Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2004, 23:33
Verwijderd
Ik heb best leuk vakantiewerk, maar het werk dat ik doe doe je meestal met 2.
Je mag altijd mensen meenemen (introduces) om ze kennis te laten maken met dat baantje, of zodat je niet alleen moet lopen.
(het is een soort van promotiewerk)

Ik wist dat ik alleen moest lopen de volgende dag, en ik vroeg of ik mijn vriendin mee mocht nemen. Mijn bazin zei: ja natuurlijk, dat is geen probleem, hoe heet ze? dus ik zei: Jamila. Toen zei mijn bazin dat dat wel buitenlands klinkt en vroeg waar ze vandaan komt en of dat ze donker is. Ik zei dat ze gewoon uit Nederland komt maar dat ze een iets donkerdere huidskleur had. Nou dan hoefde ik haar dus niet mee tebrengen! Ik zei dat dat discriminatie was enzo blabla..

Maar kun je hier niets tegen doen? mogen mensen je niet aannemen omdat je een donkere huidskleur hebt? Dat kan toch niet! Weet iem. hier een oplos. voor.
Ik heb al een mailtje gestuurd naar het hoofdbureau voor meer duidelijkheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2004, 01:35
JCG
Avatar van JCG
JCG is offline
meldpunt discriminatie
__________________
Disgustibus non est disputandem
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 06:18
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Natuurlijk mag je niet iemand afwijzen vanwege zijn of haar huidskleur, tjiezus ik dacht dat we die tijd inmiddels gehad hadden.

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar een aantal dingen:
- is de bazin ook echt de bazin of is het een leidinggevende (als het je leidinggevende is dan hoeft haar standpunt niet het standpunt van het bedrijf te zijn)?

- wat zei ze toen je over discriminatie begon?

- was het feit dat je vriendin van buitenlandse komaf is, echt de enige reden dat ze niet hoefde te komen?
Je zegt namelijk dat het promotiewerk is. Moet je daarbij ook praten? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat je dan 'vlekkeloos' Nederlands moet kunnen praten, sommige mensen van buitenlandse afkomst kunnen dat (nog) niet. Ik vind dat ook heel wat anders dan geen blanke huidskleur hebben, ik bedoel volgens mij hebben we zelfs al een donkere 'frau Antje' gehad (zo'n promomens voor hollandse kaas in klederdracht).

- hoe leuk vind jij je vakantiebaantje echt (ik zou dus niet voor zo'n werkgever willen werken als het echt alleen maar om je huidskleur gaat en hoe leuk is het straks nog als je echt een melding gaat maken bij bijvoorbeeld het meldpunt discriminatie)?
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 09:59
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Wat ik me af vraag is of ze dat dan ook betaald krijgt.

Verder zou ik er iig melding van maken.
En als het alleen een leidingevende is zou ik het hoofdkantoor erover bellen eerst
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 10-07-2004 @ 07:18 :
Natuurlijk mag je niet iemand afwijzen vanwege zijn of haar huidskleur, tjiezus ik dacht dat we die tijd inmiddels gehad hadden.

Maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar een aantal dingen:
- is de bazin ook echt de bazin of is het een leidinggevende (als het je leidinggevende is dan hoeft haar standpunt niet het standpunt van het bedrijf te zijn)?
Het was de leidinggevende, maar ze zei dat ze opdracht had gekregen van 'het hoofdkantoor' (ofzo) dat ze geen donkere mensen aan mochten nemen, omdat bewezen was dat die minder verkochten en dat dan de politie eerder werd gebeld.

(Je krijgt een deel van wat je verkoopt, dus dan was het ook niet leuk voor dat meisje als ze minder verkoopt).

Citaat:
- wat zei ze toen je over discriminatie begon?
Daar moest ze me deels gelijk in geven, maar ze moest ergens een grens trekken en zo moest het van haar bazin .

Citaat:
- was het feit dat je vriendin van buitenlandse komaf is, echt de enige reden dat ze niet hoefde te komen?
Je zegt namelijk dat het promotiewerk is. Moet je daarbij ook praten? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat je dan 'vlekkeloos' Nederlands moet kunnen praten, sommige mensen van buitenlandse afkomst kunnen dat (nog) niet. Ik vind dat ook heel wat anders dan geen blanke huidskleur hebben, ik bedoel volgens mij hebben we zelfs al een donkere 'frau Antje' gehad (zo'n promomens voor hollandse kaas in klederdracht).
Ja dat was echt de enige reden, ik zei dat ze al heel haar leven in Nederland woont en dat ze ook vlekkeloos Nederlands spreekt. Ze is ook niet van buitenlandse afkomst, alleen haar vader is dat. Daarom heeft ze ook een donkere huidskleur.

