Oud 07-01-2010, 22:40
llogh
llogh is offline
“(V)MBO’ers pikken het niet meer!” is de titel van het persbericht dat de (v)mbo-actie aankondigt. Volgens de studentenorganisaties JOB en LAKS moet er actie ondernomen worden om de negatieve beeldvorming die er over (v)mbo’ers is, te veranderen. (V)MBO’ers worden, volgens hen, ten onrechte gezien als criminelen, nietsnutten en lastpakken. Volgens JOB en LAKS hebben de media en de politiek hier een belangrijke rol in en houden zij dit beeld in stand.


Wat vindt je hiervan? Bestaat er een negatief beeld over deze groep jongeren? Zo ja, is dit te wijten aan de media en de politiek? En wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2010, 23:14
Verwijderd
Ik "vindt" (sic) je vraag erg ironisch. Maar om er toch maar serieus op in te gaan: het probleem is eigenlijk dat vmbo het laagste niveau is, er moet in plaats daarvan een ander laagste niveau zijn dat anders heet. Dat heet nu vmbo basis of iets dergelijks, maar moet gewoon een aparte naam krijgen. Dan basht iedereen die groep, en hebben de vmbo'ers ook een groep om op neer te kijken.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 23:33
Verwijderd
Citaat:
Ik "vindt" (sic) je vraag erg ironisch. Maar om er toch maar serieus op in te gaan: het probleem is eigenlijk dat vmbo het laagste niveau is, er moet in plaats daarvan een ander laagste niveau zijn dat anders heet. Dat heet nu vmbo basis of iets dergelijks, maar moet gewoon een aparte naam krijgen. Dan basht iedereen die groep, en hebben de vmbo'ers ook een groep om op neer te kijken.
dat.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 23:33
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat vindt je hiervan? Bestaat er een negatief beeld over deze groep jongeren? Zo ja, is dit te wijten aan de media en de politiek? En wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?
Ja, er bestaat een negatief beeld. Dat komt doordat het VMBO en het MBO geen niveau heeft.

Maar waarom val je daar zo over? Als ze het probleem oplossen door het niveau omhoog te schoppen kan een categorie mensen daarin niet meer naar school, dus dat is geen optie.

Je kan hoogstens het VMBO terugsplitsen naar VBO en Mavo, en het MBO in verschillende namen voor de verschillende niveaus.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 02:01
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Ik "vindt" (sic) je vraag erg ironisch. Maar om er toch maar serieus op in te gaan: het probleem is eigenlijk dat vmbo het laagste niveau is, er moet in plaats daarvan een ander laagste niveau zijn dat anders heet. Dat heet nu vmbo basis of iets dergelijks, maar moet gewoon een aparte naam krijgen. Dan basht iedereen die groep, en hebben de vmbo'ers ook een groep om op neer te kijken.
Ja maar oh mijn god, dan kijken we neer op die groep!!!11
Verder ben ik het wel met je eens. En ik vind dat een deel van de VMBO'ers ook zelf voor dit imago zorgt. Ik snap ook niet waarom ze VBO en Mavo ooit hebben samengevoegd.

Over een negatief imago van MBO weet ik niet zoveel. Volgens mij valt dat allemaal wel mee? Tja, het is de laagste opleidingsklasse, maar dat is gewoon wat het is. Ik heb niet zoveel gehoord over een echt negatief imago..
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 11:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Over een negatief imago van MBO weet ik niet zoveel. Volgens mij valt dat allemaal wel mee? Tja, het is de laagste opleidingsklasse, maar dat is gewoon wat het is. Ik heb niet zoveel gehoord over een echt negatief imago..
Mwo, om een voorbeeld te noemen: ik heb voor de lol naast school in anderhalf jaar met één dag per week en een beetje zelfstudie een diploma MBO informatica gehaald.

De stof die je moet beheersen komt kort door de bocht samengevat neer op een veredelde cursus in gebruik van een paar programma's als Word, Excel, en destijds nog DBase III, plus een klein beetje leerwerk over hoe computers werken.

Mensen die heden ten dage precies die opleiding doen (ik ken er vier) vertellen me hetzelfde. Saai, weinig te doen, zeer makkelijk. De meeste vonden zelfs dat ze het meeste dat ze weten aan zichzelf geleerd hebben, en dat school dat niet gaf, of van hen eiste.

Maar voor MBO'ers is dat een opleiding van vier jaar lang. Dat betekend dat wanneer je de snelheid van de opleiding iets zou verhogen, en alle nutteloze stages het raam uit zou smijten, men het met gemak als tweejarige opleiding kan geven, klaar op hun 18e. Onvermijdelijk volgt daarop de constatering dat men op die opleiding nu dus niet veel hoeft te doen.


