Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2004, 13:14
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek op een kinderdagverblijf. Nou is dit de eerste keer dat ik een echt sollicitatiegesprek heb en ik ben dus erg zenuwachtig. Ik heb op www.monsterboard.nl gekeken voor tips en ik heb me een beetje voorbereid op de vragen die ze kunnen gaan stellen zoals: Noem een paar goeie/slechte eigenschappen van jezelf/ waarom hebben we juist jou nodig enz.

Het is erg jammer dat ik weinig over dat kinderdagverblijf weet.. ,ze hebben een website maar daar staat heel weinig op, want ik wilde goeie vragen bedenken om te stellen.

Heeft iemand nog wat tips voor me waaraan ik moet denken? En wat zijn jullie ervaringen van een sollicitatiegesprek?

Alvast bedankt.
__________________
hm
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2004, 13:17
Verwijderd
Geef bij binnenkomst geen al te slap handje...en praat niet al te zacht/verlegen, maar ook niet al te hard ed. Kom enthousiast over, alsof je het echt graag wilt (maar natuurlijk weer niet te ). En wees eerlijk en zeg bv. ook dat je op hun site gekeken hebt om je te 'verdiepen' oid ed.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:34
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Is het verkeerd als je pen en papier mee neemt? Want ze gaat me natuurlijk ook een hoop vertellen en ik ben bang dat ik door de zenuwen dit niet ga onthouden!
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:38
Verwijderd
Citaat:
ZHAzha schreef op 11-08-2004 @ 14:34 :
Is het verkeerd als je pen en papier mee neemt? Want ze gaat me natuurlijk ook een hoop vertellen en ik ben bang dat ik door de zenuwen dit niet ga onthouden!
Vaak wordt dat juist aangeraden. Om vragen die je zelf wilt stellen op te schrijven, zodat je ze niet vergeet te stellen, maar ook om zelf dingen op te schrijven. Staat toch juist heel geïnteresseerd? (Lijkt mij iig.)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 13:39
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ZHAzha schreef op 11-08-2004 @ 14:34 :
Is het verkeerd als je pen en papier mee neemt? Want ze gaat me natuurlijk ook een hoop vertellen en ik ben bang dat ik door de zenuwen dit niet ga onthouden!
Het lijkt mij beter om het gewoon proberen te onthouden en anders vraag je het een andere keer gewoon nog eens.

Veel succes!
__________________
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 16:35
Verwijderd
Ik heb vandaag nog een gesprek gehad bij de belasting dienst, het ging over mijn stage.

Ach ik denk dat je gewoon een beetje moet improviseren. Als je alles uit je hoofd ga leren komt het er volgens mij ook niet echt spontaan uit.

Tja gewoon relax zijn lijkt mij, het ging bij mij gewoon goed en k ben aangenomen. Ik pas zeer goed in het team. Speel gewoon op die mensen in en ze wat ze willen horen.

Pen/papier lijkt mij nogal overbodig. De vragen die jij belangrijk vind vergeet je niet lijkt mij.

Hier een paar leuke antwoorden voor jou.

Slechte eigenschappen:

Als ik ergens aan begin wil ik het altijd afmaken
Ik heb van mijn slechte eigenschappen mijn goede eigenschappen gemaakt. Hehehe wel leuk vond ik die.

Maar je moet je er niet al te druk om maken hoor, ga van jezelf uit en jij weet het beste wat je wel en niet kan.

Beetje bluffen is ook wel goed en als je ergens een beetje verstand van hebt gewoon ja zeggen. Je kan altijd bijleren of zeggen dat het lang geleden is dat je dat hebt gehad.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 16:59
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
@ Syphon: een sollicitatiegesprek voor een echte baan steekt iets anders in elkaar dan een sollicitatiegesprek voor een stageplek (grappig ik ben P&O'er bij de bl.dnst waar had je dat gesprek?). Sociaal wenselijke antwoorden worden er zo uitgepikt. Ik ben het wel met je eens dat je vooral jezelf moet blijven, opkloppen mag maar in zoverre dat je nog geloofwaardig blijft, ook voor jezelf.

