Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2011, 09:54
tukker2
tukker2 is offline
Hallo iedereen,
Voor mijn profielwerkstuk moet ik een zonnecel bouwen, maar ik moet eerst een formule op zien te stellen waarmee ik het rendement kan bepalen. Nou heb ik daar een tijdje mee geprutst en kwam ik op het stukje tekst hieronder. Zou iemand mij kunnen vertellen of deze formule juist is, of dat ik in ieder geval in de goede richting zit of niet?
Bij voorbaat dank,
tukker2

Hoe kunnen we het rendement van onze zonnecel berekenen?
Het vermogen van de lamp is niet gelijk aan het vermogen van de lamp dat op de zonnecel valt. De zonnecel staat namelijk op een bepaalde afstand van de lamp. Hierdoor valt dus niet al het licht op de zonnecel. Om het goede vermogen te krijgen, moet de lichtintensiteit gemeten worden op dezelfde afstand als dat de zonnecel van de lamp afstaat tijdens de metingen. Deze lichtintensiteit wordt gemeten met een luxmeter. Deze luxmeter meet de intensiteit in lux, wat hetzelfde is als lumen/m^2 . De zonnecel heeft een bepaalde oppervlakte waar het licht op valt. De lichtintensiteit wordt per m2 gemeten, dat betekend dat de oppervlakte ook verwerkt moet worden in de formule.

Het vermogen van de zonnecel is te bereken door U x I, deze 2 grootheden hebben we gemeten.
Het rendement voor de zonnecel is dus op de volgende manier te berekenen:

η = Pzonnecel/(Pop zonnecel )
Pop zonnecel = Plamp x lux x omrekeningsconstante x A
Pzonnecel = U x I

U = spanning (in V)
I = stroomsterkte (in A)

A = oppervlakte (in m2)
Lux = gemeten waarde met lux meter (in lumen/m^2 )
Plamp = vermogen lamp (in W)

omrekeningsconstante lumen naar watt (in watt/lumen )
1 watt komt overeen met 683 lumen
Dus 1 lumen = 1/683 watt

Dus Pop zonnecel = Plamp x lux x A x 1/683

Dus: η = (U x I)/(Plamp x lux x A x 1/683) ofterwijl: η = (U x I x 683)/(Plamp x lux x A )

Laatst gewijzigd op 24-02-2011 om 09:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2011, 13:45
Dark_One
Avatar van Dark_One
Dark_One is offline
Je berekent nu op twee manieren het vermogen van de lamp. Via de lumen die het vermogen van de lamp op de zonnecel geeft en via Plamp. Die tweede is geen realistische grootheid (zie verhaal) en moet dus niet gebruikt worden. Dus: Pop zonnecel = lux x A x 1/683

Dit had je ook met de eenheden kunnen zien:
__________________
Mathematicians are like Frenchmen: whenever you say something to them, they translate it into their own language, and at once it is something entirely different
Met citaat reageren
Oud 24-02-2011, 09:42
tukker2
tukker2 is offline
o oke.
danku zeer voor je hulp
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.