Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-11-2008, 19:17
Mairdread
Mairdread is offline
Sorry, voor mijn onderwerp titel xD
Ik had alleen een vraag, ik lees van alles over christenen en de bijbel en al die dingen.
Maar laten we het eens hebben over geloof in algemeen, dus niet in de bijbel of god of allah. Wat houd geloof in, iedere avond bidden of gewoon af en toe aan "het" (dat waar je in gelooft) denkt. Bijv. ik ben Wiccan maar ik sta niet iedere avond de maan te ere of ieder feest te vieren.

Dus wat is geloven en hoe doen jullie dat?


(O en voor de Wiccans onder ons, het was niet neerhalend bedoelt, sorry. (ik vond het later namelijk heel gemeen klinken))
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2008, 19:49
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Geloof is een aanname van alles wat je niet weet. Sommige mensen proberen dit te beperken tot dingen die ze echt niet weten. Anderen gebruiken het zo veel mogelijk, zelfs ter verwerping van duidelijke feiten. Over het algemeen zal de laatste groep zich het meest geneigd voelen op de knieen te gaan en te hopen dat het godverdomme in het volgende leven beter wordt. Gelukkig kunnen ze nooit spijt hebben, want als ze dood zijn is er niets en daar komen ze dan ook nooit achter.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:01
Mairdread
Mairdread is offline
Citaat:
Gelukkig kunnen ze nooit spijt hebben, want als ze dood zijn is er niets en daar komen ze dan ook nooit achter.
Ik geloof dat er wel iets is na de dood en dat je de dingen in dit leven opnieuw moet doen, totdat je leven uiteindelijk perfect is en je alles geleerd hebt, klinkt cliché. En ik denk ook dat je er op de één of andere manier achter kan komen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:05
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Ik geloof dat er wel iets is na de dood en dat je de dingen in dit leven opnieuw moet doen, totdat je leven uiteindelijk perfect is en je alles geleerd hebt, klinkt cliché. En ik denk ook dat je er op de één of andere manier achter kan komen.
Ik niet. Ik ga ooit lekker dood en dan zie je me nooit meer terug.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 20:26
Verwijderd
"Geloof is als opium van het volk."
Met citaat reageren
Oud 18-11-2008, 21:07
Hernuel Fan
Avatar van Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
wat is geloven en hoe doen jullie dat?
Citaat:
Maar laten we het eens hebben over geloof in algemeen, dus niet in de bijbel of god of allah.
hoe kan ik nu algemeen antwoorden op de vraag "hoe geloof jij?"

Wat is geloven in het algemeen: ik heb geen idee of je er iets algemeens over kan zeggen. Twee kenmerken: Het gaat meestal over onstoffelijke dingen. Redenatie staat meestal niet centraal, eerder een innerlijke overtuiging.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 02:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
hoe doen jullie dat?
Niet.

(wat atheïsme ook tot de kortst uit te leggen levensovertuiging maakt )
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 19:06
Caster
Avatar van Caster
Caster is offline
Kent iemand Astral Projection? Misschien is t na de dood ook wel zo (ik weet t niet hoor, want ik heb t nog nooit gedaan, maar veel over gelezen). Wie weet? Elk geloof heeft weer zn concurrentie. Als Wicca ben je opzich wel vrij veilig voor overloping lijkt me?
Citaat:
Niet.

(wat atheïsme ook tot de kortst uit te leggen levensovertuiging maakt )
Atheïsme is gevaarlijk, iedereen die de southpark aflevering heeft gezien weet dat;-)
Met citaat reageren
Oud 19-11-2008, 19:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Mja hoe doe ik dat, geen flauw idee ik zet tatoeages als connectie tot dierbaren neem eens in de zoveel tijd een paar minuten om te denken of wat als en waarom en pak met regelmaat wat te lezen op.

in de meer algemene zin zal ik vast vanalles geloven, zo geloof ik dat het van de week 6 graden gaat worden, of dat echt zo is zal blijken.

Citaat:
Niet.

