Oud 25-07-2009, 22:59
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Eerder is er een topic geopend over Katholieke scholen (Katholieke school), welke nu op Religie te vinden is.

In dat topic stelde Evatjuhhhh de volgende vragen:

Moet er wat jullie betreft een scheiding tussen school en kerk zijn?
In hoeverre is dit "toegestaan" en in welke mate moet de overheid dit financieren?

Er is in dat topic al door enkele mensen op deze vragen gereageerd. Deze zal ik in de post hierna zetten.

Het leek Evatjuhhhh en mij een mooi onderwerp om verder op door te gaan. Graag zien we dat er niet teveel wordt ingegaan of god nu wel of niet bestaat en of de evolutie als een feit of als theorie moet worden gezien. Daarvoor kunnen jullie reageren in één van de topics op Religie. Geloof op de basis- en middelbare scholen staat in dit topic centraal.

Een artikel over dit onderwerpen: http://www.drs-online.nl/artikel.php?ID=656

Laatst gewijzigd op 25-07-2009 om 23:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2009, 23:04
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Een school hoort kinderen feiten bij te brengen en (vrijwel) alles wat met het katholicisme te maken heeft en wordt aangeleerd op school is geen feit, dús, ik ben voor openbare scholen zonder geneuzel over religies.
Citaat:
Mijn middelbare school was in naam een katholieke school, maar het enige waar dat aan te merken was was dus de naam en het feit dat er in sommige lokalen kruisbeelden hingen. Verder was het op geen enkele manier duidelijk, in geen van de lessen kwam een katholiek levensbeeld naar voren. Mijn leraar levensbeschouwing was volgens mij zo atheïstisch als de pest, elke religie werd in ieder geval gelijk behandeld.
En ik vind ook dat het zo hoort op een school
Citaat:
Er zijn veel christenen in Nederland, dus ik wil best begrijpen dat er meer les wordt gegeven daarover dan over het Boeddhisme. Een school moet echter niet het christendom gaan propaganderen, zoals nu wel wordt gedaan. De overheid moet dit én niet financieren én verbieden, simpelweg omdat het sommige dingen niet wil onderwijzen, die toch essentieel zijn.
Citaat:
Maar wat is essentieel aan christelijk onderwijs? Waarom moeten we daar onderwijs in geven op andere dagen dan zondag? Ik begrijp dat niet.
Citaat:
Ik zeg niet dat het essentieel is, ik zeg dat ik het kan begrijpen. Dit omdat we dan wel weten waarom we een vrije dag hebben met pinksteren.
Citaat:
Wat mij betreft gaat dat systeem in zijn geheel op de helling, want zoals bekend wordt er nu belastinggeld gebruikt om excessen te financieren. Meisjes die verplicht in een rok of jurk naar school moeten, het preken van haat tegen en niet tolereren van homoseksuelen..

Vervang het door een systeem van openbare scholen waar men in de eigen tijd kan kiezen voor het uitvoeren van religieuze rituelen. Het aantal religieuze fundamentalisten en de criminaliteit vanuit religie zullen daardoor tevens aanmerkelijk afnemen.
Citaat:
ik heb altijd op een christelijke school gezeten en heb dit nooit erg gevonden. Ik vind dat het een goede zaak is dat kinderen op jonge leeftijd in aanraking komen met religie. Ik denk dat je van geloven gelukkig wordt, als je het maar niet aan anderen opdringt (ook dat leerden we bij mij op school). Het christendom is een vredelievende godsdienst die je veel geluk kan geven, als je het als richtlijn gebruikt in je dagelijkse leven. De regels die erin staan zijn niet bedoeld om je te beperken, maar zorgen ervoor dat je een persoon wordt die waardevol is voor zijn naaste omgeving. Als je ze gebruikt om andere mensen buiten te sluiten of oorlog te voeren tegen bepaalde groepen mensen, ben je fout bezig, dat is niet het echte christendom.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 01:28
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Ik vind zelf dat er een duidelijke scheiding moet zijn. Als je bijvoorbeeld christelijke en niet-christelijke scholen hebt, zouden de leerlingen van de christelijke school benadeeld worden als ze bijvoorbeeld een uurtje per week godsdienst ofzo zouden krijgen. Minder tijd hebben ze dan voor nuttige dingen. En waarom moeten de leerlingen die naar die school gaan, omdat het dichtbij is en omdat het misschien een goede school is, per se meedoen, terwijl ze niet christelijk zijn?

