Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2003, 18:37
Upke
Upke is offline
Voor mij word het alsmaar moeilijker en moeilijker, mensen die iets weten hoe ik hem als medemens kan beschouwen? Of nog andere tips?
Advertentie
Oud 01-07-2003, 18:39
Verwijderd
Door 'hem' aan te spreken met haar zou een goed begin zijn
Oud 01-07-2003, 18:42
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 01-07-2003 @ 19:37:
Voor mij word het alsmaar moeilijker en moeilijker, mensen die iets weten hoe ik hem als medemens kan beschouwen? Of nog andere tips?
Wat is dit voor een arrogantie ?? Debotjuh probeert jullie ook iets van het Goede Nieuws van Jezus te vertellen en dan vind jij het moeilijk haar als medemens te beschouwen... NJA, wel duidelijk hoe de vork in de steel zit lijkt mij
Oud 01-07-2003, 18:48
Upke
Upke is offline
Mijn enige reden waarom ik iets tegen het christendom is, omdat het helemaal de wetten van de natuur tegen gaat. Mensen worden gezien als hogere wezens dan dieren. Terwijl ik vind dat wij net zoveel waarde hebben als dieren. En ze laten zich leiden door een persoon Jezus, Jezus is alles en in hem moet je geloven. Ik vind het nogal egoistisch. Blijf in jezelf geloven dan kom je ook een eind hoor.
Oud 01-07-2003, 19:16
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 19:42:
Wat is dit voor een arrogantie ?? Debotjuh probeert jullie ook iets van het Goede Nieuws van Jezus te vertellen en dan vind jij het moeilijk haar als medemens te beschouwen... NJA, wel duidelijk hoe de vork in de steel zit lijkt mij
Ik snap wat je bedoelt en ik snap dat je iedereen over jouw geloof wilt vertellen, net als Debotjuh, maar dat is nou eenmaal niet de bedoeling van dit forum. Dit forum is om te discussiëren, niet om anderen te overtuigen.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 01-07-2003, 19:34
care
care is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-07-2003 @ 20:16:
Ik snap wat je bedoelt en ik snap dat je iedereen over jouw geloof wilt vertellen, net als Debotjuh, maar dat is nou eenmaal niet de bedoeling van dit forum. Dit forum is om te discussiëren, niet om anderen te overtuigen.
discussiëren is denk ik altijd proberen de ander te overtuigen.
wat ik trouwens irritant vind is dat er heel veel topics zijn geopend over het geloof die uiteindelijk allemaal op hetzelfde onderwerp uitdraaien. Dat wordt een beetje onoverzichtelijk
maare.... verder vind ik het onwijs goed van oa. debotjuh en leonkorn dat ze verder op dit forum getuigen van hun geloof want ik denk dat heel veel christenen dat nalaten en alleen in hun eigen wereldje over het geloof praten
Oud 01-07-2003, 19:38
Verwijderd
Citaat:
care schreef op 01-07-2003 @ 20:34:
verder vind ik het onwijs goed van oa. debotjuh en leonkorn dat ze verder op dit forum getuigen van hun geloof want ik denk dat heel veel christenen dat nalaten en alleen in hun eigen wereldje over het geloof praten
Laat het ze dat dan lekker binnen hun wereldje houden, want het grootste deel van de forummers hier zit niet op gepreek te wachten. Kijk, als het nou gaat om interessante vraagstukken waar geloof een duidelijke rol in speelt, kan er een interessante discussie uitkomen, maar meestal gaan de topics echt nergens over.
Oud 01-07-2003, 19:40
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
care schreef op 01-07-2003 @ 20:34:
discussiëren is denk ik altijd proberen de ander te overtuigen.
wat ik trouwens irritant vind is dat er heel veel topics zijn geopend over het geloof die uiteindelijk allemaal op hetzelfde onderwerp uitdraaien. Dat wordt een beetje onoverzichtelijk
maare.... verder vind ik het onwijs goed van oa. debotjuh en leonkorn dat ze verder op dit forum getuigen van hun geloof want ik denk dat heel veel christenen dat nalaten en alleen in hun eigen wereldje over het geloof praten
Je zegt het zelf al: het zijn te veel topics. Het forum wordt overspoeld met topics die allemaal over hetzelfde gaan. Dat is niet de bedoeling.

Discussiëren is inderdaad proberen elkaar te overtuigen, maar ook de mening van een ander te respecteren. Dat lijkt Debotjuh op dit moment een beetje te vergeten. Dat er voor haar maar 1 waarheid bestaat is prima, maar blijf jezelf er dan ook niet op vastpinnen om de mening van een ander te veranderen. Dan wordt de discussie vervelend.