(wat atheïsme ook tot de kortst uit te leggen levensovertuiging maakt )
offtopic reactie
of weet je echt alles zeker
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 13:31
Rozemarijn92
Rozemarijn92 is offline
Hoe je gelooft is voor iedereen verschillend. 'Geloven' betekent eigenlijk alleen dat je vertrouwt dat er 'een hogere macht is' . Hoe je dat tot uitting brengt verschilt tussen godsdiensten maar ook tussen mensen binnen een godsdienst. Ik denk dat er niet 2 mensen bestaan die op precies dezelfde manier geloven. Er zijn mensen die inderdaad elke avond (of elk uur) bidden, maar er zijn ook mensen die dat vrijwel nooit doen. Er zijn mensen die elke week naar de kerk/moskee enz. gaan en die eigenlijk niet geloven en er zijn mensen die heel erg geloven, maar nooit naar de kerk/moskee gaan.
Is het wat duidelijker? Of maak ik het nu alleen maar ingewikkelder?
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 16:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Geloven = luiheid of lafheid, dat hangt van de beweegredenen van de gelovige in kwestie af.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2008, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Geloven = luiheid of lafheid, dat hangt van de beweegredenen van de gelovige in kwestie af.
Maar als je nou bijvoorbeeld homo bent en je gelooft toch echt dat homo's niet in de hemel komen (en ja die zijn er), dan is het toch noch lui, noch laf.. wel een beetje stóm, maar da's wat anders
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 19:01
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Maar als je nou bijvoorbeeld homo bent en je gelooft toch echt dat homo's niet in de hemel komen (en ja die zijn er), dan is het toch noch lui, noch laf.. wel een beetje stóm, maar da's wat anders
In beginsel is het altijd laf of lui, de gevolgen dragen kan heldhaftig lijken, maar de reden om te geloven is het niet willen zoeken naar antwoorden op de grote vragen (lui) of het niet kunnen accepteren dat er niks meer is als je doodgaat (laf).

Edit: hoewel stompzinnigheid misschien ook wel een reden is. Maar ik weet niet of stompzinnigheid een fysieke eigenschap is of een gebrek aan motivatie, want ik geloof niet dat er domme mensen zijn.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 20:03
Rozemarijn92
Rozemarijn92 is offline
Citaat:
In beginsel is het altijd laf of lui, de gevolgen dragen kan heldhaftig lijken, maar de reden om te geloven is het niet willen zoeken naar antwoorden op de grote vragen (lui) of het niet kunnen accepteren dat er niks meer is als je doodgaat (laf).

Edit: hoewel stompzinnigheid misschien ook wel een reden is. Maar ik weet niet of stompzinnigheid een fysieke eigenschap is of een gebrek aan motivatie, want ik geloof niet dat er domme mensen zijn.
Het niet willen zoeken naar antwoorden op grote vragen? En wat doen alle mensen die niet geloven dan, die nemen toch ook al die theorieen over de oerknal en de evolutie zomaar aan, die gaan daar toch zelf ook bijvoorbeeld niet over nadenken. Of vind jij hoe het het allemaal begonnen is geen levensvraag?? (en wat zijn dan wel levensvragen en hoeveel moeite doe je zelf om daar antwoord op te vinden??)
Hoezo is het laf als je niet kunt accepteren dat er niets meer is als je doodgaat, ik vind dat juist wel makkelijk! Lekker erop losleven, want hierna is toch niets meer.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 22:06
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Geloven is een gemakkelijke reden om je eigen falen af te doen als "de wil van een hogere macht".
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2008, 23:00
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Het niet willen zoeken naar antwoorden op grote vragen? En wat doen alle mensen die niet geloven dan, die nemen toch ook al die theorieen over de oerknal en de evolutie zomaar aan, die gaan daar toch zelf ook bijvoorbeeld niet over nadenken. Of vind jij hoe het het allemaal begonnen is geen levensvraag?? (en wat zijn dan wel levensvragen en hoeveel moeite doe je zelf om daar antwoord op te vinden??)
Hoezo is het laf als je niet kunt accepteren dat er niets meer is als je doodgaat, ik vind dat juist wel makkelijk! Lekker erop losleven, want hierna is toch niets meer.
nee maar ik heb er meer over gelezen dan de bijbel en dat blijf ik doen totdat ik doodga en als ik het dan niet weet dan heb ik pech

wat bedoel je met lekker erop los leven?
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 00:40
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Geloven is een gemakkelijke reden om je eigen falen af te doen als "de wil van een hogere macht".
Dat is niet geloven, dat is een kwestie van geen eigen verantwoordelijkheid durven te nemen.