Als je zo graag wilt dat je kinderen christelijk opgevoed worden, kunnen ze dat op een andere manier regelen, zodat anderen er geen last van hebben en dat ze op school gewoon dingen kunnen leren.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 01:34
Verwijderd
tvp
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 07:13
light fighter
light fighter is offline
Ik vind dat een school best de kerkelijke grondslag mag uitdragen. Maar niet alleen die kerkelijke grondslag, in de godsdienst lessen moeten ook de andere godsdiensten aan de orde komen. De evolutietheorie moet gewoon onderwezen worden. De school mag in mijn optiek de dag best beginnen en eindigen met gebed.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 14:29
Verwijderd
Ik vraag mezelf af wat er zal gebeuren als je en school hebt met een kerkelijke grondslag wat er zal gebeuren als er andere godsdiensten aan bod komen. Voor mij is dat hetzelfde als mijn SP maatschappijleer docent die een poging deed om "objectief" uit te leggen wat de kenmerken van de VVD zijn.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2009, 17:52
light fighter
light fighter is offline
Zelf heb ik op een christelijke protestantse middelbare school gezetten. De andere godsdiensten kwamen gewoon aan de orde in de lessen zonder bijklank dat het fout of slecht was. We hebben heel vaak godsdiensten met het christendom vergeleken.
Het is waarschijnlijk wel docent en school afhankelijk.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 00:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vind dat een school best de kerkelijke grondslag mag uitdragen.
Maar is dat dan als in zeggen of als in doen?


Want met doen hebben we nu het fenomeen dat scholen vanuit hun grondslag strafbare dingen doen, zoals bijvoorbeeld discriminatie, of hatespeech in enkele fundamentalistische gevallen.

En de gevolgen zijn ernaar. Hogeschool Ede, HBO, op één na hoogste scholingsniveau van Nederland, een zeer verbaaste uitroep van een refomeisje "Oh, dus er zijn ook aardige buitenlanders?".

Afijn, in wat voor ivoren toren heeft zo'n kind dan al haar leven opgesloten gezeten? Een van de redenen dat ik stelling neem tegen sektarisch onderwijs, is dat die grondslag dat soort 'bubbles' waarin mensen geïsoleerd leven, mogelijk maken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 13:12
light fighter
light fighter is offline
Ook in het doen juist in het doen. Het voorbeeld waar jij mee aankomt is een uitzondering en inderdaad de hogeschool van ede is een refo-school en die dragen in mijn optiek allang niet meer de basis van het christendom uit: liefde en respect voor je naaste mens.

JIj neemt stelling tegen het sektarisch onderwijs daar ben ik ook niet voor maar christelijke onderwijs is niet sektarisch.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 17:31
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Een scheiding hoeft er niet per se te zijn. Mijn middelbare school is opgericht door jezuïten (heel streng gelovigen dus) en hun filosofie was heel duidelijk. Direct naast de school was er een kapel, waar soms vieringen waren. In 4 havo en 5 vwo werden extra lessen levensbeschouwing gegeven die volgens mij niet wettelijk verplicht zijn. Bezinning vond regelmatig plaats.

Ik vind dit alles helemaal niet slecht. Tijdens de lessen levensbeschouwing in de bovenbouw zijn veel stevige en interessante discussies geweest. De insteek was bezinnen, nadenken waar je mee bezig bent en waarom je het doet. En dus niet alleen maar omdat de overheid dat voorschrijft. Het vak heette ook geen godsdienst maar levensbeschouwing, er was ook ruimte om je eigen levenswijze en het waarom ervan te bediscusseren.

