Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2006, 22:58
Verwijderd
na 10 jaar angst ga ik nu eindelijk aan de beugel.

wel een paar vragen hierover:

- hoe voelt het 'happen'?

- zijn witte slotjes aan te raden?

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 09:54
Verwijderd
- hoe voelt het 'happen'?
Ontzettend smerig, maar wel te doen. Je moet gewoon echt rustig blijven, je erop concentreren dat het ook weer zo voorbij is en door je neus ademen. Het voelt alsof je een soort van véél te grote kauwgom naar binnen geduwd krijgt, die langzaam hard wordt. (maar kindertjes van elf overleven het, dus jij ook )

- zijn witte slotjes aan te raden?
Ikzelf heb gewoon zilveren (ijzeren) slotjes, ze vallen dus ook gewoon op. Witte slotjes zijn misschien minder opvallend op het eerste gezicht, maar ik vind dat het er al gauw uitziet alsof je allerlei viezigheid op je tanden hebt zitten, in plaats van een beugel. Bovendien kan het verkleuren en dan heb je echt een probleem. Ik raad dus juist zilver aan, met grijze elastiekjes (daarbij zéker geen witte nemen, die verkleuren na een week al)

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Daar kan ik je nog geen antwoord op geven. Volgens mijn broertje was het zwaar minder prettig, maar je bent zo blij dat dat ding eruit mag, dat je het goed hebben kunt.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Ik heb nog nooit verstandskiezen laten trekken, wel gewone, maar volgens mij is dat een stuk minder heftig dan verstandskiezen.

Tot slot: nee, het is niet leuk, maar ik zou zeker doorzetten, hoogswaarschijnlijk is het echt de moeite waard.
Succes!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 10:45
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
- hoe voelt het 'happen'?
Je krijgt een grote bonk gelei in je mond met een zanderig papje. Het vervelendste vond ik nog dat mn mond zo ver open moest, en als er maar 1 luchtbelletje in komt moet het opnieuw, erg irritant.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Ik heb geen ervaring met witte slotjes, wél weet ik dat als je zilveren slotjes hebt met grijze elastiekjes en je eet iets van kruiden dan verkleuren ze ontzettend snel. Soms worden ze groenig, andere keren geel. Bij witte slotjes zul je dit soort verkleuringen dus snel zien!

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Het verwijderen is wat ruw, het lijkt net alsof ze die slotjes eraf 'breken'. Eerst wordt er wat vloeistof op gesmeerd met een kwastje om ze los te laten gaan, daarna met een tang eraf getrokken. Ik vond het vooral vervelend omdat het zo schuurt op je tanden, kippenvel...

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Ik heb geen ervaring met kiezen trekken, maar prettig is het nooit (verdoofde mond etc.)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 11:32
Verwijderd
Ik heb geen slotjes, maar ik vind mensen met zilveren slotjes er gewoon uitzien alsof ze een beugel hebben en ik vind mensen met witte slotjes eruitzien alsof ze allerlei enge zichtbare bacteriekoloniën op hun tanden hebben
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 12:02
Verwijderd
Ik vind witte slotjes er altijd veel viezer uitzien dan grijze
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 13:04
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
- hoe voelt het 'happen'?
Tsja hoe voelt het om een zooitje klei in je mond te krijgen... Een beetje goor en als het er weer uit gaat moet je 392 keer spoelen om achtergebleven stukjes weg te krijgen, maar het is niet heel bijzonder vies of pijnlijk of wat dan ook.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Nee die verkleuren echt heel snel en het ziet er enorm vies uit.

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Een beetje raar, ze worden er als het waren afgebroken, maar het is absoluut niet pijnlijk ofzo. Alleen vreemd en het voelt een beetje ruw maar daar doen ze weer wat aan.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Heb ik ook gemoeten, maar het valt best mee. Verdoving is erger dan het trekken zelf, verstandskiezen weet ik niet maar daar gaan altijd vele ergere geruchten over.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 13:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb zelf geen ervaring met een beugel maar ik vind zilverkleurige slotjes helemaal niet lelijk bij anderen, vind het vaak zelfs wel wat hebben Daar zou ik het dus zeker niet om laten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 14:05
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
hoe voelt het 'happen'?
Ik vind het na een tijdje gewoon normaal. Een appel ofzo eten moest nauurlijk wel voorzichtig gebeuren want die slotjes braken regelmatig af bij mij.