Citaat:
- hoe leuk vind jij je vakantiebaantje echt (ik zou dus niet voor zo'n werkgever willen werken als het echt alleen maar om je huidskleur gaat en hoe leuk is het straks nog als je echt een melding gaat maken bij bijvoorbeeld het meldpunt discriminatie)?
Mijn vakantiebaantje opzich is niet heel leuk, maar het verdient wel goed, iets van 10 euro per uur ofzo. En ik moet echt werk hebben, want hier is op dit moment echt niets meer te vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 11:25
Verwijderd
Iemand niet aannemen enkel om zijn huidskleur is natuurlijk bijna altijd verwerpelijk en niet te rechtvaardigen, tenzij het gaat om banen waarvoor je per se blank moet zijn (of juist zwart), bijvoorbeeld wanneer een filmcasting bureau op zoek is naar een acteur die een bepaalde huidskleur moet hebben. Maar goed, dat enkele geval terzijde, dat is hier natuurlijk niet aan de orde.

Tegen discriminatie in de sollicitatiefase kun je heel moeilijk iets doen. Je hebt natuurlijk altijd de middelen waarvoor je geen rechter oid nodig hebt, zoals al gezegd: mailtje, telefoontje of brief naar het hoofdkantoor, aangifte doen bij het meldpunt discriminatie.

Ik zou proberen een gesprek te krijgen met de persoon die haar heeft afgewezen, en met zijn of haar directe leidinggevende en/of gewoon iemand van het hoofdkantoor. In elk geval moet je die op de hoogte stellen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 12:50
Verwijderd
reactie van het hoofdkantoor:

Het heeft niets te maken met discriminatie. Wij hebben zoveel aanvragen van personen die bij ons willen komen werken, dat wij daarom een selectie maken op basis van uitstraling, ervaring, werkervaring en leeftijd. Hierdoor vallen een aantal personen uit de selectie.
Voor de duidelijkheid wij selecteren niet op afkomst, maar op kwaliteiten.
met vriendelijke groet, Francesca Zuidema

Mijn reactie

Dat meisje mocht niet eens op sollicitatie komen omdat ze een donkere huidskleur heeft.
Ze ziet er verzorgd uit en praat beschaafd Nederlands (ze woont al haar hele leven in Nederland) en gaat nu naar 5 VWO.
Ze heeft een Nederlands moeder, en een Surinaamse vader.
Dat er al veel personen zijn die komen werken is niet het geval, want aan ons wordt gevraagd of we nog mensen kennen, die dit werk ook zouden willen doen.
Ik hoop snel op een positieve reactie,

Laatst gewijzigd op 21-06-2011 om 14:59.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 13:27
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Dat was ook mijn idee, ze werd al bij voorbaat door jouw leidinggevende uitgesloten zonder dat ze je vriendin maar had ontmoet en alleen maar op basis van een naam en de wetenschap dat haar huid donkerder is.

Het is dan ook grote lulkoek wat dat hoofdkantoor zegt. Ik hoor echt alleen maar tegenstrijdigheden aan de kant van je werkgever. Ben erg benieuwd naar de volgende reactie van hun kant.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 15:04
Verwijderd
Ben alleen wel bang dat het een lost cause is. Wat je ook doet, die werkgever geeft het toch nooit toe.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:23
Nomen Est Omen
Avatar van Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-07-2004 @ 16:04 :
Ben alleen wel bang dat het een lost cause is. Wat je ook doet, die werkgever geeft het toch nooit toe.
Inderdaad. Of ze laten haar (op aandringen van jou) toch op sollicitatie komen, en wijzen haar dan om een of andere vage reden alsnog af. Zo gaat het, helaas. Je kunt er weinig aan doen, vrees ik.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 17:23
Verwijderd
Jij verkoopt zeker van die proefabonnementen e.d op straat/stations enzo?

Daar zijn ze inderdaad vrij triest met dit soort dingen, raar genoeg hebben ze wel gelijk... nederlanders met een donkere huidskleur verkopen ook minder goed dan blanke nederlanders
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 18:25
Verwijderd
Op het station in Zutphen staan inderdaad blanke Nederlanders de kranten uit te delen en die geven veel meer Spitsen weg dan de donkere uitdelers op het station in Nijmegen, terwijl daar veel meer mensen langskomen. Hard, maar helaas de realiteit.