Maar ja, dan stuit je er weer op dat het geven op een behoorlijk niveau in zou houden dat niet elke randdebiel kans heeft om te slagen, en waar moeten die dan heen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 16:45
Verwijderd
Over MBO weet ik niet zoveel, maar ik heb inderdaad vaker gehoord dat dat erg makkelijk is.

Citaat:
Maar ja, dan stuit je er weer op dat het geven op een behoorlijk niveau in zou houden dat niet elke randdebiel kans heeft om te slagen, en waar moeten die dan heen?
Even flauw maar dat is misschien nog wel waar ook. Mij maakt het niet uit of er nu alleen VMBO is of VBO en MAVO, het interesseert me gewoon niet. De mensen die VMBO of MBO doen zijn gewoon geen mensen waar ik snel mee om zou gaan.

Wat het beeld betreft heb ik geen positief beeld van MBO en VMBO, maar misschien wordt dat ook wel gewoon door de mensen zelf bevestigd. Enkele uitzonderingen daar gelaten zijn de mensen die (V)MBO doen naar mijn idee vooral mensen die zichzelf geweldig vinden en op mensen als ik neerkijken. Nouja dan laat ik ze lekker in die waan want ik weet wel beter.

Samengevat kan ik wel zeggen dat ik niet denk dat ze helemaal niks kunnen (laag opgeleiden zijn tenslotte ook nodig, wie moet anders de post bezorgen of de wc's schoonmaken?), maar dat het geen mensen zijn waar ik snel op af zou stappen, simpelweg vanwege een hoop slechte ervaringen die ik ermee op heb gedaan. Ik doe heus mijn best en probeer mijn vooroordelen aan de kant te zetten, maar ze worden toch telkens weer bevestigd.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Samengevat kan ik wel zeggen dat ik niet denk dat ze helemaal niks kunnen (laag opgeleiden zijn tenslotte ook nodig, wie moet anders de post bezorgen of de wc's schoonmaken?),.
Alsof je mbo'ers alleen maar op de wc of op straat tegenkomt. MBO'ers zijn er veel meer dan de meeste mensen denken volgens mij, en kom je echt op allerlei functies tegen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 17:52
Arachnia
Avatar van Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
“(V)MBO’ers pikken het niet meer!” is de titel van het persbericht dat de (v)mbo-actie aankondigt. Volgens de studentenorganisaties JOB en LAKS moet er actie ondernomen worden om de negatieve beeldvorming die er over (v)mbo’ers is, te veranderen. (V)MBO’ers worden, volgens hen, ten onrechte gezien als criminelen, nietsnutten en lastpakken. Volgens JOB en LAKS hebben de media en de politiek hier een belangrijke rol in en houden zij dit beeld in stand.


Wat vindt je hiervan? Bestaat er een negatief beeld over deze groep jongeren? Zo ja, is dit te wijten aan de media en de politiek? En wat zou een mogelijke oplossing kunnen zijn?
Mochten de VMBOers niet crimineel, lui en vervelend zijn, dan hadden we dat beeld ook niet van hun.
__________________
But as the disbelieving friend said to the inventive feces powered helicopter.
"This shit will not fly."
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 18:17
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
T_ID: Maar vinden mensen die op VMBO niveau zitten óók dat het erg makkelijk is? Of vinden wij dat alleen maar?
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 20:03
Chariot
Avatar van Chariot
Chariot is offline
Ik heb zelf vmbo gedaan en zit nu op het mbo. Ik kan niet tegen mensen die zeggen dat vmbo'ers dom zijn. Makkelijk is het vmbo ook niet. In mijn geval heb ik er alles voor moeten doen om aan mijn diploma te komen, ik heb er niet voor niets 5 jaar over gedaan in plaats van 4. Maar om eerlijk te zijn lag dit meer aan de situatie waarin ik zat, met ziekte etc. Het beeld wat er gevormd wordt bij vmbo en mbo is voor een groot deel afhankelijk van de leerlingen. Zij zijn inderdaad lui, niet-gemotiveerd, drinken te veel en zitten vaak al snel aan de sigaretten en drugs. Alleen is het beeld van het vmbo en mbo niet alleen hiervan afhankelijk. Maar als je goed kijkt naar een vmbo- en mbo-school dan merk je van zelf wel dat de gemiddelde (v)mbo-leerkracht ook niet echt motiverend werkt. Meer dan de helft van de mensen op vmbo-t zouden met een beetje goede begeleiding ook de havo kunnen hebben afgemaakt. Maar ach, dat is mijn mening.

