Oud 21-01-2012, 21:03
Retroflex
Retroflex is offline
Vandaag helaas het slechte nieuws te horen gekregen dat ik een bril moet. Kon laatst een straatnaambordje van een bepaalde afstand niet lezen toen mijn moeder erom vroeg en toen stond ze erop om bij de opticien mijn ogen te laten meten. En daar kwam vandaag uit dat ik -0,75 en -0,5 heb.

Volgens de opticien hoefde het niet per se maar mijn moeder vind dat ik een bril moet hebben dus er eentje uitgezocht. Heb de minst erge genomen. Over een week is het klaar.

Maar nu heb ik dus ruzie over. Want ik heb gezegd dat ik het ding alleen in de klas en voor de tv op ga zetten. Mijn moeder beweert dat dat slecht en gevaarlijk is en dat ik hem de hele dag op moet. Daar heb ik dus geen zin in. Zo enorm slecht zie ik ook weer niet. Alleen voor kleine letters op afstand is het wel fijn om een bril te hebben.

Heel veel mensen dragen hun bril alleen in de klas. Maar bij welke sterkte ligt de grens dat je hem de hele dag op moet?
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 21:18
Verwijderd
Ik heb ook ongeveer jouw sterkte. Eerst had ik hem continu op, tegenwoordig zet ik hem steeds vaker af. Binnen in huis sowieso. Ik wil hem vooral ophebben als ik fiets en inderdaad in de klas of in grote winkels ofzo. In huis zijn de afstanden zo klein dat ik dat allemaal prima zie.
Volgens mij bestaat er geen 'moeten' in dit geval, tenzij je aan het verkeer deelneemt. Voor de rest zou ik 'm gewoon opdoen als dat prettiger kijkt!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 21:19
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Mijn opticien zei dat dat pas nodig was bij -1. Omdat je dan niet meer genoeg zag, geloof ik. Maar ik vond het wel fijn om dingen weer te kunnen zien enzo.

Maar hoe bedoelt je moeder 'slecht en gevaarlijk'? Omdat je niets ziet (en ze denkt dat je dus geen auto's ziet en dus een verkeersongeluk krijgt oid?) of als in slecht voor je ogen? Want het enige nadeel is dan dus dat je niet meer het nummerbord kan onthouden als iemand wegrijdt, want dat zie je niet, maar niet dat je auto's/stoplichten/enzovoort niet meer kunt zien. Oh, en op afstand niet kan zien of de bus die aankomt de jouwe nou is of niet.
En slecht voor je ogen, mwah. Dan had je opticien dat toch wel gezegd?

Verder: ik neem aan dat jij geen bril op wil omdat jij dat stom/lelijk vindt, dus waarom stap je dan niet over op contactlenzen? Dan kun je die gewoon overdag dragen en dan hebben je moeder én jij je zin. Desnoods zeg je 'maar mam, een bril kan ik afdoen als ik 'm niet op wil, dus dat kun je niet goed controleren, maar contactlenzen doe je niet zomaar uit!' Ofzo.

En ik begon met een bril bij -0,75/-1,5 omdat ik het toen wel nodig vond eens aan een bril te beginnen, omdat ik merkte dat ik dus busnummers niet meer zag, ondertiteling van een afstand niet meer kon lezen enzovoort. Mijn bril had alleen op als ik naar buiten ging (en naar school enzo) en thuis niet. Ook nu doe ik mijn lenzen niet in als ik de hele dag thuis ben, want boeken lezen en forummen kan ik ook wel zonder.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 21:58
Zeepje
Zeepje is offline
Er wordt wel eens gezegd dat het slecht is om je bril steeds op en af te zetten. Geen idee of dat zo is.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2012, 22:16
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Of het slecht is weet ik niet maar ik vind het wel vervelend om m'n bril de hele tijd op en af te zetten. Als je je bril net op hebt moet je altijd ff wennen aan de randjes van je montuur terwijl je die niet meer zeit als je je bril de hele tijd al op hebt. Soms vraag ik me af waar m'n bril is en dan blijkt dat ik hem gewoon op heb Ik heb wel een andere sterkte dan jij en een cilinder waardoor ik het sowieso niet fijn vind om zonder bril te lopen maar ik kan wel redelijk zien zonder bril. Ik denk dat je het gewoon ff uit moet proberen wat jij fijn vindt. Ik vind het irritant als m'n ogen de hele tijd moeten wennen aan met/zonder bril, dan heb ik hem liever de hele dag op.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 10:28
Duckdonkey
Avatar van Duckdonkey
Duckdonkey is offline
ik heb wel eens gehoord dat je ogen slechter kunnen worden als je hem de hele dag op hebt,
ik heb ook ongeveer die sterkte maar ik heb hem gewoon altijd op, ik heb geen zin in al dat gedoe met op en af zetten etc.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 10:47
Verwijderd
Het kan totaal geen kwaad om 'm met die sterkte niet op te zetten. Je ogen worden er echt niet slechter van. Het kan wel zijn dat je, doordat je hem niet op hebt, hoofdpijn krijgt omdat je bijvoorbeeld met je ogen gaat knijpen omdat je niet écht scherp ziet. Maar dat voel je zelf wel, en los je heel gemakkelijk op door je bril gewoon op te zetten

