Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 12:33
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
aangzien er over hekserij vooral op mystiek gepraat wordt, maar het toch ook echt een religie is. Hier een topic erover.

Meest bekende van de laatste tijd is wicca, wat een stroming binnen hekserij is, en eigenlijk zo'n 50 jaar geleden ontstaan is.

Ikzelf hou me meer bezig met de traditionele hekserij, ben begonnen met wicca maar voel me meer thuis bij het tradiotionele hekserij. Wat eigenlijk inhoud dat er veel minder regels zijn:

Bij hekserij gaat het veelal om de oude traditie, dus hoe het vroeger werd uitgevoerd. In de wicca is bipolariteit belangrijk, dus het aspect god en godin.

De god en de godin is voor heksen minder belangrijk dan voor wiccans. In de hekserij word er meer 'gebruik gemaakt' van Moeder aarde, het Al, de universele energie, waar ook de bipolariteit deel van is, maar niet zo'n groot deel..

Binnen de wicca draait ook veel om reïncarnatie. En in de wicca word er ook veelal gebruik gemaakt van traditiegebruiken en gewoontes. Vooral bij rituelen. Dus de traditionele opstelling van het altaar, de traditionele oproep van de godin, etc.

In hekserij word dit niet gebruikt, heksen gebruiken meestal wat hun het beste uitkomt. Ze hebben dus over het algemeen meer vrijheid.

Wiccans geloven in de wet van drie. Heksen geloven hier meestal niet in, ze geloven meer in het oorzaak-gevolg principe.

Wicca is dus meer religieus dan hekserij. Wicca is niet beter dan hekserij, hekserij is niet beter dan wicca. Het is aan jou zelf om te kiezen wat jij het juiste voor je vind.


bron

tja eigenlijk is gewoon de vraag wie er hiermee bezig is, of je vindt het onzin of slecht of wat dan ook, waarom dan.
En als je er mee bezig bent waarom is dit voor jou goed?
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2004, 12:49
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
En de topicstarter stelt vragen maar beantwoord ze zelf niet
oke, enkele vragen aan de TS:
-hoezo traditioneel? (van welke tijd komt het dan? van voor de christelijke overheersing? toen men wodan aanbad?)
-Wat zoek je in die 'religie'?
-Wie is de God die je vereert? (religie=godsdienst)

en dan nu mijn mening:
op mij komt het over als bezigheids therapie en een wanhopige zoektocht naar zingeving. Christendom is afgezworen en dit soort dingen moeten dat 'vervangen'. Geef mij maar het traditionele(vandaar mijn eerste vraag) christendom.
Maar mijn mening is nog absoluut niet vast en onomstotelijk, dus graag wat antwoorden zodat ik overtuigd word van de zinnigheid van deze religie.

Laatst gewijzigd op 01-11-2004 om 12:52.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 12:53
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
oke ik zal ze dan ff beantwoorden..:-)
Ik ben zelf al zo'n 5 jaar met hekserij bezig... het past gewoon bij, de dingen voelen logisch aan. Is een soort gevoelskeuze.

Godsdienst = religie
religie = niet godsdienst.

Boedhisme is ook een religie en heeft geen God.
Ik geloof niet in een God of Godin in de zin van een soort wezen dat boven ons staat. Voor mij zijn het benamingen van energie waar je zelf ook mee kan werken. Door het in de vorm van een god of godin te gieten kan je er makkelijker mee werken.

Traditioneel in de zin van dat het idd een oude voorchristelijke religie is. Het is de godinnenreligie die duizenden jaren geleden werd beoefend en die door het christendom bijna de grond is ingestampt.
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 13:04
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 01-11-2004 @ 13:53 :
oke ik zal ze dan ff beantwoorden..:-)
Ik ben zelf al zo'n 5 jaar met hekserij bezig... het past gewoon bij, de dingen voelen logisch aan. Is een soort gevoelskeuze.

Godsdienst = religie
religie = niet godsdienst.

Boedhisme is ook een religie en heeft geen God.
Ik geloof niet in een God of Godin in de zin van een soort wezen dat boven ons staat. Voor mij zijn het benamingen van energie waar je zelf ook mee kan werken. Door het in de vorm van een god of godin te gieten kan je er makkelijker mee werken.