Aan mijn eigen mbo-opleiding merk ik wel dat er op een slakkentempo wordt gewerkt. De informatie die je naar je hoofd krijgt is ook niet echt interessant. Leraren weten 9 van de 10 keer ook niet waar zij het over hebben. Mijn opleiding duurt 4 jaar, maar ik zou inderdaad een stuk enthousiaster over school worden als dit 2 jaar zou worden en ik eindelijk iets te doen had. Op het mbo vind je nog steeds te veel leerlingen met een basisschool-instelling. Het sneeuwde vorige week en voordat ik het wist was mijn klas niet meer in het lokaal, maar waren ze buiten sneeuwballen aan het gooien. Erg volwassen en gemotiveerd dus.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2010, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Alsof je mbo'ers alleen maar op de wc of op straat tegenkomt. MBO'ers zijn er veel meer dan de meeste mensen denken volgens mij, en kom je echt op allerlei functies tegen.
Ik zeg ook niet dat je met (V)MBO niks kunt, alleen dat ze zelf het beeld dat ik van ze heb in stand houden, hoe erg ik ook mijn best doe om vooroordelen opzij te zetten. Tja...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 10:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
T_ID: Maar vinden mensen die op VMBO niveau zitten óók dat het erg makkelijk is? Of vinden wij dat alleen maar?
Een deel van hen sowieso wel.

Maar sommige dingen zijn gewoon beschamend. Iets dat ik heb onthouden: een vraag van het VMBO examen aardrijkskunde in het jaar dat ik examen VWO deed, bestond uit het aflezen van een cirkeldiagram welke groep allochtonen in Nederland het grootst is. Ik geloof dat ik dat aflezen e.d. ergens in groep 5 van de basisschool heb gekregen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 12:53
llogh
llogh is offline
Citaat:
Ja, er bestaat een negatief beeld. Dat komt doordat het VMBO en het MBO geen niveau heeft.

Maar waarom val je daar zo over? Als ze het probleem oplossen door het niveau omhoog te schoppen kan een categorie mensen daarin niet meer naar school, dus dat is geen optie.

Je kan hoogstens het VMBO terugsplitsen naar VBO en Mavo, en het MBO in verschillende namen voor de verschillende niveaus.
Gelukkig bestaat er ook een groep die doorleert naar het HBO, want tegenwoordig wil geen elk bedrijf je aannemen met een flut MBO papiertje, of je wil kutwerk doen waar je niet op zit te wachten? Daarnaast blijven een hoop deuren gesloten voor een MBO'er waar HBO/WO'ers op termijn wel toegang tot zal hebben, zoals een managementfunctie.

Laatst gewijzigd op 09-01-2010 om 13:00.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2010, 23:20
Kou Shibasaki
Avatar van Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Het zal al een heel verschil zijn wanneer VMBO's eerst naar zichzelf keken i.p.v. gelijk roepen dat ze negatief in beeld worden gebracht door diverse media.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 10:26
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Gelukkig bestaat er ook een groep die doorleert naar het HBO, want tegenwoordig wil geen elk bedrijf je aannemen met een flut MBO papiertje, of je wil kutwerk doen waar je niet op zit te wachten? Daarnaast blijven een hoop deuren gesloten voor een MBO'er waar HBO/WO'ers op termijn wel toegang tot zal hebben, zoals een managementfunctie.
dat komt door het verschil in opleiding . Bedrijven kunnen wel iemand die MBO heeft gedaan op een leidinggevende functie zetten maar dan moet hij/zij eerst weten wat hij/zij daarvoor moet kunnen (en als ze dat niet kunnen schiet het niet op) en daarnaast is het voor een bedrijf niet aantrekkelijk om iemand met een MBO studie daar neer te zetten als ze er ook een HBO'er neer kunnen zetten. Dus of je moet veel vertrouwen winnen bij je werkgever en dan wordt het misschien is wat of je kan een eigen bedrijf opstarten met een MBO studie, dan ben je ook zelf de leidinggevende (als je bedrijf goed genoeg loopt om personeel in dienst te kunnen hebben)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 11:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
I'll be smart this once and remain in silence...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 14:02
Verwijderd
@NaamInGebruik: Dit topic is gewoon bedoeld om je mening te geven. Als je liever niks zegt, post dan niet (of pas je post aan).
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-01-2010, 14:07
Kou Shibasaki
Avatar van Kou Shibasaki
Kou Shibasaki is offline
Citaat:
dat komt door het verschil in opleiding . Bedrijven kunnen wel iemand die MBO heeft gedaan op een leidinggevende functie zetten maar dan moet hij/zij eerst weten wat hij/zij daarvoor moet kunnen (en als ze dat niet kunnen schiet het niet op) en daarnaast is het voor een bedrijf niet aantrekkelijk om iemand met een MBO studie daar neer te zetten als ze er ook een HBO'er neer kunnen zetten. Dus of je moet veel vertrouwen winnen bij je werkgever en dan wordt het misschien is wat of je kan een eigen bedrijf opstarten met een MBO studie, dan ben je ook zelf de leidinggevende (als je bedrijf goed genoeg loopt om personeel in dienst te kunnen hebben)
MBO'ers zijn over het algemeen goedkoper, dus ik kan me best voorstellen dat een bedrijf geen HBO'er aanneemt als ook een MBO'er het werk kan doen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 14:26
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Nouja, criminelen/nietsnutten/lastpakken, het valt me alleen op dat de meest vmbo'ers oppervlakkige hangjongeren zijn die het stoer vinden om met de luidsprekers van hun mobiel de meest verachtelijke muziek te produceren en dan cool in een groepje te gaan staan bij een scooter en dan te gaan staan roken terwijl ze 13/14/15 zijn.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 16:28
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
VMBO'ers leren niet zelf te denken, enkel hun geleerde theoretisch patroon herhaaldelijk uit te voeren.
Dit geld ook al voor MBO+ opleidingen; ze leren niet zelf dingen in te schatten, enkel toe te passen wat hun word aangereikt.

