Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2007, 20:26
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Hmja, ik heb dus een beetje een probleem. Wij zijn thuis met zes kinderen (waaronder ik) en mijn moeder alleenstaand. Daarom ben ik 2,5 jaar geleden gaan werken en sindsdien betaal ik alles zelf (eigen keuze).

Alleen, ik ben dit jaar gaan studeren, en het collegegeld + boekengeld komt er nu bij. En nu merk ik dat ik niet uitkom. Ik heb best veel vaste lasten en kosten.

Even op een rijtje:

Stufi: 297 euro
Salaris: ongeveer 200 euro
Zorgtoeslag: 36 euro

Uitgaven
Per maand:
Tel abbonement: 28 euro
Sportschool abbonement: 29 euro
Ziektekosten: 99,36

Een keer per twee maanden:
Collegegeld 256 euro.

Dus opzich wat ik hier zie moet ik het wel redden, maar daarnaast heb ik ook nog rijlessen, en ik ben pas voor mijn examen gezakt. Dus opnieuw examen aangevraagd, kostte ook weer 127 euro. Daarnaast veel eenmalige kosten gehad (263 euro voor mijn boeken van dit trimester, examencursus van 85 euro, inschrijven sportschool 112,50 en geld geleend van mijn moeder 75 euro). Plus dat ik nog kleren moet kopen, af en toe uitga (ook maar 1x per maand of minder) en schoenen en gewoon af en toe iets leuks doen en eten kopen.

Ik kom gewoon niet uit. Ik heb opzich niet veel vaste dingen, maar wel heel vaak eenmalig grote uitgaven, en ik heb totaal geen buffer voor dat soort dingen, want ik kom amper aan sparen toe. Wie weet misschien een uitweg? Het liefst leen ik niet bij eigenlijk.

Edit: Ik moet er even bijzeggen dat ik pas vorige maand stufi heb gekregen, nou ja mijn aanvullende beurs, omdat ze heel lang deden met het berekeningen daarvn. Doordat ik alleen de basisbeurs kreeg, stond ik heel erg rood eind vorige maand. Dus toen ik mijn stufi kreeg (ook van sep en okt met terugwerkende kracht) is de helft daarvan al verdwenen doordat ik rood stond. Ik had nog ongeveer 415 euro over waar dus al die grote bedragen afgingen. Dus vandaar dat gat tussen mijn inkomsten en uitgaven.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2007, 20:41
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik zou eens op je hogeschool of universiteit gaan informeren bij een decaan of iets dergelijks, of er geen "potje" is voor studenten die in een financieel moeilijke situatie zitten. Het zou goed kunnen dat zij je kunnen helpen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Ik zou eens op je hogeschool of universiteit gaan informeren bij een decaan of iets dergelijks, of er geen "potje" is voor studenten die in een financieel moeilijke situatie zitten. Het zou goed kunnen dat zij je kunnen helpen.
Voordat je daar recht op hebt moet eerst je huis afbranden of een oorlog uitbreken. Doe wat 'iedereen' doet, bijlenen bij de IB groep.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 21:01
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Jaa, maar dat wil ik dus niet. Lenen staat me heel erg tegen, ik moet wel ver in het rood staan wil ik dat doen. Maar ja volgens mij zit er bijna niets anders op.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 21:52
Crimson
Crimson is offline
Als je 300 stufi krijgt, 200 salaris en 36 zorgsloeg = 536
Je uitgaven zijn ongeveer 300 euro per maand aan dingen die echt moeten. Dan hou je nog 236 over. Daar zou het toch mee kunnen lukken?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 22:06
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Dat lijkt me duidelijk... zeg je abbo op, zowel sportschool als telefoon. Gebruik een prepaid kaart en bel minder, of gebruik een vaste lijn, afhankelijk van wat goedkoper is in jouw situatie. Sportschool is een luxe, geen noodzaak. Je kan net zo goed een paar rondjes door het park rennen of binnen dansen op de radio als je fit wil blijven. Collegegeld kun je lenen van de IB-groep: sinds september dit jaar kun je apart 'collegegeld krediet' aanvragen tegen dezelfde gunstige voorwaarden als een 'gewone' ib-lening. Ik neem aan dat je de voorwaarden niet hebt gelezen, anders zou je het niet in je hoofd halen om eerst te wachten tot je roodstaat (serieus: als er wel iets stommers is dat je op dit moment kan doen...). Lenen is niet altijd slecht, zolang het later maar meer opbrengt! Lenen bij de frisia voor een auto of plasmatv is oerstom, maar investeren in een huis, studie of eigen bedrijf is vaak een heel slimme zet.