(drool @ veroorzakers avatar Mmmmmm donuts, uuurrgggggghhhh! )
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Lekker erop losleven, want hierna is toch niets meer.
Het is niet alsof niet-gelovigen geen normen en waarden hebben.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 04-12-2008, 17:21
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dat is niet geloven, dat is een kwestie van geen eigen verantwoordelijkheid durven te nemen.

(drool @ veroorzakers avatar Mmmmmm donuts, uuurrgggggghhhh! )
Maar gelovigen hebben wel een makkelijk iemand om alles op af te schuiven, bidden is voor mij geen verantwoordelijkheid nemen. Dat ongelovigen niet per definitie alle verantwoording op zich nemen is natuurlijk ook waar (volgens mij denken sommigen namelijk dat de overheid alles moet regelen).

Spoiler
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 18:39
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Dat is niet geloven, dat is een kwestie van geen eigen verantwoordelijkheid durven te nemen.
Om vervolgens blind te vertrouwen op een hogere macht die "wel even over je waakt".
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2008, 19:51
Verwijderd
Om nog maar te zwijgen over de willekeurigheid die deze 'god' bezit. Owh maar dan zijn plots gods wegen ondoorgrondelijk. Dat is makkelijk, hoeven we ons dáár ook niet druk over te maken.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 07:09
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Het niet willen zoeken naar antwoorden op grote vragen? En wat doen alle mensen die niet geloven dan, die nemen toch ook al die theorieen over de oerknal en de evolutie zomaar aan, die gaan daar toch zelf ook bijvoorbeeld niet over nadenken. Of vind jij hoe het het allemaal begonnen is geen levensvraag?? (en wat zijn dan wel levensvragen en hoeveel moeite doe je zelf om daar antwoord op te vinden??)
Hoezo is het laf als je niet kunt accepteren dat er niets meer is als je doodgaat, ik vind dat juist wel makkelijk! Lekker erop losleven, want hierna is toch niets meer.
Ik neem geen theorie zomaar aan. Ik kijk hoe deze past in mijn dagelijkse leven, mijn eigen observaties en mijn eigen kennis. Ik ben voortdurend kritisch naar wat ik denk te weten en ik stel vragen, omdat er altijd dingen fout kunnen zijn. Dat geeft mij de verantwoordelijkheid altijd bezig te zijn met mijzelf en mijn overtuigingen, in plaats van het lekkerlui aan te nemen van een boek dat ooit door een stel halve gekken is opgeschreven tijdens een hallucineerde trip.

Er lekker op los leven is er alleen bij voor hen die geen eigen verantwoordelijkheid hoeven te dragen. Die de morele last van hun acties kunnen afschuiven op iets anders dan hun eigen geweten. Theïsten hebben een god(in), godheid of andere bovennatuurlijke wezens die de gewetens last van hun acties kunnen dragen. Ik heb alleen mijn geweten. Mijn acties zijn de mijne en de enige die er verantwoordelijk voor is ben ik.

Als laatste: Levensvragen? Levensvragen zijn volgens mij de vragen die een 'waarom' aan het leven plakken, en een doel willen geven aan simpelweg 'bestaan'. Dat is de verkeerde vraag.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 09:39
il-Principe
Avatar van il-Principe
il-Principe is offline
"Geloven" is een breed begrip. Ik geloof in mijzelf en ik geloof ook dat mijn eigen perceptie van mijn kunnen niet altijd overeenkomt met de werkelijke feiten.

Ik geloof echter niet in de goedheid van de mens (bij gebrek aan bestaan van een universeel goed en kwaad), maar ik geloof wel dat de mens altijd voor eigenbelang kiest. Ik geloof dus in een (voor mij, to be sure) reëele werkelijkheid die empirisch wordt waargenomen.

Dus feitelijk geloof ik nergens in.

