Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2004, 17:25
lso
Avatar van lso
lso is offline
Wat houdt dat nu eigenlijk in?

Men dacht altijd dat Maria het kind in de schoot had geworpen gekregen??


Tot eicel werd ontdekt??? en dan??? Bleek dan door die eicel die men ontdekte dat zij een erfzonde was begaan? En door de verdiensten van haar zoon is zij bevrijd van die erfzonde?


Of .. hoe was t nu echt, want ik begrijp er eigenlijk niet teveel van..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2004, 17:33
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Ik denk dus het tweede, dit dus
Citaat:
Tot eicel werd ontdekt??? en dan??? Bleek dan door die eicel die men ontdekte dat zij een erfzonde was begaan? En door de verdiensten van haar zoon is zij bevrijd van die erfzonde?
[/B]
Maar het kan ook dat maria toch gefeuselt heeft met jozef. Anders kan het gewoon nie!
En om je kind een beetje belangrijk te maken, kon ze zeggen dat ze nog maagd was.

Laatst gewijzigd op 10-01-2004 om 17:36.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:41
lso
Avatar van lso
lso is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 18:33:
Ik denk dus het tweede, dit dus

Maar het kan ook dat maria toch gefeuselt heeft met jozef. Anders kan het gewoon nie!
En om je kind een beetje belangrijk te maken, kon ze zeggen dat ze nog maagd was.
Maar waarvandaan dacht men toen dat het kind kwam?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 17:48
foefighter
Avatar van foefighter
foefighter is offline
Citaat:
lso schreef op 10-01-2004 @ 18:41:
Maar waarvandaan dacht men toen dat het kind kwam?
dat god het als het ware in de baarmoeder had getoverd ofzo
__________________
We uncover our heads and reveal our souls
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 18:08
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Volgens de christelijke leer is Maria bevrucht door de Heilige Geest
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 18:42
freyk
Avatar van freyk
freyk is offline
Citaat:
Pete Bas schreef op 10-01-2004 @ 19:08:
Volgens de christelijke leer is Maria bevrucht door de Heilige Geest
Dat zeggen ze, maar is dat dan ook écht gebeurt??
In de bijbel staan wel meer bijzondere dingen.
Maar ik zie dit boek als een normaal boek met verhalen die mooier zijn gemaakt dan het werkelijk is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 19:49
lso
Avatar van lso
lso is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 19:42:
Dat zeggen ze, maar is dat dan ook écht gebeurt??
In de bijbel staan wel meer bijzondere dingen.
Maar ik zie dit boek als een normaal boek met verhalen die mooier zijn gemaakt dan het werkelijk is.
de verhalen zijn mooier gemaakt dan het werkelijk is.. als je wat wonderlijkmoois wilt vertellen durf je t altijd wel s te overdrijven.. of t echt gebeurd is dat is idd een andere vraag ook.. maar t zou dus van de Heilige geest zijn?