Zo, probleem opgelost.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 22:27
Verwijderd
Die rijlessen zijn denk ik gewoon jouw duurste kostenpost, ik zou zeggen had er is over nagedacht voor je daar mee begon het hebben an een rijbewijs is geen pré als je student bent. Maar goed het is zonde om dat nu weg te gooien dus dat moet je wel afmaken. Tijdelijk lenen lijkt mij gewoon de beste oplossing, tot je die rijlessen klaar hebt. En dan gewoon eventjes letten op wat je uitgeeft aan extra's zoals kleding, eten en uitgaan. Dat gaat altijd on opgemerkt snel!
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 22:38
Verwijderd
Je staat liever rood dan dat je bij de IB-Groep iets bijleent?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 22:46
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Ik zou gewoon bijlenen. Waarom zou je nu armzalig leven terwijl je over een paar jaar met gemak die lening afbetaald
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 22:55
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Jaa, maar dat wil ik dus niet. Lenen staat me heel erg tegen, ik moet wel ver in het rood staan wil ik dat doen. Maar ja volgens mij zit er bijna niets anders op.
Je kunt beter lenen bij de IBG dan rood staan hoor. Over je lening daar betaal je maar 3,7% rente, bij rood staan op een studentenrekening ongeveer het dubbele.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 23:19
Mara
Mara is offline
Lenen bij de IB-Groep. Zeer gunstig qua rente, sowieso véél gunstiger dan rood staan. Daar komt bij dat 't waarschijnlijk maar tijdelijk is, die rijlessen gaan ook niet eeuwig door.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 23:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
200 euro salaris per maand is niet bijzonder veel.
Kan je niet wat meer gaan werken of een baantje zoeken dat beter betaalt?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2007, 23:47
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
@ Crimson; Ik hou dus niet zoveel over, want naast die dingen moet ik dus ook kleren, schoenen, rijlessen en een keer per twee maanden collegegeld aflossen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het blijft, want in theorie heb ik genoeg.

@Sanne; Ik kan mijn abbonementen niet opzeggen, die van de sportschool niet en die van mijn telefoon ook niet. Ik zit er bij beiden minstens een jaar aan vast (die van de sportschool nog tot december volgend jaar en van mijn telefoon nog tot juni volgend jaar). En over de sportschool verschillen we van mening, want ik vind het geen luxe. Maar goed dat is een andere discussie.

Ik ga indd maar die lening bekijken dan, hoewel ik er niet blij mee ben. Overigens sta ik nu niet meer rood he, dat was eenmalig, ben niet van plan om elke maand rood te staan.

@Annika; Ik heb in principe gespaard voor die rijlessen, dat is het probleem niet. Het is alleen een beetje een tegenvaller dat ik gezakt was voor het eerste examen, na al best veel rijlessen. Daar had ik niet op gerekend.

Bedankt iig.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 00:09
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
200 euro salaris? Dan werk je dus één keer in de week? (Als je vaker werkt zou ik een beter verdienend bijbaantje zoeken) Als je twee keer in de week zou gaan werken verdubbel je je salaris al
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 00:40
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Oh ja dat wilde ik er nog bijzeggen. Ik werk 3x per week, maar ik krijg maar minimumloon. Dus vandaag dat ik zo weinig verdien. En een beter betaald bijbaantje heb ik al gezocht, begin volgende week (naast wat ik nu heb).