@ dreen: ben ik niet met je eens, pen en papier meenemen mag en kan gewoon, door zenuwen kunnen mensen dingen vergeten.
En er wordt tijdens selectiegesprekken wel degelijk rekening mee gehouden dat mensen zenuwachtig zijn. Helemaal niet zenuwachtig overkomen kan soms zelfs in je nadeel werken.

@ Leonoor: goede tips

@ ZHazha: men is dol op voorbeelden, als jij bijvoorbeeld zegt 'ik kan fantastisch met kinderen omgaan' geef dan een voorbeeld waaruit dat blijkt. Bijvoorbeeld dat ze altijd naar je luisteren, graag bij je in de buurt zijn. Dat soort zaken. Zou bijvoorbeeld een slechte eigenschap 'ongeduldig' zijn, probeer dan om dat te verzachten door te zeggen dat je aan je slechte punten werkt en geef ook weer voorbeelden waaruit dat blijkt. Iedereen heeft namelijk verbeterpunten.
veel succes!!
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 11-08-2004 @ 17:59 :
@ Syphon: een sollicitatiegesprek voor een echte baan steekt iets anders in elkaar dan een sollicitatiegesprek voor een stageplek (grappig ik ben P&O'er bij de bl.dnst waar had je dat gesprek?). Sociaal wenselijke antwoorden worden er zo uitgepikt. Ik ben het wel met je eens dat je vooral jezelf moet blijven, opkloppen mag maar in zoverre dat je nog geloofwaardig blijft, ook voor jezelf.

Ja dat snap ik wel maar de dingen die ik zei zijn ongelijk gelijk voor elk gesprek. De vergelijking die ik heb gemaakt is niet reeel, sorry...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:32
Auntie M
Avatar van Auntie M
Auntie M is offline
Hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor, tis maar dat je weet wat voor gesprek je ingaat.
__________________
You love me You hate me, You hate to love me You love to hate me...||De Nieuwe Wereld komt eraan!!!! ...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Auntie M schreef op 11-08-2004 @ 18:32 :
Hoef je je niet voor te verontschuldigen hoor, tis maar dat je weet wat voor gesprek je ingaat.
Hehe, ik wil alleen nog ff zeggen dat je gewoon echt relax moet zijn. Zon stress kip kan nooit goed zijn als je veel met kinderen wilt gaan werken

toeteloe!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 19:41
Verwijderd
Tsja, heb er net 12 achter de rug, ik denk dat je je wel moet voorbereiden op vragen als:

- Waarom wil je met kinderen werken?
- Waarom wil je bij ons komen werken?
- hoe denk je dat een werkdag eruit gaat zien?
- Hoe ga je om met een stressvolle situatie, kan je tegen stress?
- Wat doe je als...*vul maar in*
- Vind je de reistijden geen probleem?

Nou ik kan nog wel even doorgaan

Wees vooral jezelf en nerveus zijn mag best. Idd geen slappe handjes, als je binnenkomt ook even je hand ergens afvegen zodat het geen zweethandje is, en zorg voor een verzorgd uiterlijk (kleding, geur etc).

Succes!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:02
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Auntie M schreef op 11-08-2004 @ 17:59 :
@ dreen: ben ik niet met je eens, pen en papier meenemen mag en kan gewoon, door zenuwen kunnen mensen dingen vergeten.
En er wordt tijdens selectiegesprekken wel degelijk rekening mee gehouden dat mensen zenuwachtig zijn. Helemaal niet zenuwachtig overkomen kan soms zelfs in je nadeel werken.
Tuurlijk is het logisch dat je zenuwachtig bent. Daarom zou ik niet teveel waarde hechten aan informatie. Je kunt het later altijd nog een keer vragen, dat vinden ze heus niet raar.
Een klein blaadje met pen vind ik subtieler dan een heel blok oid.

