Oud 09-03-2003, 18:52
load_harmony
load_harmony is offline
okeej, ik ben niet meteen van plan er zelf heen te gaan, maar vind het gewoon interessant.
een paar vraagjes dus:

1. hoe goed moet je zijn om te worden toegelaten? (ik bedoel, moet je al een instrument spelen vanaf je 2de, of ligt het niveau redelijk gemiddeld)
2. als je als hoofdvak een instrument kiest, moet je dan toch goed kunnen zingen? (dat hoor ik vaak)
3. wat is belangrijk om te kunnen??

groetjes
__________________
just call it music
Advertentie
Oud 09-03-2003, 18:58
Verwijderd
Citaat:
load_harmony schreef:
1. hoe goed moet je zijn om te worden toegelaten? (ik bedoel, moet je al een instrument spelen vanaf je 2de, of ligt het niveau redelijk gemiddeld)
Je moet goed zijn, ga daar maar vanuit. Het niveau ligt een heel stuk hoger dan gemiddeld. Verschilt ook wel iets per conservatorium, maar overal ligt het niveau een stuk hoger dan gemiddeld.

Citaat:
2. als je als hoofdvak een instrument kiest, moet je dan toch goed kunnen zingen? (dat hoor ik vaak)
Je moet wel redelijk kunnen zingen. Volgens mij heb je ook altijd koor, bij welk instrument dan ook.

Citaat:
3. wat is belangrijk om te kunnen??
Muzikaal zijn, goed kunnen spelen, beter dan gemiddeld zijn, solfège, muzikaal gehoor hebben en ook niet onbelangrijk, plezier hebben in muziek maken...zijn een paar dingen die me zo te binnen schieten.
Oud 09-03-2003, 19:19
Ingemar
Ingemar is offline
Ik ben begin dit jaar aan het conservatorium begonnen en ik ben vanaf 1 februari ook weer gestopt omdat het me niet beviel, maar das puur persoonlijk....! Het was mij allemaal een beetje teveel op de theorie gericht, maar ik denk dat dat ook aan het instrument ligt. Ik deed klassiek accordeon en had daarom geen orkesten en projecten. Als je bijvoorbeeld een blaas of strijkinstrument speelt dan heb je erg veel orkesten en dat maakt het leuk. Ook moet die theorie je maar liggen en moet je er tegen kunnen om dat in een snel tempo een jaar of 3 vol te houden. De mentaliteit op conservatoria is goed. De mensen zijn meestal erg sociaal en blij! Het was bij ons iig erg gezellig.
Maar nu de antwoorden!:


1: Het niveau is behoorlijk wat hoger dan gemiddeld. Je moet goed kunnen spelen en laten zien dat je wat kan met de muziek. Je mag fouten maken als je maar laat zien dat je wat met de muziek doet. Bij ons ging het meer om de muzikaliteit, maar dat lag denk ik ook aan de leraar, hoewel er op elk conservatorium ontzettend op gehamerd word dat je met je gevoel muziek moet maken.
Maar je moet dus beter zijn dan gemiddeld.

2: Het is makkelijk als je een beetje toon kan houden. Je hoeft niet goed te kunnen zingen. Maar bij bijvoorbeeld solfege moet je wel intervallen zingen en van blad (dat leer je hoor, hoef je niet van te voren te kunnen), dus dan is het makkelijk als je wat kan zingen. Ook krijg je elke week koor, maar dat is echt heel leuk. Dat was bij ons best wel ontspannen. Maar zingen is geen belangrijk punt eigenlijk.

3: Belangrijk om te kunnen zijn de toelatingeisen!
Je moet intervallen kunnen horen en (na) kunnen zingen. Ritmes lezen en makkelijk prima vista kunnen tikken. Je moet het verschil tussen majeur en mineur horen. En het is ook makkelijk als je al in de bassleutel kan lezen, en vioolsleutel natuurlijk.
En drieklanken majeur, mineur. Op sommige conservatoria zijn de toelatingseisen strenger dan op andere. In Tilburg bijvoorbeeld zijn ze vrij soepel en in Enschede heel streng. In Rotterdam vond ik dat de toelating nogal raar was qua solfege, er werden iig geen dingen gevraagd die ze opgeven in het informatieboekje.

Als je nog meer dingen wilt weten, hoor ik het wel!
__________________
Love Naomi | Je Denkt... l sorry voor de spelfouten
Oud 18-04-2006, 13:36
charlotjevotje
charlotjevotje is offline
Ik wil heeeeeeeel graag naar het conservatorium, maar heb geen voorbereidende klas gedaan..
Ik zou de theorie graag zelf willen doen (voordeel is dat ik al HAFA A&B heb gedaan).. alleen is het wat kort dag en heb ik nog altijd geen boek..
Waar kan ik dat vandaan halen (is dit überhaupt wel mogelijk?!??!) ?

Groetjes!!!!!!!
Charlotte

P.S.: moet je ook de omgekeerde intervallen kunnen horen en zingen? *kwint naar beneden bijvoorbeeld*
__________________
de enige die al 6 jaar met latijn bezig is en er niks van snapt
Oud 18-04-2006, 14:19
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Ik heb ooit eens gehoord dat je D minimaal moet hebben gehaald om aangenomen te worden.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Oud 18-04-2006, 14:50
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Antubis schreef op 18-04-2006 @ 15:19 :
Ik heb ooit eens gehoord dat je D minimaal moet hebben gehaald om aangenomen te worden.
dat is onzin.

wellicht dat je dat niveau zou moeten hebben, maar er wordt bij de nederlandse conservatoria puur gekeken naar het resultaat van de selectieprocedure/selectiedag; daarbij maken de papiertjes die je al dan niet hebt geen donder uit.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 18-04-2006, 14:51
Antubis
Avatar van Antubis
Antubis is offline
Oki Dan kan ik me dus nog bedenken.
__________________
Than you learn the truth about love, which is: one and one ain't two.. one and one is only one
Oud 18-04-2006, 15:59
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Antubis schreef op 18-04-2006 @ 15:19 :
Ik heb ooit eens gehoord dat je D minimaal moet hebben gehaald om aangenomen te worden.
Nah, maak daar maar C van.
Oud 18-04-2006, 16:03
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
up
Oud 18-04-2006, 17:19
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Nou goed, het is een enorme up en je hebt je antwoord. Topic kan dicht.

Voortaan gewoon ff zelf een topic openen, oke?
__________________
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Conservatorium/Technische studie
Femkuhhh
9 27-02-2011 13:11
Studeren toelatingsexamen conservatorium
Verwijderd
31 12-06-2010 21:17
Algemene schoolzaken vooropleiding conservatorium
Jenseltjuh
0 17-05-2002 16:01
Algemene schoolzaken conservatorium in rotterdam
marla85
2 05-05-2002 21:27
Algemene schoolzaken conservatorium?
Funky-Punky
17 03-02-2002 11:19
Algemene schoolzaken Zit hier iemand op het conservatorium in rotterdam?
angely
0 15-01-2002 13:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54.