Dus aan mijn luiheid valt het niet te wijten. Maar lief dat je meedenkt.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 00:57
Verwijderd
Citaat:
Sportschool is een luxe, geen noodzaak
Doe niet zo dom - goed met je geld omgaan is niet hetzelfde als jezelf allerlei dingen onthouden omdat je ze misschien niet per se nodig hebt. Ontspanning is ook belangrijk. Volgens jouw redenatie kun je net zo goed de televisie wegdoen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 01:21
Verwijderd
Citaat:
Doe niet zo dom - goed met je geld omgaan is niet hetzelfde als jezelf allerlei dingen onthouden omdat je ze misschien niet per se nodig hebt. Ontspanning is ook belangrijk. Volgens jouw redenatie kun je net zo goed de televisie wegdoen.
Het is hier toch geen kwestie van goed met geld omgaan, maar een kwestie van niet rondkomen? Als je het kunt betalen dan kan je prima naar de sportschool of een dikke tv kopen, heb je er geen geld voor dan zijn zulke dingen de eerste waar je op moet bezuinigen. (Afgezien van disposable income dan.) Ontspanning is natuurlijk wel belangrijk, maar je kan ook prima ontspannen zonder tv/sportschool/internet/etc.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 05:03
Verwijderd
Als je niet rondkomt zul je toch een aantal dingen op moeten zeggen, ook al wil je dat misschien eigenlijk niet. Een andere oplossing is natuurlijk lenen of meer werken. Eén van de drie zul je toch moeten doen, anders verandert er niets.

Misschien kun je eens een tijd opschrijven wat je precies uitgeeft, dan zie je iig waar het blijft en waarom theorie en praktijk zo ver uit elkaar liggen. Dan kun je nav daarvan stappen ondernemen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-11-2007, 08:49
Verwijderd
Ze TS geeft zelf al aan dat ze eigenlijk niet weet waar de rest van het geld blijft, aangezien ze in theorie meer dan genoeg binnenkrijgt, heel simpel dus: ophouden met dingen aan onzinnige zaken uitgeven. Alles opschrijven, ook wat je denkt nodig te hebben voor je rijlessen opzij zetten. En wat je overhoudt mag je uitgeven, zelfs als dit maar érg weinig is. En desnoods leen je nu tijdelijk eventjes wat bij, dat is écht geen ramp.
Maar wat Leoneer zegt is gewoon erg handig, opschrijven waar al het geld heen gaat, en echt bewust met je geld omgaan. Vraag jezelf maar eens af of je dat broodje op school wel nodig hebt of dat je gewoon zelf brood mee kunt nemen, of je zo nodig elke zaterdag moet gaan stappen of dat je ook wel een avond nee kunt zeggen, en is die nieuwe broek wel nodig? etc.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 09:56
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
hoezo zou je bang zijn voor een lening bij de ib-groep?
echt een kutleven leiden waarin je jezelf niets kunt veroorloven is imho 100x zo erg.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 09:58
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
als je studeert, kun je vaak heel goedkoop daar sporten. In Nijmegen bijvoorbeeld kost een sportkaart €65 en dat is voor een heel jaar. en als je een abonnement zonder nieuwe telefoon neemt, scheelt je dat echt veel geld. nu heb je hier niks aan, maar misschien een idee voor over een jaar als alles afloopt?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 11:25
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Misschien kun je eens een tijd opschrijven wat je precies uitgeeft, dan zie je iig waar het blijft en waarom theorie en praktijk zo ver uit elkaar liggen. Dan kun je nav daarvan stappen ondernemen.
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 12:16
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Ja, dat ga ik maar eens doen inderdaad. Maar het is niet alsof ik een gat in mijn hand heb ofzo, gewoon veel onverwachte dingen enzo.