Maar goed, ik heb nog nooit een belangrijke sollicitatie gehad. (Alleen maar voor bijbaan/vakantiebaan)
__________________
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:25
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
pfff ik ben echt helemaal op van de zenuwen maar ik heb er de volste vertrouwen in dat het wel goed komt.. bedankt voor de tips.. ik neem morgen gewoon pen en papier mee!

Ik zal morgen een berichtje plaatsen hoe het geweest is.
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb voor school een sollicitatiegesprek moeten houden bij mensen die in het dagelijks leven ook mensen aannemen. Zij bespraken achteraf wat er beter kon en wat je goed deed.
Zoals Auntie M al zegt moet je veel voorbeelden noemen. 'Ik kan goed in een team werken' kan iedereen zeggen. Geef aan wat je binnen zo'n team dan voor goeds doet waardoor het zo goed werkt.
Verder vonden ze destijds dat ik beter zelf m'n vragen had kunnen stellen dan te wachten tot ze zeiden 'Heb jij nog vragen?'
Papieren meenemen was prima. Ook mag je best enkele vragen al voorbereid hebben (zelfs op dat papier dus) en je mag aantekeningen maken.
Ze vinden het ook fijn als je je goed voorbereid hebt mbt hun bedrijf. Wanneer jij dus weinig hebt kunnen vinden over dat kinderdagverblijf, zeg dan iets als: "Ik heb op internet op jullie site gekeken en zag daar wel 'dit' en 'dat' staan, maar ik vroeg me af ... '
Op die manier stel je dus een vraag en laat je tegelijkertijd weten dat je zelf je best hebt gedaan om achter het antwoord te komen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 22:34
Verwijderd
Citaat:
ZHAzha schreef op 11-08-2004 @ 14:14 :
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek op een kinderdagverblijf. Nou is dit de eerste keer dat ik een echt sollicitatiegesprek heb en ik ben dus erg zenuwachtig. Ik heb op www.monsterboard.nl gekeken voor tips en ik heb me een beetje voorbereid op de vragen die ze kunnen gaan stellen zoals: Noem een paar goeie/slechte eigenschappen van jezelf/ waarom hebben we juist jou nodig enz.

Het is erg jammer dat ik weinig over dat kinderdagverblijf weet.. ,ze hebben een website maar daar staat heel weinig op, want ik wilde goeie vragen bedenken om te stellen.

Heeft iemand nog wat tips voor me waaraan ik moet denken? En wat zijn jullie ervaringen van een sollicitatiegesprek?

Alvast bedankt.
Tip 1: Waarom ben je zenuwachtig? Je hebt de baan niet, dus je kunt ook niets verliezen.
Tip 2: doe meer dan je nu hebt gedaan aan het voorbereiden van een sollicitatiegesprek. Je had een jaarverslag kunnen opvragen. Je had langs kunnen gaan het een kijkje kunnen nemen. Je had P&O kunnen bellen voor meer informatie over het bedrijf en de functie.
Tip 3: Koop goede literatuur over solliciteren. En lees die literatuur.
Tip 4: Oefen je sollicitatiegesprek met iemand die weet hoe je een sollicitatiegesprek moet afnemen.
Tip 5: Wees kordaat, assertief, breng bewijzen mee van wat je beweert te zijn en te hebben gedaan, stel op zijn minst twee vragen: een over de sollicitatieprocedure en een over de functie waarvoor je solliciteert.
Tip 6: Kijk de interviewer aan, geen korte, maar niet te korte antwoorden, zit in een open houding, glimlach, neem ALLE koffie en/of thee aan, neem aantekeningen, spiegel het gedrag van de interviewer (maar niet te opvallend), et. cet. Eigenlijk: koop een boek over lichaamstaal.
Tip 7: Je slechte eigenschappen zijn altijd je minst goede eigenschappen: perfectionisme, e.d..
Tip 8: Bereid je voor op de G ATEN in je CV.
Tip 9: genoeg tips nog om op te noemen, maar die moet je zelf verder maar uitpluizen. Als je geen boeken wilt komen, kijk dan op intermediair.nl - die is beter dan Monsterboard.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 10:39
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Hallo! Het ging echt super goed.. na 10 minuten zei ze al eigenlijk heb ik niks meer te vragen want ik ben al helemaal enthousiast. Morgen moet ik al een middagje meedraaien en dinsdag en daarna hebben we nog een klein gesprekje.

