Oud 03-04-2007, 19:05
Verwijderd
Ik ben blij dat ik in Nederland woon, ik zou er niet aan moeten denken dat ik nog steeds afhankelijk van m'n ouders ben qua studiefinanciering.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2007, 19:11
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2007 @ 19:05 :
Ik ben blij dat ik in Nederland woon, ik zou er niet aan moeten denken dat ik nog steeds afhankelijk van m'n ouders ben qua studiefinanciering.
Ik ben blij dat ik in België woon, ik zou er niet aan moeten denken dat ik al 5 jaar lang mezelf volledig zou moeten onderhouden én nog studeren ondertussen...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 19:11 :
Ik ben blij dat ik in België woon, ik zou er niet aan moeten denken dat ik al 5 jaar lang mezelf volledig zou moeten onderhouden én nog studeren ondertussen...
Ik krijg veel studiefinanciering en heb bovendien een lening bij de IB-groep. Dus ik kan gewoon rondkomen.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 19:11 :
Ik ben blij dat ik in België woon, ik zou er niet aan moeten denken dat ik al 5 jaar lang mezelf volledig zou moeten onderhouden én nog studeren ondertussen...
Eng he, volwassen worden
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 19:52
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 03-04-2007 @ 19:35 :
Eng he, volwassen worden
Neuh, valt nog wel mee, gewoon zo lang mogelijk uitstellen.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 20:43
Verwijderd
Wat is het verschil? Geld ontvangen via je ouders of via de staat terwijl het gewoon algemeen belastinggeld is.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 20:49
Verwijderd
Omdat ik mijn geld zelf wil beheren bij zelfstandigheid hoort in mijn ogen ook je eigen budgetboekje bijhouden.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 21:00
Verwijderd
Daarom is het ook omslachtig als het via de ouders gaat. Zeker wat betreft scheidingen, alimentatie, stufi etc.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 21:01
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2007 @ 20:49 :
Omdat ik mijn geld zelf wil beheren bij zelfstandigheid hoort in mijn ogen ook je eigen budgetboekje bijhouden.
Ik beheer mijn geld ook zelf hoor.

M'n ouders storten elke week/elke maand geld, en daar betaal ik alles mee.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 21:01 :
Ik beheer mijn geld ook zelf hoor.

M'n ouders storten elke week/elke maand geld, en daar betaal ik alles mee.
Nou ja, zo zijn mijn ouders dus niet. En zelfs buiten dat, het gaat om afhankelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 22:57
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2007 @ 21:09 :
Nou ja, zo zijn mijn ouders dus niet. En zelfs buiten dat, het gaat om afhankelijkheid.
klopt, maar het is niet zo dat de een onafhankelijker is dan de ander. De belgen zijn afhankelijk van hun ouders, de nederlanders van de IBG. Lood, oud ijzer enzo...
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2007, 23:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 21:01 :
M'n ouders storten elke week/elke maand geld
En stel dat ze dat volgende maand niet meer doen, wat doe je dan?

Een dergelijk systeem is niet erg handigh voor mensen die alcoholisten of drugsgebruikers als ouders hebben. Of gewoon een conflict natuurlijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 01:16
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-04-2007 @ 23:08 :
En stel dat ze dat volgende maand niet meer doen, wat doe je dan?

Een dergelijk systeem is niet erg handigh voor mensen die alcoholisten of drugsgebruikers als ouders hebben. Of gewoon een conflict natuurlijk.
Die natuurlijke verbintenis die ze hebben voldaan, is genoeg om omgezet te worden in een juridische verbintenis die ik kan afdwingen voor de vrederechter.