- zijn witte slotjes aan te raden?
nee. zoals al gezegd wer ziet het niet uit als ze verkleuren. pak gewoon de grijze met een leuke kleur elastiekjes

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Ik kan het me niet meer herinneren maar weet wel nog dat het erg snel ging. Ze breken die dingen er gewoon af.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
no comment
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 15:28
Dragon_Fly
Avatar van Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
- hoe voelt het 'happen'?
Mwoa.. Idd alsof er een véél te groot stuk kauwgom achtig iets in je mond wordt gestopt.. Ikzelf had een beetje kokhalsneigingen, maar je moet gewoon rustig door je neus blijven ademen..

- zijn witte slotjes aan te raden?
Geen idee, ik had geen keuze? Ik denk dat ze die keuze alleen geven aan 'grote' mensen. Ik was zelf een jaar of 13

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Het verwijderen zelf doet geen pijn ofzo hoor Ze breken het eraf ofzo, met één of ander gereedschap. Dan schrapen ze nog de lijm van je tanden als ik me dat goed herinner? Lege tanden voelt in het begin vét raar, maar dat went héél snel

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Geen idee, ik ben zelf onder narcose geweest daarvoor. Bij mij zat er nog een derde in mijn kaak, die hebben ze er ook uitgehaald. Plaatselijk moest het dan in twee keer, en mijn moeder was bang dat ze me de tweede keer dan niet meer mee kreeg
__________________
Letting go isn't giving up, it's accepting that some things just aren't meant to be..
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 16:43
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Vrijdag mocht ie dr uit
- hoe voelt het 'happen'?
Je moet je ontspannen en door je neus ademen, dan valt het wel mee.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Nee, vanwege verkleuring.

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Niet heel vervelend, alleen als ze erg vast zitten moeten ze er aan trekken, das minder. Maar het is veel sneller dan het plakken, dat vond ik best vervelend.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Ik had een extra hoektand, die heb ik eruit laten halen. Ik vond het wel vervelend, maar het was geen ramp ofzo. Maar ik weet niet hoe het met kiezen zit natuurlijk.

Ik zou in elk geval aangeven dat je er tegenop ziet, dan zullen ze je vast al dit soort dingen vertellen (vast ook als je het ze niet zegt, maar voor de zekerheid).
Ik had twee assistentes die het erop plakten, maar die waren de hele tijd aan het geiten en toen is het niet goed gegaan met plakken, waardoor ik heel vaak terug moest komen voor losse slotjes. Maar zoiets heb ik nooit van anderen gehoord dus ik denk dat de kans uitermate klein is dat jij ook zoiets zult hebben
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 19:06
Morri
Morri is offline
Het happen valt inderdaad mee, maar je moet je er niet te druk om maken. Het duurt maar even, en hoe rustiger je bent, hoe kleiner de kans dat je opnieuw moet.

Verder: witte slotjes ken ik niet, maar ik zou ook grijze nemen. Verder heb ikzelf altijd rode elastiekjes: witte verkleuren en rood is toch een kleur die niet zo onnatuurlijk is in je mond. Bij mij vragen mensen nog steeds hoelang ik al een beugel heb en ik heb hem al drie jaar. Ik denk dat het ook scheelt dat ik dus al drie jaar rode elastiekjes heb. Een aanrader, want ze verkleuren niet.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 19:10
Zwoek
Avatar van Zwoek
Zwoek is offline
- hoe voelt het 'happen'?
Valt wel mee, gewoon rustig door je neus blijven ademen.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Ik zou gewoon zilvere nemen! Door dat witte maak je het echt niet minder opvallend.

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Het deed geen pijn bij mij. Alleen mijn tandvlees was wat geïrriteerd, maar dat was na een paar dagen ook over.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Geen ervaring mee.

