Oud 11-08-2006, 13:37
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Hoe kun je een cavia 's nachts niet aan de tralies laten knagen? Ik geef hem voer, hooi en nog een knabbelstick en nog blijft hij constant knagen 's nachts (overdag is hij veel rustiger).

Als ik de tralies eraf haal gaat hij er na verloop van tijd uit om een wandeling te maken in de kamer...
Advertentie
Oud 11-08-2006, 22:51
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Een knaagsteen?

Veel knaagdieren knagen aan de tralies...
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 12-08-2006, 12:50
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Cavia's zijn nachtdieren, net als veel knaagdieren.
's nachts zijn ze dus het actiefste en dan gaan ze lekker lopen irriteren

als je cavia t overigens eerst niet deed en nu ineens wel, kan het ook een teken van stress zijn.
Oud 14-08-2006, 12:29
ganralph
ganralph is offline
dat is een vorm van "kooigedrag" zoals het heet. volgens mij heeft het niets met ontsnappingsdrang te maken, maar wellicht wel met stress/aandachttrekkerij. overigens krijgen veel dieren het pas in de loop van de tijd (niet als ze heel jong zijn).

je doet er niets aan, maar het is meestal ook niet schadelijk (tenzij hij/zij grote stukken plastic van de kooi gaat lopen consumeren)

een knaagsteen helpt vaak niet, want het beestje bepaalt zelf wel waar het aan knaagt wij hebben ook de nodige stenen en stokken voor onze hamster, maar de tralies blijven favoriet

het valt overigens ook niet af te leren, dus maak je er geen zorgen over.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 14-08-2006, 16:24
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Ik weet niet waar hij 's nachts staat maar als hij dan in je kamer staat en je hebt er echt heel erg last van kan je hem ook als je gaat slapen ergens buiten je kamer zetten. Op de gang of in de huiskamer ofzo
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Oud 15-08-2006, 07:12
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
ik had voor mijn ratten een kooi die door heel mijn kamer liep (op een plank) met allerlij bruggetjes en veel ruime kamers

kleine kooien krijgen ze een soort claustrofobie van

overdag gingen ze gewoon overal mee naartoe
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 15-08-2006, 09:09
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Misschien mist hij gezelschap, dat lijkt me niet zo'n onlogische gedachte. Bij mij zijn ze (ratten) in ieder geval met z'n tweeën en knagen ze nooit aan de kooi.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Oud 15-08-2006, 09:10
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Of misschien heb je gewoon een (te) kleine kooi, dan moet je daar sowieso wat aan doen, geknaag of niet.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Oud 15-08-2006, 10:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Broeder schreef op 15-08-2006 @ 10:09 :
Misschien mist hij gezelschap, dat lijkt me niet zo'n onlogische gedachte. Bij mij zijn ze (ratten) in ieder geval met z'n tweeën en knagen ze nooit aan de kooi.
sommige dieren doen het, andere niet. maakt niet uit of ze gezelschap hebben of niet.
__________________
Change the planet, or go home.
Oud 15-08-2006, 10:41
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 14-08-2006 @ 17:24 :
Ik weet niet waar hij 's nachts staat maar als hij dan in je kamer staat en je hebt er echt heel erg last van kan je hem ook als je gaat slapen ergens buiten je kamer zetten. Op de gang of in de huiskamer ofzo
Dat is helaas niet mogelijk, aangezien ik in een studentenhuis woon en liever niet mijn beesten onbeheerd achterlaat op de gang...
Oud 18-08-2006, 07:51
Donald Duck
Avatar van Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 15-08-2006 @ 11:41 :
Dat is helaas niet mogelijk, aangezien ik in een studentenhuis woon en liever niet mijn beesten onbeheerd achterlaat op de gang...
In dat geval wordt het wat lastiger.
Misschien zou het helpen als je er nog een cavia bij koopt, kunnen ze zich samen vermaken en niet de hele tijd aan de tralies knagen.
__________________
Sorry als mijn reacties bot zijn. Heb geen blad voor mijn mond. Soms!!
Oud 18-08-2006, 14:57
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Donald Duck schreef op 18-08-2006 @ 08:51 :
In dat geval wordt het wat lastiger.
Misschien zou het helpen als je er nog een cavia bij koopt, kunnen ze zich samen vermaken en niet de hele tijd aan de tralies knagen.
Ik heb er vier, en het zijn alle vier mannen... Ik kan wel voor elke man een vrouwtje gaan kopen, maar dan wordt het een beestenboel. Samen kunnen ze ook niet omdat ze dan gaan vechten.
Oud 19-08-2006, 13:58
Verwijderd
Als ze nog nooit als volwassen cavia's bij vrouwtjes in de buurt geweest zijn hoeft het geen probleem te zijn ze bij elkaar te zetten.
Oud 19-08-2006, 14:03
Shadyboy-Ray
Avatar van Shadyboy-Ray
Shadyboy-Ray is offline
Rattengif?
__________________
Never underestimate the power of denial...
Oud 20-08-2006, 09:55
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Lisaaah schreef op 19-08-2006 @ 14:58 :
Als ze nog nooit als volwassen cavia's bij vrouwtjes in de buurt geweest zijn hoeft het geen probleem te zijn ze bij elkaar te zetten.
Dat geldt bij mij dan niet. Als ik ze bij elkaar zet gaan ze enorm vechten. 2 mannetjes houden het nog wel uit met elkaar, maar dan gaan ze wel constant achter en op elkaar zitten rijen.
Oud 20-08-2006, 10:22
Verwijderd
Ik weet van mijn ratten dat ze het in eerste instantie doen uit verveling. Vervelend is alleen dat het knagen aan de tralies er voor zorgt dat er endorfine aangemaakt wordt in de hersenen.