Jullie systeem is niet handig voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en spilziek alles opdoen aan allerlei dingen die niets met studies of kamer te maken hebben.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 09:42
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2007 @ 19:16 :
Ik krijg veel studiefinanciering en heb bovendien een lening bij de IB-groep. Dus ik kan gewoon rondkomen.
die lening, hoe zit dat eigenlijk precies? ik heb eens gehoord dat je die maar voor een deel moet terugbetalen als je je studie haalt ofzo
Citaat:
Sylph schreef op 03-04-2007 @ 21:09 :
En zelfs buiten dat, het gaat om afhankelijkheid.
of je nu afhankelijk bent van je ouders van die IB-groep, what's the difference??
kijk, jou snap ik dus niet.
je zit half en half op ons te kakken (zo komt het toch over) omdat wij niet werken om onze studie te betalen -want hoe zouden we het anders moeten betalen?? stufi hebben we hier in België niet!- maar zelf heb je toch ook maar gewoon stufi en een lening??
Citaat:
T_ID schreef op 03-04-2007 @ 23:08 :
En stel dat ze dat volgende maand niet meer doen, wat doe je dan?
wat Methuus zegt: het is gewoon hun wettelijke plicht mijn studie te betalen... Ze zijn ermee akkoord gegaan dat ik deze studie zou volgen, ze hebben ze al meer dan drie jaar gefinancierd en ik neem m'n studies ernstig.

en anders... klik
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 10:20
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 09:42 :
die lening, hoe zit dat eigenlijk precies? ik heb eens gehoord dat je die maar voor een deel moet terugbetalen als je je studie haalt ofzo
of je nu afhankelijk bent van je ouders van die IB-groep, what's the difference??

en anders... klik
Je krijgt 4 of 5 jaar (afhankelijk van de duur van je studie) elke maand een basisbeurs en OVkaart. Dit is een lening zolang je geen diploma hebt. Haal je binnen 10 jaar een diploma wordt deze lening omgezet in een gift.
Daarnaast kun je ook nog extra lenen als je ouders bijv. niets bijdragen of je niet werkt of weet ik veel waarom. Dit blijft altijd een lening, maar kan na je studie zwaar gespreid terugbetaald worden en je maandelijkse afbetaling is naar draagkracht.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 10:33
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 09:42 :
die lening, hoe zit dat eigenlijk precies? ik heb eens gehoord dat je die maar voor een deel moet terugbetalen als je je studie haalt ofzo
Het is wel eens gebeurd dat mensen de aanbieding kregen om de gehele lening in één keer terug te betalen tegen 60% van het geleende bedrag. Maar dat is zeker niet standaard.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 10:56
Verwijderd
Citaat:
*amélie* schreef op 04-04-2007 @ 10:20 :
Je krijgt 4 of 5 jaar (afhankelijk van de duur van je studie) elke maand een basisbeurs en OVkaart. Dit is een lening zolang je geen diploma hebt. Haal je binnen 10 jaar een diploma wordt deze lening omgezet in een gift.
dus dan krijg je dat geld gewoon?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 10:57
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-04-2007 @ 10:33 :
Het is wel eens gebeurd dat mensen de aanbieding kregen om de gehele lening in één keer terug te betalen tegen 60% van het geleende bedrag. Maar dat is zeker niet standaard.
en dan gaat het om de situatie dat je er langer dan tien jaar over doet om je diploma te halen of wanneer je je diploma niét haalt?
of gaat het dan om zo'n extra lening? of geldt dit voor allebei de soorten leningen?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:18
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 04-04-2007 @ 01:16 :
Die natuurlijke verbintenis die ze hebben voldaan, is genoeg om omgezet te worden in een juridische verbintenis die ik kan afdwingen voor de vrederechter.
Dan moet je dus procederen tegen je ouders (advocaat betaal je.... waarvan precies?). En als dat proces zich een aantal maanden voort heeft gesleept, waarin je zonder geld zit, dan kom je erachter dat je alcoholische ouders alles hebben opgezopen en je veren moet plukken van een kale kip.

Lekker dan.
Citaat:
Methuselah schreef op 04-04-2007 @ 01:16 :
Jullie systeem is niet handig voor mensen die niet met geld kunnen omgaan en spilziek alles opdoen aan allerlei dingen die niets met studies of kamer te maken hebben.
Maar die verdienen het ook om financieel naar de verdommenis te gaan. Over het algemeen vind er dan ook een vrij stijle leercurve plaats over geld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:22
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-04-2007 @ 12:18 :
Dan moet je dus procederen tegen je ouders (advocaat betaal je.... waarvan precies?). En als dat proces zich een aantal maanden voort heeft gesleept, waarin je zonder geld zit, dan kom je erachter dat je alcoholische ouders alles hebben opgezopen en je veren moet plukken van een kale kip.