Zolang men niet het creationisme onderwijst en de evolutieleer verzwijgt bij biologie is er niets mis mee om leerlingen de denkwijzen van diverse godsdiensten bij te brengen. Maar dat was op mijn school ook absoluut niet het geval. Ik denk wel dat het zien van meerdere denkwijzes en bezinning meerwaarde heeft en om die reden vind ik dat de overheid dit moet blijven financieren.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 17:50
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik ben ervoor dat scholen godsdienst onderwijzen, want kennis krijgen over de wereld (en het bijbehorende scala aan religies) hoort naar mijn mening bij het middelbare onderwijs. Iemand die niet weet wat de Christen met Pasen vieren vind ik dom, maar ook de mensen die niet weten wie Boedha is, enz. Echter vind ik niet dat geloof de grondslag van het onderwijs moet zijn, met verplichte vieringen, gebeden om de dag te openen en te sluiten. Het mag er niet voor zorgen dat leerlingen een eenzijdig beeld van de maatschappij krijgen. Ze moeten de mogelijkheid hebben zichzelf te ontplooien en met alle informatie die ze krijgen moeten ze zélf meningen kunnen vormen. Leerlingen moeten geen opvattingen opgelegd krijgen vanuit een religie.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 18:20
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Volgens mij is het wel wettelijk verplicht dat de ideeën van meerdere godsdiensten wordt onderwezen, als onderdeel van de basisvorming. Dus dat zit wel snor. En daar ben ik het ook mee eens, het onderwijs mag geen eenzijdig beeld geven. Maar dat geldt imo dus net zo goed voor openbare scholen.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 19:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ook in het doen juist in het doen. Het voorbeeld waar jij mee aankomt is een uitzondering en inderdaad de hogeschool van ede is een refo-school en die dragen in mijn optiek allang niet meer de basis van het christendom uit: liefde en respect voor je naaste mens.
Dat dat de basis is voor het Christendom, is zeer twijfelbaar, voor wie de bijbel leest.

En aangezien respect voor je medemens ook op openbare scholen wordt onderwezen, is dat geen argument.
Citaat:
JIj neemt stelling tegen het sektarisch onderwijs daar ben ik ook niet voor maar christelijke onderwijs is niet sektarisch.
Dat is een contradictie. Alles dat een religie uitdraagt is per definitie sektarisch. Als het christelijk onderwijs is per definitie sektarisch onderwijs.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 20:36
DBZ
Avatar van DBZ
DBZ is offline
Bij mij op school(protestants geloof ik) worden ook gewoon andere geloven behandeld tijdens godsdienst. Volgens mij hadden we joodse zooi(volgens mij een heel boek, maar ik zou het niet weten) moeten leren en we hadden ook een boek van moslims... Weet echt niet of we dat wel behandeld hebben en of we dat hebben moeten leren... En dat was dit jaar nog wel xD Zie je al gelijk hoeveel het me interesseert, want ik ken niemand die net zo'n goed geheugen heeft als ik xD Bij mij op school is er iig niemand (dat krijg je er van als je tijdens godsdienst pagina's in je schrift blauw gaat kleuren met je pen xD)

Maarja, ze behandelen iig wel andere geloven bij ons, maar bij ons geve ze meer geschiedenis dan godsdienst tijdens godsdienstlessen-_-''
Met citaat reageren
Oud 28-07-2009, 23:00
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
En aangezien respect voor je medemens ook op openbare scholen wordt onderwezen, is dat geen argument.
Ik denk toch dat er op openbare scholen veel minder waarde wordt gehecht aan degelijke bezinning. Wat dus dieper gaat dan alleen het respect hebben voor je medemens. Maar goed, ik kan het mis hebben.