Traditioneel in de zin van dat het idd een oude voorchristelijke religie is. Het is de godinnenreligie die duizenden jaren geleden werd beoefend en die door het christendom bijna de grond is ingestampt.
De vandale is het niet met je eens qua definitie van religie. maar het is wat zinloos om over zulke kleine dingen te zeuren.
Welke dingen voelen logisch aan?
wat vind je in dat geloof? Waarom doe je het? (Innerlijke rust? Antwoorden op levensvragen? Leven in een gemeenschap? het gevoel iets voor anderen te betekenen? Ontsnapping uit isolement? *geeft wat mogelijke antwoorden om het misschien wat te versimpelen*)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 13:08
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Om mn leven aan te vullen denkik...:-) Om mn rust te vinden, om een richting te vinden...
Maar moet nu de trein gaan halen...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 13:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 01-11-2004 @ 14:08 :
Om mn leven aan te vullen denkik...:-) Om mn rust te vinden, om een richting te vinden...
Maar moet nu de trein gaan halen...
oke, succes
ik hoop dat je nog een keer dieper in gaat op die dingen die je noemt
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 13:16
Roxjuh
Avatar van Roxjuh
Roxjuh is offline
heb er net een Tentamen over gemaakt..
sorriej.. offtopic
__________________
Ik ben apart.. Maar dat wist je vast wel :)
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:38
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Noot: Onderstaande tekst heeft géén betrekking op serieuzere Wiccan's en heksen. M.a.w. niet de mensen die denken na één boek van Lucy Summers zichzelf al heks te mogen noemen, en onder het mom van "er zijn geen regels" hun eigen religie scheppen.

Citaat:
Moonlight fairy schreef op 01-11-2004 @ 13:33 :
Bij hekserij gaat het veelal om de oude traditie, dus hoe het vroeger werd uitgevoerd. In de wicca is bipolariteit belangrijk, dus het aspect god en godin.


"De Oude Traditie" is mijns inziens één grote mythe. Ten eerste omdat het me praktisch onmogelijk lijkt dat een religie ondergronds 2000 jaar lang een zuivere leer heeft kunnen handhaven. Ik bedoel, over het algemeen menen we over het Christendom al, dat dat na 2000 jaar al een beetje uit koers is geraakt. En het Christendom had tenminste een institutionele bewaardrang van het eigen geloof.
En om dan terug te komen op de huidige situatie. "Hekserij" is zo'n vage term geworden, met zoveel aanhangers die maar wat aanklooien "omdat er toch maar zo weinig regels zijn." Dat ik me niet kan voorstellen dat het ook nog maar lijkt op datgene wat 2000 jaar geleden gebezigd werd.
Voor "Wiccans" geldt hier eigenlijk precies hetzelfde. Bovendien vergeet je de jaarfeesten te vermelden, evenals de binding met de maan.

Citaat:
Binnen de wicca draait ook veel om reïncarnatie. En in de wicca word er ook veelal gebruik gemaakt van traditiegebruiken en gewoontes. Vooral bij rituelen. Dus de traditionele opstelling van het altaar, de traditionele oproep van de godin, etc.


Volgens mij is reïncarnatie nog altijd een Oosters principe, en doet Wicca meer met voorouderverering in de Westerse zin van het woord.

Citaat:
In hekserij word dit niet gebruikt, heksen gebruiken meestal wat hun het beste uitkomt. Ze hebben dus over het algemeen meer vrijheid.


Nee, inderdaad. De meeste "heksen" kloten dus ook gewoon maar iets aan, naar mijn idee. "Wat hun het beste uitkomt" Heb je enig idee wat een kutprincipe dit is? Dat betekent dat je nergens meer moeite voor hoeft te doen, als dat "je niet uitkomt."

Citaat:
Wiccans geloven in de wet van drie. Heksen geloven hier meestal niet in, ze geloven meer in het oorzaak-gevolg principe.


Ook niet alle Wiccans geloven in de Wet in de nauwe zin. De meesten hebben eerder iets wat jij nu aan heksen toeschrijft: besef van causaliteit. Hoewel het hier niet om causaliteit an sich draait, maar om het besef van verantwoordelijkheid wat erbij komt kijken.

Citaat:
Wicca is dus meer religieus dan hekserij. Wicca is niet beter dan hekserij, hekserij is niet beter dan wicca. Het is aan jou zelf om te kiezen wat jij het juiste voor je vind.
Bovendien is Wicca nog altijd een inwijdingstraditie, iets wat ik niet terug zie komen in je betoogje. Ook draait het niet alleen om kiezen, maar dus ook om oefenen, verantwoordelijkheid nemen, meer oefenen, studeren, en dan misschien in de buurt komen. Met kiezen begin je pas, en daarna volgt nog een heleboel voordat je je heks of Wicca zou kunnen noemen.

Citaat:
tja eigenlijk is gewoon de vraag wie er hiermee bezig is, of je vindt het onzin of slecht of wat dan ook, waarom dan.
En als je er mee bezig bent waarom is dit voor jou goed?
[/b]

Of ik ermee bezig ben? Ja, nu al zo'n drie jaar. En in die tijd heb ik vooral geleerd, dat er nog een heleboel te leren valt. Voor mezelf zou ik me dus ook nog lang geen titel willen aanmeten. Ik ben er vooral mee bezig, omdat het binnen mijn wereldbeeld past. En mijn wereldbeeld vorm ik naar aanleiding van mijn ervaringen. Op dit moment is hekserij, of iets wat daar mee overeenkomt, gewoon datgene wat erg goed bij me aansluit.

