Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-05-2005, 21:26
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Tjaah, ik wilde eigenlijk een column gaan schrijven voor de wedstrijd hier, - ja, ik was daadwerkelijk van plan mee te doen - maar het pakte toch iets anders uit. Wel beetje de trekken van een column, maar niet echt te lengte.. (althans, niet die die aan de wedstrijd gebonden was)


Integratie – Respect.

Gisteren, zat ik op het Centraal Station. Het was niet echt koud, maar er stond een gure wind die me diep in mijn jas deed wegduiken. Samenzweerderig playbackte ik met de ‘Velvet Revolvers’ mee, zij begrepen alles. Op het bankje naast mij ging een vrouw van middelbare leeftijd zitten. Ze bekeek me aandachtig, met een vuile blik. Ik met een grote grijns, begreep wel waarom ze naar me keek. Zwarte lange rok, zwart shirt erop, zwart jack erover heen en zwarte ogen. Misschien prikkelde de rozenketting met doornen die ik om mijn nek droeg haar nog wel het meeste. Alsof er ‘666’ op mijn voorhoofd geschreven stond. Of, tegenwoordig ‘616’. Ach, what the hell, ik besloot mij tot ‘HIM’ te wenden, degene die al mijn gedachten perfect kon beschrijven. Naast de vrouw ging een jongere vrouw zitten, tussen de dames was een vriendelijk knikje op zijn plek, tot de ogen wederom naar mij gingen. In een aardige poging naar de jongere vrouw wilde ik mijn leukste glimlach glimlachen, maar toen ik de afgunst in haar ogen zag, verdween deze gedachte resoluut en maakte ik een zacht grommend geluid. De ogen van de vrouw werden groot van schrik en ze keek snel voor zich uit. Ik grijnsde tevreden en smeedde vanbinnen plannetjes hoe ik de vrouw nogmaals de stuipen op het lijf zou jagen.

Diep in gedachten verzonken, merkte ik niet dat alle ogen van Utrecht Centraal voor de derde keer mijn richting op gingen. Toen ik de blikken ontdekte wilde ik al gaan grommen, maar al snel kwam ik tot de conclusie, dat deze welgemeende aandacht niet voor mij was bedoeld. Nieuwsgierig draaide ik me om en vrijwel meteen begreep ik wat er deze keer was. Vier mannen, twee vrouwen. Twee mannen met een keppeltje op hun hoofd en een lange zwarte baard liepen voorop, daarachter twee vrouwen in burka en achteraan weer twee mannen met een keppeltje en zwarte baard. Schichtig keken de mannen op zich heen, ze gebaarden dat de vrouwen hier wel konden zitten. Nu zat ik dus naast twee mensen waarvan ik niet eens met honderd procent zekerheid kon vaststellen of ze wel vrouwen waren. Dat dénk je natuurlijk wel, ik bedoel, een man gaat niet in zo’n ‘tent’ zitten, dat zou beneden zijn stand zijn. Maar ja, hoe vaak worden er wel niet aanslagen gepleegd omdat er mannen in een burka zitten en een pistool hebben meegesmokkeld? In ieder geval, ik weet hoe vervelend het is om aangestaard te worden, dus besloot ik niet te willen kijken. Maar ja, het trekt toch je aandacht, zo’n burka. Vanuit mijn ooghoeken keek ik even naar de twee gewaden, want, dat was ook echt het enige dat je zag. Twee paar ogen keken mij medelevend aan. Ik glimlachte, en door de rimpeltjes rond de ogen
die waarschijnlijk diepbruin waren, zag ik dat de vrouwen ook naar mij lachten. Ik heb er bewondering voor, heel veel zelfs. Ik moet er niet aan denken, de hele dag in zo’n ‘tent’ rondlopen. Maar dat zal waarschijnlijk ook wel niet de eerste keuze van die vrouwen zijn. De trein arriveerde en ik zocht met Papa Roach op de achtergrond een plaatsje op.