Lekker dan.
Maar die verdienen het ook om financieel naar de verdommenis te gaan. Over het algemeen vind er dan ook een vrij stijle leercurve plaats over geld.
Vrederechter moet je niet met een advocaat komen, ik studeer zelf Rechten dus kan dat wel in orde maken.
Proces is normaal gezien, bij de vrederechter, vrij snel en niet moeilijk te bewijzen, dus...
Dan kan je beslag laten leggen op 'n deel van hun loon of hun werkloosheidsvergoeding...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:23
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 04-04-2007 @ 12:18 :
Dan moet je dus procederen tegen je ouders (advocaat betaal je.... waarvan precies?). En als dat proces zich een aantal maanden voort heeft gesleept, waarin je zonder geld zit, dan kom je erachter dat je alcoholische ouders alles hebben opgezopen en je veren moet plukken van een kale kip.
voor de vrederechter heb je absoluut geen advocaat nodig, en anders ... ooit gehoord van 'pro deo'?
verder heb je ook nog het concept 'leefloon' waar je als meerderjarige sowieso recht op hebt, oftewel voor -25jarigen: Een geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie gericht op scholing of studies (een studieproject) - klik


edit: misschien niet onbelangrijk
Eigenlijk is het leefloon niet bedoeld voor studenten, maar aangezien ‘de student’ wel als categorie is opgenomen in de leefloonwet kan je er als student in uitzonderlijke gevallen aanspraak op maken. Je ouders zijn onderhoudsplichtig, ook na je 18de. Het OCMW zal daarom vaak vragen om eerst je ouders aan te spreken. Zolang je recht op kinderbijslag hebt, is het OCMW verplicht het geld terug te vorderen bij je ouders als die voldoende centen hebben.

Het leefloon moet je vooral zien als een tijdelijke oplossing, want eigenlijk is het de bedoeling dat je zo snel mogelijk een baan vindt, of iets onderneemt om je kansen op een job te verhogen. Het OCMW kijkt samen met jou naar wat haalbaar is.

Je kan het leefloon aanvragen bij de sociale dienst van het OCMW van de gemeente waar je je domicilie hebt.

Als je jonger bent dan 25 jaar en je vraagt een leefloon aan, dan moet er binnen drie maanden een integratiecontract tussen jou en het OCMW opgemaakt worden.
bron

Laatst gewijzigd op 04-04-2007 om 12:28.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:26
Verwijderd
Methuusje, je was me voor
maar ik vind mijn reply beter
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:26
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 12:26 :
Methuusje, je was me voor
maar ik vind mijn reply beter
True.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:27
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 12:23 :
voor de vrederechter heb je absoluut geen advocaat nodig, en anders ... ooit gehoord van 'pro deo'?
verder heb je ook nog het concept 'leefloon' waar je als meerderjarige sowieso recht op hebt, oftewel voor -25jarigen: Een geïndividualiseerd project maatschappelijke integratie gericht op scholing of studies (een studieproject) - klik
De tering, wat een softe bedoeling daar in België zeg

Het gaat toch wat ver, vinden jullie ook niet? Een 23 / 24 jarige die zn ouders voor de rechter kan slepen omdat hij/zij vindt dat je naast je studie echt niet kan werken en zn ouders zn studie maar moeten betalen...kom op.
__________________
Whatever
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:29
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 04-04-2007 @ 12:27 :
De tering, wat een softe bedoeling daar in België zeg

Het gaat toch wat ver, vinden jullie ook niet? Een 23 / 24 jarige die zn ouders voor de rechter kan slepen omdat hij/zij vindt dat je naast je studie echt niet kan werken en zn ouders zn studie maar moeten betalen...kom op.
Dat gebeurt in de praktijk bijna nooit hoor.

En bij ons is het studeersysteem nog net iets anders, minder flexibel, waardoor het bij ons inderdaad moeilijker is om te werken naast het studeren...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 04-04-2007 @ 12:27 :
Het gaat toch wat ver, vinden jullie ook niet? Een 23 / 24 jarige die zn ouders voor de rechter kan slepen omdat hij/zij vindt dat je naast je studie echt niet kan werken en zn ouders zn studie maar moeten betalen...kom op.
tuurlijk gaat het ver, en ik zou het zelf wrschnlk niet eens doen, maar het gaat om het principe dat het wel kàn
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 12:34
Verwijderd
leuke site, trouwens, www.jongereninformatie.be
duidelijke informatie en prima begrijpelijk uitgelegd!