Tuurlijk krijgt VMBO met die insteek een slechte naam, en totdat je VMBO'ers gaat leren zelf hun hersens te gebruiken zal dat beeld ook wel blijven bestaan.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 16:32
Verwijderd
Citaat:
MBO'ers zijn over het algemeen goedkoper, dus ik kan me best voorstellen dat een bedrijf geen HBO'er aanneemt als ook een MBO'er het werk kan doen.
De meeste MBO'ers hebben ook gewoon werk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 16:34
Verwijderd
Citaat:
VMBO'ers leren niet zelf te denken, enkel hun geleerde theoretisch patroon herhaaldelijk uit te voeren.
Ehh, en op het VWO wel?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Ehh, en op het VWO wel?
Uiteraard. Zo stom zijn we nu ook weer niet. VWO toetsen/examens bestaan vrijwel alleen maar uit inzichtvragen die je echt niet kunt beantwoorden door stomweg uit je hoofd te leren. Dus doe alsjeblieft niet alsof VWO ook ineens debiel is.

Wat ik trouwens wel even kwijtmoet is zeuren van MBO'ers die nu HBO doen. e klagen over te weinig praktijk, terwijl ze dat hadden kunnen verwachten toen ze naar het HBO gingen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 17:30
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Volgens mij wordt er alleen maar gezegd hoe slecht en dom vmbo'ers wel niet zijn. Er heeft nog nauwelijks een vmbo'er gereageerd hier.

En mensen die alleen maar zitten te roken en de hangjongere uit zitten te hangen () hoeven heus niet per sé vmbo'er te zijn. Ik ken zat mensen van havo en vwo die dat ook doen (90% van die mensen bleef ook zitten)

Volgens mij heeft dat helemaal niks met niveau te maken. Slim zijn en hoge cijfers halen zijn volgens mij twee verschillende dingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2010, 17:33
Arachnia
Avatar van Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
Volgens mij wordt er alleen maar gezegd hoe slecht en dom vmbo'ers wel niet zijn. Er heeft nog nauwelijks een vmbo'er gereageerd hier.

En mensen die alleen maar zitten te roken en de hangjongere uit zitten te hangen () hoeven heus niet per sé vmbo'er te zijn. Ik ken zat mensen van havo en vwo die dat ook doen (90% van die mensen bleef ook zitten)
Volgens mij heeft dat helemaal niks met niveau te maken. Slim zijn en hoge cijfers halen zijn volgens mij twee verschillende dingen.
Slim zijn helpt wel met hoge cijfers halen.
Het feit dat er zat VMBOers en MBOers op straat hangen in plaats van thuis leren of in ieder geval iets nuttigs doen getuigt al van 't niveau.
__________________
But as the disbelieving friend said to the inventive feces powered helicopter.
"This shit will not fly."
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 17:37
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Slim zijn helpt wel met hoge cijfers halen.
Het feit dat er zat VMBOers en MBOers op straat hangen in plaats van thuis leren of in ieder geval iets nuttigs doen getuigt al van 't niveau.
En hoe zit het dan met mensen die wel intelligent zijn (havo/vwo niveau) maar mbo doen omdat ze denken dat ze anders teveel huiswerk hebben?

Ik vind dat dom = niet slim
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 18:03
Arachnia
Avatar van Arachnia
Arachnia is offline
Citaat:
En hoe zit het dan met mensen die wel intelligent zijn (havo/vwo niveau) maar mbo doen omdat ze denken dat ze anders teveel huiswerk hebben?

Ik vind dat dom = niet slim
Misschien hebben die behoefte aan praktijk.
Praktijk > theorie.

Dus ik vind dat slim.