Ik heb er de volste vertrouwen in

Ze vroeg aan mij wat mijn sterke en zwakke punten waren en waarom ik met kinderen wilde werken en ze vroeg me wat over mezelf te vertellen en over mijn stage's.
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 10:40
Verwijderd
Mooi zo.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 11:08
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 11-08-2004 @ 23:34 :
Tip 2: doe meer dan je nu hebt gedaan aan het voorbereiden van een sollicitatiegesprek. Je had een jaarverslag kunnen opvragen. Je had langs kunnen gaan het een kijkje kunnen nemen. Je had P&O kunnen bellen voor meer informatie over het bedrijf en de functie.
Tuurlijk, ieder kinderdagverblijf(!) maakt ieder jaar een jaarverslag en hebben een P&O-afdeling
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-08-2004, 11:08
Verwijderd
Alluman: Intermediair richt zich vooral op het hoger opgeleide gedeelte van de arbeidsmarkt.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 11:56
Blenderhead
Avatar van Blenderhead
Blenderhead is offline
Als je goede eigenschappen van je zelf gaat opnoemen, vertel er dan ook voorbeelden/praktijksituaties bij!

"Ik ben organisatorisch aangelegd, dat blijkt uit...."
__________________
You see us coming and you all together run for cover! WE'RE TAKING OVER THIS TOWN
Met citaat reageren
Oud 12-08-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 12-08-2004 @ 12:08 :
Tuurlijk, ieder kinderdagverblijf(!) maakt ieder jaar een jaarverslag en hebben een P&O-afdeling
Ieder bedrijf moet een jaarverslag inleveren. En er is altijd wel iemand verantwoordelijk voor P&O - misschien geen afdeling, dan wel een aangewezen persoon.
Citaat:
nare man schreef op 12-08-2004 @ 12:08 :
Alluman: Intermediair richt zich vooral op het hoger opgeleide gedeelte van de arbeidsmarkt.
Dat is waar. Neemt niet weg, dat hier goede sollicitatietips staan.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2004, 18:41
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Citaat:
alluman schreef op 12-08-2004 @ 13:01 :
Ieder bedrijf moet een jaarverslag inleveren. En er is altijd wel iemand verantwoordelijk voor P&O - misschien geen afdeling, dan wel een aangewezen persoon.
Dat is waar. Neemt niet weg, dat hier goede sollicitatietips staan.
Als je op die manier op een kinderdagverblijf gaat beginnen, zullen ze je waarschijnlijk 'raar' aan gaan kijken. Daar nemen ze je ook vor een groot deel aan op je persoonlijkheid, en die kun je niet uit boekjes gaan leren.

ontopic: even over dat pen en papier, mijn broer werd heel raar aangekeken toen hij geen pen en papier bij zich had bij een sollicitatie, dus daar zijn ook weer verschillen in.
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2004, 18:34
The Ox
The Ox is offline
Citaat:
alluman schreef op 11-08-2004 @ 23:34 :
Eigenlijk: koop een boek over lichaamstaal.
Victor van Geel - "Lichaamstaal"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Nieuw baantje? Hoe kom je het sollicitatiegesprek door?
SjorsStuurman
2 30-05-2015 19:08
Werk, Geld & Recht Sollicitatiegesprek: wat vind jij lastige vragen?
Lilything
143 24-09-2010 14:52
Werk, Geld & Recht Sollicitatiegesprek
xJenn
7 30-03-2010 16:34
Psychologie sollicitatiegesprek, slechte eigenschappen
Gevederde
24 06-03-2007 09:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Duits in een sollicitatiegesprek
56k
13 10-03-2006 20:06
Werk, Geld & Recht watvoor kleding doen jullie aan als je naar een sollicitatiegesprek moet?
pyres74
15 20-08-2003 17:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09.