Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-05-2016, 22:53
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Hallo,

Ik ben recent het bos in geweest en heb daar zo'n 30 teken opgedaan. Nu had ik dat ik in het bos al door, maar was er niet tegen 'op te vechten', ik schoot er een paar van me af en een minuut later liepen ze weer over mijn hand.

Toen ik thuis kwam hem ik me lichaam gecontroleerd, daar heb ik zo'n 15 'al vastgebeten' teken verwijderd, en nog eens 15 loslopende. Ik heb teken met pincet eruit gehaald, en met alcohol ontsmet.

Nu is mijn vraag, loop ik een aanzienlijk risico om de ziekte van lyme op te doen? Ik heb alle teken binnen < 2 uur van beet verwijderd, en met alcohol ontsmet. Is het dan zo dat je helemaal geen risico loopt, of is er al een goede kans dat je toch al de ziekte van lyme op loopt?

Ik ga sws in de gaten houden of ik symptomen krijg, maarja ik zit er nu dus een beetje mee, kan ik volgende keer weer gewoon het bos in en 30 teken op doen als ik ze snel/goed verwijder, of loop ik daardoor gewoon onnodig risico op een erge ziekte?

Ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2016, 23:02
Ikbeninorde.
Avatar van Ikbeninorde.
Ikbeninorde. is offline
Naar de huisarts gaan, die kan je dat vast wel vertellen.

Maar waarom ga je naar een bos als je gebeten te worden?
Met citaat reageren
Oud 02-05-2016, 23:22
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Gezien het absurd grote aantal teken(beten), lijkt het me niet onverstandig een bezoek te brengen aan de huisarts. Sowieso natuurlijk naar de huisarts gaan als je symptomen van de ziekte van Lyme opmerkt (rode ringen/vlekken/verkleuringen rond tekenbeten, koorts, spierpijn en/of gewrichtspijn).

Ik begrijp uit de richtlijnen dat je plekken rond tekenbeten minimaal drie maanden goed in de gaten moet houden.

Tot slot: natuurlijk is het zeer onverstandig nog meer teken(beten) op te lopen, zelfs al verwijder je ze snel. Teken binnen 24 uur verwijderen verkleint de kans op de ziekte van Lyme behoorlijk, maar sluit het zeker niet uit. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een teek/tekenbeet over het hoofd zien.

Laatst gewijzigd op 02-05-2016 om 23:31.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2016, 23:30
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Oke, ondanks dat het me sterk lijkt dat zoveel teken 1) actief zijn zo vroeg in het jaar en 2) allemaal besluiten op jou te gaan zitten, kun je nooit zeker weten hoe groot de kans is op de ziekte van Lyme. Het enige wat je kan doen is de plekken regelmatig controleren op rode kringen en bij het waarnemen van een kring direct contact opnemen met je huisarts.
Doe je broek in de sokken en zoek het niet op. Blijf dus uit het (hoge gras). Er zijn ook middeltjes om teken preventief te weren, maar wat dit exact is, zou je even moeten Googlen.
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2016, 23:57
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
En iets met lange mouwen en een capuchon aandoen.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 06:48
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
De kans op lyme bij verwijderen van de teek binnen 24 uur is minimaal. Als ze langer dan 24 uur gezeten hebben kan je kiezen tussen afwachten of preventief eenmalig antibiotica (moet dan wel binnen 72 uur) via de huisarts.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 07:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik dacht ook altijd dat je geen alcohol moet gebruiken bij het verwijderen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 08:08
Verwijderd
Daarnaast kun je teken wel verwijderen, maar als de kop blijft zitten is de kans op besmetting groter. Altijd met een draaiende beweging verwijderen.