Later die dag, eenmaal in Amsterdam aangekomen - gegeten, geshopt - besloten mijn broer en ik naar de Dam te gaan. Het was immers 4 mei, dodenherdenking en beide wilden wij die ceremonie op de Dam wel eens meemaken van dichterbij dan het tv-scherm. Twee minuten absolute stilte, alleen het tikken van de vlaggenmast verraadde dat het leven om ons heen gewoon doorging. De wind waaide nog steeds, de wolken bleven tegen elkaar opbotsen - ze dreven niet eens uit elkaar om een lichtstraal door te laten breken, zoals je in B-films altijd ziet - de wereld draaide door. Alleen wij stonden even stil bij of liever gezegd ín het verleden. Langzaam keek ik om mij heen, de stilte was overdonderend, zo’n paar miljoen mensen in een piepklein landje waren tezamen doodstil. Dood-stil. Mijn blik bleef hangen bij een groepje van zes mensen. Twee mannen, twee vrouwen, en weer twee mannen. Vrouwen in Burka, mannen met keppeltje op en met de aanwezigheid van een lange baard. Alle zes met hun hoofd eerbiedig gebogen. Even overspoelde het gevoel van schaamte zich bij mij. Hoe had ik aan een aanslag kunnen denken? - Hoe hadden die vrouwen op het andere bankje mij als satanaanbidster kunnen zien? - Mijn hoofd stond even stil bij de mensen in Nederland, die gewoon doorgingen met hun leven te leven, zonder ook maar even aan 4 mei te denken. Vervolgens vlogen mijn gedachten naar deze mensen, immigranten, die hun leven niet anders kenden als het dienen van Allah. En dan toch, voor iets waar ze misschien amper iets van af wisten hun hoofd bogen, gewoon uit eerbied, respect. Zwijgend richtte ik mijn hoofd weer naar beneden. Knap straaltje van integratie als je het mij vraagt, eentje waarvan misschien de meest Nederlandse Nederlander nog iets kan leren.


Nijn*- Excuses voor de onderbreking, 't is best moeilijk om met word te werken
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*

Laatst gewijzigd op 15-05-2005 om 21:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-05-2005, 10:56
aaronmirck
aaronmirck is offline
vind m erg goed, zullen misschien wel fouten in zitten, maar die vind ik niet. Leuk, maak het af!
__________________
So it's immaterial who the puppet is, because the puppet masters remain the same- tom morrello
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 18:03
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
aaronmirck schreef op 16-05-2005 @ 11:56 :
vind m erg goed, zullen misschien wel fouten in zitten, maar die vind ik niet. Leuk, maak het af!
*hum* hij is al af..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 16-05-2005, 18:20
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
Knap straaltje van integratie
Ik geloof dat dat staaltje moet zijn...

Hij leest fijn, herkenbaar ook. Sterk stukje wel. Een mooi beschrijving van narrow-minded people!
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 17:48
Tovenaar
Tovenaar is offline
Hoe meer stukjes over dit onderwerp hoe beter.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 18:36
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Goed, goed geschreven! Alleen dit...

Citaat:
Vervolgens vlogen mijn gedachten naar deze mensen, immigranten, die hun leven niet anders kenden als het dienen van Allah. En dan toch, voor iets waar ze misschien amper iets van af wisten hun hoofd bogen, gewoon uit eerbied, respect.
Betekent dat ze een burka en keppeltjes dragen gelijk dat ze er 'amper iets' vanaf zouden weten?

Nog een typefoutje...

Citaat:
Schichtig keken de mannen op zich heen, ze gebaarden dat de vrouwen hier wel konden zitten.
op = om

Dat was mijn commentaar.