Wat ik van Wicca en hekserij in het algemeen vind? Dat is niet zo bijster positief. Naar mijn idee zijn er teveel mensen die zich "heks" of "wicca" noemen zonder dat ze bereid zijn erover na te denken, er moeite voor te doen. Dit zijn trouwens vaak dezelfde mensen die lopen te klagen over fluffybunnies, en die dus nooit doorhebben dat ik het over hén heb.
De huidige "generatie" heksen is niet beter dan hun "niet-hekserige" leeftijdsgenoten als het gaat om de levenshouding.
Snelle bevrediging van behoeften staat voorop, evenals een negatieve houding tegenover alles wat maar als "regel" ervaren zou kunnen worden. Hekserij wordt van haar spiritualiteit ontkleed. We willen spiritueel zijn, en we willen er veel van, en het liefst ook nog zo snel mogelijk, met zo min mogelijk moeite.
Dit manifesteert zich dan in "heksen" met twee gidsen, drie totemdieren en vijf gaven en een heel arsenaal aan dogma's om "onwetenden" mee op afstand te houden. Een grondige afkeer van rationaliteit is vaak ook een handig ingrediënt.
Kortom: materialisme troef.

Groet,
Tio
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:41
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ik vind het onzin, want het is een geloof
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:57
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 01-11-2004 @ 16:41 :
ik vind het onzin, want het is een geloof
je gelooft niets. lijkt me zwaar leven en in wetenschappelijk onderzoek zelfs een onmogelijke instelling.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:06
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 01-11-2004 @ 16:57 :
je gelooft niets. lijkt me zwaar leven en in wetenschappelijk onderzoek zelfs een onmogelijke instelling.
je weet wat ik bedoel, en ik geloof dat iedereen dat doet
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:36
Verwijderd
Ik vind het onzin, en waarom? 'Gewoon' geloof is naar mijn mening eigenlijk precies hetzelfde, alleen dat heeft tenminste nog een solide geschiedkundige basis en onze maatschappij is er voor een belangrijk deel in geworteld. Als het gaat om hekserij dan denk ik helemaal aan biseksuele wiccameisjes (thanks to Mennuz!) die omdat het toevallig hip schijnt te zijn een beetje in het bos rondhuppelen bij maanlicht.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 16:38
Shitonya
Avatar van Shitonya
Shitonya is offline
onzin, ik geloof er simpelweg niet in. Dat is voor mij reden genoeg
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 17:38
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
veel surrogaat, maar van de echten heb ik niet bepaald last ofzo. ik vind het zeker wel een -hoe zeg je dat- mooie - religie, maar het zegt mij niet echt veel.
ik zou persoonlijk voor traditionele hekserij kiezen en niet voor wicca.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:08
Verwijderd
@ Tio: mooie uitleg, het bespaart een heleboel typwerk.

Zelf ben ik eclectisch (verschillende invloeden van de stromingen binnen de natuurreligies), maar ik neig naar het sjamanisme. We lezen en leren elke dag ^^. Daarentegen ben ik wel geneigd om me heks te noemen, vooral omdat mijn levensvisie en geloof rond de natuur en het geheel draait.

Ik ben er al meerdere jaren in geïnteresseerd, maar het is pas sinds kort dat daar de term heks bij komt kijken.

Het is voor mij zeker geen onzin, maar ik heb het idee dat het tot onzin gemaakt wordt. Met boeken als "Voorspellen voor de tienerheks" en programma's waarbij de interviewende presentatrice op een bezem rondrent en de geïnterviewde winkelierster beweert dat je je heks mag noemen als je een kelk en de wiccabijbel hebt, maak je je het moeilijk als geloof.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:24
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
Mutant schreef op 01-11-2004 @ 19:08 :
@ Tio: mooie uitleg, het bespaart een heleboel typwerk.
Bedankt. Ik hoopte eerlijk gezegd ook wel enigszins dat je hem zou waarderen. Normaal probeer ik niet zo hard uit te halen, maar ik liet me nu even gaan. Ik ben ook blij dat ik je er niet mee voor het hoofd stoot ofzo.

