Oud 02-11-2001, 14:01
FiXato
FiXato is offline
Een tijdje terug heb ik een verslag over Wat kunst is geschreven. Lees maar en zeg me wat je ervan vind:

Wat is kunst ?
Kunstenaar of kunstelaar?
Volgens Filip Slagter
Ik denk er zelf niet vaak over; over wat er nou wel kunst genoemd mag worden en wat niet. Meestal als ik een kunstwerk bekijk, denk ik alleen: "dat vind ik nou mooi", of "Dat vind ik vreselijk". Ik vraag me eigenlijk nooit af of ik het wel kunst vind, ik neem het vaak aan dat iets kunst is. Toen ik dan ook deze opdracht kreeg moest ik zelf eens goed nadenken over wat ik nou kunst vind en wat niet.
Ik heb me eerst verdiept in andere essays over kunst. Ook heb ik gezocht naar uitspraken van kunstenaars over (hun) kunst. Ik ben me gaan afvragen of alles wat ik mooi vind, daarom ook kunst vind. Ik kwam tot de conclusie dat dat niet zo is.
Ten eerste, omdat ik de zee ook mooi vind, maar dat vind ik geen kunst, dus kunst is iets dat door de mensen gemaakt moet zijn.
Ten tweede, omdat dingen die ik niet mooi vind, soms wel als kunst beschouw, bijvoorbeeld dingen die wat bij me oproepen, maar wat ik niet mooi vind. Een (kunst)voorwerp wordt pas kunst als het iets bij me oproept. Originaliteit vind ik ook een belangrijk criteria voor een kunstwerk. Het moet iets nieuws brengen. Dit kan een nieuw idee zijn, dat via oude technieken naar buiten worden gebracht.
Het kan ook iets ouds zeggen met een nieuwe stem (een nieuwe techniek.). Het mooiste is het als het een nieuw idee is dat met een nieuwe stem/techniek naar buiten wordt gebracht. Dit kan echter moeilijk zijn en steeds moeilijker worden, aangezien er al zoveel ideeën op zoveel manieren naar buiten zijn gebracht.
Heel belangrijk vind ik dat het een uiting van de kunstenaar moet zijn. Hij moet er als het ware zijn ziel in hebben gelegd. Daarom mag je bij kunst gerust wel andermans technieken gebruiken, als het maar een uiting van jezelf is en waardoor het iets 'eigens' krijgt. Daarom ben ik het ook eens met een uitspraak die ik iemand ooit heb horen zeggen, namelijk: "Art is an extention of your ego.". Dit bepaalt tevens hoe je kunst ziet.
Ik ben het dan ook niet geheel eens met Keith Haring, hij stelt namelijk dat de ideeën van de kunstenaar over het kunstwerk en zijn betekenis niet essentieel zijn voor kunst. Het gaat volgens hem om de betekenis die de aanschouwer van het kunstwerk eraan geeft. Met dit laatste ben ik het wel eens, maar ik wil niet zeggen dat de ideeën van de kunstenaar niet essentieel zijn. Ik vind het belangrijk dat de ideeën van de kunstenaar origineel zijn en iets willen uitdragen. Zelf zie ik ook muziek als kunst. Niet alleen opera en musical muziek, maar ook pop, hiphop en zelfs trance. Ik zie alle muziekstijlen eigenlijk wel als kunstvorm. Niet dat allen muzieknummers kunst zijn, nee, dat zijn er in mijn ogen maar zelden. Maar muziek kan ook gevoelens, emoties bij iemand oproepen. Een kunstenaar kan ook in muziek zijn gevoelens uitdrukken. Zo ook in trance. Ik kan in een nummer als Silence-Delirium namelijk de bass tonen als negatieve gevoelens, bijvoorbeeld woede, zien die in gecht kunnen zijn met de gevoelens van vreugde, de hoge 'happy' tonen, bijvoorbeeld keyboard. Dit kan misschien wel vergezocht zijn, maar zulke muziek kan toch bij bepaalde mensen emoties of herinneringen oproepen. Het is eigenlijk onmogelijk om een omschrijving van kunst te maken. Iedereen ziet het wel weer anders, maar voor mij moet het in ieder geval aan een paar van de volgende criteria voldoen: ü Kunst moet door mensen zijn gemaakt. ü Het moet iets bij me oproepen, een gevoel, emotie of herinnering. ü Het moet enigszins origineel zijn. ü Het moet iets van de kunstenaar zelf bevatten, of het moet voor de aanschouwer iets van zichzelf in zich hebben. Ik zal nu ook nog een aantal vormen van kunst bespreken die ik zelf als kunst zie en een paar voorbeelden van dingen wat ik zeker kunst vind. Toneel vind ik een goed voorbeeld van kunst. Het verhaal wat op het toneel wordt verteld of uitgebeeld is vaak een uiting van de schrijver en de uitvoerders. Bij het uitvoeren van een toneelstuk brengen de