Oud 24-01-2012, 23:26
Winstanley
Winstanley is offline
Ik sta voor mij SE best hoog. voor sommige vakken een 8 en voor de meeste vakken een 7. Ik heb nu aantal proefexamens gedaan, en daarbij scoor ik duidelijk lager. Ik heb wiskunde gedaan. Daar sta ik met SE een 8 voor en bij CE maar een 6. Is dit wel goed en hoe kan ik dit verhogen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2012, 00:13
Verwijderd
Wiskunde is een kwestie van doen. Het kan zijn dat je docent toets-opgaven geeft die net ietsjes anders in elkaar zitten kwa structuur. Het beste wat je daaraan kan doen is gewoonweg veel oefenen met oude eindexamens.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 06:40
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Volgens mij zit er altijd we een verschil in het cijfer van het SE en het CE (waarbij dat van het SE in bijna alle gevallen wat hoger ligt), maar volgens mij moet je je pas zorgen gaan maken als er meer dan 2,5 punten verschil tussen zit. Dat is ook volgens mij de algemene norm waarbij bij scholen een onderzoek wordt ingesteld naar de SE's.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:12
Verwijderd
Het kan natuurlijk gewoon zo zijn, dat jouw school veel makkelijkere SE´s geeft.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 14:49
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Een regel die dit jaar trouwens wel ingaat (om te voorkomen dat mensen puur slagen door te makkelijke SE's) is dat je op je CE gemiddeld een 5,5 moet halen, met een 5,4 zak je dus. Zelfs als je gemiddeld, met je SE's erbij, wel aan de eisen voldoet.

Maar het kan natuurlijk heel goed dat je wat moet wennen aan de opgaven. Je bent de toetsen van je school waarschijnlijk allang gewend en je weet een beetje hoe ze in elkaar steken, hoe je moet leren en hoe je moet antwoorden. Ik merk(te) zelf ook dat het steeds beter ging als ik even geoefend had met oude eindexamens. En als je oefent, leer je ook de stof nog eens (én wen je dus aan de opgaven). En er is nog tijd zat om een zooi oude eindexamens te oefenen!
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:54
Winstanley
Winstanley is offline
Citaat:
Volgens mij zit er altijd we een verschil in het cijfer van het SE en het CE (waarbij dat van het SE in bijna alle gevallen wat hoger ligt), maar volgens mij moet je je pas zorgen gaan maken als er meer dan 2,5 punten verschil tussen zit. Dat is ook volgens mij de algemene norm waarbij bij scholen een onderzoek wordt ingesteld naar de SE's.
Ik had juist gehoord dat er maar 0,5 tussen SE en CE mocht zitten, en anders gaat de inspectie moeilijk doen. Maar dat is niet mijn probleem.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 16:56
Winstanley
Winstanley is offline
Citaat:
Een regel die dit jaar trouwens wel ingaat (om te voorkomen dat mensen puur slagen door te makkelijke SE's) is dat je op je CE gemiddeld een 5,5 moet halen, met een 5,4 zak je dus. Zelfs als je gemiddeld, met je SE's erbij, wel aan de eisen voldoet.

Maar het kan natuurlijk heel goed dat je wat moet wennen aan de opgaven. Je bent de toetsen van je school waarschijnlijk allang gewend en je weet een beetje hoe ze in elkaar steken, hoe je moet leren en hoe je moet antwoorden. Ik merk(te) zelf ook dat het steeds beter ging als ik even geoefend had met oude eindexamens. En als je oefent, leer je ook de stof nog eens (én wen je dus aan de opgaven). En er is nog tijd zat om een zooi oude eindexamens te oefenen!