Ik vind het ok niet helemaal geweldig dat iemand hier alles in zijn werk zet om anderen te bekeren. Veel mensen staan daar niet voor open en zullen er absoluut niet naar willen luisteren. Wil je die gebruikers dan wegjagen, of wil je een flamewar met ze beginnen?
__________________
I like my new bunny suit
Oud 01-07-2003, 19:41
care
care is offline
Citaat:
N00dles schreef op 01-07-2003 @ 20:38:
Laat het ze dat dan lekker binnen hun wereldje houden, want het grootste deel van de forummers hier zit niet op gepreek te wachten. Kijk, als het nou gaat om interessante vraagstukken waar geloof een duidelijke rol in speelt, kan er een interessante discussie uitkomen, maar meestal gaan de topics echt nergens over.
ja hallo je komt hier naar dit forum f&l om over zulke onderwerpen als geloof en levensbeschouwing te discussieren en er zijn echt wel topics die wel veel inhoud hebben en waar het idd om interessante vraagstukken van het geloof gaat...
Oud 01-07-2003, 19:42
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
care schreef op 01-07-2003 @ 20:41:
ja hallo je komt hier naar dit forum f&l om over zulke onderwerpen als geloof en levensbeschouwing te discussieren en er zijn echt wel topics die wel veel inhoud hebben en waar het idd om interessante vraagstukken van het geloof gaat...
Mar op het moment, met zo veel topics, heeft het geen inhoud meer.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 01-07-2003, 19:46
care
care is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-07-2003 @ 20:40:
Je zegt het zelf al: het zijn te veel topics. Het forum wordt overspoeld met topics die allemaal over hetzelfde gaan. Dat is niet de bedoeling.

Discussiëren is inderdaad proberen elkaar te overtuigen, maar ook de mening van een ander te respecteren. Dat lijkt Debotjuh op dit moment een beetje te vergeten. Dat er voor haar maar 1 waarheid bestaat is prima, maar blijf jezelf er dan ook niet op vastpinnen om de mening van een ander te veranderen. Dan wordt de discussie vervelend.

Ik vind het ok niet helemaal geweldig dat iemand hier alles in zijn werk zet om anderen te bekeren. Veel mensen staan daar niet voor open en zullen er absoluut niet naar willen luisteren. Wil je die gebruikers dan wegjagen, of wil je een flamewar met ze beginnen?
ben het met je eens dat het veel te veel topics worden!

het wordt idd een vervelende discussie als je met het idee hierheen gaat dat je iedereen wel eens ff gaat bekeren.
Wel vind ik het goed (omdat ik dat zelf ook doe) om hier als Christen heen te gaan en echt over verschillende dingen van het geloof en eht leven te praten om zo wat door te geven en uit te stralen van je geloof.
bij andere topics zoals, geloof als vereiste, waren er bv wel hele goede gesprekken
Oud 01-07-2003, 19:51
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
care schreef op 01-07-2003 @ 20:41:
ja hallo je komt hier naar dit forum f&l om over zulke onderwerpen als geloof en levensbeschouwing te discussieren en er zijn echt wel topics die wel veel inhoud hebben en waar het idd om interessante vraagstukken van het geloof gaat...
In principe dient de theologische input dan ook totaal van tafel geschoven te worden. In feite moet theologie geschaard worden onder het Mystiekforum, daar we immers over zaken praten die niet gestaafd kunnen worden aan de hand van empirische feiten en logica. Daarbij komt, het element 'filosofie' verdwijnt veelal uit het zicht wanneer er alhier een aantal radicale jehova-wannabes aanwezig zijn en dat vind ik oprecht jammer.
__________________
Sig heil.
Oud 01-07-2003, 19:52
diabolaparva
diabolaparva is offline
er zijn een aantal niet-gelovigen hier die even koppig zijn als de gelovigen, maar toch zitten ze te zeiken dat die christenen alleen maar hun eigen mening geloven en blabla
als de een roept 'er is een god! dat weet ik gewoon!' en de ander roept 'er is geen god! dat weet ik gewoon!' ben je volgens mij hetzelfde bezig
verder denk ik niet dat het zin zou hebben om hier alleen niet-gelovigen te hebben of wel
Oud 01-07-2003, 19:53
care
care is offline
Citaat:
Uncle_Sam schreef op 01-07-2003 @ 20:51:
In principe dient de theologische input dan ook totaal van tafel geschoven te worden. In feite moet theologie geschaard worden onder het Mystiekforum, daar we immers over zaken praten die niet gestaafd kunnen worden aan de hand van empirische feiten en logica. Daarbij komt, het element 'filosofie' verdwijnt veelal uit het zicht wanneer er alhier een aantal radicale jehova-wannabes aanwezig zijn en dat vind ik oprecht jammer.
is het christendom geen levensbeschouwing dan????????????????