Onderhoudsplicht

Ouders zijn onderhoudsplichtig. Dit wil zeggen dat ze in je levensonderhoud (wat je nodig hebt om te leven) moeten voorzien en je studies moeten bekostigen. Ze hebben die plicht zeker tot je 18 jaar bent en daarna tot je een studie of opleiding hebt beëindigd waarmee je kans maakt op een job. Meestal betekent dit tot het einde van één studie na het secundair onderwijs, bijvoorbeeld verpleegkunde, vertaler, ingenieur, musicologie…

De onderhoudsplicht is afhankelijk van jouw capaciteiten, je inzet en de financiële mogelijkheden van je ouders. Je mag je een jaar vergissen van opleiding of een jaar bissen, dat ontslaat je ouders niet van hun onderhoudsplicht. Wel moet je de talenten hebben om een bepaalde opleiding te volgen en je inzetten om het tot een goed einde te brengen.

Onderhoudsgeld is enkel een bijdrage; het is zelden genoeg om mee rond te komen. Voor ouders zijn kosten voor een kind dat niet thuis woont, altijd extra kosten.

Ook als je thuis weggaat, kan je je ouders vragen dat ze maandelijks onderhoudsgeld betalen. Als je ouders gescheiden leven, blijven ze allebei verantwoordelijk voor het onderhoudsgeld van hun kinderen. Bij een echtscheiding wordt dat bedrag vastgelegd in een vonnis dat je ouders moeten naleven.

Als ouders het ergens niet mee eens zijn, zijn ze wel eens geneigd de geldkraan dicht te draaien, bijvoorbeeld als je alleen gaat wonen. Probeer het uit te praten. Leg uit waarvoor je het geld nodig hebt en hoe je zult proberen zelf ook bij te dragen aan de kosten. Lukt dat niet, dan kan je altijd terecht bij een jac. Als je ouders geen onderhoudsgeld voor je willen betalen, dan kan je een verzoekschrift indienen bij de vrederechter. Die bekijkt je situatie en oordeelt of je recht hebt op geld en zo ja, op hoeveel.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 13:20
*amélie*
*amélie* is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 10:56 :
dus dan krijg je dat geld gewoon?
Nu ja, dat heb je al gekregen, maar dat hoef je dan niet meer terug te betalen. Wel moet je alles wat je naast je beurs leent, terugbetalen. Komt waarschijnlijk overeen met Belgische ouders krijgen voor kinderen tot 25 jaar, want mijn ouders krijgen vanaf mijn 18e niets meer.
__________________
You can't milk a cow with your hands in your pants
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 14:21
Mara
Mara is offline
Citaat:
Methuselah schreef op 03-04-2007 @ 11:49 :
(..)Maar ik reken bijvoorbeeld €500 vakantiegeld, omdat je alleen op vakantie gaat en niet met je ouders, niet bij luxe.
Wat bedoel je hiermee? Krijg jij €500 van je ouders om mee op vakantie te gaan omdat je niet met hen meegaat?
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 14:25
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-04-2007 @ 14:21 :
Wat bedoel je hiermee? Krijg jij €500 van je ouders om mee op vakantie te gaan omdat je niet met hen meegaat?
Daar komt het op neer ja. Onze ouders gaan zo'n twee à drie keer per jaar op vakantie zonder ons, en dan gunnen ze ons toch ook wel wat.

ik krijg zelfs €500 vakantiegeld én ik ga met m'n moeder naar Italië als ik in eerste zit geslaagd ben
geldt voor Methuus ook (dat reisje als beloning voor goede punten), maar die is nog nooit in eerste zit geslaagd geweest, dus ...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 14:30
Verwijderd
voor iedereen trouwens begint te denken dat wij rotverwende kinderen zijn: not really.
wij krijgen met verjaardagen, sinterklaas en kerst geen cadeautjes, om maar een voorbeeld te geven.

de laatste keer dat ik taart kreeg met m'n verjaardag was op m'n zestien ofzo

Laatst gewijzigd op 04-04-2007 om 14:48.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 15:15
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-04-2007 @ 14:21 :
Wat bedoel je hiermee? Krijg jij €500 van je ouders om mee op vakantie te gaan omdat je niet met hen meegaat?
Klopt. Zij gaan altijd op vakantie tijdens periodes dat ik ofwel moet leren, ofwel naar de les moet en dus is het sinds twee jaar zo geregeld dat we €500 krijgen om op vakantie te gaan.