Mijn lippen gingen er kapot van, dat was vaak pijnlijker dan de beugel zelf.
__________________
Geen juist moment
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 19:56
wr_faya
Avatar van wr_faya
wr_faya is offline
Heb zelf 3 jaar een beugel gehad ofzo.
Het valt echt mee man.
Het happen vond ik best wel grappig eigenlijk. Zeker niet onwijs vies ofzo. Het lastigste gedeelte van heel het proces is denk ik; het strak trekken van de beugel. Maar verder valt het echt enigzins mee. Van het verwijderen van de beugel voel je echt niks(qua pijn)! En het is echt een heerlijk gevoel; weer je beugelloose tanden te voelen .

Owja.
Vergelijk het trekken van de verstandskies AUB niet met 't trekken van gewone kiezen . Want al mijn 4 verstandskiezen zijn eruit en het trekken van me gewone kiezen was hier echtt nikss bij !! .
Dus gunstig voor jouw

Nouja. Ciaoo!
__________________
Life is Simple - You Make Choices - And Don't Look Back
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 19:58
Verwijderd
Happen
Zoals hierboven overal al staat, maar ik ging er van kokhalzen. Gelukkig mag het hele zooitje er na een paar seconde alweer uit.

Verwijderen
Ja ze breken ze er geloof ik af. Vond dat niet heel vervelend ofzo. Maakt wel wat geluid en daarna gaan ze nog alle lijm van je tanden halen.

Kiezen trekken
Ik heb er vier en één tand moeten laten trekken. Vond het helemaal niet fijn, maar het ging geloof ik wel.

Mijn beugel is er inmiddels een jaar uit en ik ben echt heel erg blij dat ik het gedaan heb. Mn tanden staan heel mooi nu. Het was zeker niet prettig altijd en pijnlijk soms. Wat mij dan wel eens helpt; al zoveel mensen hebben een beugel gedragen en al deze mensen zijn er niet dood aan gegaan dus ik overleef het ook wel. Ik vind het geprut in mn mond echt heel vervelend, maar ik vond het het zeker waard. Eerlijk gezegt herinner ik me de pijn en hoe alles precies gaat niet meer. Zoveel indruk heeft het dus ook niet op mij gemaakt. Ik zeg; gewoon doen!
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 20:14
Klaasklever
Klaasklever is offline
Het verwijderen is vaag Het voelt alsof ze je tanden kapot breken, maar pijn doet het niet, het is puur een beetje ongemakkelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 21:47
Mahonie
Avatar van Mahonie
Mahonie is offline
- hoe voelt het 'happen'?
Het voelt een beetje als een enorme kleierige kauwgom. Maar het is zo gedaan, Ik vond dat helemaal niet zo erg, maak je daar maar geen zorgen over.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Zou ik toch niet nemen. Die blijven idd niet zo lang wit denk ik...

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Een beetje ongemakkelijk, bij de kiezen is het niet erg, maar bij de voorste tanden voelde het wat alsof die tanden bijna mee uitgetrokken werden. Maar dat is maar 4 seconden ofzo doorbijten.


- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

Geen ervaring.

Ga er gewoon voor! Die pietluttige negative kantjes wegen echt niet op tegen het plezier om mooie tanden te hebben achteraf.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 14:41
Verwijderd
Citaat:
- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

alvast bedankt!
Ik kan alle vragen beantwoorden, maar deze is het leukst.

Zelf heb ik vier kiezen laten trekken en later heb ik ook nog vier verstandskiezen laten trekken. Het voelt allebei hetzelfde aan, namelijk kut. Je moet gewoon relaxt zijn en hopen dat je tandarts of kaakchirurg een beetje normaal is. Sommige kunnen echt niet mikken bij het prikken, dat is gewoon walgelijk.

Maar over het algemeen is het dus hetzelfde... Maar je moet wel voor een beugel gaan, vooral als je tanden hebt die bijna horizontaal staan zoals die van mij. Bij mij duurde het 3 jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 15:14
Roadrunner
Avatar van Roadrunner
Roadrunner is offline
- hoe voelt het 'happen'?

het is vooral irritant om je mond zo ver open te moeten houden. Boven happen vond ik wel vervelend, omdat ik n beetje moest kokhalzen ervan, maar het is zo voorbij. Onder was geen probleem.