Maar goed, ik ga mijn sportschool abbo niet opzeggen, want het is niet iets wat ik voor de lol doe, maar omdat ik tegen overgewicht aan zit. Ik wil niet naast blut ook nog dik zijn. En ik ga dus maar 1x per maand a twee maanden uit (laatste x was 7 oktober) en ik heb al twee maanden geen nieuwe kleren gekocht. Haha ik kan gewoon niet met geld omgaan blijkt.

Maar ik heb een schriftje gepakt en daar ga ik alles in opschrijven (komt mooi uit, precies bij een nieuwe maand ) en ik ga wel kijken of ik het zo kan zien. Bedankt!

@Lente; Dat is wel een goede tip! Sowieso had ik al bedacht dat ik na mijn telefoon abbonement gewoon weer overga op prepaid, maar dat van die sportschool is wel veel goedkoper. Weet jij of ze dat ook in Rotterdam hebben?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 12:25
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
@Lyne: na eventjes zoeken op de website van de EUR: http://www.erasmussport.nl/index.php

verder, niet zo benauwd doen over lenen. Met een studie ben je (redelijk) verzekerder van een aardig salaris, daarmee kun je je lening terugbetalen. En lenen is zo veel goedkoper dan rood staan.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 12:52
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Oh ja dat wilde ik er nog bijzeggen. Ik werk 3x per week, maar ik krijg maar minimumloon. Dus vandaag dat ik zo weinig verdien. En een beter betaald bijbaantje heb ik al gezocht, begin volgende week (naast wat ik nu heb).

Dus aan mijn luiheid valt het niet te wijten. Maar lief dat je meedenkt.
Dus €4,20 per uur? Dat is dan voor €200 per maand zo'n 11 uur in de week. Er zijn ook veel baantjes te vinden voor €8 (of meer) per uur te vinden. 11 uur zou je ook in twee dagen kunnen stoppen dus je zou er een dag extra bij kunnen gaan werken en dat slecht betaalde baantje dat je nu hebt opzeggen. Al met al kun je zo'n driehonderd euro per maand omhoog. Dan is je probleem toch al grotendeels opgelost?
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2007, 12:56
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
J@Lente; Dat is wel een goede tip! Sowieso had ik al bedacht dat ik na mijn telefoon abbonement gewoon weer overga op prepaid, maar dat van die sportschool is wel veel goedkoper. Weet jij of ze dat ook in Rotterdam hebben?
Ik vind prepaid niet een goede tip, prepaid bellen is juist duurder.
Ikzelf heb een sim-only abonnement. Hierbij krijg je geen nieuwe telefoon, maar alleen een sim-kaart. Ik heb nu 200 belminuten/smsjes voor €8.95 per maand (Vodafone). Erg goedkoop dus! Nadeel is dat smsen naar buitenlandse nummers en bellen in het buitenland nog bovenop je abonnement komt. Dat is bijvoorbeeld bij Orange niet het geval, omdat je daar een soort beltegoed hebt waar alles vanaf gaat. (Vroeger had ik voor €5 per maand een Orange abonnement van €30). Gewoon goed zoeken dus
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 13:34
Verwijderd
Er zijn vaak ook hele voordelige aanbiedingen voor je abo als je student bent.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 14:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Oh ja dat wilde ik er nog bijzeggen. Ik werk 3x per week, maar ik krijg maar minimumloon. Dus vandaag dat ik zo weinig verdien. En een beter betaald bijbaantje heb ik al gezocht, begin volgende week (naast wat ik nu heb).
Dus eigenlijk heb je het probleem al opgelost?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 20:53
Verwijderd
Al je uitgaven opschrijven is misschien ook wat overdreven. Bij de meeste banken kan je internetbankieren en daar staat vast wel een overzicht van je inkomsten en uitgaven. Volledig en up-to-date.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Volledig en up-to-date.
Je ziet dan alleen wel dat je het uitgegeven hebt en bij welke winkel ed (tenzij je geld opneemt en cash betaald), maar niet precies waar aan. En dat lijkt me nou net wat zo handig is om te weten als je daar geen zicht op hebt.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2007, 23:27
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Dus eigenlijk heb je het probleem al opgelost?
Nee, want ik sta dus ingeschreven bij een uitzendbureau, maar ze moeten wel werk voor me hebben. Tis niet echt iets vasts. Volgende week hebben ze toevallig iets voor me. Dus dat is wel mooi.