Joy!
__________________
"Het was een donkere en stormachtige avond. Ik las slechte literatuur."
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 10:32
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Om vervolgens blind te vertrouwen op een hogere macht die "wel even over je waakt".
Je hoopt dat dat zo is. Als je dat verwacht, ben je gewoon egoistisch
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 10:39
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Maar gelovigen hebben wel een makkelijk iemand om alles op af te schuiven, bidden is voor mij geen verantwoordelijkheid nemen. Dat ongelovigen niet per definitie alle verantwoording op zich nemen is natuurlijk ook waar (volgens mij denken sommigen namelijk dat de overheid alles moet regelen).
Zoals iemand ooit zei (lekker vaag, maar ik weet niet meer waar ik dit zag of hoorde): ik zie liever een oprechte ongelovige die strijdt voor rechtvaardigheid, liefdevolle daden doet en er gewoon klaar staat voor de ander, dan een schijnheilige gelovige die iedere dag bidt, maar een achterbaks leven leidt.

Bidden kan echter wel je helpen om juist als gelovige je een "beter mens" te maken. Je bent je vaak meer bewust van bepaalde (kleine) zaken om je heen. Het is een tool die je kan gebruiken om je verantwoordelijker op te stellen. Als je maar niet schijnheilig bent

Je zegt dat bidden voor jou geen verantwoordelijkheid nemen is. Ik zou dit dan liever zo willen stellen: bidden alleen is geen verantwoordelijkheid nemen.

Spoiler
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2008, 10:43
il-Principe
Avatar van il-Principe
il-Principe is offline
Feit blijft dat geloof in een Almachtige, Alwetende en Zeer Boze God wel betekent dat je geen verantwoording en leiding neemt in je eigen leven. Alles is al voorbestemd, dus kun jij je er net zo goed bij neerleggen. Of ben ik nu een nare man als ik zo redeneer?
__________________
"Het was een donkere en stormachtige avond. Ik las slechte literatuur."
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 11:02
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Feit blijft dat geloof in een Almachtige, Alwetende en Zeer Boze God wel betekent dat je geen verantwoording en leiding neemt in je eigen leven. Alles is al voorbestemd, dus kun jij je er net zo goed bij neerleggen. Of ben ik nu een nare man als ik zo redeneer?
Dat hangt van de gelovige cq. religie af, denk ik. Als je gelooft in het hebben van een eigen wil, dan moet je verantwoording af kunnen leggen voor je daden.

Jij besluit welke beslissingen je neemt. Dat kan met of zonder god.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 11:13
il-Principe
Avatar van il-Principe
il-Principe is offline
Nu komen we op het punt van de onmogelijkheid van vrije wil bij het bestaan van almacht. Laten we die maar níet gaan voeren...
__________________
"Het was een donkere en stormachtige avond. Ik las slechte literatuur."
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 11:42
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Citaat:
Maar gelovigen hebben wel een makkelijk iemand om alles op af te schuiven
Dat hangt denk ik heel sterk af van waar je in gelooft.


Ik weet dat ik geloof. Ik geloof in mezelf. Ik hoef niet te bidden en dergelijke. De levensvragen zijn voor mij geen vragen meer. Hoe ik geloof? Tja, ik luister heel veel naar mijn gevoel. Ik vertrouw heel veel op mijn verstand. Ik doe de dingen omdat ik me er goed bij voel. Er zijn rituelen die ik uitvoer puur omdat ik het fijn vind die dingen te doen, omdat ik me er rustig bij voel. (nu klink ik bijna als een satanist, ik weet het. Grote verschil tussen mij en een satanis; satanist is alles geoorloofd om jezelf geluk te geven. Bij mij niet, Ik zoek geluk door geluk te geven.)

Ik zal ook wat vertellen over hoe ik ben opgevoed hierover te denken. Ik ben opgevoed dat geloven geen bal waard is. De duivel gelooft immers ook in god. Mij is geleerd dat je met daden je overtuiging laat zien. (ik ben in een van de christelijke wegen opgevoed)
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 13:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Nu komen we op het punt van de onmogelijkheid van vrije wil bij het bestaan van almacht. Laten we die maar níet gaan voeren...
Dat is wel mogelijk en kan heel simpel uitgelegd worden als je naar Windows kijkt: het is ontworpen maar het heeft toch een eigen wil
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 13:19
il-Principe
Avatar van il-Principe
il-Principe is offline
Windows zal uiteindelijk altijd een keer crashen, maar de gebruiker kan dit zoveel mogelijk uitstellen. Voor zover bekend is er geen "Death Clock" ingeprogrammeerd die heeft vastgesteld dat Windows zal crashen op vrijdag 5 december 2008 tijdens het laden van Windows Media Player om 14:19 uur.