Citaat:
Het is voor mij zeker geen onzin, maar ik heb het idee dat het tot onzin gemaakt wordt. Met boeken als "Voorspellen voor de tienerheks" en programma's waarbij de interviewende presentatrice op een bezem rondrent en de geïnterviewde winkelierster beweert dat je je heks mag noemen als je een kelk en de wiccabijbel hebt, maak je je het moeilijk als geloof.
Oh, en niet alleen dat hoor. Ook boekjes met "lovespells voor beginners" e.d. dragen mijns inziens niet echt bij aan een serieuze aanwas van heksen.
Maar om alles op de auteurs e.d. te gooien vind ik eerlijk gezegd tever gaan. Ik denk dat het ook te maken heeft met de tijdgeest. Zoals ik al zei: materialisme. Ik zie materialisme niet alleen als het willen hebben van zoveel mogelijk materiële zaken, maar meer als een levenswijze, die sterk gericht is op het zo snel en moeiteloos bevredigen van behoeften. We zijn hier zo mee ingeprent, dat we niet tegen tegenslagen kunnen, en eigenlijk alles willen hebben, zoals het ons het beste past.
Nu proberen veel mensen wel dit materialisme te "ontstijgen" door naar esoterie of spiritualiteit te grijpen, maar als ze daar dan vervolgens op dezelfde wijze gaan handelen, dan schiet je er niets mee op. Het "manco" van hekserij is, dat het zich bij uitstek leent voor een materialistische insteek, omdat er weinig controle en regelgeving is. Het is heel "los" waardoor het makkelijk in allerlei vormen te buigen valt.

Groet,
Tio

PS. Check je PM.
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:37
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Ik ga mee met Mutant en Tio. Ik ben traditioneel heks, zo'n 4 á 5 jaar geleden begonnen, 2 jaar geleden officiele opleiding gevolgd van 101 dagen en gehaald. Ik leer nog steeds elke dag een beetje meer. Voordat iemand daarover begint te zwammen: nee, ik doe niet/zelden aan magie (en for goodness sakes, voordat je erover begint te zwammen, verdiep je even in wat het is voor je er loze uitspraken over doet please), wel veel aan kruiden.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 07:48
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Ik heb mn trein gehaald...

en om dan eerst even de vragen van cartman te beantwoorden:

Citaat:
wat vind je in dat geloof? Waarom doe je het? (Innerlijke rust? Antwoorden op levensvragen? Leven in een gemeenschap? het gevoel iets voor anderen te betekenen? Ontsnapping uit isolement? *geeft wat mogelijke antwoorden om het misschien wat te versimpelen*)
Ik vind in dit geloof rust, wat ik niet echt natuurlijk in me heb zitten heb ik af en toe het gevoel. Ik bestudeer het omdat het me erg interesseert, veel dingen vallen gewoon op zn plaats hierdoor.
Ik weet niet of het antwoorden op levensvragen geeft, ik weet niet eens wat mijn levensvragen zijn... Maar ik denk wel dat het al antwoorden heeft gegeven zonder dat er vragen waren... Dus ik heb gewoon al veel dingen geleerd die ik had willen weten maar nooit bewust gevraagd heb.

Ik noem mij geen heks, daarvoor ben ik nog absoluut niet ver genoeg. Aan magie doe ik ook niet echt, iig geen hele rituelen ofzo, maar een kaarsje opsteken en een wens maken is natuurlijk ook magie, net als bidden.
die vergelijking die ik had gepost laat hekserij idd overkomen als eigenlijk geen religie. Ik wilde een beetje laten zien wat het verschil eigenlijk is. Wel denk ik dat er bij hekserij niet veel regels zijn, en er zijn zo veel verschillende soorten hekserij, elke heks is verschillend, gelooft verschillende dingen en doet verschillende dingen. Ik pluk een beetje bij elk geloof wat weg.
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-11-2004, 08:00
Verwijderd
Ik vind het onzin om ook maar te geloven dat mensen invloed op natuurkrachten kunnen uitoefen. Ik heb weleens een sjamaan ontmoet die vrouw had van die zwarte henna tatoo's en kraamde allerei onzin uit ze beweerde de toekomst te kunnen zien in botjes
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 08:03
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
ik denk niet dat je invloed kan uitoefenen op natuurkrachten, het zal eerder andersom zijn en daar kan je gebruik van maken.

Het gaat niet perse om de botjes... dat is meer gewoon een middel, net als tarot kaarten of een kristallenbol, de beelden verschijnen in iemands hoofd, niet in de botjes..
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 08:10
Verwijderd
Gaap...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 08:15
Verwijderd
Citaat:
Jolankaas schreef op 02-11-2004 @ 09:10 :
Gaap...
Interessante theorie. Hoe kom je daar zo bij, wat zijn je motivaties, wat beweegt je hiertoe?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:34
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 02-11-2004 @ 08:48 :
Ik heb mn trein gehaald...

en om dan eerst even de vragen van cartman te beantwoorden:



Ik vind in dit geloof rust, wat ik niet echt natuurlijk in me heb zitten heb ik af en toe het gevoel. Ik bestudeer het omdat het me erg interesseert, veel dingen vallen gewoon op zn plaats hierdoor.
Ik weet niet of het antwoorden op levensvragen geeft, ik weet niet eens wat mijn levensvragen zijn... Maar ik denk wel dat het al antwoorden heeft gegeven zonder dat er vragen waren... Dus ik heb gewoon al veel dingen geleerd die ik had willen weten maar nooit bewust gevraagd heb.