Dat is trouwens voor een werkgever nooit een geldige reden om iemand niet aan te nemen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 18:31
little nemo
Avatar van little nemo
little nemo is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 10-07-2004 @ 14:27 :
Dat was ook mijn idee, ze werd al bij voorbaat door jouw leidinggevende uitgesloten zonder dat ze je vriendin maar had ontmoet en alleen maar op basis van een naam en de wetenschap dat haar huid donkerder is.

Het is dan ook grote lulkoek wat dat hoofdkantoor zegt. Ik hoor echt alleen maar tegenstrijdigheden aan de kant van je werkgever. Ben erg benieuwd naar de volgende reactie van hun kant.
nah ik zou er een melding van maken bij t meldpunt discriminatie en dreigen de plaatselijke krant inlichten (met naam van het bedrijf natuurlijk), msschien dat ze haar dan alsnog aannemen om ervan af te zijn
__________________
ignorance is bliss
Met citaat reageren
Oud 10-07-2004, 18:36
Verwijderd
Krant inlichten is een zeer slecht idee, dan krijg je meteen een kort geding aan je broek. Meldpunt Discriminatie inlichten is wat tactischer. Dat ze haar aannemen om ervan af te zijn lijkt me sterk. Als een werkgever iemand niet wil neemt hij die persoon ook niet.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 17:16
Paulo Nuñez
Avatar van Paulo Nuñez
Paulo Nuñez is offline
hahaha wat moet je promoten serieus ik lach me dood die topicstarter heeft volgens mij de afgelopen jaren in een grot gewoond (mag dit iemand weigeren om zijn huidskleur hhahahha dat je dat nog moet vragen ) maar.genoeg leedvermaak die leidinggevende is ook niet al te snugger.......door dat zo te zegge zeg dan dat je gewoon niemand kan gebruiken ofzo en nee geen meldpunt discriminatie gewoon een artikel in de krant ofzo HAHHAhA laat ze maar komen met dat kort geding je verliest altijd na zon artikel
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 17:18
Verwijderd
Voor iemand die communicatie doet ben je niet erg duidelijk
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 17:25
Rhinus
Rhinus is offline
Volgens mij worden er bij Chinese restaurants ook nooit blanke en bruine mensen aan genomen. Dat vind ik eigelijk niet erg. Bij een Chinees horen gele mensen te staan.

Oke..
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 17:28
Verwijderd
Als een Chinees restaurant een blanke zou weigeren puur vanwege zijn huidskleur en die zou dat aanvechten zou hij gelijk krijgen. Maar geen blanke heeft zin om voor zo'n hongerloontje te werken. Bovendien zijn het vaak familiebedrijven waarin het enorm aanpoten is en daar halen wij onze arrogante neuzen voor op.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-07-2004, 18:19
Verwijderd
Ik ken genoeg blanke mensen die bij de Chinees werken.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 21:35
Verwijderd
Ik ken iemand die heel irritant is.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2004, 21:47
Rhinus
Rhinus is offline
Ik zou wel bij een Chinees willen werken. Chinese vrouwen zijn erg oke.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 16:27
ZlatanSuperJood
Avatar van ZlatanSuperJood
ZlatanSuperJood is offline
Citaat:
Rhinus schreef op 11-07-2004 @ 22:47 :
Ik zou wel bij een Chinees willen werken. Chinese vrouwen zijn erg oke.
Ja, bijna net zo lekker als de kroepoek
__________________
"Een juichtoon dav're langs de velden, Voor ons dierbaar Rood en Wit! De ploeg der dapp're Meersche helden,Onze vreugd en trots bezit!"
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 16:46
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
ZlatanSuperJood schreef op 12-07-2004 @ 17:27 :
Ja, bijna net zo lekker als de kroepoek
HAHA doh
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 17:58
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-07-2004 @ 19:19 :
Ik ken genoeg blanke mensen die bij de Chinees werken.
Idd... ik ken ook veel blanke mensen bij de chinees. Wat wel opvalt is dat bij dat chinese restaurant maar 2 blanke mensen in de bediening staan en wel een stuk of 25 Chinezen. De meeste blanken werken daar in de keuken enzo.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 22:43
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Tenzij je het opgenomen hebt denk ik dat je weinig kunt doen omdat je niets hard kan maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-07-2004, 08:38
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 13-07-2004 @ 23:43 :
Tenzij je het opgenomen hebt denk ik dat je weinig kunt doen omdat je niets hard kan maken.
Volgens mij mag je niet zomaar alles opnemen volgens de wet, en daardoor zou dat vallen onder onrechmatig verkregen bewijsmateriaal.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 22:17
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
Citaat:
dutch gamer schreef op 14-07-2004 @ 09:38 :
Volgens mij mag je niet zomaar alles opnemen volgens de wet, en daardoor zou dat vallen onder onrechmatig verkregen bewijsmateriaal.
Ik dacht dat dit alleen voor opsporingsbeambten gold? Tenzij het uitdrukkelijk vermeld is (zoals bioscoop/museum).
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 16:29
Poos-and-bootS
Poos-and-bootS is offline
weet je de reactie van het hoofdkantor al?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 14-07-2004 @ 23:17 :
Ik dacht dat dit alleen voor opsporingsbeambten gold? Tenzij het uitdrukkelijk vermeld is (zoals bioscoop/museum).
Juist. De politie en het openbaar ministerie moeten letten op de rechtmatigheid van het door hun verzamelde bewijs (en mogen onrechtmatig verkregen bewijs inderdaad niet gebruiken in een strafzaak).