Ik heb iets tegen de MBOers en de VMBOers die geen flikker uithalen.
__________________
But as the disbelieving friend said to the inventive feces powered helicopter.
"This shit will not fly."
Met citaat reageren
Oud 10-01-2010, 19:36
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En hoe zit het dan met mensen die wel intelligent zijn (havo/vwo niveau) maar mbo doen omdat ze denken dat ze anders teveel huiswerk hebben?
Ik vind dat dom = niet slim
Da's zoals Arachnia al stelde, of een teken van onderpresteren.
Het aantal mensen dat zijn opleiding op VWO of Havo niet haalt omdat incompetente schoolbesturen pestende kinderen met een gedragsstoornis niet genoeg corrigeren alleen al zal aanzienlijk zijn. Als je de halve dag kwijt bent aan dat soort figuren van je af houden lijden de resultaten er namelijk nogal onder.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 16:21
llogh
llogh is offline
Citaat:
Uiteraard. Zo stom zijn we nu ook weer niet. VWO toetsen/examens bestaan vrijwel alleen maar uit inzichtvragen die je echt niet kunt beantwoorden door stomweg uit je hoofd te leren. Dus doe alsjeblieft niet alsof VWO ook ineens debiel is.

Wat ik trouwens wel even kwijtmoet is zeuren van MBO'ers die nu HBO doen. e klagen over te weinig praktijk, terwijl ze dat hadden kunnen verwachten toen ze naar het HBO gingen.

God, wat reageer jij fel zeg, over het vmbo en mbo kan maar alles gezegd worden maar als er iets over het VWO gezegd wordt schiet jij direct in de verdediging.

Alsof jij zo slim bent, je kan niet eens een auto repareren, iets wat MBO'ers wel zou kunnen. Het verbaast mij wel dat VWO'ers die neerkijken op het mbo een enorme grote bek hebben, maar het zo weten te verbloemen dat zij het op een 'nette' manier zeggen en alles wat minder dan hen is afkraken.

Kom op mensen, behandel iedereen gewoon gelijk, dat getuigd pas van enige intelligentie.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 16:45
marrit...
marrit... is offline
ik doe zelf vwo..
er zijn ook mensen van vmbo en mbo die wel hun best doen en ik ken er genoeg..
ten 2e zijn mensen die met hen handen werken ook nodig.. je hebt niet allen mensen nodig met een universitair of hbo diploma..
..
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 16:47
marrit...
marrit... is offline
Citaat:
God, wat reageer jij fel zeg, over het vmbo en mbo kan maar alles gezegd worden maar als er iets over het VWO gezegd wordt schiet jij direct in de verdediging.

Alsof jij zo slim bent, je kan niet eens een auto repareren, iets wat MBO'ers wel zou kunnen. Het verbaast mij wel dat VWO'ers die neerkijken op het mbo een enorme grote bek hebben, maar het zo weten te verbloemen dat zij het op een 'nette' manier zeggen en alles wat minder dan hen is afkraken.

Kom op mensen, behandel iedereen gewoon gelijk, dat getuigd pas van enige intelligentie.
daar ben ik het m,ee eens...
je hoeft je echt niet beter te voelen dan iemand van het vmbo of mbo
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 17:01
Rocketdog
Avatar van Rocketdog
Rocketdog is offline
Ik ben het er niet mee eens dat VMBO'ers dom zijn. Er zijn veel mensen in de techniek nodig, en dit zijn zeker geen makkelijke banen! Tuurlijk zijn er lui die geen zak doen, maar die heb je overal tussen zitten.
Mensen zouden eens wat minder moeten generaliseren en in hokjes stoppen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 19:01
Sylvieea
Sylvieea is offline
Ik heb alles gelezen, en moet zeggen dat ik zelf VMBO'er ben (eerst VWO, maar gezakt naar VMBO vanwege ziektes), en bij mij op school zitten een aantal mensen die niks doen, nooit hun huiswerk maken, zoveel mogelijk spijbelen enz. enz. Maar er zijn ook een hoop mensen die goed hun best doen, en die er moeite mee hebben. Toch willen zij ook graag hun diploma halen.

Ook ken ik mensen op het VWO die net als de VMBO'ers zoveel mogelijk spijbelen, en óveral spiekbriefjes bij gebruiken omdat ze het niet snappen.
En in het rookhutje tijdens de pauzes zitten vaak meer HAVO/VWO mensen dan VMBO mensen, dus zo erg zijn wij VMBO'ers nou ook weer niet, HAVO/VWO doet er net zo goed aan mee!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Uiteraard. Zo stom zijn we nu ook weer niet. VWO toetsen/examens bestaan vrijwel alleen maar uit inzichtvragen die je echt niet kunt beantwoorden door stomweg uit je hoofd te leren. Dus doe alsjeblieft niet alsof VWO ook ineens debiel is.

Wat ik trouwens wel even kwijtmoet is zeuren van MBO'ers die nu HBO doen. e klagen over te weinig praktijk, terwijl ze dat hadden kunnen verwachten toen ze naar het HBO gingen.
Jammer maar helaas, maar die inzichten die je invult in die tentamens zijn je gewoon in de lesstof aangereikt VWO is nauwelijks moeilijk te noemen, je moet er alleen maar goed voor kunnen leren. Hoeveel mensen er wel niet slagen voor Engels die echt op een belachelijk laag niveau brabbelen, om niet te spreken van het ernstige gebrek aan mathematisch inzicht bij eerstejaars studenten...