Ik noem mij geen heks, daarvoor ben ik nog absoluut niet ver genoeg. Aan magie doe ik ook niet echt, iig geen hele rituelen ofzo, maar een kaarsje opsteken en een wens maken is natuurlijk ook magie, net als bidden.
die vergelijking die ik had gepost laat hekserij idd overkomen als eigenlijk geen religie. Ik wilde een beetje laten zien wat het verschil eigenlijk is. Wel denk ik dat er bij hekserij niet veel regels zijn, en er zijn zo veel verschillende soorten hekserij, elke heks is verschillend, gelooft verschillende dingen en doet verschillende dingen. Ik pluk een beetje bij elk geloof wat weg.
dankje . Het is me een stuk duidelijker wat dit 'geloof' voor mensen kan betekenen. Het enige dat me afstoot is de zin 'Daarvoor ben ik nog absoluut niet ver genoeg'. Ik begrijp dat je in geloof kunt groeien net als dat in het christendom kan. Maar bepaalde privilege's verwerven doordat je meer kennis verwerft en meer tijd steekt in leren, bidden en magie bedrijven gaat tegen mijn geloof in. de gehate zin 'als je maar genoeg bid kom je in de hemel' lijkt er iets teveel op.
Bovendien is het begrip 'magie' voor mij onduidelijk en snap ik niet wat je ermee berijkt. Macht? Controle? Aanzien? of is het gewoon ontspannen tijdsbesteding?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:59
Verwijderd
Privileges? Je verwerft geen privileges. Maar het gaat erom dat het nogal belachelijk is je Heks te noemen als je 3x per week Charmed kijkt en verder geen idee hebt waarover het gaat.

Er zijn wel een aantal covens, stromingen en richtingen die zich bezighouden met onderverdeling en hiërarchie, maar dat is geen standaard.

Met magie te bereiken. Hm. Magie is slechts een hulpmiddel om een doel een duwtje in de goede richting te geven. Het is niet zo dat je een spreuk zegt en poef je hebt een nieuwe auto. Het is eerder dat je energie in de juiste richting stuurt, jezelf eventueel op weg helpt met zelfvertrouwen of wat dan ook om eventueel een nieuwe beterverdienende job te vinden zodat je een nieuwe auto zou kunnen kopen. En ja, je kunt magie vrij sterk gebruiken, maar dat is gevaarlijk. Het zou wel eens het verkeerde effect kunnen hebben. Je kunt niet omschrijven, ik wil de uitkomst zo en zo, de uitkomst creëert zichzelf. Dan lijkt magie overbodig, maar het meest wezenlijke eraan is dat je kunt helpen en eventueel bijsturen, als je er genoeg over nadenkt en voorzichtig mee omgaat.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 12:21
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
bij hekserij wordt er vaak gezegd dat je een leerjaar van een jaar en een dag hebt en dat je dan ingewijd kan worden. Het gaat er dan om dat je een heel jaar bewust met hekserij hebt geleefd, de jaarfeesten hebt gevierd, esbats hebt gevierd, en dus voelt wat het allemaal betekend.
En ook al ben ik al 5 jaar hier mee bezig ik heb periodes dat ik er veel mee bezig ben en andere periodes vanwege wat dan ook niet. Daarom kan ik mij zelf geen heks noemen.

magie is idd niet je wil opleggen... het is meer het toeval een handje helpen. En het werkt ook echt niet altijd...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2004, 12:25
hmhm
Avatar van hmhm
hmhm is offline
Och ja
__________________
Don't trust anything that bleeds for three to five days and doesn't die.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:56
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 02-11-2004 @ 13:21 :
magie is idd niet je wil opleggen... het is meer het toeval een handje helpen. En het werkt ook echt niet altijd...
oh nee?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:08
Verwijderd
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 02-11-2004 @ 13:21 :
magie is idd niet je wil opleggen... het is meer het toeval een handje helpen. En het werkt ook echt niet altijd...
Magie werkt altijd. Maar misschien niet zo zichtbaar als wij verwachten of op de manier dat wij verwachten dat het werkt. Magie zou geen magie zijn als het maar af en toe zou werken, natuurlijk is de kracht van de magie afhankelijk van de omstandigheden en vooral van de persoon die het uitvoert. Als het niet zou werken, dan heeft waarschijnlijk de persoon die ermee bezig is geen idee wat hij/zij aan het doen is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
als je gebeden niet uitkomen zal je wel verkeerd gebeden hebben, anders was je wel verhoord. Klinkt erg fout, die magie. Helemaal omdat je zegt: magie werkt misschien niet zo zichtbaar als wij verwachten of op de manier dat wij verwachten dat het werkt.
Dus als je maar genoeg oplet heeft je magie altijd gewerkt. ja, als ik wens dat ik rijk wordt en vervolgens vind ik 5 dagen later 10 eurocent op straat dan heeft de wens al gewerkt. tsja...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 16:05
Verwijderd
Maar zo werkt het dus niet. Dat probeer ik duidelijk te maken.
En niet eens iedereen beheerst het fatsoenlijk. Het werkt niet van hahaaa… ik wil rijk zijn en mooi worden weet ik het. Het is ook geen abracadabra of dingen zoals uit charmed. Het vergt concentratie, doelgerichtheid, kennis, mogelijkheden, eventuele hulpmiddelen,…
Magie is niet wensen. En dat het niet werkt zoals wij bedoelen is dat wij niet kunnen bevatten hoe het kan werken. Voorbeeld: Je wilt iemand een nieuwe liefde sturen, maar ipv krijgt ze een kortstondige passionele relatie die haar even later keihard dumpt. Je wil voor jezelf de liefde van iemand anders winnen, die andere persoon wordt gewoon irritant opdringerig. Je wil een nieuwe job die je goed ligt, doet aan de hand daarvan iets, maar je sollicitatiegesprek gaat volledig de mist in. Op dat moment lijkt dat bagger, maar een maand later krijg je de aanbieding die je nog liever hebt.
Daarbij kun je soms niet eens zien of de magie gewerkt heeft. Vaak is magie ontzettend subtiel.