Bij één van mijn ratten was het dus echt zo dat ik bij wijze van spreken een complete kermis in de kooi kon hangen, maar nóg knaagde mevrouw aan de tralies, puur om het feit dat het haar een fijn gevoel gaf.

Het lijkt me niet geheel ondenkbaar dat dit bij cavia's misschien ook wel het geval is.
Oud 20-08-2006, 10:47
Verwijderd
Gewoon 10 Volt op de tralies
Oud 20-08-2006, 18:39
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-08-2006 @ 11:47 :
Gewoon 10 Volt op de tralies
gewoon draden in het stopcontact en die aansluiten op de kooi, wedden dat hij het dan nooit meer doet?
__________________
I'm too old for this shit.
Ads door Google
Oud 20-08-2006, 21:42
Mr.Oizo
Avatar van Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Een kooi kopen zonder tralies? Wij hebben er zo eentje.

Kan trouwens geen kwaad dat ze er aan knagen hoor...
__________________
Mr.Oizo als vaste forummer: 27-04-2000 - 13-11-2006. Daarna passief lid geworden.
Oud 20-08-2006, 23:40
Verwijderd
Citaat:
mepsteen schreef op 20-08-2006 @ 19:39 :
gewoon draden in het stopcontact en die aansluiten op de kooi, wedden dat hij het dan nooit meer doet?
stomme noob dan knallen je stoppen eruit
Oud 21-08-2006, 09:23
nancy666
nancy666 is offline
een aquarium gebruiken als kooi, daar kunnen ze niet aan knabbelen
Oud 21-08-2006, 11:40
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Las laatst ergens dat het helpt azijn op de tralies te smeren ?
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 21-08-2006, 11:57
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-08-2006 @ 00:40 :
stomme noob dan knallen je stoppen eruit
met een beetje geluk de cavia ook.

hé, als het werkt.
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 21-08-2006, 13:27
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
nancy666 schreef op 21-08-2006 @ 10:23 :
een aquarium gebruiken als kooi, daar kunnen ze niet aan knabbelen
Dat ventileert niet goed genoeg... Helemaal niet in de zomer.
Oud 21-08-2006, 13:28
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Dashja schreef op 21-08-2006 @ 12:40 :
Las laatst ergens dat het helpt azijn op de tralies te smeren ?
Echt?

Of Bi-tex
Advertentie
Oud 21-08-2006, 18:05
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
laat dat beest toch, als zn tanden er uit vallen is het zijn eigen schuld
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 21-08-2006, 18:55
Dashja
Avatar van Dashja
Dashja is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 21-08-2006 @ 14:28 :
Echt?

Of Bi-tex
Haha, ja, ik meen het echt!!!!
Even kijken of ik het nog ergens terug kan vinden....
*gaat zoeken*

Citaat:
link Dit is inderdaad een nare eigenschap die cavia's kunnen ontwikkelen en er is helaas weinig aan te doen (azijn werkt inderdaad maar heel tijdelijk). Ze doen dit om aandacht te trekken en hun zin door te drijven (ze willen dus los of eten). Het beste is om er niet aan toe te geven. Als ze knagen ze dus negeren en alleen op vaste tijden te voeren en ze los te laten lopen. Ze weten dan waar ze aan toe zijn en weten dus op een gegeven moment ook dat het geen zit heeft om te gaan knagen. Succes er mee
Citaat:
link Sommige mensen smeren azijn op de tralies; dit is heel vies en kan geen kwaad. Helaas helpt dat niet altijd, sommige cavia's blijven het doen. Juist als je elke keer er wat van zegt, krijgen ze aandacht en gaan ze door......
Citaat:
link Je kunt knagen niet afleren. Als ze die stok niet zo leuk vindt om in te knagen kun je er met een doorgesneden appel overheen wrijven zodat het lekker ruikt en misschien gaat ze dan wel knagen
Hey, ben niet helemaal gek

maar uh, voor de rest, tsja, een Cavia is en blijft een knaagdier...

Groetjes
Dashja
__________________
We are, each of us, angels with only one wing.. And we can only fly embracing each other..
Oud 24-08-2006, 11:51
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Handige tips Mijn cavia gaat ook altijd aan de tralies knagen als ik naar bed ga.. Ik had idd al gemerkt dat wanneer ik er wat van zeg, ze nog veel langer door gaat met knagen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 25-08-2006, 14:08
juno
Avatar van juno
juno is offline
Je moet ook geen beestjes in kooitjes houden. Logisch dat ze onnatuurlijk gedrag gaan ontwikkelen.

Dierentuinen zijn er niet voor niets toe overgegaan om hun dieren in diervriendelijke verblijven te huisvesten.
Oud 25-08-2006, 23:54
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Mits de kooi een fatsoenlijke groote heeft is er niets mis met cavia's in een kooi. Tsja je moet hem alleen goed verzorgen maar dat moet toch geen probleem zijn.

Dat cavia's aan tralies knagen is niet raar ofzo. Die van mij deed het ook altijd. Gewoon geen aandacht aan schenken dan houdt hij er vanzelf weer mee op. Of niet en dan kan je er niets aan doen.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Oud 26-06-2011, 08:48
theanswer
theanswer is offline
Wat een halfbakken maatregelen hier.
Ik pak altijd een opgerolde krant en een flinke tik tijdens het knagen komt hard aan als ie 'm niet ziet aankomen.
Cavia's hebben 3 seconden geheugen maar geloof me maar dat ze dit wel onthouden. Na een paar dagen is het verholpen.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Cavia knaagt aan tralies
Stefanie
12 26-06-2011 08:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:35.