En ik vind sektarisch nogal een negatieve bijklank hebben. Dan denk ik eerder aan iets als scientology. Je definitie klopt trouwens ook niet eens, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte. Tenzij je wil beweren dat het christendom geen "grote godsdienstige beweging" is.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 29-07-2009, 09:11
Rationeel
Rationeel is offline
scholen moeten in mijn ogen volledig neutraal zijn met betrekking tot geloof of andere overtuigingen.
dat er aparte scholen zijn voor moeilijke leerlingen en juist wat begaafdere leerlingen is wel goed, om iedereen op zijn eigen niveau te behandelen en stimuleren, maar elke invloed van welke (geloofs)overtuiging is verkeerd.

dat er ruimte is voor geloof tijdens vakken als geschiedenis en maatschappijleer is voldoende en zelfs hier mogen de hoofdlijnen mijns inziens beperkt worden tot de 3/4 grootste religies; christendom, islam, hindoeïsme/boeddhisme. ik heb complete lessen gehad over bijvoorbeeld de hare krishna
Met citaat reageren
Oud 30-07-2009, 21:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En ik vind sektarisch nogal een negatieve bijklank hebben. Dan denk ik eerder aan iets als scientology. Je definitie klopt trouwens ook niet eens, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte. Tenzij je wil beweren dat het christendom geen "grote godsdienstige beweging" is.
Sektarisch is weinig anders dan behorende tot een sekte. Dat grote sektes als het katholicisme zichzelf niet meer zo noemen vind ik niet echt relevant eigenlijk.

De werking is ook in grote lijnen hetzelfde. De eigen groep binden en ervoor rekruteren, en de buitenwereld buitensluiten en verketteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 31-07-2009, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Sektarisch is weinig anders dan behorende tot een sekte. Dat grote sektes als het katholicisme zichzelf niet meer zo noemen vind ik niet echt relevant eigenlijk.

De werking is ook in grote lijnen hetzelfde. De eigen groep binden en ervoor rekruteren, en de buitenwereld buitensluiten en verketteren.
Het verschil tussen sekte en religie is enkel en alleen maar de grootte. De negatieve bijklank is onnodig.

De enigste reden dat het Christendom mensen wilt converteren is omdat het zo staat in de Bijbel. Joden bijvoorbeeld doen dat niet.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-07-2009, 19:04
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Rekruteren is iets dat op mijn school niet gebeurde. En dan was mijn school nog relatief streng gelovig. Let op het woordje relatief overigens. In de vele felle discussies tijdens de extra lessen levensbeschouwing hebben de docenten (waarvan 1 pater, die ik ook had als docent) weinig meer gedaan dan laten zien wat ze denken en waarom ze zo denken. Leerlingen die er een andere mening op nahielden werden ook gewoon gerespecteerd en dus absoluut niet buitengesloten.

En daarom ga ik er vanuit dat het op minder streng gelovige scholen ook niet gebeurt en dus is het onderwijs absoluut niet sektarisch. Het is eerder toegevoegde waarde. Omdat je dus zelf mag weten wat je met de denkbeelden doet.

Omdat ik christelijk ben opgevoed ben ik ook 2x per jaar in de kerk geweest. En ook daar werden absoluut geen dingen opgelegd. Het is eerder dat er een voorbeeld wordt gegeven en dat je zelf maar moet zien of je het opvolgt. Het beeld van een sekte van het christendom klopt dus absoluut niet en als jij denkt van wel zou ik daar graag voorbeelden van willen zien. Van beoefenaars van het christendom dus.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 00:22
Verwijderd
Ik denk dat godsdienst een belangrijk vak op school is, maar als vak alleen gegeven moet worden. De school moet zelfs dus niet handelen naar de godsdienst en bijvoorbeeld de evolutietheorie niet uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 01:13
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het verschil tussen sekte en religie is enkel en alleen maar de grootte. De negatieve bijklank is onnodig.
Waarom onnodig? Dat het Christendom leidt tot problemen is niet te ontkennen. Bovendien waren we het er toch over eens dat Christelijke stromingen de werkwijze van sektes toepassen? Het eigen is goed en al het andere is slecht.

Loop binnen bij elke streng evangelische of gereformeerde gemeente en je zal dat sekte-mechanisme van mensen isoleren binnen de eigen doctrine door alles daarbuiten als zondig af te schilderen aan het werk zien.


