Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-01-2004, 16:10
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Ik ben nu "De gezonde samenleving" van Erich Fromm aan het lezen. Een zeer complex boek, maar wel interessant. Lezen er meer mensen boeken van filosofen, en hebben jullie nog wat titels aan te raden?
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-01-2004, 16:29
Maarten
Avatar van Maarten
Maarten is offline
The Structure of Scientific Revolutions
by Thomas S. Kuhn

There's a "Frank & Ernest" comic strip showing a chick breaking out of its shell, looking around, and saying, "Oh, wow! Paradigm shift!" Blame the late Thomas Kuhn. Few indeed are the philosophers or historians influential enough to make it into the funny papers, but Kuhn is one.
The Structure of Scientific Revolutions is indeed a paradigmatic work in the history of science. Kuhn's use of terms such as "paradigm shift" and "normal science," his ideas of how scientists move from disdain through doubt to acceptance of a new theory, his stress on social and psychological factors in science--all have had profound effects on historians, scientists, philosophers, critics, writers, business gurus, and even the cartoonist in the street.

Some scientists (such as Steven Weinberg and Ernst Mayr) are profoundly irritated by Kuhn, especially by the doubts he casts--or the way his work has been used to cast doubt--on the idea of scientific progress. Yet it has been said that the acceptance of plate tectonics in the 1960s, for instance, was sped by geologists' reluctance to be on the downside of a paradigm shift. Even Weinberg has said that "Structure has had a wider influence than any other book on the history of science." As one of Kuhn's obituaries noted, "We all live in a post-Kuhnian age." --Mary Ellen Curtin


Nicholas Wade
Since Kuhn does not permit truth to be a criterion of scientific theories, he would presumably not claim his own theory to be true. But if causing a revolution is the hallmark of a superior paradigm, The Structure of Scientific Revolutions has been a resounding success. --This text refers to an out of print or unavailable edition of this title.


Book Description
Thomas S. Kuhn's classic book is now available with a new index.

"A landmark in intellectual history which has attracted attention far beyond its own immediate field. . . . It is written with a combination of depth and clarity that make it an almost unbroken series of aphorisms. . . . Kuhn does not permit truth to be a criterion of scientific theories, he would presumably not claim his own theory to be true. But if causing a revolution is the hallmark of a superior paradigm, [this book] has been a resounding success." --Nicholas Wade, Science

"Perhaps the best explanation of [the] process of discovery." --William Erwin Thompson, New York Times Book Review

"Occasionally there emerges a book which has an influence far beyond its originally intended audience. . . . Thomas Kuhn's The Structure of Scientific Revolutions . . . has clearly emerged as just such a work." --Ron Johnston, Times Higher Education Supplement

"Among the most influential academic books in this century." -- Choice

--One of "The Hundred Most Influential Books Since the Second World War," Times Literary Supplement

Thomas S. Kuhn was the Laurence Rockefeller Professor Emeritus of linguistics and philosophy at the Massachusetts Institute of Technology. His books include The Essential Tension; Black-Body Theory and the Quantum Discontinuity, 1894-1912; and The Copernican Revolution. --This text refers to the Hardcover edition


Lees het niet maar wil het zeker gaan lezen ;D
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 19:20
anarpunk
anarpunk is offline
het is misschien handig om de 'grote' filosofen te lezen, zoals plato,descartes en dergelijke en dan uitbouwen?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 19:52
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Ik moet ze continu lezen. Binnekort is Spinoza aan de beurt.

Overigens lees ik meer afzonderlijke teksten en niet zozeer hele boeken. Ja, ook wel, maar minder.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 19:55
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
anarpunk schreef op 12-01-2004 @ 20:20:
het is misschien handig om de 'grote' filosofen te lezen, zoals plato,descartes en dergelijke en dan uitbouwen?
Soms wel handig in verband met bepaalde begrippen die latere filosofen nog wel eens over willen nemen van de vroegere filosofen en ook wel handig in de zin van dat je ongeveer weet hoe een bepaalde theorie van nu tot stand is gekomen uit andere voorgaande theorieen.
Maar het zou nogal veel werk zijn om alles te gaan lezen; dus een "inleiding in de filosofie-boek" zou niet verkeerd zijn. (waarbij - naar schijnt, want ik heb het niet gelezen - de Wereld van Sofie nog niet eens zo'n slecht boek als een eerste inleiding te lezen. Ik zou wel sowieso een wat minder fictief boek kiezen als inleiding.
Er zijn er tallozen op de markt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2004, 20:50
Fainne
Avatar van Fainne
Fainne is offline
van Deepak Chopra..is dat ene filosoof?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 10:44
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
Gatara schreef op 12-01-2004 @ 20:55:
Soms wel handig in verband met bepaalde begrippen die latere filosofen nog wel eens over willen nemen van de vroegere filosofen en ook wel handig in de zin van dat je ongeveer weet hoe een bepaalde theorie van nu tot stand is gekomen uit andere voorgaande theorieen.
Maar het zou nogal veel werk zijn om alles te gaan lezen; dus een "inleiding in de filosofie-boek" zou niet verkeerd zijn. (waarbij - naar schijnt, want ik heb het niet gelezen - de Wereld van Sofie nog niet eens zo'n slecht boek als een eerste inleiding te lezen. Ik zou wel sowieso een wat minder fictief boek kiezen als inleiding.
Er zijn er tallozen op de markt.
Ik denk dat ik zo'n boek ook maar eens moet gaan lezen dan. Kun je echt niet een titel nomen van een goed inleidend boek? "de wereld van sofie" lees ik liever niet omdat dat een roman is.
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 11:06
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 13-01-2004 @ 11:44:
Ik denk dat ik zo'n boek ook maar eens moet gaan lezen dan. Kun je echt niet een titel nomen van een goed inleidend boek? "de wereld van sofie" lees ik liever niet omdat dat een roman is.
De geschiedenis van de filosofie van Hamlyn is wel te doen.
Bertrand Russel heeft ook een geschie. v.d. fil. geschreven.