Het gaat allemaal een beetje moeizaam eigenlijk. Ik wil niet alle oplossing tegenspreken ofzo, maar ik wil me juist op mijn studie gaan storten, als ik daarnaast ook veel moet werken ben ik bang dat het ten koste van mijn studie gaat.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 00:59
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:

Maar goed, ik ga mijn sportschool abbo niet opzeggen, want het is niet iets wat ik voor de lol doe, maar omdat ik tegen overgewicht aan zit. Ik wil niet naast blut ook nog dik zijn.
Kijk hier zit het probleem, gewoon minder eten en meer bewegen = afvallen en geld overhouden.

Bewegen zoals fietsen, wandelen, hardlopen = gratis
Sportschool kost geld = duur, dus opzeggen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 01:48
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Destijds zou ik niet zijn begonnen met rijlessen, omdat je momenteel niets hebt aan 'n rijbewijs. 'n Auto en alle kosten dat 't met zich meebrengt zou je toch niet kunnen financieren? Nu je tóch bent begonnen, zou ik niet stoppen. Misschien verloopt je theoriecertificaat of verleer je 't autorijden na verloop van tijd.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 07:57
Crimson
Crimson is offline
Ik zou niet gaan lenen als je dat echt tegen staat. Maar je kan idd zoals iedereen al zegt meer verdienen dat je al goed. Ik heb hetzelfde als jij, verdien 4,50E en werk ook 3x in de week, dus geen vetpot inderdaad. maar het is best lastig om als je een leuk baantje hebt, dat op te geven. Je kan Super de Boer eens kunnen proberen, daar verdien je DACHT ik rond de 5,50/6 euro.. Dat scheelt al weer
Schrijf inderdaad eens een maand lang alles op wat je uitgeeft, dan kan je zelf zien of er dingen bij zitten waarvan je zelf denkt dat ze onnodig zijn. Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 08:39
Verwijderd
Iedereen roept wel van sportschool en telefoon opzeggen, maar als je die eenmaal hebt afgesloten zit je er meesal nog een hele tijd aan vast.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Het gaat allemaal een beetje moeizaam eigenlijk. Ik wil niet alle oplossing tegenspreken ofzo, maar ik wil me juist op mijn studie gaan storten, als ik daarnaast ook veel moet werken ben ik bang dat het ten koste van mijn studie gaat.
Dat is een leuk streven, maar als je niet uitkomt en eigenlijk je vaste lasten niet wil/kan verminderen zal je of meer moeten werken of moeten lenen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-12-2007, 12:24
deoxyribose
deoxyribose is offline
Je wilt niet lenen maar staat wel rood? Als je je nu op je studie stort, heb je straks een mooie baan en kan je die lening weer aflossen. Die rijlessen zijn wél een overbodige luxe.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 12:48
Verwijderd
Hangt natuurlijk ook een beetje van de studie af. Het is niet zo slim om aan het einde van je studie tegenover een studieschuld van 25.000 euro te staan, terwijl je moet proberen een baan te vinden met kunstgeschiedenis of algemene cultuurwetenschappen. Kijk, als je na je studie meteen 2200 netto trekt kun je het wel doen, maar over het algemeen is het in het begin toch vrij pittig. Voordeel is wel dat je die lening zo ongeveer tot aan je dood kunt uitsmeren.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 14:23
Fosca
Avatar van Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Nee, want ik sta dus ingeschreven bij een uitzendbureau, maar ze moeten wel werk voor me hebben. Tis niet echt iets vasts. Volgende week hebben ze toevallig iets voor me. Dus dat is wel mooi.