Ik durf haast te stellen dat het in het verkeer ook nog geen probleem is, -0,5 en -0,75, maar voor je eigen en andermans veiligheid kun je maar beter zorgen dat je wél alles goed ziet, en dan vooral als je autorijdt.

Je moeder heeft dus ongelijk
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 12:20
ThomasJu
ThomasJu is offline
Citaat:
ik heb wel eens gehoord dat je ogen slechter kunnen worden als je hem de hele dag op hebt,
ik heb ook ongeveer die sterkte maar ik heb hem gewoon altijd op, ik heb geen zin in al dat gedoe met op en af zetten etc.
Ja, dit is bij mij zo. Ik ben begonnen met 2 keer -1,25 geloof'k heb toen wel gewoon altijd m'n bril opgehad.
mijn huidige bril heeft -1,75 maar mijn ogen zijn al aan -2 toe denk ik hoor...

Ik weet niet of je ogen zonder bril slechter zouden worden. Als dat het geval is dan zou je toch over een jaar een bril moeten dragen, gewoon omdat je er last van gaat krijgen met lezen. Je stelt het bril dragen dus misschien alleen maar uit.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 12:36
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Mijn eerste bril zette ik alleen in de klas en bij het tv kijken op. Ik deed 'm zelfs af bij het buiten spelen. Nooit problemen mee gehad. Er kwam vanzelf een moment (met een andere sterkte) dat ik mijn bril altijd op wilde hebben, omdat ik alles dan beter zag en geen hoofdpijn meer had.
Volgens mij worden je ogen niet lui/slechter van het ophouden van je bril, maar heeft het achteruitgaan van je ogen meer te maken met de groei en zo.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 14:00
isabellexkus
isabellexkus is offline
bij alles!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 14:02
Greenscarfed
Avatar van Greenscarfed
Greenscarfed is offline
In het begin dat ik een bril moest dragen had ik exact dezelfde sterkte, ik droeg het dan alleen maar voor tv en in de klas. maar je ogen komen slechter na een tijd, endan wou ik constant m'n bril ophouden, maar ben niet zo'n brillenpersoon.. dan ben ik naar lenzen overgestapt, als ik thuis ben draag ik m'n bril maar als ik naar buiten ga draag ik m'n lenzen.. heb ondertussen aan alletwee de ogen -2, endan is het wel handig om heel de dag je bril aan te houden.. of lenzen!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 14:42
Retroflex
Retroflex is offline
Citaat:

Verder: ik neem aan dat jij geen bril op wil omdat jij dat stom/lelijk vindt, dus waarom stap je dan niet over op contactlenzen?
Heb ik aan gedacht maar lenzen lijken me tamelijk onhandig en ook niet nodig als ik mijn bril alleen maar in de les op hoef.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 14:48
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
Heb ik aan gedacht maar lenzen lijken me tamelijk onhandig en ook niet nodig als ik mijn bril alleen maar in de les op hoef.
Hoezo onhandig? En het zorgt er ook voor dat je de rest van de dag alles scherp kunt zien. Ik vind het wel prettig.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 22-01-2012, 15:51
Verwijderd
Lenzen bevallen mij heel veel beter dan een bril. Je doet ze 's ochtends in, de rest van de dag heb je er geen problemen mee en 's avonds doe je ze weer uit.

Ik vond een bril juist onhandig, want als het regent zie je niets, als het koud is buiten en je gaat naar binnen beslaat je bril, tijdens het koken beslaat je bril en ga zo maar even door
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 09:34
Retroflex
Retroflex is offline
Citaat:
Hoezo onhandig? En het zorgt er ook voor dat je de rest van de dag alles scherp kunt zien. Ik vind het wel prettig.

