Oud 19-11-2017, 20:28
koolaid
Avatar van koolaid
koolaid is offline
Hallo allemaal

Ik zit momenteel in 6VWO en doe NG+NT, mijn cijfers zitten rond de 6/7 gemiddeld. Ik zit te denken aan twee studies waar ik een passie voor heb: Geneeskunde en Informatica. Helaas heb ik zeer veel moeite met het maken van keuzes en ben ik een stressvogel. Hierdoor betwijfel ik me vaak of ik deze studies (mentaal) aankan (vooral aangezien mijn cijfers niet bepaald van cum laude kwaliteit zijn). Ik ben voor beide studies al naar de open dag gegaan en heb een meeloopdag gedaan, dus daar zit het goed.

Geneeskunde heb ik altijd al willen studeren omdat arts zijn mij aanspreekt (ook de mindere kanten ervan), ik snap ook wel dat het een stampstudie is, en dat de werkdruk alleen maar oploopt. Ookal wil ik dit heel graag, moet ik mijn persoonlijke capaciteiten niet overschatten.
Informatica spreekt mij aan omdat ik ook een passie heb voor de werking achter computers, en toevallig ook voor programmeren. Ik snap dat de meeste mensen dit heel erg saai vinden, en helemaal niet vinden passen bij iemand die geïnteresseerd is in gnk. Daarom weet ik niet zeker of ik de wiskundige basis goed genoeg kan beheersen om me er voor 6 jaar op te storten.

En ja, ik heb ook naar andere studies gekeken (zoals filosofie, economie enz.) maar het is uiteindelijk toch deze 2 studies geworden.

Mijn vragen zijn dus:
- Heeft/hadden jullie ook keuzestress, en hoe hebben jullie uiteindelijk de knoop doorgehakt?
- Studeer je geneeskunde/informatica, en wat waren je verwachtingen ervan, en zijn je verwachtingen uitgekomen?
- Heb je gnk/informatica gedaan, en ben je ermee gestopt, waarom?

Ik wil natuurlijk vooral de wat mindere kanten van elke van deze studies horen zodat ik weet of ik de motivatie wil hebben om me erdoorheen te bijten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-11-2017, 20:37
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Nu nog binnenkomen bij Geneeskunde gaat denk ik niet heel makkelijk worden, als je cijfers rond de 6 of 7 zitten. Je bent dan namelijk afhankelijk van een hoop selectie-procedures. Veel mensen die arts willen worden zijn zich al jaren op het voorbereiden om die selectie en proberen hoge cijfers te halen om zo beter door dat proces heen te komen. Heb jij je al verdiept in het aanmeldproces voor Geneeskunde?

Ik studeer zelf Informatica & Economie aan de Universiteit Leiden en kan je ook wel het één en ander vertellen over Informatica en Informatica & Biologie in Leiden. (Stel dus gerust vragen!) I&E was eigenlijk altijd een beetje mijn plan B, maar omdat ik uiteindelijk niets tegenkwam wat heel veel beter bij mij paste ben ik het gaan studeren.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-11-2017, 21:42
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Heb je al eens naar technische geneeskunde gekeken? Dan kun je de dingen die je aan beide vakken leuk vindt combineren
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 19-11-2017, 21:57
koolaid
Avatar van koolaid
koolaid is offline
Citaat:
Nu nog binnenkomen bij Geneeskunde gaat denk ik niet heel makkelijk worden, als je cijfers rond de 6 of 7 zitten. Je bent dan namelijk afhankelijk van een hoop selectie-procedures. Veel mensen die arts willen worden zijn zich al jaren op het voorbereiden om die selectie en proberen hoge cijfers te halen om zo beter door dat proces heen te komen. Heb jij je al verdiept in het aanmeldproces voor Geneeskunde?

Ik studeer zelf Informatica & Economie aan de Universiteit Leiden en kan je ook wel het één en ander vertellen over Informatica en Informatica & Biologie in Leiden. (Stel dus gerust vragen!) I&E was eigenlijk altijd een beetje mijn plan B, maar omdat ik uiteindelijk niets tegenkwam wat heel veel beter bij mij paste ben ik het gaan studeren.
Klopt, ik ga me waarschijnlijk richten op gnk bij Radboud, daar hebben ze een selectieprocedure die niet kijkt naar cijfers, maar gebaseerd is op een drietal toetsen. Bij andere universiteiten varieert dat heel erg, en sommigen hebben inderdaad nog de 8-plus hantering.

Ja, ik heb wel een paar vragen over Informatica. Ik ben namelijk benieuwd naar hoe ingewikkeld de wiskundige basis eronder is (zoals ik in het eerste bericht schreef). Ik vind het wel heel interessant, maar wiskunde b is niet mijn sterkste vak. Wel ben ik bekend met programmeren, maar daar ben ik ook niet goed in.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2017, 22:01
koolaid
Avatar van koolaid
koolaid is offline
Citaat:
Heb je al eens naar technische geneeskunde gekeken? Dan kun je de dingen die je aan beide vakken leuk vindt combineren
Ja toevallig studeert de zus van mijn vriendin het en heb ik wel wat van hoe de studie in elkaar zit meegekregen. Maar mijn passie zit uiteindelijk met het arts-zijn bij het behandelen van (en het contact met) patiënten. Helaas zijn het allebei fixus studies en kan ik het niet als een tweede keuze pakken.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2017, 07:12
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:

Ja, ik heb wel een paar vragen over Informatica. Ik ben namelijk benieuwd naar hoe ingewikkeld de wiskundige basis eronder is (zoals ik in het eerste bericht schreef). Ik vind het wel heel interessant, maar wiskunde b is niet mijn sterkste vak. Wel ben ik bekend met programmeren, maar daar ben ik ook niet goed in.
Qua wiskunde is er best door heen te komen als je WisB hebt gehad en bereid bent veel te oefenen. Wat je wel moet bedenken is dat Informatica een erg wiskundige studie is, je hebt wel inzicht nodig en gaat steeds meer abstract en analytisch denken. Als programmeren je niet ligt kan de studie nog wel eens flink tegenvallen. Je leert vanaf nul programmeren en daar wordt je steeds handiger in, maar je moet wel veel programmeren en wederom zelf het algoritme achter je code uitpuzzelen.

Wat trekt je zo in de studie Informatica?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 20-11-2017, 08:29
koolaid
Avatar van koolaid
koolaid is offline
Citaat:
Qua wiskunde is er best door heen te komen als je WisB hebt gehad en bereid bent veel te oefenen. Wat je wel moet bedenken is dat Informatica een erg wiskundige studie is, je hebt wel inzicht nodig en gaat steeds meer abstract en analytisch denken. Als programmeren je niet ligt kan de studie nog wel eens flink tegenvallen. Je leert vanaf nul programmeren en daar wordt je steeds handiger in, maar je moet wel veel programmeren en wederom zelf het algoritme achter je code uitpuzzelen.

Wat trekt je zo in de studie Informatica?
Ik denk dat ik meer moeite met de Wiskunde zal hebben dan het programmeren, omdat ik het laatste wel erg leuk vind. Het puzzelen lijkt me soms wel frustrerend maar ik denk dat Informatica (vooral Cybersecurity) mij altijd heeft aangesproken. Ik ben heel benieuwd naar de werking erachter en hoe men deze werking zegmaar kan 'manipuleren'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.