Nou ja. Ik vind dat jij nogal hoog van de toren blaast over je eigen intelligentie en ruimdenkendheid voor iemand die zich alleen in dit topic al te buiten gaat aan de ene kortzichtige opmerking na de andere. Maar dat zal wel op de man spelen zijn.

OT dan maar: ik heb een beetje een dubbel beeld van VMBO-ers en MBO-ers. Van de afgestudeerde MBO-ers die ik in het dagelijks leven tegenkom (en dat is zoals al gezegd het grootste deel van de bevolking) bestaat het overgrote deel uit keurige burgers. Ik heb intelligente en leuke vrienden die MBO hebben gedaan, dus er komt zelfs interessant volk vanaf

Maar toen ik zelf op de middelbare school zat, vond ik VMBO-ers/MBO-ers wel vaker agressief of vervelend overkomen. Tegenwoordig vallen we natuurlijk buiten elkaars leefwereld, maar als tiener was ik er dus minder over te spreken. Ik vraag me dus ook af of mensen op het MBO gemiddeld wat negatiever gedrag vertonen in die tijd, om vervolgens alsnog als keurige burgers te eindigen. Of dat wij VWO-ers natuurlijk altijd al saaie laffe watjes waren, natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 19:28
Verwijderd
Nou Freyja, dan vraag ik me toch af wat jij zelf hebt gedaan, want VWO is echt heel veel meer dan stomweg uit je kop leren. Tuurlijk krijg je ook simpele vragen die iedere idioot kan beantwoorden, maar t is grotendeels het betere denkwerk.

En misschien is het een beter idee om gewoon ontopic te gaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2010, 20:14
Verwijderd
Toen ik van het TVWO afkwam en naar de universiteit ging, werd ik meteen geconfronteerd met het feit dat mijn wiskundige kennis om te huilen was en mij een totaal verkeerde, niet-systematische manier van denken was aangeleerd, namelijk alleen maar (een klein aantal) feitjes stampen zonder de stof echt te begrijpen (en dat was dan nog met het hoogste VWO-profiel). Hoeveel mensen met een VWO-diploma zijn er niet die nog niet eens basale grammaticaregels van de basisschool beheersen?

Ik denk zelf dat er niet zo veel verschil zit tussen VWO en VMBO, zeker als je de VWO-maatschappijprofielen bekijkt. Natuurlijk, het niveau is wat hoger op het VWO, maar het ligt toch vooral aan de motivatie van zowel de leerling maar vooral ook de ouders die bepalen welk niveau een leerling doet, en niet zo zeer het talent van de leerling (hoewel een hoogbegaafde leerling zoals ik natuurlijk bijna altijd moeiteloos het VWO doorfietst). In mijn klas zaten ook echt domme mensen, en als je nagaat dat er ook mensen met een VWO-diploma zijn die PVV stemmen kun je zelf al concluderen welke mate van kritisch denken je daar wordt aangeleerd (namelijk: niets).
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 20:57
WAT
WAT is offline
dit hele topic en alle reacties er op zetten me aan het denken over hoe de verdeling op dit forum is. Als de verdeling van niveau's een weerspiegeling is van de maatschappij dan zou ik verwachten dat 80% van de leerlingen hier (v)mbo niveau 2,3 of 4 gedaan heeft, 10% (v)mbo 1 of lager en 10% havo/vwo/hbo/uni gedaan heeft/doen.

Maar de reacties lijken bijna alleen van de 'bovenste' 10% te komen. Iemand die daar een verklaring voor heeft?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 20:58
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
80% (v)mbo? lijkt me sterk.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 21:02
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Blijkbaar zitten er meer havo/vwo mensen op deze site en is dit dus niet objectief.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 21:12
WAT
WAT is offline
Citaat:
80% (v)mbo? lijkt me sterk.
een docent heeft dit ongeveer eens uitgelegd, ik weet niet meer de precieze getallen, het kan wezen dat (v)mbo misschien 70% was en de anderen 15% maar dit is wat ik onthouden heb. het heeft namelijk te maken met de standaard-normale verdeling.

Ik ben bezig te kijken of ik er meer info over kan vinden nu.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Nou Freyja, dan vraag ik me toch af wat jij zelf hebt gedaan, want VWO is echt heel veel meer dan stomweg uit je kop leren. Tuurlijk krijg je ook simpele vragen die iedere idioot kan beantwoorden, maar t is grotendeels het betere denkwerk.