- zijn witte slotjes aan te raden?
Ik zou zilveren nemen

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Het duurt vooral lang, verder doet het geen pijn ofzo. En als het dan er af is, ga je echt duisent keer met je tong langs je tanden, voelt echt fijn behalve de vieze lijm die je nog n beetje proeft.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
geen ervaring mee

Het is het wel echt waard. Ik heb over tijdje mn laatste afspraak. Al met al heeft het 5 jaar geduurd heel de behandeling, maar ik ben er heel blij mee
__________________
droeftoeter
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 16:26
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Het aandraaien vond ik het vervelends van de hele beugelperiode. Maar goed, mijn orthodontist was een eikel die niet eens de moeite nam de uitstekende draden na het aandraaien af te knippen.

Mijn ervaringen staan er al globaal beschreven, heeft weinig nut het nogmaals op te noemen. Succes ermee!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 16:28
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 23-09-2006 @ 15:41 :
Ik kan alle vragen beantwoorden, maar deze is het leukst.

Zelf heb ik vier kiezen laten trekken en later heb ik ook nog vier verstandskiezen laten trekken. Het voelt allebei hetzelfde aan, namelijk kut. Je moet gewoon relaxt zijn en hopen dat je tandarts of kaakchirurg een beetje normaal is. Sommige kunnen echt niet mikken bij het prikken, dat is gewoon walgelijk.

Maar over het algemeen is het dus hetzelfde... Maar je moet wel voor een beugel gaan, vooral als je tanden hebt die bijna horizontaal staan zoals die van mij. Bij mij duurde het 3 jaar.
Ik vond het trekken van mijn gewone kiezen heel wat minder vervelend dan het trekken van mijn verstandskies. Deze laatste zit veel beter vast waardoor het meer wrikwerk is... (Mijn ervaring)
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 22:22
Verwijderd
- hoe voelt het 'happen'?

naar en ze rammen rommel in je muil en ieuw


- zijn witte slotjes aan te raden?

nee die zijn lelijk, ik zou gewone pakken...

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?

voel je niks van maar t klinkt echt alsof ze je tanden eruit trekken en t kraakt enzo maar verder heb je er echt geen last van...

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

ik heb nooit verstandskiezen moeten trekken


mijn beugel is er net een paar maanden uit en ik ben wel blij dat ie weg is maar ik vond mezelf minder fucked up met beugel dan zonder maar t kan ook komen omdat ik er gewoon aan moet wennen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 16:38
Annemarie99
Annemarie99 is offline
Hoe voelt het 'happen'?
Er worden eerst diverse soorten/maten "haplepels" gepast in je mond en over je tanden. Als ze eenmaal je juiste mal hebben, wordt de mal gevuld met groene pasta en vervolgens in je mond/over je tanden geplaatst. Binnen een paar seconden/halve minuut is de pasta bikkel hard en wordt het weer uit je mond gehaald. M.i. niets engs aan.

Zijn witte slotjes aan te raden?
Volgens mijn orthodontiste niet, moeten nogal snel verkleuren bij divers soort (kleurrijk) voedsel. Tevens zijn ze ook duurder dan gewone metalen slotjes. Heb zelf gewoon gekozen voor de kleine metalen slotjes, niets mis mee.

Hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?
Geen ervaring mee!

Ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?
Geen ervaring mee!

Heb nu ca. een half jaar de slotjesbeugel boven en krijg volgende maand ook de slotjes onder. Ben blij dat ik er toch nog maar aan begonnen ben want het wordt reuze mooi.

Als je nog vragen hebt moet je maar roepen!

Met vriendelijke groet,
Annemarie
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 23-09-2006 @ 17:26 :
Het aandraaien vond ik het vervelends van de hele beugelperiode. Maar goed, mijn orthodontist was een eikel die niet eens de moeite nam de uitstekende draden na het aandraaien af te knippen.