Het debat van "Vrije wil en keuze bestaat niet als God almachtig is" is al zo vaak gevoerd en ik ben in het kamp van dat het onmogelijk is. Andere mensen geloven dat het wel kan, waar precies de grap zit. Je gelooft dat het mogelijk is. Logisch beredeneerd is het onmogelijk.
__________________
"Het was een donkere en stormachtige avond. Ik las slechte literatuur."
Met citaat reageren
Oud 05-12-2008, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Je hoopt dat dat zo is. Als je dat verwacht, ben je gewoon egoistisch
Het ligt eraan hoe je dat bedoelt. Als je er vanuit gaat dat alles wat je gebeurt (inclusief pijn) toch goed is, uiteindelijk, omdat er iemand is die over je waakt en dit dus blijkbaar toch uiteindelijk niet slecht voor je zal zijn, dan lijkt het me geen heel egoistische instelling... in ieder geval geen negatieve, want ik denk dat je altijd gelukkiger zult zijn als je kunt accepteren wat er op je pad komt (waar ik overigens niet mee wil zeggen dat je er vervolgens niks aan zou moeten doen! Maar dát het in eerste instantie gebeurt, daar kun je eigenlijk weinig anders mee dan het accepteren).
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 00:53
Verwijderd
Citaat:
Nu komen we op het punt van de onmogelijkheid van vrije wil bij het bestaan van almacht. Laten we die maar níet gaan voeren...
vrije wil en almacht
beide hebben iets gemeen, en dat is dat het niet bestaat
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 11:46
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het debat van "Vrije wil en keuze bestaat niet als God almachtig is" is al zo vaak gevoerd en ik ben in het kamp van dat het onmogelijk is. Andere mensen geloven dat het wel kan, waar precies de grap zit. Je gelooft dat het mogelijk is. Logisch beredeneerd is het onmogelijk.
we willen natuurlijk paginalange tekst voorkomen, maar "god" zou willekeur en kansberekening natuurlijk gewoon als zijn instrumenten kunnen gebruiken om de symbiose van het leven door te laten lopen.

uiteindelijk kan je dan vinden dat dat geen vrije wil is omdat het 'een instrument' is maar zelfs dan staan noch de parameters of uiteindelijk resultaat echt vast.

exact de reden waarom, een darwin geen hogere machten ontkracht maar wel willekeurigheid erkent.

Citaat:
Het ligt eraan hoe je dat bedoelt. Als je er vanuit gaat dat alles wat je gebeurt (inclusief pijn) toch goed is
Goed en slecht zijn inherent aan elkaar, het een bestaat niet zonder het ander, als je iets goed noemt komt dat omdat je dat vergelijkt met iets wat je slecht vind en visa versa, de zin; Jan is een goede, heeft daardoor geen betekenis, het wordt pas wat als je zegt Jan is een goede visser, waarin je refereert aan het feit dat er dus een hele hoop minder succesvolle vissers zijn.

Iemand die in god gelooft, daarvan kan ik me niet voorstellen dat die meent dat alles goed is, hoogstens dat alles is zoals het hoort.

Pijn is natuurlijk enorm goed, het is een waarschuwing dat je met iets doms of zwaars bezig bent
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 16:22
Verwijderd
Citaat:
we willen natuurlijk paginalange tekst voorkomen, maar "god" zou willekeur en kansberekening natuurlijk gewoon als zijn instrumenten kunnen gebruiken om de symbiose van het leven door te laten lopen.

uiteindelijk kan je dan vinden dat dat geen vrije wil is omdat het 'een instrument' is maar zelfs dan staan noch de parameters of uiteindelijk resultaat echt vast.

exact de reden waarom, een darwin geen hogere machten ontkracht maar wel willekeurigheid erkent.



Goed en slecht zijn inherent aan elkaar, het een bestaat niet zonder het ander, als je iets goed noemt komt dat omdat je dat vergelijkt met iets wat je slecht vind en visa versa, de zin; Jan is een goede, heeft daardoor geen betekenis, het wordt pas wat als je zegt Jan is een goede visser, waarin je refereert aan het feit dat er dus een hele hoop minder succesvolle vissers zijn.

Iemand die in god gelooft, daarvan kan ik me niet voorstellen dat die meent dat alles goed is, hoogstens dat alles is zoals het hoort.