Chan
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 18:55
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Changshan schreef op 17-05-2005 @ 19:36 :
Betekent dat ze een burka en keppeltjes dragen gelijk dat ze er 'amper iets' vanaf zouden weten?
Nee, maar Allah is wel een van de belangrijkste levensingrediënten van hen.
En daarom, staat er ook 'misschien', ik zeg niet dát het zo is maar het lijkt mij niet echt dat zij helemaal de geschiedenis van Nederland gaan bestuderen, om uit te zoeken wat hier nou precies tijdens WO 2 gebeurde
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 17-05-2005, 21:40
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 17-05-2005 @ 19:55 :
Nee, maar Allah is wel een van de belangrijkste levensingrediënten van hen.
En daarom, staat er ook 'misschien', ik zeg niet dát het zo is maar het lijkt mij niet echt dat zij helemaal de geschiedenis van Nederland gaan bestuderen, om uit te zoeken wat hier nou precies tijdens WO 2 gebeurde
Ah ok. Ik denk dat ik je 'misschien' iets te snel las.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 09:39
Verwijderd
Ik vind het erg goed hoe je zelf, of iig de ik-figuur, als een gothic (?) kijkt naar de vrouwen in burka en mannen met keppeltjes. En hoe deze 6 mensen later in het verhaal op de dam weer terug komen en je dan jezelf wel voor je kop kunt slaan over wat je eerder dacht. Leuk gedaan, .
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 17:00
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Mooi.
__________________
yeah
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 17:18
Millroy
Avatar van Millroy
Millroy is offline
Herkenbaar en mooi geschreven.
Ik vraag me af of burka met hoofdletter geschreven wordt.
Of is het bhurka? Een leenwoord new style.
Vlot lezen. Ik gebruik echter niet graag namen, zoals de namen van de bands die jij opnoemt. Ik denk dat het een risico is, omdat sommige mensen die die bands niet zo goed vinden misschien automatisch een oordeel gaan vellen.
( En, dragen islamieten keppeltjes? Ik dacht dat keppeltjes Joods waren en b(h)urkas (Of is dat b(h)urka's?) Islamitisch. Doch dit kan men klasseren als een bijzaak.)
__________________
I can say what I want to, even if I'm not serious. Just kidding!
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 17:26
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Keppeltjes worden ook door Islamieten gedragen, bij het Jodendom heten deze 'petjes' volgens mij ook anders en horen er vaak ook pijpenkrullen bij. Meneer van Dale wil geen antwoord geven op de b(h)urka kwestie, maar ik weet al wel dat je b(h)urka niet met een hoofdletter schrijft.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 18-05-2005, 17:34
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Ik vind hem érg leuk!! Hoe je begint en hoe je eindigt, écht leuk gedaan! Je schrijfstijl is ook heel prettig, je leest er in één keer doorheen. Apart onderwerp, nog nooit wat over gelezen
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 22:15
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
heel goed

alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen

komt misschien beetje vreemd over, maar door dat gehuil vond ik deze herdenking toch wel heel mooi
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 11:35
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 20-05-2005 @ 23:15 :
heel goed

alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen

komt misschien beetje vreemd over, maar door dat gehuil vond ik deze herdenking toch wel heel mooi
Huh, wat bedoel je? Eerst zeg je dat er tijdens de laatste herdenking níet het gejammer van een vrouw te horen was en vervolgens dat je dat juist wel mooi vond..
Ik heb daar echt gestaan op de Dam en 't enige wat ik hoorde was het tikken van de vlaggenmast en geen jammerende vrouw oid..
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 13:29
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 20-05-2005 @ 23:15 :
heel goed

alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen

komt misschien beetje vreemd over, maar door dat gehuil vond ik deze herdenking toch wel heel mooi
Je spreekt jezelf tegen. Ik heb wel/ook die huilende vrouw gehoord...
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 16:47
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen ?

is een retorische vraag

en dat gejammer was er idd
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 16:57
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 21-05-2005 @ 17:47 :
alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen ?