en... wat zou dit forum dan leeg worden zeg....
Oud 01-07-2003, 19:55
care
care is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 01-07-2003 @ 20:52:
er zijn een aantal niet-gelovigen hier die even koppig zijn als de gelovigen, maar toch zitten ze te zeiken dat die christenen alleen maar hun eigen mening geloven en blabla
als de een roept 'er is een god! dat weet ik gewoon!' en de ander roept 'er is geen god! dat weet ik gewoon!' ben je volgens mij hetzelfde bezig
verder denk ik niet dat het zin zou hebben om hier alleen niet-gelovigen te hebben of wel
helemaal mee eens
Oud 01-07-2003, 19:56
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
diabolaparva schreef op 01-07-2003 @ 20:52:
als de een roept 'er is een god! dat weet ik gewoon!' en de ander roept 'er is geen god! dat weet ik gewoon!' ben je volgens mij hetzelfde bezig
Klopt.

@ Uncle_Sam: al het geloof valt onder levensbeschouwing. Als geloof hier weg zou moeten zou ook levensbeschouwing weg moeten en dan zou er uiteindelijk weinig overblijven.
__________________
I like my new bunny suit
Oud 01-07-2003, 20:01
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
care schreef op 01-07-2003 @ 20:53:
is het christendom geen levensbeschouwing dan????????????????

en... wat zou dit forum dan leeg worden zeg....
De scheidslijn is inderdaad ietwat vaag. Ik ben echter wel van mening dat theologie, zoals deze gebezigd wordt op dit forum, niet van een wetenschappelijke aard is. Iets dat wel een voorwaarde is voor een forum als dit, me dunkt. Eveneens denk ik dat dit forum niet leeg zal worden, maar dat juist andere (meer wetenschappelijk-filosofisch getinte) onderwerpen een hoop aandacht zullen krijgen. De topics zullen vele malen interessanter worden dan dat nu het geval is met de uittentreure herhaalde 'God leeft', 'God is dood', 'Nee, gore ketteratheist, Nietzsche is dood'-retoriek.
__________________
Sig heil.
Oud 01-07-2003, 20:03
Uncle_Sam
Avatar van Uncle_Sam
Uncle_Sam is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-07-2003 @ 20:56:
Klopt.

@ Uncle_Sam: al het geloof valt onder levensbeschouwing. Als geloof hier weg zou moeten zou ook levensbeschouwing weg moeten en dan zou er uiteindelijk weinig overblijven.
Wat te denken van ethiek, taalfilosofie, kunstmatige intelligentie, wetenschapsfilosofie, logica etcetera etcetera. Aannemende dat Theologie niet onder 'Mystiek' ondergebracht zal worden, lijkt het me alsnog een goed plan om Theologie als zodanig te schrappen, waardoor 'Filosofie en levensbeschouwing' overblijft. Zodoende is er toch nog ruimte voor godsdienst in de ruimere zin des woords en komen de andere levensbeschouwingen ook meer aan bod.
__________________
Sig heil.
Ads door Google
Oud 01-07-2003, 20:08
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 01-07-2003 @ 19:37:
Voor mij word het alsmaar moeilijker en moeilijker, mensen die iets weten hoe ik hem als medemens kan beschouwen? Of nog andere tips?
wat een onbeschoftheid!
ik vraag me af of we DIT wel serieus kunnen nemen. Je moet maar toleranter worden met meningen van anderen.
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Oud 01-07-2003, 20:42
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 19:42:
Wat is dit voor een arrogantie ?? Debotjuh probeert jullie ook iets van het Goede Nieuws van Jezus te vertellen en dan vind jij het moeilijk haar als medemens te beschouwen... NJA, wel duidelijk hoe de vork in de steel zit lijkt mij
Nieuws hoort op N&A en iets dat 2 millenia geleden gebeurde is helaas niet meer zo actueel.
De persoon in kwestie vertelt ons niets nieuws en is enkel bezig met evangeliseren. Dit is een dicussieforum waarin de discussie voorop staat en niet het overtuigen. Daarnaast houdt Debotjuh krampachtig aan haar geloof vast waardoor ze elk gevoel voor werkelijkheid mist. Hoe anders kan men overtuigt zijn dat het hebben van een bepaalde visie link kan zijn bij gezellig stappen?
Tevens duldt ze geen andere meningen en schuwt ze daarom de discussie. Jammer, want mischien kunne we dankzij discussie nog iets waardevols van haar leren.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.