Het is je oog en er weer uit frutten lijkt me helemaal niks. Dan vind ik een bril op en afzetten, wat je in een seconde doet, makkelijker.

Misschien als mijn ogen slechter worden en ik wel de hele dag er een op moet dat ik aan lenzen begin.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2012, 10:25
rallone
Avatar van rallone
rallone is offline
lenzen moet je eerst aan wennen maar als je eenmaal gewent bent doe je ze zo in en zo weer uit.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2012, 18:57
xPien
Avatar van xPien
xPien is offline
ik heb sinds begin september ook een bril, en in het begin was het heel erg wennen! elke keer dat ik 'm op had, keek ik tegen dat montuur aan. Toch hield ik 'm wel op, en nu ben ik er wel aan gewend. Alleen met sporten doe ik 'm af, en ik ben altijd nog onzeker of die mij wel staat of niet. Ik heb echt leuke reacties gekregen dat de bril mij echt staat, en geloof me, als je goed advies krijgt dan vind je vast wel een leuke bril! en gewoon de hele dag opzetten, dan heb je ook geen gedoe met op en afzetten en wen je er sneller aan
Met citaat reageren
Oud 30-01-2012, 23:27
Retroflex
Retroflex is offline
Nou heb mijn moeder kunnen overtuigen dat ik hem alleen in de klas en voor de tv op doe. Kreeg hulp van de buurvrouw. Haar dochters hebben ook alleen hun bril in de klas op.

Morgen kan ik mijn bril ophalen. Vind het toch wel spannend wanneer ik het ding in de les voor het eerst op moet.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2012, 13:22
Verwijderd
Bedenk maar gewoon dat iemand die in de klas zit en een leuke bril op heeft, er een stuk cooler uitziet dan iemand die in de klas zit en met z'n ogen knijpend als een mol naar het bord zit te turen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 16:19
Retroflex
Retroflex is offline
Nou vandaag voor het eerst met een bril op in de les. Niet eens zo heel veel mensen reageerden.

Wel nog een compliment gehad van een meisje dat de het een leuke bril vond.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 19:48
immortelle
immortelle is offline
dat is totaal niet gevaarlijk. het is zelfs als je met zo'n lage minsterkte je bril afzet om te lezen je sterkte minder snel gaat verergeren. niet dat het veel gaat schelen, maar het is zeker niet slecht. zelfs om naar ver te kijken zonder bril is het niet slecht, je zal gewoon iets waziger zien.