Ik was voordien al 7 jaar niet meer op vakantie geweest, en dat vonden ze wel 'n beetje lang worden...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 15:17
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 14:30 :
voor iedereen trouwens begint te denken dat wij rotverwende kinderen zijn: not really.
wij krijgen met verjaardagen, sinterklaas en kerst geen cadeautjes, om maar een voorbeeld te geven.

de laatste keer dat ik taart kreeg met m'n verjaardag was op m'n zestien ofzo
Krijgt gij geen verjaardagsgeld van ons vake gestort?

Maar cadeautjes krijgen we inderdaad niet.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 15:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Sorry dame en heer, maar ik vind dat behoorlijk verwend klinken
Maar wat is er tegen om verwend te zijn, betekent het niet gewoon dat je de mogelijkheid hebt wat luxer te leven dan andere mensen omdat jouw ouders voldoende geld hebben verdiend en het jou gunnen? Niks op tegen, lijkt me, zolang je je beseft dat je je in die luxepositie bevindt en dat een ander daarin wel eens wat minder geluk kan hebben.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 04-04-2007 @ 15:23 :
Niks op tegen, lijkt me, zolang je je beseft dat je je in die luxepositie bevindt en dat een ander daarin wel eens wat minder geluk kan hebben.
natuurlijk besef ik dat, en ik ben er ook érg dankbaar voor dàt ik mij in die positie bevind...

maar het werkt ook in de andere richting: mensen die het met minder moeten stellen moeten ook niet op ONS neerkijken, omdat we zogezegd nooit 'hebben leren werken' ofzo, of 'dat we ons te goed voelen om...' want dat is niét het geval, alleen hebben we er geen nood aan (behalve methuus, want die heeft altijd geldgebrek )
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 15:38
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Balance schreef op 04-04-2007 @ 15:23 :
Sorry dame en heer, maar ik vind dat behoorlijk verwend klinken
Maar wat is er tegen om verwend te zijn, betekent het niet gewoon dat je de mogelijkheid hebt wat luxer te leven dan andere mensen omdat jouw ouders voldoende geld hebben verdiend en het jou gunnen? Niks op tegen, lijkt me, zolang je je beseft dat je je in die luxepositie bevindt en dat een ander daarin wel eens wat minder geluk kan hebben.
Bwoah. We mogen niet klagen met onze ouders nee, zeker niet. Als ik kijk naar m'n vriendin, dan moet zij met veel minder rondkomen, én meer helpen thuis etc etc...

Maar ik werk ook nog wel om wat extra's te hebben, dus ik denk niet dat mensen mij erg verwend mogen noemen... Luxe-dingen betaal ik zelf van m'n eigen geld, dus...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 04-04-2007, 23:41
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 03-04-2007 @ 22:57 :
klopt, maar het is niet zo dat de een onafhankelijker is dan de ander. De belgen zijn afhankelijk van hun ouders, de nederlanders van de IBG. Lood, oud ijzer enzo...
Ik ben liever van een overheidsinstantie afhankelijk dan van mijn ouders hoor.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 08:13
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 04-04-2007 @ 14:25 :
Daar komt het op neer ja. Onze ouders gaan zo'n twee à drie keer per jaar op vakantie zonder ons, en dan gunnen ze ons toch ook wel wat.
Eigenlijk is dat sowieso op zichzelf al veel. De meeste mensen gaan echt niet meer dan één keer per jaar op vakantie en veel mensen kúnnen niet eens elk jaar op vakantie.