Tja. Betwist je het omdat je een reden hebt om aan te nemen dat de term niet klopt, of omdat je een negatief woord bij je eigen religie niet kan accepteren?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 17:21
Verwijderd
Alle verwijzingen naar religie in de wet en grondwet moeten geschrapt worden. Ze zijn namelijk strijdig met het nondiscriminatiebeginsel; als een religieuze mening anders behandeld wordt dan een niet-religieuze is dat niet alleen discriminatie, maar ook nog een discriminatie op basis van volledig arbitraire criteria, wat heel gevaarlijk is.

Het schrappen van verwijzingen naar religie in de wet leidt dan ook automatisch tot een verbod op religieus onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2009, 20:25
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Waarom onnodig? Dat het Christendom leidt tot problemen is niet te ontkennen. Bovendien waren we het er toch over eens dat Christelijke stromingen de werkwijze van sektes toepassen? Het eigen is goed en al het andere is slecht.

Loop binnen bij elke streng evangelische of gereformeerde gemeente en je zal dat sekte-mechanisme van mensen isoleren binnen de eigen doctrine door alles daarbuiten als zondig af te schilderen aan het werk zien.


Tja. Betwist je het omdat je een reden hebt om aan te nemen dat de term niet klopt, of omdat je een negatief woord bij je eigen religie niet kan accepteren?
Noem je dat voorbeelden?

Ik betwist het omdat het niet klopt wat je zegt. En ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van die opmerking. Ik sta juist open voor discussie, maar niet als je niet met concrete bronnen of voorbeelden komt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 00:30
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik betwist het omdat het niet klopt wat je zegt. En ik vraag me af wat de toegevoegde waarde is van die opmerking. Ik sta juist open voor discussie, maar niet als je niet met concrete bronnen of voorbeelden komt.
Okay. Herstelde Hervormde kerk van Huizen (plus nog x toevoegingen, ik houdt al die sektes niet bij). Na x jaar kibbelen is de voorganger op non-actief gesteld omdat hij stelselmatig weigerde om de kinderen te dopen van gezinnen die een televisie hadden.

Meer voorbeelden? In datzelfde dorp werden eind jaren '70 nog stenen gegooid door Christelijke dorpsbewoners naar mensen die zondags durfden te fietsen.

Meer voorbeelden? Katwijk, de gereformeerde gemeente daar. De ouderlingen daar verbanden in echte talibanstijl een slachtoffer van een groepsverkrachting uit het dorp.

Meer voorbeelden? Gemeente Utrechtse Heuvelrug. Hang op zondag de was buiten, en Christelijke jongeren gooien je ruiten in. Bega je de fout om daarna ook nog naar de verkeerde kerk toe te gaan, dan heb je het helemaal gevreten en word je weggepest.

Ik zou ook over fundie-kerken in Bunschoten en Nijkerk nog een boekje open kunnen doen, maar dan weet men zonder twijfel van wie ik dat heb.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-08-2009, 12:10
Verwijderd
TI_D en Tole, willen jullie ontopic blijven. Dit gaat weer de toon op van het andere topic en dat is niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2009, 15:40
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Okay. Herstelde Hervormde kerk van Huizen (plus nog x toevoegingen, ik houdt al die sektes niet bij). Na x jaar kibbelen is de voorganger op non-actief gesteld omdat hij stelselmatig weigerde om de kinderen te dopen van gezinnen die een televisie hadden.

Meer voorbeelden? In datzelfde dorp werden eind jaren '70 nog stenen gegooid door Christelijke dorpsbewoners naar mensen die zondags durfden te fietsen.

Meer voorbeelden? Katwijk, de gereformeerde gemeente daar. De ouderlingen daar verbanden in echte talibanstijl een slachtoffer van een groepsverkrachting uit het dorp.

Meer voorbeelden? Gemeente Utrechtse Heuvelrug. Hang op zondag de was buiten, en Christelijke jongeren gooien je ruiten in. Bega je de fout om daarna ook nog naar de verkeerde kerk toe te gaan, dan heb je het helemaal gevreten en word je weggepest.