Mijn ervaringen staan er al globaal beschreven, heeft weinig nut het nogmaals op te noemen. Succes ermee!
Dat is echt gemeen. Die uitstekende draden doet echt pijn...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:09
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
ik heb op dit moment een of andere blaar ofzo aan de binnenkant van mijn wang, en dat draadje van die beugel ,eindigt net paar milimeter na me kies, dus komt et steeds tegen die blaar aan.. heel pijnlijk...

verder ja ik kan alle vragen wel beantwoorden, maar ben eigelijk met de rest wel eens over alles, alleen sommige mensen zeggen dat het een vies goedje is datgene met het happen, ik vond het wel mee vallen.. alleen irritant dat je je mond zo ver en lang moest open houden...
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 24-09-2006, 17:12
Myuki
Avatar van Myuki
Myuki is offline
ik heb echt nog nooit een witte slotjesbeugel gezien... Dus wellicht vallen ze echt niet op dan zou ik toch een witte nemen.
__________________
To eu zèn
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:33
Corossi
Corossi is offline
Ik zit er nu toch echt aan te twijfelen om niet nog ff vlug voordat ik 18 wordt een beugel ga nemen (dan wordt het nog helemaal vergoed als ik het goed heb begrepen)

Ik had er eigenlijk nooit zo'n last van dat mijn tanden niet goed staan.
Alleen lijkt het wel of mijn voortanden boven tegen mijn lippen aangedrukt zitten (of het begint me nu opeens pas op te vallen )

Ik heb dr altijd nogal tegenop gezien om een beugel te nemen, ik had er zoals gezegd ook nooit last van dat mijn tanden niet mooi, netjes stonden.
Die slotjes in op je tanden lijkt me ook niks, elke dat ze t strakker zetten (gaat t weer pijn doen heb ik van anderen)
Je mag niet alles eten + drinken...

Het zou best nog wel de moeite waard zijn...
Ik denk dr nog even over na (ik wordt in april 18 dus)...
Kan iemand dr misschien wat meer over vertellen?
(wat je wel en niet mag eten/drinken, of je erg veel last hebt van de slotjes etc)

Citaat:
Trias vergoedingenoverzicht:

Tandheelkundige orthodontische hulp
(beugels)
Vergoeding:
75% van de kosten van orthodontische onderzoeken
en behandelingen (honorarium en techniekkosten).
Voor verzekerden die op het moment van
plaatsing van de apparatuur 17 jaar en jonger
zijn, bedraagt de vergoeding maximaal E 1.500,-
voor de gehele behandelduur. Voor verzekerden
die 18 jaar en ouder zijn, is de vergoeding maximaal
E350,- voor de gehele behandelduur..
Maximaal E1500,- wordt vergoed begrijp ik hieruit...
Zijn de kosten voor zo'n beugel niet veel hoger?

/
Ik zat zelf erg te twijfelen om er nú nog 1 te nemen...
Ik zie nu op t HBO bijna niemand meer met n beugel (maar jah dat komt natuurlijk ook door de leeftijdsverschillen)
Maar ik zie dat TS 21 is dus

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 09:36.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 09:46
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Gewoon die beugel voor je 18e nemen. Hoe eerder je hem hebt hoe eerder je er ook weer vanaf bent.

Van het iets niet mogen eten en drinken valt reuze mee, dat wordt hartstikke overdreven. Je mag maar 1 glas fris per dag, dus als je hieraan verslaafd bent dan moet je wat anders gaan zoeken.
(De ochtend dat mijn beugel eruit mocht had ik m'n mond met een liter fris gespoeld, tegen de tijd dat ik bij de ortho was kun je ze er gewoon vanaf pakken ) En verder mag je ook niet in een hele vrucht bijten, een appel bijvoorbeeld. Dan komen de slotjes daar tegenaan en dan is de kans groot dat ze los laten. Ik heb eigenlijk niets anders gegeten/gedronken dan ik normaal deed dus voor mij was het helemaal niet erg. (ik drink ook bijna geen fris.)