Het begrip rijkeluiskind heeft naar mijn idee trouwens niet zoveel te maken met verwend zijn. Ik ken genoeg mensen die in families van 'oud geld' geboren zijn en die hebben vaker dan je denkt een goed besef van de waarde van geld.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 09:30
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2007 @ 08:13 :
Eigenlijk is dat sowieso op zichzelf al veel. De meeste mensen gaan echt niet meer dan één keer per jaar op vakantie en veel mensen kúnnen niet eens elk jaar op vakantie.
Bwa, alles is relatief hoor: dit jaar gaan ze bijvoorbeeld twee keer een week naar Mallorca op fietsvakantie >> Ons vake begeleidt daar al een paar jaar groepen wielertoeristen en ons moeke gaat mee voor de lol, maar volgens mij moet mijn vader zijn verblijf enzo niet betalen, wordt dat betaald door de organisatoren van de reis. Maargoed, daar ben ik natuurlijk niet helemaal zeker van.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 10:41
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2007 @ 08:13 :
Eigenlijk is dat sowieso op zichzelf al veel. De meeste mensen gaan echt niet meer dan één keer per jaar op vakantie en veel mensen kúnnen niet eens elk jaar op vakantie.

Het begrip rijkeluiskind heeft naar mijn idee trouwens niet zoveel te maken met verwend zijn. Ik ken genoeg mensen die in families van 'oud geld' geboren zijn en die hebben vaker dan je denkt een goed besef van de waarde van geld.
Zoals m'n zus zegt, gaan ze daar op fietsvakantie: ons vake begeleidt daar inderdaad en mag daarom aan een verminderd tarief mee (niet gratis nee ). Die vakanties zijn sowieso al wel goedkoop, dus héél erg duur is 't niet.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 10:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Waarom willen jullie persé niet verwend klinken, terwijl je wel geld krijgt met je verjaardag, geld voor het op vakantie gaan, geld voor het op jezelf wonen, geld met de kerst (als ik dat goed onthouden heb), etc?

Ik werk ook bikkelhard voor m'n eigen geld, maar daarnaast vind ik mezelf toch ook wel verwend. Ik krijg helemaal niet zo veel als jullie, maar alsnog krijg ik op m'n 21ste nog volledige kost en inwoning (ik woon nog thuis) en heb ik vroeger vaak zat dingen gekregen van m'n ouders. Nou, dat is toch een vorm van verwend zijn?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 11:02
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Balance schreef op 05-04-2007 @ 10:55 :
Waarom willen jullie persé niet verwend klinken, terwijl je wel geld krijgt met je verjaardag, geld voor het op vakantie gaan, geld voor het op jezelf wonen, geld met de kerst (als ik dat goed onthouden heb), etc?

Ik werk ook bikkelhard voor m'n eigen geld, maar daarnaast vind ik mezelf toch ook wel verwend. Ik krijg helemaal niet zo veel als jullie, maar alsnog krijg ik op m'n 21ste nog volledige kost en inwoning (ik woon nog thuis) en heb ik vroeger vaak zat dingen gekregen van m'n ouders. Nou, dat is toch een vorm van verwend zijn?
Geld met Kerst krijgen we niet.


Ik dénk dat wij een ander beeld van verwend hebben. Ik studeer bvb Rechten en als ik zie wat sommige mensen dáár allemaal krijgen van hun ouders, dát is pas verwend zijn (auto krijgen, kleren van minstens €2-300 krijgen, van die dingen...).

Wij hebben 't goed, maar verwend? Neuh.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 11:06
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 05-04-2007 @ 10:55 :
Waarom willen jullie persé niet verwend klinken?
Citaat:
ver·wend (bn.)
1 met te grote toegeeflijkheid opgevoed, bedorven
Van Dale

verwend zijn is 'alles krijgen wat je maar wilt, hoewel je het eigenlijk niet allemaal verdient', in mijn ogen
en wij krijgen absoluut niet alles wat me waar willen, én alles wat we wél krijgen verdienen we ook ( )

Laatst gewijzigd op 05-04-2007 om 11:09.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 11:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Oh, dan heb ik de verkeerde definitie (of een andere iig).
Ik vind verwend als je het behoorlijk goed hebt en dingen krijgt die je niet nodig hebt of die je naar algemene maatstaven eigenlijk al niet meer behoort te krijgen, omdat je oud genoeg bent om ze zelf te kopen. Luxegoederen, veelal van je vader en moeder.

