid minder is maar uit liefde tot die persoon die je het beste gunt.
__________________
Jezus is veel interessanter dan de meeste christenen
Met citaat reageren
Oud 15-06-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
see it schreef op 15-06-2005 @ 13:54 :
Zo ken ik ook verhalen van jongeren die het thuis erg moeilijk hebben omdat ze in God zijn gaan geloven...
Nou, dan moeten ze dat ook niet gaan doen hè.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding, gewicht en gezondheidtopic #27
Pluis
397 03-04-2014 21:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Afval bestaat straks niet meer
Love & Peace
19 28-01-2008 16:00
Lichaam & Gezondheid Afvallen
J3s
3 10-10-2005 14:48
Lichaam & Gezondheid Blijven afvallen?!
Giovanna
17 29-03-2004 09:15
Werk, Geld & Recht Afval kost geld
Snakeboy
7 18-11-2003 17:34
Lichaam & Gezondheid Ik heb een vriendin die wil afvallen!
Jessica K.
7 09-06-2002 12:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.