Laatst gewijzigd op 01-07-2003 om 20:44.
Oud 01-07-2003, 20:53
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
REIE schreef op 01-07-2003 @ 21:42:
Nieuws hoort op N&A en iets dat 2 millenia geleden gebeurde is helaas niet meer zo actueel.

Dit is een dicussieforum waarin de discussie voorop staat en niet het overtuigen.
Volgens Christenen is het in een zwaar achteruitgaande maatschappij meer dan aktueel.

Als je in een discussie je overtuiging uit, kun je er toch prima over discussieren..
Oud 01-07-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Lyra schreef op 01-07-2003 @ 21:08:
wat een onbeschoftheid!
ik vraag me af of we DIT wel serieus kunnen nemen. Je moet maar toleranter worden met meningen van anderen.
'

Je zult moeten toegeven dat ze irritant is. Ze typt geen ABN, gebruikt geen interpunctie en onderbouwt haar stellingen slecht.
Oud 01-07-2003, 21:00
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 21:53:
Volgens Christenen is het in een zwaar achteruitgaande maatschappij meer dan aktueel.

Als je in een discussie je overtuiging uit, kun je er toch prima over discussieren..
... Ja, en dan moet je niet meteen weg blijven nadat je een topic hebt gestart. Van jou waardeer ik nog dat je correct blijft.
Over uitgeruitgaande maatschappij, de beeldenstorm en de Wedergeboorte zijn ook tijden waarin de macht van de Kerk het flink moet ontgelden, maar dat lijkt mij juist vooruitgang voor het gewone volk.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Oud 01-07-2003, 21:05
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
REIE schreef op 01-07-2003 @ 22:00:
... Ja, en dan moet je niet meteen weg blijven nadat je een topic hebt gestart. Van jou waardeer ik nog dat je correct blijft.
Over uitgeruitgaande maatschappij, de beeldenstorm en de Wedergeboorte zijn ook tijden waarin de macht van de Kerk het flink moet ontgelden, maar dat lijkt mij juist vooruitgang voor het gewone volk.
De kerk is (nu nog) iets anders dan Jezus, soms zitten ze ook op een verkeerde weg ongetwijfelt, daarom is het maken van een individuele keuze ook waar het om draait. Dat verandert mensen van binnenuit naar buiten (wedergeboorte, uit water en Geest) en niet zozeer alleen van buiten naar binnen.
Oud 01-07-2003, 21:06
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
leonkorn schreef op 01-07-2003 @ 21:53:
Volgens Christenen is het in een zwaar achteruitgaande maatschappij meer dan aktueel.

Als je in een discussie je overtuiging uit, kun je er toch prima over discussieren..
... Ja, en dan moet je niet meteen weg blijven nadat je een topic hebt gestart. Van jou waardeer ik nog dat je correct blijft.
Over de uitgeruitgaande maatschappij, de beeldenstorm en de Wedergeboorte zijn ook tijden waarin de macht van de Kerk het flink moet ontgelden, maar dat lijkt mij juist vooruitgang voor het gewone volk.
Het klopt wel enigszins dat het geestelijk leven van de gemiddelde Nederlander veranderd is. Waar eerst mensen naar de kerk gingen absorberen mensen nu vage oosterse wijsheden of dansen ze het hele weekend door. Dit wil nog niet zeggen dat we er slechter worden, de balans tussen de mythos en de logos blijft ongeveer gelijk, alleen de mythos is verplaatst. We leven nog altijd heel netjes in de Lage Landen...
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Advertentie
Oud 01-07-2003, 21:06
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-07-2003 @ 21:54:
'

Je zult moeten toegeven dat ze irritant is. Ze typt geen ABN, gebruikt geen interpunctie en onderbouwt haar stellingen slecht.
Dat heeft enkel effect op de serieusheid van haar topics, wat ze zelf ten nadele komt.
Je hebt er wel gelijk in. Maar je kunt niet iedereen gaan hekelen die geen AN schrijft, zo zijn er vele.
Ze heeft een slechte structuur, maar haar topics brengen veel te weeg.
En ik wist niet dat sommige mensen er zo over dachten...
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Oud 01-07-2003, 21:08
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Zulke dingen bespreek je maar op MSN
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:38.