Zoals gewoonlijk is er de nodige kritiek op bovenstaande boeken, maar dat is meestal met geschie. boeken

Overigens is er ook "De Kopstukken van de filosofie" uitgekomen waar de theorie van sommige filosofen, zoals Heidegger, Hegel, Kant, Spinoza, Plato, e.d. uitgelegd worden.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 11:07
HenkMul
Avatar van HenkMul
HenkMul is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 13-01-2004 @ 11:44:
Ik denk dat ik zo'n boek ook maar eens moet gaan lezen dan. Kun je echt niet een titel nomen van een goed inleidend boek? "de wereld van sofie" lees ik liever niet omdat dat een roman is.
Bertrand Russel's Geschiedenis van de westerse filosofie is toch wel het standaardwerk voor een inleidende blik op de geschiedenis van de filosofie.

Henk Mul !
__________________
Uit de slobber gewassen kluit.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2004, 15:29
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Bedankt voor het advies .
__________________
Politiek is interessant, want het gaat over het bestuur van het land :D | Voorheen bekend als 'S@nder'.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2004, 12:08
Hannibal
Hannibal is offline
Deepak Chopra is wat wel een alternatieve filosoof genoemd kan worden. Samen met Redfield en Walsch moet je met deze schrijver niet aankomen bij je professor in de Ethiek.
De geschiedenis van Russel is geen onaardig standaardwerk over de geschiedenis. De structure van Kuhn vond ik enigszins tegenvallen, het is zeker geen slecht boek, zeer goed zelfs, maar het is slechts die beschrijving, ja, van de struktuur van wetenschap, en in die zin is het filosofie, maar het gaat teveel over de wetenschap waar ik van vind dat een filosoof zich niet mee HOEFT bezig te houden, alhoewel de flogistontheorie en alles zeer interessant zijn. Ik wil vooral zeggen dat er in het kader filosofie veel betere boeken te lezen zijn.
Zelfs lees ik nu de Kritik der reinen Vernunft van Kant, wat een zeer mooie ontologische synthese is van de rationalisten en de empiristen. Hoewel ik zelf nogal een aanhanger ben van Spinoza en Leibniz is Kant natuurlijk een essentieel keerpunt in de Westerse filosofie.
De Kopstukken zou ik niet lezen, dit is van die matige secundaire literatuur die niet zinvol is als je echt iets van filosofie wilt weten. Lees schrijvers die nieuwe ideeën naar voren brengen, uit de 20e eeuw, in de Westerse Traditie. Hieronder versta ik natuurlijk ook Kuhn, maar daarnaast Feyerabend, Luc Ferry, Sloterdijk.
Lees daarnaast een standaardwerk als Russel's History, en daarbij de primaire werken van filosofen die je dan al snel zullen aanspreken, ik denk aan een aantal dialogen van Plato, de 'simpele' voorwerkjes zoals de Discours de la Methode van Descartes, of, om even een tijdssprong te maken, het boekje Existentialisme est un Humanisme van Sartre, alvorens je aan de grote werken van die schrijvers zou moeten beginnen.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 15:19
MickeyV
MickeyV is offline
Thans lees ik The Case for Animal Rights, van Tom Regan, welk boek, zelfs voor hen die weinig gelieerd zijn aan het dierenrechtengebeuren, zeer lezenswaard is, indien zij althans wel geinteresseerd zijn in ethische filosofie.