Verder, de slotjes. Het is in het begin even wennen dat die dingen ook nog in je mond zitten, maar na een tijdje raak je eraan gewend. Het is wel zo dat met die slotjes je veel vaker bultjes en wondjes aan de binnenkant van je wang zult hebben. Maar het schijnt dat als je daarmee naar de ortho gaat ze er een sticker of iets overheen plakken die blijft zitten zodat het sneller geneest en je er geen last van hebt, maar dat was me teveel moeite.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 10:10
Corossi
Corossi is offline
Bedankt voor je reactie

Het eten en drinken valt dan nog wel mee dus...
Ik was eerst echt verslaafd aan cola, maar ik drink nog maar 1 glas, maximaal 2 glazen per dag.
Ik drink nu veel meer water, dus dat is geen probleem.
Qua fruit ben ik heel ongezond, want dat eet ik dus nooit

In het begin ff doorzetten dus als die slotjes er net in zitten
Moet lukken denk ik.
Hoe lang moet een beugel eigenlijk meestal blijven zitten??
(verschilt natuurlijk ook met hoe "rampzalig" je gebit is...)

Hoe zit t trouwens met roken en een beugel??
Dat maakt niet zoveel uit zeker? Behalve dat je n mooie aanslag krijgt op je beugel misschien

Laatst gewijzigd op 01-10-2006 om 10:22.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 11:37
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Nou, het is neit echt doorzetten met die slotjes in het begin. Het hele geval is natuurlijk even wennen in je mond. Soms komt er gewoon een stukje van je wang tussen de beugel en dan raakt dat beschadigd, wat weer leidt tot een wondje en daarna een bultje etc. Dat is vrij irritant.

Roken maakt in principe ook niet uit, maar je hebt daardoor wel meer kans op een blijvende gele aanslag op je tanden als de beugel eruit mag. Als je niet goed poetst en/of rookt dan heb je kans dat op de plek waar het slotje zat een lelijke gele vlek achterblijft. Volgens mij is die wel eraf te bleken bij de tandarts of kunnen ze het er een stukje afschuren, dat weet ik verder ook niet.

De tijd dat hij erin moet hangst inderdaad heel erg af van hoe rampzalig je gebit is en wat er allemaal veranderd moet worden. Ga er in ieder geval maar vanuit dat hij er minstens een jaar in zit.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 13:00
Corossi
Corossi is offline
Dat is wel even irritant dan met die slotjes...
Wat zijn er eigenlijk allemaal voor alternatieven??
(spalkjes ofsow, of dat kan weer alleen in bepaalde gevallen)

Gewoon goed poetsen dus om niet van die gele vlekken te krijgen Maar die heb ik toch al een beetje door t roken

Hoe zit dat eigenlijk...
Is een beugel altijd boven én onder?
Eigenlijk nooit echt heel erg op gelet bij anderen, maar ik heb t gevoel dat mijn tanden onder nogal klein zijn, vraag me af hoe ze daar dan die slotjes op krijgen.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 17:24
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Over de grootte van je tanden hoef je je geen zorgen te maken, die slotjes passen altijd wel.
Verder is een plaatjesbeugel niet altijd boven én onder. Het ligt eraan wat er gedaan moet worden, als bijvoorbeeld je onderkaak helemaal perfect is (of in een dergelijke staat dat het niet nodig is) maar je voortanden staan scheef, dan krijg je alleen boven een beugel.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 18:17
Corossi
Corossi is offline
Hm ok... ik ga eerst wel een keer naar de tandarts
Kan hij er even naar kijken.
Ik vind de onderkant zelf goed genoeg zitten (ok, zit ook niet helemaal perfect)
Maar t boven en onder maar gelijk zit Ik heb nu een overbeet of hoe dat ook heet Je ziet mn ondertanden niet als ik lach zeg maar

Alleen plaatje zie ik nog wel zitten eigenlijk... Ik zie eigenlijk erg op tegen van die slotjes.
Ik ga binnenkort wel bij de tandarts langs, om te vragen wat mogelijkheden zijn bij mij.
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 18:20
3rikj3
3rikj3 is offline
Hey,

Ik heb zelf ook een beugel, de rest is allemaal al besproken,
maar echt GEEN WITTE SLOTJES of WITTE ELASTIEKJES NEMEN..!!
Dat verkleurt en dat ziet er niet cool uit,