Er zijn wel heel veel nieuwe regels bijgekomen. Had best wel een jaartje vroeger mijn examen gehad. Ik heb trouwens een 2e proefexamen uit 2011 gemaakt. Had gisteren een 6,2 en nu een 7. Zit dus wel vooruitgang in.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:07
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Doe je dit jaar examen of volgend jaar? Want dit jaar is nog het overgangsjaar en gelden regels als 'je mag maar één vijf staan voor wiskunde, Engels en Nederlands' nog niet, die gaat volgend jaar pas in.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:15
Winstanley
Winstanley is offline
Citaat:
Doe je dit jaar examen of volgend jaar? Want dit jaar is nog het overgangsjaar en gelden regels als 'je mag maar één vijf staan voor wiskunde, Engels en Nederlands' nog niet, die gaat volgend jaar pas in.
Ik doe dit jaar examen. Ik merk dat er landelijk veel onduidelijkheid is. Op school hebben we een formulier van het ministerie binnengehad. Daar staat idd niks op over dat je maar één 5 mag staan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2012, 17:30
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik doe dit jaar examen. Ik merk dat er landelijk veel onduidelijkheid is. Op school hebben we een formulier van het ministerie binnengehad. Daar staat idd niks op over dat je maar één 5 mag staan.
Ik kijk altijd op de site van de rijksoverheid, als ik dat soort dingen wil weten. Namelijk hierrrr.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 08:08
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Ik had juist gehoord dat er maar 0,5 tussen SE en CE mocht zitten, en anders gaat de inspectie moeilijk doen. Maar dat is niet mijn probleem.
Ow, dan verschil dat volgens mij per locatie of per school, want een verschil van maximaal 0,5 punten is wel héél erg krap.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 18:35
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Nee, de inspectie vindt een verschil van meer dan 0,5 onaanvaardbaar.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 21:51
Verwijderd
Das wel raar. Als leerlingen dan gewoon heel goed leren en (dus) goede cijfers halen voor schoolexamens, waardoor ze onvoldoendes voor centrale examens kunnen halen, is dat dus onaanvaardbaar? Tijd voor een inspectie om deze inspectie te inspecteren lijkt me
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 21:57
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Das wel raar. Als leerlingen dan gewoon heel goed leren en (dus) goede cijfers halen voor schoolexamens, waardoor ze onvoldoendes voor centrale examens kunnen halen, is dat dus onaanvaardbaar? Tijd voor een inspectie om deze inspectie te inspecteren lijkt me
Als leerlingen heel goed geleerd hebben voor hun SE's, kunnen ze het CE ook nog wel goed maken. Maar het best maakt de schoolleiding de SE's dan iets moeilijker, waardoor leerlingen net wat lager scoren dan wanneer het SE op CE-niveau was, om het in evenwicht te houden.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Als leerlingen heel goed geleerd hebben voor hun SE's, kunnen ze het CE ook nog wel goed maken. Maar het best maakt de schoolleiding de SE's dan iets moeilijker, waardoor leerlingen net wat lager scoren dan wanneer het SE op CE-niveau was, om het in evenwicht te houden.
Doen ze bij mij inderdaad ook. Wel slim van ze, gevolg is vaak ook nog 's dat sommigen schrikken van hun lage(re) cijfers bij de SE's en extra hard aan de slag gaan voor het CE.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 07:35
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Klopt, je hebt gelijk. Een verschil van minimaal 2,5 punten als voorwaarde om te gaan kijken naar de schoolexamens zou ook véél te veel zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2012, 07:36
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Als leerlingen heel goed geleerd hebben voor hun SE's, kunnen ze het CE ook nog wel goed maken. Maar het best maakt de schoolleiding de SE's dan iets moeilijker, waardoor leerlingen net wat lager scoren dan wanneer het SE op CE-niveau was, om het in evenwicht te houden.
Dat is ook het geval bij ons op school; de SE's moeilijker maken om de cijfers onderuit te halen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eindexamens 2013 [VWO] Hoe leren jullie Aardrijkskunde?
IHateSchool
7 20-05-2013 03:09
Eindexamens 2008 Hoe gaat het leren tot nu toe?
flyaway
245 29-05-2008 17:18
Eindexamens 2005 examens te moeilijk?
.Pure
94 12-06-2005 00:50
Eindexamens 2005 Wie heeft er nog niet geleerd?
kabouterkop
68 24-05-2005 20:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:51.