Het gaat allemaal een beetje moeizaam eigenlijk. Ik wil niet alle oplossing tegenspreken ofzo, maar ik wil me juist op mijn studie gaan storten, als ik daarnaast ook veel moet werken ben ik bang dat het ten koste van mijn studie gaat.
Je bent bang dat je teveel gaat werken maar werkt nu al drie keer per week? Zeg dat dan op! Als je twee baantjes hebt kost je dat ook nog geld wat betreft heffingskorting. En wat betreft het uitzendbureau, dat verdient inderdaad goed maar je hebt er alleen wat aan als je werk hebt wanneer je wilt. Bij welke zit je? Ik zit zelf bij studentenwerk en daar hebben ze altijd wel wat te doen.
__________________
Liefde is een simpel geschenk, dat je moeilijk aanvaard
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:11
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:

@Sanne; Ik kan mijn abbonementen niet opzeggen, die van de sportschool niet en die van mijn telefoon ook niet. Ik zit er bij beiden minstens een jaar aan vast (die van de sportschool nog tot december volgend jaar en van mijn telefoon nog tot juni volgend jaar). En over de sportschool verschillen we van mening, want ik vind het geen luxe. Maar goed dat is een andere discussie.



Bedankt iig.
Niet miepen. Je geeft meer uit dan er binnenkomt, dus zul je actie moeten ondernemen. Naar de sportschool is niet nodig omdat je je dagelijkse portie beweging ook gratis kan krijgen, dus is het een luxe die jij je op dit moment duidelijk niet kan veroorloven. Klaar. Geen discussie over mogelijk.

Sorry als ik hard klink, maar raad eens? Het leven is hard, zeker als je de spelregels negeert. Wees een grote meid, bijt even op je tandjes en leer met geld om te gaan voordat het te laat is.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 01-12-2007 om 15:19.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:14
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Doe niet zo dom - goed met je geld omgaan is niet hetzelfde als jezelf allerlei dingen onthouden omdat je ze misschien niet per se nodig hebt. Ontspanning is ook belangrijk. Volgens jouw redenatie kun je net zo goed de televisie wegdoen.
Dom is meer geld uitgeven dan er binnenkomt.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:15
Verwijderd
Aan sportscholen zitten meestal opzegdata van 3 maanden bij. dus moet ze nog 3 maanden betalen. En zelfde geld voor telefoon abbonement kan je niet zomaar op zeggen
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:17
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Aan sportscholen zitten meestal opzegdata van 3 maanden bij. dus moet ze nog 3 maanden betalen. En zelfde geld voor telefoon abbonement kan je niet zomaar op zeggen
des te meer reden om nu op te zeggen, voor het wéér automatisch verlengd wordt en ze er nog langer aan vast zit.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:21
Verwijderd
Citaat:
des te meer reden om nu op te zeggen, voor het wéér automatisch verlengd wordt en ze er nog langer aan vast zit.
Maar als het goed heeft ze over 3 maanden geen rijlessen meer, dus houdt ze weer wat meer geld over om te sporten enzo
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 15:28
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Maar als het goed heeft ze over 3 maanden geen rijlessen meer, dus houdt ze weer wat meer geld over om te sporten enzo
Nee, dan houd ze geld over om te sparen! Leven boven je stand is dom, maar precies kiet spelen is ook niet echt snugger. Je moet ALTIJD een buffer hebben! Wat als je fiets gestolen wordt en je kan niet zonder? Wat als je computer er opeens mee ophoud terwijl je die hard nodig hebt voor je studie? Wat als je voor die betreffende studie opeens onverwacht een heel duur boek moet aanschaffen? Wat als haar ouders werkloos raken en ze kostgeld moet gaan bijdragen? Wat als ze plotseling het huis uit moet omdat pa en ma gedwongen moeten verhuizen naar een goedkopere woning op 4 uur reistijd van haar school? Wat als...wat als...wat als...
Als ze boven haar stand leeft of nauwelijk kiet speelt en dus geen reserves heeft, hoeft er maar iets te gebeuren en ze heeft een heel, HEEL groot probleem.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 17:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Doe niet zo dom - goed met je geld omgaan is niet hetzelfde als jezelf allerlei dingen onthouden omdat je ze misschien niet per se nodig hebt. Ontspanning is ook belangrijk. Volgens jouw redenatie kun je net zo goed de televisie wegdoen.
Als er minder geld binnenkomt dan dat er uit gaat en als je daarbij weigert geld te lenen, dan moeten dat soort opties ook overwogen worden ja.