En misschien is het een beter idee om gewoon ontopic te gaan.
Lezen hè lieverd Gymnasium, als je het precies wilt weten. En verder wat Kazet zegt. Als je denkt dat het betere denkwerk op het VWO plaatsvindt, wens ik je veel succes bij je toekomstige studie. (En zelfs daar valt het af en toe vies tegen, allemachtig zeg ). Daarbij lijkt mij de vergelijking tussen VWO en VMBO geheel ontopic in deze discussie, want op het VMBO kun je natuurlijk alleen maar neerkijken als je vindt dat de mensen op jouw opleiding beter zijn of beter dingen kunnen, en of dat wel een goede reden is, betwijfelen we dus.

(Edit: Daarbij is er natuurlijk wel verschil tussen scholen (hoewel de tweede fase het niveau overal jammerlijk onderuit haalt) en met name ook tussen docenten.)

Op dit forum zitten trouwens voornamelijk hoogopgeleide mensen, WAT, dus het is inderdaad helemaal niet representatief voor de Nederlandse samenleving. Er heerst hier een tamelijk elitaire cultuur waar je moeilijk tussenkomt als je niet verbaal goed onderlegd bent.

Laatst gewijzigd op 11-01-2010 om 21:55.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2010, 22:38
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Moeilijk onderwerp en ik denk ook niet dat je zomaar kunt zeggen dat diverse media hiervoor de schuldigen zijn. Natuurlijk worden er vooral probleem jongeren op diverse media getoond, maar ik denk dat ook scholen zich daar wel schuldig aan maken. Zelf heb ik Mavo gedaan op een Mavo/Havo/VWO lokatie en het was duidelijk te merken dat de school onderscheid maakte tussen de Mavo en Havo/VWO. Niet alleen dat we een veel kortere simpele excursie hadden, maar ook dat we niet mee mochten doen aan bijvoorbeeld uitwisselingsprojecten. Hierdoor creëer je natuurlijk wel het idee dat Mavo'ers/VMBO'ers niet goed genoeg zijn.

Ik heb er nooit echt problemen van gemaakt, maar ik was blij dat ik naar het MBO kon en waar mijn creatieve kant meer gewaardeerd zou worden. MBO's zijn niet met elkaar te vergelijken. Er zijn MBO's waar het nog heel schools gaat en er zijn MBO's waar leerlingen als volwaardige studenten worden gezien. Natuurlijk geheel afhankelijk hoe de leerlingen zich gedragen. Je moet niet vergeten dat veel VMBO'ers al op hun 15e moeten weten waten ze later in hun leven willen doen. Sommige hebben al hun weg gevonden, maar de meeste hebben geen flauw idee en melden zich daarom maar bij de eerste beste ROC. Hierdoor krijg je dus dat veel MBO'ers nog de zelfde instelling hebben als toen ze nog op het VMBO zaten. Ze gaan alleen naar school omdat ze leerplichtig zijn. Niet echt een pluspunt voor motivatie.

Verder vind ik dat je niet alle VMBO'ers en MBO'ers op één hoopje moet gooien. Niet alleen omdat ze allebei uit vier verschillende niveaus bestaan, maar ook omdat niet iedereen om de zelfde reden dat niveau doet. Ik denk zelfs dat het verschil qua interligentie en motivatie op VMBO's groter is dan het VWO. Je hebt leerlingen die VMBO doen vanwege hun 'beperkte' intelligentie, vanwege hun gebrek aan motivatie en vanwege bepaalde problemen (thuis, ziektes, depressie, enz.). Met het gevolg dat leerlingen gewoon niet goed met elkaar om kunnen gaan.

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat je dit probleem zomaar kunt oplossen. Daar zijn de leerlingen te verschillend voor. Wat wel leuk zou zijn als mensen van de Havo, VWO, HBO, WO en afgestudeerde niet zo denigrerend deden tegenover VMBO'ers en MBO'ers. En daarmee bedoel ik ook met opmerken als:"Ook stratenmakers zijn nodig." Net alsof MBO'ers alleen goed zijn met hun handen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 00:35
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Wat Vice zegt. Maar ik moet er ook bij zeggen dat de maatschappij zo ingericht is, dat intelligentie belangrijk gevonden wordt. Het is natuurlijk wel zo dat er op het vmbo minder intelligentie mensen zitten met vaak een lage SES. Ik weet niet zo goed wat ik wil zeggen. Misschien dat iemand anders het beter kan verwoorden. Ik wacht even af .

En:
Op de uni worden de collegezalen in de loop van het blok ook steeds leger en als ik wat meer achterin zit, kan ik vaak ook niet goed horen wat de docent zegt omdat er dan achter mij gekletst wordt.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 07:31
honkballertje
Avatar van honkballertje
honkballertje is offline
Citaat:
Toen ik van het TVWO afkwam en naar de universiteit ging, werd ik meteen geconfronteerd met het feit dat mijn wiskundige kennis om te huilen was en mij een totaal verkeerde, niet-systematische manier van denken was aangeleerd, namelijk alleen maar (een klein aantal) feitjes stampen zonder de stof echt te begrijpen (en dat was dan nog met het hoogste VWO-profiel). Hoeveel mensen met een VWO-diploma zijn er niet die nog niet eens basale grammaticaregels van de basisschool beheersen?