Maar als een burger op eigen houtje onderzoek doet en (met inbreuk op de rechten van anderen) bewijs verzameld, dan kan dat prima gebruikt worden voor een civiele procedure.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:50
dutch gamer
Avatar van dutch gamer
dutch gamer is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-07-2004 @ 19:41 :
Juist. De politie en het openbaar ministerie moeten letten op de rechtmatigheid van het door hun verzamelde bewijs (en mogen onrechtmatig verkregen bewijs inderdaad niet gebruiken in een strafzaak).

Maar als een burger op eigen houtje onderzoek doet en (met inbreuk op de rechten van anderen) bewijs verzameld, dan kan dat prima gebruikt worden voor een civiele procedure.
Ok.. weer wat geleerd.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2004, 18:51
Verwijderd
Bender says: learning is fun!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 17:34
Dr. Durrr
Avatar van Dr. Durrr
Dr. Durrr is offline
Je kan wel gaan zeiken maar dat kind word heus niet aangenomen.. en zelf vlieg je er dan ook uit.. dus echt een win-win situatie ist niet
__________________
Dr Durr and Partners - GP Surgery
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-07-2004 @ 18:18 :
Voor iemand die communicatie doet ben je niet erg duidelijk
omg *proest*
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 01:02
stimpel
Avatar van stimpel
stimpel is offline
wat leuk
__________________
hardcore state of mind!!! I aint go to hardcore heaven, ill go to Hardcore hell
Met citaat reageren
Oud 29-07-2004, 19:11
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
ik zou er zeker weten tegen ingaan, er bestaat ook zoiets als een meldpunt voor discriminatie..ga daar maar naar toe.
Want hoe je eruit ziet doet er niet toe(qua huidskleur), het gaat om wat je doet!
__________________
***GELOOF IN JE DROMEN***
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 18:54
Bren-
Bren- is offline
Citaat:
Zlatani10 schreef op 16-07-2004 @ 18:34 :
Je kan wel gaan zeiken maar dat kind word heus niet aangenomen.. en zelf vlieg je er dan ook uit.. dus echt een win-win situatie ist niet

Je hebt gelijk maar ik vind dat je wel moet opkomen voor andere mensen en helemaal vrienden. Ik kan er niet tegen als andere mensen het niet opnemen voor andere omdat ten nadele van hunzelf kan werken
( sorry beetje heftige reactie maar laatste tijd een beetje nare ervaringen mee )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zwarte Piet
DAH
417 03-08-2016 22:01
De Kantine By The Rivers Of Saaibylon #1944
Verwijderd
500 17-12-2015 16:45
Levensbeschouwing & Filosofie 'Anti-Islamisme moet hard aangepakt worden'
Louiise
204 11-11-2005 11:05
Verhalen & Gedichten De Waakzaam
GI_Rutger
5 16-01-2005 20:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Positieve discriminatie
Verwijderd
63 19-07-2003 17:13
Lifestyle Dat mag niet van werk..
Stevill
70 16-05-2003 14:42


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.