Oud 09-09-2003, 09:15
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Hoi!

Ik ben iemand die overgestapt is van 5 HAVO naar 5 VWO, en ik moet voor de vakken Nederlands, Frans en Engels boeken gaan lezen voor literatuur. De docenten voor die vakken vertelden mij dat ieder boek van enige VWO-kwaliteit moest zijn. Nou, als ex-havist weet ik niet welke boeken goed zijn voor het VWO (qua moeilijkheidsgraad enzo), dus misschien kunnen de VWO-ers onder jullie me een aantal boeken aanraden?

Voor Nederlands moet ik zelfs 3 boeken lezen die vóór 1880 geschreven zijn, en ik weet écht niet welke Nederlandse boeken vóór 1880 geschreven zijn. Multatuli misschien, ofzo? Misschien kunnen jullie me a.u.b. ook een aantal goed leesbare boeken aanbevelen die vóór 1880 geschreven zijn?

Alvast héél erg bedankt!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2003, 10:20
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Kijk even onder huiswerk, daar staan lijsten

NL:
http://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst/taal/1

EN:

http://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst/taal/2

FA:
http://www.scholieren.com/boeken/literatuurlijst/taal/3
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist

Laatst gewijzigd op 01-10-2012 om 11:09.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 10:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
ik heb een boek genaamd 'Laagland' waarin achterin ontzettend veel titels worden gegeven, gesorteerd op periode.

van boeken uit de negentiende eeuw tot 1880, zou je idd Max Havelaar kunnen nemen, maar ook bijvoorbeeld:
N. Beets: Kuser
A.L.G Bosboom Toussaint: Mejonkvrouwe de Mauléon
A.L.G Bosboom Toussaint: Majoor Frans
H. Conscience: De leeuw van Vlaanderen
J. Kneppelhout: Waanzinnig Truken
Multatuli: Minnebrieven
Multatuli: Vorstenschool
Multatuli: Woutertje Pieterse
J.F. Oltmans: De schaapherder
P. Paaltjens: Snikken en grimlachjes (poëzie)
E.J. Potgieter: Jan Jannetje en het jongste kind
H. Tollens: De overwintering der Hollanders op Nova Zembla (poëzie).

Ik heb d'r gewoon maar wat overgenomen, heb geen zin de hele lijst over te nemen. Maar elke schrijver heeft d'r dus nog wel wat meer uit die tijd.
Ik heb zelf Multatuli gedaan (maar niet gelezen). Volgens een vriendin van mij was hij niet zo heel moeilijk geschreven. Snikken en grimlachjes was dat wel volgens anderen, maar die is juist weer heel dun.

Moet je d'r trouwens 3 van voor 1880 of 1 van de Middeleeuwen, 1 van de zestiende en zeventiende eeuw en 1 van de negentiende eeuw tot 1880? Dat moesten wij namelijk.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 11:09
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Krijg je daar op school geen lijst van?
__________________
msn=stom en van roken ga je dood
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 12:24
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Multatuli zou ik niet doen, schijnt nogal uhm saai te zijn.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 13:46
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 09-09-2003 @ 12:09:
Krijg je daar op school geen lijst van?
Nee, dat doen ze niet. We moeten 't zelf maar uitzoeken...

Verder, iedereen bedankt voor de reacties! En Linda85, de methode "Laagland" heb ik ook, en ik wist niet dat er een lijst in stond. Maar dankzij jou wel nu - thanks!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:06
Miess
Miess is offline
Van den vos Reynaerde, Karel ende Elegast en Mariken van Nieuwmeghen (ofzoiets) zijn allen van voor 1880.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 18:20
Hagel
Hagel is offline
voor engels: The secret history - Donna Tartt (als dat mag dan, bij ons mocht het wel ), erg pakkend boek
__________________
tell me where the pretty girls are, those demigods with their Nine-Inch nails and little fascist panties
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 21:43
Waldkrieger
Avatar van Waldkrieger
Waldkrieger is offline
Voor Engels zou ik Alice in Wonderland willen aanraden, en nee, dat is niet zo kinderachtig als het wellicht op het eerste gezicht lijkt.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 22:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ey,

ik ben dan wel een Havo'er, maar vwo'ers mochten dit boek ook lezen voor engels: de life and loves of a she devil.
goed te begrijpen en écht komies

duits: schachnovelle, als je van psychologische romans houd tenminste. hij is misschien wat moeilijk maar erg goed! Herr Biedermann und die Brandstifer is een stuk makkelijker, maar behoord tot de duitse literatuur dus ik denk dat je die mag lezen.

sorry voor het feit dat ik een havo'er ben....
maar ik denk dat je ze wel mag lezen.

xxx wendy
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 12:50
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Bedankt voor de tips, iedereen!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 11-09-2003, 20:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In het boek 'Dossier Lezen' staat ook een literatuurlijst achterin. Ik weet niet of je dit boek hebt maar daar kan je ook wat aan hebben.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 18:56
da leentjuh
Avatar van da leentjuh
da leentjuh is offline
voor engels kun je van die blackbirds lezen, die kun je via school bestellen (nie bij alle scholen denk ik, maar je zou kunnen informeren bij leraar nederlands ofzo .. ja de leraar nederlands en niet engels bedoel ik )
en wij mogen ook harry potter lezen voor engels had ik echt nie verw8 dat je die in de bovenbouw van t vwo voor je engels mocht lezen...
__________________
Dat dan weer wel.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 19:41
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Waldkrieger schreef op 09-09-2003 @ 22:43:
Voor Engels zou ik Alice in Wonderland willen aanraden, en nee, dat is niet zo kinderachtig als het wellicht op het eerste gezicht lijkt.
Nee, eerder verknipt. Als je de originele versie leest tenminste en niet dat slappe disney aftreksel.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2003, 20:38
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik vind persoonlijk voor engels de boeken van Nick Hornby erg leuk. High Fidelity en About A boy zijn verfilmd, dus die ken je waarschijnlijk wel.
'Are you experienced?' van William Sutcliffe is ook heel erg leuk (over backpackers in india. Zij wil 'zichzelf vinden', en hij is alleen meegegaan om haar 't bed in te krijgen.)
Trainspotting van Irvine Welsh is ook een aanrader, heel anders dan de film. Wel effe lastig omdat het in het schots is geschreven, maar dat heb je snel genoeg door.