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:01
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 19:42:
Dat zeggen ze, maar is dat dan ook écht gebeurt??
In de bijbel staan wel meer bijzondere dingen.
Maar ik zie dit boek als een normaal boek met verhalen die mooier zijn gemaakt dan het werkelijk is.
Ikzelf geloof dat wel, ja. Aan de andere kant is het niet te bewijzen en moeilijk hard te maken. Op een gegeven moment komt het toch aan op geloof. Als dat geloof er niet is, houdt alles op. Ik kan je niet bewijzen dat het echt is gebeurt; ik zeg alleen hoe de christelijke kerk daar in geloof; en inderdaad, ikzelf geloof daar ook ik. Maar bewijzen kan ik dat niet.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:07
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
Ik geloof dat het tijd is om naar bed te gaan
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:18
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
freyk schreef op 10-01-2004 @ 19:42:
Dat zeggen ze, maar is dat dan ook écht gebeurt??
In de bijbel staan wel meer bijzondere dingen.
Maar ik zie dit boek als een normaal boek met verhalen die mooier zijn gemaakt dan het werkelijk is.
Is het niet algemeen geweten dat je niets serieus moet nemen uit de bijbel , elk verhaal heeft gewoon een moraal....Het was niet dat die pipo vroeger de zee heeft laten splitsen hoor , ze zouden gewoon over zandbanken zijn gewandeld moest het echt gebeurd zijn, wat ik nooit van mijn leven zal geloven.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
DiGiTracker schreef op 10-01-2004 @ 23:07:
Ik geloof dat het tijd is om naar bed te gaan
Bij het zien van dit topic krijg ik hetzelfde idee.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:44
Verwijderd
De onbevlekte ontvangenis van Maria betekent niets meer en niets minder dan dat Maria zonder zonden was op het moment dat Jezus Christus werd geboren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:45
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2004 @ 23:44:
De onbevlekte ontvangenis van Maria betekent niets meer en niets minder dan dat Maria zonder zonden was op het moment dat Jezus Christus werd geboren.
Meer dat ze nog maagd was want ze was zeker niet zonder zonden aangezien niemand buiten God dat is.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-01-2004 @ 23:45:
Meer dat ze nog maagd was want ze was zeker niet zonder zonden aangezien niemand buiten God dat is.
Ze kan niet maagd zijn, aangezien ze een kind kreeg, duh. De onbevlekte ontvangenis is gewoon een (van de vele) constructies die men heeft verzonnen om het verhaal nog enigszins kloppend te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:48
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2004 @ 23:47:
Ze kan niet maagd zijn, aangezien ze een kind kreeg, duh. De onbevlekte ontvangenis is gewoon een (van de vele) constructies die men heeft verzonnen om het verhaal nog enigszins kloppend te krijgen.
Ze was wel maagd maar daar worden we het toch niet overeens aangezien dit volkomen op geloof gebaseerd is en we de feiten nooit kunnen achterhalen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:50
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-01-2004 @ 23:48:
Ze was wel maagd maar daar worden we het toch niet overeens aangezien dit volkomen op geloof gebaseerd is en we de feiten nooit kunnen achterhalen.
De meningen verschillen uiteraard, maar volgens mij is de heersende mening onder moderne christenen dat ze zonder zonden was op het moment van de geboorte. Er zijn natuurlijk mensen die geloven dat ze nog maagd was, maar dat is een uitstervend soort van fanatici.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2004, 22:52
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-01-2004 @ 23:50:
De meningen verschillen uiteraard, maar volgens mij is de heersende mening onder moderne christenen dat ze zonder zonden was op het moment van de geboorte. Er zijn natuurlijk mensen die geloven dat ze nog maagd was, maar dat is een uitstervend soort van fanatici.
De moderne 'christen' gelooft een heleboel uit de bijbel niet en beschouwen het meer als een verhalenbundel en in dat soort mensen heb ik niet echt vertrouwen. Het grootste deel van de christelijke gemeenschap hecht nog steeds geloof aan het maagd-zijn van Maria op moment van de geboorte.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 00:16
Verwijderd
Het idee van het maagd-zijn van Maria toen zij Jezus kreeg is helemaal niet christelijk en bestond al veel en veel langer in de antieke traditie en ook bij andere oude culturen. De christenen hebben dit overgenomen, Christus was niet de eerste die onbevlekt ontvangen is.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2004, 00:18
Screaming Slave
Screaming Slave is offline
http://home-1.worldonline.nl/~molen/...Onbevlekt.html

Citaat:
De onbevlekte ontvangenis heeft niets te maken met de conceptie van Jesus, maar wel met die van Maria zelf. Het moment dat Maria, in de schoot van haar moeder Anna, tot leven kwam, is het moment waarop Maria onbevlekt, en dat wil zeggen zonder erfzonde op haar ziel, werd ontvangen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2004, 00:40
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
misschien he, misschien bedoelen ze wel dat jozef en maria niet getrouwd waren, want ongehuwden dames waren maagdelijk.

ofzo, boeiend.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 12:30
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Het maagd-zijn van Maria hield in dat ze nog nooit seks had gehad. Ze werd inderdaad bevrucht door de Heilige Geest.

En dat ze zonder erfzonde was, is een verhaaltje dat de Rooms-Katholieke Kerk erbij vertelt, maar dat staat niet in de Bijbel.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 13:58
zlatani9
Avatar van zlatani9
zlatani9 is offline
Ze heeft heus wel met Jozef gesexed hoor.. Sex met een heilige geest lijkt me nou niet echt wat je zegt vervullend Jezus was gewoon een heel bijzonder persoon met onwaarschijnlijke capaciteiten voor zijn tijd.. Hij was waarschijnlijk ultiem charismatisch en wist snel overal een antwoord op de verzinnen.. Dat over water lopen is allemaal verzonnen in de loop der tijd
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 17:54
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
zlatani9 schreef op 13-01-2004 @ 14:58:
Ze heeft heus wel met Jozef gesexed hoor.. Sex met een heilige geest lijkt me nou niet echt wat je zegt vervullend Jezus was gewoon een heel bijzonder persoon met onwaarschijnlijke capaciteiten voor zijn tijd.. Hij was waarschijnlijk ultiem charismatisch en wist snel overal een antwoord op de verzinnen.. Dat over water lopen is allemaal verzonnen in de loop der tijd
Ah, tuurlijk. En jij hebt daar natuurlijk duizenden bronnen over die dat bevestigen, net als ik?