Pijn is natuurlijk enorm goed, het is een waarschuwing dat je met iets doms of zwaars bezig bent
Mja dat ligt er maar geheel aan of je de wereld wil zien in goed en kwaad. Theoretisch gezien hou ik het er liever op dat dat altijd subjectief en relatief is En als alles is zoals het hoort, dan is dat toch goed? Tenminste, al naar gelang je definitie van goed
Met citaat reageren
Oud 06-12-2008, 20:16
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Windows zal uiteindelijk altijd een keer crashen, maar de gebruiker kan dit zoveel mogelijk uitstellen. Voor zover bekend is er geen "Death Clock" ingeprogrammeerd die heeft vastgesteld dat Windows zal crashen op vrijdag 5 december 2008 tijdens het laden van Windows Media Player om 14:19 uur.
Wel een $%$#% activeringsklok dat je laat verplichten om een licentienummer in te geven en als je dat niet doet na een tijd, kan je geen gebruik meer maken van het OS (tenzij je dan een licentiecode alsnog invult).

Citaat:
Het debat van "Vrije wil en keuze bestaat niet als God almachtig is" is al zo vaak gevoerd en ik ben in het kamp van dat het onmogelijk is. Andere mensen geloven dat het wel kan, waar precies de grap zit. Je gelooft dat het mogelijk is. Logisch beredeneerd is het onmogelijk.
Laat ik het dan anders stellen: bestaat vrije wil en keuze dan wel zonder god?
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-12-2008, 07:07
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Mja dat ligt er maar geheel aan of je de wereld wil zien in goed en kwaad. Theoretisch gezien hou ik het er liever op dat dat altijd subjectief en relatief is
Strak plan

Citaat:
En als alles is zoals het hoort, dan is dat toch goed? Tenminste, al naar gelang je definitie van goed
Dat is heel het punt, het redden van miljoenen verdienende niets uitvoerende goochelaars van de financiële markt terwijl de halve wereld kapot gaat van gebrek aan de meest basale middelen, die we wel hebben en overal kunnen krijgen als we willen.

dat kan misschien zijn zoals: "god het bedoelt heeft" maar dat maakt het niet goed, sterker nog gezien de mentaal onderdrukkende stijl de de meeste religieuze stromen hanteren is het eerder nog een aanslag op het menselijk potentieel.

maar enfin, fouten zullen wel ingebouwd zijn om ons wat in te laten zien, liever dan voorkauwen, maar nu vraag ik je...
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Strak plan



Dat is heel het punt, het redden van miljoenen verdienende niets uitvoerende goochelaars van de financiële markt terwijl de halve wereld kapot gaat van gebrek aan de meest basale middelen, die we wel hebben en overal kunnen krijgen als we willen.

dat kan misschien zijn zoals: "god het bedoelt heeft" maar dat maakt het niet goed, sterker nog gezien de mentaal onderdrukkende stijl de de meeste religieuze stromen hanteren is het eerder nog een aanslag op het menselijk potentieel.

maar enfin, fouten zullen wel ingebouwd zijn om ons wat in te laten zien, liever dan voorkauwen, maar nu vraag ik je...
Hm maar dat is alleen zo omdat jouw definitie van 'goed' blijkbaar inhoudt dat het leven eerlijk moet zijn
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 17:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Hm maar dat is alleen zo omdat jouw definitie van 'goed' blijkbaar inhoudt dat het leven eerlijk moet zijn
weer zo relatief; eerlijk.
Harmonieus is eerder wat ik zou zeggen.

zat te denken trouwens:
als we even heel de vraag wat is god of hoe geloof je los gooien.

dan heb je dus:
Alles is niet zoals het hoort
of alles is zoals het hoort.

als alles niet is zoals het hoort dan impliceert dat dus dat we nog moeten leren (van god/alles), dan is god niet echt een geweldige leraar.

als alles is zoals het hoort dan is god een sadist.