Ik denk zelf dat er niet zo veel verschil zit tussen VWO en VMBO, zeker als je de VWO-maatschappijprofielen bekijkt. Natuurlijk, het niveau is wat hoger op het VWO, maar het ligt toch vooral aan de motivatie van zowel de leerling maar vooral ook de ouders die bepalen welk niveau een leerling doet, en niet zo zeer het talent van de leerling (hoewel een hoogbegaafde leerling zoals ik natuurlijk bijna altijd moeiteloos het VWO doorfietst). In mijn klas zaten ook echt domme mensen, en als je nagaat dat er ook mensen met een VWO-diploma zijn die PVV stemmen kun je zelf al concluderen welke mate van kritisch denken je daar wordt aangeleerd (namelijk: niets).
Ik snap niet waarom jij denkt dat de maatschappijprofielen zo veel makkelijker zijn op het VWO dan de natuur profielen. je bent gewoon of goed in de ene soort vakken en dan gaat het ene je makkelijk af of je bent goed in andere vakken en dan doe je dat profiel. zelf zit ik nu in 4VWO EM en ik wil nou niet zeggen dat het super makklelijk is ofzo. natuurlijk wordt het niveau op de vervolgeopleiding hoger (want dan ken je meer) maar wij behandelen nu echt niet super makkelijke stof ofzo. daarnaast heb ik ook nog eeen natuur pfrofiel vak erbij en daar ligt het niveau echt niet hoger hoor (eerder lager). het enige vak waar men zegt dat natuurprofieleln moeilijker zijn geldt voor wiskunden. maar daar ligt het er ook aaan in welk deel van wiskunde je goed bent en in welke soort van wiskunde niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 09:15
Verwijderd
Nou ik weet niet hoe mensen bij jou scheikunde ervaren, maar bij mij in elk geval heb ik heel veel mensen gefrustreerd horen zeggen dat ze geen bal van scheikunde snapten.

Anyway, ik denk dat profielen als NG en NT wel lastiger zijn. Het ligt natuurlijk aan de mensen die het kiezen, maar over het algemeen merk ik dat mensen met een Natuurprofiel meer moeite hebben met hun vakken dan mensen met een Maatschappijprofiel.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 14:03
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Anyway, ik denk dat profielen als NG en NT wel lastiger zijn. Het ligt natuurlijk aan de mensen die het kiezen, maar over het algemeen merk ik dat mensen met een Natuurprofiel meer moeite hebben met hun vakken dan mensen met een Maatschappijprofiel.
Tuurlijk zijn die profielen lastiger. Mijn vriendin had veel meer tentamens dan mij met haar N profiel dan ik met mijn M profiel. Bovendien weten ze na de studie veel meer van.. uhm, alles, met uitzondering van kunst.

Ze hebben ook meer examenvakken, 8, tegenover waar CM soms maar 4 heeft.
Maar met een N profiel mag je ook veel meer vervolgopleidingen gaan doen,

Ik weet dat sommige Economische studies liever N mensen heeft dan M, puur omdat N profielen logica supporten.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 14:16
Verwijderd
Ik herinner me dat 2/3 van alle scholieren VMBO doet en de rest HAVO of VWO. Beetje kromme verdeling dus. Maar geen 80%, dat zou wel erg veel worden.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 15:03
*oma*
Avatar van *oma*
*oma* is offline
Citaat:
Ik herinner me dat 2/3 van alle scholieren VMBO doet en de rest HAVO of VWO. Beetje kromme verdeling dus. Maar geen 80%, dat zou wel erg veel worden.
Ja, volgens mij klopt dat wel. Was iets van 60% of zo.

http://www.minocw.nl/documenten/brie...doc-12027b.pdf

Hier wat cijfers uit 2005 geloof ik.
__________________
I love mittens made out of kittens
Met citaat reageren
Oud 12-01-2010, 15:06
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Tuurlijk zijn die profielen lastiger. Mijn vriendin had veel meer tentamens dan mij met haar N profiel dan ik met mijn M profiel. Bovendien weten ze na de studie veel meer van.. uhm, alles, met uitzondering van kunst.

Ze hebben ook meer examenvakken, 8, tegenover waar CM soms maar 4 heeft.
Maar met een N profiel mag je ook veel meer vervolgopleidingen gaan doen,

Ik weet dat sommige Economische studies liever N mensen heeft dan M, puur omdat N profielen logica supporten.
Kunst en geschiedenis ik ken iemand en die had ng en die wist niet wat de emancipation proclamation was :').
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:01.