Van de week is het nog heel erg koud geweest voor de tijd van het jaar en teken worden actiever naar mate het warmer wordt. Zoveel tekenbeten is echt bizar. Volgende keer een (dunne) langer broek aan, broek in je sokken proppen en shirt met lange mouwen aan.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 08:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik dacht ook altijd dat je geen alcohol moet gebruiken bij het verwijderen.
Klopt, maar wel na het verwijderen ontsmetten met alcohol volgens mij. Helpt niet tegen Lyme, wel tegen andere infecties.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 09:04
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De kans op lyme bij verwijderen van de teek binnen 24 uur is minimaal.
Circa 4% voor elke teek waarvan mensen denken dat ze die binnen 24 uur hebben verwijderd (daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om). Maar dan heeft topicstarter dus naar eigen zeggen minimaal 15 teken(beten)

Laatst gewijzigd op 03-05-2016 om 09:14.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 15:56
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Citaat:
Naar de huisarts gaan, die kan je dat vast wel vertellen.

Maar waarom ga je naar een bos als je gebeten te worden?
Ja dat zou kunnen, maargoed was benieuwd of jullie me hier al wat konden vertellen.

Omdat ik het leuk vind om in het bos te zijn , beetje wild spotten.

Citaat:
Tot slot: natuurlijk is het zeer onverstandig nog meer teken(beten) op te lopen, zelfs al verwijder je ze snel. Teken binnen 24 uur verwijderen verkleint de kans op de ziekte van Lyme behoorlijk, maar sluit het zeker niet uit. Daarnaast kun je natuurlijk altijd een teek/tekenbeet over het hoofd zien.

Hm oké, ik kan dus beter maar niet meer naar het bos gaan want zelfs als je ze snel verwijdert ben je nog vatbaar voor de ziekte?

Citaat:
Oke, ondanks dat het me sterk lijkt dat zoveel teken 1) actief zijn zo vroeg in het jaar en 2) allemaal besluiten op jou te gaan zitten, kun je nooit zeker weten hoe groot de kans is op de ziekte van Lyme. Het enige wat je kan doen is de plekken regelmatig controleren op rode kringen en bij het waarnemen van een kring direct contact opnemen met je huisarts.
Doe je broek in de sokken en zoek het niet op. Blijf dus uit het (hoge gras). Er zijn ook middeltjes om teken preventief te weren, maar wat dit exact is, zou je even moeten Googlen.
Was gister lekker temperatuurtje, dan worden ze weer actief. Lopen honderden van die beestjes tussen de bosbes/gras. Heb er wel eens eerder 40 gehad, maargoed toen was ik met de korte broek aan door het hoge gras gaan lopen

Ja ik heb al even gekeken, ik ga denk ik is DEET proberen of een andere teken werend middeltje. Ben alleen weer bang dat dat zo'n sterke geur heeft dat al het wild me ook al van ver ruikt...

Citaat:
En iets met lange mouwen en een capuchon aandoen.
Had me overal bedekt, behalve me handen en gezicht.. weten toch omhoog langs mijn kleding te klimmen

Citaat:
De kans op lyme bij verwijderen van de teek binnen 24 uur is minimaal. Als ze langer dan 24 uur gezeten hebben kan je kiezen tussen afwachten of preventief eenmalig antibiotica (moet dan wel binnen 72 uur) via de huisarts.
Hm jij zegt dus dat de kans wel erg minimaal is als je ze snel verwijdert? Nou ik ben me iig goed bewust van het gevaar, en check mezelf dan ook erg secuur altijd direct als ik terug kom uit het bos, een aanvaardbaar risico dus volgens jou?

Citaat:
Daarnaast kun je teken wel verwijderen, maar als de kop blijft zitten is de kans op besmetting groter. Altijd met een draaiende beweging verwijderen.

Van de week is het nog heel erg koud geweest voor de tijd van het jaar en teken worden actiever naar mate het warmer wordt. Zoveel tekenbeten is echt bizar. Volgende keer een (dunne) langer broek aan, broek in je sokken proppen en shirt met lange mouwen aan.
Had me wel redelijk afgeschermd, heb wel een beetje door de bosbes en het gras gelopen, daar zitten ze (blijkbaar) een hoop...

Citaat:
Circa 4% voor elke teek waarvan mensen denken dat ze die binnen 24 uur hebben verwijderd (daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om). Maar dan heeft topicstarter dus naar eigen zeggen minimaal 15 teken(beten)
Hm..4% kans per verwijderde teek (ookal zijn ze <2uur verwijderd) klinkt dan weer als een kans die ik toch serieus moet nemen...