vertolkers namelijk ook iets van henzelf in het toneelstuk. Hun eigen visie op de karakters bijvoorbeeld. De uiting van de karakters, de emoties zijn heel belangrijk. Zo is het ook met de film, maar dan een stuk minder. In de commerciële film is de kunst meestal ver te zoeken, ze dienen meestal alleen maar ter vermaak, maar ander films, zoals die van DOGMA '95, brengen een speciaal visie uit. Ze zetten meestal een dogmatisch beeld neer. Ook cabaret is in mijn ogen een belangrijke vorm van kunst. Het brengt meestal de visie van een cabaretier over de dingen des levens naar voren. Een groot favoriet van mij op dit gebied is Harry Jekkers. In een van zijn optreden laat hij zien hoe hij op verschillende leeftijden over dingen dacht. Hij probeerde over te brengen dat de mens zijn ideeën constant bijstelt. Hij bracht ook in deze voorstelling goed zijn ideeën en emoties tegenover zijn ome Jan goed naar voren. Ook ballet zie ik als kunst. Ik vind het knap hoe met bewegen vormen en emoties worden uitgebeeld. Dat wil niet zeggen dat ik het mooi vind en dat het met interesseert.
In tegendeel, ik vind het juist een oninteressante kunstvorm. De meest interessante en mooie kunstvorm vind ik toch de schilderkunst. Vooral het expressionisme. Bij het expressionisme gaat het namelijk om het uitdrukken van gevoelens door de schilder in zijn schilderij.
Vooral de expressionistisch schilderijen van Vincent van Gogh vind ik fantastisch en dan vooral de sterrennacht. Het mooiste hieraan vind ik de beweging die hij aan de sterren geeft. Het kleurgebruik is ook heel mooi. Zijn schildertechniek vind ik ook heel apart, origineel en mooi. De abstracte schilderkunst vind ik niet mooi, maar omdat in sommige schilderijen toch emoties zijn verwerkt versta ik het toch als kunst, maar heel weinig abstracte werken zie ik als kunst, omdat het mij gewoon niets doet.
Toch zie ik kunst wel als een abstract kunstwerk, iedereen ziet er wat anders of helemaal niets in.
Tot slot nog een paar opmerkelijke of bijzondere uitspraken over kunst:
" All my life I have worked to be able to earn my living, but I thought that one could do good painting without attracting attention to one's private life. Certainly, an artist wishes to raise himself intellectually as much as possible, but the man must remain obscure. The pleasure must be found in the work." -Cézanne, 1896-
"..one says more and perhaps better things about painting when facing the motif than when discussing purely speculative theories--in which as often as not one loses oneself." -Paul Cézanne, 1902-
“Kunst is het creëren van vormen die symbolisch zijn voor het menselijk voelen.” –Suzanne Langer, 1976-
“Kunst is het resultaat van menselijk denken en handelen. Kunst heeft iets bijzonders. Om kunst te zijn, met het in zijn soort wel beter van kleur, rijker van omgeving, oorspronkelijker van compositie, nieuwer van materiaalgebruik zijn om maar iets te noemen, dan vergelijkbare werken. Hoe sterker dit soort kwaliteiten in een werk aanwezig is, des te ‘hoger’ is de kunstwaarde van het werk. Kunstkenners dienen te beslissen wat kunst is.” --Wim C. Dieleman, 1984--
“Though a living cannot be made art, art makes life worth living. It makes living, living. It makes starving, living. It makes worry, it makes trouble, it makes a life that would be barren of everything—living. It brings lifer to life.”—John Sloan--
__________________
This message is sponsored by: The FiXato Corp. Visit us at www.fixato.co.uk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2001, 17:09
Noortjuh
Noortjuh is offline
!Kunst is/zijn dingen die mensen creeeren en naar gekeken hoort te worden!

(schilderijen/beeldjus enz. enz.)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Wat is kunst?
japyo
11 22-02-2005 22:55
ARTistiek wat is de definitie van kunst(volgens jou)?
Verwijderd
64 05-06-2004 01:33
ARTistiek Wat is kunst?
Joël
32 08-04-2004 15:12
ARTistiek Wat is kunst?
Alexander
1 07-02-2003 20:33
ARTistiek Wat is kunst?
Denise84
5 27-06-2002 23:25
ARTistiek Wanneer Is Iets Kunst?
KrizzZzZZzzjE :P
10 30-01-2002 16:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:58.