Groetjes,
3rikj3
Met citaat reageren
Oud 01-10-2006, 19:39
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
De gewone grijs-grijs combo is inderdaad het beste om te nemen. Je ziet wel dat je een beugel in je mond hebt, maar het ziet er niet nep uit of alsof je je ervoor schaamt. Andere kleuren maken het alleen maar opvallender dat je een beugel hebt en verkleuren wat heel smerig wordt.
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 15:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Er is bij mij een tand terug gaan staan toen mijn spalk werd verwijderd (en deze werd eruit gehaald vanwege iets anders). Ik baal er heel erg van maar ik zie er zwaar tegenop om nog een keer aan de beugel te moeten.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 22:31
NomiPomi
NomiPomi is offline
Mijn hele ondergebit is terug gaan staan terwijl mn spalk er nog in zit, hij zat namelijk niet goed vastgelijmt. mijn kaak is weer even smal als eerst en mn tanden gaan steeds schever staan.
Mn bovenkaak is nog wel ongeveer hetzelfde als toen mn beugel eruit ging (inmiddels al 4.5 jaar geleden) maar de verhoudingen kloppen dus niet meer en kan vaak mn kiezen niet op elkaar (klinkt raar, maar niet elke dag).
Ik dacht dat het zou kunnen liggen aan mn verstandskiezen die er nog niet waren toen mn beugel eruit ging, maar mn tandarts zegt van niet . terwijl ik echt het gevoel heb dat er druk op mn tanden staat.
Ik hoef sinds 1.5 jaar mn nachtbeugel (gehemelte ding) niet meer te dragen omdat ie niet meer past vanwege mn verstandskiezen. maar echt, mn hele gebit is compleet veranderd vanaf het moment dat ie er uit is, vooral de laatste 2 jaar en daar baal ik nogal van, heb er ook vaak last van.
Ik weet dat dit topic niet daarover gaat, maar ik wil het gewoon even kwijt, misschien dat iemand anders hier ook ervaring mee heeft ?
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 03:22
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
bugge schreef op 20-09-2006 @ 23:58 :
na 10 jaar angst ga ik nu eindelijk aan de beugel.

wel een paar vragen hierover:

- hoe voelt het 'happen'?

- zijn witte slotjes aan te raden?

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

alvast bedankt!
- smerig

-Ik nam altijd grijs, maar wit is ook ok: kleurtjes vind ik niks

-irritant maar niet pijnlijk (de lijmresten wegfrezen is irritant)

-als je een goede tandarts hebt zal het meevallen


Als je een beugel niet hard nodig hebt, doe het dan niet
ik heb 4 jaar zo'n kutding gehad en het is geen pretje

stukje draad waar je wang achter blijft hangen en dus helemaal opgengehaalt word
dat gevoel dat al je tanden losstaan na elk ortho bezoek
dat gekut in je smoel

__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 08:34
Verwijderd
Ik heb van mijn 11e tot mijn 13e (ofzo) een slotjes beugel gekregen en op het eind kreeg ik zo'n draadje achter mijn onderkaak. een paar maanden geleden ging dat los en moest ik weer naar de orthodomtist, ik moest zeggen dat het me enorm tegenviel hoeveel pijn die kerel me deed Ik had onthouden dat het minder erg was dan de tandarts maar het viel me best tegen
maar goed als je die beugel eenmaal hebt wen je dus snel zat aan een beetje gesjor aan je mikkie
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 08:47
dingske
dingske is offline
Heyy

Ik ben nu 21 en heb op mijn 15e 8 maanden een plaatjesbeugel gehad (boven)
Sindsdien heb ik een spalkje achter mijn gebit gekregen, om mijn gebit in de goede stand te houden. Links boven is mijn spalk 3x losgegaan. Deze hebben ze vervolgens gewoon weer vasgelijmd.