Maar dat zijn eigenlijk zelfs voorbeelden waarvoor je magie niet zomaar mag gebruiken. Magie is niet aan banden te leggen, daarom moet je er zo mee oppassen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:11
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
ff voor de duidelijkheid, er is nooit bewezen dat hekserij een eeuwenoude religie is en ondergronds heeft bestaan etc.

bron: Zwarte Kunst; Mythology en Geschiedenis – Richard Marshall

Om die reden vind ik het ook een poepreligie, mensen verwijzen naar de "eeuwenoude wortels en tradities" terwijl die er niet zijn. Alleen omdat ene Murray begin vorige eeuw 2 boeken publiceerde : ’The European Witch Cult’ (1926) en ’The God of the Witches’ (1960). Daarin vertelde ze dus dat hekserij al heel lang bestaat, dat ze in haar boeken erg onzorgvuldig te werk is gegaan en dingen uit hun verband rukte vertelde ze er niet bij. Hekserij is eigenlijk een verzinsel van de moderne mens, in deze "religie" kan en mag kennelijk alles. Het staat niet echt ergens voor, tis meer een bezigheidstherapie voor moderne mensen die niets anders te doen hebben.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 18:52
Verwijderd
Leuk ook dat je maar 1 bron aanhaalt. En dan nog wel één waarvan de titel de woorden zwarte kunst bevat.

Nu verdiep ik me niet zo direct in de geschiedenis, maar er waren al heksenverbrandingen in de middelleeuwen, daarvan was een hoop flauwekul, maar de kruidenvrouwtjes die erop vlogen behoorden er ook al toe. Druïdisme en sjamanisme wordt al veel langer beoefend, dat de huidige vorm van hekserij iets anders is als vroeger, is niet verwonderlijk, kijk naar de veranderingen die het christendom heeft doorlopen.

Hekserij is een natuurreligie en de natuur was er voor enige andere vorm van geloof.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 20:57
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Mutant: Leuk ook dat je maar 1 bron aanhaalt.

nou jij haalt anders helemaal geen bronnen aan. en natuurreligies bestaan wel al eeuwenlang, maar wat nu wicca en hekserij wordt genoemd niet. De bron die ik liet zien is maar 1bron, in mijn geschiedenisboek staat pcies hetzelfde. Je hoeft ws niet lang te zoeken en je vind mee serieuze bronnen die ontkennen dat wicca eeuwenoud is en al die tijd ondergronds bestond. En geloof jij echt dat arme kruidenvrouwtjes uit de middeleeuwen weet hadden van enegieen, van reincarnatie de wet van drie etc.?
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 21:21
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
wicca is niet eeuwen oud... de wicca die je bedoelt is zo'n 50 jaar oud.

hekserij heette vroeger ook geen hekserij... Het was de godinnenreligie... Waarvan wel bewijs van is gevonden, waar ik nu even geen bron van heb.
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 21:27
Verwijderd
MAAR wie zegt dat ik hekserij zie als reïncarnatie en de wet van 3 enzo? Wicca weet ik heel goed dat niet oud is, ik bedoel, ik heb het over de natuurreligies hier. En ja ik haal geen bronnen aan, maar ik zei ook dat ik me er niet in verdiep. Maar wssl is jouw reactie compleet op de topicstarter gericht, Tio en ik hebben het al over andere dingen gehad.