Het boek begint, in de hoofdstukken 1 en 2, met een uiteenzetting van de redelijkheid niet-menselijke zoogdieren te beschouwen als bewuste wezens die verlangens en verwachtingen hebben, wier handelen deswege, als bij ons, zo ook bij hen door deze "beliefs/desires" (volgens de zogenoemde theorie) geleid wordt. Hierin ligt ingevouwen dat deze dieren noodzakelijkerwijs een geheugen hebben moeten, alsook het vermogen tot abstraheren, en, uiteraard, het vermogen tot intentioneel handelen. Bovenstaande gaat vergezeld van refutaties van tegengestelde opvattingen van o. a. Descartes.

etc.

zie ook -> http://www.amazon.com/exec/obidos/tg...glance&s=books

Daar kunt u inside looken.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 16:50
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
paglia, een moderne filosofe.
Ik heb voor een opdracht een keer een stukje uit haar boek gelezen, las erg lekker weg.
Ze is bezig met ethiek/sociale (maatschappelijke) filosofie. Heeft het onder andere over onderwerpen als date-rape etc.

ik vond het wel interessant
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 17:20
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Ik ga binnenkort 'Against Method' van Feyerabend lezen. Staat op de planning in ieder geval.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 18:26
Verwijderd
Ik koop sneller dan dat ik lezen kan, de combinatie van veel werken en een 'De Slegte' in de buurt is niet ideaal
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 23:51
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
Citaat:
$@nd€r $@l@m@nd€r schreef op 13-01-2004 @ 11:44:
Ik denk dat ik zo'n boek ook maar eens moet gaan lezen dan. Kun je echt niet een titel nomen van een goed inleidend boek? "de wereld van sofie" lees ik liever niet omdat dat een roman is.
in de wereld van sofie zit een filosofiecursus, die helemaal niet met het verhaal te maken heeft, maar gewoon een filosofiecursus op zich is. toen ik het boek las, in groep 7 ofzo, was die cursus nog een beetje te pittig voor me, ik heb toen vooral gelezen wat sofie, in het roman deel van het boek, dacht over wat zij geleerd had in die cursus.

later heb ik het boek nog eens in zijn geheel gelezen, en het is welzeker een goede inleiding op filosofie, alle bekende theoriën komen aan bod en alle beroemde filosofen ook. het leuke van het boek is dat na elk stuk van de cursus, sofie haar gedachten erover reflecteerd, je kan dat deel overslaan, omdat het je niet aanstaat dat het een roman is, maar je kan het ook lezen, omdat het juist leuk is te zien wat de schrijver (die zelf ook filosoof is) als eerste uit die theorieën gehaald heeft en vervolgens in zijn boek verwerkt heeft. het kan een richtlijn zijn voor je eigen verwerking van wat je allemaal tot je neemt.

nadat ik dit boek gelezen heb, heb ik op de middelbare school filosofie gehad, en verschillende (vertaalde en/of bewerkte) boeken gelezen van beroemde filosofen. zoals seneca, epicurus, nietschze, plato, schopenhauer, hegel... maar als je een inleiding heb gehad, kun je beter relateren aan die boeken.


wat misschien nog wel een tip is voor mensen die puur voor plezier met filosofie bezig zijn of er mee bezig willen raken en nog niet zoveel weten. lees het boek 'de troost van de filosofie' daarin komen de belangrijkste denkbeelden van bekende filosofen aan bod, op een veelal grappige en fijn te lezen manier verwerkt in het boek. per filosoof een hoofdstuk

er zijn ook vervolgen op gemaakt geloof ik.
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2004, 23:52
Tulpje6
Avatar van Tulpje6
Tulpje6 is offline
Ik heb voor mn studie 'Cultuur in stoomversnelling' van ene Van Peursen, en 'Filosofie van het landschap' van ik-weet-niet-meer-wie moeten lezen....ja waren erg interessant.....ik was een van de weinigen op mijn opleiding die het leuk en zinvol vond om ze te lezen en een hoog punt haalde voor de tentamens hierover....tis trouwens geen zware kost denk ik..kweet ook niet of het echt filosofie is verder...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2004, 20:31
anarpunk
anarpunk is offline
Citaat:
never mind schreef op 15-01-2004 @ 17:50:
paglia, een moderne filosofe.
Ik heb voor een opdracht een keer een stukje uit haar boek gelezen, las erg lekker weg.
Ze is bezig met ethiek/sociale (maatschappelijke) filosofie. Heeft het onder andere over onderwerpen als date-rape etc.

ik vond het wel interessant
Wie is de schrijver, want ik ben wel zeer geintresseerd in de onderwerp date rape en dergelijke ...?paglia? kan je wat boek titels geven, en voornaam en achternaam aub?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Mijn favoriete boek(en) zijn...
Miekje*
61 16-11-2015 11:19
Lifestyle nudisme, jou levensstijl?
Sag
110 30-06-2015 20:20
Verhalen & Gedichten Boeken gezocht
AceSpade
4 06-10-2011 18:06
Levensbeschouwing & Filosofie Kan filosoferen ons bevrijden van angsten en twijfels?
elledc
52 09-07-2004 23:00
Verhalen & Gedichten Filosofische boeken?
joopie
10 28-05-2003 18:09
Levensbeschouwing & Filosofie Filosofisch is mij een beetje vreemd
PsychoBoy
5 13-12-2002 13:46


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.