__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 18:57
il-Principe
Avatar van il-Principe
il-Principe is offline
Citaat:
Laat ik het dan anders stellen: bestaat vrije wil en keuze dan wel zonder god?
Geen idee, maar een almachtige God van Christelijke, joodse of islamitische signatuur in ieder geval niet.
__________________
"Het was een donkere en stormachtige avond. Ik las slechte literatuur."
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 20:25
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Je hoopt dat dat zo is. Als je dat verwacht, ben je gewoon egoistisch
Dan zijn er verdomd veel mensen egoïstisch.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2008, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Dan zijn er verdomd veel mensen egoïstisch.
En dit verbaast je omdat...
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 07:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Geen idee, maar een almachtige God van Christelijke, joodse of islamitische signatuur in ieder geval niet.
Dat neem je onterecht aan. Waarom zou god ueberhaupt tot de idee zijn gekomen om wetten via Mozes te overhandigen als alles toch al voor je uitgerekend en bestemd was? Je kan de wetten gaan volgen, ja dan wel nee. Je hebt de keuze foute of goede beslissingen te maken.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 09:51
ZiLClipse
ZiLClipse is offline
Citaat:
Dat neem je onterecht aan. Waarom zou god ueberhaupt tot de idee zijn gekomen om wetten via Mozes te overhandigen als alles toch al voor je uitgerekend en bestemd was? Je kan de wetten gaan volgen, ja dan wel nee. Je hebt de keuze foute of goede beslissingen te maken.
tsja ik denk niet dat het uitmaakt of "god" wel of niet bestaat. Tenslotte gaat het niet om elkaar te overtuigen van..

En maakt het niet uit of de 1 wel in "god" gelooft of niet. Of de ander in meerdere "goden"?

Geloof draait zoals het woord al zegt, om geloven.. Dit kan iedereen ook opvatten op zijn/ haar eigen manier. Dat doen we ook trouwens omdat iedreen weer totaal andere ideen en opvattingen heeft in "geloven" van.

Nu kan je je zelf afvragen of ongeacht of een ander wel erin of niet in gelooft dat het uitmaakt voor jouw. Het gaat toch om waar jij in gelooft?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 10:39
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Nu kan je je zelf afvragen of ongeacht of een ander wel erin of niet in gelooft dat het uitmaakt voor jouw. Het gaat toch om waar jij in gelooft?
Er zijn heel veel mensen die vinden dat jij precies moet geloven wat jij geloofd. Zo hebben we meneer Ratzinger, meneer Bush Jr., meneer O. bin Laden, etc.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 10:46
ZiLClipse
ZiLClipse is offline
Citaat:
Er zijn heel veel mensen die vinden dat jij precies moet geloven wat jij geloofd. Zo hebben we meneer Ratzinger, meneer Bush Jr., meneer O. bin Laden, etc.
Oke ik zie je punt. Maar je kan nog altijd blijven nadenken en niet blind volgen waar jij in gelooft. Tis niet zo zwart/ wit.
Jij kiest er natuurlijk zelf voor(of je bent er mee opgevoed) maar ik weet van mezelf dat ongeacht ik uit een christelijk gezin kom nooit heb gelooft in god of een hogere macht.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 16:01
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Citaat:
En dit verbaast je omdat...
Het is niet mijn bedoeling dat dit overkomt als een uiting van verbazing, het is slechts een zoveelste constatering van iets wat inmiddels een feit genoemd kan worden.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 19:36
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
tsja ik denk niet dat het uitmaakt of "god" wel of niet bestaat. Tenslotte gaat het niet om elkaar te overtuigen van..

En maakt het niet uit of de 1 wel in "god" gelooft of niet. Of de ander in meerdere "goden"?

Geloof draait zoals het woord al zegt, om geloven.. Dit kan iedereen ook opvatten op zijn/ haar eigen manier. Dat doen we ook trouwens omdat iedreen weer totaal andere ideen en opvattingen heeft in "geloven" van.

Nu kan je je zelf afvragen of ongeacht of een ander wel erin of niet in gelooft dat het uitmaakt voor jouw. Het gaat toch om waar jij in gelooft?
Ik begrijp je antwoord niet. Het ging uiteindelijk om de vraag of men een vrije wil heeft, ja dan wel nee. il-principe stelt dat vrije wil niet voorkomt in de leer van de drie grootste monotheistische godsdiensten. Die stelling bestreed ik.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2008, 19:42
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Laat ik het dan anders stellen: bestaat vrije wil en keuze dan wel zonder god?
There is no free will nor faith just coïncidence. zoiets wat het toch?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.