En nogmaals: Maria was maagd, omdat ze nog nooit seks had gehad. En de Heilige Geest bevruchtte haar. Aangezien God toch al de hele wereld heeft geschapen, is zoiets een eitje. Of beter gezegd: een zaadcelletje.
__________________
...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 18:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 13-01-2004 @ 18:54:

En nogmaals: Maria was maagd, omdat ze nog nooit seks had gehad. En de Heilige Geest bevruchtte haar. Aangezien God toch al de hele wereld heeft geschapen, is zoiets een eitje. Of beter gezegd: een zaadcelletje.
mateüs
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl
lucas
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl

ofwel, ze was maagd ==> geen sex. zwanger van de heilige geest.
'onbevlekte ontvangenis' heb ik in de bijbel nog niet gevonden, als iemand me het kan aanwijzen, graag.

Citaat:
lso schreef op 10-01-2004 @ 18:25:
Men dacht altijd dat Maria het kind in de schoot had geworpen gekregen??

Tot eicel werd ontdekt??? en dan??? Bleek dan door die eicel die men ontdekte dat zij een erfzonde was begaan? En door de verdiensten van haar zoon is zij bevrijd van die erfzonde?

Of .. hoe was t nu echt, want ik begrijp er eigenlijk niet teveel van..
de ontdekking van de eicel maakt niet zoveel uit. Dacht je dat ze vroeger nog niet wisten dat water niet in wijn kan veranderen? De wonderen in de bijbel moet je niet proberen wetenschappelijk te verklaren, het zijn wonderen. Je gelooft ze, of niet.
Oja, en niemand weet hoe het echt was. De mensen die beweren het zeker te weten overschreeuwen vaak hun twijfels.

Laatst gewijzigd op 13-01-2004 om 18:38.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 19:08
GeritoDM
Avatar van GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 13-01-2004 @ 19:26:
mateüs
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl
lucas
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m...set=10&lang=nl

ofwel, ze was maagd ==> geen sex. zwanger van de heilige geest.
'onbevlekte ontvangenis' heb ik in de bijbel nog niet gevonden, als iemand me het kan aanwijzen, graag.
Dat zeg ik in mijn vorige post ook. Dat heeft de RK-kerk erbij verzonnen.
__________________
...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2004, 19:13
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
GeritoDM schreef op 13-01-2004 @ 20:08:
Dat zeg ik in mijn vorige post ook. Dat heeft de RK-kerk erbij verzonnen.
oja.. ik had toch de hele tread gelezen.. overheen gelezen blijkbaar *schaamt zich*
Nouja, de RK-kerk dus. hoe komen ze er toch op. altijd maar verwarring bij mij proberen te zaaien die mensen.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 00:17
VirginVampiress
VirginVampiress is offline
Hey, weet niet of ik na 4 dagen nog mag reageren, maar ik heb dus gehoord dat onbevlekte ontvagenis biologisch wel mogelijk is. Uitleg:

Soms heb je een tweeling, waarvan 1 klontje cellen nooit tot een echt embryo is ontwikkeld. dit klontje is toen in het wél ontwikkelde embryo terecht gekomen en als dat dan rijp is wordt ie alsnog geboren. Maar hoe zit het dan met die hormomen? als er geen gele lichaam is die met dat oestrogeen in de weer gaat komt er toch gewoon menstruatie? dat gele lichaam is er niet bij onbevlekte ontvangenis want die eicel komt niet uit de eierstokken, dus geen follikelcellen, dus geen geel lichaam.

en dan ook nog: hoe kan het is 's hemelsnaam dat dat embryo pas begint te groeien als je in de 20 bent en niet rond de 13 (dus in de puberteit?)

Conclusie: Het klinkt leuk maar het is wetenschappelijk onmogelijk volgens mij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom...
RanC
61 10-07-2005 11:36
Levensbeschouwing & Filosofie Wat weten jullie over Maria?
naamloozzz
175 30-06-2005 14:31
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Gek bedeltje met italiaanse tekst gevonden...
SuperSanne
19 11-06-2005 14:12
Levensbeschouwing & Filosofie Is de bijbel waar?
Saraï_h
165 20-07-2004 21:42
Seksualiteit Wachten met sex tot na het huwelijk
JesusLovesYou
84 16-02-2003 09:03
Levensbeschouwing & Filosofie Maria had een draagtijd van een jaar en twee weken!!
isniegoenie
17 11-01-2002 21:37


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.