@TS: kan je niet gewoon een beter betaald baantje zoeken wat wel een vast baantje is? Bijvoorbeeld de zaterdag en nog een avond ergens werken tegen iets van 6 euro? Dan werk je evenveel als nu, maar verdien je meer. Dus dan kan je alsnog genoeg tijd aan school besteden.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 18:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Voordat je daar recht op hebt moet eerst je huis afbranden of een oorlog uitbreken. Doe wat 'iedereen' doet, bijlenen bij de IB groep.
De ervaring die ik heb bij mijn hogeschool is blijkbaar anders dan die van jou.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 18:52
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Citaat:
Niet miepen. Je geeft meer uit dan er binnenkomt, dus zul je actie moeten ondernemen. Naar de sportschool is niet nodig omdat je je dagelijkse portie beweging ook gratis kan krijgen, dus is het een luxe die jij je op dit moment duidelijk niet kan veroorloven. Klaar. Geen discussie over mogelijk.

Sorry als ik hard klink, maar raad eens? Het leven is hard, zeker als je de spelregels negeert. Wees een grote meid, bijt even op je tandjes en leer met geld om te gaan voordat het te laat is.
Lieve schat. Ik KAN mijn abbo niet opzeggen, het gaat per jaar. Ik zit er aan vast, okee? En ik ben pas ermee begonnen, dus het is al bijna 2009 voordat ik dat kan opzeggen. Ik waardeer het echt dat je me probeert te helpen, maar er is momenteel niets wat ik kan opzeggen om meer geld aan over te houden. En ik weet dat ik mijn baantje eigenlijk op moet zeggen, maar ik vind dat nog best moeilijk om te doen. Werk er al zo lang. Maar ik heb al met mijn moeder gepraat over een lening en ik ga zometeen berekenen hoeveel geld ik bij zou moeten lenen om uit te komen.

@Nare man; Ik doe Nederlands Recht.

Laatst gewijzigd op 01-12-2007 om 18:58.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 18:55
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ach, beter relaxed in geldnood dan onrelaxed de eindjes net aan elkaar kunnen knopen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2007, 19:41
Lyne
Avatar van Lyne
Lyne is offline
Stress is niet goed voor je hart.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Hoeveel zakgeld krijgen jullie?
Xantalien
39 11-05-2010 19:41
Werk, Geld & Recht Ik kan niet naar school (Reiskosten)
Thanatios
55 10-02-2008 10:25
Werk, Geld & Recht Niet genoeg geld voor HBO opleiding
Mening Gever
38 30-01-2008 21:07
Verhalen & Gedichten Een nacht met Cleo
Verwijderd
1 28-12-2005 11:50
Werk, Geld & Recht Kleedgeld
Edithjuh
53 31-07-2003 22:00
Werk, Geld & Recht met geld omgaan
Verwijderd
11 24-01-2003 13:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.