Dus vanuit die redenatie vond ik jullie weldegelijk verwend. Maar ik bedoelde zeker niet te zeggen dat jullie álles krijgen of bedorven zijn
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 11:50
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 05-04-2007 @ 11:27 :
Oh, dan heb ik de verkeerde definitie (of een andere iig).
Ik vind verwend als je het behoorlijk goed hebt en dingen krijgt die je niet nodig hebt of die je naar algemene maatstaven eigenlijk al niet meer behoort te krijgen, omdat je oud genoeg bent om ze zelf te kopen. Luxegoederen, veelal van je vader en moeder.

Dus vanuit die redenatie vond ik jullie weldegelijk verwend. Maar ik bedoelde zeker niet te zeggen dat jullie álles krijgen of bedorven zijn
dat dacht ik niet hoor, dat je dat zo bedoelde

maar 't is dus maar hoe je het allemaal bekijkt natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 15:50
Ivo
Ivo is offline
Och.. we zijn hier in NL natuurlijk verwend met onze basisstufi. Vergeet die niet even te verrekenen met het verschil in collegegeld.
Juist ja, dan blijft er van die basis stufi niets meer over. De basisbeurs is bij lange na niet genoeg om het collegegeld en studieboeken te betalen, per saldo kost het studeren ongeveer even veel.
Ik zie het verschil in elk geval niet tussen een overheid die het geld rechtstreeks aan de onderwijsinstelling, of eerst aan de student, die het dan vervolgens aan de onderwijsinstelling mag gaan afdragen.

En ja, het is nogal vervelend dat mijn ouders nét genoeg verdienen, zodat ik alleen maar basis krijg. Helaas, geen gouden kranen hier in huis en ook geen bergen stufi.

Wat betreft de betekenis van verwend:
"te grote toegeeflijkheid" is nog ver verwijderd van "alles krijgen wat je maar wilt".
De grens tussen verwend en niet verwend is helaas een groot grijs gebied, en niet concreet af te bakenen.
In elk geval kun je best heel erg verwend zijn als je niet alles krijgt wat je wilt. Zo is het voor Jantje misschien stukken makkelijker om naast de studie ook nog wat bij te verdienen dan voor Pietje. Als Pietje dan wat meer van z'n ouders krijgt, hoeft dat helemaal niet te betekenen dat hij meer verwend wordt. Hij heeft die steun van z'n ouders dan gewoon nodig om z'n studie te kunnen blijven volgen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 19:09
Verwijderd
Ben je verwend als je geld krijgt met je verjaardag, kerst en vakantie? Dan zijn veel mensen verwend hoor. Ik vind verwend alles krijgen en het minimaal waarderen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 21:42
Verwijderd
Ik krijg geen geld voor de vakantie. Ik zou niet weten waarom...?
(Ja, van mijn baas, maar daar werk ik ook voor...)

Verder is werken goed voor je arbeidsethos en voor structuur in je leven, en voor het leren dat dingen 'moeten'.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2007, 22:35
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 05-04-2007 @ 21:42 :
Ik krijg geen geld voor de vakantie. Ik zou niet weten waarom...?
(Ja, van mijn baas, maar daar werk ik ook voor...)

Verder is werken goed voor je arbeidsethos en voor structuur in je leven, en voor het leren dat dingen 'moeten'.
Studeren moet ook, om te slagen.
(ik krijg trouwens geen vakantiegeld van m'n werk)
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2007, 08:27
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 05-04-2007 @ 19:09 :
Ben je verwend als je geld krijgt met je verjaardag, kerst en vakantie? Dan zijn veel mensen verwend hoor. Ik vind verwend alles krijgen en het minimaal waarderen.
ik sprak niet over 'geld krijgen met kerst, verjaardag en vakantie' in de zin van 'voldoende voorwaarde voor verwendheid'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine The Hitchhiker's Guide to the Galaxsaai #461
Verwijderd
500 15-12-2008 18:37
Lifestyle Snobs versus marginalen.
MisterImpossible
76 31-12-2002 00:02
Algemene schoolzaken Blijven zitten+nog paar vraagjes
Ilona1
19 05-07-2002 14:35
Films, TV & Radio Dharma and Greg of Will and Grace
rockyj
69 22-03-2002 17:29
Films, TV & Radio Johnny de Mol rules 4-ever!
San-de-Mol
15 10-12-2001 15:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Categoriale gymnasia: goed of slecht?
Musliston
50 07-10-2000 23:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:58.