Wicca bestaat pas sinds +- 1950 en hekserij zie ik als natuurreligie.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 07:53
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
ik zit me toch af te vragen wat ik zo vekeerd heb gedaan in het openen van mijn topic...
__________________
Don't let the world miss out on you......
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-11-2004, 11:49
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 01-11-2004 @ 19:37 :
Ik ga mee met Mutant en Tio. Ik ben traditioneel heks, zo'n 4 á 5 jaar geleden begonnen, 2 jaar geleden officiele opleiding gevolgd van 101 dagen en gehaald. Ik leer nog steeds elke dag een beetje meer. Voordat iemand daarover begint te zwammen: nee, ik doe niet/zelden aan magie (en for goodness sakes, voordat je erover begint te zwammen, verdiep je even in wat het is voor je er loze uitspraken over doet please), wel veel aan kruiden.
een opleiding tot heks
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 11:51
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
makelville schreef op 03-11-2004 @ 12:49 :
een opleiding tot heks

Jazekers. Je gaat een periode in training bij een heks die je zoveel mogelijk leert over alles wat erbij komt kijken. Daar komt het in grote lijnen op neer.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 11:53
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 03-11-2004 @ 12:51 :
Jazekers. Je gaat een periode in training bij een heks die je zoveel mogelijk leert over alles wat erbij komt kijken. Daar komt het in grote lijnen op neer.
ow bestaat daar geen controle op ofzo? Want zo kan iedereen zich wel heks noemen en een pupil aannemen
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 12:16
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
makelville schreef op 03-11-2004 @ 12:53 :
ow bestaat daar geen controle op ofzo? Want zo kan iedereen zich wel heks noemen en een pupil aannemen
Eeeuhm, ligt eraan. Je kan er als pupil voor kiezen om het bij zomaar iemand te doen die zomaar wat zegt, je kan ook de meest bekenden eruit pikken, die zijn vak wel betrouwbaar. Ik heb gewoon het geluk gehad dat de bekendste van Nederland 4 km bij mijn ouders vandaan woont
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 12:59
Tio
Avatar van Tio
Tio is offline
Citaat:
makelville schreef op 03-11-2004 @ 12:53 :
ow bestaat daar geen controle op ofzo? Want zo kan iedereen zich wel heks noemen en een pupil aannemen
In zekere zin heb je gelijk. Doordat hekserij geen institutionele controle kent is het heel goed mogelijk dat mensen er misbruik van maken. Dit gebeurt dan ook wel eens, bijvoorbeeld doordat mensen worden afgezet met dure cursussen die nergens op slaan, of allerlei vreemde dingen moeten doen die niets met hekserij te maken hebben.

Er zijn, naar mijn idee, in ieder geval twee manieren om dit te omzeilen. De eerste is gewoon je gezonde verstand gebruiken. Wíl je wel zoveel betalen voor een cursus, en kan je die mensen ook vertrouwen. Bovendien zijn sommige dingen zo doorzichtig als wat, áls je tenminste daarvoor een beetje kennis hebt opgedaan van de materie waar je mee bezig wilt.

Ten tweede bestaat er een soort van "circuit", ook bestaande uit mensen van "het eerste uur." Daar kan je wel terecht met vragen over cursussen en dergelijke. Er heerst dus wel een soort van sociale controle, vooral binnen de Wicca.

Groet,
Tio
__________________
Elke dag kaas is ook niet alles
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 12:30
vrolijkevlinder
Avatar van vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Ik heb me niet te veel in wicca of hekserij verdiept om er echt objectief iets over te kunnen zeggen maar ik vind het niet echt juist om er zo'n resoluut onderscheid in te maken.
Het gaat namelijk allebij om het vereren van de aarde en ons leefgebied. De godin van de wiccan is hetzelfde als de moeder aarde van de heksen. Danu, Gaya, 3-voudige godin of wat dan ook.

Ik heb alleen commentaar op de wiccancovens die zichzelf met behoorlijk wat regels en rituelen groter willen laten lijken dan dat ze zijn, of officieler.

Er zitten zoveel waarheden in wiccareligies en heksenreligies, maar nog meer onzin, zoals met elk geloof. Het enige wat je kan doen is filteren welke elementen uit elk geloof het beste bij jezelf passen en die gebruiken om je gevoelswereld ten opzichte van het geloof op zich te verbreden.
__________________
Life is beautiful, it really is, without it, you're dead.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 17:14
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef op 14-11-2004 @ 13:30 :
Ik heb alleen commentaar op de wiccancovens die zichzelf met behoorlijk wat regels en rituelen groter willen laten lijken dan dat ze zijn, of officieler.
Met dit stuk ben ik het niet eens. Voor mij zijn juist die regels een kenmerk van Wicca. Wicca is en blijft voor mij een inwijdingstraditie. Voor die inwijding kun je terecht bij een coven en die inwijding behoort niet gedaan te worden zonder dat er een grondige leerperiode (van een jaar en een dag (als ik het goed heb)) aan vooraf is gegaan. Die regels horen dus bij de Wicca en al die wiccakindjes van een jaar of 15 die rond lopen te schreeuwen dat zij wicca zijn en zichzelf hebben ingewijd zijn in mijn ogen geen wiccan, maar een zooitje wat wicca wel grappig vindt. In mijn ogen kun je je niet zelf inwijden in de Wicca. Dat wordt gedaan door een HP/HPS en dat is een lid van een coven. Alleen binnen een coven kun je ingewijd worden in de Wicca. Natuurlijk kun je wel veel van de Wicca weten en een deel daarvan in de praktijk brengen, maar dan ben je nog geen 'echte' Wicca. Dat komt na je inwijding. Dan kunnen sommige mensen wel roepen dat ze een eclectische wicca zijn, maar dan ben je in mijn ogen geen wicca meer. Wicca heeft behoorlijk duidelijke regels (ga maar eens zoeken op Gerald Gardner, of lees eens een stukje in Wicca-boeken, die verder gaan dan "101 spreuken om je ware liefde te vinden"(oid)) en als je je niet meer aan die regels houdt, zie ik die persoon eerder als Heks dan als Wicca. Hekserij is namelijk veel vrijer, hoewel er in mijn ogen ook een aantal "regels" voor zijn, hoewel die heel wat moeilijker te definiëren zullen zijn dan die van de Wicca.