Bedankt voor al jullie input. Ik ga denk ik toch maar eens een DEET / anti-insect middeltje proberen, kijken of ze me dan met rust laten... en anders maar gewoon niet meer door het gras/de bosbes lopen
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 16:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Ook al is de kans klein, hoe vaker je je laat bijten, hoe groter de kans op de ziekte van Lyme wordt natuurlijk. En het klinkt alsof je nog wel heel vaak gebeten zou kunnen worden in de toekomst gezien wat je doet
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 17:31
Marijn-S
Avatar van Marijn-S
Marijn-S is offline
Goh weet je zeker dat het teken zijn. Het kunnen ook andere beestjes zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 17:58
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Citaat:
Ook al is de kans klein, hoe vaker je je laat bijten, hoe groter de kans op de ziekte van Lyme wordt natuurlijk. En het klinkt alsof je nog wel heel vaak gebeten zou kunnen worden in de toekomst gezien wat je doet
Klopt , maarja zit dus nu een beetje in dubio, moet ik mijn 'hobby' dan maar voor die stomme kut beestjes opgeven

En ja het zijn teken, ken ook niet veel andere insecten van die grote, die zich in je huid vast zuigen/bijten. Kan niet missen volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 18:02
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je hoeft je hobby niet op te geven, maar ga er wel verstandig mee om. Zorg voor kleding die je goed beschermt, doe je broek in je sokken, etc. Draag desnoods een hoed of pet, en kaplaarzen om jezelf te beschermen. Zoek naar middelen om de beestjes op afstand te houden, of blijf uit het bos wanneer teken actief zijn, en blijf op de paden wanneer je toch het bos in gaat. Tussen de struiken loop je meer risico. Bij thuiskomst is het ook slim om je even door één van je huisgenoten te laten controleren op teken.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 22:09
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Citaat:
Je hoeft je hobby niet op te geven, maar ga er wel verstandig mee om. Zorg voor kleding die je goed beschermt, doe je broek in je sokken, etc. Draag desnoods een hoed of pet, en kaplaarzen om jezelf te beschermen. Zoek naar middelen om de beestjes op afstand te houden, of blijf uit het bos wanneer teken actief zijn, en blijf op de paden wanneer je toch het bos in gaat. Tussen de struiken loop je meer risico. Bij thuiskomst is het ook slim om je even door één van je huisgenoten te laten controleren op teken.
Ik had al een pet op en een lange broek, die beestjes weten de weg naar mijn handen en zo naar binnen toch te vinden op een of andere manier .

Ik ga inderdaad maar is de anti-teek middelen proberen, hoop echt dat dat werkt (en niet flink ruikt). Dat controleren is zeker slim en gebeurt ook, alhoewel ik een paar uur terug (dus 20u na beet~) er tóch nog eentje ontdekte.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2016, 23:07
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dat controleren is zeker slim en gebeurt ook, alhoewel ik een paar uur terug (dus 20u na beet~) er tóch nog eentje ontdekte.
Dat is het hele punt/probleem/risico waarover ik het al eerder had natuurlijk ook.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2016, 13:53
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
En wéér kwam ik vanmorgen een vastgebeten teek tegen (36u na boswandeling). Heb toch echt goed gecontroleerd dacht ik, ben verbaasd dat ik ze toch nog vond. Hoewel ik toch echt dacht dat ik maandagavond geen teken meer had, durf ik het ook niet uit te sluiten. Het zou ook kunnen dat ik deze teek(en) gister heb opgelopen, toen ik weer in de auto zat waarmee ik maandag naar het bos was gegaan. Zullen er in de auto ook ongetwijfeld een aantal zitten... hardnekkige beesten