Ik zou ook over fundie-kerken in Bunschoten en Nijkerk nog een boekje open kunnen doen, maar dan weet men zonder twijfel van wie ik dat heb.
Ok, dat is al iets beter, hoewel er nog wel wat mankeert aan je bronvermelding. Als je het slechts van iemand gehoord hebt zijn zulke verhalen vaak aangedikt of een beetje veranderd. Maar goed, dat ter zijde.

Uit deze discussie blijkt dat je generaliseert als je daaruit concludeert dat het christendom altijd zal leiden tot problemen. Het is niet zo zwartwit. Voor mij had een geïntegreerd pakket dus toegevoegde waarde. En dat is voor mij al genoeg om te denken dat het voor anderen ook toegevoegde waarde kan hebben om lessen te geven over het geloof en bezinning vanuit religieuze invalshoek. En ik zeg het dus nogmaals, met mate. Dus niet gelijk dat de evolutietheorie niet onderwezen wordt ofzo. En ook niet dat je op de brandstapel in de kelder van de school belandt als je atheïstisch bent ofzo.

Ik krijg steeds meer het idee dat je alleen maar denkt in 2 uiteindes van een spectrum. Zolang we het niet eens zijn dat het ook grijs kan, heeft het weinig zin om verder te discusseren lijkt me. Veel van wat uit de bijbel wordt voorgeschreven wordt allang niet meer letterlijk geïnterpreteerd. En dan beland je dus in grijs gebied in het spectrum.

Ik ben wel met je eens dat onderwijs niet sektarisch moet zijn, maar de onderwijsinspectie zorgt wel dat dat ook niet gebeurt.

Misschien moeten we anders ook vaststellen wat er precies bedoeld wordt met een scheiding tussen school en kerk. Volgens mij zijn we het wel eens dat de ideeën van het christendom onderwezen moeten worden namelijk. Alleen niet over het feit dat je nooit geaccepteerd wordt als je er andere ideeën op na houdt.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 14:38
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Volgens mij is het wel wettelijk verplicht dat de ideeën van meerdere godsdiensten wordt onderwezen, als onderdeel van de basisvorming. Dus dat zit wel snor. En daar ben ik het ook mee eens, het onderwijs mag geen eenzijdig beeld geven. Maar dat geldt imo dus net zo goed voor openbare scholen.
Ik heb zelf op de middelbare school nooit godsdienst gehad, dus ik vraag me af of het wel verplicht is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 15:14
obrain
obrain is offline
de school is om een basis, te leggen wat voor geloven en stromingen zijn .waar uit de leerling zou kunnen kiezen , je ouders kunnen getuigen waarom ze naar die bepaalde kerk toe gaan, de kinder kerk of zondag school of jeugd kerk , of jongeren samenkomsten kunnen jou helpen om die keuze te maken , welke kant je op wil.dus je eigen wil , Jezus zegt zie ik sta aan de deur en ik klopt jij moet open doen, of niet dat is ook een keuze, maar daar is de school niet voor.groetjes liefs obrain
Met citaat reageren
Oud 10-08-2009, 16:27
Verwijderd
Citaat:
de school is om een basis, te leggen wat voor geloven en stromingen zijn .waar uit de leerling zou kunnen kiezen , je ouders kunnen getuigen waarom ze naar die bepaalde kerk toe gaan, de kinder kerk of zondag school of jeugd kerk , of jongeren samenkomsten kunnen jou helpen om die keuze te maken , welke kant je op wil.dus je eigen wil.
Een Katholieke school zou toch ietwat Katholiek mogen zijn, nietwaar?
Citaat:
Jezus zegt zie ik sta aan de deur en ik klopt jij moet open doen, of niet dat is ook een keuze, maar daar is de school niet voor.groetjes
En waarom is dat niet aan een school? Op een school leer je toch, waarom dan ook niet je geloof leren te verdiepen?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 04:17
TheSpaceKraken
TheSpaceKraken is offline
Citaat:
Het schrappen van verwijzingen naar religie in de wet leidt dan ook automatisch tot een verbod op religieus onderwijs.
Hoezo
Het lijkt me dat dit alleen leidt tot een verbod op religieus onderwijs gefinancierd door de overheid niet tot een verbod op religieus onderwijs in het algemeen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 23:42
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoezo
Het lijkt me dat dit alleen leidt tot een verbod op religieus onderwijs gefinancierd door de overheid niet tot een verbod op religieus onderwijs in het algemeen.
Maar omdat die scholen niet aan de regels voldoen, zouden die dan dus geen examens mogen afnemen e.d. Dan is het fenomeen binnen no time uitgestorven, want niemand gaat jaren naar school om daarna geen diploma te kunnen krijgen.