Guinevere
(sorry als ik hier en daar wat bot over kom, trouwens)
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:06
Verwijderd
Citaat:
Guinevere03 schreef op 15-11-2004 @ 18:14 :
[...] een grondige leerperiode (van een jaar en een dag (als ik het goed heb))[...]
Wow, grondig zeg.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 18:42
Guinevere03
Avatar van Guinevere03
Guinevere03 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 15-11-2004 @ 19:06 :
Wow, grondig zeg.
Dan kun je je 'n inwijding krijgen in de eerste graad. Mocht men in de coven van mening zijn dat je daar nog niet klaar voor bent, dan kun je er nog zo'n periode achteraan krijgen. Het is dus wel degelijk een grondige opleiding. Bovendien hebben de mensen die zo'n opleiding besluiten te willen doen, vaak ook al veel voor zichzelf bestudeerd, omdat het toch wel fijn is om te weten of dit echt is wat je wilt, voordat je je laat inwijden in een bepaalde traditie. Het is nu niet echt iets wat je er even als hobby bij doet...

Guinevere
__________________
if (value == 0) return value; else return 0;
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 21:41
Verwijderd
En owv wat Guinevere zo mooi beschrijft vind ik dat je niet kunt roepen dat je wicca bent. En word ik ziek van al die misstanden. Er zijn toch echt wel grote verschillen in de verschillende stromingen, er zijn natuurlijk ook overeenkomsten en dan vooral dat het natuurreligies zijn, maar binnen het christendom zullen Protestanten ook niet graag vergeleken worden met Rooms-katholiek enz.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 23:54
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-11-2004 @ 17:36 :
Ik vind het onzin, en waarom? 'Gewoon' geloof is naar mijn mening eigenlijk precies hetzelfde, alleen dat heeft tenminste nog een solide geschiedkundige basis en onze maatschappij is er voor een belangrijk deel in geworteld. Als het gaat om hekserij dan denk ik helemaal aan biseksuele wiccameisjes (thanks to Mennuz!) die omdat het toevallig hip schijnt te zijn een beetje in het bos rondhuppelen bij maanlicht.
I'm with stupid.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 23:59
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
nou ja, 's nachts door het bos huppelen is zo erg nog niet, er is een religie waarbij de volgelingen beelden aanbidden en altijd een symbool van hun geloof om hun nek moeten dragen.

wicca mag mischien door velen van zijn volgers niet zo serieus genomen worden als anderen dat zouden willen, toch kan het nog veel erger.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:49
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 16-11-2004 @ 00:59 :
nou ja, 's nachts door het bos huppelen is zo erg nog niet, er is een religie waarbij de volgelingen beelden aanbidden en altijd een symbool van hun geloof om hun nek moeten dragen.

wicca mag mischien door velen van zijn volgers niet zo serieus genomen worden als anderen dat zouden willen, toch kan het nog veel erger.
Och, in ieder geval zie ik de "biseksuele wiccameisjes" nog geen intifada of kruistocht beginnen.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 11:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-11-2004 @ 09:49 :
Och, in ieder geval zie ik de "biseksuele wiccameisjes" nog geen intifada of kruistocht beginnen.
exactement.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquete hekserij
Eline93
15 12-02-2010 22:31
Levensbeschouwing & Filosofie [Enquête] christenen, want denken jullie over hekserij?
Flijn
38 21-05-2009 14:34
Levensbeschouwing & Filosofie Mening over moderne hekserij.
Mítss
136 10-03-2007 18:06
Levensbeschouwing & Filosofie Enquete heksen en hekserij
LadyOfDarkness
1 17-11-2003 15:52
Levensbeschouwing & Filosofie Heksen en hekserij
LadyOfDarkness
0 17-11-2003 11:27
Levensbeschouwing & Filosofie Heksen
SelenaWW
31 31-05-2002 17:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.