is een retorische vraag

en dat gejammer was er idd
Hehe, vergeet dat vraagteken dan niet.
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-05-2005, 17:05
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Spoonie schreef op 21-05-2005 @ 17:47 :
alleen was er tijdens de laatste dodenherdenking niet het gejammer van een vrouw te horen ?

is een retorische vraag

en dat gejammer was er idd
Ah. In elk geval, ik heb dat gejammer niet gehoord alleen het tikken van de vlaggenmast, vandaar dat het geen vermelding heeft gekregen in dit stukje tekst
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 17:07
Verwijderd
offtopic:
Ja die jammerende vrouw was er, en dat maakte het heel mooi vond ik. En ik vond de toespraak van Balkenende ook best mooi, al leest ie het nog steeds een beetje fokke en sukkerig voor.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 18:31
Verwijderd
Mannen in een burqa?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:06
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-05-2005 @ 19:31 :
Mannen in een burqa?
Beter lezen:
Citaat:
Twee mannen met een keppeltje op hun hoofd en een lange zwarte baard liepen voorop, daarachter twee vrouwen in burka en achteraan weer twee mannen met een keppeltje en zwarte baard.
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Nijn* schreef op 21-05-2005 @ 20:06 :
Beter lezen:
moet jij zeggen:

Maar ja, hoe vaak worden er wel niet aanslagen gepleegd omdat er mannen in een burka zitten en een pistool hebben meegesmokkeld?
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:42
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-05-2005 @ 20:35 :
moet jij zeggen:

Maar ja, hoe vaak worden er wel niet aanslagen gepleegd omdat er mannen in een burka zitten en een pistool hebben meegesmokkeld?
Misschien moet jij iets duidelijker zeggen op welke zinnen je doelt Maar goed, heb je daar nog nooit iets over gehoord dan?
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 19:53
Verwijderd
Lijkt me duidelijk dat ik doel op de zin waar dat gezegd wordt .
Maar nee, altijd gedacht dat enkel vrouwen in een burqa ronddwalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2005, 20:30
Nijn*
Avatar van Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 21-05-2005 @ 20:53 :
Lijkt me duidelijk dat ik doel op de zin waar dat gezegd wordt .
Maar nee, altijd gedacht dat enkel vrouwen in een burqa ronddwalen.
Normaal gesproken doen ze dat ook, maar zo zijn er altijd wel een paar uitzonderingen
__________________
*--Sometimes the only way to stay sane is to go a little crazy..- My life turned around, but I still believe in my dreams..--*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 20:36
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Mannen die zich verbergen in een burqa/burka, als zijnde een vrouw... zo kwam het op mij over, duidelijk toch?
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 21:52
aaronmirck
aaronmirck is offline
ow, hij was al af
ik dacht nl door wat je hier zei:



Nijn*- Excuses voor de onderbreking, 't is best moeilijk om met word te werken

dat er nog een vervolg op kwam
of ik hoopte gewoon, dat kan ook.
__________________
So it's immaterial who the puppet is, because the puppet masters remain the same- tom morrello
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 07:39
Lollita *
Avatar van Lollita *
Lollita * is offline
Ik vind het goed geschreven.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 10:35
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Changshan schreef op 21-05-2005 @ 21:36 :
Mannen die zich verbergen in een burqa/burka, als zijnde een vrouw... zo kwam het op mij over, duidelijk toch?
Ja, zo kwam het ook op mij over. Ik vond 't vrij duidelijk. Mannen die in Burka verkleed gaan als vrouw, zodat ze een wapen mee kunnen smokkelen.
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 16:41
The Fly
The Fly is offline
goed geschreven, gevaarlijke inhoud
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
The Fly schreef op 22-05-2005 @ 17:41 :
goed geschreven, gevaarlijke inhoud
puh
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:28
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Leuk, nou ja, iig goed geschreven. Het boeit, zeg maar. Ik las het tenminste in een keer uit, en voor mijn doen wil dat wat zeggen.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Straf voor jonge neo-nazi's
Rabbi Daniel
51 10-06-2002 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:17.