ik kan je een hoop cursussen geven die mijn standpunt bevestigen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2012, 19:50
immortelle
immortelle is offline
ook nog dit artikel: http://www.hln.be/hln/nl/35/Seks-Rel...-of-niet.dhtml
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 22:14
hitz0r
Avatar van hitz0r
hitz0r is offline
Ik zette mijn bril op omdat ik anders moest wachten tot een meisje voor mn neus stond voordat ik haar gezicht kon zien .
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 19:29
Mimuna
Avatar van Mimuna
Mimuna is offline
Ik begon ooit ook met -0.75 en ik dacht nou, hoef hem alleen op te zetten in de klas. Door dat stomme ideetje van me heb ik nu (5 jaar later) -3.5 ... Hou gewoon je bril de hele tijd op, of neem lenzen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 20:24
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
@mimuna: je weet niet of je die sterkte niet bereikt had als je je bril wel de hele tijd op zou hebben gedaan. Je ogen zijn in je jeugd ook nog in ontwikkeling.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 00:30
immortelle
immortelle is offline
Citaat:
Ik begon ooit ook met -0.75 en ik dacht nou, hoef hem alleen op te zetten in de klas. Door dat stomme ideetje van me heb ik nu (5 jaar later) -3.5 ... Hou gewoon je bril de hele tijd op, of neem lenzen.
dat heeft daar echt niets mee te maken dat je je bril niet altijd aan had hoor
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 12:40
Verwijderd
Inderdaad . Toen ik een bril kreeg had ik ook nog maar een hele kleine afwijking, iets van -0.5 of -0.75. Ik heb nu aan het ene oog -4 en het andere -4.5, terwijl ik mijn bril altijd op heb gehad .
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 16:59
kim berge
Avatar van kim berge
kim berge is offline
ik ben begonnen met -3 als kleuter heb nu -10 ben 17 dus heb mijn bril altijd al op gehad ook omdat ik anders hele zware koppijn krijg omdat mijn ogen dan meer moeite moeten doen om iets te kunnen zien is mijn sterkte iets veranderd ten op zichten van mijn glazen dan heb ik gelijk barsten de koppijn dus ik zou je bril gewoon opzetten en anders vragen of je lenzen kan krijgen en als dat niet kan gewoon dat ding op je neus zetten en op houden is beter dan niet opzetten dan ga je nog verder de - in
__________________
ik ben niet anders ik denk anders en ik pas leestekens niet erg goed toe omdat ik het zelf niet zie in een tekst
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 19:44
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Citaat:
ik ben begonnen met -3 als kleuter heb nu -10 ben 17 dus heb mijn bril altijd al op gehad ook omdat ik anders hele zware koppijn krijg omdat mijn ogen dan meer moeite moeten doen om iets te kunnen zien is mijn sterkte iets veranderd ten op zichten van mijn glazen dan heb ik gelijk barsten de koppijn dus ik zou je bril gewoon opzetten en anders vragen of je lenzen kan krijgen en als dat niet kan gewoon dat ding op je neus zetten en op houden is beter dan niet opzetten dan ga je nog verder de - in
Heb je daar trouwens een bron voor oid, dat het dan achteruitgaat? Want als ik het goed begrijp, zegt jouw eigen ervaring iets anders (jij had namelijk altijd een bril op en toch gingen je ogen nog een hele hoop achteruit).
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 22:10
immortelle
immortelle is offline
Citaat:
ik ben begonnen met -3 als kleuter heb nu -10 ben 17 dus heb mijn bril altijd al op gehad ook omdat ik anders hele zware koppijn krijg omdat mijn ogen dan meer moeite moeten doen om iets te kunnen zien is mijn sterkte iets veranderd ten op zichten van mijn glazen dan heb ik gelijk barsten de koppijn dus ik zou je bril gewoon opzetten en anders vragen of je lenzen kan krijgen en als dat niet kan gewoon dat ding op je neus zetten en op houden is beter dan niet opzetten dan ga je nog verder de - in
dat is bijlange niet hetzelfde als van TS
Met citaat reageren
Oud 24-02-2012, 23:41
astro-rock79
Avatar van astro-rock79
astro-rock79 is offline
ik heb -0,75 maar ik moet waarschijnlijk -1,0 want ik zie steeds minder door de bril
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 14:07
Tessebezz
Tessebezz is offline
Ik begon ook met -0,75 en -0,5. maar anderhalf jaar later ging ik terug. allebei de ogen -2,5 heb nu ook wel lenzen.., omdat ik met -0,75 en -0,5 hem niet altijd op had, alleen met tv kijken, op school alleen in de les, fietsen.. enz. maar in de pauzes, computeren enzo had ik hem nooit op. Dus nouja, als je sterkte erger wordt, zijn lenzen ideaal!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2012, 17:49
immortelle
immortelle is offline
Citaat:
Ik begon ook met -0,75 en -0,5. maar anderhalf jaar later ging ik terug. allebei de ogen -2,5 heb nu ook wel lenzen.., omdat ik met -0,75 en -0,5 hem niet altijd op had, alleen met tv kijken, op school alleen in de les, fietsen.. enz. maar in de pauzes, computeren enzo had ik hem nooit op. Dus nouja, als je sterkte erger wordt, zijn lenzen ideaal!
dat komt daar niet door, ofwel dat je de hele tijd met je ogen half toegenepen rondliep
Met citaat reageren
Oud 25-03-2021, 14:45
Arianator
Arianator is offline
ik had 2 jaar geleden - 0,5 en - 0,75 en ik vond het toen écht niet nodig om een bril te dragen (behalve in de klas), zelfs voor televisie kijken. Mijn mama heeft oogsterkte -6 en -8 al vanaf 6de leerjaar en geloof me, je hebt eigenlijk echt geen bril nodig (behalve klas). Ik heb nu -1 en -1,25 en ik ga nu pas een echte bril kopen (van de opticien) nadat mijn -0,5 brilletje van de flying tyger (hha) te slecht werd. Dat brilletje was zelfs zo lelijk dat ik hem nooit ophad (zelfs niet in de klas), ik vroeg gewoon aan de leerkracht om het digiboek groter te zetten.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Lichaam & Gezondheid oogartsvraagjes+oogklachten
Tulpje6
2 03-05-2004 20:54
Lichaam & Gezondheid Bril nodig
Stefanie
19 27-02-2004 21:41
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 08:44
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Heeft iemand de antwoorden van CKV De Stad
2 22-03-2001 20:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.