Tis echter wel toevallig dat links boven mijn tanden weer scheef zijn gaan staan. MEt als gwevolg weer een afspraak met de ortho. Nu bleek dat ze mijn spalk nooit gewoon vast hadden mogen zetten omdat als hij losraakt geen steun meer geeft aan mijn gebit. Met als gevolg dat het nu weer scheef is gaan staan.
Echt HEEEEEEL vervelend.
Ik moet, of ja wil nu toch weer een plaatjesbeugel, want ik heb voorheen niet voor niks een beugel gehad.
Mijn verzekering vergoed het niet meer, maar mijn ortho gaat alles dekken voor mijn, omdat het een gevolg is van hun fouten.
Mooi geregeld toch.
10 nov is het weer zover. Waarschijnlijk voor een half jaartje.

Voor diegen die twijfelen, ga aub voor een beugel nu het nog kan. Ik ben er wel achtergekomen hoe belangrijk ik mijn gebit vind.
Ik ga zelfs nu op mijn 21e weer aan een beugel, al had ik dat liever niet gehad.

Ik hoopp dat sommigen die twijfelen hier wat mee kunnen, en ook diegene die voorheen een beugel hebben gehad en waarbij het weer scheef staat.

Suc6
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 10:04
Verwijderd
sorry dat ik t zeg maar dat cola en fruit en plakkerig snoep is echt onzin volgens mij want mijn slotjes zijn nooit losgeraakt terwijl ik toch echt veel cola dronk en overal gewoon in beet
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 11:34
Shredder
Avatar van Shredder
Shredder is offline
Voor de één zal het inderdaad en minder leuke ervaring zijn als de ander, de pijngrenzen van mensen zijn ook heel verschillend, dat verklaard al een hoop.

Zoals Dingske als zegt is een beugel nemen echt de moeite waard. Het ligt eraan waar je de prioriteiten stelt., wat vind je belangrijker? Een jaartje met wat ijzerwerk in je mond lopen en daarna een mooie lach hebben? Of een scheef gebit?
__________________
The German army is your friend...we do not shoot you, for just taking cover. | The sword itself incites to violence...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2006, 16:43
Verwijderd
bedankt voor alle reacties!

Bij mij is een beugel HARD nodig maar ik durfde als kind nooit.

Dit jaar heb ik noodgedwongen mijn verstandskiezen moeten laten wegsnijden en dat viel me zo erg mee dat ik dit nu ook wel aandurf!

Ga ik toch maar voor de zilveren slotjes, bedankt voor de tips!

Volgende week dinsdag happen, ik zal wel even posten hoe irritant het was, hihi.

(zie het allemaal maar voor geen meter zitten, maar toch)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 20:02
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
- hoe voelt het 'happen'?

Ik ga er persoonlijk onbeheersbaar van kokhalzen, de laatste keer heb ik ervan overgegeven, maar dat is heel erg ongebruikelijk.

- zijn witte slotjes aan te raden?

Ik zou zeggen van niet, ze gelen niet met je tanden mee, dus je tanden zullen er geel van uit gaan zien. Bovendien vind ik persoonlijk ijzer in je mond wel stoer .

- hoe voelt het verwijderen van de slotjes aan het eind van de behandeling?

Kweenie, zit er nog midden in.

- ik moet misschien 2 kiezen laten trekken. is dit heftiger of minder heftig dan verstandskiezen trekken?

Ikweet hte niet zeker, want ik heb nooit verstandskiezen laten trekken. Bij mijn vriend viel het enorm mee. Als ze bij mij normale kiezen trekken is het een drama, want ze brokkelen af enzo. Ik denk dat over hte algemeen gewone kiezen minder naar zijn dan verstandskiezen.
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Beugel!
bamboocha
28 07-11-2008 22:38
Lichaam & Gezondheid beugel op latere leeftijd
druiveke
36 20-10-2005 11:57
Lichaam & Gezondheid Ontevreden over resultaat beugel.
dathomaz
31 11-02-2005 18:51
Liefde & Relatie Zoenen met een beugel
Baloemba
26 14-10-2003 23:04
Liefde & Relatie zoenen mét beugel
another supergirl
36 05-08-2003 17:31
Lichaam & Gezondheid 17 en beugel?
Briseïs
18 09-04-2003 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:19.