Ik denk dat ik toch maar is de huisartsen post bel, voor de zekerheid. Verwacht dat hij me verteld om op symptomen te letten en dan terug te komen.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2016, 14:48
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als je nu belt kan je eigen huisarts je nog wel advies geven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2016, 09:17
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Ik heb gebelt, en leek hen toch verstandig on antibiotica te slikken, dus zogezegd zo gedaan. Nu proberen te voorkomen dat ik er weer krijg .
Met citaat reageren
Oud 05-05-2016, 22:36
Marijn-S
Avatar van Marijn-S
Marijn-S is offline
Goh ik zou uitkijken, ik hoor weleens dat je daar je leven lang problemen mee kunt krijgen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2016, 22:46
Marijn-S
Avatar van Marijn-S
Marijn-S is offline
Ik zou uitkijken vriend want je kan heel erg ziek worden, ik vond wat op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=wiHIAkPUgPc
Met citaat reageren
Oud 07-05-2016, 11:14
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Citaat:
Ik zou uitkijken vriend want je kan heel erg ziek worden, ik vond wat op youtube. https://www.youtube.com/watch?v=wiHIAkPUgPc
Jep, ik neem het daarom ook erg serieus, ziekte van lyme is geen pretje.

Gister weer het bos in geweest, en heb daar zo'n 80 teken~ (nee daarmee overdrijf ik niet.) van mijn broek moeten schieten. Na elke 2 minuten door gras/bosbes eerst 2 minuten mn broek 'cleanen', is dus niet echt te doen.

Moet maar aanvaarden dat van de paden in het bos niet te doen is in dit seizoen . Helaas, maar zal me er bij neer moeten leggen...dit is geen doen.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2016, 18:44
Ikbeninorde.
Avatar van Ikbeninorde.
Ikbeninorde. is offline
Ben je dan niet gewoon erg dom om weer naar het bos te gaan
Met citaat reageren
Oud 07-05-2016, 19:39
Fool_
Fool_ is offline
Kun je niet beter een bos uitzoeken die geen teken-plaag heeft?

Zoveel teken zijn niet gebruikelijk.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2016, 11:35
MaartenNL18
MaartenNL18 is offline
Citaat:
Ben je dan niet gewoon erg dom om weer naar het bos te gaan
Wou de tekenspray toch nog uitproberen, maargoed zoals ik zei zal het maar op moeten geven. Zit alleen nog te denken om me benen met een soort afdekfolie te omwikkelen, maar dat lijkt me ook een beetje raar
Met citaat reageren
Oud 21-05-2016, 16:23
mms94
Avatar van mms94
mms94 is offline
Teken kunnen nog langdurig in je kleren blijven zitten. Zorg dus ook dat die teek-vrij zijn, voordat je het binnen in de wasmand gooit of bij je andere kleren legt.

Zijn teken in dit jaargetij niet nog van die kleine nymfjes? Wat ik begrepen had was dat die nog niet zoveel kans hebben op lyme besmetting, not sure though

En idd zoek een andere plek met minder van die rotbeesten
Met citaat reageren
Oud 15-07-2016, 01:25
Rikketik
Avatar van Rikketik
Rikketik is offline
Je hebt het over DEET, maar dat is zooi. Daar moet je lekker van afblijven, ik geloof dat het niet eens helpt tegen teken.
Zoveel teken als jij zegt is wel vreemd. Je hebt ze toch wel bewaard of niet? Die moet je ergens naar opsturen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2016, 21:28
Verwijderd
Zoek op neat behandeling
Met citaat reageren
Oud 14-08-2016, 08:48
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Zoek op neat behandeling
Bedoel je NAET behandeling? Want dat is helaas geen werkzame behandeling.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 14-08-2016, 12:56
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ter info: je kan ook Lyme hebben zonder dat er rode kring rond de beet vormt.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Teek
Verwijderd
48 05-09-2006 12:42
Lichaam & Gezondheid Teek
vosje16
50 06-07-2006 19:34
Lichaam & Gezondheid Teek/ziekte van Lyme
brittje
19 07-11-2004 11:26
Flora & Fauna Honden en teken
Verwijderd
10 12-07-2004 13:55
Flora & Fauna mijn katten hebben steeds teken
spitmymindout
20 13-06-2004 12:40
Flora & Fauna Teken!
BrunetJuh
18 20-07-2003 02:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.