Voor Nederlands raad ik aan:
De passievrucht - Karel glastra van loon
Red Ons Maria Montanelli - Herman Koch
en bijna alle boeken van Ronald Giphart.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2003, 09:37
annabel
annabel is offline
Citaat:
autodropje schreef op 09-09-2003 @ 13:24:
Multatuli zou ik niet doen, schijnt nogal uhm saai te zijn.
Dat is ie ook
Met citaat reageren
Oud 15-09-2003, 21:14
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
hoort dit niet onder moderne talen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 01:08
Prudentulo
Prudentulo is offline
Citaat:
Red Ons Maria Montanelli - Herman Koch
Dat is ook mijn aanrader. Ontzettend veel humor én wijsheid .
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-09-2003, 07:00
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Boeken die op mijn lijst stonden:

Rebuilding Coventry - Sue Townsend
About a boy - Nick Hornby
uhm...
Turks Fruit - Jan Wolkers
een boek van joost zwagerman

Ik weet het allemaal niet meer.. Maar de 1e is EN dun EN wel leuk... (hij zat vorig jaar bij de lijsters geloof ik, ik heb hem 2 jaar geleden (5e) gelezen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 07:15
femkeb
Avatar van femkeb
femkeb is offline
Ik zit in A5 en ik heb hele lijsten gekregen met welke boeken we mogen lezen en onze leraar geeft altijd nog een paar extra

wat altijd mag zijn de boeken van:
- Renate dorrestijn (verborgen gebreken heb ik zelf gelezen die is erg goed)
- Hella Haasse mag bijna altijd en heeft ook erg leuke boeken
- Karel Glastra van Loon (de passievrucht is een leuk boek)
- leo de winter (volgens mij met supertex en andere schijnen beetje meer actieboeken te zijn)

en nog een tip (waar je nederlandse leraar erg blij mee gaat zijn(die van mij was het wel in elk geval vond het het mooiste boek van de laatste tijd))
Jessica Durlacher - De dochter
Die vond ik heel erg mooi.

Mijn leeststijl is trouwens dat ik graag boeken lees die vlug doorlezen en niet langdradig zijn dus houd jij daar wel van zijn deze boeken te snel voor jou geschreven en zal je er niet veel aan hebben.
__________________
to fear love is to fear life and those who fear life are already three parts dead
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 09:08
Waldkrieger
Avatar van Waldkrieger
Waldkrieger is offline
Citaat:
Assasin schreef op 13-09-2003 @ 20:41:
Nee, eerder verknipt. Als je de originele versie leest tenminste en niet dat slappe disney aftreksel.
Uiteraard het origineel, door Lewis Caroll geloof ik. Verknipt is wel het goede woord ja.

Kan je overigens meteen "Through the Looking Glass and What Alice Found There" lezen.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 13:40
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
femkeb schreef op 16-09-2003 @ 08:15:
en nog een tip (waar je nederlandse leraar erg blij mee gaat zijn(die van mij was het wel in elk geval vond het het mooiste boek van de laatste tijd))
Jessica Durlacher - De dochter
Die vond ik heel erg mooi.
Jessica Durlacher, daar heb ik wel eens van gehoord. Zo op het eerste gezicht klinkt het me goed in de oren, dat boek. Ik zal het zeker eens gaan zoeken in de bibliotheek. Bedankt voor de tip, Femke!

Citaat:
femkeb schreef op 16-09-2003 @ 08:15:
Mijn leeststijl is trouwens dat ik graag boeken lees die vlug doorlezen en niet langdradig zijn dus houd jij daar wel van zijn deze boeken te snel voor jou geschreven en zal je er niet veel aan hebben.
Het maakt mij niet veel uit, ik kan iedere leesstijl wel aan. Bij langdradige boeken raak je alleen vrij snel in de war en moet je sommige passages nog eens opnieuw lezen. Dat probleem zal men niet zo snel met vlotte boeken hebben, dus liever heb ik vlotte boeken... dus daar zal ik wel wat aan hebben!

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 20:48
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
femkeb schreef op 16-09-2003 @ 08:15:
Ik zit in A5 en ik heb hele lijsten gekregen met welke boeken we mogen lezen en onze leraar geeft altijd nog een paar extra

wat altijd mag zijn de boeken van:
- Renate dorrestijn (verborgen gebreken heb ik zelf gelezen die is erg goed)
ik heb van Renate Dorrestijn het boek 'Noorderzon' gelezen.
ik weet niet of ik dat al had gezegd hier, anders dus nog een keer.
ook erg goed, een aanrader

engels (ook vertaald naar het nederlands, maar dan is het dus geen Nederlandse literatuur en mag het (bij ons) niet): I never promissed you a rosegarden.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.