Hoewel ik zeker weet dat een aantal geestelijk minder begaafde mensen hun kinderen dan liever thuis zou houden, zoals die gestoorde voeger uit Bunschoten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 02:57
TheSpaceKraken
TheSpaceKraken is offline
Citaat:
Maar omdat die scholen niet aan de regels voldoen, zouden die dan dus geen examens mogen afnemen e.d.
Waarom niet? Het eindexamen is voor iedereen gelijk.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 11:24
Verwijderd
Citaat:
Maar omdat die scholen niet aan de regels voldoen, zouden die dan dus geen examens mogen afnemen e.d. Dan is het fenomeen binnen no time uitgestorven, want niemand gaat jaren naar school om daarna geen diploma te kunnen krijgen.
Dat zou schandalig zien, aangezien de Katholieke Kerk één van de eersten was in Europe om kinderen te onderwijzen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 19:53
Alyssia
Alyssia is offline
Mijn middelbare school is een 'oecomenische school', wat inhoudt dat alle geloven toegestaan zijn en deze ook allemaal gelijk zijn. Helaas werkt dit voor geen meter, want joodse of islamitische feesten worden nooit genoemd, maar er worden hele lezingen en activiteiten gehouden rondom het christelijke kerst (dus niet alleen gewoon leuk een uitje, maar ook allemaal verhalen van christelijke mensen die allemaal zo goed de derde wereld hebben geholpen enzo, dat soort gezeik.).

Bovendien zijn al mijn levensbeschouwingsleraren christelijk en was dit heel jammer, want veel leerlingen konden bijv. meer vertellen over het jodendom, de islam, het boeddhisme en hindoeïsme dan de leraar zelf, terwijl zij dat geloof niet eens aanhingen.

Laatst gewijzigd op 13-08-2009 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 01:16
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat zou schandalig zien, aangezien de Katholieke Kerk één van de eersten was in Europe om kinderen te onderwijzen.
Hoezo is dat een argument?

Verder ís er natuurlijk een scheiding tussen kerk en school, en terecht. De kerk mag geen rechtstreekse invloed op het onderwijs uitoefenen.

En ik ben tegen bijzonder onderwijs omdat het nergens voor nodig is en omdat kinderen niet het geloof van hun ouders opgelegd moeten krijgen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2009, 10:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Dat zou schandalig zien, aangezien de Katholieke Kerk één van de eersten was in Europe om kinderen te onderwijzen.
Bij gebrek aan andere scholing ja, en zeer beperkt. Ik zal je in herinnering brengen dat de kerk alfabetisering probeerde tegen te houden. Het volk moest dom en analfabeet blijven, zodat de priesters hen makkelijker voor konden liegen.

Hun vrees bleek wel terecht trouwens; onderwijs en zelf nadenken betekenden grote ontkerkelijking en de nekslag voor de semi-theocratie die de kerk runde tot die tijd.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Fatwa uitgesproken tegen Geert Wilders
juno
105 17-05-2007 20:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Verwijderd
488 21-08-2005 00:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Moet hoofddoek verboden worden bij ambtenaren?
Hydrogen
258 08-08-2005 13:29
Levensbeschouwing & Filosofie wat vinden jullie van een scheiding tussen school en kerk?
supergroverin
122 24-03-2005 15:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 22:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Advies: geen hoofddoek op school
Isa
366 22-01-2004 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.